ID.nl logo
Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk
Mobiliteit

Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk

Sinds de introductie in 2012 is de Tesla Model S geleidelijk doorontwikkeld tot een indrukwekkend staaltje engineering. Met de nieuwe Plaid-versie stuwt het Amerikaanse merk echter door tot nieuwe hoogten. Drie elektromotoren, 1020 pk, torque vectoring en een 0-100-sprint in 2,1 seconden, en dat alles gecombineerd met een actieradius van 600 km. Irwin Versteegh mocht plaatsnemen achter het stuur van deze elektrische raket.

Watch on YouTube

De definitie van snel is met de alsmaar doordenderende EV-trein in een rap tempo aan het veranderen. Nog niet zo lang geleden behoorde je als eigenaar van een 2,0-liter 16V bij de absolute toffe peren, maar inmiddels sprint de traagste versie van de best verkochte auto ter wereld in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Toch blijft er een drang naar meer. Meer pk’s en meer drama, en veel autofabrikanten proberen deze honger dan ook te stillen. Met ‘dual motors’ en ‘GT’s’, of juist meer uiterlijk vertoon. En de fabrikant van de wereldwijd best verkochte auto? Die gaat voor de strijd en probeert de definitie van snel opnieuw uit te vinden. Hoe? Met de Plaid-versie van de Tesla Model S, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er onlangs uitgebreid mee.

12 jaar oud alweer

De Model S is een vertrouwd gezicht op de Nederlandse wegen. Niet gek ook, want zeker in het begin van zijn levensjaren was het een auto waar je als early adopter niet omheen kon. Het destijds nog piepjonge merk leverde de S met levenslang gratis Supercharger-laden. Dat kon in de beginjaren nog maar bij een handjevol locaties, maar inmiddels staan er verspreid in Europa zo’n 50.000 stuks. Model S’en met een hoge kilometerstand zijn er dan ook bij de vleet. Zo’n exemplaar op de kop tikken? Dan zul je op een occasionwebsite in de zoekcriteria terug moeten scrollen naar 2012. Ja, en dat is alweer 12 jaar geleden!

En wat dan het knappe is? Sindsdien is het basisdesign van de auto niet veel veranderd. Toch zouden we Tesla tekortdoen als we het hebben over 'een twaalf jaar oude auto'. De met name continue technische verbeteringen, aanpassingen aan de bouwwijze en de hele opbouw van de auto zorgen er eigenlijk voor dat de Model S sindsdien compleet is vernieuwd. Bovendien blijft het een fraaie en elegante auto die opereert in de klasse van inmiddels de Mercedes EQE en de BMW i5.

600 kilometer range en snel laden

Tesla’s wapenfeiten? De overzichtelijkheid van twee uitvoeringen: de Long Range en de geteste Plaid. Deze auto's zien er op twee details na hetzelfde uit. Beide zijn voorzien van duurzame ledverlichting rondom en ze rollen standaard op 19-inch lichtmetalen wielen.

Met name dat laatste zorgt daarmee voor een range van 650 km voor de long Range en 600 km voor de Plaid. Dat is te danken aan een forse accu van netto 95 kWh. Deze is standaard op te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW) en met een behoorlijk krachtige 250 kW aan een snellader of Tesla’s eigen Supercharger. Daarmee is een 10-80%-lading in nog geen halfuurtje gepiept.

De Plaid versie? Die kunnen we aan de buitenkant herkennen aan een subtiele carbonfiber spoiler en verbeterde remmerij rondom met roodgekleurde klauwen. Wel geven we je direct één advies: tast iets dieper in de buidel en opteer hoe dan ook voor de 21-inch Arachnid-wielen. Deze doen recht aan het krachtige uiterlijk en dito prestaties van de auto, en dragen bovendien ook nog eens positief bij aan de rijeigenschappen.

Twee smaken

In het interieur van de Long Range en Plaid zijn helemaal geen verschillen te zien. Elke S is voorzien van met plantaardig leder beklede, verwarm- en koelbare stoelen die zich bovendien elektrisch laten verstellen en een 17-inch horizontaal (bij de oude S stond deze verticaal) geplaatst multimedia- en navigatiesysteem dat je naar je toe kunt draaien.

Voor de rest doet het merk in de S niet aan opties. Je kunt wel kiezen voor een donker of licht thema, evenals extra pakketten qua connectiviteit voor het scherm, maar voor de rest is alles standaard.

De stoelen zitten goed, zijn over een riant bereik verstelbaar en fijn blijft de mogelijkheid om deze instellingen onder je eigen naam op te slaan. Wel even wennen is het ontbreken van bedieningshendels achter het stuurwiel. Voor het inschakelen van de versnelling word je nu verwezen naar het touchscreen. De richtingaanwijzers? Deze hendel is gedegradeerd tot twee aanraakgevoelige schakelaars óp het stuurwiel. Dat geldt voor de grootlichtschakelaar en de claxon, maar na een dag rondrijden went het. Handiger is het niet, maar Tesla’s drang naar versimpeling in het interieur lijkt ermee te zijn geslaagd.

Prima caravantrekker

Laten we eens naar de prestaties van de Long Range kijken. Daarin schuilt namelijk de oude Performance-variant. Zo sprint het 'instappertje' in net iets meer dan 3 seconden naar de 100 km/u en heeft-ie een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Dat komt geheel op het conto van de twee elektromotoren: eentje voor en eentje achter. Ook goed om te weten: deze Long Range mag net als de Plaid 1600 kg trekken. Een lekkere caravantrekker dus.

En de Plaid? Die krijgt een extra elektromotor op de achteras waardoor er dus een driemotorige set-up ontstaat. Deze units zijn speciaal voor de Plaid ontwikkeld en zijn voorzien van met carbon omwikkelde rotors. Deze zijn extra krachtig, duurzaam, maar ook nog eens efficiënt.

Het totale vermogen is een duizelingwekkende 1020 pk en 1200 Nm trekkracht. Daarmee dendert de Tesla Model S Plaid dus door de haast idiote 1000pk-grens, en daarmee is hij in staat om in slechts 2,1 seconden naar de 100km/u te accelereren. Daarmee is het een van de snelst accelererende auto's ter wereld. Topsnelheid? Een Autobahnwaardige 322 km/u.

Geen differentieel

Het mooie van de driemotorige configuratie – en dus twee motoren op de achteras – is dat de twee achterste elektromotoren individueel een wiel aansturen. Hierdoor is er geen sprake van een traditioneel differentieel, maar wél van echte torque vectoring. Dat systeem werkt normaal gesproken door het aansturen/vastzetten van een differentieel, maar kan nu echt per wiel worden geregeld. Het wiel met de meeste grip krijgt al het vermogen. Een ingenieuze en unieke aanpak waarmee Tesla laat zien geen halve maatregelen te nemen.

Met een speciale Plaid Track-modus, die op het grote scherm kan worden ingeschakeld, kan het uiterste uit de S worden gehaald. Normaal gesproken ontstaat er bijvoorbeeld enorm veel hitte in de accu als er extreme prestaties van de motoren worden gevraagd. Om dat te reguleren, wordt de accu op voorhand afgekoeld waardoor een koele massa ontstaat. Tijdens het rijden zorgt een gesloten vloeistofcircuit voor koeling tussen de elektromotoren en de accu, waardoor de prestaties gehandhaafd kunnen blijven.

Ultieme synergie

Ook wordt het regeneratieve remvermogen verhoogd met als doel de echte remmerij deels te ontlasten, maar ook om meer druk op de vooras te leggen bij het aansnijden van een bocht. De Model S speelt daarnaast continu met het vermogen op de voor- en achteras. Daarmee probeert de software de balans van de auto te verbeteren. De ultieme synergie tussen soft- en hardware dus.

Bij het insturen wordt de aandrijfkracht op de vooras kort onderbroken om op die manier meer grip en balans naar de achterkant van de auto te krijgen. Ook gaat de luchtvering naar standje hardcore en de echt geoefende bestuurders kunnen zelfs het regeneratieve remvermogen per as aansturen. Als kers op de taart krijg je daarnaast een digitale G-meter, lap timer en een dashcamfunctie inclusief telemetriegegevens waardoor je later je circuitrondje kunt terugkijken.

Onze testauto was uitgerust met de net geen 14.000 euro(!) kostende Carbon Ceramic Brake Kit. Dan krijgt de Model S Plaid verbeterde remmen met 41 cm grote keramische schijven rondom, klauwen met zes zuigers aan de voorkant en klauwen met vier zuigers achter. Ook zien we dan remvloeistof die bestand is tegen hogere temperaturen en krijgen we bovendien semi-slick banden. Die laatste worden afgeraden op de openbare weg, dus daar dien je wel even rekening mee te houden.

Krankzinnig snel

Wil je trouwen die 2,1 seconden van 0-100 km/u ervaren, dan dien je wel wat geduld te hebben. Waar de accu in Track Modus wordt gekoeld, wordt-ie voor optimale rechtelijn-prestaties in Drag Strip Mode juist opgewarmd. En dat kan soms wel 40 minuten duren, maar geloof ons: dat is echt elke seconde waard. Het is haast niet te bevatten hoe krankzinnig snel en ronduit angstaanjagend de Tesla Model S Plaid op dat moment is.

Eén voet op de rem, het stroompedaal naar de bodem en binnen 10 seconden laat de S zijn luchtvering aan de voorkant zakken. De neus van de auto ligt als een cheetah in aanvalsmodus op de bodem, en na het laten schieten van het rempedaal ervaar je een soort whiplash en word je met brute kracht in je stoel geduwd. Dat is echt iets waar je rekening mee dient te houden, want lang niet iedereen kan deze mate van G-krachten aan.

En het blijft niet alleen bij die idioot snelle acceleratie. De engineers zijn er ook in geslaagd om gewoon een strak rijdende auto neer te zetten. Sterker nog, door de intelligente luchtvering rondom, de sublieme aansturing van het vermogen en de torque vectoring voelt de S eerder aan als een Model 3-achtige dan een grote luxe sedan. Zeker nadat je de sportmodus voor de luchtvering hebt ingeschakeld, is-ie in staat tot bizarre bochtsnelheden. Het stuurgevoel zou op de limiet iets nauwkeuriger mogen, maar desondanks is het absoluut een auto die niet vies is van een lekker stukje sturen.

Comfortabel

En het comfort? Ook dat is behouden, zij het dat de Plaid op de limiet net even iets harder lijkt gedempt dan de Long Range, al kan dat ook met de 21-inch wielen te maken hebben. Niettemin geniet je – zeker in comfortmodus – van een verfijnd rijkarakter met een goed gedempt totaalpakket. Niet te week, maar wel comfortabel genoeg voor een comfortabel karakter binnen de bebouwde kom, terwijl de uitstekende rechtuitstabiliteit en het dubbel gelamineerde glas rondom zorgen voor rust op een langer traject.

Ja, en dat allemaal met een gemiddeld energieverbruik waar menig compacte EV jaloers op is. De Tesla Model S Plaid is dan ook een auto die uitersten verenigt. Die van kracht en efficiency, maar ook soft- en hardware. Het is de engineers gelukt om middels slimme software een hardcore rijsensatie te realiseren. Ronduit indrukwekkend, al komt dat wel tegen een prijs. Een koopje is de Model S Plaid alleszins, maar zie jij voor dit geld maar eens een gelijkwaardige opponent te vinden. Die is er namelijk niet.


Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G86 – Een echte volhouder
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Moto G86 – Een echte volhouder

Meestal is een Motorola Moto G-smartphone meer een verstandige dan een luxekeuze als je kijkt naar de prijs en de hardware, maar over het algemeen haal je een toestel in huis dat gewoon doet wat het moet doen. Geldt dat ook voor de Motorola Moto G86?

Goed
Conclusie

De Motorola Moto G86 is een slimme keuze die in de dagelijkse praktijk betrouwbaar presteert. Met zijn robuuste IP69K-certificering, een 120Hz-oledscherm en een batterijduur van twee dagen voelt het toestel opvallend premium aan in deze prijsklasse. De camera presteert minder goed in het donker en er staat wat bloatware op, maar de vlotte prestaties en vier jaar beveiligingsupdates maken van de G86 een complete en verstandige keuze.

Plus- en minpunten
  • Batterijduur
  • Camera's met voldoende licht
  • Meer dan prima scherm
  • Dagelijkse alleskunner
  • Niet voor veeleisende gebruikers
  • Updatebeleid kan scherper
  • Bloatware
  • Camera met weinig licht

De Motorola Moto G86 valt op door zijn stevige frame en verfijnde afwerking die doet denken aan duurdere modellen. De cameramodule loopt naadloos over in de achterkant, die beschikbaar is in opvallende Pantone-kleuren en afwerkingen zoals vegan leer. Met een gewicht van 185 gram en een dikte van 7,8 millimeter ligt de telefoon compact en comfortabel in de hand. Bijzonder in deze prijsklasse is de robuuste bouwkwaliteit met IP69K- en MIL-STD-810H-certificering, een niveau van duurzaamheid dat je normaal alleen bij veel duurdere toestellen ziet.

Het display is het sterkste wapen van de Moto G86. Het 6,67-inch oledscherm biedt een scherpe resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz, goed voor een levendige kijkervaring. Met een piekhelderheid tot 4500 nits haalt het scherm een vlaggenschipniveau en de bescherming door Gorilla Glass is een fijne extra. Een permanent always-on display ontbreekt echter, al biedt Motorola met de slaapdisplayfunctie, die oplicht bij aanraking of beweging, een aardig alternatief.

©Wesley Akkerman

Stabiel en nauwelijks verlies

De smartphone draait op de Mediatek Dimensity 7300, een moderne octacore-processor die in de praktijk zorgt voor vlotte prestaties bij alledaagse taken. Navigeren door menu's, scrollen op webpagina's en het openen van apps gaat soepel, waarbij het 120Hz-scherm goed tot zijn recht komt. De koeling is een sterk punt: de prestaties blijven stabiel en de telefoon verliest nauwelijks snelheid, zelfs bij zware belasting. Alleen tijdens lange gamesessies worden de grenzen merkbaar.

Voor gaming zijn de prestaties degelijk. Simpele titels draaien zonder moeite en sommige spellen ondersteunen tot 90 frames per seconde. Bij grafisch zwaardere games moet je de instellingen vaak iets terugschroeven. Qua geheugen zit je ruim: er zijn varianten met 12 GB werkgeheugen en 512 GB opslag, uitbreidbaar via microSD. Daarnaast kun je tot 16 GB opslag inzetten als virtueel werkgeheugen, al is dat een functie die ook veel andere budgetmodellen bieden.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Gaat lekker lang mee

De batterijduur van de Motorola Moto G86 is indrukwekkend, al haalt hij niet het niveau van de G86 Power, die volledig op uithoudingsvermogen is gericht. Met een accu van ruim 5000 mAh kom je bij normaal gebruik echter gemakkelijk twee dagen vooruit op één lading. Opladen gaat met 33W TurboPower: in een halfuur zit de accu alweer bijna voor de helft vol. Een oplader moet je wel zelf regelen, zoals de EU voorschrijft. Draadloos opladen is geen optie, maar dat is in deze prijsklasse geen gemis.

De Moto G86 draait op Android 15 met Motorola's eigen Hello UI daarbovenop. Deze interface voelt snel en strak aan en blijft dicht bij de standaard Android-ervaring. De skin zelf is sober, maar de telefoon wordt wel geleverd met flink wat voorgeïnstalleerde apps en games. Die kun je gelukkig eenvoudig verwijderen. Positief is het updatebeleid: drie grote Android-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates zorgen ervoor dat de G86 een toekomstbestendige keuze is.

Portertmodus.

0,5x zoom.

Voor alledaags gebruik

De smartphone heeft een veelzijdig camerasysteem met een stabiele hoofdcamera van 50 megapixel, een 8MP-ultragroothoeklens en een 32MP-selfiecamera. Zowel de voor- als de achtercamera filmt in 4K met 30 frames per seconde. De camera-app is gebruiksvriendelijk, snel en opent vrijwel zonder vertraging. Motorola voegde bovendien creatieve modi toe, zoals Portret, Macro, Nachtzicht en Pro, waardoor je zonder veel moeite uiteenlopende foto's kunt maken.

In de praktijk zijn de resultaten wisselend. Overdag presteert de hoofdcamera uitstekend met scherpe beelden en natuurlijke kleuren. Vooral de Portret- en Macromodus vallen positief op. In het donker laat de camera echter steken vallen: foto's verliezen snel detail en tonen een hoop ruis. Voor dagelijks gebruik is de kwaliteit prima, maar concurrenten in dezelfde prijsklasse doen het vooral bij weinig licht beter.

1x zoom.

2x zoom.

Motorola Moto G86 kopen?

De Motorola Moto G86 is zo'n telefoon waar je eigenlijk weinig verkeerd mee kunt doen. In het dagelijks gebruik voelt hij betrouwbaar en degelijk aan, en op sommige punten verrast hij zelfs. De stevige bouw met IP69K-certificering, het vloeiende 120Hz-oledscherm en de batterij die zonder moeite twee dagen meegaat geven de G86 een premium gevoel dat je normaal gesproken pas bij duurdere modellen tegenkomt.

Natuurlijk zijn er ook minpunten. De camera stelt in het donker wat teleur, voor zware games is hij niet echt geschikt en je moet door wat bloatware heen prikken. Maar die dingen vallen in het niet bij de sterke basis. De prestaties zijn stabiel en het updatebeleid met vier jaar beveiligingsupdates geeft vertrouwen voor de toekomst. Al met al is de Moto G86 gewoon een slimme, complete keuze.

▼ Volgende artikel
Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk
© icons gate - stock.adobe.com
Huis

Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk

Veel mensen gebruiken WhatsApp dagelijks, met als gevolg dat hun inbox vol chats steeds onoverzichtelijker wordt. Daarom heeft WhatsApp handige filters toegevoegd – en het mooie is dat je deze ook zelf kunt maken.

Wat gaan we doen?

In dit artikel lees je hoe je met chatfilters in WhatsApp snel orde schept in je gesprekken. We laten zien welke standaardfilters er zijn en hoe je die gebruikt. Ook leggen we uit hoe je zelf filterlijsten maakt, bewerkt en rangschikt.

Lees ook: Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

Standaardfilters

Sinds enige tijd is het mogelijk om de chats in WhatsApp te filteren. Wanneer je de inbox bekijkt (zowel op je smartphone als op een desktop) veeg je naar beneden tot je de filters ziet. Bovenaan staan de filters met namen als: Alle, Ongelezen, Favorieten en Groepen. De twee eerste filters spreken voor zichzelf. Het filter Favorieten zorgt ervoor dat je de chatgesprekken krijgt te zien van personen of groepen die je als favoriet hebt gemarkeerd. Wil je uitsluitend de groepen zien waarmee je communiceert, dan tik of klik je op Groepen en dan kom je bij de groeps-chats. Om terug te keren bij alle chats tik je op Alle.

De filters staan bovenaan in de inbox.

Nieuwe filterlijsten maken

Je kunt ook zelf chatfilters toevoegen. Stel dat je snel alle chatgesprekken met alle familieleden wilt zien. Tik dan rechts naast de bestaande filters op het plusteken; je komt dan in het scherm Nieuwe lijst. Elke lijst die je samenstelt wordt een filter bovenaan in het tabblad Chats. Geef deze lijst een naam, bijvoorbeeld Familie, en tik op het plusteken in het vak Mensen of groepen toevoegen. Vervolgens krijg je eerst de lijst van de meest gebruikte chatcontacten te zien. Daaronder volgt de volledige lijst contacten, waar je de personen en groepen selecteert die je aan deze lijst wilt toevoegen. Ben je klaar, dan tik je op Voeg toe en dan op Gereed. De nieuwe lijst is klaar voor gebruik en vanaf nu zal het filter zichtbaar zijn.

Je kunt zowel personen als groepen toevoegen aan een filterlijst.

Filterlijsten bewerken

Iedere filterlijst kun je achteraf nog  bewerken. Houd je vinger op de naam van de filterlijst tot je een schermpje ziet met drie opdrachten: Bewerk, Verwijder, Rangschik de lijsten opnieuw. Kies je Bewerken, de knop met het pennetje, dan kun je mensen toevoegen en verwijderen. Met het pictogram van het vuilnisbakje verwijder je de filterlijst. De laatste optie dient om de volgorde van de lijsten aan te passen. Je kunt dan de filterlijsten omhoog of omlaag slepen en zo verplaatsen in de weergave.

Iedere filterlijst kun je bewerken en er de volgorde van aanpassen.

Ook handig voor het overzicht

Familieplanners