ID.nl logo
De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?
© KIA
Mobiliteit

De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?

Maak kennis met de Kia EV9, Kia's nieuwste elektrische troef die de SUV-wereld komt opschudden. We duiken onder de 'motorkap' en vertellen je waarom deze auto meer is dan alleen een indrukwekkende verschijning. Zet je schrap voor een ritje in de toekomst van elektrisch rijden, waarbij we de EV9 binnenstebuiten keren om te zien of hij de hype echt waarmaakt.

Zeker, het merk hééft al een zevenzitter in huis. Een behoorlijk forse zelfs, voorzien van een stekker: de plug-in hybride Sorento. Ondanks z'n formaat is dat echter geen full-size zevenzitter, en het is ook geen volledig elektrische auto. Tijd voor Kia dus om door te pakken, en dat deden de Koreanen dan ook.

Watch on YouTube

Onlangs reed Irwin Versteegh van InstaAutoVlog met het nieuwe vlaggenschip van het merk dat ooit furore maakte met auto's als de Pride en de Picanto. Deze keer komt Kia met een auto die een strijd met dikke Volvo’s en wellicht zelfs Benzen gaat voeren in plaats van een Suzuki Alto: dit is de Kia EV9.

©KIA

'Opposites United'

De nieuwe Kia EV9 is een auto die opereert in het-full size SUV-segment. Denk aan een direct – weliswaar non-premium – alternatief voor de ophanden zijnde Volvo EX90 en de Tesla Model X. Hoe dan ook probeert Kia de EV9 te kenmerken met  een designtaal die ‘Opposites United’ is gedoopt, een vinding van hoofddesigner Karim Habib. Het doel? Elegante lijnen combineren met hoekige vormen en een hoogstaand technologisch voorkomen.

Iets waar het designteam absoluut in is geslaagd, want of je ‘m nu mooi vindt of niet; de EV9 is een opvallende verschijning. Een traditionele grille ontbreekt, want niet nodig vanwege het ontbreken van een verbrandingsmotor die koeling nodig heeft. Ondanks het gemis van dit stukje traditionele visuele onderbreking, oogt het front van de auto in balans. Origineel zijn daarnaast de ‘hoekige’ leddagrijverlichting en de ledkoplampen met naar wens zelfs Matrix-technologie, waarmee een voor- of tegenligger uit het grootlichtbeeld kan worden gefilterd.

©KIA

Groter dan een EX90

Aan de achterkant zien we eveneens een kenmerkende lichtsignatuur en bestaat er bovendien geen enkele twijfel dat de EV9 een forse auto is. Vanuit welke hoek je ‘m ook bekijkt, de EV9 is trots op zijn afmetingen. Dik 5 meter lengte bijvoorbeeld gecombineerd met een wielbasis van 3,10 meter. De breedte zonder buitenspiegels? 1,98 meter. En een hoogte (zonder dakrails) van 1,78 meter. Daarmee is-ie dus breder en hoger dan de Volvo EX90!

De perfecte receptuur voor een riant interieur, helemaal gecombineerd met het eGMP-platform (EV-basis waarop ook de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5 en 6 zijn gebouwd). Deze onderhuidse technologie zorgt namelijk voor een vlakke bodemplaat (waarin de batterij schuilt) en dus een basis waarop de Kia-designers los konden gaan.

En dat hebben ze gedaan. Zo wordt de EV9 standaard geleverd met zeven zitplaatsen en kun je zelfs opteren voor een 6-zits configuratie in combinatie met draaibare stoelen op de tweede zitrij (zie foto's hieronder). Een soort van limousine-opstelling dus, of simpelweg een extra gemakkelijke instap naar de derde zitrij. En nu we daar toch zijn aanbeland...

©KIA

Volwaardige zevenzitter

...dat is iets waar de EV9 zich sowieso mee onderscheidt ten opzichte van bijvoorbeeld de Sorento. Dit is met recht een volwaardige zevenzitter. Na het eenvoudig ontgrendelen van een van de buitenste stoelen op de tweede zitrij neem je zelfs als volwassene gemakkelijk plaats op één van de twee zetels achterin. Je geniet vervolgens van voldoende been-, hoofd- en leefruimte en krijgt bovendien comfort als ventilatieroosters, bekerhouders en usb-aansluitingen. Dat alles met behoud van hetzelfde comfort op de tweede zitrij, waar je zelfs standaard geniet van stoelverwarming én – ronduit uniek – stoelventilatie. Elke Kia EV9, zelfs de instapper, wordt dus geleverd met vier verwarmde en gekoelde zitplaatsen.

©KIA

2,3 kuub bagageruimte

Denk bovendien niet dat er dan geen bagageruimte meer overblijft, want zelfs als de (overigens elektrisch op of neer te klappen) derde zitrij wordt gebruikt, blijft er 333 liter bagageruimte over. Dat is bijna het dubbele van wat er achter de derde zitrij in een Kia Sorento PHEV overblijft, en bijna vergelijkbaar met dat van een Volkswagen Polo. En jawel, het zijn meer liters dan de Volvo EX90 en zelfs meer dan in een Land Rover Defender!

Gebruik je de derde zitrij niet, dan ontstaat er een vlakke vloer en beschik je over maar liefst 828 liter bagageruimte in totaal. Klap je álles neer, dan ontstaat er wederom een vlakke vloer en slokt de EV9 maar liefst 2,3 kuub in totaal.

©KIA

Massage voor de bestuurder

Neem je plaats achter het stuur, dan valt het om te beginnen op dat de EV9 minder hoog instapt dan je in eerste instantie zou verwachten. Je schuift redelijk op heuphoogte achter het stuur, maar geniet vervolgens wel van een onvervalst 'king of the road'-gevoel. Je neemt plaats op ongekend comfortabele stoelen waarbij je als bestuurder vanaf de Launch Edition bovendien geniet van een zeer grondige massagefunctie. Zelfs het zitvlak wordt gekneed! De zitting heeft bovendien een verlengbaar zitvlak met extra ondersteuning voor de onderbenen en met name het comfortabele karakter van de hoofdsteun valt in de smaak.

©KIA

Brééédbeelddisplay

Kia spreekt daarnaast van een '29 inch breed panoramadisplay' dat de bovenkant van het dashboard siert. Een klein leugentje, maar de boodschap komt over. In feite zijn het twee 12,3 inch brede lcd-schermen naast elkaar – dezelfde schermen als die in de Kia EV6, zij het met een catch. Er tussenin zien we namelijk iets nieuws in de vorm van een extra touchscreen waarop je allerlei informatie omtrent de klimaatregeling kunt zien én bedienen. Een slimme zet, want dat extraatje brengt het totaal op 29 diagonale inches. Voor de rest zien we details als een opvallend brede middentunnel met daarop een vingerafdrukscanner waarmee je een gepersonaliseerde rijmodus kunt activeren, maar ook zaken als een draadloze telefoonlader en een veelheid aan vakjes en bakjes.

©www.weigl.biz

Dubbel glas rondom

Waar Kia écht indruk mee maakt, is de mate van afwerking. Nu tilt het merk zich sowieso al met elk nieuw model naar een hoger niveau, maar met de EV9 hebben ze nét een beetje harder hun best gedaan.

Alle gebruikte materialen voelen solide en verfijnd aan, en de algehele indruk is dan ook dik in orde. Er is bovendien gebruikgemaakt van dubbel gelamineerd glas voor een extra goede geluidsisolatie, en dat moet samen met de sandwichstructuur tussen de bodemplaat en vloerbedekking zorgen voor een uitstekend geïsoleerde cabine. Een prima basis om via het Meridian Premium Sound System met niet minder dan 14 speakers(!) en 708 watt vermogen(!!) naar je favoriete muziek te luisteren.

©www.weigl.biz

Van 10 naar 80 procent in 24 minuten

Maar deze eGMP-basis maakt niet alleen het riante interieur mogelijk, maar zegent de EV9 bovendien met 800volt-techniek en de allereerste 100kWh-batterij van het merk. Een standaard actief gekoeld of verwarmd accupakket dat dankzij de innovatieve techniek in een razendsnelle 24 minuten van 10 naar 80 procent is bij te laden. Wel met een iets lagere piek van 210 kW, maar dat is omwille van een mooiere laadcurve. Thuis opladen of aan een openbare laadpaal? Dat kan via de 3-fase-boordlader (11 kW), al had Kia hier ook wel een 22kW-optie aan mogen bieden. 100 kWh vullen met slechts 11 kW zorgt alsnog voor minimaal 9 uur laadtijd.

Deze Kia kan stroom terugleveren? De Kia EV9 is daarnaast de allereerste auto ter wereld die in staat is tot het terugleveren van energie aan jouw woning. Sterker nog: in theorie kan de EV9 zelfs stroom leveren aan een heel gebouw! De EV9 beschikt namelijk over de zogenaamde V2H- en V2G-aansluitingen, die het dus mogelijk maken dat jij te veel opgewekte energie op kunt slaan in de auto en deze ‘s avonds weer kunt gebruiken. De EV9 fungeert dan als een enorme powerbank, en zeker als de salderingsregeling wordt afgebouwd is dit een extra interessante noviteit!

En de range? Tot 563 km volgens de WLTP-testmethode in combinatie met een 204 pk sterke elektromotor op de achteras. De AWD-versie krijgt een extra elektromotor op de vooras, waarmee het totaalvermogen naar 384 pk en 700 Nm stijgt. Daarmee kom je 505 km ver.

Heb je een boot of een flinke caravan? De achterwielaangedreven EV9 mag 900 kg trekken, maar de AWD sleept met gemak 2,5 ton voort. Goed om te weten is daarnaast dat Kia standaard niveauregeling op de achteras toepast.

©KIA

Slimme dempers

Eenmaal op pad met de EV9 kom ik al snel tot de conclusie dat de auto rijdt zoals je mag verwachten van een auto in deze klasse. Comfortabel, verfijnd, maar mede door de 100 kWh grote batterij in de bodem van de auto ook uiterst stabiel.

De EV9 helt nauwelijks over en met name de stabiliteit van deze forse en hoge zevenzitter valt in de smaak. Niet alleen op hoge snelheid rechtuit, maar ook als er een bocht wordt genomen met circa 130 km/u blijft de auto rustig. Iets dat mede het gevolg is van de slimme dempers die het merk toepast, waardoor er elke milliseconde een aanpassing aan het veergedrag kan worden doorgevoerd.

Vrees overigens niet voor slagschipachtige taferelen. Mede dankzij de vrij directe stuurbekrachtiging is de EV9 gemakkelijk te manoeuvreren en door de standaard aanwezige parkeersensoren rondom – inclusief een 360graden-camera – is het een gemakkelijk te parkeren auto. Althans, als het plekje groot genoeg is.

©KIA

Standaard rijk uitgerust

Wat dit alles mag kosten? Minimaal 67.995 euro voor de achterwielaangedreven Air-uitvoering. Hoe luchtig deze variant ook mag klinken, de standaarduitrusting is behoorlijk. Denk aan de 800volt-techniek, een warmtepomp, maar ook de eerder genoemde zeven zitplaatsen en 19-inch lichtmetalen wielen.

Een trede hoger op de ladder staat de 70.395 euro kostende Launch Edition. Deze voegt een met plantaardig leder bekleed interieur toe, evenals een digitale achteruitkijkspiegel, bestuurdersstoel met massagefunctie én het Meridian-audiosysteem. De compleetste GT-Line uitvoering die alleen in combinatie met AWD-aandrijving wordt geleverd kost je een behoorlijke 78.895 euro, maar dan heb je ook écht alles.

Nieuwe EV-koning

De Kia EV9 is met recht de nieuwe EV-koning. Niet alleen qua formaat, maar vooral vanwege de techniek. De 800volt-techniek in combinatie met een 100kWh-batterij is ronduit onderscheidend en zorgt bijvoorbeeld voor een plus van 249 km range in slechts 15 minuten laden. Dat in combinatie met zeven riante zitplaatsen en dan nog stééds bruikbare kofferruimte en de mogelijkheid om tot maar liefst 2,5 ton voort te trekken is ronduit uniek.

Zeker voor de bedragen die Kia vraagt in vergelijking met de concurrentie. Zo gaat de Volvo EX90, die nog even op zich laat wachten, minimaal een paar duizend euro meer kosten en schiet die afhankelijk van de uitvoering al snel over de 100.000 euro. Een Tesla Model X? Die kan qua afwerking, finesse en bouwkwaliteit niet tippen aan de EV9 en is bovendien ook nog eens een stuk krapper. De instapprijs ligt daarnaast met dik 100.000 euro ook nog eens een stuk hoger.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Grote bestanden versturen? Dit zijn je gratis opties
© KOB
Huis

Grote bestanden versturen? Dit zijn je gratis opties

Wil je een digitaal fotoalbum of leuk videootje naar iemand mailen? Vergeet het maar, want bekende maildiensten zoals Gmail en Outlook.com hanteren een bestandslimiet van slechts 25 MB. Met de haarscherpe foto’s en filmpjes van tegenwoordig zit je daar zo overheen. Geen nood, want er zijn genoeg alternatieve manieren om grote bestanden toch te kunnen bezorgen. We nemen verschillende gratis opties met je door.

In dit artikel laten we zien hoe je gratis en eenvoudig grote bestanden kunt delen:

  • Zet bestanden over via een usb-stick, geheugenkaart of externe (ssd-)schijf
  • Deel tot 2 GB aan media via WhatsApp Desktop
  • Upload tot 2 GB naar WeTransfer of tot 50 GB met SwissTransfer
  • Gebruik Google Drive, OneDrive of MEGA om bestanden te delen vanuit de cloud
  • Deel bestanden rechtstreeks vanuit Windows via OneDrive
  • Verzend gegevens vanaf je eigen NAS

Andere diensten proberen? Gratis grote bestanden versturen: 7 diensten getest

De gemiddelde computergebruiker bezit veel meer data dan pakweg tien à twintig jaar geleden. Logisch, want tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een foto- of videocamera op zak … die ook nog volop wordt gebruikt. Met een doorsnee (smartphone)camera kun je in een hoge kwaliteit filmen. De goedkoopste modellen ondersteunen een respectabele resolutie van 1920 × 1080 pixels (Full HD). Koop je een duurder mobiel toestel, dan zijn er nog hogere resoluties van 3840 × 2160 (4K) of zelfs 7680 × 4320 (8K) pixels haalbaar. Dat resulteert in nogal forse videobestanden. Om die reden zetten veel mensen de data over naar een pc of laptop. Hoe kun je deze loodzware video’s en andere ruimtevretende gegevens delen met bekenden?

Externe opslagdragers

Kom je regelmatig bij een vriend(in) of familielid over de vloer? Zet die fotoverzameling of video dan gewoon even op een externe opslagdrager. Als de bestandsomvang meevalt, is een usb-stick daarvoor bij uitstek geschikt. Voor minder dan een tientje schaf je al een exemplaar met 64 GB of 128 GB opslagcapaciteit aan. Het voordeel van een usb-stick is dat je hem in zo’n beetje elke pc of laptop kunt steken. Kopieer de bestanden vervolgens gewoon naar de lokale schijf van de computer.

Deze piepkleine usb-stick van SanDisk neem je makkelijk overal mee naartoe.

Als alternatief is een geheugenkaart in principe ook geschikt. Dat vereist wel een geschikte geheugenkaartlezer op het systeem van de ontvanger. Vergeleken met een usb-stick is een microSD- of SD-kaart wel kwetsbaarder voor beschadigingen.

Een externe harde schijf leent zich het beste voor het delen van grote hoeveelheden data. Wie goed zoekt, vindt voor minder dan tachtig euro een opslagapparaat met 2 TB opslagruimte. Als je binnen korte tijd een digitale berg bestanden wilt overzetten, kun je ook de aanschaf van een externe ssd overwegen. Zo’n apparaatje is ten opzichte van een externe harde schijf sneller en compacter. Houd wel rekening met een hogere aanschafprijs. Een exemplaar met 2 TB opslag kost grofweg tussen de 120 en 160 euro.

Een externe ssd is ongeveer net zo groot als een stapeltje bankpassen.

WhatsApp op de pc

Heel veel mensen hebben WhatsApp. Handig, want je kunt met deze chatdienst heel makkelijk bestanden delen. Ook video’s, foto’s en documenten die op je computer staan opgeslagen, stuur je moeiteloos naar bekenden. Er geldt weliswaar een bestandslimiet van 2 GB, maar voor een fotoalbum of korte video is dat veelal voldoende.

Ga eerst naar www.whatsapp.com/download om het chatprogramma voor je pc, laptop of Mac te downloaden. Zodra je na de installatie op Aan de slag klikt, verschijnt er een QR-code. Open nu WhatsApp op je mobiel en tik in de instellingen op Gekoppelde apparaten / Een apparaat koppelen of Koppel apparaat / OK. Film met de smartphonecamera de QR-code op het computerscherm. Na even wachten komen alle openstaande chatgesprekken tevoorschijn.

Start een gesprek met de contactpersoon waarnaar je een bestand wilt sturen. Sleep vanuit Verkenner het bestand met ingedrukte muisknop naar het gespreksvenster en laat de muisknop daarna los. Je typt eventueel nog een bijschrift. Klik nu op de groene pijl om definitief te verzenden.

Zeker bij een groot bestand duurt het even voordat WhatsApp het bij de ontvanger aflevert.

Andere chatdiensten

Naast WhatsApp bestaan er natuurlijk nog veel meer chatdiensten die je op de computer kunt gebruiken. Met name de privacyvriendelijke chat-app Signal trekt de afgelopen maanden veel bekijks. Met een bestandslimiet van slechts 100 MB is deze populaire dienst helaas minder geschikt voor het delen van forse bestanden. Het eveneens veelgebruikte Facebook Messenger hanteert dezelfde gegevenslimiet. Alleen Telegram volgt het spoor van WhatsApp, want via deze dienst kun je ook bestanden van hoogstens 2 GB verzenden. Overigens komt Telegram regelmatig negatief in het nieuws, omdat er in bepaalde groepen criminelen actief zijn.

WeTransfer

Een zogeheten deeldienst is erg geschikt voor het verzenden van grote bestanden. Hiermee upload je gegevens naar een server, waarna een of meerdere ontvangers de data kunnen downloaden. Jouw contactpersoon hoeft hiervoor alleen maar op een link te klikken.

WeTransfer is op dit gebied een bekende naam. Logisch, want gebruikers kunnen bij deze van oorsprong Nederlandse dienst al ruim vijftien jaar terecht. De gratis limiet ligt op 2 GB. Klik op Ik ga akkoord om het deelvenster te tonen. Via de opties Bestanden toevoegen of Mappen toevoegen wijs je in Verkenner de juiste data aan. Sluit dit venster met Openen.

WeTransfer heeft weliswaar een drukke vormgeving, maar tóch deel je eenvoudig 2 GB data.

Geef nu de e-mailadressen van maximaal drie personen op. Meer adressen (max tien) is trouwens ook mogelijk, mits je eerst een gratis account aanmaakt. Vul verder ook je eigen e-mailadres in en typ optioneel een persoonlijk bericht. Klik op Versturen. Je ontvangt op het opgegeven e-mailadres een verificatiecode. Plak die in het lege veld van WeTransfer en bevestig met Verifiëren en verzenden. Zodra de bestanden naar de server van de deeldienst zijn geüpload, ontvangt elke opgegeven contactpersoon een e-mail met een downloadlink. Zij hebben drie dagen de tijd om de boel binnen te halen.

Volg in WeTransfer nauwlettend de voortgang van de geüploade gegevens.

SwissTransfer

SwissTransfer is zeer de moeite waard. Deze Zwitserse deeldienst hanteert een riante gratis bestandslimiet van maar liefst 50 GB. Dat is in veel gevallen voldoende om een volledige kopie van een blu-ray-schijf te delen! Bovendien heeft de dienst ook diverse nuttige extra’s.

Ga via I Accept eerst akkoord met de gebruikersvoorwaarden. In het volgende venster klik je boven Click to add your files op het plusteken. Selecteer nu een of meerdere bestanden en kies Openen. Je kunt de gegevens op twee manieren delen, namelijk via e-mail of een link. In het laatste geval stuur je de downloadlink op eigen initiatief naar bekenden. Kies je voor delen per e-mail, dan geef je eventueel meerdere e-mailadressen op. Je vult ook een eigen mailadres in. Typ in het veld onder Your message vrijblijvend een bericht.

Via de optie Advanced parameters komen er enkele nuttige opties tevoorschijn. Bepaal in het uitrolmenu achter Valid for hoelang de download geldig blijft, bijvoorbeeld zeven, vijftien of dertig dagen. Verder geef je bij Download limit aan hoe vaak de data maximaal kunnen worden gedownload, zoals één, twintig of honderd keer. Tot slot beveilig je de downloadlink desgewenst met een wachtwoord. Vink in dat geval Protect via a password aan en verzin een wachtwoord. Klik tot slot op Transfer. SwissTransfer stuurt nu een verificatiecode naar jouw e-mailadres. Neem die in de deeldienst over.

Privacygevoelige gegevens bescherm je in SwissTransfer zo nodig met een wachtwoord.

Online opslagdiensten

Online opslagdiensten zijn er in overvloed. Met zo’n dienst bewaar je persoonlijke bestanden op een online server in een datacentrum. Het voordeel hiervan is dat je deze server vanaf elke pc, laptop, tablet en smartphone kunt bereiken. Hierdoor zijn de data altijd en overal toegankelijk. De enige voorwaarde is dat je verbinding met internet hebt. Verder deel je online opgeslagen gegevens eenvoudig met bekenden. Lees hoe dat werkt bij de bekendste online opslagdiensten.

Google Drive

Iedereen met een Google-account heeft automatisch ook toegang tot Drive. Vergeleken met diverse concurrerende diensten is Google redelijk scheutig met de gratis opslagcapaciteit van 15 GB. Bedenk wel dat Drive deze cloudruimte deelt met Gmail en Google Foto’s. De kosten voor een betaald Google One-abonnement met meer opslag vallen trouwens mee. Voor een jaarbedrag van 19,99 of 29,99 euro krijg je respectievelijk 100 of 200 GB online opslagcapaciteit tot je beschikking.

Heb je Drive eenmaal in gebruik, dan is het delen van grote bestanden een fluitje van een cent. Ga in een willekeurige browser naar https://drive.google.com en log zo nodig in met je Google-account. Je navigeert aan de linkerkant naar Mijn Drive en zoekt daarna een bestand dat je met iemand wilt delen. Klik bij een video, foto of document op de drie puntjes en kies Delen / Delen. Er verschijnt een nieuw venster. Op vergelijkbare wijze kun je trouwens ook een map delen.

Typ bovenaan in het lege veld een of meerdere namen van contactpersonen naar wie je de gegevens wilt versturen. Als je de maildienst Gmail gebruikt, herkent Drive vermoedelijk al heel wat vrienden, familie, collega’s en overige bekenden. Je kunt ook een volledig e-mailadres intikken. Laat optioneel een persoonlijk bericht achter en bevestig met Verzenden. Klik als laatste zo nodig op Toch delen.

Wie Google Drive al gebruikt, deelt kinderlijk eenvoudig grote bestanden.

Microsoft OneDrive

Microsofts online opslagdienst OneDrive zit standaard al in Windows 10 en 11 verweven. Als Windows-gebruiker heb je hoogstwaarschijnlijk een Microsoft-account. Jouw e-mailadres eindigt in dat geval vermoedelijk op @outlook.com, @hotmail.com of @live.com. Goed nieuws, want je kunt dan 5 GB data bij OneDrive stallen.

Vind je dat te weinig? Overweeg dan een Microsoft 365 Basic-abonnement. Voor een jaarbedrag van 20 euro bewaar je 100 GB data in de cloud. Voor gezinnen is een Microsoft 365 Family-abonnement interessant. Dat kost weliswaar een stuk meer, maar hiermee brengen maximaal zes gezinsleden wel ieder 1 TB data bij OneDrive onder. Bovendien kunnen ze apps van Word, Excel, PowerPoint en Outlook op hun apparaten installeren.

Log in op de website van OneDrive en ga in het menu links naar Mijn bestanden. Blader naar de juiste locatie. Klik nu met de rechtermuisknop op een bestand of map, waarna je Delen kiest. Nadat je de naam of het e-mailadres van een contactpersoon hebt ingevuld, typ je desgewenst een persoonlijk bericht. Uiteraard kun je ook meerdere personen toevoegen. Stel via het tandwielpictogram naar eigen inzicht optioneel een vervaldatum en wachtwoord in. Dat is met name nuttig voor het beveiligen van privacygevoelige gegevens. Sluit dit venster met Toepassen en klik tot slot op Verzenden.

Vanuit Microsoft OneDrive deel je simpel een complete map met bekenden.

OneDrive-synchronisatieprogramma

Als je Windows 10 of 11 gebruikt, is de kans groot dat het synchronisatieprogramma van OneDrive op het systeem draait. Bestanden en mappen die je in de OneDrive-map stopt, uploadt dit programma automatisch naar de server. Nuttig is dat je rechtstreeks vanuit de OneDrive-map data met bekenden kunt delen.

Ga in Verkenner naar de OneDrive-map en klik met de rechtermuisknop op een map of bestand. Via Delen verschijnt er een nieuw venster. Typ een naam of e-mailadres; je kunt ook nog een bericht opstellen. Wil je een vervaldatum en wachtwoord instellen? Klik dan achter het invoerveld op het kleine pijltje omlaag en kies Instellingen voor delen. Zodra je de gewenste instellingen hebt gekozen, bevestig je met Toepassen / Verzenden.

Open in de OneDrive-map op een Windows-computer het deelvenster.

MEGA

Behalve bekende namen zoals Google Drive en Microsoft OneDrive is MEGA eveneens de moeite waard. Deze Nieuw-Zeelandse dienst biedt voor gratis leden maar liefst 20 GB online opslagruimte. Het delen van bestanden gaat bij elke online-opslagdienst in grote lijnen op dezelfde manier.

Delen vanaf een NAS

Een NAS (Network Attached Storage) is bij uitstek geschikt om grote bestanden op te bewaren. Dit apparaat telt meestal minimaal twee harde schijven. Een NAS is altijd verbonden met je netwerk, waardoor je de inhoud vanaf een computer of mobiel toestel kunt benaderen. De NAS-fabrikant ontwikkelt hiervoor gebruiksvriendelijke software en apps. Met name de gerenommeerde merken QNAP en Synology hebben op dit vlak een goede reputatie.

Een pluspunt is dat je vanaf een NAS eenvoudig gegevens met vrienden, familie, buren en kennissen kunt delen. Via een link downloaden de genodigden de gegevens van dit opslagapparaat.

We geven een voorbeeld met een Synology-NAS: log vanuit de browser in op het besturingssysteem DiskStation Manager. Selecteer in de app File Station een of meerdere mappen of bestanden. Je navigeert daarna in de menubalk naar Actie / Delen. Je kunt de weergegeven link(s) kopiëren en vervolgens sturen naar bekenden. Bekijk de resterende opties om onder meer een vervaldatum en wachtwoord in te stellen. Sluit het venster met Opslaan. Via het envelopje kun je de downloadlinks als alternatief ook mailen. Hiervoor is het wel een voorwaarde dat er een e-mailaccount op de NAS is ingesteld.

Kies op je NAS welke mediabestanden je wilt delen.

▼ Volgende artikel
Hoe installeer je een inbouw-vriezer op de juiste manier?
© ID.nl
Huis

Hoe installeer je een inbouw-vriezer op de juiste manier?

Een inbouw-vriezer installeren lijkt misschien eenvoudig, maar het vergt precisie. Anders dan bij een vrijstaand model moet je rekening houden met ventilatie, deurconstructie en een nauwkeurige afstelling. Alleen dan blijft het vriesgedeelte goed werken én sluit de deur goed. In dit artikel lees je hoe je stap voor stap te werk gaat en waar je op moet letten.

Inbouw-vriezer installeren? Let op deze punten:
  • De juiste plek bepalen en voorbereiding
  • Ventilatieruimte en warmteafvoer
  • De vriezer plaatsen en afstellen
  • Deurmontage
  • Wat te doen bij een slecht sluitende deur
  • Tot slot: netjes afwerken

Een inbouw-vriezer plaats je in een keukenkast, meestal onder het aanrecht of in een hoge kast (een kolomkast). Het is belangrijk dat je een plek kiest met een stopcontact in de buurt, want het snoer van een inbouw-vriezer is meestal vrij kort. Verlengsnoeren zijn geen goed idee. Ook moet de ondergrond vlak en stevig zijn. Staat de vloer scheef of veert de kastvloer mee, dan wordt het lastig om de vriezer goed af te stellen.

Ventilatieruimte en warmteafvoer

Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de ruimte voor ventilatie. Een inbouw-vriezer mag dan wel netjes weggewerkt zijn, de techniek moet nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Warmte die niet goed kan ontsnappen, zorgt voor slechtere prestaties, een hoger energieverbruik en in het ergste geval storingen. Fabrikanten schrijven vaak minimale maten voor: denk aan een vrije opening aan de achterzijde, een ventilatierooster in de plint en voldoende ruimte aan de bovenkant van de nis. Die details vind je meestal in de handleiding. In kasten zonder achterwand is de luchtcirculatie vaak vanzelf goed geregeld. Zit er wel een achterwand in, controleer dan of er een uitsparing aanwezig is.

©Andrey Sinenkiy

De vriezer plaatsen en afstellen

Zodra de nis klaar is en je alles hebt gecontroleerd, schuif je de vriezer voorzichtig op zijn plek. Trek eerst de stekker door de kastopening, zodat je niet het hele toestel hoeft te kantelen om erbij te kunnen. Schuif de vriezer niet muurvast tegen de kastwanden. Een paar millimeter speling voorkomt trillingen of gekraak. Gebruik daarna een waterpas om het toestel recht te zetten. Aan de voorzijde zitten stelpootjes die je kunt draaien tot het toestel volledig vlak staat. Dat is belangrijk: een scheve plaatsing kan ervoor zorgen dat de deur vanzelf openvalt of juist blijft klemmen.

Deurmontage

Een van de lastigste onderdelen is het juist afstellen van de keukendeur op de vriezerdeur. Afhankelijk van het model heb je te maken met een sleepdeursysteem of een deur-op-deurconstructie. Bij het eerste systeem schuift de keukendeur mee met de vriezerdeur via een geleider. Bij het tweede zitten de twee deuren vast aan elkaar. Sommige modellen bieden de mogelijkheid om het scharnier links of rechts te plaatsen. Kies altijd de draairichting die logisch past bij de indeling van je keuken.

De montage vraagt om nauwkeurigheid, bij beide systemen. Bij het sleepdeursysteem komt het aan op het goed positioneren van de geleider en het afstellen van de glijrails, zodat de keukendeur netjes meebeweegt zonder te schuren of te blijven haken. De keukendeur hangt hier namelijk zelfstandig in de kast en moet op precies het juiste moment de vriezerdeur meenemen. Dat vereist fijn afstellen van de positie en afstand tussen de twee deuren.

Bij deur-op-deur zit de keukendeur direct op de vriezerdeur geschroefd. Ook hier is precisie belangrijk, want een scheve montage kan ertoe leiden dat de scharnieren onder spanning komen te staan of dat de deur niet goed sluit. In beide gevallen geldt: meet zorgvuldig, werk secuur en volg de bijgeleverde instructies stap voor stap. Draai schroeven niet te strak aan in het frontpaneel, zeker niet bij keukendeurtjes met een fineer- of laklaag. Na montage open en sluit je de deur meerdere keren om te controleren of alles soepel werkt. Loopt het stroef, of sluit de deur niet vanzelf? Dan moet je waarschijnlijk de hoogte of diepte nog iets aanpassen.

©Henadzy

Wat te doen bij een slecht sluitende deur

Een slecht sluitende deur is niet alleen vervelend, maar ook slecht voor de werking van de vriezer. Koude lucht ontsnapt, warme lucht komt binnen, en dat leidt tot ijsvorming. Ook gaat de motor vaker draaien en dat merk je op de energierekening. Het begint allemaal met een correcte afstelling: een goed afgestelde vriezerdeur sluit vanzelf en trekt netjes dicht.

Is dat niet het geval, kijk dan eerst of de vriezer wel volledig waterpas staat. Als de vriezer ook maar een beetje scheef staat, kan de deur open blijven staan. Ook het scharniermechanisme speelt een rol. Bij sleepdeuren wil er nog wel eens speling ontstaan, waardoor de keukendeur niet genoeg kracht overbrengt op de vriezerdeur.

Je kunt dit eenvoudig testen met een A4'tje. Klem het papier tussen de deur en de kast, en trek eraan. Voel je nauwelijks weerstand, dan sluit de deur niet goed. In dat geval loont het om nog eens kritisch naar de afstelling te kijken.

©Петр Смагин - stock.ad

Tot slot: netjes afwerken

Zodra de deur goed sluit en alles naar wens werkt, kun je de afwerking afronden. Monteer de plint terug, eventueel met een speciaal ventilatierooster. Werk schroefgaten af met dopjes of afdekstrips en controleer of het deurfront netjes aansluit bij de rest van de keuken. De meeste inbouwmodellen bieden nog wat marge voor bijstelling, zodat je alles tot op de millimeter kunt uitlijnen. Vergeet ten slotte niet om de rubbers van de vriezerdeur even na te lopen. Zijn ze schoon, soepel en goed geplaatst? Dan weet je zeker dat de vriezer straks probleemloos blijft functioneren.

Conclusie

Een inbouw-vriezer installeren is geen haastklus. Twijfel je over de technische aspecten of voel je je niet zeker over de montage? Laat je dan vooraf adviseren door een witgoed-specialist. Als je het goed wilt doen, moet je zorgen voor een stabiele plaatsing, voldoende ventilatie en een perfect afgestelde deur. De afwerking vraagt om geduld en nauwkeurigheid, maar het resultaat is een vriezer die niet alleen goed koelt, maar ook mooi opgaat in het keukendesign. En daar heb je jaren plezier van.