ID.nl logo
Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk
Mobiliteit

Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk

Sinds de introductie in 2012 is de Tesla Model S geleidelijk doorontwikkeld tot een indrukwekkend staaltje engineering. Met de nieuwe Plaid-versie stuwt het Amerikaanse merk echter door tot nieuwe hoogten. Drie elektromotoren, 1020 pk, torque vectoring en een 0-100-sprint in 2,1 seconden, en dat alles gecombineerd met een actieradius van 600 km. Irwin Versteegh mocht plaatsnemen achter het stuur van deze elektrische raket.

Watch on YouTube

De definitie van snel is met de alsmaar doordenderende EV-trein in een rap tempo aan het veranderen. Nog niet zo lang geleden behoorde je als eigenaar van een 2,0-liter 16V bij de absolute toffe peren, maar inmiddels sprint de traagste versie van de best verkochte auto ter wereld in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Toch blijft er een drang naar meer. Meer pk’s en meer drama, en veel autofabrikanten proberen deze honger dan ook te stillen. Met ‘dual motors’ en ‘GT’s’, of juist meer uiterlijk vertoon. En de fabrikant van de wereldwijd best verkochte auto? Die gaat voor de strijd en probeert de definitie van snel opnieuw uit te vinden. Hoe? Met de Plaid-versie van de Tesla Model S, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er onlangs uitgebreid mee.

12 jaar oud alweer

De Model S is een vertrouwd gezicht op de Nederlandse wegen. Niet gek ook, want zeker in het begin van zijn levensjaren was het een auto waar je als early adopter niet omheen kon. Het destijds nog piepjonge merk leverde de S met levenslang gratis Supercharger-laden. Dat kon in de beginjaren nog maar bij een handjevol locaties, maar inmiddels staan er verspreid in Europa zo’n 50.000 stuks. Model S’en met een hoge kilometerstand zijn er dan ook bij de vleet. Zo’n exemplaar op de kop tikken? Dan zul je op een occasionwebsite in de zoekcriteria terug moeten scrollen naar 2012. Ja, en dat is alweer 12 jaar geleden!

En wat dan het knappe is? Sindsdien is het basisdesign van de auto niet veel veranderd. Toch zouden we Tesla tekortdoen als we het hebben over 'een twaalf jaar oude auto'. De met name continue technische verbeteringen, aanpassingen aan de bouwwijze en de hele opbouw van de auto zorgen er eigenlijk voor dat de Model S sindsdien compleet is vernieuwd. Bovendien blijft het een fraaie en elegante auto die opereert in de klasse van inmiddels de Mercedes EQE en de BMW i5.

600 kilometer range en snel laden

Tesla’s wapenfeiten? De overzichtelijkheid van twee uitvoeringen: de Long Range en de geteste Plaid. Deze auto's zien er op twee details na hetzelfde uit. Beide zijn voorzien van duurzame ledverlichting rondom en ze rollen standaard op 19-inch lichtmetalen wielen.

Met name dat laatste zorgt daarmee voor een range van 650 km voor de long Range en 600 km voor de Plaid. Dat is te danken aan een forse accu van netto 95 kWh. Deze is standaard op te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW) en met een behoorlijk krachtige 250 kW aan een snellader of Tesla’s eigen Supercharger. Daarmee is een 10-80%-lading in nog geen halfuurtje gepiept.

De Plaid versie? Die kunnen we aan de buitenkant herkennen aan een subtiele carbonfiber spoiler en verbeterde remmerij rondom met roodgekleurde klauwen. Wel geven we je direct één advies: tast iets dieper in de buidel en opteer hoe dan ook voor de 21-inch Arachnid-wielen. Deze doen recht aan het krachtige uiterlijk en dito prestaties van de auto, en dragen bovendien ook nog eens positief bij aan de rijeigenschappen.

Twee smaken

In het interieur van de Long Range en Plaid zijn helemaal geen verschillen te zien. Elke S is voorzien van met plantaardig leder beklede, verwarm- en koelbare stoelen die zich bovendien elektrisch laten verstellen en een 17-inch horizontaal (bij de oude S stond deze verticaal) geplaatst multimedia- en navigatiesysteem dat je naar je toe kunt draaien.

Voor de rest doet het merk in de S niet aan opties. Je kunt wel kiezen voor een donker of licht thema, evenals extra pakketten qua connectiviteit voor het scherm, maar voor de rest is alles standaard.

De stoelen zitten goed, zijn over een riant bereik verstelbaar en fijn blijft de mogelijkheid om deze instellingen onder je eigen naam op te slaan. Wel even wennen is het ontbreken van bedieningshendels achter het stuurwiel. Voor het inschakelen van de versnelling word je nu verwezen naar het touchscreen. De richtingaanwijzers? Deze hendel is gedegradeerd tot twee aanraakgevoelige schakelaars óp het stuurwiel. Dat geldt voor de grootlichtschakelaar en de claxon, maar na een dag rondrijden went het. Handiger is het niet, maar Tesla’s drang naar versimpeling in het interieur lijkt ermee te zijn geslaagd.

Prima caravantrekker

Laten we eens naar de prestaties van de Long Range kijken. Daarin schuilt namelijk de oude Performance-variant. Zo sprint het 'instappertje' in net iets meer dan 3 seconden naar de 100 km/u en heeft-ie een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Dat komt geheel op het conto van de twee elektromotoren: eentje voor en eentje achter. Ook goed om te weten: deze Long Range mag net als de Plaid 1600 kg trekken. Een lekkere caravantrekker dus.

En de Plaid? Die krijgt een extra elektromotor op de achteras waardoor er dus een driemotorige set-up ontstaat. Deze units zijn speciaal voor de Plaid ontwikkeld en zijn voorzien van met carbon omwikkelde rotors. Deze zijn extra krachtig, duurzaam, maar ook nog eens efficiënt.

Het totale vermogen is een duizelingwekkende 1020 pk en 1200 Nm trekkracht. Daarmee dendert de Tesla Model S Plaid dus door de haast idiote 1000pk-grens, en daarmee is hij in staat om in slechts 2,1 seconden naar de 100km/u te accelereren. Daarmee is het een van de snelst accelererende auto's ter wereld. Topsnelheid? Een Autobahnwaardige 322 km/u.

Geen differentieel

Het mooie van de driemotorige configuratie – en dus twee motoren op de achteras – is dat de twee achterste elektromotoren individueel een wiel aansturen. Hierdoor is er geen sprake van een traditioneel differentieel, maar wél van echte torque vectoring. Dat systeem werkt normaal gesproken door het aansturen/vastzetten van een differentieel, maar kan nu echt per wiel worden geregeld. Het wiel met de meeste grip krijgt al het vermogen. Een ingenieuze en unieke aanpak waarmee Tesla laat zien geen halve maatregelen te nemen.

Met een speciale Plaid Track-modus, die op het grote scherm kan worden ingeschakeld, kan het uiterste uit de S worden gehaald. Normaal gesproken ontstaat er bijvoorbeeld enorm veel hitte in de accu als er extreme prestaties van de motoren worden gevraagd. Om dat te reguleren, wordt de accu op voorhand afgekoeld waardoor een koele massa ontstaat. Tijdens het rijden zorgt een gesloten vloeistofcircuit voor koeling tussen de elektromotoren en de accu, waardoor de prestaties gehandhaafd kunnen blijven.

Ultieme synergie

Ook wordt het regeneratieve remvermogen verhoogd met als doel de echte remmerij deels te ontlasten, maar ook om meer druk op de vooras te leggen bij het aansnijden van een bocht. De Model S speelt daarnaast continu met het vermogen op de voor- en achteras. Daarmee probeert de software de balans van de auto te verbeteren. De ultieme synergie tussen soft- en hardware dus.

Bij het insturen wordt de aandrijfkracht op de vooras kort onderbroken om op die manier meer grip en balans naar de achterkant van de auto te krijgen. Ook gaat de luchtvering naar standje hardcore en de echt geoefende bestuurders kunnen zelfs het regeneratieve remvermogen per as aansturen. Als kers op de taart krijg je daarnaast een digitale G-meter, lap timer en een dashcamfunctie inclusief telemetriegegevens waardoor je later je circuitrondje kunt terugkijken.

Onze testauto was uitgerust met de net geen 14.000 euro(!) kostende Carbon Ceramic Brake Kit. Dan krijgt de Model S Plaid verbeterde remmen met 41 cm grote keramische schijven rondom, klauwen met zes zuigers aan de voorkant en klauwen met vier zuigers achter. Ook zien we dan remvloeistof die bestand is tegen hogere temperaturen en krijgen we bovendien semi-slick banden. Die laatste worden afgeraden op de openbare weg, dus daar dien je wel even rekening mee te houden.

Krankzinnig snel

Wil je trouwen die 2,1 seconden van 0-100 km/u ervaren, dan dien je wel wat geduld te hebben. Waar de accu in Track Modus wordt gekoeld, wordt-ie voor optimale rechtelijn-prestaties in Drag Strip Mode juist opgewarmd. En dat kan soms wel 40 minuten duren, maar geloof ons: dat is echt elke seconde waard. Het is haast niet te bevatten hoe krankzinnig snel en ronduit angstaanjagend de Tesla Model S Plaid op dat moment is.

Eén voet op de rem, het stroompedaal naar de bodem en binnen 10 seconden laat de S zijn luchtvering aan de voorkant zakken. De neus van de auto ligt als een cheetah in aanvalsmodus op de bodem, en na het laten schieten van het rempedaal ervaar je een soort whiplash en word je met brute kracht in je stoel geduwd. Dat is echt iets waar je rekening mee dient te houden, want lang niet iedereen kan deze mate van G-krachten aan.

En het blijft niet alleen bij die idioot snelle acceleratie. De engineers zijn er ook in geslaagd om gewoon een strak rijdende auto neer te zetten. Sterker nog, door de intelligente luchtvering rondom, de sublieme aansturing van het vermogen en de torque vectoring voelt de S eerder aan als een Model 3-achtige dan een grote luxe sedan. Zeker nadat je de sportmodus voor de luchtvering hebt ingeschakeld, is-ie in staat tot bizarre bochtsnelheden. Het stuurgevoel zou op de limiet iets nauwkeuriger mogen, maar desondanks is het absoluut een auto die niet vies is van een lekker stukje sturen.

Comfortabel

En het comfort? Ook dat is behouden, zij het dat de Plaid op de limiet net even iets harder lijkt gedempt dan de Long Range, al kan dat ook met de 21-inch wielen te maken hebben. Niettemin geniet je – zeker in comfortmodus – van een verfijnd rijkarakter met een goed gedempt totaalpakket. Niet te week, maar wel comfortabel genoeg voor een comfortabel karakter binnen de bebouwde kom, terwijl de uitstekende rechtuitstabiliteit en het dubbel gelamineerde glas rondom zorgen voor rust op een langer traject.

Ja, en dat allemaal met een gemiddeld energieverbruik waar menig compacte EV jaloers op is. De Tesla Model S Plaid is dan ook een auto die uitersten verenigt. Die van kracht en efficiency, maar ook soft- en hardware. Het is de engineers gelukt om middels slimme software een hardcore rijsensatie te realiseren. Ronduit indrukwekkend, al komt dat wel tegen een prijs. Een koopje is de Model S Plaid alleszins, maar zie jij voor dit geld maar eens een gelijkwaardige opponent te vinden. Die is er namelijk niet.


Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Van Home naar Pro: met deze gratis software upgrade je Windows
Huis

Van Home naar Pro: met deze gratis software upgrade je Windows

Voor thuisgebruik volstaat bijna altijd Windows Home. Maar dat neemt niet weg dat er functies in de Pro-versie zitten die jij misschien toch ook wel graag zou willen gebruiken. Met de juiste tips en tools is er wellicht meer mogelijk dan je denkt.

In dit artikel benoemen we gratis tools waarmee je Windows Home ongeveer dezelfde mogelijkheden kunt geven als Windows Pro:

  • VeraCrypt
  • VMware Workstation Pro
  • Sandboxie Plus
  • Quick Assist
  • lusrmgr
  • ABC-Update
  • PolicyPlus

Ook interessant: Windows 11: van stroperig naar supersnel

Tip 01: Upgrade

We gaan ervan uit dat je Windows 11 Home gebruikt. De eenvoudigste manier om toegang te krijgen tot alle functies van Windows Pro is door je systeem naar deze editie te upgraden. Dit kan als volgt: ga naar Instellingen in Windows, open Systeem en kies Info. Scrol naar Productcode en activering. Selecteer Een upgrade uitvoeren van uw versie van Windows. Heb je al een geldige productcode voor Windows 11 Pro, klik dan op Wijzigen. Wil je Windows 11 Pro nog aanschaffen, kies dan Store openen. Een upgradelicentie via de officiële Microsoft Store kost momenteel rond de 145 euro, maar bij andere verkopers kun je licenties vinden voor veel lagere prijzen, soms zelfs voor 20 euro. Let wel goed op dat er geen verborgen risico’s zijn, bijvoorbeeld rondom activatie of ondersteuning.

Het is trouwens ook mogelijk om te upgraden naar de Pro-editie met een ongebruikte licentiecode van een oudere Windows Pro-versie (vanaf Windows 7). Na het invoeren van een geldige Pro-licentie activeert Windows de Pro-functies en na een herstart beschik je daadwerkelijk over Windows Pro.

De snelste en meest complete manier blijft natuurlijk een heuse upgrade naar Windows Pro.

Tip 02: Verschillen

Voordat je een upgrade overweegt, wil je natuurlijk weten wat de belangrijkste verschillen zijn tussen Windows Home en Pro. Dat gaat onder meer om enkele hardwareverschillen, zoals de ondersteunde hoeveelheid geheugen en processorkernen, maar die kunnen niet worden aangepast met softwaretips of -tools.

Andere verschillen kun je wel implementeren in Windows Home. Zo bevat Windows Pro geavanceerde beveiligingsfuncties, zoals volledige schijfversleuteling met BitLocker, bestandsversleuteling met EFS en een flexibeler groepsbeheerbeleid. Ook op het gebied van virtualisatie heeft Windows Pro meer te bieden, zoals het snel opzetten van een geïsoleerde desktopomgeving met Windows Sandbox, of het gebruik van een volwaardige hypervisor als Hyper-V.

Tot slot zijn er nog verschillen als het gaat om netwerk- en toegangsbeheer. Zo biedt Windows Pro een Remote Desktop-functie aan waarmee een andere computer jouw pc op afstand kan overnemen, en je kunt jouw systeem aan een domeinnetwerk koppelen, zoals vaak in bedrijfsomgevingen voorkomt.

In de volgende tips laten we zien hoe je Windows Home op diverse vlakken dichter bij Pro brengt.

Het beheer van virtuele machines met Hyper-V is voorbehouden aan Windows Pro.

Tip 03: Schijfencryptie

Een uitstekend alternatief voor volledige stationsversleuteling met BitLocker is de gratis opensource-tool VeraCrypt. Download en installeer de tool met de standaardopties, start deze op en kies Volume aanmaken. Wil je de schijf of partitie versleutelen waarop Windows is geïnstalleerd, kies dan De systeempartitie of de gehele systeemschijf versleutelen. In de meeste gevallen zul je kiezen voor Een niet-systeempartitie/schijf versleutelen. Klik daarna op Volgende en selecteer Standaard VeraCrypt-volume. Klik op Apparaat selecteren en wijs de gewenste schijf of partitie aan.

Let op in het volgende venster: kies Partitie ter plaatse versleutelen als je de huidige gegevens wilt behouden en meteen wilt versleutelen. De andere optie is sneller, maar hierbij gaan alle gegevens verloren. Accepteer de voorgestelde versleutelingsalgoritmen en stel een sterk wachtwoord in dat je tweemaal invoert. Kies Ja als je bestanden groter dan 4 GB op dat volume wilt bewaren. Bevestig met Formatteren en Ja.

Afhankelijk van je keuze gaan alle bestaande data op de betreffende schijf verloren.

Tip 04: Bestandsencryptie

VeraCrypt is ook een prima alternatief voor de EFS-functie (Encrypting File System) in Windows Pro, waarmee je specifieke bestanden en mappen kunt versleutelen. De werkwijze lijkt sterk op die voor het versleutelen van een volledige schijf of partitie, zoals beschreven in tip 3.

Klik opnieuw op Volume aanmaken. Deze keer kies je voor Een versleutelde bestandscontainer aanmaken. Bij Volumelocatie klik je op Bestand selecteren, kies je een geschikte locatie en geef je de container een naam (bijvoorbeeld mijncontainer.txt). Bevestig met Opslaan en klik op Volgende. Accepteer de voorgestelde algoritmen en stel de gewenste containergrootte in, gevolgd door een sterk wachtwoord (2x). Rond af met Formatteren en Sluiten.

In het hoofdvenster van VeraCrypt klik je op Bestand selecteren waarna je het betreffende bestand aanwijst. Op dezelfde manier ontsleutel je een volledige schijf of partitie, al kies je dan voor Apparaat selecteren en wijs je de juiste schijf of partitie aan. Kies een vrije stationsletter uit de lijst en druk op de knop Koppelen. Na het invoeren van het wachtwoord is je container als virtuele schijf toegankelijk vanuit Windows Verkenner. Zodra je VeraCrypt sluit of voor Ontkoppelen kiest, worden de gegevens in de container automatisch weer veilig versleuteld.

Na de koppeling duikt de container (onversleuteld) op als virtueel station in Verkenner.

Tip 05: Systeemvirtualisatie

Hyper-V is een volwaardige hypervisor in Windows Pro en niet beschikbaar voor Windows Home. Wel zijn er enkele gratis alternatieven om virtuele machines te kunnen opzetten. De bekendste zijn Oracle VM VirtualBox en VMware Workstation Pro. Deze laatste is recent gratis geworden en is ideaal voor het draaien van Linux-distributies en verschillende Windows-versies. Maar voordat je ermee aan de slag kunt, moet je een vrij uitgebreide registratie doorlopen.

Is dat gelukt, dan maak je als volgt (in het kort) een virtuele machine van een iso-schijfkopiebestand: start de app, klik op Create a New Virtual Machine en kies voor Typical (recommended). Selecteer Installer disk image file (iso) en navigeer naar het gedownloade iso-bestand. Geef vervolgens je machine een naam en locatie. Stel een geschikte grootte in, bijvoorbeeld 20 GB, en kies gerust Store virtual disk as a single file. Voltooi met Finish, selecteer je nieuwe machine en kies Power on this virtual machine. Na de installatie kun je in een veilige, gevirtualiseerde omgeving werken.

Ubuntu als virtuele machine in Workstation Pro, op Windows Home.

Tip 06: Toepassingsvirtualisatie

Windows Pro heeft een virtualisatietool, Windows Sandbox, waarmee je een virtuele Windows-desktopsessie start en veilig met software kunt experimenteren. Hoewel je hiervoor een virtuele machine kunt maken (zie tip 5), is dat omslachtig. Een handiger alternatief is de gratis tool Sandboxie Plus, waarmee je specifieke toepassingen in een afgeschermde virtuele omgeving draait.

Installeer de gedownloade app en start deze op. Je zult zien dat er al een gevirtualiseerde omgeving, een zogenaamde sandbox, is aangemaakt met de naam DefaultBox. Mogelijk verschijnt er een venster met gedetecteerde toepassingen: klik dan op OK, voor optimale compatibiliteit met deze apps.

Stel, je wilt naar een verdachte website surfen. Rechtsklik dan op DefaultBox, kies Uitvoeren / Standard applications / Standaard webbrowser. Je browser start met een dikke gele vensterrand, waarmee aangegeven wordt dat alle schijfoperaties naar een afgeschermde omgeving worden geleid, zodat je veilig de website kunt bezoeken.

Op nagenoeg dezelfde manier kun je andere applicaties gevirtualiseerd opstarten, bijvoorbeeld via Uitvoeren / Uitvoeren vanaf startmenu. Links bovenin verschijnt een speciaal startmenu waarin je vrijwel alle uitvoerbare applicaties op je systeem terugvindt en virtueel kunt uitvoeren.

Browser Brave draait hier als een virtuele toepassing binnen de sandbox.

Waar een zandbak voorkomt dat overal zand ligt

Voorkomt een sandbox dat je virussen of erger binnenkrijgt

Tip 07: Afstandsbeheer

Het kan handig zijn om je pc op afstand te laten overnemen, maar Windows Home ondersteunt dit niet via de ingebouwde Remote Desktop-functie. Gelukkig is er een alternatief: Quick Assist. Hiermee kun je een andere gebruiker toegang tot je pc geven en je kunt zelf toegang krijgen tot een andere pc. Je haalt deze gratis app op uit de Windows Store.

Bij het opstarten kun je kiezen tussen Iemand helpen of Hulp vragen. In beide gevallen moet de hulpgever een code aan de hulpbehoevende doorgeven. Is de code juist, dan wordt de verbinding opgezet zodra de hulpvrager op Toestaan klikt. De helper ziet dan het bureaublad van de andere pc in een (schaalbaar) venster. Door op Besturing aanvragen te klikken en de andere partij dit te laten bevestigen, kan hij ook de muis- en toetsenbordbesturing overnemen. Er is ook een live chatsessie mogelijk.

De hulpvrager kan de besturing of verbinding op elk moment stopzetten, maar er moet dus wel altijd iemand zijn aangemeld om een pc te kunnen overnemen. Wil je zelf je pc op afstand kunnen beheren, dan zijn er krachtigere alternatieven, zoals de gratis versies van TeamViewer en AnyDesk.

Een Quick Assist-sessie in volle gang, inclusief een chatgesprek tussen beide partijen.

Tip 08: Gebruikersbeheer

In alle Windows-edities kun je gebruikersaccounts aanmaken en verwijderen, maar de opties in Windows Pro zijn uitgebreider, bijvoorbeeld via de app Lokale gebruikers en groepen (druk op Windows-toets+R en voer lusrmgr.msc uit).

Met de gratis tool lusrmgr (klik hier op Latest) kun je vrijwel dezelfde functionaliteit toevoegen aan Windows Home. Start de tool met een dubbelklik op het gedownloade exe-bestand. Klik met rechts op de categorie Users en kies Create om een nieuw account aan te maken. Via de knop Advanced krijg je meer opties. Zo kun je instellen of de gebruiker zijn wachtwoord mag wijzigen, of het wachtwoord na enige tijd verloopt, hoelang het account actief blijft, wat zijn profielmap (home folder) is en op welke dagen en tijdstippen hij zich (niet) mag aanmelden. Om de eigenschappen van een account aan te passen, klik je met rechts op een accountnaam, kies je Edit en breng je wijzigingen aan op de tabbladen General, Password, Account, Profile of Group membership.

Een beperkter alternatief is de ingebouwde app Gebruikersaccounts (te openen vanuit het Windows-startmenu met netplwiz). Hiermee kun je bijvoorbeeld instellen dat Windows automatisch doorstart naar een specifiek account zonder om het wachtwoord te vragen. Of je gebruikt als administrator speciale opdrachtregelcommando’s, zoals:

net user <accountnaam> /times:ma-vr,5pm-9pm;za-zo,8am-8pm

Hiermee beperk je de gebruiker met <accountnaam> tot aanmeldingen binnen de aangegeven periodes: op werkdagen van 17 tot 21 uur en in het weekend van 8 tot 20 uur.

Met net user <accountnaam> controleer je snel alle gebruikersinstellingen.

Met de tool lusrmgr kun je heel wat opties instellen voor Windows-accounts.

Tip 09: Updatebeheer

Windows zorgt standaard voor alle systeemupdates en, indien nodig, ook voor driver-updates, zowel in Home als Pro. Al biedt Windows Pro geavanceerder updatebeheer, waarmee je bijvoorbeeld specifieke updates kunt blokkeren. Met de gratis tool ABC-Update kun je vergelijkbare functionaliteit toevoegen aan Windows Home. Hier lees je de uitgebreide handleiding. We zullen een korte uitleg geven van de grafische versie, die je start met een dubbelklik op ABC-Update GUI.exe.

Klik rechtsonder op This system om je lokale pc te selecteren. Bij Update source kies je MS Update en bij Action geef je aan welke bewerkingen de app moet uitvoeren: List Missing, List all, Download, Install of Uninstall (deze laatste werkt alleen met updates via de bron WSUS).

Kies bijvoorbeeld List Missing als je alleen de ontbrekende updates wilt bekijken. Bij Update Selection geef je aan in welk type updates je geïnteresseerd bent, zoals Critical Updates, Definition Updates of Security Updates. Klik daarna op Schedule om de operatie op gezette tijden te laten uitvoeren, of kies Run Now om het direct te doen. Na afloop klik je onderaan op de knop Show Status en vervolgens op de clientnaam in het statusvenster voor het resultaat. Voor het downloaden en installeren van updates volg je vrijwel dezelfde stappen.

ABC-Update zorgt voor een geavanceerd updatebeleid, ook op Windows Home.

Tip 10: Beleidseditor

De Editor voor lokaal groepsbeleid in Windows Pro (toegankelijk via Windows-toets+R, gevolgd door het commando gpedit.msc) is een krachtige tool voor het instellen van beleidsregels. Hoewel je in Windows Home een aantal van deze opties kunt configureren via de Register-editor (druk op de Windows-toets en voer regedit uit), werkt de gratis tool PolicyPlus (klik op Latest) veel handiger.

Dubbelklik op het gedownloade bestand PolicyPlus.exe om het programma op te starten. Het is aan te raden eerst het menu Help te openen en daar Acquire ADMX Files te kiezen om een uitgebreidere set beleidsregels te downloaden. Bevestig na installatie van de regels met Ja om deze set te laden. Nu kun je beginnen met het instellen ervan. Je doet er goed aan de optie User or Computer geselecteerd te laten. Navigeer door de verschillende rubrieken en onderdelen. Dubbelklik op een item in het rechterdeelvenster als je dat wilt aanpassen. Met Enabled activeer je het item (lees zorgvuldig de bijbehorende uitleg) en met Disabled schakel je het uit. Bevestig met OK. Om de wijzigingen meteen door te voeren, voer je op de Opdrachtprompt gpupdate /force uit, meld je je opnieuw aan of start je Windows opnieuw op.

Houd er rekening mee dat lang niet alle opties uit PolicyPlus in Windows Home daadwerkelijk functioneren. Je zult dus zelf moeten experimenteren, maar vergeet dan niet om eerst een systeemherstelpunt te maken om eventuele problemen te voorkomen.

Lees in dit artikel hoe je een herstelschijf of een herstelpunt maakt: Computercrash? Gelukkig heb je een herstelschijf gemaakt!

Een editor voor lokale beleidsregels: PolicyPlus werkt deels ook onder Windows Home.

Nog wat …

In het artikel hebben we niet alleen de belangrijkste verschillen tussen Windows Home en Pro besproken, maar ook gratis alternatieven voorgesteld die deze kloof behoorlijk dichten. Er zijn natuurlijk kleinere of meer geavanceerde verschillen, zoals de mogelijkheid om je systeem in een active directory van een domeinserver op te nemen. Hiervoor bestaan wel cloud-alternatieven, zoals Jumpcloud en Okta, maar we laten deze hier verder onbesproken omdat dit voor thuisgebruik doorgaans niet belangrijk is.

Windows Pro biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om je systeem in kiosk-modus te zetten, waarbij bezoekers alleen een toegestane applicatie kunnen gebruiken. Om dit in Windows Home te realiseren, kun je een tool als OpenKiosk overwegen. Dit is een browser op basis van Firefox waarmee je je systeem veilig(er) laat gebruiken als openbare terminal.

Ook op het gebied van beveiliging tegen malware biedt Windows Pro iets meer bescherming. Daarvoor kun je in Windows Home eventueel een degelijk antimalwarepakket installeren.

Feit blijft, als je Windows Pro zo dicht mogelijk probeert te benaderen, dan is het waarschijnlijk beter om direct te kiezen voor ‘the real thing’.

Het instellingenvenster van OpenKiosk.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Bosch Performance Line CX-lijn: krachtige middenmotor en componenten
© Bosch eBike Systems
Mobiliteit

Bosch Performance Line CX-lijn: krachtige middenmotor en componenten

Bosch heeft veel succes geboekt op het gebied van e-biketechnologie. Hun motoren, accu's en displays hebben een goede reputatie opgebouwd en worden door e-bikebezitters gewaardeerd. Bosch, dat niet vaak artikelen aankondigt, verrast nu met de Performance Line CX-middenmotor en -remmen, -displays en -accu's.

Dit artikel in het kort:

  • Krachtige motor: Tot 85 Nm koppel, 600 watt piekvermogen en 340% ondersteuning, ideaal voor bergop en lange tochten.
  • Geavanceerde sensoren: Meet meer dan 1.000 keer per seconde voor nauwkeurige en soepele ondersteuning.
  • Efficiëntie en stil geluid: Geoptimaliseerde transmissie en magnesium behuizing verlagen geluid en gewicht.
  • Innovatieve functies: Hill Start Assist en loopondersteuning voor extra gemak op steile hellingen.
  • Duurzaamheid: Gebruik van gerecycled materiaal en lichtere, ongecoate accu’s.
  • Accu en display: PowerTube-accu's (800 en 600 Wh), compatibel met extra batterijen en minimalistisch Purion-display.

🚲Ook de moeite waard om te lezen: Shimano: een e-bikemotor voor iedere doelgroep

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Binnen de Duitstalige landen is de Performance Line CX middenmotor vooral enthousiast ontvangen voor mountainbikers. Begrijpelijk, want met veel newtonmeters aan koppel heb je genoeg power paraat en zijn steile passages een peulenschil. In Nederland is de e-mountainbike minder populair en wordt de CX-motor vooral gemonteerd op e-bikes voor toerrijders die grote afstanden willen overbruggen en daarbij uitdagende hellingen beklimmen.

Kenmerken Bosch Performance Line CX

  • Kracht, actieradius en bediening

  • Betere rijdynamiek dankzij sensortechniek

  • Laag motorgeluid en totaalgewicht

  • Wegrijden op een steile helling

  • Combinatie met onderdelen

  • Duurzaam productieproces

Goede balans tussen power, gebruiksgemak en ritafstand

Niet alleen het vermogen van de motor is belangrijk voor e-mountainbikers en e-toerfietsers, een nauwkeurige afstelling en soepele werking van de aandrijving minimaal zo belangrijk. Met een koppel van 85 Nm, een piekvermogen van 600 watt en tot 340 procent ondersteuning levert de Performance Line CX goede prestaties en rijdynamiek. Voor de motor zijn diverse rij-instellingen beschikbaar, in te stellen via de Bosch eBike Flow-app.

©Bosch eBike Systems

Sensortechnologie

De Performance Line stemt via sensortechnologie iedere rijmanoeuvre nauwkeurig af door de pedaalinput te volgen. De sensoren meten de pedaalinput meer dan duizend keer per seconde. Het gaat om sensoren voor de trapfrequentie, acceleratie en rotatiesnelheid. Ook reageert de motor snel en accuraat op veranderingen in acceleratie, het zelf-opgewekt vermogen en de snelheid.

Zorg voor veiligheid en comfort met een fietshelm tijdens je ritten

Kies een model dat bij jouw rijstijl past.

Reducering van geluid en gewicht

De Bosch Performance Line CX biedt een geoptimaliseerde transmissie die zorgt voor stille werking en een natuurlijk rijgevoel tijdens e-biketochten. De motor koppelt interne en externe aandrijvingen los bij bergaf rijden, wat mechanische geluiden vermindert. Vergeleken met eerdere modellen is het gewicht 100 gram lager, dankzij een magnesium behuizing die extreme omstandigheden aankan. Dit alles resulteert in een balans tussen kracht, efficiëntie en geluid.

©Bosch eBike Systems

Handige functies voor steile hellingen

Als e-biker kan het een uitdaging zijn om bergopwaarts te stoppen en vervolgens veilig op gang te komen. Dankzij de Hill Start Assist kun je gecontroleerd en safe wegrijden en houden de banden volledige tractie op de ondergrond. Dankzij speciale sensoren detecteert het systeem de hellingshoek en krijg je er optimale ondersteuning voor terug. Ook nieuw is de functie loopondersteuning, waarbij de motor de duwsnelheid aan de loopsnelheid aanpast.  

🚲Leestip: Vier fietsbestemmingen voor het najaar

Remgebied, display en accutechniek

Het Bosch eBike ABS Pro remsysteem zorgt voor rijstabiliteit en maakt het mogelijk om laat en krachtig te remmen mogelijk zonder dat het voorwiel wegglijdt. Het Purion 400-display heeft een minimalistische uitstraling, maar op het scherm van 1,6 inch doorsnede staan rijgegevens, zoals snelheid, vermogen en totale afstand.

©Bosch eBike Systems

Voor lange of intensieve tochten heeft Bosch de PowerTube 800-accu ontwikkeld, de grootste accu in het smart systeem tot nu toe. Neem je genoegen met iets minder inhoud dan is de PowerTube 600 een aanrader. Bosch gebruikt voor beide accu's batterijcellen met een nieuw ontwikkelde aluminium behuizing. Beide accu's passen naadloos in een framebuis en zijn ook geschikt voor een dubbele accuoplossing. Ook is het mogelijk om de Ranger Extender PowerMore als extra accu te gebruiken.

©Bosch

 Focus op duurzaamheid bij de productie

Voor de fabricage van de Performance Line CX en beide accu's gebruikt Bosch gerecycled materiaal. Dit geldt ook voor het grootste kunststof deel van de motor, de accuhouder en de accubehuizing. Ook is de hoeveelheid materiaal voor de accu's verminderd en is afgezien van een zwarte kleurcoating van de PowerTube 600 en PowerTube 800.