ID.nl logo
Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!
Mobiliteit

Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

Als het voor jou niet is weggelegd om een nieuwe auto te kopen, is private lease mogelijk een aantrekkelijk alternatief. Je hoeft de aankoopsom dan niet in één keer te betalen, maar voor een vast bedrag per maand rijd je toch een nieuwe auto. Op die manier wordt de overstap naar een elektrische gezinsauto een stuk interessanter. Maar welke moet het worden? Om je te helpen in je keuze, zetten wij tien elektrische auto’s met een fatsoenlijke actieradius én een voordelig private-leasetarief op een rijtje!

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Waarom goedkope elektrische auto’s niet per se de slimste keuze zijn

De vraag welke elektrische auto’s het voordeligst zijn in de private lease, laat zich eigenlijk heel gemakkelijk beantwoorden. Dat zijn namelijk de goedkoopste EV’s op de markt. Voor de Dacia Spring Electric beginnen de prijzen bij 21.750 euro, in de private lease start het maandtarief bij 374 euro – voor een spiksplinternieuwe auto! En dan hebben we de 2.950 euro aanschafsubsidie op elektrische auto’s nog niet eens meegerekend.

Als je overweegt over te stappen op een elektrische auto, is een lage prijs echter beslist niet zaligmakend. Het is immers niet gezegd dat zo’n goedkope EV past bij jouw gebruikspatroon. Als je vooral korte afstanden rond je woonplaats rijdt en hooguit een enkele keer op de snelweg komt, dan zou zo’n kleine Dacia Spring Electric aan al je eisen kunnen voldoen. Maar als je vrijwel dagelijks met je elektrische auto op pad gaat én er regelmatig opuit trekt met twee of drie opgroeiende kinderen, dan is een ruime auto met een grotere actieradius natuurlijk een veel slimmere keuze. Al kost zo’n auto natuurlijk wel veel meer dan een Dacia Spring…

Private lease: wat houdt dat precies in?

Als je kiest voor private lease, hoef je het aanschafbedrag niet in één keer op tafel te leggen. Je betaalt dan maandelijks een vast bedrag voor het gebruik. De auto in kwestie zal ook niet jouw eigendom worden. In het maandtarief zijn alle vaste lasten bovendien al verrekend: je hoeft dus niets extra te betalen voor verzekering, belasting of onderhoud. Je betaalt echter ook maandelijks de afschrijvingskosten. Bij een auto die in jouw bezit is heb je daar ook mee te maken, maar daar zul je pas iets van voelen wanneer je je trouwe vierwieler na jaren dienst gaat inruilen.

Elektrische auto’s zijn overigens sowieso vrijgesteld voor de wegenbelasting. Op die manier wil de regering de overstap naar een elektrische auto (zonder CO₂-uitstoot) stimuleren. In principe geldt de vrijstelling voor de wegenbelasting nog tot 1 januari 2025. Hoe de fiscale regelgeving voor EV’s er over twee jaar uit zal zien, is op dit moment nog met geen zinnig woord te zeggen.

Het maandelijkse leasetarief dat je gaat betalen is ook afhankelijk van enkele variabele factoren. Denk bijvoorbeeld aan de looptijd van het leasecontract. Een voorbeeld: als het basistarief is gebaseerd op een termijn van 60 maanden, maar je kiest voor een leaseperiode van 48 of 36 maanden, dan wordt er een meerprijs boven op het maandbedrag gerekend. Hetzelfde geldt als je wilt afwijken van het standaard eigen risico op de verzekering of van het jaarkilometrage: rijd je bijvoorbeeld 15.000 km in plaats van 10.000 km, dan betaal je daar extra voor. Eventuele praktijkverschillen (wanneer je meer of minder kilometers rijdt dan het overeengekomen jaarkilometrage) zullen later worden verrekend. 

En hoe zit het met de kosten voor het opladen van de accu’s?

Een kostenpost die bij private lease níét in het maandtarief is opgenomen, is de energie die je verbruikt. Wat dat betreft verschilt een EV eigenlijk niet van een leaseauto op benzine, diesel of LPG. Ook in die gevallen zijn de brandstofkosten voor eigen rekening. Gelet op het bedrag dat je maandelijks aan je energieleverancier voor stroom betaalt, is het raadzaam om van tevoren goed uit te rekenen welke manier van opladen voor jou het voordeligst is. Je moet er in elk geval niet op rekenen dat bij de elektrische auto standaard een laadpas van de leasemaatschappij zit. Ook zo’n pas zul je dus zelf moeten regelen. 

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Dit zijn de 10 goedkoopste elektrische auto’s in de private lease met een actieradius van minimaal 350 kilometer!

Voor onze top 10 zijn we uitgegaan van de leasetarieven die de verschillende automerken op hun eigen websites communiceren. We kijken naar de basisuitvoeringen van hun elektrische modellen en rekenen met een leasetermijn van 60 maanden in combinatie met een maximum van 10.000 kilometer op jaarbasis. We laten daarnaast ook de verhouding tussen de actieradius (WLTP) en het leasetarief meewegen. Een scherpe kilometerprijs belonen we graag!  

10. Tesla Model 3 Standard Range (609 euro p/m)

Als je ’m koopt, betaal je nét geen 45.000 euro. Bestel je een trekhaak, mooiere wielen of een andere kleur dan zwart of wit, dan til je deze Tesla boven deze magische grens uit en kom je niet meer in aanmerking voor 2.950 euro SEPP-subsidie. De Model 3 Standard Range is veruit de duurste auto in deze top 10: in de private lease betaal je 609 euro per maand. Maar dan heb je wél een auto die 491 kilometer op een volle accu rijdt en profiteert van regelmatige ‘over the air’-updates. Met de hartelijke groeten van Elon Musk!

• Motorvermogen: ca. 283 pk • Actieradius (WLTP): 491 km • Snelladen: max. 170 kW • SEPP: ja 

©@GREG

9. DS 3 E-Tense (599 euro p/m)

Sinds kort beschikt de DS 3 E-Tense over een accupakket met een capaciteit van 54 kWh. Daar haalt de compacte Franse crossover een actieradius uit van nét 400 kilometer. DS zegt dat de auto de allure van Parijs ademt. Naar vastgoedmaatstaven klopt dat inderdaad: je betaalt de hoofdprijs voor maar heel weinig ruimte. Ook al staat het veercomfort van de DS 3 op hoog niveau en is de afwerking erg fraai, een tarief van 599 euro per maand is simpelweg een heleboel geld voor zo’n krappe auto.

• Motorvermogen: 156 pk • Actieradius (WLTP): 402 km • Snelladen: max. 100 kW • SEPP: ja

8. Peugeot e-208 GT (559 euro p/m)

Een van de populairste elektrische auto’s van 2022 profiteert van dezelfde technologische upgrade die de DS 3 E-Tense heeft ondergaan. Dat brengt de Peugeot e-208 een grotere accucapaciteit (54 kWh), meer motorvermogen (156 pk) en een grotere actieradius (400 km). Genoeg om de auto nét wat bruikbaarder en nét wat speelser te maken. Als meest compleet uitgevoerde en duurste model uit de reeks profiteert voorlopig alleen de GT-versie van de upgrade. Alle andere versies houden hun kleinere accu (50 kWh), minder krachtige elektromotor (136 pk) en kleinere actieradius (362 km).

• Motorvermogen: 156 pk • Actieradius (WLTP): 400 km • Snelladen: max. 100 kW • SEPP: ja 

©Opel Automobile GmbH

7. Opel Corsa-e (495 euro p/m)

De Opel Corsa-e deelt zijn techniek met de Peugeot e-208. Dat wil zeggen: met de elektrische 208-versies die nog níet de upgrade van de aandrijflijn hebben gehad. De Corsa-e moet het zodoende stellen met een accupakket van 50 kWh en een vermogen van 136 pk. Als je niet te vaak lange ritten moet maken, is dat meer dan adequaat. Maar met een WLTP-actieradius van 362 kilometer klimt de Corsa-e met hangen en wurgen over onze ondergrens van 350 km. Voordeel van de Corsa-e is wel dat het tarief voor de private lease onder de 500 euro blijft.

• Motorvermogen: 136 pk • Actieradius (WLTP): 362 km • Snelladen: max. 100 kW • SEPP: ja

6. Citroën ë-C4 (489 euro p/m)

Als product uit het assortiment van het grote Stellantis-concern maakt ook de Citroën ë-C4 gebruik van dezelfde, nog niet opgewaardeerde elektromotor (136 pk) en accutechnologie (50 kWh) als de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Voor het messcherpe leasetarief dat je maandelijks voor deze heerlijk comfortabel geveerde EV betaalt, mag je daar eigenlijk niet over zeuren. Door de actieradius van 357 kilometer zul je bij het laadstation regelmatig dezelfde mensen met een elektrische Opel Corsa of Peugeot 208 tegenkomen. Gezellig toch?

• Motorvermogen: 136 pk • Actieradius (WLTP): 357 km • Snelladen: max. 100 kW • SEPP: ja

5. BYD Atto 3 (549 euro p/m)

Verschillende Chinese automerken maakten hier in korte tijd hun opwachting, waardoor het EV-aanbod flink is gegroeid. Kijken we naar BYD, dan hebben we te maken met een heuse EV-pionier. Het concern ontwikkelt al bijna 30 jaar z’n eigen accutechnologie. De BYD Atto 3 is een ruime SUV met een speels interieurdesign. De LFP-accu is goed voor een keurige actieradius van 420 kilometer. Minder onder de indruk zijn we van het maximum laadvermogen aan de snellader: 88 kW. Hoe dat in de praktijk uitpakt? Binnenkort lees je op ID.nl een uitgebreide review van de BYD Atto 3.

• Motorvermogen: 204 pk • Actieradius (WLTP): 420 km • Snelladen: max. 88 kW • SEPP: ja

4. Cupra Born Essential (548 euro p/m)

Als je wilt profiteren van de SEPP-subsidie, zit je bij de Cupra Born standaard vast aan de basisversie genaamd Essential. Die heeft een batterij van 58 kWh, waarmee je 427 kilometer vooruit kunt. Reken niet op heel veel luxe aan boord: navigeren moet via je smartphone en nuttige veiligheidssystemen als adaptieve cruisecontrol, een spoorassistent en dodehoekwaarschuwing ontbreken. Als je daarmee kunt leven, word je wel vrolijk aan de snellaadpaal: de Cupra Born laat zijn accu volstromen met een piekvermogen van 120 kW. Vergelijk dat maar eens met de BYD Atto 3 hierboven...

• Motorvermogen: 204 pk • Actieradius (WLTP): 427 km • Snelladen: max. 120 kW • SEPP: ja

3. Kia Niro EV (579 euro p/m)

De marge is minimaal, maar op de standaard Kia Niro EV zit nog nét SEPP-subsidie. Je moet de ruimtelijke gezins-EV dan ook niet willen bestellen met metallic lak, want dan gaat de prijs over de 45.000 euro. De Niro EV heeft een accu met een capaciteit van 64,8 kWh, en daarmee kun je 460 kilometer vooruit. Wat de Kia Niro EV des te aantrekkelijker maakt, is zijn maximumtrekgewicht van 750 kilo, zodat je zonder problemen met een vouwwagen kunt gaan kamperen deze zomer. En als je dan toch op de camping staat: dankzij de vehicle-to-device-functie kun je al je elektrische apparaten op de auto aansluiten.

• Motorvermogen: 204 pk • Actieradius (WLTP): 460 km • Snelladen: max. 100 kW • SEPP: ja

2. MG 4 Comfort (529 euro p/m)

De in China gebouwde MG 4 Electric is een ijzersterke aanbieding. Daar kunnen we heel kort over zijn. Zelfs als je kiest voor de versie met het grootste accupakket (64 kWh) en de meest complete Luxury-uitrusting (inclusief warmtepomp, 360-gradencamera, navigatie en diverse semi-autonome rijhulpsystemen) blijft de prijs van de auto nog steeds onder de SEPP-grens. Hulde en bloemen! Snelladen doet de MG 4 Electric met 135 kW en op een volle accu rijd je zomaar van Utrecht naar Hamburg.

• Motorvermogen: 204 pk • Actieradius (WLTP): 450 km • Snelladen: max. 135 kW • SEPP: ja

1. Jeep Avenger (459 euro p/m)

Nadat de Jeep Avenger eerder al de titel ‘Auto van het Jaar’ wist te bemachtigen, staat hij in onze top 10 eveneens op nummer 1. Als Stellantis-product maakt hij gebruik van dezelfde (geüpgradede) technologie als de DS 3 E-Tense en Peugeot e-208 GT. Oftewel: de 54 kWh-accu en 156 pk sterke elektromotor. Weliswaar haalt de kleine Jeep net geen 400 kilometer op een volle accu, maar moet je eens kijken naar dat leasetarief: vanaf € 459 per maand staat er een heuse Amerikaan (met Frans-Duits-Italiaanse genen) voor je deur! En dankzij de lage basisprijs van 37.000 euro kun je vóór het overschrijden van de SEPP-grens helemaal losgaan op de optieprijslijst.

• Motorvermogen: 156 pk • Actieradius (WLTP): 392 km • Snelladen: max. 100 kW • SEPP: ja

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp
Huis

Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp

Ben je op een stedentrip plotseling je gezelschap kwijt? Wil je aangeven waar op het drukke festivalterrein je tentje staat? Of wil je een vriend laten weten op welk terras jij zit te genieten van het zonnetje? Geen probleem! Met enkele klikken deel je zo je locatie.

In dit artikel leggen we uit hoe je jouw locatie kunt delen:

  • Via Google Maps
  • Via WhatsApp

Ook op vakantie kun je gevolgd worden: Ga je op vakantie? Deel je avonturen in een online reisdagboek!

Natuurlijk is het delen van je locatie niet alleen handig om met mensen af te spreken. Je kunt het ook gebruiken om je veiliger te voelen, doordat iemand op de hoogte is van waar je bent. Er zijn twee manieren om dat te doen: via Google Maps en via WhatsApp.

Google Maps

Locatie delen

In Google Maps kun je sinds januari 2024 je locatie rechtstreeks delen vanuit de app. Dat kan zowel in iOS als in Android. Om je locatie via Google Maps te kunnen delen, moet het Gmail-adres van je vriend aan je contacten zijn toegevoegd. Daarna controleer je of je zelf bent aangemeld met je Google-account. Open hiervoor Google Maps en tik in de rechterbovenhoek op je profielfoto. Je komt nu in een scherm waar de functie Locatie delen staat. Hierbij staat de mededeling dat je locatie wordt geüpdatet als de app niet in gebruik is. Houd hier rekening mee. Tik nu op Locatie delen.

Vanuit je profiel kun je naar de functie waarmee je je locatie deelt.

Lees ook: 5 handige (en misschien onbekende) functies van Google Maps

Enkele beperkingen

Bij het delen van je locatie via je Google Account zijn er wel enkele beperkingen. Als Google merkt dat je jonger bent dan 18 jaar, dan kun je je locatie maximaal vierentwintig uur delen. Dit is ook zo wanneer je account wordt beheerd door een ouder of voogd, of via de Google Family Link-app. Ben je jonger dan 13 jaar? Dan kun je geen Google-account instellen.

Wat verder belangrijk is om te beseffen, is dat degene met wie je je locatie deelt, ook details ziet die verder gaan dan de plek waar je bent. Diegene ziet ook je naam, je foto, hoe vol je batterij nog is en je geschatte aankomsttijd.

Je geeft niet alleen je locatie prijs, maar bijvoorbeeld ook je naam en hoe vol je batterij is.

Voortgang delen

In de volgende stap selecteer je de persoon met wie je je locatie wilt delen. Je kunt door de contacten scrollen en diegene kiezen. Of je tikt op Meer opties om extra functies te zien. Daar komen we dadelijk op terug. Je kunt hier ook bepalen hoelang je de locatie wilt delen. Gaat het om een uur? Met de plus- en minknoppen pas je de tijd aan. Je kunt ook gaan voor de optie Totdat je dit uitschakelt.

De ander ziet jouw locatie op de kaart en hoever je bent verwijderd. Ook de adresgegevens van je locatie verschijnen op het scherm. Je contactpersoon gebruikt de knop Route om de kortste weg naar jou te vinden. Onderaan het scherm staat een blauwe knop om ook zijn locatie te delen met jou.

Nadat je via Route onderweg bent naar elkaar, kun je de optie Voortgang van reis delen activeren. Daarmee kan je contactpersoon zien op welk moment jullie samenkomen.

Je contact leest je naam en hoever je verwijderd bent.

Wederzijds delen

Als de ander niet spontaan zijn locatie met jou deelt, dan kun je een verzoekje sturen omdat alsnog te doen. Daarvoor moet je uiteraard eerst jouw locatie met de ander hebben gedeeld. Daarna tik je onderaan op zijn naam en daarna op Verzoek sturen.

De persoon ontvangt een melding waarin wordt gevraagd om ook zijn locatie te delen. Dit moet diegene bevestigen in de Google Maps-app. Je e-mailadres wordt hierbij getoond, zodat die persoon kan zie wie je bent. Wanneer dit is gebeurd, kun je op zijn profielfoto in Google Maps tikken om zijn locatie te zien. Om te stoppen met delen, tik je eenvoudig op Stoppen onder de naam van die persoon in Google Maps.

Je kunt de ander een verzoekje sturen om ook zijn of haar locatie te delen.

Of het nou dingen, dieren of kinderen zijn ...

Een gps-tracker houdt er oog op

Kalibreren

Er zijn situaties waarin de nauwkeurigheid van Google Maps te wensen over laat. Dat kan komen doordat je tussen hoge gebouwen staat. Je kunt de locatienauwkeurigheid verbeteren door de app op dat moment te kalibreren. Terwijl de app open is, druk je op de blauwe stip die je locatie aanduidt. Klik vervolgens op Kalibreren. Houd de camera omhoog en scan dan de omgeving met Live View. In Android kun je de telefoon ook in een achtvormige beweging draaien.

Scan de omgeving om Google Maps te kalibreren, zodat de locatiebepaling nauwkeuriger wordt.

Wil je onzichtbaar worden? Locatiegeschiedenis Google Maps verwijderen doe je zo

Geen Google-account

Heeft diegene met wie je je locatie wilt delen, geen Google-account? Zorg er dan voor dat je wel zelf bent aangemeld. Tik daarna op je profielfoto in de rechterbovenhoek. Kies weer voor Locatie delen. Onder de naam van je contact tik je op Meer opties en vervolgens tik je op Kopiëren om de link aan je klembord toe te voegen. Je kunt nu de link via e-mail of een berichten-app versturen. Ook hier is de duur ingesteld op één uur. Om het delen te stoppen, tik je op Stoppen in Google Maps onder Delen via link.

Naar iemand die geen Google-account heeft, kun je de link van je locatie sturen.

WhatsApp

Toegangslocatie verlenen

WhatsApp is niet alleen een berichten-app. Een van de mogelijkheden is locatiedeling. Op een iPhone of Android-smartphone moet je zorgen dat de WhatsApp-locatietoegang is geactiveerd. Als dat niet is gebeurd, vraagt het systeem erom tijdens het delen van je locatie. Op Android ga je naar Instellingen / Apps / WhatsApp / Machtigingen om de locatietoegang toe te staan. Op een iPhone ga je naar Instellingen / WhatsApp / Locatie en selecteer je Altijd.

Als je bezorgd bent om je privacy of als je de batterij wilt sparen, dan kun je de locatievoorzieningen op je telefoon tijdelijk uitschakelen voor specifieke apps zoals WhatsApp. Het delen van je locatie via WhatsApp is overigens veilig, want deze app gebruikt end-to-end-encryptie om je berichten en locatiegegevens te beschermen. Natuurlijk doe je er verstandig aan om je locatie alleen te delen met contacten die je vertrouwt.

Batterij alweer leeg?

Met een powerbank heb je zo weer een paar procent erbij

WhatsApp maakt gebruik van de standaardkaartapp van je apparaat om locaties weer te geven. Het is mogelijk om deze te wijzigen in de instellingen van je telefoon als je liever een andere kaartservice gebruikt. De webversie van WhatsApp Web heeft een aantal geweldige functies, maar er is geen optie om je locatie te delen vanaf een computer.

Geef WhatsApp toegang tot je locatie.

Locatie verzenden

Start WhatsApp en ga naar de chat waarin je je locatie wilt delen. Op de iPhone tik je op het plusteken in het tekstvak. Daarna selecteer je Locatie in het menu. Heb je een Android-telefoon? Dan moet je het pictogram van de paperclip onderaan het tekstvak gebruiken, dat is de bijlageknop. Selecteer Locatie in het menu.

Nu zie je de opties om een nabijgelegen of huidige locatie te versturen. Tik op Verzend uw huidige locatie. Hiermee verschijnt het locatievenster in de chat. Je kunt ook op het gestippelde vierkantpictogram in linkerbovenhoek van de kaart tikken als je de locatie met het exacte adres wilt verzenden. Daarmee wordt een pin op de huidige kaart geplaatst. Tik onderaan op de knop Deze locatie verzenden om uw locatie samen met uw adres te verzenden.

Wanneer je een locatie deelt, kun je een korte beschrijving toevoegen als extra context. Als je bijvoorbeeld de locatie van een restaurant deelt, dan kun je de naam van het restaurant of andere relevante informatie vermelden. Het is trouwens mogelijk om je locatie met meerdere contacten tegelijk te delen. Wanneer je de ontvangers selecteert, kies je voor meerdere chats voordat je de locatie verzendt.

Selecteer in de pictogrammen onderaan de optie Locatie.

Andere locatie delen

Als je de plaats waar je bent liever privé houdt, dan is het in WhatsApp ook mogelijk om een andere locatie te delen. De routebeschrijving werkt exact hetzelfde op iOS als op Android. Open weer de gewenste chat in WhatsApp. Selecteer het paperclippictogram, gevolgd door Locatie op Android, of het plusteken gevolgd door Locatie op de iPhone.

Daarna tik je op het vergrootglas of de zoekbalk bovenaan het locatiescherm. Typ de naam van de locatie die je wilt verzenden en tik vervolgens op de locatienaam in de opties onderaan. In Android kun je ook handmatig een pin op de locatie neerzetten door op het gestippelde vierkantpictogram te tikken om de kaart in volledig scherm te openen. Versleep de kaart om de pin te positioneren. Wanneer de pin op de juiste positie staat, tik je op Deze locatie verzenden.

De locatie van een pin in de buurt kun je ook via WhatsApp delen.

Deel live-locatie

Hierboven hadden we het over hoe je een statische locatie deelt met anderen. Als je weggaat van die locatie, wordt je nieuwe positie niet weergegeven in de chat. Je kunt ook beslissen om je locatie realtime te laten volgen.

Om een live-locatie te delen op een Android of iPhone, open je weer een WhatsApp-chat. Op Android gebruik je het paperclippictogram en dan kies je Locatie. Op de iPhone tik je op het plusteken en kies je Locatie. Tik daarna op Live locatie delen of Deel live locatie en selecteer de duur van het delen. Standaard is 1 uur ingesteld, maar je kunt ook kiezen voor 15 minuten of 8 uur. Tik daarna op Verzenden. Je kunt overigens het delen van je live-locatie elk moment stoppen. Daarvoor ga je terug naar de chat en tik je op Stop met delen.

Hoelang wil je de live-locatie delen?

Vanuit WhatsApp-status

Het is mogelijk om je locatie te delen in je WhatsApp-status. Hiervoor moet je de locatiesticker gebruiken en daarna WhatsApp openen op je Android of iPhone. Ga naar het tabblad Updates en tik op pictogram van de Camera. Maak een nieuwe foto of selecteer een bestaande foto om in je WhatsApp-status te plaatsen. Selecteer nu het pictogram Sticker bovenaan en selecteer onder Inhoud stickers het pictogram Locatie. Kies Selecteer je huidige locatie om je huidige positie toe te voegen aan de WhatsApp-status.

Het is ook mogelijk om via het zoekpictogram bovenaan een andere locatie te vinden om deze aan je status toe te voegen. Zodra de sticker verschijnt, tik je erop om de kleur aan te passen. Klik op de knop Verzenden om de status met je locatie te publiceren. Vanuit je WhatsApp-status is het niet mogelijk om je live-locatie te delen. Dat kan alleen vanuit de chat.

In je status deel je via de stickers eenvoudig je locatie.

Delen via Google Maps

Vind je de werkomgeving van Google Maps prettiger? Dan kun je in elke WhatsApp-chat de locatie toch delen vanuit Maps. Open hiervoor de Google Maps-app. Je ziet bij je huidige locatie een blauwe stip staan. Houd deze stip (of een andere locatie) ingedrukt. Er verschijnt een aantal opties, zoals Route, Starten, Opslaan en Label toevoegen. Veeg de opties naar links, zodat je op Delen kunt tikken. In het deelscherm kies je WhatsApp en vervolgens tik je op de chat in WhatsApp waarnaar je de locatie wilt verzenden.

Als je op de blauwe stip kort tikt in plaats van die lang in te drukken, dan kun je de knop Locatie delen gebruiken om de live-locatie te delen. Stel de tijd in hoelang je de locatie wilt delen. Kies WhatsApp uit de lijst met apps en selecteer het contact waarnaar je de realtime-locatie wilt verzenden.

Vanuit WhatsApp kun je ook locaties via Google Maps delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst.