ID.nl logo
Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk
Mobiliteit

Tesla Model S Plaid: elektrische raket met 1020 pk

Sinds de introductie in 2012 is de Tesla Model S geleidelijk doorontwikkeld tot een indrukwekkend staaltje engineering. Met de nieuwe Plaid-versie stuwt het Amerikaanse merk echter door tot nieuwe hoogten. Drie elektromotoren, 1020 pk, torque vectoring en een 0-100-sprint in 2,1 seconden, en dat alles gecombineerd met een actieradius van 600 km. Irwin Versteegh mocht plaatsnemen achter het stuur van deze elektrische raket.

Watch on YouTube

De definitie van snel is met de alsmaar doordenderende EV-trein in een rap tempo aan het veranderen. Nog niet zo lang geleden behoorde je als eigenaar van een 2,0-liter 16V bij de absolute toffe peren, maar inmiddels sprint de traagste versie van de best verkochte auto ter wereld in 6,9 seconden naar de 100 km/u.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Toch blijft er een drang naar meer. Meer pk’s en meer drama, en veel autofabrikanten proberen deze honger dan ook te stillen. Met ‘dual motors’ en ‘GT’s’, of juist meer uiterlijk vertoon. En de fabrikant van de wereldwijd best verkochte auto? Die gaat voor de strijd en probeert de definitie van snel opnieuw uit te vinden. Hoe? Met de Plaid-versie van de Tesla Model S, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er onlangs uitgebreid mee.

12 jaar oud alweer

De Model S is een vertrouwd gezicht op de Nederlandse wegen. Niet gek ook, want zeker in het begin van zijn levensjaren was het een auto waar je als early adopter niet omheen kon. Het destijds nog piepjonge merk leverde de S met levenslang gratis Supercharger-laden. Dat kon in de beginjaren nog maar bij een handjevol locaties, maar inmiddels staan er verspreid in Europa zo’n 50.000 stuks. Model S’en met een hoge kilometerstand zijn er dan ook bij de vleet. Zo’n exemplaar op de kop tikken? Dan zul je op een occasionwebsite in de zoekcriteria terug moeten scrollen naar 2012. Ja, en dat is alweer 12 jaar geleden!

En wat dan het knappe is? Sindsdien is het basisdesign van de auto niet veel veranderd. Toch zouden we Tesla tekortdoen als we het hebben over 'een twaalf jaar oude auto'. De met name continue technische verbeteringen, aanpassingen aan de bouwwijze en de hele opbouw van de auto zorgen er eigenlijk voor dat de Model S sindsdien compleet is vernieuwd. Bovendien blijft het een fraaie en elegante auto die opereert in de klasse van inmiddels de Mercedes EQE en de BMW i5.

600 kilometer range en snel laden

Tesla’s wapenfeiten? De overzichtelijkheid van twee uitvoeringen: de Long Range en de geteste Plaid. Deze auto's zien er op twee details na hetzelfde uit. Beide zijn voorzien van duurzame ledverlichting rondom en ze rollen standaard op 19-inch lichtmetalen wielen.

Met name dat laatste zorgt daarmee voor een range van 650 km voor de long Range en 600 km voor de Plaid. Dat is te danken aan een forse accu van netto 95 kWh. Deze is standaard op te laden met een 3-fase-boordlader (11 kW) en met een behoorlijk krachtige 250 kW aan een snellader of Tesla’s eigen Supercharger. Daarmee is een 10-80%-lading in nog geen halfuurtje gepiept.

De Plaid versie? Die kunnen we aan de buitenkant herkennen aan een subtiele carbonfiber spoiler en verbeterde remmerij rondom met roodgekleurde klauwen. Wel geven we je direct één advies: tast iets dieper in de buidel en opteer hoe dan ook voor de 21-inch Arachnid-wielen. Deze doen recht aan het krachtige uiterlijk en dito prestaties van de auto, en dragen bovendien ook nog eens positief bij aan de rijeigenschappen.

Twee smaken

In het interieur van de Long Range en Plaid zijn helemaal geen verschillen te zien. Elke S is voorzien van met plantaardig leder beklede, verwarm- en koelbare stoelen die zich bovendien elektrisch laten verstellen en een 17-inch horizontaal (bij de oude S stond deze verticaal) geplaatst multimedia- en navigatiesysteem dat je naar je toe kunt draaien.

Voor de rest doet het merk in de S niet aan opties. Je kunt wel kiezen voor een donker of licht thema, evenals extra pakketten qua connectiviteit voor het scherm, maar voor de rest is alles standaard.

De stoelen zitten goed, zijn over een riant bereik verstelbaar en fijn blijft de mogelijkheid om deze instellingen onder je eigen naam op te slaan. Wel even wennen is het ontbreken van bedieningshendels achter het stuurwiel. Voor het inschakelen van de versnelling word je nu verwezen naar het touchscreen. De richtingaanwijzers? Deze hendel is gedegradeerd tot twee aanraakgevoelige schakelaars óp het stuurwiel. Dat geldt voor de grootlichtschakelaar en de claxon, maar na een dag rondrijden went het. Handiger is het niet, maar Tesla’s drang naar versimpeling in het interieur lijkt ermee te zijn geslaagd.

Prima caravantrekker

Laten we eens naar de prestaties van de Long Range kijken. Daarin schuilt namelijk de oude Performance-variant. Zo sprint het 'instappertje' in net iets meer dan 3 seconden naar de 100 km/u en heeft-ie een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Dat komt geheel op het conto van de twee elektromotoren: eentje voor en eentje achter. Ook goed om te weten: deze Long Range mag net als de Plaid 1600 kg trekken. Een lekkere caravantrekker dus.

En de Plaid? Die krijgt een extra elektromotor op de achteras waardoor er dus een driemotorige set-up ontstaat. Deze units zijn speciaal voor de Plaid ontwikkeld en zijn voorzien van met carbon omwikkelde rotors. Deze zijn extra krachtig, duurzaam, maar ook nog eens efficiënt.

Het totale vermogen is een duizelingwekkende 1020 pk en 1200 Nm trekkracht. Daarmee dendert de Tesla Model S Plaid dus door de haast idiote 1000pk-grens, en daarmee is hij in staat om in slechts 2,1 seconden naar de 100km/u te accelereren. Daarmee is het een van de snelst accelererende auto's ter wereld. Topsnelheid? Een Autobahnwaardige 322 km/u.

Geen differentieel

Het mooie van de driemotorige configuratie – en dus twee motoren op de achteras – is dat de twee achterste elektromotoren individueel een wiel aansturen. Hierdoor is er geen sprake van een traditioneel differentieel, maar wél van echte torque vectoring. Dat systeem werkt normaal gesproken door het aansturen/vastzetten van een differentieel, maar kan nu echt per wiel worden geregeld. Het wiel met de meeste grip krijgt al het vermogen. Een ingenieuze en unieke aanpak waarmee Tesla laat zien geen halve maatregelen te nemen.

Met een speciale Plaid Track-modus, die op het grote scherm kan worden ingeschakeld, kan het uiterste uit de S worden gehaald. Normaal gesproken ontstaat er bijvoorbeeld enorm veel hitte in de accu als er extreme prestaties van de motoren worden gevraagd. Om dat te reguleren, wordt de accu op voorhand afgekoeld waardoor een koele massa ontstaat. Tijdens het rijden zorgt een gesloten vloeistofcircuit voor koeling tussen de elektromotoren en de accu, waardoor de prestaties gehandhaafd kunnen blijven.

Ultieme synergie

Ook wordt het regeneratieve remvermogen verhoogd met als doel de echte remmerij deels te ontlasten, maar ook om meer druk op de vooras te leggen bij het aansnijden van een bocht. De Model S speelt daarnaast continu met het vermogen op de voor- en achteras. Daarmee probeert de software de balans van de auto te verbeteren. De ultieme synergie tussen soft- en hardware dus.

Bij het insturen wordt de aandrijfkracht op de vooras kort onderbroken om op die manier meer grip en balans naar de achterkant van de auto te krijgen. Ook gaat de luchtvering naar standje hardcore en de echt geoefende bestuurders kunnen zelfs het regeneratieve remvermogen per as aansturen. Als kers op de taart krijg je daarnaast een digitale G-meter, lap timer en een dashcamfunctie inclusief telemetriegegevens waardoor je later je circuitrondje kunt terugkijken.

Onze testauto was uitgerust met de net geen 14.000 euro(!) kostende Carbon Ceramic Brake Kit. Dan krijgt de Model S Plaid verbeterde remmen met 41 cm grote keramische schijven rondom, klauwen met zes zuigers aan de voorkant en klauwen met vier zuigers achter. Ook zien we dan remvloeistof die bestand is tegen hogere temperaturen en krijgen we bovendien semi-slick banden. Die laatste worden afgeraden op de openbare weg, dus daar dien je wel even rekening mee te houden.

Krankzinnig snel

Wil je trouwen die 2,1 seconden van 0-100 km/u ervaren, dan dien je wel wat geduld te hebben. Waar de accu in Track Modus wordt gekoeld, wordt-ie voor optimale rechtelijn-prestaties in Drag Strip Mode juist opgewarmd. En dat kan soms wel 40 minuten duren, maar geloof ons: dat is echt elke seconde waard. Het is haast niet te bevatten hoe krankzinnig snel en ronduit angstaanjagend de Tesla Model S Plaid op dat moment is.

Eén voet op de rem, het stroompedaal naar de bodem en binnen 10 seconden laat de S zijn luchtvering aan de voorkant zakken. De neus van de auto ligt als een cheetah in aanvalsmodus op de bodem, en na het laten schieten van het rempedaal ervaar je een soort whiplash en word je met brute kracht in je stoel geduwd. Dat is echt iets waar je rekening mee dient te houden, want lang niet iedereen kan deze mate van G-krachten aan.

En het blijft niet alleen bij die idioot snelle acceleratie. De engineers zijn er ook in geslaagd om gewoon een strak rijdende auto neer te zetten. Sterker nog, door de intelligente luchtvering rondom, de sublieme aansturing van het vermogen en de torque vectoring voelt de S eerder aan als een Model 3-achtige dan een grote luxe sedan. Zeker nadat je de sportmodus voor de luchtvering hebt ingeschakeld, is-ie in staat tot bizarre bochtsnelheden. Het stuurgevoel zou op de limiet iets nauwkeuriger mogen, maar desondanks is het absoluut een auto die niet vies is van een lekker stukje sturen.

Comfortabel

En het comfort? Ook dat is behouden, zij het dat de Plaid op de limiet net even iets harder lijkt gedempt dan de Long Range, al kan dat ook met de 21-inch wielen te maken hebben. Niettemin geniet je – zeker in comfortmodus – van een verfijnd rijkarakter met een goed gedempt totaalpakket. Niet te week, maar wel comfortabel genoeg voor een comfortabel karakter binnen de bebouwde kom, terwijl de uitstekende rechtuitstabiliteit en het dubbel gelamineerde glas rondom zorgen voor rust op een langer traject.

Ja, en dat allemaal met een gemiddeld energieverbruik waar menig compacte EV jaloers op is. De Tesla Model S Plaid is dan ook een auto die uitersten verenigt. Die van kracht en efficiency, maar ook soft- en hardware. Het is de engineers gelukt om middels slimme software een hardcore rijsensatie te realiseren. Ronduit indrukwekkend, al komt dat wel tegen een prijs. Een koopje is de Model S Plaid alleszins, maar zie jij voor dit geld maar eens een gelijkwaardige opponent te vinden. Die is er namelijk niet.


Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen
Mobiliteit

5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen

Je wilt een e-bike, maar twijfelt nog: kies je voor een nieuwe of toch een tweedehands? De keuze lijkt lastig, maar er zijn veel redenen om juist nú voor een nieuwe e-bike te gaan. De technologie ontwikkelt zich razendsnel, en dat vertaalt zich in meer comfort en een lange levensduur van je fiets. Bovendien is het najaar het moment om interessante kortingen te scoren in de uitverkoop. Waarom zou je nog wachten?

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • 5 redenen om nu een e-bike te kopen
  • Waar vind je de koopjes?
  • Dit moet je weten over de garantie van je nieuwe e-bike

Lees ook: Tijd voor een nieuwe e-bike? Hier kun je op letten

1: Langere levensduur en meer comfort

Met een nieuwe e-bike haal je de nieuwste technologie in huis. De ontwikkelingen gaan snel: accu's zijn strak weggewerkt in het frame, de actieradius wordt steeds groter, en bij veel modellen kun je het display koppelen aan je telefoon voor navigatie. Via een app kun je zelfs vanaf de bank zien hoe vol de batterij nog is. Sommige modellen hebben zelfs een diefstalverklikker, die je een melding stuurt zodra je fiets wordt verplaatst. Dankzij deze geavanceerde technologieën gaat je e-bike niet alleen langer mee, maar profiteer je ook van meer comfort en gemak in het dagelijks gebruik.

2: Geld besparen

De aanschaf van een nieuwe e-bike kan in eerste instantie aanvoelen als een grote uitgave, vergelijkbaar met het kopen van een tweedehandsauto. Maar de gebruikskosten van een e-bike liggen veel lager. Geen benzinekosten, geen wegenbelasting en het opladen van de batterij is goedkoop – de kosten daarvan zijn verwaarloosbaar in vergelijking met wat je per kilometer kwijt bent aan brandstof voor een auto.

Volgens de ANWB moet je voor elke kilometer die je op een e-bike rijdt 7,5 Wh laden. Stel dat je 200 dagen per jaar de fiets pakt en dan telkens 10 kilometer fiets. In totaal ben je dan op jaarbasis 200 x 10 x 7,5 Wh kwijt, oftewel 15 kWh. Bij een gemiddelde stroomprijs van 0,32 euro per kWh (september 2024) kost je dat dus 4,80 euro per jaar.

Ter vergelijking: volgens de ANWB kan een elektrische auto met die 15 kWh ongeveer 80 kilometer rijden. En zou je benzine rijden, dan kun je voor die 4,80 euro net iets meer dan 2 liter tanken. Daarmee kom je, in het beste geval, niet verder dan een kilometer of veertig.

Natuurlijk ben je ook met een tweedehands e-bikes een stuk voordeliger uit dan met de auto, maar daar kunnen kosten bij komen die je bij een nieuwe e-bike niet hebt. De kans dat je onderdelen moet vervangen is groter, en dat kan – vooral wanneer het om de accu gaat – al snel om vele honderden euro’s gaan. Ook zit er vaak geen garantie meer op tweedehands e-bikes, waardoor je eigenlijk zelf voor alle kosten opdraait.

3: Meer tijd, minder frustratie

Met de aangekondigde prijsstijgingen in het openbaar vervoer wordt het kopen van een e-bike steeds aantrekkelijker. Maar het gaat niet alleen om geld – ook het feit dat je bij het OV vaak te maken kunt krijgen met vertragingen (zo waren er afgelopen jaar alleen al bij de NS dagelijks gemiddeld 15 storingen maakt dat de e-bike een keus is waarmee je echt tijdswinst kunt boeken. Denk je: 15 storingen per dag, dat valt toch wel mee? Nou nee: opgeteld duurde dit in 2023 2 jaar, 6 maanden, 29 dagen, 6 uur, 11 minuten aan oponthoud. En het zijn vooral werkdagen waarop de meeste storingen voorkomen. Het zal maar net elke keer jouw trein zijn die te laat komt...

Reis je vooral met de auto? Ondanks het positieve nieuws dat in het tweede deel van 2024 de files met 2 procent zijn afgenomen, blijft fileleed voor veel automobilisten een dagelijks terugkerend probleem.

Hoef je geen tientallen kilometers per dag te forenzen, dan is een e-bike dus echt een slimme keuze. Waarbij een nieuwe e-bike meer tijdwinst oplevert dan een tweedehands: nieuwe e-bikes hebben een grotere actieradius, waardoor je minder vaak hoeft op te laden. En moet je toch laden, dan kun je dat steeds vaker met een snellader doen, zoals bijvoorbeeld de Fast Charger van Bosch.

©jovo | aerogondo

4: (Nóg) beter voor je gezondheid

Hoewel het fietsen op een e-bike minder inspanning kost dan op een traditionele fiets, blijf je toch in beweging. Dit draagt niet alleen bij aan je fysieke gezondheid, maar ook aan je mentale welzijn. Doordat je je dagelijkse beweging krijgt, kun je met een gerust hart je avondrondje hardlopen overslaan. Zeker als je wat verder van je werk woont, bespaar je bovendien tijd, omdat je met minder inspanning grotere afstanden aflegt en meer energie overhoudt voor andere activiteiten. En ja, of je een tweedehands e-bike hebt of een nieuwe maakt daarbij niet zo heel veel uit. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat je, als je een nieuwe hebt, er net toch wat vaker naar grijpt. Omdat hij comfortabeler fiets. Omdat de accu langer meegaat. Of omdat je hem, bijvoorbeeld door een slimme app als de eBike Flow-app van Bosch, koppelt aan je Strava-account. Hoe nieuwe je fiets, hoe meer (sportieve) mogelijkheden je vaak hebt.

5: Uitverkoop!

In het najaar kan het kopen van een nieuwe e-bike extra aantrekkelijk zijn, omdat veel merken dan uitverkoop houden om ruimte te maken voor de nieuwste modellen. Showmodellen en overjarige fietsen gaan vaak tegen een scherpe prijs de deur uit. Een bijkomend voordeel is dat je meestal niet hoeft te wachten op je nieuwe fiets; je kunt hem vaak direct mee naar huis nemen en hebt dus geen last van lange levertijden.

©Hans de Looij

🛒 ZO VIND JE DE BESTE E-BIKE DEALS

Even wat rondkijken op het internet kan verrassend veel opleveren. Er zijn namelijk het hele jaar door outlets die oudere modellen aanbieden. Kortingsacties vind je zowel online als in fysieke winkels, en speciale dagen zoals Black Friday mogen ook niet worden vergeten. Om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt, is het slim om de officiële website van de fabrikant te raadplegen. Daar vind je informatie over het modeljaar en de exacte specificaties.

Online kopen is natuurlijk snel en makkelijk, maar het contact met een fysieke winkel kan vaak net dat beetje extra bieden. Misschien vind je daar niet dezelfde scherpe kortingen als op het internet, maar je krijgt vaak wel persoonlijk advies en een gratis onderhoudsbeurt voor je e-bike. En vergeet niet: je kunt altijd vragen om een extra korting of een gratis accessoire, zoals een fietstas of een comfortabel zadel. De kans is groot dat de verkoper bereid is om mee te denken, of dat er een demomodel is dat precies aansluit op jouw wensen.

Garantie op e-bikes: zo zit het

In Nederland is de garantie op e-bikes goed geregeld, zowel via wettelijke regels als door aanvullende fabrieksgaranties. Er is geen vaste termijn voor de wettelijke garantie, maar een product moet wel voldoen aan redelijke verwachtingen. Dit betekent dat als een e-bike binnen een redelijke periode defect raakt, je recht hebt op reparatie, vervanging of terugbetaling. Wat als redelijk wordt beschouwd, hangt af van de prijs en het type product, en kan dus soms langer dan twee jaar zijn.

Hoewel er geen vastgestelde termijn is voor wettelijke garantie, wordt er bij e-bikes vaak een periode van twee jaar aangehouden als standaardtermijn. Dit kan echter verschillen per merk en verkoper. Naast de wettelijke garantie bieden de meeste fabrikanten ook een fabrieksgarantie van één tot twee jaar op onderdelen, en merken zoals BOSCH en SHIMANO geven soms zelfs vier jaar garantie op motoren.

De garantie voor accu's ligt vaak tussen de één en twee jaar, terwijl frames doorgaans een langere garantieperiode hebben, vaak tussen de vijf en tien jaar, afhankelijk van het merk en model van de e-bike. Veel fabrikanten bieden daarnaast de mogelijkheid om de garantie tegen een extra vergoeding te verlengen. Dit kan vooral nuttig zijn voor dure of complexe onderdelen zoals de accu of motor.

Deze combinatie van wettelijke en fabrieksgarantie zorgt ervoor dat je als consument goed beschermd bent bij de aanschaf van een e-bike, met voldoende mogelijkheden om problemen op te lossen mocht er iets misgaan.

Dus? Een nieuwe e-bike is écht een goed idee

Het kopen van een nieuwe e-bike biedt niet alleen de nieuwste technologie en meer comfort, maar kan ook financieel aantrekkelijk zijn door de lagere gebruikskosten en interessante kortingen in het najaar. Daarnaast heb je het voordeel van een langere levensduur, betere garantievoorwaarden en meer geavanceerde functies, zoals snelladers en slimme apps. Kortom, met een nieuwe e-bike ben je verzekerd van zorgeloos fietsen, meer gemak en extra mogelijkheden om gezond en duurzaam te blijven bewegen.

▼ Volgende artikel
Welke krultang gebruik je voor welke krul?
Gezond leven

Welke krultang gebruik je voor welke krul?

Het klinkt zo vanzelfsprekend: met een krultang maak je krullen. Maar wist je dat de ene krultang de andere niet is? Van compacte krullen tot een nonchalante slag: we leggen uit welk type krultang je nodig hebt voor welke krul.

In dit artikel over krultangen lees je:

  • Welke soorten krultangen er zijn
  • Wat voor type krullen je met al die verschillende krultangen kunt maken

Ook interessant: Hierom zijn föhnborstels en multistylers zo handig

Met zoveel krultangen op de markt is een weelderige coupe à la Shakira of Beyoncé altijd binnen handbereik. Wil je een specifiek soort krul in je haar, wees dan wel alert op welk type krultang je koopt. Met de ene krultang maak je de mooiste losse krullen, terwijl de andere krultang juist bedoeld is voor compacte, golvende krulletjes. We zetten per type krultang uiteen welke haarstijl(en) je ermee kunt creëren.

Traditionele krultang met kleine diameter

De traditionele krultang ken je waarschijnlijk wel: deze tang bestaat uit een lange cilindrische staaf waar je je haar omheen draait. De diameter van de staaf is allesbepalend in hoe de krul er uiteindelijk uit komt te zien. Compacte, kleine krulletjes bereik je met een krultang met kleine diameter, ofwel 10 tot 16 mm. Heb je kort haar? Dan ga je beter ook voor een kleine diameter, anders wordt het lastig om het haar volledig om de krultang heen te draaien.

Traditionele krultang met gemiddelde tot grote diameter

Wil je een grovere krul of een nonchalante slag? Dan heb je een krultang met een grotere diameter nodig. Met een diameter rond de 19 mm bereik je medium krullen. Een lossere krul krijg je met een diameter van rond de 32 mm. Heb je een krultang met een kleinere diameter in je kast liggen, dan kun je je haar voor een nonchalante look ook wat losser om de krultang heendraaien. Kam de krullen vervolgens even door en voilà: een luchtige krullenbos.

©Alexei_Zatevakhin

Conische krultang

De conische krultang herken je aan zijn kegelvormige ontwerp: breed bij het handvat en geleidelijk smaller naar het uiteinde toe. In tegenstelling tot veel traditionele krultangen heeft hij geen klem: je wikkelt je haar zelf om de tang heen. Het effect van een conische krultang is iets natuurlijker dan bij een gewone krultang, met een grovere krul bij de aanzet en een wat compactere krul bij de punten. Vergeet je haren na het krullen niet door te kammen voor een extra speels effect.

Telkens klitten in je haar?

Eerst uitkammen, dan föhnen - zo krijg je je mooiste kapsel!

Wafeltang

Met een wafeltang creëer je perfecte golven in je haar, alsof je net van het strand komt óf de hele nacht met vlechtjes in hebt geslapen. Een wafeltang is te herkennen aan de golfvormige platen, vaak drie naast elkaar. Omdat je met brede plukken werkt, ben je met een wafeltang relatief snel klaar. Wel is het even oefenen wanneer je een wafeltang voor het eerst gebruikt. Om de golven perfect in elkaar over te laten lopen, moet je de wafeltang namelijk steeds precies op de juiste plek positioneren.

©Olga Yastremska, New Africa, Afr

Automatische krultang

Geen zin om elke keer een halfuur (of langer) met je haar bezig te zijn? Met een automatische krultang heb je in een mum van tijd prachtige klassieke krullen. Het enige wat je hoeft te doen, is je haar in de tang vast te zetten. De tang zuigt de lok vervolgens in een verwarmde ruimte, waar hij vanzelf geroteerd wordt om een staaf of cilinder. Na een paar seconden spuugt-ie er een perfect gevormde krul uit. Als we toch een nadeel moeten noemen? Je hebt vaak maar de keuze uit één type krul.

Multistyler

Wat voor soort krul je ook wenst; met een multistyler kun je alle kanten op. Deze veelzijdige stylingtool wordt geleverd met verschillende opzetstukken. Zo gebruik je de volumeborstel om een professionele blowout te creëren en het lange opzetstuk voor een mooie bos krullen. Sommige multistylers worden geleverd met meerdere opzetstukken voor krullen, zodat je zowel grove als compacte krullen kunt maken. Handig: een multistyler zoals de Dyson Airwrap trekt het haar via een gecontroleerde luchtstroom aan, waarna het vanzelf in een krul wordt gedraaid. Je bent dus supersnel klaar, en omdat er niet met hete platen wordt gewerkt, is de kans op hittebeschadiging nihil.

🪮Lees ook: Föhn, krultang of multistyler: wanneer gebruik je wat?

Stijltang

Ook een stijltang kun je gebruiken om krullen te maken. Daar is een speciaal techniekje voor, waarbij je de lok eerst tussen de hete platen plaatst en de stijltang vervolgens een slag draait. Daarna laat je de stijltang langzaam naar beneden glijden. Met een stijltang bereik je een iets natuurlijker resultaat dan met een gewone krultang, al kan het even duren voor je de techniek onder de knie hebt. Pas met een stijltang wel op dat er geen gekke knik in je krullen komt; een tang met afgeronde randen is dan ook het meest geschikt om krullen mee te maken.