ID.nl logo
Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out

De Audi Q6 e-tron quattro mag in de praktijk laten zien wat de kwaliteiten zijn van het nieuwe PPE-platform (Platform Premium Electric), dat samen met Porsche werd ontwikkeld. Maar misschien nog wel belangrijker: hoeveel voorsprong neemt de Q6 e-tron op de concurrentie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Met een boordspanning van 800 volt en een batterijcapaciteit van 100 kWh - waarvan 94,9 kWh bruikbaar is - maakt de Audi Q6 e-tron een belangrijke inhaalslag op het vlak van concurrentie. Snelladen gaat met een piekvermogen van 270 kW, zodat je aan een lader met voldoende power niet meer dan 20 minuten stil hoeft te staan om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent 'state of charge'. Tien minuten snelladen en je kunt alweer 255 kilometer vooruit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting, heeft de Audi Q6 e-tron quattro met 100kW-batterij een grote actieradius van 641 kilometer (WLTP).

©Igor Stuifzand

Buitenspel?

Indrukwekkende cijfers, maar is het genoeg om de concurrentie buitenspel te zetten? De Mercedes EQE SUV 350+ (96 kWh) haalt 618 kilometer uit een volle batterij, maar die wordt met hooguit 170 kW gevoed. De Kia EV9 gooit een netto-capaciteit van 99,8 kWh in de strijd, uit een batterij die met maximaal 210 kW oplaadt en stroom levert voor een maximale afstand van 563 kilometer. Dus ja, de Audi Q6 e-tron neemt wel degelijk een voorsprong op zijn belangrijkste concurrenten. Op punten, want voor een knock-out is meer nodig.

©Igor Stuifzand

Niets tekort

Dus moet de Audi Q6 e-tron quattro op een andere manier het verschil maken. We kunnen er niet onderuit: de nieuwe, volledig elektrische SUV levert prestaties die weinig te wensen overlaten. De testauto beschikt over twee elektromotoren, die een gezamenlijk vermogen van 388 pk en hoogste koppel van 580 newtonmeter over de vier wielen verdelen. Ook al weegt de Q6 e-tron quattro rijklaar 2400 kilo, hij zit alsnog in 5,9 seconden op 100 km/h. Alhoewel dergelijke sprintjes natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor de resterende stroomreserve ...

©Igor Stuifzand

De reële cijfers Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruise control op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen.

De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Afhankelijk van onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, geeft Audi voor de Q6 e-tron quattro een gemiddeld energieverbruik op van 17 tot 19,5 kWh/100 km. Standaard staat de auto op 18-inch wielen, de testauto is uitgerust met 20-inch lichtmetaal (voor op 255-banden, achter op 285-banden).

De opgegeven verbruikswaarden lijken voor zo'n zware en lijvige auto behoorlijk optimistisch, maar tijdens onze 170 kilometer lange testronde (bij 13 graden Celsius) komt de Q6 e-tron quattro tot een keurig gemiddelde van 19,5 kWh/100 km. Daarmee is een actieradius van 485 kilometer reëel. Tijdens de snelwegetappe bij 130 km/h valt trouwens op, dat het verbruik helemaal niet zo sterk toeneemt. Tijdens de test loopt het gemiddelde op de boordcomputer niet hoger op dan 20,7 kWh/100 km.

©Igor Stuifzand

Licht

De Q6 e-tron volgt de nieuwe designtaal van Audi. Oftewel: een iets andere invulling van een vertrouwd designthema. Vooral de neus laat nieuwe elementen zien, waarbij de gecombineerde knipper- en dagrijlichten een grotere rol in het aangezicht van de Q6 e-tron spelen dan de koplampen. Die zitten namelijk verborgen tussen alle windgeleiders en koelroosters in de voorbumper.

Pas als het dimlicht is ingeschakeld, zie je duidelijk waar de koplampen zitten. Over licht gesproken: Audi biedt keuze uit acht lichtsignaturen voor de oled-dagrij- en achterlichten, als onderdeel van het Tech-pakket (à 4170 euro). Nuttig is vooral de waarschuwingsfunctie op de achterlichten, die achteropkomend verkeer met symbolen attenderen voor naderend onheil.

©Igor Stuifzand

Prachtige afwerking

Ook vanbinnen volgt de Q6 e-tron een nieuwe designrichting, waarbij een prominente rol wordt opgeëist door het grote, licht gebogen MMI oled-panoramadisplay. Daarop zijn vrijwel alle functies te bedienen. Dat gaat intuïtief en snel genoeg. Er is een handige sneltoets naar de rijhulpsystemen, zodat je vervelende waarschuwingssignalen in een paar handelingen kunt uitschakelen.

Opvallend is het paneel in de deur, waar niet alleen de bedieningsknoppen van de buitenspiegels en zijramen zitten, maar ook die van de verlichting. De afwerking van het interieur is prachtig, met mooie materialen. Afhankelijk van je budget, kun je helemaal losgaan op de aankleding van het geheel, onder meer met een afzonderlijk bedienings- en videodisplay rechts. Zit de bijrijder een YouTube-video te kijken, dan wordt deze voor de bestuurder onzichtbaar gemaakt zodra de auto rijdt.

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Warm onthaal

Instappen in de Audi Q6 e-tron is een warm onthaal. Uitgevoerd als S Edition, beschikt de testauto over bijzonder aangenaam zittende kuipstoelen met verwarming, die perfect op je lichaamslengte zijn af te stellen en bovendien (optioneel) een ingebouwde massagefunctie hebben. Mede door de hoge middentunnel heb je nog meer het idee laag en geborgen in de auto te zitten - wat de overzichtelijkheid over de lange, hoge motorkap trouwens niet ten goede komt. Sowieso wekt de Q6 e-tron de indruk flink uit de kluiten gewassen te zijn, hoewel zijn lengte van 4,77 meter dat tegenspreekt.

©Igor Stuifzand

Onderuit

De Q6 e-tron is bijvoorbeeld maar 15 centimeter langer dan de Volkswagen Tiguan. Pas als je dat in ogenschouw hebt genomen, neem je de in eerste instantie ietwat tegenvallende binnenruimte voor lief. Achterin kunnen de passagiers heus goed hun benen kwijt, maar je moet niet verwachten met gestrekte benen lekker onderuit te kunnen zakken. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de kofferruimte: waarschijnlijk benut je maar zelden de volledige 526 tot 1529 liter, maar een ouderwetse Lademeister kan de Q6 e-tron niet worden genoemd. Aan de trekhaak mag een trailer van 2400 kilo worden gekoppeld.

©Igor Stuifzand

Zware klus

De testauto beschikt over een luchtgeveerd onderstel, dat vier voorgeprogrammeerde configuraties kent. Bovendien kun je kiezen voor het Individual-programma, waarin verschillende instellingen afzonderlijk van elkaar zijn aan te passen. Maar zelfs in de meest soepele instelling is de luchtvering niet volledig in staat om het hoge gewicht van de Q6 e-tron te verbloemen. Er moet immers 2400 kilo in bedwang worden gehouden – van de vering en schokdemping wordt nogal wat gevraagd. Ongeacht de gesteldheid van het asfalt en het gekozen rijprogramma, blijft de auto daarom voortdurend in beweging.

©Igor Stuifzand

83 of 100 kWh

Audi levert de Q6 e-tron momenteel in vier vermogensvarianten. De basisversie met 252 pk heeft een batterij met een capaciteit van 83 kWh, en is leverbaar vanaf 65.950 euro. De goedkoopste manier om de grotere 100kWh-batterij te krijgen is performance-uitvoering met 306 pk, vanaf 71.950 euro. Daarboven staat de tweemotorige Q6 e-tron quattro (388 pk) in de prijslijst, vanaf 77.950 euro. Topmodel is de snelle en sportieve(re) SQ6 quattro (490 pk), die 101.400 euro kost.

Uiteraard biedt Audi nog talloze uitrustingsniveaus, optiepakketten en afzonderlijke extra's, waarmee je de prijs van de Q6 e-tron flink op kunt drijven. Onze testauto is daarvan een uitstekend voorbeeld: het uitrustingsniveau S edition in combinatie met onder meer luchtvering, een glazen panoramadak, het Tech-pakket, het bedieningspaneel voor de bijrijder en een omvangrijk audiosysteem van B&O, drijft de prijs op naar 95.000 euro.

©Igor Stuifzand

Conclusie

De verwachtingen zijn hooggespannen, als we de Audi Q6 e-tron bij de importeur meenemen voor deze test. In menig opzicht kan de auto zich meten met de beste EV's uit zijn prijsklasse. Het nieuwe PPE-platform zorgt er zo voor dat Audi de opgelopen achterstand volledig heeft weggepoetst.

Toch is de Q6 e-tron niet in staat om de concurrentie knock-out te slaan, met niet eerder vertoonde snellaadvermogens of een aanzienlijk groter rijbereik op een volle batterij. De voorsprong van de Q6 e-tron is wat dat betreft niet overtuigend genoeg, en waarschijnlijk maar beperkt houdbaar.

©Igor Stuifzand


▼ Volgende artikel
Zo zet je Google Gemini en Assistent uit op Android
Huis

Zo zet je Google Gemini en Assistent uit op Android

Als je nu een Android-toestel koopt, dan is de kans groot dat je daar zowel Google Assistent als Google Gemini op aantreft. We kunnen ons voorstellen dat je daar niet altijd op zit te wachten. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je de assistenten uitschakelt.

Dit artikel in het kort:

  • Je kunt beide uitschakelen via de Google-app en de instellingen.
  • Google Gemini wordt eerst uitgeschakeld door naar de Assistent over te stappen en deze daarna te deactiveren.
  • Handmatige stappen omvatten het navigeren in de Google-app en het omzetten van schuifregelaars.
  • Volledig verwijderen van de assistenten is niet mogelijk, maar opnieuw inschakelen kan via de instellingen.

Meer weten over Gemini? Lees dan: Alles over Google Gemini, Googles antwoord op ChatGPT

Laten we wel wezen: chatbots op je smartphone kunnen handig zijn. Zelf kunnen we niet zonder Google Gemini als we Lord of the Rings: The Rings of Power aan het kijken zijn, maar niet iedereen zit op die digitale hulp te wachten.

Buiten dat zitten ze soms in de weg. Als je een verkeerd knopje indrukt of een bepaalde zin uitspreekt, kan het zomaar zijn dat er onder in beeld ineens een pop-up verschijnt met de vraag waar de Assistent of Gemini je mee kan helpen. Nou, met het uitschakelen van je aanwezigheid, wat dacht je daarvan?

Eerste stap: overstappen op Google Assistent

De kans is heel groot dat je Android-toestel standaard Gemini ingeschakeld heeft als stemassistent. Je kunt die chatbot uitschakelen door over te stappen op de Google Assistent, die we daarna uitzetten. Maar eerst moet je het volgende doen:

  • Ga naar de Google-app.

  • Tik op je profielfoto.

  • Selecteer Instellingen.

  • Tik op Gemini.

  • Scrol naar beneden en tik op De digitale assistenten van Google.

  • Selecteer Google Assistent.

  • Bevestig je keuze.

Tweede stap: Google Assistent uitschakelen

Nu hebben we Google Gemini uitgeschakeld. Vervolgens kunnen we de Google Assistent uitschakelen. Volg daarvoor de onderstaande stappen op.

  • Ga naar de Google-app.

  • Tik op je profielfoto.

  • Selecteer Instellingen.

  • Tik op Google Assistent.

  • Zet de schuifregelaar naast Hey Google om (naar uit). Doe hetzelfde voor Tijdens het autorijden.

  • Je kunt tot slot nog eventueel het Voice Match-profiel verwijderen. Daarmee zet je eveneens Hey Google uit.

Je kunt de stemassistenten weer inschakelen door de bovenstaande stappen op te volgen en een andere keuze te maken, of door bijvoorbeeld de powerknop ingedrukt te houden. Het is helaas niet mogelijk de Assistent of Gemini volledig te verwijderen.


▼ Volgende artikel
Batterij leeg? Met deze tips houdt jouw smartphone het de hele dag vol!
© Batorskaya Larisa
Huis

Batterij leeg? Met deze tips houdt jouw smartphone het de hele dag vol!

Is je smartphonebatterij veel te snel leeg of merk je dat bepaalde apps veel van je batterij vragen? Met deze 15 praktische tips voor zowel iOS als Android kun je de batterijduur verlengen.

We geven allerlei tips om slimmer – en daarmee langer – om te gaan met de batterij van je smartphone:

  • Verlaag de helderheid van je scherm
  • Zet de donkere modus aan
  • Beperk de achtergrondactiviteit van apps
  • Schakel de locatieservices uit
  • Zet nutteloze meldingen uit
  • Zet de vliegtuigmodus aan
  • Synchroniseer alleen handmatig
  • Update het besturingssysteem

Lees ook: Je smartphone kan slecht tegen kou: zo bescherm je ‘m in de winter

Let erop dat de menustructuur van jouw Android-smartphone kan afwijken van wat wij beschrijven.

1 Schermhelderheid

Je beeldscherm is een van de grootste stroomverbruikers van je smartphone. Als je de helderheid van je scherm aanpast, kun je aanzienlijk meer tijd doorbrengen op je mobiel. Zet de helderheid zo laag mogelijk of schakel de automatische helderheid in die op basis van het omgevingslicht werkt. Zo zal je scherm niet helderder dan nodig worden verlicht. Vrijwel alle smartphones hebben een instelling om de helderheid handmatig aan te passen in het bedieningspaneel.

In iOS veeg je omhoog om het bedieningspaneel te openen, hier pas je handmatig de helderheid aan.

2 Donkere modus

Op een oledscherm, wat de meeste recente smartphones hebben, vragen donkere kleuren minder van je batterij dan heldere kleuren. Gelukkig kun je zowel in iOS als Android een donkere modus instellen. Op een iPhone ga je naar Instellingen / Beeldscherm en helderheid en kies je voor Donker. Op een Android-toestel ga je naar Instellingen / Scherm en selecteer je Donker thema. Dit vermindert overigens niet alleen het energieverbruik, maar is ook prettiger voor je ogen in slecht verlichte omgevingen.

De donkere modus is niet alleen beter voor het energieverbruik, maar ook voor je ogen.

3 Achtergrondactiviteit

Veel apps blijven je batterij belasten, zelfs als je die apps niet actief gebruikt. Door de achtergrondactiviteit te beperken, kun je de batterijduur verlengen. Controleer in de instellingen van je telefoon welke apps onnodig veel stroom gebruiken en beperk de achtergrondactiviteit. In iOS ga je naar Instellingen / Algemeen / Ververs op achtergrond. In Android ga je naar Instellingen / Wachtwoorden en accounts en schakel je App-gegevens automatisch synchroniseren uit.

Bepaal per app of ze op de achtergrond mogen blijven draaien.

Goed om te weten: Zo doe je jarenlang met je smartphone

4 Locatie uitschakelen

Locatieservices, zoals gps, zijn erg handig, maar vreten heel veel stroom. Bovendien is het helemaal niet nodig dat elke app op elk moment toegang tot je locatie heeft.

Op een iPhone ga je naar Instellingen / Privacy en beveiliging / Locatievoorzieningen. Geef daar bij Bij gebruik aan welke apps toegang tot jouw locatie mogen hebben. Op Android-telefoons ga je naar Instellingen / Locatie en pas je de machtigingen aan, zodat apps alleen toegang tot je locatie hebben wanneer het nodig is. Voor een nog grotere batterijbesparing kun je de locatieservices volledig uitschakelen. Maar wees je ervan bewust dat je dan bijvoorbeeld niet meer kunt navigeren binnen Google Maps.

Continue locatiebepaling kan veel van je batterij vragen.

5 Meldingen uitschakelen

Als je een melding krijgt, dan gebeuren er een aantal dingen: je scherm licht op, je smartphone speelt een geluid af, het vibreert en waarschijnlijk wordt er ook nog een animatie afgespeeld. Niet alle meldingen zijn nuttig, schakel dan ook de meldingen van die apps uit. Dat is niet alleen handig om de batterijduur te verlengen, maar het voorkomt ook dat je voortdurend naar je smartphone kijkt. In iOS vind je de notificaties bij Instellingen / Meldingen, waar je de instellingen per app aanpast. Binnen Android ga je naar Instellingen / Meldingen / App-meldingen.

Van welke apps hoef jij niet per se meldingen te ontvangen?

6 5G uitschakelen

Hoewel 5G-snelheden indrukwekkend zijn, verbruikt het ook meer energie dan oudere netwerktypen. Als je geen gebruik hoeft te maken van de hogere snelheden, overweeg dan om terug te schakelen naar 4G om de batterij te besparen. In iOS vind je dit bij Instellingen / Mobiel netwerk / Opties mobiele data / Gesprekken en data. Binnen Android ga je naar Instellingen / Netwerk en internet / Simkaarten waar je terugschakelt naar 4G.

Schakel terug naar 4G als je de snelheid van 5G niet per se nodig hebt.

7 Vliegtuigmodus aanzetten

Ben je op een plek waar je slecht bereik hebt, zet je telefoon dan op vliegtuigmodus. Heb je namelijk ergens een belabberde ontvangst, dan blijft je smartphone constant naar een sterker signaal zoeken. Dit trekt de batterij snel leeg. Als die locatie wel beschikt over een wifi-netwerk, schakel dan alleen de wifi in. Je smartphone is hierdoor niet bereikbaar voor inkomende belletjes (tenzij je bellen via wifi hebt ingeschakeld) of andere zaken waarvoor het mobiele netwerk of bluetooth nodig is. De vliegtuigmodus vind je in het bedienings- of notificatiepaneel op je smartphone.

De vliegtuigmodus kan veel batterij besparen.

8 Synchronisatie aanpassen

Automatische synchronisatie van e-mails en de agenda kan de batterij sneller leeg laten lopen. Overweeg eens om de synchronisatie-instellingen aan te passen, zodat apps minder vaak worden gesynchroniseerd of zelfs alleen worden gesynchroniseerd als jij dat handmatig aangeeft. In iOS kun je dit voor mails en agenda’s apart instellen. Ga naar Instellingen en kies voor Agenda of Mail. Bij beide opties tik je op Accounts / Nieuwe gegevens en kies je voor een langer interval onder Ophalen. Op een Android-toestel ga je naar Instellingen / Wachtwoorden en accounts en beheer je de synchronisatie-instellingen per account.

Door handmatig apps te synchroniseren, bespaar je batterij.

9 Batterijgebruik inzichtelijk

Dat je batterij snel leeg raakt, kan ook te maken hebben met een bepaalde app die buitengewoon veel energie verbruikt. Om te zien welke apps de meeste energie slurpen, ga je in iOS naar Instellingen / Batterij. Je ziet nu welke apps in de afgelopen 24 uur het meest hebben verbruikt. Door op Toon activiteit te tikken, zie je hoeveel minuten je de app hebt gebruikt. In Android ga je naar Instellingen / Batterij / Batterijverbruik.

Achterhaal welke apps (te) veel gebruikmaken van de batterij.

Nog maar 5% batterij over?

Met een powerbank heb je 'm zo weer opgeladen

10 Batterijcapaciteit controleren

Algemeen bekend is dat een batterij van een smartphone ook gewoon na verloop van tijd slechter wordt. In iOS kun je de batterijgezondheid controleren via Instellingen / Batterij / Batterijconditie en opladen. Achter Maximumcapaciteit zie je wat de status van je batterij is. Bij Apple kun je je batterij laten vervangen tussen de 79 en 109 euro, afhankelijk van je model. Op een Android-smartphone vind je informatie over de capaciteit van je batterij bij Instellingen / Batterij. Een extra app als AccuBattery maakt inzichtelijk in hoeverre je accu versleten is.

Is jouw batterij nog gezond? Deze batterij is aan vervanging toe.

11 Batterijbesparingsmodus

Elke moderne smartphone heeft tegenwoordig een optie om de batterij te ontlasten met een batterijbesparingsmodus. Deze modus beperkt bijvoorbeeld de achtergrondactiviteit van apps, verlaagt de helderheid van je scherm en schakelt animaties uit. Op iOS activeer je dit via Instellingen / Batterij / Energiebesparingsmodus. Binnen Android kun je naar Instellingen / Batterij / Batterijbesparing gaan om deze modus in te schakelen. Het gebruik van deze functie is vooral nuttig wanneer je batterij al bijna leeg is.

De batterijbesparingsmodus is vooral handig als je geen oplader bij de hand hebt en je telefoon bijna leeg is.

12 App-updates beheren

Vergelijkbaar met het beperken van de achtergrondactiviteit, is het voorkomen van automatische app-updates. Ook deze vinden vaak in de achtergrond plaats en belasten de batterij. Om zuiniger met je batterij om te gaan, kun je deze instelling uitschakelen en ervoor kiezen om apps alleen te updaten wanneer je je telefoon oplaadt. In iOS ga je naar Instellingen / App Store en schakel je App-updates uit. Binnen Android open je de Google Play Store, ga je naar Instellingen / Netwerkvoorkeuren / Apps automatisch updaten en kies je Apps niet automatisch bijwerken.

Je kunt ervoor kiezen om apps niet automatisch te laten updaten.

13 OS updaten

Het regelmatig bijwerken van het besturingssysteem is belangrijk om de prestaties te optimaliseren. In elke update worden bugs en foutjes gecorrigeerd die ook voor je batterij gunstig uit kunnen pakken. Op je iPhone controleer je op updates via Instellingen / Algemeen / Software-update. Op je Android-toestel ga je naar Instellingen / Systeem / Systeemupdate. Onder Instellingen / Beveiliging en privacy / Updates kun je ook de status van Google Play-systeemupdates controleren. Zorg ervoor dat je smartphone volledig is opgeladen of opgeladen wordt wanneer je een update uitvoert.

Zorg dat je besturingssysteem up-to-date is.

14 Widgets uitzetten

Widgets en live achtergronden zijn visueel aantrekkelijk, maar ze verbruiken wel constant stroom, doordat ze gegevens verversen en je scherm activeren. In iOS kun je widgets verwijderen door naar het Vandaag-scherm te gaan (één veeg naar rechts), onderin op Wijzig te tikken en ongewenste widgets te verwijderen. Binnen Android kun je door lang te drukken op het startscherm widgets verwijderen. Als je dynamische of live achtergronden hebt ingesteld en je batterij is niet meer zo best, dan kun je beter een statische afbeelding instellen via het instellingenmenu van je smartphone. Dit werkt op elke smartphone net even anders.

Verwijder widgets van je startscherm.

15 Algemene tips

Er zijn een aantal algemene tips wat betreft het opladen en het gebruik van je smartphone. De 20/80-regel betekent dat je je smartphone oplaadt wanneer je rond de 20 procent lading over hebt. Stop vervolgens met opladen als je rond de 80 procent zit. Dit is optimaal voor je batterij. Mede hierom is het niet handig om je smartphone ’s nachts aan de oplader te laten liggen. Doe je dat wel, en heb je een iPhone die beschikt over de functie Geoptimaliseerd opladen, controleer dan of die optie is ingeschakeld. Tot slot: kijk uit met het gebruik van je smartphone in weersextremen, zoals in volle zon of bij hele lage temperaturen.

Laat een smartphone nooit compleet leeglopen voordat je hem weer oplaadt.

Draadloos of met een kabeltje?

De juiste oplader voor jouw telefoon vind je bij bol

Watch on YouTube