ID.nl logo
De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?
© KIA
Mobiliteit

De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?

Maak kennis met de Kia EV9, Kia's nieuwste elektrische troef die de SUV-wereld komt opschudden. We duiken onder de 'motorkap' en vertellen je waarom deze auto meer is dan alleen een indrukwekkende verschijning. Zet je schrap voor een ritje in de toekomst van elektrisch rijden, waarbij we de EV9 binnenstebuiten keren om te zien of hij de hype echt waarmaakt.

Zeker, het merk hééft al een zevenzitter in huis. Een behoorlijk forse zelfs, voorzien van een stekker: de plug-in hybride Sorento. Ondanks z'n formaat is dat echter geen full-size zevenzitter, en het is ook geen volledig elektrische auto. Tijd voor Kia dus om door te pakken, en dat deden de Koreanen dan ook.

Watch on YouTube

Onlangs reed Irwin Versteegh van InstaAutoVlog met het nieuwe vlaggenschip van het merk dat ooit furore maakte met auto's als de Pride en de Picanto. Deze keer komt Kia met een auto die een strijd met dikke Volvo’s en wellicht zelfs Benzen gaat voeren in plaats van een Suzuki Alto: dit is de Kia EV9.

©KIA

'Opposites United'

De nieuwe Kia EV9 is een auto die opereert in het-full size SUV-segment. Denk aan een direct – weliswaar non-premium – alternatief voor de ophanden zijnde Volvo EX90 en de Tesla Model X. Hoe dan ook probeert Kia de EV9 te kenmerken met  een designtaal die ‘Opposites United’ is gedoopt, een vinding van hoofddesigner Karim Habib. Het doel? Elegante lijnen combineren met hoekige vormen en een hoogstaand technologisch voorkomen.

Iets waar het designteam absoluut in is geslaagd, want of je ‘m nu mooi vindt of niet; de EV9 is een opvallende verschijning. Een traditionele grille ontbreekt, want niet nodig vanwege het ontbreken van een verbrandingsmotor die koeling nodig heeft. Ondanks het gemis van dit stukje traditionele visuele onderbreking, oogt het front van de auto in balans. Origineel zijn daarnaast de ‘hoekige’ leddagrijverlichting en de ledkoplampen met naar wens zelfs Matrix-technologie, waarmee een voor- of tegenligger uit het grootlichtbeeld kan worden gefilterd.

©KIA

Groter dan een EX90

Aan de achterkant zien we eveneens een kenmerkende lichtsignatuur en bestaat er bovendien geen enkele twijfel dat de EV9 een forse auto is. Vanuit welke hoek je ‘m ook bekijkt, de EV9 is trots op zijn afmetingen. Dik 5 meter lengte bijvoorbeeld gecombineerd met een wielbasis van 3,10 meter. De breedte zonder buitenspiegels? 1,98 meter. En een hoogte (zonder dakrails) van 1,78 meter. Daarmee is-ie dus breder en hoger dan de Volvo EX90!

De perfecte receptuur voor een riant interieur, helemaal gecombineerd met het eGMP-platform (EV-basis waarop ook de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5 en 6 zijn gebouwd). Deze onderhuidse technologie zorgt namelijk voor een vlakke bodemplaat (waarin de batterij schuilt) en dus een basis waarop de Kia-designers los konden gaan.

En dat hebben ze gedaan. Zo wordt de EV9 standaard geleverd met zeven zitplaatsen en kun je zelfs opteren voor een 6-zits configuratie in combinatie met draaibare stoelen op de tweede zitrij (zie foto's hieronder). Een soort van limousine-opstelling dus, of simpelweg een extra gemakkelijke instap naar de derde zitrij. En nu we daar toch zijn aanbeland...

©KIA

Volwaardige zevenzitter

...dat is iets waar de EV9 zich sowieso mee onderscheidt ten opzichte van bijvoorbeeld de Sorento. Dit is met recht een volwaardige zevenzitter. Na het eenvoudig ontgrendelen van een van de buitenste stoelen op de tweede zitrij neem je zelfs als volwassene gemakkelijk plaats op één van de twee zetels achterin. Je geniet vervolgens van voldoende been-, hoofd- en leefruimte en krijgt bovendien comfort als ventilatieroosters, bekerhouders en usb-aansluitingen. Dat alles met behoud van hetzelfde comfort op de tweede zitrij, waar je zelfs standaard geniet van stoelverwarming én – ronduit uniek – stoelventilatie. Elke Kia EV9, zelfs de instapper, wordt dus geleverd met vier verwarmde en gekoelde zitplaatsen.

©KIA

2,3 kuub bagageruimte

Denk bovendien niet dat er dan geen bagageruimte meer overblijft, want zelfs als de (overigens elektrisch op of neer te klappen) derde zitrij wordt gebruikt, blijft er 333 liter bagageruimte over. Dat is bijna het dubbele van wat er achter de derde zitrij in een Kia Sorento PHEV overblijft, en bijna vergelijkbaar met dat van een Volkswagen Polo. En jawel, het zijn meer liters dan de Volvo EX90 en zelfs meer dan in een Land Rover Defender!

Gebruik je de derde zitrij niet, dan ontstaat er een vlakke vloer en beschik je over maar liefst 828 liter bagageruimte in totaal. Klap je álles neer, dan ontstaat er wederom een vlakke vloer en slokt de EV9 maar liefst 2,3 kuub in totaal.

©KIA

Massage voor de bestuurder

Neem je plaats achter het stuur, dan valt het om te beginnen op dat de EV9 minder hoog instapt dan je in eerste instantie zou verwachten. Je schuift redelijk op heuphoogte achter het stuur, maar geniet vervolgens wel van een onvervalst 'king of the road'-gevoel. Je neemt plaats op ongekend comfortabele stoelen waarbij je als bestuurder vanaf de Launch Edition bovendien geniet van een zeer grondige massagefunctie. Zelfs het zitvlak wordt gekneed! De zitting heeft bovendien een verlengbaar zitvlak met extra ondersteuning voor de onderbenen en met name het comfortabele karakter van de hoofdsteun valt in de smaak.

©KIA

Brééédbeelddisplay

Kia spreekt daarnaast van een '29 inch breed panoramadisplay' dat de bovenkant van het dashboard siert. Een klein leugentje, maar de boodschap komt over. In feite zijn het twee 12,3 inch brede lcd-schermen naast elkaar – dezelfde schermen als die in de Kia EV6, zij het met een catch. Er tussenin zien we namelijk iets nieuws in de vorm van een extra touchscreen waarop je allerlei informatie omtrent de klimaatregeling kunt zien én bedienen. Een slimme zet, want dat extraatje brengt het totaal op 29 diagonale inches. Voor de rest zien we details als een opvallend brede middentunnel met daarop een vingerafdrukscanner waarmee je een gepersonaliseerde rijmodus kunt activeren, maar ook zaken als een draadloze telefoonlader en een veelheid aan vakjes en bakjes.

©www.weigl.biz

Dubbel glas rondom

Waar Kia écht indruk mee maakt, is de mate van afwerking. Nu tilt het merk zich sowieso al met elk nieuw model naar een hoger niveau, maar met de EV9 hebben ze nét een beetje harder hun best gedaan.

Alle gebruikte materialen voelen solide en verfijnd aan, en de algehele indruk is dan ook dik in orde. Er is bovendien gebruikgemaakt van dubbel gelamineerd glas voor een extra goede geluidsisolatie, en dat moet samen met de sandwichstructuur tussen de bodemplaat en vloerbedekking zorgen voor een uitstekend geïsoleerde cabine. Een prima basis om via het Meridian Premium Sound System met niet minder dan 14 speakers(!) en 708 watt vermogen(!!) naar je favoriete muziek te luisteren.

©www.weigl.biz

Van 10 naar 80 procent in 24 minuten

Maar deze eGMP-basis maakt niet alleen het riante interieur mogelijk, maar zegent de EV9 bovendien met 800volt-techniek en de allereerste 100kWh-batterij van het merk. Een standaard actief gekoeld of verwarmd accupakket dat dankzij de innovatieve techniek in een razendsnelle 24 minuten van 10 naar 80 procent is bij te laden. Wel met een iets lagere piek van 210 kW, maar dat is omwille van een mooiere laadcurve. Thuis opladen of aan een openbare laadpaal? Dat kan via de 3-fase-boordlader (11 kW), al had Kia hier ook wel een 22kW-optie aan mogen bieden. 100 kWh vullen met slechts 11 kW zorgt alsnog voor minimaal 9 uur laadtijd.

Deze Kia kan stroom terugleveren? De Kia EV9 is daarnaast de allereerste auto ter wereld die in staat is tot het terugleveren van energie aan jouw woning. Sterker nog: in theorie kan de EV9 zelfs stroom leveren aan een heel gebouw! De EV9 beschikt namelijk over de zogenaamde V2H- en V2G-aansluitingen, die het dus mogelijk maken dat jij te veel opgewekte energie op kunt slaan in de auto en deze ‘s avonds weer kunt gebruiken. De EV9 fungeert dan als een enorme powerbank, en zeker als de salderingsregeling wordt afgebouwd is dit een extra interessante noviteit!

En de range? Tot 563 km volgens de WLTP-testmethode in combinatie met een 204 pk sterke elektromotor op de achteras. De AWD-versie krijgt een extra elektromotor op de vooras, waarmee het totaalvermogen naar 384 pk en 700 Nm stijgt. Daarmee kom je 505 km ver.

Heb je een boot of een flinke caravan? De achterwielaangedreven EV9 mag 900 kg trekken, maar de AWD sleept met gemak 2,5 ton voort. Goed om te weten is daarnaast dat Kia standaard niveauregeling op de achteras toepast.

©KIA

Slimme dempers

Eenmaal op pad met de EV9 kom ik al snel tot de conclusie dat de auto rijdt zoals je mag verwachten van een auto in deze klasse. Comfortabel, verfijnd, maar mede door de 100 kWh grote batterij in de bodem van de auto ook uiterst stabiel.

De EV9 helt nauwelijks over en met name de stabiliteit van deze forse en hoge zevenzitter valt in de smaak. Niet alleen op hoge snelheid rechtuit, maar ook als er een bocht wordt genomen met circa 130 km/u blijft de auto rustig. Iets dat mede het gevolg is van de slimme dempers die het merk toepast, waardoor er elke milliseconde een aanpassing aan het veergedrag kan worden doorgevoerd.

Vrees overigens niet voor slagschipachtige taferelen. Mede dankzij de vrij directe stuurbekrachtiging is de EV9 gemakkelijk te manoeuvreren en door de standaard aanwezige parkeersensoren rondom – inclusief een 360graden-camera – is het een gemakkelijk te parkeren auto. Althans, als het plekje groot genoeg is.

©KIA

Standaard rijk uitgerust

Wat dit alles mag kosten? Minimaal 67.995 euro voor de achterwielaangedreven Air-uitvoering. Hoe luchtig deze variant ook mag klinken, de standaarduitrusting is behoorlijk. Denk aan de 800volt-techniek, een warmtepomp, maar ook de eerder genoemde zeven zitplaatsen en 19-inch lichtmetalen wielen.

Een trede hoger op de ladder staat de 70.395 euro kostende Launch Edition. Deze voegt een met plantaardig leder bekleed interieur toe, evenals een digitale achteruitkijkspiegel, bestuurdersstoel met massagefunctie én het Meridian-audiosysteem. De compleetste GT-Line uitvoering die alleen in combinatie met AWD-aandrijving wordt geleverd kost je een behoorlijke 78.895 euro, maar dan heb je ook écht alles.

Nieuwe EV-koning

De Kia EV9 is met recht de nieuwe EV-koning. Niet alleen qua formaat, maar vooral vanwege de techniek. De 800volt-techniek in combinatie met een 100kWh-batterij is ronduit onderscheidend en zorgt bijvoorbeeld voor een plus van 249 km range in slechts 15 minuten laden. Dat in combinatie met zeven riante zitplaatsen en dan nog stééds bruikbare kofferruimte en de mogelijkheid om tot maar liefst 2,5 ton voort te trekken is ronduit uniek.

Zeker voor de bedragen die Kia vraagt in vergelijking met de concurrentie. Zo gaat de Volvo EX90, die nog even op zich laat wachten, minimaal een paar duizend euro meer kosten en schiet die afhankelijk van de uitvoering al snel over de 100.000 euro. Een Tesla Model X? Die kan qua afwerking, finesse en bouwkwaliteit niet tippen aan de EV9 en is bovendien ook nog eens een stuk krapper. De instapprijs ligt daarnaast met dik 100.000 euro ook nog eens een stuk hoger.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.