ID.nl logo
Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk
Mobiliteit

Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk

Sinds de introductie in 2012 is de Tesla Model S geleidelijk doorontwikkeld tot een indrukwekkend staaltje engineering. Met de nieuwe Plaid-versie stuwt het Amerikaanse merk echter door tot nieuwe hoogten. Drie elektromotoren, 1020 pk, torque vectoring en een 0-100-sprint in 2,1 seconden, en dat alles gecombineerd met een actieradius van 600 km. Irwin Versteegh mocht plaatsnemen achter het stuur van deze elektrische raket.

Watch on YouTube

De definitie van snel is met de alsmaar doordenderende EV-trein in een rap tempo aan het veranderen. Nog niet zo lang geleden behoorde je als eigenaar van een 2,0-liter 16V bij de absolute toffe peren, maar inmiddels sprint de traagste versie van de best verkochte auto ter wereld in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Toch blijft er een drang naar meer. Meer pk’s en meer drama, en veel autofabrikanten proberen deze honger dan ook te stillen. Met ‘dual motors’ en ‘GT’s’, of juist meer uiterlijk vertoon. En de fabrikant van de wereldwijd best verkochte auto? Die gaat voor de strijd en probeert de definitie van snel opnieuw uit te vinden. Hoe? Met de Plaid-versie van de Tesla Model S, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er onlangs uitgebreid mee.

12 jaar oud alweer

De Model S is een vertrouwd gezicht op de Nederlandse wegen. Niet gek ook, want zeker in het begin van zijn levensjaren was het een auto waar je als early adopter niet omheen kon. Het destijds nog piepjonge merk leverde de S met levenslang gratis Supercharger-laden. Dat kon in de beginjaren nog maar bij een handjevol locaties, maar inmiddels staan er verspreid in Europa zo’n 50.000 stuks. Model S’en met een hoge kilometerstand zijn er dan ook bij de vleet. Zo’n exemplaar op de kop tikken? Dan zul je op een occasionwebsite in de zoekcriteria terug moeten scrollen naar 2012. Ja, en dat is alweer 12 jaar geleden!

En wat dan het knappe is? Sindsdien is het basisdesign van de auto niet veel veranderd. Toch zouden we Tesla tekortdoen als we het hebben over 'een twaalf jaar oude auto'. De met name continue technische verbeteringen, aanpassingen aan de bouwwijze en de hele opbouw van de auto zorgen er eigenlijk voor dat de Model S sindsdien compleet is vernieuwd. Bovendien blijft het een fraaie en elegante auto die opereert in de klasse van inmiddels de Mercedes EQE en de BMW i5.

600 kilometer range en snel laden

Tesla’s wapenfeiten? De overzichtelijkheid van twee uitvoeringen: de Long Range en de geteste Plaid. Deze auto's zien er op twee details na hetzelfde uit. Beide zijn voorzien van duurzame ledverlichting rondom en ze rollen standaard op 19-inch lichtmetalen wielen.

Met name dat laatste zorgt daarmee voor een range van 650 km voor de long Range en 600 km voor de Plaid. Dat is te danken aan een forse accu van netto 95 kWh. Deze is standaard op te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW) en met een behoorlijk krachtige 250 kW aan een snellader of Tesla’s eigen Supercharger. Daarmee is een 10-80%-lading in nog geen halfuurtje gepiept.

De Plaid versie? Die kunnen we aan de buitenkant herkennen aan een subtiele carbonfiber spoiler en verbeterde remmerij rondom met roodgekleurde klauwen. Wel geven we je direct één advies: tast iets dieper in de buidel en opteer hoe dan ook voor de 21-inch Arachnid-wielen. Deze doen recht aan het krachtige uiterlijk en dito prestaties van de auto, en dragen bovendien ook nog eens positief bij aan de rijeigenschappen.

Twee smaken

In het interieur van de Long Range en Plaid zijn helemaal geen verschillen te zien. Elke S is voorzien van met plantaardig leder beklede, verwarm- en koelbare stoelen die zich bovendien elektrisch laten verstellen en een 17-inch horizontaal (bij de oude S stond deze verticaal) geplaatst multimedia- en navigatiesysteem dat je naar je toe kunt draaien.

Voor de rest doet het merk in de S niet aan opties. Je kunt wel kiezen voor een donker of licht thema, evenals extra pakketten qua connectiviteit voor het scherm, maar voor de rest is alles standaard.

De stoelen zitten goed, zijn over een riant bereik verstelbaar en fijn blijft de mogelijkheid om deze instellingen onder je eigen naam op te slaan. Wel even wennen is het ontbreken van bedieningshendels achter het stuurwiel. Voor het inschakelen van de versnelling word je nu verwezen naar het touchscreen. De richtingaanwijzers? Deze hendel is gedegradeerd tot twee aanraakgevoelige schakelaars óp het stuurwiel. Dat geldt voor de grootlichtschakelaar en de claxon, maar na een dag rondrijden went het. Handiger is het niet, maar Tesla’s drang naar versimpeling in het interieur lijkt ermee te zijn geslaagd.

Prima caravantrekker

Laten we eens naar de prestaties van de Long Range kijken. Daarin schuilt namelijk de oude Performance-variant. Zo sprint het 'instappertje' in net iets meer dan 3 seconden naar de 100 km/u en heeft-ie een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Dat komt geheel op het conto van de twee elektromotoren: eentje voor en eentje achter. Ook goed om te weten: deze Long Range mag net als de Plaid 1600 kg trekken. Een lekkere caravantrekker dus.

En de Plaid? Die krijgt een extra elektromotor op de achteras waardoor er dus een driemotorige set-up ontstaat. Deze units zijn speciaal voor de Plaid ontwikkeld en zijn voorzien van met carbon omwikkelde rotors. Deze zijn extra krachtig, duurzaam, maar ook nog eens efficiënt.

Het totale vermogen is een duizelingwekkende 1020 pk en 1200 Nm trekkracht. Daarmee dendert de Tesla Model S Plaid dus door de haast idiote 1000pk-grens, en daarmee is hij in staat om in slechts 2,1 seconden naar de 100km/u te accelereren. Daarmee is het een van de snelst accelererende auto's ter wereld. Topsnelheid? Een Autobahnwaardige 322 km/u.

Geen differentieel

Het mooie van de driemotorige configuratie – en dus twee motoren op de achteras – is dat de twee achterste elektromotoren individueel een wiel aansturen. Hierdoor is er geen sprake van een traditioneel differentieel, maar wél van echte torque vectoring. Dat systeem werkt normaal gesproken door het aansturen/vastzetten van een differentieel, maar kan nu echt per wiel worden geregeld. Het wiel met de meeste grip krijgt al het vermogen. Een ingenieuze en unieke aanpak waarmee Tesla laat zien geen halve maatregelen te nemen.

Met een speciale Plaid Track-modus, die op het grote scherm kan worden ingeschakeld, kan het uiterste uit de S worden gehaald. Normaal gesproken ontstaat er bijvoorbeeld enorm veel hitte in de accu als er extreme prestaties van de motoren worden gevraagd. Om dat te reguleren, wordt de accu op voorhand afgekoeld waardoor een koele massa ontstaat. Tijdens het rijden zorgt een gesloten vloeistofcircuit voor koeling tussen de elektromotoren en de accu, waardoor de prestaties gehandhaafd kunnen blijven.

Ultieme synergie

Ook wordt het regeneratieve remvermogen verhoogd met als doel de echte remmerij deels te ontlasten, maar ook om meer druk op de vooras te leggen bij het aansnijden van een bocht. De Model S speelt daarnaast continu met het vermogen op de voor- en achteras. Daarmee probeert de software de balans van de auto te verbeteren. De ultieme synergie tussen soft- en hardware dus.

Bij het insturen wordt de aandrijfkracht op de vooras kort onderbroken om op die manier meer grip en balans naar de achterkant van de auto te krijgen. Ook gaat de luchtvering naar standje hardcore en de echt geoefende bestuurders kunnen zelfs het regeneratieve remvermogen per as aansturen. Als kers op de taart krijg je daarnaast een digitale G-meter, lap timer en een dashcamfunctie inclusief telemetriegegevens waardoor je later je circuitrondje kunt terugkijken.

Onze testauto was uitgerust met de net geen 14.000 euro(!) kostende Carbon Ceramic Brake Kit. Dan krijgt de Model S Plaid verbeterde remmen met 41 cm grote keramische schijven rondom, klauwen met zes zuigers aan de voorkant en klauwen met vier zuigers achter. Ook zien we dan remvloeistof die bestand is tegen hogere temperaturen en krijgen we bovendien semi-slick banden. Die laatste worden afgeraden op de openbare weg, dus daar dien je wel even rekening mee te houden.

Krankzinnig snel

Wil je trouwen die 2,1 seconden van 0-100 km/u ervaren, dan dien je wel wat geduld te hebben. Waar de accu in Track Modus wordt gekoeld, wordt-ie voor optimale rechtelijn-prestaties in Drag Strip Mode juist opgewarmd. En dat kan soms wel 40 minuten duren, maar geloof ons: dat is echt elke seconde waard. Het is haast niet te bevatten hoe krankzinnig snel en ronduit angstaanjagend de Tesla Model S Plaid op dat moment is.

Eén voet op de rem, het stroompedaal naar de bodem en binnen 10 seconden laat de S zijn luchtvering aan de voorkant zakken. De neus van de auto ligt als een cheetah in aanvalsmodus op de bodem, en na het laten schieten van het rempedaal ervaar je een soort whiplash en word je met brute kracht in je stoel geduwd. Dat is echt iets waar je rekening mee dient te houden, want lang niet iedereen kan deze mate van G-krachten aan.

En het blijft niet alleen bij die idioot snelle acceleratie. De engineers zijn er ook in geslaagd om gewoon een strak rijdende auto neer te zetten. Sterker nog, door de intelligente luchtvering rondom, de sublieme aansturing van het vermogen en de torque vectoring voelt de S eerder aan als een Model 3-achtige dan een grote luxe sedan. Zeker nadat je de sportmodus voor de luchtvering hebt ingeschakeld, is-ie in staat tot bizarre bochtsnelheden. Het stuurgevoel zou op de limiet iets nauwkeuriger mogen, maar desondanks is het absoluut een auto die niet vies is van een lekker stukje sturen.

Comfortabel

En het comfort? Ook dat is behouden, zij het dat de Plaid op de limiet net even iets harder lijkt gedempt dan de Long Range, al kan dat ook met de 21-inch wielen te maken hebben. Niettemin geniet je – zeker in comfortmodus – van een verfijnd rijkarakter met een goed gedempt totaalpakket. Niet te week, maar wel comfortabel genoeg voor een comfortabel karakter binnen de bebouwde kom, terwijl de uitstekende rechtuitstabiliteit en het dubbel gelamineerde glas rondom zorgen voor rust op een langer traject.

Ja, en dat allemaal met een gemiddeld energieverbruik waar menig compacte EV jaloers op is. De Tesla Model S Plaid is dan ook een auto die uitersten verenigt. Die van kracht en efficiency, maar ook soft- en hardware. Het is de engineers gelukt om middels slimme software een hardcore rijsensatie te realiseren. Ronduit indrukwekkend, al komt dat wel tegen een prijs. Een koopje is de Model S Plaid alleszins, maar zie jij voor dit geld maar eens een gelijkwaardige opponent te vinden. Die is er namelijk niet.


Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 broodroosters geschikt voor vier sneetjes
© insta_photos - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 broodroosters geschikt voor vier sneetjes

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die handige functies hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer: broodroosters voor grotere gezinnen waar vier sneetjes tegelijk in passen.

Een lekker ontbijt is altijd een goed begin van de dag en wat is er nou lekkerder dan de geur van geroosterd brood? Of je nu van goudbruin of juist donker en krokant houdt, een goede broodrooster is onmisbaar. Voor wie een groot gezin heeft, of gewoon graag vier boterhammen tegelijk roostert, is een model voor vier sneetjes ideaal. Wij doken in de wereld van broodroosters en selecteerden vijf toppers onder de 60 euro die niet alleen je brood, maar ook je dag een stukje beter maken.

Tefal Smart'n Light TT6408

Met de Tefal Smart 'n Light haal je een modern en gebruiksvriendelijk apparaat in huis. Wat meteen opvalt, is het digitale display. De bruiningsgraad stel je in met een simpele druk op de knop en het schermpje toont vervolgens een countdown-timer. Zo weet je precies hoe lang je nog moet wachten op je perfecte boterham. Je hebt de keuze uit zeven verschillende bruiningsniveaus. Een unieke eigenschap is de favorietenfunctie. Hiermee kun je twee van je favoriete instellingen opslaan, zodat je met één druk op de knop jouw ideale toast tevoorschijn tovert. De broodrooster beschikt over vier sleuven, die breed genoeg zijn voor zowel dunne als dikke sneden brood. De automatische broodcentrering zorgt ervoor dat elke boterham gelijkmatig wordt geroosterd. Verder is het apparaat uitgerust met een ontdooi- en opwarmfunctie. Dankzij de handige liftfunctie kun je ook kleinere sneetjes brood makkelijk en veilig uit de rooster halen.

KitchenBrothers Retro

Dit broodrooster heeft ruimte voor vier sneetjes brood en beschikt over vier extra brede sleuven. Het apparaat is uitgerust met zes verschillende warmteniveaus, wat de gebruiker de mogelijkheid geeft de gewenste roosterstand in te stellen. Met een vermogen van 1630 Watt kan het brood snel worden geroosterd. Een handige functie bij dit broodrooster is dat de twee sleuven per keer afzonderlijk te bedienen zijn, mocht je maar twee sneetjes willen roosteren. Daarnaast zijn er een ontdooi- en een 'reheat'-functie aanwezig. Voor het opvangen van kruimels zijn er twee kruimellades in het apparaat verwerkt.

Russell Hobbs 23610-56 Adventure

Als je op zoek bent naar een broodrooster die zowel functioneel als stijlvol is, dan zou je de Russell Hobbs Adventure kunnen overwegen. De twee extra lange sleuven zijn speciaal ontworpen zodat je er vier normale boterhammen tegelijk in kunt roosteren. Dit is ook handig voor grotere, ongesneden sneden brood. Met de traploos instelbare bruiningsknop bepaal je zelf heel precies hoe krokant je jouw toast wilt hebben. Een handige functie is de zogeheten 'lift & look'-optie; hiermee kun je tussentijds je brood omhoog halen om de bruiningsgraad te controleren zonder het roosterproces te stoppen. Bevroren brood is geen enkel probleem dankzij de ontdooistand en met de annuleerknop heb je altijd de controle om het roosteren direct te stoppen. De broodrooster wordt geleverd met een opwarmrekje, ideaal voor het verwarmen van croissants of pistoletjes. Het schoonmaken wordt eenvoudig gemaakt door de uitneembare kruimellade die alle restjes opvangt.

Moulinex Subito TT340811

Dit broodrooster heeft een vermogen van 1700 Watt en biedt ruimte voor het roosteren van vier sneetjes brood in twee lange sleuven. Het apparaat beschikt over zes verschillende standen voor het instellen van de bruiningsgraad. Je kunt brood ontdooien, maar ook gebruikmaken van de reheat-functie voor het opwarmen van eerder geroosterd brood. Door de handige extra hoge liftfunctie haal je ook kleinere sneetjes brood gemakkelijk uit de sleuven. Een geïntegreerde kruimellade aan de onderzijde vangt de losse kruimels op.

Tefal Ultra Mini TL330D

Dit apparaat is ontworpen met het oog op ruimtebesparing. Door zijn smalle en compacte vormgeving neemt het weinig plek in op het aanrecht. De broodrooster beschikt over één lange en brede sleuf waarin je ofwel twee standaard boterhammen naast elkaar, ofwel één lange snede brood, zoals van een stokbrood, kunt plaatsen. Voor het instellen van de gewenste bruiningsgraad maak je gebruik van een draaiknop met zes verschillende standen. Naast de standaard roosterfunctie kun je met dit model ook bevroren brood direct roosteren via de ontdooistand. Een aparte knop is aanwezig om het roosterproces op ieder gewenst moment te onderbreken. Verder is de broodrooster uitgerust met een geïntegreerd opzetrekje voor het verwarmen van bolletjes en croissants en een broodlift om ook kleinere sneetjes brood veilig te kunnen verwijderen.

▼ Volgende artikel
Acer vernieuwt Nitro-reeks met laptops, desktops en monitoren voor gamers
© Acer
Huis

Acer vernieuwt Nitro-reeks met laptops, desktops en monitoren voor gamers

Acer heeft tijdens IFA 2025 in Berlijn een vernieuwde line-up van zijn Nitro-reeks gepresenteerd. De nieuwe line-up bestaat uit twee gaminglaptops, twee krachtige gamingdesktops en vier monitoren. Daarmee richt het merk zich op gamers die zoeken naar sterke prestaties, scherpe beelden en moderne functies, zonder meteen in de absolute high-end prijsklasse te belanden.

Nitro V 16: topprestaties en helder beeld

De Acer Nitro V 16 (ANV16-72) is ontwikkeld voor gamers en makers die kracht en veelzijdigheid nodig hebben. Binnenin zit een Intel Core 9 270H-processor gecombineerd met maximaal een NVIDIA GeForce RTX 5070 laptop-GPU. De laptop maakt gebruik van de nieuwste NVIDIA Blackwell-architectuur en ondersteunt DLSS 4 voor hogere prestaties en betere beeldkwaliteit. Het 16-inch WQXGA-scherm (2560 x 1600) biedt 100% sRGB-dekking en een verversingssnelheid van 180 Hz.

Het koelsysteem bestaat uit twee ventilatoren en vier luchtkanalen die zorgen dat de prestaties ook bij lange sessies stabiel blijven. Dankzij Intel Application Optimization worden systeemtaken slim verdeeld, zodat de laptop sneller reageert op de apps die op dat moment belangrijk zijn.

Nitro V 16S: dunner en mobieler

De Nitro V 16S (ANV16S-71) biedt grotendeels dezelfde hardware, maar dan verpakt in een slanke metalen behuizing van slechts 19,9 mm dik. Ook hier vinden we een Intel Core 9 270H en maximaal een NVIDIA GeForce RTX 5070 laptop-GPU, met ondersteuning voor DLSS 4 en neural rendering. Het WQXGA-scherm heeft dezelfde 180 Hz verversingssnelheid en sRGB-dekking als de V 16.

De laptop is lichter om mee te nemen, en dankzij een toetsenbord met vier-zone RGB-verlichting krijgt hij ook een eigen uitstraling. Zowel de V 16 als de V 16S zijn voorzien van NitroSense, waarmee ventilatorsnelheden en prestaties real-time zijn te monitoren en af te stemmen.

Nitro 50 en Nitro 70: gamingdesktops met constante kracht

Naast de laptops presenteerde Acer twee nieuwe gamingdesktops, die wifi 7 ondersteunen. De Nitro 70 (N70X3D-100) draait op maximaal een AMD Ryzen 9 9950X3D-processor en een NVIDIA GeForce RTX 5090 GPU. Hij heeft tot 128 GB DDR5 RAM op 6000 MT/s en tot 2 TB PCIe Gen 4 SSD-opslag. De desktop is uitgerust met het Nitro CycloneX 360-koelsysteem en een 360 mm waterkoeler voor extra stabiele prestaties.

De Nitro 50 (N50-100) is iets compacter uitgevoerd, met maximaal een Ryzen 7 8700G en NVIDIA RTX RTX 5080 GPU. Er zit tot 128 GB DDR5 RAM in en SSD-opslag tot 2 TB. Ook dit model beschikt over het  gepatenteerde Acer Nitro CycloneX 360-koelsysteem.

©Acer

De Acer Nitro 70

Nitro-monitoren: keuze uit vier nieuwe modellen

Acer introduceerde daarnaast vier nieuwe monitoren in de Nitro-serie.

  • Nitro XV275K V6: een 27-inch 4K UHD-monitor met een refresh rate van 180 Hz, 1 ms VRB Pro en FreeSync Premium-technologie. Met 1000 nits piekhelderheid en 97% ondersteuning van DCI-P3 zijn de beelden levendig en levensecht.

  • Nitro XV273U W1: eveneens 27 inch, maar met WQHD-resolutie, een overklokbare 275 Hz refresh rate en HDR500-certificatie. Geschikt voor wie hoge snelheid wil combineren met nauwkeurige kleurweergave.

  • Nitro XV270X: biedt tot 5K-resolutie (5120 x 2880) met 2000:1 contrast en 95% DCI-P3-dekking. Gericht op gamers en streamers die ultrahoge resolutie zoeken.

  • Nitro XZ403CKR: een gebogen 39,7-inch scherm met 5K WUHD-resolutie en 288 Hz. Dankzij 1 ms VRB-0,5 ms GTG-responstijd en FreeSync Premium levert dit model vloeiende beelden op een gigantisch oppervlak. Dit enorme beeldscherm is bovendien voorzien van krachtige 5W speakers en diverse poortopties.

©Acer

De Acer Nitro XV270X

ModelVerkrijgbaar vanafAdviesprijs
Nitro V 16november1.299 euro
Nitro V 16Snovember1.399 euro
Nitro 50december1.299 euro
Nitro 70december2.499 euro
Nitro XV273U W1Q1 2026279 euro
Nitro XV270XQ1 2026699 euro
Nitro XZ403CKRQ1 2026999 euro
Nitro XV275K V6Q2 2026599 euro

Met deze brede vernieuwing van de Nitro-reeks bedient Acer zowel laptop- als desktopgamers én gebruikers die hun setup willen uitbreiden met snellere en scherpere schermen.