ID.nl logo
De opkomst van Tesla en het succes in Nederland
© PXimport
Zekerheid & gemak

De opkomst van Tesla en het succes in Nederland

Het gaat goed met Tesla. In het derde kwartaal van 2019 ontving het bedrijf een recordhoeveelheid bestellingen, waarbij vooral Tesla Model 3 populair is. In de eerste drie kwartalen van 2019 rolden er 260.000 Tesla’s van de lopende band. In zo’n korte tijd een ‘geland’ automerk worden, dat is een flinke prestatie. Dit is hoe Tesla zo is opgekomen in de wereld en hoe het in Nederland gaat.

Hoewel Tesla vooral in de laatste jaren enorm in populariteit is toegenomen, is het bedrijf al in 2003 gestart. Tesla is al vanaf het begin ingestoken op elektrisch rijden. Het idee was dat elektrische auto’s beter en sneller moeten rijden dan auto’s op fossiele brandstoffen. Ook moet het rijden plezieriger en leuker zijn. Alles met één doel: zorgen dat de toekomst emissievrij is of dat de wereld in ieder geval zo min mogelijk hoeft te leunen op schadelijke brandstoffen. Dat doet het niet alleen met auto’s, want het bedrijf maakt ook zonnepanelen voor op het dak van een huis en muren die energie-opwekkend zijn. Sowieso investeert Tesla veel in het ontwikkelen van de meest efficiënte batterijen.

Eigenlijk is het zaadje voor Tesla al veel eerder geplant. Twee engineers uit Silicon Valley, Martin Eberhard en Marc Tarpenning, raakten bevriend in de jaren ‘90. Zij worden vaak gezien als de oprichters van Tesla. De twee ontmoetten Musk al in 2001 toen ze hem hoorden spreken over zijn plannen om naar Mars te gaan op Stanford University. Musk had toen al groot succes gehad door zijn aandelen in PayPal en was voornamelijk met zijn SpaceX bezig. Mogelijk was hij daarom niet meteen vanaf het allereerste begin heel betrokken bij Tesla.

Van Roadster tot Model 3

Wij kennen het bedrijf vooral van de auto’s. De eerste auto van Tesla volgde in 2008: de cabrio-sportwagen Roadster. De bolide à 100.000 euro had een hobbelige start. Er werd beloofd dat de auto 394 kilometer zou halen, maar maar door een kalibratiefout bleek dit meer rond de 350 kilometer te liggen. Bovendien volgde er in 2009 een recall op de auto vanwege bepaalde bouten die niet goed zouden zijn vastgezet.

Het werd beter. In 2009 volgt de zeer luxe Model S, die eigenlijk pas echt toont waar Tesla voor staat. Het is een sedan die geheel elektrisch rijdt en verder kan dan andere elektrische auto’s op dat moment konden halen. Bovendien krijgt hij ‘over-the-air’ updates, wat betekent dat de software van de bolide altijd up-to-date is. Model S heeft talloze prijzen gewonnen en wordt gezien als een van de beste auto’s ooit gemaakt.

In 2015 kwam Tesla met Model X, wat meer een sportauto is en uiteindelijk verscheen in 2016 Model 3. Dat was een belangrijk keerpunt voor Tesla, omdat de Model 3 aanzienlijk beter betaalbaar was dan zijn voorgangers. Dat is uiteindelijk de Tesla die je het vaakst op de weg ziet.

©PXimport

In 2017 werd de Tesla Semi geïntroduceerd, een elektrische truck bedoeld voor vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven. Voor particulieren is er nog wel in 2019 een Tesla Cybertruck aangekondigd, maar deze mag mogelijk niet de weg op in Europa als het ontwerp blijft zoals het nu is. Wel zijn hiervoor al veel pre-orders geplaatst. Wereldwijd zijn het er een stuk of 150.000.

Kortom, uiteindelijk hebben de auto’s van Tesla zich in een jaar of 10 weten te vechten tot een autobedrijf dat in hetzelfde rijtje wordt genoemd als Volvo, Audi, Peugeot, Opel enzovoort. Niet dat het al bijna de grootste is, want in aantallen is Tesla nog relatief klein. BMW maakt jaarlijks 2,2 miljoen auto’s.

Er wordt vaak van Tesla gezegd dat er nooit goede elektrische auto’s zouden zijn zonder Tesla, of tenminste dat het autobedrijf ervoor heeft gezorgd dat elektrische auto’s zijn gegroeid op een manier dat de gevestigde orde van autobedrijven nooit was gelukt. Vooral Model 3 heeft ervoor gezorgd dat volledig elektrisch rijden in een Tesla betaalbaarder werd, want de auto’s hiervoor waren high-end bolides.

Er is wel eens twijfel over wie er bij de geboorte van Tesla was, maar we weten allemaal wie er in ieder geval was toen de eerste auto werd gepresenteerd: ceo Elon Musk. De uitgesproken en soms grillige man is in staat uitspraken te doen die enorm van invloed zijn op de hoogte van de aandelen van het bedrijf. Toch helpt zijn imago ook, want hij is herkenbaar en hij weet mensen te enthousiasmeren voor al die innovaties waar Tesla mee bezig is.

Tesla in Nederland

In Nederland is Tesla ook populair. In 2019 werden er 30.000 Tesla Model 3’s op kenteken geschreven. In Nederland zie je niet alleen meer Tesla’s op de weg, ook naast de weg. We doelen op de Superchargers, de laadpunten van het autobedrijf. Deze kunnen 120 kW laden. Dat is 270 kilometer in slechts dertig minuten.

Dit jaar beloven er zes nieuwe Supercharger-locaties bij te komen in Nederland waar Tesla-rijders voor een klein bedrag hun auto kunnen opladen. Er zijn op dit moment 23 Supercharger-locaties in ons land. De grootste is in Breukelen waar maar liefst 28 snelladers staan.

©PXimport

In eerste instantie was enige plek waar Tesla’s auto’s worden vervaardigd in Fremont Californië, maar inmiddels is dit uitgebreid naar Lathrop Californië en ons land in Tilburg. Ook staat er een ‘gigafabriek’ in Nevada, waar veel batterijen vandaan komen: het belangrijkste onderdeel van een Tesla.

In veel opzichten is Tesla soms nog steeds een start-up, maar het heeft de laatste jaren wel echt de sprong gemaakt naar de gevestigde orde in de automarkt. Het heeft ook een hele lange tijd geen winst gemaakt. In 2015 rapporteerde het nog een verlies van 92 miljoen dollar. Waarschijnlijk wordt 2019 het eerste jaar waarop het bedrijf ook onder de streep winstgevend is.

Toekomstverwachting

De verwachting is dat Tesla de stijgende lijn wel zal voortzetten, maar er zijn ook kapers op de kust. Dat Elon Musk een nogal markant figuur is, heeft ook invloed gehad op het personeelsbestand van de autofabrikant. Zo zijn er bedrijven als Faraday Future en Northvolt, die deels zijn gestart door ex-Tesla-medewerkers. Bovendien zijn ook andere autobedrijven zich steeds meer gaan toeleggen op de mogelijkheden van elektrisch rijden. Ongetwijfeld extra geïnspireerd door Tesla, waardoor het bedrijf mogelijk nog sneller dichterbij een wereld met zo min mogelijk schadelijke uitstoot komt. Al moet het dan ook echt gaan kijken naar minder schadelijke manieren om zijn brandstof (energie dus) te winnen.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.