ID.nl logo
De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?
© KIA
Mobiliteit

De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?

Maak kennis met de Kia EV9, Kia's nieuwste elektrische troef die de SUV-wereld komt opschudden. We duiken onder de 'motorkap' en vertellen je waarom deze auto meer is dan alleen een indrukwekkende verschijning. Zet je schrap voor een ritje in de toekomst van elektrisch rijden, waarbij we de EV9 binnenstebuiten keren om te zien of hij de hype echt waarmaakt.

Zeker, het merk hééft al een zevenzitter in huis. Een behoorlijk forse zelfs, voorzien van een stekker: de plug-in hybride Sorento. Ondanks z'n formaat is dat echter geen full-size zevenzitter, en het is ook geen volledig elektrische auto. Tijd voor Kia dus om door te pakken, en dat deden de Koreanen dan ook.

Watch on YouTube

Onlangs reed Irwin Versteegh van InstaAutoVlog met het nieuwe vlaggenschip van het merk dat ooit furore maakte met auto's als de Pride en de Picanto. Deze keer komt Kia met een auto die een strijd met dikke Volvo’s en wellicht zelfs Benzen gaat voeren in plaats van een Suzuki Alto: dit is de Kia EV9.

©KIA

'Opposites United'

De nieuwe Kia EV9 is een auto die opereert in het-full size SUV-segment. Denk aan een direct – weliswaar non-premium – alternatief voor de ophanden zijnde Volvo EX90 en de Tesla Model X. Hoe dan ook probeert Kia de EV9 te kenmerken met  een designtaal die ‘Opposites United’ is gedoopt, een vinding van hoofddesigner Karim Habib. Het doel? Elegante lijnen combineren met hoekige vormen en een hoogstaand technologisch voorkomen.

Iets waar het designteam absoluut in is geslaagd, want of je ‘m nu mooi vindt of niet; de EV9 is een opvallende verschijning. Een traditionele grille ontbreekt, want niet nodig vanwege het ontbreken van een verbrandingsmotor die koeling nodig heeft. Ondanks het gemis van dit stukje traditionele visuele onderbreking, oogt het front van de auto in balans. Origineel zijn daarnaast de ‘hoekige’ leddagrijverlichting en de ledkoplampen met naar wens zelfs Matrix-technologie, waarmee een voor- of tegenligger uit het grootlichtbeeld kan worden gefilterd.

©KIA

Groter dan een EX90

Aan de achterkant zien we eveneens een kenmerkende lichtsignatuur en bestaat er bovendien geen enkele twijfel dat de EV9 een forse auto is. Vanuit welke hoek je ‘m ook bekijkt, de EV9 is trots op zijn afmetingen. Dik 5 meter lengte bijvoorbeeld gecombineerd met een wielbasis van 3,10 meter. De breedte zonder buitenspiegels? 1,98 meter. En een hoogte (zonder dakrails) van 1,78 meter. Daarmee is-ie dus breder en hoger dan de Volvo EX90!

De perfecte receptuur voor een riant interieur, helemaal gecombineerd met het eGMP-platform (EV-basis waarop ook de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5 en 6 zijn gebouwd). Deze onderhuidse technologie zorgt namelijk voor een vlakke bodemplaat (waarin de batterij schuilt) en dus een basis waarop de Kia-designers los konden gaan.

En dat hebben ze gedaan. Zo wordt de EV9 standaard geleverd met zeven zitplaatsen en kun je zelfs opteren voor een 6-zits configuratie in combinatie met draaibare stoelen op de tweede zitrij (zie foto's hieronder). Een soort van limousine-opstelling dus, of simpelweg een extra gemakkelijke instap naar de derde zitrij. En nu we daar toch zijn aanbeland...

©KIA

Volwaardige zevenzitter

...dat is iets waar de EV9 zich sowieso mee onderscheidt ten opzichte van bijvoorbeeld de Sorento. Dit is met recht een volwaardige zevenzitter. Na het eenvoudig ontgrendelen van een van de buitenste stoelen op de tweede zitrij neem je zelfs als volwassene gemakkelijk plaats op één van de twee zetels achterin. Je geniet vervolgens van voldoende been-, hoofd- en leefruimte en krijgt bovendien comfort als ventilatieroosters, bekerhouders en usb-aansluitingen. Dat alles met behoud van hetzelfde comfort op de tweede zitrij, waar je zelfs standaard geniet van stoelverwarming én – ronduit uniek – stoelventilatie. Elke Kia EV9, zelfs de instapper, wordt dus geleverd met vier verwarmde en gekoelde zitplaatsen.

©KIA

2,3 kuub bagageruimte

Denk bovendien niet dat er dan geen bagageruimte meer overblijft, want zelfs als de (overigens elektrisch op of neer te klappen) derde zitrij wordt gebruikt, blijft er 333 liter bagageruimte over. Dat is bijna het dubbele van wat er achter de derde zitrij in een Kia Sorento PHEV overblijft, en bijna vergelijkbaar met dat van een Volkswagen Polo. En jawel, het zijn meer liters dan de Volvo EX90 en zelfs meer dan in een Land Rover Defender!

Gebruik je de derde zitrij niet, dan ontstaat er een vlakke vloer en beschik je over maar liefst 828 liter bagageruimte in totaal. Klap je álles neer, dan ontstaat er wederom een vlakke vloer en slokt de EV9 maar liefst 2,3 kuub in totaal.

©KIA

Massage voor de bestuurder

Neem je plaats achter het stuur, dan valt het om te beginnen op dat de EV9 minder hoog instapt dan je in eerste instantie zou verwachten. Je schuift redelijk op heuphoogte achter het stuur, maar geniet vervolgens wel van een onvervalst 'king of the road'-gevoel. Je neemt plaats op ongekend comfortabele stoelen waarbij je als bestuurder vanaf de Launch Edition bovendien geniet van een zeer grondige massagefunctie. Zelfs het zitvlak wordt gekneed! De zitting heeft bovendien een verlengbaar zitvlak met extra ondersteuning voor de onderbenen en met name het comfortabele karakter van de hoofdsteun valt in de smaak.

©KIA

Brééédbeelddisplay

Kia spreekt daarnaast van een '29 inch breed panoramadisplay' dat de bovenkant van het dashboard siert. Een klein leugentje, maar de boodschap komt over. In feite zijn het twee 12,3 inch brede lcd-schermen naast elkaar – dezelfde schermen als die in de Kia EV6, zij het met een catch. Er tussenin zien we namelijk iets nieuws in de vorm van een extra touchscreen waarop je allerlei informatie omtrent de klimaatregeling kunt zien én bedienen. Een slimme zet, want dat extraatje brengt het totaal op 29 diagonale inches. Voor de rest zien we details als een opvallend brede middentunnel met daarop een vingerafdrukscanner waarmee je een gepersonaliseerde rijmodus kunt activeren, maar ook zaken als een draadloze telefoonlader en een veelheid aan vakjes en bakjes.

©www.weigl.biz

Dubbel glas rondom

Waar Kia écht indruk mee maakt, is de mate van afwerking. Nu tilt het merk zich sowieso al met elk nieuw model naar een hoger niveau, maar met de EV9 hebben ze nét een beetje harder hun best gedaan.

Alle gebruikte materialen voelen solide en verfijnd aan, en de algehele indruk is dan ook dik in orde. Er is bovendien gebruikgemaakt van dubbel gelamineerd glas voor een extra goede geluidsisolatie, en dat moet samen met de sandwichstructuur tussen de bodemplaat en vloerbedekking zorgen voor een uitstekend geïsoleerde cabine. Een prima basis om via het Meridian Premium Sound System met niet minder dan 14 speakers(!) en 708 watt vermogen(!!) naar je favoriete muziek te luisteren.

©www.weigl.biz

Van 10 naar 80 procent in 24 minuten

Maar deze eGMP-basis maakt niet alleen het riante interieur mogelijk, maar zegent de EV9 bovendien met 800volt-techniek en de allereerste 100kWh-batterij van het merk. Een standaard actief gekoeld of verwarmd accupakket dat dankzij de innovatieve techniek in een razendsnelle 24 minuten van 10 naar 80 procent is bij te laden. Wel met een iets lagere piek van 210 kW, maar dat is omwille van een mooiere laadcurve. Thuis opladen of aan een openbare laadpaal? Dat kan via de 3-fase-boordlader (11 kW), al had Kia hier ook wel een 22kW-optie aan mogen bieden. 100 kWh vullen met slechts 11 kW zorgt alsnog voor minimaal 9 uur laadtijd.

Deze Kia kan stroom terugleveren? De Kia EV9 is daarnaast de allereerste auto ter wereld die in staat is tot het terugleveren van energie aan jouw woning. Sterker nog: in theorie kan de EV9 zelfs stroom leveren aan een heel gebouw! De EV9 beschikt namelijk over de zogenaamde V2H- en V2G-aansluitingen, die het dus mogelijk maken dat jij te veel opgewekte energie op kunt slaan in de auto en deze ‘s avonds weer kunt gebruiken. De EV9 fungeert dan als een enorme powerbank, en zeker als de salderingsregeling wordt afgebouwd is dit een extra interessante noviteit!

En de range? Tot 563 km volgens de WLTP-testmethode in combinatie met een 204 pk sterke elektromotor op de achteras. De AWD-versie krijgt een extra elektromotor op de vooras, waarmee het totaalvermogen naar 384 pk en 700 Nm stijgt. Daarmee kom je 505 km ver.

Heb je een boot of een flinke caravan? De achterwielaangedreven EV9 mag 900 kg trekken, maar de AWD sleept met gemak 2,5 ton voort. Goed om te weten is daarnaast dat Kia standaard niveauregeling op de achteras toepast.

©KIA

Slimme dempers

Eenmaal op pad met de EV9 kom ik al snel tot de conclusie dat de auto rijdt zoals je mag verwachten van een auto in deze klasse. Comfortabel, verfijnd, maar mede door de 100 kWh grote batterij in de bodem van de auto ook uiterst stabiel.

De EV9 helt nauwelijks over en met name de stabiliteit van deze forse en hoge zevenzitter valt in de smaak. Niet alleen op hoge snelheid rechtuit, maar ook als er een bocht wordt genomen met circa 130 km/u blijft de auto rustig. Iets dat mede het gevolg is van de slimme dempers die het merk toepast, waardoor er elke milliseconde een aanpassing aan het veergedrag kan worden doorgevoerd.

Vrees overigens niet voor slagschipachtige taferelen. Mede dankzij de vrij directe stuurbekrachtiging is de EV9 gemakkelijk te manoeuvreren en door de standaard aanwezige parkeersensoren rondom – inclusief een 360graden-camera – is het een gemakkelijk te parkeren auto. Althans, als het plekje groot genoeg is.

©KIA

Standaard rijk uitgerust

Wat dit alles mag kosten? Minimaal 67.995 euro voor de achterwielaangedreven Air-uitvoering. Hoe luchtig deze variant ook mag klinken, de standaarduitrusting is behoorlijk. Denk aan de 800volt-techniek, een warmtepomp, maar ook de eerder genoemde zeven zitplaatsen en 19-inch lichtmetalen wielen.

Een trede hoger op de ladder staat de 70.395 euro kostende Launch Edition. Deze voegt een met plantaardig leder bekleed interieur toe, evenals een digitale achteruitkijkspiegel, bestuurdersstoel met massagefunctie én het Meridian-audiosysteem. De compleetste GT-Line uitvoering die alleen in combinatie met AWD-aandrijving wordt geleverd kost je een behoorlijke 78.895 euro, maar dan heb je ook écht alles.

Nieuwe EV-koning

De Kia EV9 is met recht de nieuwe EV-koning. Niet alleen qua formaat, maar vooral vanwege de techniek. De 800volt-techniek in combinatie met een 100kWh-batterij is ronduit onderscheidend en zorgt bijvoorbeeld voor een plus van 249 km range in slechts 15 minuten laden. Dat in combinatie met zeven riante zitplaatsen en dan nog stééds bruikbare kofferruimte en de mogelijkheid om tot maar liefst 2,5 ton voort te trekken is ronduit uniek.

Zeker voor de bedragen die Kia vraagt in vergelijking met de concurrentie. Zo gaat de Volvo EX90, die nog even op zich laat wachten, minimaal een paar duizend euro meer kosten en schiet die afhankelijk van de uitvoering al snel over de 100.000 euro. Een Tesla Model X? Die kan qua afwerking, finesse en bouwkwaliteit niet tippen aan de EV9 en is bovendien ook nog eens een stuk krapper. De instapprijs ligt daarnaast met dik 100.000 euro ook nog eens een stuk hoger.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.

▼ Volgende artikel
Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond
© Wesley Akkerman
Huis

Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond

De Sony ULT Field 3 lijkt op het eerste gezicht wat onopvallend, maar de reflecterende ULT-knop heeft een hoop te bieden. Die belooft een diepe, voelbare bas, wat samen met zijn robuuste, waterdichte bouw de belangrijkste beloftes van dit model zijn.

Goed
Conclusie

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.

Plus- en minpunten
  • Robuust en waterdicht
  • Lekker vol geluid
  • Meegeleverde schouderband
  • Doet dienst als powerbank
  • Equalizer niet altijd te gebruiken
  • Zonder ULT-knop wat karig

De Sony ULT Field 3 is een compacte en draagbare bluetoothspeaker met een adviesprijs van 199 euro. Op het eerste gezicht is dit een onopvallende luidspreker, met twee opvallende elementen. Zowel het Sony-logo als de bijzondere ULT-knop zijn voorzien van reflecterend materiaal, waardoor die een andere kleur dan zilver laten zien wanneer het licht erop valt. We zien groene, blauwe, roze en gele tinten voorbijkomen, waardoor het model toch een unieke uitstraling heeft. Om die ULT-knop (ULT staat trouwens voor Ultimate) is overigens een hoop te doen: dit is namelijk een centraal element.

Sony ULT Field 3

Wanneer je die knop indrukt, dan activeer je volgens Sony een diepe en voelbare bas. Daar vertellen we verderop in deze recensie meer over. De speaker beschikt daarnaast over Sound Field Optimization, dat het geluid aanpast aan de omgeving. Ook daar zou dan een betere geluidservaring uit moeten komen. Via de gratis te downloaden Sony Music Connect-app kun je een zevenbands equalizer gebruiken. Dit kun je alleen doen wanneer je de ULT-modus niet geactiveerd hebt, aangezien die de muziekbeleving al grotendeels aanpast voor je.

©Wesley Akkerman

Je kunt de Sony ULT Field 3 zowel binnen als buiten gebruiken, dankzij het IP67-certificaat. Het apparaat is niet alleen stof- en waterdicht, maar ook schokbestendig en roestvrij. De accu gaat tot 24 uur mee, maar dat is mede afhankelijk van het volume en overige instellingen. Voor een dagje weg is de accuduur meer dan prima. Je kunt de speaker bovendien als powerbank inzetten, voor als je onderweg je smartphone moet opladen. Sony levert tot slot een schouderband mee, wat het draagbare karakter van de Field 3 verder benadrukt.

Tweedeling van het geluid

De geluidskwaliteit van de speaker draait om de tweedeling die de ULT-knop creëert. Zodra je die functie activeert, dan hoor je een behoorlijke basversterking en vollere middentonen, zonder dat de zang aan helderheid verliest. Zonder die modus klinkt de muziek gedetailleerd, maar ook merkbaar vlakker. Prima voor op de achtergrond, maar de audio mist dan wel wat impact. Bij sommige genres, zoals hiphop, kan de verhoogde bas de vocalen soms wat overstemmen. De equalizer biedt in die gevallen dan helaas ook niet altijd soelaas.

©Wesley Akkerman

Je kunt het apparaat zowel liggend als staand gebruiken, maar we hebben gemerkt dat horizontaal gebruik fijner klinkt. Het volume kan ook lekker hoog, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit, waardoor je deze speaker prima in een tuin zou kunnen gebruiken. Ondanks dat we ons nooit ondergedompeld voelen in het geluid, zijn we toch positief over de Sony ULT Field 3. Dit is typisch zo'n speaker die je onderweg meeneemt of ergens neerzet waar je geen andere speakers kunt installeren. Denk dan aan de badkamer of misschien wel een slaapkamer.

De speaker bedienen

Je bedient de Sony ULT Field 3 op twee manieren: via de Music Connect-app of via de strip bovenop. Binnen de applicatie regel je diverse instellingen, zoals de bluetoothkwaliteit en geluidsoptimalisatie. We hebben de optimalisatie op een gegeven moment uitgeschakeld en gemerkt dat de speaker dan beter klinkt dan voorheen. Verder is het zo dat je zowel die stand als de ULT-knop moet uitschakelen om de equalizer te kunnen gebruiken. Dat is best jammer, zeker in het geval van ULT. Je eigen instellingen evenaren die van de Sony-geluidsoptie namelijk niet.

©Wesley Akkerman

De meeste functies zijn gelukkig direct toegankelijk via de knoppenstrip bovenop het apparaat. Hier vind je de standaard bediening en de specifieke ULT-toets. Aan de achterzijde bevindt zich een handige usb-c-poort voor het opladen van zowel de speaker als je telefoon. Daarnaast beschikt dit model over bluetooth multipoint (waardoor je gemakkelijk twee apparaten aansluit) en Party Connect. Door die laatste functie sluit je de ULT Field 3 naadloos aan op andere Sony-speakers die over dezelfde functionaliteit beschikken (bijna honderd momenteel).

Sony ULT Field 3 kopen?

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.