Het gaat goed met Tesla. In het derde kwartaal van 2019 ontving het bedrijf een recordhoeveelheid bestellingen, waarbij vooral Tesla Model 3 populair is. In de eerste drie kwartalen van 2019 rolden er 260.000 Tesla’s van de lopende band. In zo’n korte tijd een ‘geland’ automerk worden, dat is een flinke prestatie. Dit is hoe Tesla zo is opgekomen in de wereld en hoe het in Nederland gaat.
Hoewel Tesla vooral in de laatste jaren enorm in populariteit is toegenomen, is het bedrijf al in 2003 gestart. Tesla is al vanaf het begin ingestoken op elektrisch rijden. Het idee was dat elektrische auto’s beter en sneller moeten rijden dan auto’s op fossiele brandstoffen. Ook moet het rijden plezieriger en leuker zijn. Alles met één doel: zorgen dat de toekomst emissievrij is of dat de wereld in ieder geval zo min mogelijk hoeft te leunen op schadelijke brandstoffen. Dat doet het niet alleen met auto’s, want het bedrijf maakt ook zonnepanelen voor op het dak van een huis en muren die energie-opwekkend zijn. Sowieso investeert Tesla veel in het ontwikkelen van de meest efficiënte batterijen.
Eigenlijk is het zaadje voor Tesla al veel eerder geplant. Twee engineers uit Silicon Valley, Martin Eberhard en Marc Tarpenning, raakten bevriend in de jaren ‘90. Zij worden vaak gezien als de oprichters van Tesla. De twee ontmoetten Musk al in 2001 toen ze hem hoorden spreken over zijn plannen om naar Mars te gaan op Stanford University. Musk had toen al groot succes gehad door zijn aandelen in PayPal en was voornamelijk met zijn SpaceX bezig. Mogelijk was hij daarom niet meteen vanaf het allereerste begin heel betrokken bij Tesla.
Van Roadster tot Model 3
Wij kennen het bedrijf vooral van de auto’s. De eerste auto van Tesla volgde in 2008: de cabrio-sportwagen Roadster. De bolide à 100.000 euro had een hobbelige start. Er werd beloofd dat de auto 394 kilometer zou halen, maar maar door een kalibratiefout bleek dit meer rond de 350 kilometer te liggen. Bovendien volgde er in 2009 een recall op de auto vanwege bepaalde bouten die niet goed zouden zijn vastgezet.
Het werd beter. In 2009 volgt de zeer luxe Model S, die eigenlijk pas echt toont waar Tesla voor staat. Het is een sedan die geheel elektrisch rijdt en verder kan dan andere elektrische auto’s op dat moment konden halen. Bovendien krijgt hij ‘over-the-air’ updates, wat betekent dat de software van de bolide altijd up-to-date is. Model S heeft talloze prijzen gewonnen en wordt gezien als een van de beste auto’s ooit gemaakt.
In 2015 kwam Tesla met Model X, wat meer een sportauto is en uiteindelijk verscheen in 2016 Model 3. Dat was een belangrijk keerpunt voor Tesla, omdat de Model 3 aanzienlijk beter betaalbaar was dan zijn voorgangers. Dat is uiteindelijk de Tesla die je het vaakst op de weg ziet.
In 2017 werd de Tesla Semi geïntroduceerd, een elektrische truck bedoeld voor vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven. Voor particulieren is er nog wel in 2019 een Tesla Cybertruck aangekondigd, maar deze mag mogelijk niet de weg op in Europa als het ontwerp blijft zoals het nu is. Wel zijn hiervoor al veel pre-orders geplaatst. Wereldwijd zijn het er een stuk of 150.000.
Kortom, uiteindelijk hebben de auto’s van Tesla zich in een jaar of 10 weten te vechten tot een autobedrijf dat in hetzelfde rijtje wordt genoemd als Volvo, Audi, Peugeot, Opel enzovoort. Niet dat het al bijna de grootste is, want in aantallen is Tesla nog relatief klein. BMW maakt jaarlijks 2,2 miljoen auto’s.
Er wordt vaak van Tesla gezegd dat er nooit goede elektrische auto’s zouden zijn zonder Tesla, of tenminste dat het autobedrijf ervoor heeft gezorgd dat elektrische auto’s zijn gegroeid op een manier dat de gevestigde orde van autobedrijven nooit was gelukt. Vooral Model 3 heeft ervoor gezorgd dat volledig elektrisch rijden in een Tesla betaalbaarder werd, want de auto’s hiervoor waren high-end bolides.
Er is wel eens twijfel over wie er bij de geboorte van Tesla was, maar we weten allemaal wie er in ieder geval was toen de eerste auto werd gepresenteerd: ceo Elon Musk. De uitgesproken en soms grillige man is in staat uitspraken te doen die enorm van invloed zijn op de hoogte van de aandelen van het bedrijf. Toch helpt zijn imago ook, want hij is herkenbaar en hij weet mensen te enthousiasmeren voor al die innovaties waar Tesla mee bezig is.
Tesla in Nederland
In Nederland is Tesla ook populair. In 2019 werden er 30.000 Tesla Model 3’s op kenteken geschreven. In Nederland zie je niet alleen meer Tesla’s op de weg, ook naast de weg. We doelen op de Superchargers, de laadpunten van het autobedrijf. Deze kunnen 120 kW laden. Dat is 270 kilometer in slechts dertig minuten.
Dit jaar beloven er zes nieuwe Supercharger-locaties bij te komen in Nederland waar Tesla-rijders voor een klein bedrag hun auto kunnen opladen. Er zijn op dit moment 23 Supercharger-locaties in ons land. De grootste is in Breukelen waar maar liefst 28 snelladers staan.
In eerste instantie was enige plek waar Tesla’s auto’s worden vervaardigd in Fremont Californië, maar inmiddels is dit uitgebreid naar Lathrop Californië en ons land in Tilburg. Ook staat er een ‘gigafabriek’ in Nevada, waar veel batterijen vandaan komen: het belangrijkste onderdeel van een Tesla.
In veel opzichten is Tesla soms nog steeds een start-up, maar het heeft de laatste jaren wel echt de sprong gemaakt naar de gevestigde orde in de automarkt. Het heeft ook een hele lange tijd geen winst gemaakt. In 2015 rapporteerde het nog een verlies van 92 miljoen dollar. Waarschijnlijk wordt 2019 het eerste jaar waarop het bedrijf ook onder de streep winstgevend is.
Toekomstverwachting
De verwachting is dat Tesla de stijgende lijn wel zal voortzetten, maar er zijn ook kapers op de kust. Dat Elon Musk een nogal markant figuur is, heeft ook invloed gehad op het personeelsbestand van de autofabrikant. Zo zijn er bedrijven als Faraday Future en Northvolt, die deels zijn gestart door ex-Tesla-medewerkers. Bovendien zijn ook andere autobedrijven zich steeds meer gaan toeleggen op de mogelijkheden van elektrisch rijden. Ongetwijfeld extra geïnspireerd door Tesla, waardoor het bedrijf mogelijk nog sneller dichterbij een wereld met zo min mogelijk schadelijke uitstoot komt. Al moet het dan ook echt gaan kijken naar minder schadelijke manieren om zijn brandstof (energie dus) te winnen.
08-01-2020 09:01
Door: Laura JennyRoots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Je kunt haar bereiken op redactie AT id.nlMeer van deze auteur >
Een inbouw-magnetron is ideaal als je op zoek bent naar een vaste plek voor je magnetron in een strakke, opgeruimde keuken. Maar hoe weet je welke je moet kiezen? De opties zijn uitgebreid: van compacte solo-magnetrons tot volwaardige combi-magnetrons met stoomfunctie. In dit artikel lees je waar je op moet letten zodat je een model vindt dat past bij jouw keuken én bij de manier waarop je kookt!
Dit is belangrijk bij het kiezen van een inbouw-magnetron
Nishoogte, nisbreedte en nisdiepte
Solo-magnetron of combi-magnetron?
Bediening: draaiknop of touch?
Aansluitingen ventilatie
Meten = weten
Een inbouw-magnetron moet precies passen in de nis van je keukenmeubel. Daarom is het belangrijk om goed naar de afmetingen te kijken. Fabrikanten vermelden altijd de benodigde nishoogte, nisbreedte en nisdiepte in de specificaties. De standaard nishoogtes zijn meestal 38 cm of 45 cm. Sommige modellen zijn hoger, maar dan gaat het vaak om combi-ovens of apparaten met extra functies.
De nisbreedte is vrijwel altijd 56 cm. 60 cm komt ook voor, maar dat is eigenlijk meer geschikt voor een volledige oven dan voor een inbouw-magnetron. De nisdiepte varieert tussen de 55 en 58 cm. Meet de beschikbare ruimte goed op, inclusief de diepte van de achterwand en eventuele obstakels zoals elektriciteitsleidingen. Zit er een plint of deur onder? Controleer dan ook of de klep van de magnetron volledig open kan. Hieronder lees je nog wat meer over de afmetingen.
Nishoogte, nisbreedte en nisdiepte: dit zijn de gangbare maten
✅ Nishoogte
38 cm (ca. 380 mm): gangbare maat voor solo-magnetrons. Wordt vaak ingebouwd boven een oven of in een hoge kast.
45 cm (ca. 450 mm): gebruikelijk voor combi-magnetrons. Deze hoogte heb je nodig als je naast de gewone magnetronfuncties (ontdooien/opwarmen) ook wilt grillen of met hetelucht wilt bakken.
60 cm (ca. 590 mm): deze hoogte heb je nodig voor een volwaardige oven met magnetronfunctie. Let op: de magnetronfunctie werkt meestal minder krachtig dan bij een echte magnetron.
✅ Nisbreedte
56 cm (meestal 560 mm nismaat) is standaard. De frontbreedte van het apparaat is dan vaak rond de 595 mm, zodat het mooi aansluit op de omliggende kastfronten.
✅ Nisdiepte
55 tot 56 cm is standaard bij een diepe kast. Sommige apparaten passen al vanaf 50 cm diepte, vooral als de stekker naar beneden kan worden weggewerkt.
Een solo-magnetron gebruik je voor het opwarmen van voedsel, het ontdooien van diepvriesproducten of het bereiden van eenvoudige gerechten. Dit type magnetrons is eenvoudig in gebruik, vaak goedkoper en verbruikt minder stroom. Gebruik je de ovenfunctie nauwelijks, dan is dit een logische keuze.
Een combi-magnetron combineert de magnetronfunctie met een heteluchtoven. Je kunt er dus ook pizza's, taarten of ovenschotels in maken. Sommige combi-magnetrons hebben zelfs een grillstand of een stoomfunctie , waardoor je meerdere keukenapparaten kunt vervangen door één toestel. Houd er wel rekening mee dat een combi-magnetron doorgaans iets duurder is en iets langer nodig heeft om voor te verwarmen dan een volwaardige oven.
Voorbeeld: kook je veel met verse groenten en vis, dan is een model met stoomfunctie interessant. Warm je vooral soep en kant-en-klaarmaaltijden op, dan is een solo-magnetron vaak meer dan voldoende.
Bediening: draaiknop of touch?
Het gebruiksgemak verschilt per model. Traditionele modellen hebben vaak draaiknoppen: één voor het vermogen, één voor de tijd. Simpel en overzichtelijk, vooral geschikt als je de magnetron hoofdzakelijk gebruikt voor opwarmen en ontdooien.
Moderne inbouw-magnetrons zijn vaak uitgerust met touchbediening of zelfs een touchscreen. Je selecteert dan via het display het programma, de temperatuur of het gewicht. Sommige modellen hebben automatische programma's die zelf de bereidingstijd en het vermogen aanpassen. Handig, maar soms ook wat omslachtiger bij simpele taken.
Tip: probeer in een winkel of showroom hoe intuïtief het menu aanvoelt. Kies een bediening die past bij hoe jij graag kookt.
Een inbouw-magnetron werkt op een standaard stopcontact (230 volt), maar let goed op het vermogen. Sommige combi-modellen hebben een hoger piekverbruik; zorg dat de groep waarop je het aansluit dit aankan. Kijk ook waar de stekker zit: die moet je kwijt kunnen achter het meubel of via een uitsparing in de achterwand.
Daarnaast is ventilatie belangrijk. Tijdens het gebruik komt warmte vrij. In de handleiding van het apparaat staan minimale ventilatieruimtes aangegeven, bijvoorbeeld 2 cm boven en 5 cm achter. Houd je je daar niet aan, dan kan de magnetron oververhit raken of minder lang meegaan. Zit er al een oven onder of boven de plek waar je de magnetron wilt inbouwen? Controleer dan of de gecombineerde warmteafvoer goed geregeld is.
Praktische keuzehulp
Stel jezelf de volgende vragen voor je een keuze maakt:
☐ Waar komt de magnetron precies? In een hoge kast, boven een oven of op ooghoogte? ☐ Gebruik je nu vooral de magnetronfunctie of bak je ook regelmatig in de oven? ☐ Heb je al een aparte oven? Dan heb je vaak voldoende aan een solo-magnetron ☐ Wil je kunnen grillen of stomen? ☐ Wil je eenvoudige bediening of juist veel automatische programma's? ☐ Komt de magnetron in een bestaande nis of kastenwand, of wordt de keuken nog gebouwd?
Een voorbeeld: stel, je woont alleen, kookt snel en gebruikt de oven amper. Dan is een solo-magnetron van 38 cm hoog met draaiknoppen prima. Heb je een gezin, kook je gevarieerd en wil je ruimte besparen? Dan is een combi van 45 cm met grill en stoomfunctie een betere match.
Conclusie
Een inbouw-magnetron kiezen begint bij de afmetingen, maar gaat vooral over hoe jij kookt. Warm je snel iets op, dan is een eenvoudige solo-magnetron vaak genoeg. Bak je graag of heb je weinig ruimte, dan loont het om te investeren in een goede combi-magnetron. Let altijd op de inbouwmaten, ventilatie en bediening. Zo voorkom je verrassingen en haal je het meeste uit je keuken.
Review SwitchBot Roller Shade - Handig en slim, maar pittige installatie
Er komen steeds meer toepassingen voor het automatiseren van je huis. SwitchBot is al wat langer in Nederland actief en heeft naast robotstofzuigers, schakelaars voor lichtknoppen en elektronische sloten ook een automatisch open- en sluitsysteem voor gewone gordijnen in het assortiment. Daar is nu een systeem voor rolgordijnen bijgekomen: de Roller Shade.
7
Goed
Conclusie
De SwitchBot Roller Shade is een fraaie manier om je woning te automatiseren en sluit goed aan als je al andere slimme apparaten in huis hebt. Het rolgordijn is volledig verduisterend, wat prettig kan zijn, maar alleen als het systeem perfect past — en dat is niet altijd eenvoudig te realiseren. Het gordijn zelf kan namelijk niet de volledige breedte van het montagesysteem beslaan. Bovendien komt de installatie vrij nauw, dus nauwkeurig opmeten vooraf is absoluut essentieel.
Plus- en minpunten
Automatische bediening via app of knoppen
Werkt met verschillende slimme diensten
Volledige verduistering
Installatie is complex en moet nauwkeurig gebeuren
Behoorlijk prijzig
Thuisautomatisering is een handige manier om apparaten in het huishouden te bedienen zonder dat je in de meeste gevallen ook zelf thuis hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de temperatuur in huis, het bedienen van de verlichting of deuren, maar ook het openen of sluiten van de gordijnen. Op warme dagen kan het bijvoorbeeld slim zijn om die gordijnen automatisch te sluiten als de temperatuur boven een bepaalde waarde uitkomt, of wanneer er een bepaalde intensiteit van lichtinval is.
Al deze zaken en meer kun je inregelen met de spullen van SwitchBot. Het ecosysteem van dit bedrijf omvat een scala aan apparaten, variërend van raam- en deursensors en lichtknoprobots die je lichtknoppen kunnen indrukken tot complete aircosystemen en zelfs robotstofzuigers. Maar ook slimme lampen en gordijnsystemen dus. We hebben van SwitchBot al eerder de SwitchBot Curtain en de SwitchBot Curtain 3 getest, systemen die bedoeld zijn voor gordijnen op rails.
Complete set
De SwitchBot Roller Shade is een rolgordijnsysteem waar het rolgordijn zelf al bij wordt geleverd, in tegenstelling tot de SwitchBot Curtain die bedoeld is om aan een bestaand gordijnsysteem te koppelen. Overigens kun je ook je eigen bestaande rolgordijn op het systeem van de Roller Shade monteren.
De Roller Shade is een compleet rolgordijnpakket, en in de doos vind je alles wat je nodig hebt om het systeem op te hangen. Alle beugels, het rolsysteem, schroeven en pluggen worden meegeleverd, en zelfs gereedschap voor het vastdraaien van schroeven en het op maat snijden van het rolgordijn zelf ontbreekt niet. Verder krijg je er een bedieningspaneeltje bij, bestaande uit een omhoog- en omlaagknopm, en een kabeltje van zo'n twee meter dat kan worden aangesloten op de daarvoor gemaakte aansluiting op het frame. De Roller Shade wordt aangedreven door een interne batterij die volgens SwitchBot acht maanden lang werkt zonder tussentijds opladen. Via de usb-c-poort kan het systeem indien nodig bijtanken.
Alle bevestigingsmaterialen worden meegeleverd.
Goed opmeten
Voordat je aan de slag gaat met de Roller Shade, of eigenlijk: voordat je er eentje gaat kopen, moet je eerst even goed controleren of je de juiste afmetingen in je winkelwagentje hebt. De SwitchBot Roller Shade is beschikbaar in vier breedteversies en in twee basiskleuren: gebroken wit en grijs. Voor de breedte kun je kiezen uit small, medium, large en extra large, waarbij je opeenvolgend kunt kiezen voor breedtes van 58 t/m 80 cm, 80 tot 110 cm, 110 tot 140 cm en 140 tot 185 cm.
Prijzen en maten
Omdat ramen en kozijnen nu eenmaal niet zijn gestandaardiseerd, wordt de Roller Shade geleverd in een viertal maten. Dankzij het schuifsysteem kun je een exemplaar kopen waar je een minimale hoeveelheid stof van hoeft af te knippen of snijden. De kans is namelijk klein dat het rolgordijn meteen past zonder enige aanpassing.
S (58 t/m 80 cm): € 219,99
M (80 t/m 110 cm): € 259,99
L (110 t/m 140 cm): € 299,99
XL (140 t/m 185 cm): € 339,99
Goed om te weten: alle genoemde Roller Shades worden geleverd in de maximale breedte. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je het systeem aanschaft en het bijvoorbeeld wilt vervoeren of laat bezorgen: het is geen klein pakket.
Wij hebben voor de XL-versie gekozen, omdat het kozijn waarop de SwitchBot wordt getest een breedte van 171 cm heeft. Geen enkele SwitchBot Roller Shade zal direct passen op het raamkozijn waar je hem wilt gebruiken, waardoor je waarschijnlijk altijd een stuk gordijnstof zult moeten verwijderen. Verderop lees je hoe dat werkt.
Schematische weergave van de werking van het Roller Shade-systeem.
Belangrijk is om vooraf goed te bedenken hoe je de SwitchBot Roller Shade(s) wilt inzetten. De gordijnen zijn van polyester en verduisteren volledig. Dat kan donkerder zijn dan je gewend bent, maar in een slaapkamer is het juist vaak ideaal. Houd er wel rekening mee dat de kosten snel oplopen als je meerdere kozijnen naast elkaar hebt, omdat je voor elk raam een afzonderlijke Roller Shade nodig hebt.
Daarnaast bedekken de gordijnen nooit de volledige breedte van het kozijn. Aan beide zijden van de rol blijft een paar centimeter open, omdat de roller niet strak tegen het ophangframe aansluit. Afhankelijk van de montage kunnen hierdoor kieren ontstaan, waardoor er toch licht binnenvalt, vooral aan de kant van de motor. Plaats je meerdere Roller Shades naast elkaar voor één breed raam, dan blijven er altijd kleine openingen zichtbaar tussen de afzonderlijke gordijnen.
Je krijgt het SwitchBot-gordijn niet altijd sluitend aan de zijkanten van een venster.
Op maat maken
Omdat de Roller Shade direct uit de doos waarschijnlijk niet meteen past, moet het systeem op maat worden gemaakt. Hoe dat werkt? Het ophangsysteem bestaat uit een verschuifbare aluminium balk waartussen het rolgordijn hangt. Aan een van de zijdes bevindt zich de motor, die via een stang in de aluminium rol van het gordijn is geschoven. De gordijnrol kan door de andere zijkant los te maken van de motorstang worden afgeschoven en eventueel worden vervangen door je eigen rolgordijn. In dit artikel houden we het bij de uitleg van het meegeleverde gordijn.
Om het meegeleverde SwitchBot-gordijn op maat te maken, is een vrij ingenieus systeem bedacht: aan de niet-gemotoriseerde kant kun je een apart blokje met een snijmes monteren, waar het rolgordijn met buis en al doorheen moet worden gehaald. Op die plek wordt het rolgordijn namelijk op maat gesneden.
Het ingenieuze snijsysteem van de SwitchBot Roller Shade dat het gordijn op maat kan snijden.
In de SwitchBot-app geef je aan dat je een snij-sessie wilt starten. De motor van het rolgordijn begint nu langzaam te draaien. Tijdens het draaien moet je met de meegeleverde schroevendraaier het messysteem aandraaien, zodat het mes steeds dieper door de gordijnstof snijdt. Dat aandraaien doe je net zo lang tot het mes volledig door de stof heen is en bij de buis zelf is beland.
Het laatste deel van de buis waarop het gordijn is gerold, bestaat uit plastic. Als de snij-sessie correct is uitgevoerd en het mes met de schroevendraaier strak genoeg is aangedraaid, kan zelfs het plastic worden doorgesneden, of er in elk geval voor zorgen dat het makkelijker kan worden afgebroken.
Nadat een stuk van de gordijnstof is afgesneden, moet het einde nog wel worden losgemaakt van de rol zelf.
Volledig uitrollen
Wanneer het overtollige stuk stof is losgesneden van de rest van het rolgordijn, blijft dat stuk aan het eind natuurlijk nog wel vastzitten aan de oprolbuis. Om dat stuk los te kunnen krijgen, moet de hele gordijnrol worden afgerold. Met een totale lengte van maar liefst 2,20 meter is dat nogal wat. Dat afrollen kan door middel van de app, maar kan ook handmatig door de oprolbuis eerst van de motorstang af te halen. Nadat het gordijn tot het eind is afgerold, kan het overtollige deel van de oprolbuis worden losgeknipt. Daarna breek je (zoals hierboven besproken) het overtollige plastic deel van de oprolbuis buis af, maar beter kun je proberen om dat stuk met een goed stanleymes af te snijden (het plastic is niet heel dik).
Het complete plastic deel van de oprolbuis moet er nu afgehaald worden, zodat de rest van het gordijn fatsoenlijk aan de buis kan worden bevestigd. De oprolbuis heeft nog een binnenste buis die je weer door het plastic deel moet schuiven. Vervolgens schuif je het dikke gedeelte van het gordijn door de sleuf van de plastic buis en schroef je alles vast.
Ook de oprolbuis moet je na het verwijderen van de overtollige gordijnstof weer op maat maken. Een screenshot uit de pdf-handleiding.
Het opnieuw oprollen van het rolgordijn dient zorgvuldig te gebeuren, waarbij de linker- en de rechterkant gelijkmatig moeten worden opgerold. Gaat dat niet helemaal netjes, dan bestaat de kans dat het gordijn na het oprollen niet helemaal recht en strak om de oprolbuis zit. In ons geval moesten we het een paar keer opnieuw doen om alles strak te krijgen. Als het gordijn scheef op de rol zit, kan deze vast komen te zitten tijdens het automatisch omhoog rollen.
Ophangen
Het ophangsysteem van de Roller Shade is anders dan het gemiddelde rolgordijn. Die worden doorgaans links en rechts van de oprolbuis op het kozijn geschroefd. Bij de Roller Shade zit het bevestigingssysteem boven de aluminium balk en moet het systeem daar schuin in worden geklikt. Op zich is dat een prima manier, maar het vergt wel wat handigheid en je moet ietsje boven je macht werken omdat het hele systeem relatief zwaar is. De klus kun je dan ook beter met z'n tweeën doen.
Ook zijn de beugels waarin het aluminium frame wordt opgehangen niet heel stevig, waardoor alles een beetje naar beneden zakt op het moment dat het systeem wordt vastgeklikt. Ook belangrijk om te weten: past het frame precies in een raamnis, dan moet je het systeem compleet met het rolgordijn erin ophangen. Het rolgordijn er achteraf in plaatsen is dan niet mogelijk, omdat het systeem alleen vanaf één kant kan worden losgemaakt en het rolgordijn over de aandrijfstang van de motor geplaatst moet worden.
Nadat de Roller Shade is opgehangen, is het tijd voor de kalibratie. Dat is nodig voor het systeem om te kunnen bepalen wanneer het rolgordijn volledig is opgerold en wanneer hij helemaal is uitgerold. Het rolgordijn is namelijk geschikt voor ramen tot zo'n 2 meter hoog, en dan moet op een bepaald moment worden ingesteld tot hoe ver het gordijn moet uitrollen totdat het venster compleet door het gordijn is bedekt. Het systeem kan niet uit zichzelf zien of het zich helemaal heeft opgerold; ook dat moet worden gekalibreerd.
Je start de kalibratie met behulp van de app, waarbij eerst moet worden bepaald wanneer het systeem volledig is opgerold. Aan de onderkant van het gordijn is een (eerder gemonteerde) aluminium stang geplaatst, die fungeert als tegengewicht om het gordijn op zijn plek te houden. Die stang dient tevens als buffer om te voorkomen dat het gordijn na het compleet oprollen blijft doordraaien. Tijdens het kalibratieproces kun je zelf niet aangeven wanneer tijdens het oprollen het einde is bereikt; dat stopt vanzelf zodra de aluminium stang het ophangframe bereikt. De app vraagt de gebruiker vervolgens of het systeem is vastgelopen of dat het einde is bereikt.
Het oprollen stopt hierdoor echter wel vrij abrupt en lijkt hiermee het ophangsysteem te beschadigen, omdat de aluminium balk relatief bruusk tegen het ophangframe wordt getrokken. Deze manier van kalibreren voelt al met al wat primitief aan, maar het werkt wel. De volgende stap is het bepalen van de afrollengte. Hierbij bepaalt de gebruiker wanneer het einde is bereikt en het raam naar wens is bedekt. Je drukt dan simpelweg op de stopknop en accepteert de stand van het gordijn. Na de kalibratie kun je de Roller Shade volledig gebruiken.
Spraakbesturing en slimme systemen
De SwitchBot Roller Shade kan ook overweg met de systemen van Google Assistant, Google Home en Alexa, maar hier is wel een apart verkrijgbare Hub voor nodig. Eenmaal daarop aangesloten kun je de gordijnen sluiten met opdrachten als 'Hey Google, sluit de gordijnen in de slaapkamer'.
Verder is de Roller Shade compatibel met Matter, het nieuwere protocol voor slimme apparaten.
Schema's en timers
De SwitchBot-app voor de kalibratie en de bediening gebruik je ook als je andere apparaten van dit merk in huis hebt. De app is niet specifiek gericht op het rolgordijnsysteem, maar kan ook worden gebruikt voor het uitlezen van de verschillende temperatuur- en vochtmeters van SwitchBot, het bedienen van de andere gordijnsystemen zoals de SwitchBot Curtain 1 en Curtain 3 en andere slimme apparaten.
Handig is dat je verschillende apparaten en meters van SwitchBot aan elkaar kunt koppelen. Zo kun je er bijvoorbeeld bij het bereiken van een ingestelde temperatuur voor zorgen dat de Roller Shade automatisch wordt gesloten of geopend. Dat kan ook bij een bepaalde lichtintensiteit: als je een (apart te verkrijgen) zonnepaneel aan de usb-c-poort op de Roller Shade aansluit, kun je aangeven bij welke intensiteit het gordijn moet sluiten of openen. Met het aansluiten van zo'n zonnepaneel wordt de Roller Shade trouwens ook automatisch opgeladen.
Conclusie
De SwitchBot Roller Shade is een mooie manier om je huis te automatiseren en kan een prima toevoeging zijn als je al delen van je huis hebt geautomatiseerd. In combinatie met bijvoorbeeld een slimme thermostaat, verlichting en koel- of verwarmingsapparaten kun je bij warm weer je huis koel houden, of 's winters juist warmer krijgen. Dankzij het SwitchBot-ecosysteem is het handig dat je het rolgordijnsysteem kunt meenemen in alle routines voor huisautomatiseringen.
De Roller Shade is 100 procent verduisterend. Dat kan prettig zijn, maar dat werkt alleen goed als je het rolgordijnsysteem ook echt goed passend krijgt. Helaas lukt dat niet altijd, omdat het rolgordijn zelf niet de volledige breedte van het montagesysteem heeft. Daarnaast luistert de installatie vrij nauw, dus alles goed van tevoren opmeten is essentieel.
13-08-2025 13:08
Door: Mark GambleMark Gamble schrijft onder meer over consumentenzaken, privacy en veiligheid, audio- en videosoftware en diverse tools om het (computer)leven een stuk makkelijker te maken.Meer van deze auteur >