ID.nl logo
De opkomst van Tesla en het succes in Nederland
© PXimport
Zekerheid & gemak

De opkomst van Tesla en het succes in Nederland

Het gaat goed met Tesla. In het derde kwartaal van 2019 ontving het bedrijf een recordhoeveelheid bestellingen, waarbij vooral Tesla Model 3 populair is. In de eerste drie kwartalen van 2019 rolden er 260.000 Tesla’s van de lopende band. In zo’n korte tijd een ‘geland’ automerk worden, dat is een flinke prestatie. Dit is hoe Tesla zo is opgekomen in de wereld en hoe het in Nederland gaat.

Hoewel Tesla vooral in de laatste jaren enorm in populariteit is toegenomen, is het bedrijf al in 2003 gestart. Tesla is al vanaf het begin ingestoken op elektrisch rijden. Het idee was dat elektrische auto’s beter en sneller moeten rijden dan auto’s op fossiele brandstoffen. Ook moet het rijden plezieriger en leuker zijn. Alles met één doel: zorgen dat de toekomst emissievrij is of dat de wereld in ieder geval zo min mogelijk hoeft te leunen op schadelijke brandstoffen. Dat doet het niet alleen met auto’s, want het bedrijf maakt ook zonnepanelen voor op het dak van een huis en muren die energie-opwekkend zijn. Sowieso investeert Tesla veel in het ontwikkelen van de meest efficiënte batterijen.

Eigenlijk is het zaadje voor Tesla al veel eerder geplant. Twee engineers uit Silicon Valley, Martin Eberhard en Marc Tarpenning, raakten bevriend in de jaren ‘90. Zij worden vaak gezien als de oprichters van Tesla. De twee ontmoetten Musk al in 2001 toen ze hem hoorden spreken over zijn plannen om naar Mars te gaan op Stanford University. Musk had toen al groot succes gehad door zijn aandelen in PayPal en was voornamelijk met zijn SpaceX bezig. Mogelijk was hij daarom niet meteen vanaf het allereerste begin heel betrokken bij Tesla.

Van Roadster tot Model 3

Wij kennen het bedrijf vooral van de auto’s. De eerste auto van Tesla volgde in 2008: de cabrio-sportwagen Roadster. De bolide à 100.000 euro had een hobbelige start. Er werd beloofd dat de auto 394 kilometer zou halen, maar maar door een kalibratiefout bleek dit meer rond de 350 kilometer te liggen. Bovendien volgde er in 2009 een recall op de auto vanwege bepaalde bouten die niet goed zouden zijn vastgezet.

Het werd beter. In 2009 volgt de zeer luxe Model S, die eigenlijk pas echt toont waar Tesla voor staat. Het is een sedan die geheel elektrisch rijdt en verder kan dan andere elektrische auto’s op dat moment konden halen. Bovendien krijgt hij ‘over-the-air’ updates, wat betekent dat de software van de bolide altijd up-to-date is. Model S heeft talloze prijzen gewonnen en wordt gezien als een van de beste auto’s ooit gemaakt.

In 2015 kwam Tesla met Model X, wat meer een sportauto is en uiteindelijk verscheen in 2016 Model 3. Dat was een belangrijk keerpunt voor Tesla, omdat de Model 3 aanzienlijk beter betaalbaar was dan zijn voorgangers. Dat is uiteindelijk de Tesla die je het vaakst op de weg ziet.

©PXimport

In 2017 werd de Tesla Semi geïntroduceerd, een elektrische truck bedoeld voor vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven. Voor particulieren is er nog wel in 2019 een Tesla Cybertruck aangekondigd, maar deze mag mogelijk niet de weg op in Europa als het ontwerp blijft zoals het nu is. Wel zijn hiervoor al veel pre-orders geplaatst. Wereldwijd zijn het er een stuk of 150.000.

Kortom, uiteindelijk hebben de auto’s van Tesla zich in een jaar of 10 weten te vechten tot een autobedrijf dat in hetzelfde rijtje wordt genoemd als Volvo, Audi, Peugeot, Opel enzovoort. Niet dat het al bijna de grootste is, want in aantallen is Tesla nog relatief klein. BMW maakt jaarlijks 2,2 miljoen auto’s.

Er wordt vaak van Tesla gezegd dat er nooit goede elektrische auto’s zouden zijn zonder Tesla, of tenminste dat het autobedrijf ervoor heeft gezorgd dat elektrische auto’s zijn gegroeid op een manier dat de gevestigde orde van autobedrijven nooit was gelukt. Vooral Model 3 heeft ervoor gezorgd dat volledig elektrisch rijden in een Tesla betaalbaarder werd, want de auto’s hiervoor waren high-end bolides.

Er is wel eens twijfel over wie er bij de geboorte van Tesla was, maar we weten allemaal wie er in ieder geval was toen de eerste auto werd gepresenteerd: ceo Elon Musk. De uitgesproken en soms grillige man is in staat uitspraken te doen die enorm van invloed zijn op de hoogte van de aandelen van het bedrijf. Toch helpt zijn imago ook, want hij is herkenbaar en hij weet mensen te enthousiasmeren voor al die innovaties waar Tesla mee bezig is.

Tesla in Nederland

In Nederland is Tesla ook populair. In 2019 werden er 30.000 Tesla Model 3’s op kenteken geschreven. In Nederland zie je niet alleen meer Tesla’s op de weg, ook naast de weg. We doelen op de Superchargers, de laadpunten van het autobedrijf. Deze kunnen 120 kW laden. Dat is 270 kilometer in slechts dertig minuten.

Dit jaar beloven er zes nieuwe Supercharger-locaties bij te komen in Nederland waar Tesla-rijders voor een klein bedrag hun auto kunnen opladen. Er zijn op dit moment 23 Supercharger-locaties in ons land. De grootste is in Breukelen waar maar liefst 28 snelladers staan.

©PXimport

In eerste instantie was enige plek waar Tesla’s auto’s worden vervaardigd in Fremont Californië, maar inmiddels is dit uitgebreid naar Lathrop Californië en ons land in Tilburg. Ook staat er een ‘gigafabriek’ in Nevada, waar veel batterijen vandaan komen: het belangrijkste onderdeel van een Tesla.

In veel opzichten is Tesla soms nog steeds een start-up, maar het heeft de laatste jaren wel echt de sprong gemaakt naar de gevestigde orde in de automarkt. Het heeft ook een hele lange tijd geen winst gemaakt. In 2015 rapporteerde het nog een verlies van 92 miljoen dollar. Waarschijnlijk wordt 2019 het eerste jaar waarop het bedrijf ook onder de streep winstgevend is.

Toekomstverwachting

De verwachting is dat Tesla de stijgende lijn wel zal voortzetten, maar er zijn ook kapers op de kust. Dat Elon Musk een nogal markant figuur is, heeft ook invloed gehad op het personeelsbestand van de autofabrikant. Zo zijn er bedrijven als Faraday Future en Northvolt, die deels zijn gestart door ex-Tesla-medewerkers. Bovendien zijn ook andere autobedrijven zich steeds meer gaan toeleggen op de mogelijkheden van elektrisch rijden. Ongetwijfeld extra geïnspireerd door Tesla, waardoor het bedrijf mogelijk nog sneller dichterbij een wereld met zo min mogelijk schadelijke uitstoot komt. Al moet het dan ook echt gaan kijken naar minder schadelijke manieren om zijn brandstof (energie dus) te winnen.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G86 – Een echte volhouder
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Moto G86 – Een echte volhouder

Meestal is een Motorola Moto G-smartphone meer een verstandige dan een luxekeuze als je kijkt naar de prijs en de hardware, maar over het algemeen haal je een toestel in huis dat gewoon doet wat het moet doen. Geldt dat ook voor de Motorola Moto G86?

Goed
Conclusie

De Motorola Moto G86 is een slimme keuze die in de dagelijkse praktijk betrouwbaar presteert. Met zijn robuuste IP69K-certificering, een 120Hz-oledscherm en een batterijduur van twee dagen voelt het toestel opvallend premium aan in deze prijsklasse. De camera presteert minder goed in het donker en er staat wat bloatware op, maar de vlotte prestaties en vier jaar beveiligingsupdates maken van de G86 een complete en verstandige keuze.

Plus- en minpunten
  • Batterijduur
  • Camera's met voldoende licht
  • Meer dan prima scherm
  • Dagelijkse alleskunner
  • Niet voor veeleisende gebruikers
  • Updatebeleid kan scherper
  • Bloatware
  • Camera met weinig licht

De Motorola Moto G86 valt op door zijn stevige frame en verfijnde afwerking die doet denken aan duurdere modellen. De cameramodule loopt naadloos over in de achterkant, die beschikbaar is in opvallende Pantone-kleuren en afwerkingen zoals vegan leer. Met een gewicht van 185 gram en een dikte van 7,8 millimeter ligt de telefoon compact en comfortabel in de hand. Bijzonder in deze prijsklasse is de robuuste bouwkwaliteit met IP69K- en MIL-STD-810H-certificering, een niveau van duurzaamheid dat je normaal alleen bij veel duurdere toestellen ziet.

Het display is het sterkste wapen van de Moto G86. Het 6,67-inch oledscherm biedt een scherpe resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz, goed voor een levendige kijkervaring. Met een piekhelderheid tot 4500 nits haalt het scherm een vlaggenschipniveau en de bescherming door Gorilla Glass is een fijne extra. Een permanent always-on display ontbreekt echter, al biedt Motorola met de slaapdisplayfunctie, die oplicht bij aanraking of beweging, een aardig alternatief.

©Wesley Akkerman

Stabiel en nauwelijks verlies

De smartphone draait op de Mediatek Dimensity 7300, een moderne octacore-processor die in de praktijk zorgt voor vlotte prestaties bij alledaagse taken. Navigeren door menu's, scrollen op webpagina's en het openen van apps gaat soepel, waarbij het 120Hz-scherm goed tot zijn recht komt. De koeling is een sterk punt: de prestaties blijven stabiel en de telefoon verliest nauwelijks snelheid, zelfs bij zware belasting. Alleen tijdens lange gamesessies worden de grenzen merkbaar.

Voor gaming zijn de prestaties degelijk. Simpele titels draaien zonder moeite en sommige spellen ondersteunen tot 90 frames per seconde. Bij grafisch zwaardere games moet je de instellingen vaak iets terugschroeven. Qua geheugen zit je ruim: er zijn varianten met 12 GB werkgeheugen en 512 GB opslag, uitbreidbaar via microSD. Daarnaast kun je tot 16 GB opslag inzetten als virtueel werkgeheugen, al is dat een functie die ook veel andere budgetmodellen bieden.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Gaat lekker lang mee

De batterijduur van de Motorola Moto G86 is indrukwekkend, al haalt hij niet het niveau van de G86 Power, die volledig op uithoudingsvermogen is gericht. Met een accu van ruim 5000 mAh kom je bij normaal gebruik echter gemakkelijk twee dagen vooruit op één lading. Opladen gaat met 33W TurboPower: in een halfuur zit de accu alweer bijna voor de helft vol. Een oplader moet je wel zelf regelen, zoals de EU voorschrijft. Draadloos opladen is geen optie, maar dat is in deze prijsklasse geen gemis.

De Moto G86 draait op Android 15 met Motorola's eigen Hello UI daarbovenop. Deze interface voelt snel en strak aan en blijft dicht bij de standaard Android-ervaring. De skin zelf is sober, maar de telefoon wordt wel geleverd met flink wat voorgeïnstalleerde apps en games. Die kun je gelukkig eenvoudig verwijderen. Positief is het updatebeleid: drie grote Android-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates zorgen ervoor dat de G86 een toekomstbestendige keuze is.

Portertmodus.

0,5x zoom.

Voor alledaags gebruik

De smartphone heeft een veelzijdig camerasysteem met een stabiele hoofdcamera van 50 megapixel, een 8MP-ultragroothoeklens en een 32MP-selfiecamera. Zowel de voor- als de achtercamera filmt in 4K met 30 frames per seconde. De camera-app is gebruiksvriendelijk, snel en opent vrijwel zonder vertraging. Motorola voegde bovendien creatieve modi toe, zoals Portret, Macro, Nachtzicht en Pro, waardoor je zonder veel moeite uiteenlopende foto's kunt maken.

In de praktijk zijn de resultaten wisselend. Overdag presteert de hoofdcamera uitstekend met scherpe beelden en natuurlijke kleuren. Vooral de Portret- en Macromodus vallen positief op. In het donker laat de camera echter steken vallen: foto's verliezen snel detail en tonen een hoop ruis. Voor dagelijks gebruik is de kwaliteit prima, maar concurrenten in dezelfde prijsklasse doen het vooral bij weinig licht beter.

1x zoom.

2x zoom.

Motorola Moto G86 kopen?

De Motorola Moto G86 is zo'n telefoon waar je eigenlijk weinig verkeerd mee kunt doen. In het dagelijks gebruik voelt hij betrouwbaar en degelijk aan, en op sommige punten verrast hij zelfs. De stevige bouw met IP69K-certificering, het vloeiende 120Hz-oledscherm en de batterij die zonder moeite twee dagen meegaat geven de G86 een premium gevoel dat je normaal gesproken pas bij duurdere modellen tegenkomt.

Natuurlijk zijn er ook minpunten. De camera stelt in het donker wat teleur, voor zware games is hij niet echt geschikt en je moet door wat bloatware heen prikken. Maar die dingen vallen in het niet bij de sterke basis. De prestaties zijn stabiel en het updatebeleid met vier jaar beveiligingsupdates geeft vertrouwen voor de toekomst. Al met al is de Moto G86 gewoon een slimme, complete keuze.

▼ Volgende artikel
Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk
© icons gate - stock.adobe.com
Huis

Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk

Veel mensen gebruiken WhatsApp dagelijks, met als gevolg dat hun inbox vol chats steeds onoverzichtelijker wordt. Daarom heeft WhatsApp handige filters toegevoegd – en het mooie is dat je deze ook zelf kunt maken.

Wat gaan we doen?

In dit artikel lees je hoe je met chatfilters in WhatsApp snel orde schept in je gesprekken. We laten zien welke standaardfilters er zijn en hoe je die gebruikt. Ook leggen we uit hoe je zelf filterlijsten maakt, bewerkt en rangschikt.

Lees ook: Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

Standaardfilters

Sinds enige tijd is het mogelijk om de chats in WhatsApp te filteren. Wanneer je de inbox bekijkt (zowel op je smartphone als op een desktop) veeg je naar beneden tot je de filters ziet. Bovenaan staan de filters met namen als: Alle, Ongelezen, Favorieten en Groepen. De twee eerste filters spreken voor zichzelf. Het filter Favorieten zorgt ervoor dat je de chatgesprekken krijgt te zien van personen of groepen die je als favoriet hebt gemarkeerd. Wil je uitsluitend de groepen zien waarmee je communiceert, dan tik of klik je op Groepen en dan kom je bij de groeps-chats. Om terug te keren bij alle chats tik je op Alle.

De filters staan bovenaan in de inbox.

Nieuwe filterlijsten maken

Je kunt ook zelf chatfilters toevoegen. Stel dat je snel alle chatgesprekken met alle familieleden wilt zien. Tik dan rechts naast de bestaande filters op het plusteken; je komt dan in het scherm Nieuwe lijst. Elke lijst die je samenstelt wordt een filter bovenaan in het tabblad Chats. Geef deze lijst een naam, bijvoorbeeld Familie, en tik op het plusteken in het vak Mensen of groepen toevoegen. Vervolgens krijg je eerst de lijst van de meest gebruikte chatcontacten te zien. Daaronder volgt de volledige lijst contacten, waar je de personen en groepen selecteert die je aan deze lijst wilt toevoegen. Ben je klaar, dan tik je op Voeg toe en dan op Gereed. De nieuwe lijst is klaar voor gebruik en vanaf nu zal het filter zichtbaar zijn.

Je kunt zowel personen als groepen toevoegen aan een filterlijst.

Filterlijsten bewerken

Iedere filterlijst kun je achteraf nog  bewerken. Houd je vinger op de naam van de filterlijst tot je een schermpje ziet met drie opdrachten: Bewerk, Verwijder, Rangschik de lijsten opnieuw. Kies je Bewerken, de knop met het pennetje, dan kun je mensen toevoegen en verwijderen. Met het pictogram van het vuilnisbakje verwijder je de filterlijst. De laatste optie dient om de volgorde van de lijsten aan te passen. Je kunt dan de filterlijsten omhoog of omlaag slepen en zo verplaatsen in de weergave.

Iedere filterlijst kun je bewerken en er de volgorde van aanpassen.

Ook handig voor het overzicht

Familieplanners