ID.nl logo
Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30
© Skoda
Mobiliteit

Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30

EV-rijdend Nederland heeft de Volvo EX30 massaal in de armen gesloten. Doe je verstandig aan zo'n Zweedse SUV, heeft de Renault Scenic E-Tech Electric niet meer te bieden, of kun je het best nog even wachten op de nieuwe Kia EV3 en Skoda Elroq?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De Volvo EX30 is een dikke hit in Nederland. Tot en met september 2024 zijn al meer dan 8000 exemplaren afgeleverd. Maar er zijn kapers op de kust: als binnenkort de nieuwe Kia EV3 en Skoda Elroq in de showrooms staan, is het succes van de Volvo EX30 niet meer zo vanzelfsprekend. We gaan op onderzoek uit: wat hebben deze drie modellen allemaal te bieden voor de gevraagde prijs, en hoe steekt de grotere Renault Scenic E-Tech Electric daarbij af? En wat gebeurt er als we wat smakelijke opties aan willen vinken?

©Kia

Kia EV3 Long Range 81,4 kWh

De Kia EV3 staat in feite op een vereenvoudigde variant van het gelauwerde E-GMP-platform, waar ook de EV6 en EV9 op staan. Het baanbrekende 800V-boordnet ontbreekt echter, dus de EV3 is niet in staat om met recordsnelheid op te laden. Aan de snellader blijft het piekvermogen steken bij 128 kW. Pluspunten van de EV3 zijn het riante interieur en de rijke uitrusting. De meest complete GT-PlusLine-uitvoering kost nét geen 50.000 euro.

KIA EV3 LONG RANGE 81,4 KWH

Vanafprijs: 41.495 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 204 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/128 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 14,9 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 605 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,30/1,85/1,56 m
  • Kentekengewicht: 1785 kg
  • Inhoud kofferruimte: 460-1251 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1000 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: 1700 euro (vanaf Plus)
  • Elektrisch bediende achterklep: 4200 euro (vanaf Plus Advanced)
  • 360-gradencamera: 7700 euro (GT-PlusLine)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: 1700 euro (Plus) / 7700 euro (GT-PlusLine)
  • Trekhaak: n.n.b.
  • Warmtepomp: -

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 49.195 EURO

PluspuntenMinpunten
+ 605 km actieradius (WLTP)- 128kW-snelladen
+ Scherpe vanafprijs- Dure optiepakketten
+ Duurste versie blijft onder 50 mille- Geen warmtepomp

©Irwin Versteegh

Renault Scenic E-Tech Electric EV87

Dit is de SUV die je het liefst wilt hebben als je de ruimte nodig hebt. De Renault Scenic is een stuk langer dan de Kia EV3 en Volvo EX30, en dat betaalt zich uit in een riante kofferruimte. Met zijn 87kWh-accu ligt een actieradius van 625 km in het verschiet. De vanafprijs van de Scenic is wel een stuk hoger dan die van de andere auto's, maar de instapversie is al behoorlijk compleet. Vink je echter wat leuke opties aan, dan zit je algauw boven de 50.000 euro.

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC EV87

Vanafprijs: 47.970 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 220 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 22/150 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 15,5 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 625 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,47/1,86/1,57 m
  • Kentekengewicht: 1817 kg
  • Inhoud kofferruimte: 545-1670 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1100 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: standaard
  • Elektrisch bediende achterklep: standaard
  • 360-gradencamera: 3700 euro (800 euro + Iconic)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: standaard / -
  • Trekhaak: 898 euro (incl. montage)
  • Warmtepomp: standaard

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 51.670 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Rijke standaarduitrusting- Basisversie stevig geprijsd
+ 87kWh-batterij is goed voor 625 km- 220 pk
+ Standaard 22kW-boordlader- Blijf je nog onder de SEPP-grens?

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Skoda

Skoda Elroq 85

Net als de Enyaq staat de nieuwe Skoda Elroq op het bekende MEB-platform van de Volkswagen-groep, maar dan in ingekorte vorm. Skoda levert topmodel Elroq 85 (286 pk, 83kWh-batterij) vanaf 42.990 euro. Een scherpe prijs, maar om de uitvoering van de auto op hetzelfde niveau te krijgen als van de andere EV's in deze prijsvergelijking, dient een flinke meerprijs te worden betaald voor enkele upgradepakketten en aanvullende opties.

SKODA ELROQ 85

Vanafprijs: 42.990 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 286 pk
  • Aandrijving: achterwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 77 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/175 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 15,3 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 579 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,49/1,88/1,65 m
  • Kentekengewicht: 2119 kg
  • Inhoud kofferruimte: 470-1580 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1000 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Actieve rijstrookassistentie: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Elektrisch bediende achterklep: 3190 euro (upgradepakket Plus)
  • 360-gradencamera: 4490 euro (upgradepakket Advanced)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: standaard / 4490 euro (Advanced)
  • Trekhaak: 990 euro
  • Warmtepomp: 1090 euro

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 49.560 EURO

PluspuntenMinpunten
+ 175kW-snelladen- Zwaargewicht
+ Scherpe vanafprijs- Meer luxe komt je duur te staan
+ Typisch Skoda: veel ruimte- Kleiner rijbereik dan Kia en Renault

©Igor Stuifzand

Volvo EX30 Single Motor Extended Range

In deze prijsvergelijking is de Volvo EX30 de kleinste auto met de kleinste batterij. Mede door het relatief hoge WLTP-verbruik, is het geen verrassing dat de Zweedse SUV de minste kilometers uit een volle batterij haalt. Basisversie Pure heeft een iets hogere vanafprijs dan de Kia en Skoda, om ons wensenlijstje te completeren dien je echter de duurste Ultra en enkele opties te bestellen. De prijs reikt dan nét boven de 50.000 euro.

VOLVO EX30 SINGLE MOTOR EXTENDED RANGE

Vanafprijs: 43.495 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 272 pk
  • Aandrijving: achterwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 69 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11 (opt. 22)/153 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 17,0 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 476 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,23/1,84/1,55 m
  • Kentekengewicht: 1750 kg
  • Inhoud kofferruimte: 318/904 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1600 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: 2500 euro (2-zone, vanaf Plus)
  • Draadloze telefoonoplader: 2500 euro (vanaf Plus)
  • Elektrisch bediende achterklep: 2500 euro (vanaf Plus)
  • 360-gradencamera: 5500 euro (Ultra)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: 360 euro (Climate Pack) / -
  • Trekhaak: 1195 euro
  • Warmtepomp: standaard

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 50.550 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Krachtige prestaties- Relatief hoog verbruik
+ AC-laden met 22 kW is optioneel- Haalt geen 500 km uit volle batterij
+ 1600 kilo trekgewicht- 'Kale' basisuitrusting

Conclusie

Het zal erom spannen: blijft de Kia EV3 met grote 81,4kWh-batterij (netto: 78 kWh) zelfs in de meest complete uitvoering GT-PlusLine onder de 50.000 euro als we een trekhaak zouden bestellen? De prijs daarvan heeft Kia nog niet vastgesteld. We geven de EV3 echter strafpunten omdat hij niet wordt geleverd met een energiebesparende warmtepomp – ook niet tegen meerprijs. Dat drukt de prijs, maar trekt deze prijsvergelijking wel wat scheef. Als een warmtepomp leverbaar zou zijn, dan steeg de prijs van de EV3 zonder twijfel boven de 50 mille uit.

De Renault Scenic E-Tech Electric EV87 heeft de hoogste basisprijs, maar daar krijg je een zeer complete standaarduitrusting én een heleboel (meer) ruimte voor terug. Voor zo'n handige 360-gradencamera ben je echter verplicht om te investeren in de meest complete Iconic-uitvoering. Bij het bestellen van alle opties van ons wensenlijstje drijft dat de prijs flink op. Renault belooft een actieradius van een zeer royale 625 kilometer.

De Skoda Elroq 85 is een zeer compleet totaalpakket. De scherpe basisprijs is vooral het resultaat van weglaten. Maar ook als je de auto aankleedt met alle upgradepakketten die wij graag willen hebben, blijft de prijs – zelfs inclusief stoelventilatie – keurig onder de 50.000 euro. Dat weten de Kia, Renault en Volvo hem niet na te doen! Nog meer plussen: 175 kW snelladen, een riant rijbereik van 579 kilometer (WLTP) en een hele grote kofferbak.

De Volvo EX30 Single Motor Extended Range heeft een krachtige elektromotor aan boord, maar die springt niet bijzonder efficiënt met de stroomvoorraad om. Daarnaast heeft de Volvo de kleinste batterij; het lukt 'm daarom niet om tussen twee laadbeurten 500 kilometer (of meer) af te leggen. Net als bij de Renault is stoelventilatie niet verkrijgbaar; met alle overige opties van ons wensenpakket komt de prijs nét boven de 50.000 euro uit. Zodra de Kia EV3 en Skoda Elroq in Nederland zijn, kan de Volvo EX30 daar wel eens flink last van gaan hebben ...

©Skoda

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 mooie volautomatische koffiemachines tot 300 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 mooie volautomatische koffiemachines tot 300 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Tijd voor een nieuw koffiezetapparaat? Ga dan voor een volledig autoamtische. Met slechts een druk op de knop heb je zo je favoriete koffie op tafel staan. Wij bekijken vijf geavanceerde modellen voor minder dan 300 euro voor je.

In het aanbod van volautomatische koffiemachines zijn er ook machines die vriendelijk geprijsd zijn. Ze malen de bonen, doseren de hoeveelheid en bereiden de koffie met één druk op de knop. Wij vonden vijf mooie modellen voor je.

Philips 2200 Series EP2220/10

Philips’ 2200‑serie richt zich op basisfunctionaliteit. De volautomaat maalt de bonen met een keramisch maalwerk en kan twee koffievarianten zetten: espresso en gewone koffie. Het bedieningspaneel biedt keuzes voor koffiesterkte, aroma en hoeveelheid. Een ingebouwde melkopschuimer maakt het mogelijk om melk te stomen voor cappuccino’s, maar er is geen intern melkreservoir. De machine heeft een waterreservoir van ongeveer 1,8 liter en een aparte bonencontainer van circa 275 gram; dit betekent dat je meerdere kopjes kunt zetten zonder tussentijds bijvullenkieskeurig.nl.

Philips gebruikt een AquaClean‑filter, waardoor ontkalken minder vaak nodig is wanneer dit filter op tijd wordt vervangen. Het apparaat heeft een voorgeprogrammeerde spoelfunctie en ondersteunt twee kopjes tegelijk. Omdat het om een volautomaat gaat, maalt en doseert het apparaat de bonen automatisch. Het apparaat heeft verschillende maalgraadinstellingen, waardoor je kunt experimenteren met fijnere of grovere maling afhankelijk van je smaak.

Krups Roma EA8108

De Krups Roma EA8108 is een compacte volautomatische espressomachine met een ingebouwde metalen maalschijf en een bonenreservoir van ongeveer 275 gramkieskeurig.nl. Dit apparaat maakt espresso, koffie en lungo en heeft een 2‑kopjesfunctie. Het waterreservoir van 1,8 liter is uitneembaar, zodat je het eenvoudig bij de kraan kunt vullen. De machine heeft een eenvoudig bedieningspaneel met draaiknoppen voor de koffiesterkte en watervolume. Het stoompijpje aan de zijkant dient voor het opschuimen van melk voor cappuccino’s; er is geen geïntegreerd melkreservoir.

Krups voorziet de EA8108 van automatische spoel‑ en ontkalkingsprogramma’s en een energiebesparende stand met automatische uitschakeling. Omdat het een volautomaat is, maalt en tampt het systeem de bonen zelf voordat het water onder druk door het koffiebed geperst wordt. De koffie-uitloop is in hoogte verstelbaar, waardoor zowel espresso‑kopjes als hogere mokken passen. De keramische maalschijf kent verschillende maalstanden zodat je de maling kunt aanpassen aan de gewenste smaak en intensiteit.

Krups Essential EA8150

De Krups Essential EA8150 is een volautomatische bonenmachine die vooral bedoeld is voor espresso, ristretto en gewone koffie. Er is een ingebouwde koffiemolen die direct voor het zetten maalt. Met de 2‑kopjesfunctie kun je twee kopjes tegelijk zetten; de sterkte van de koffie en de maalgraad stel je zelf in. De machine heeft een 1,7 liter waterreservoir en een bonencontainer van circa 250 gram. Er is geen intern melkreservoir; melk opschuimen doe je via het stoompijpje of met een aparte melkopschuimer.

Een duidelijk bedieningspaneel met druktoetsen en een klein display laat zien welke instelling je gekozen hebt. Omdat het apparaat volledig automatisch is, doseert het de juiste hoeveelheid koffie en water en voert het spoelprogramma’s uit na het gebruik. De uitloop is in hoogte verstelbaar zodat zowel kleine kopjes als grotere mokken passen. Krups levert automatische spoel‑ en ontkalkingsprogramma’s om het onderhoud te vergemakkelijken, en een energiebesparingsstand schakelt het apparaat na een tijd vanzelf uit.

Krups Arabica EA8110

Deze volautomatische Krups Arabica EA8110 combineert een bonenreservoir van ongeveer 260 gram met een ingebouwde maalschijf. Je stelt zowel de maling als de koffiesterkte in via de keuzeknoppen. Met de 2‑kopjesfunctie zet je twee espresso’s tegelijk. Het waterreservoir heeft een inhoud van 1,7 liter en is makkelijk uitneembaar voor het vullen onder de kraan. De machine heeft een stoompijpje voor het opschuimen van melk en de bereiding van cappuccino; er is geen geïntegreerd melkreservoir.

De EA8110 beschikt over automatische spoel‑ en ontkalkingsprogramma’s die via indicatorlampjes aangeven wanneer onderhoud nodig is. De temperatuur is instelbaar en de machine bevat een energiebesparende modus. Omdat dit een volautomatisch systeem is, maalt, doseert en tampt het apparaat de koffie; je hoeft slechts de sterkte, hoeveelheid en eventueel de maalgraad te kiezen. Het gebruikerspaneel bestaat uit eenvoudige knoppen en indicatoren, waardoor je zonder veel moeite een espresso of lungo zet. De watertank en opvangbak zijn uitneembaar zodat je ze eenvoudig onder de kraan kunt reinigen.

De’Longhi Magnifica ECAM20.110.B

De’Longhi’s Magnifica ECAM20.110.B is een volautomatische bonenmachine met een bonenreservoir van circa 250 gram en een geïntegreerde maalwerk met dertien maalstanden. Je kunt kiezen uit verschillende dranken, zoals espresso, koffie, lungo en cappuccino. Het waterreservoir van 1,8 liter is ruim, zodat je meerdere kopjes kunt zetten zonder bijvullen. De machine heeft geen geïntegreerd melkreservoir; melk opschuimen gebeurt met het stoompijpje aan de zijkant. Het bedieningspaneel bestaat uit draaiknoppen en druktoetsen voor koffiesterkte en volume.

De pompdruk van deze machine bedraagt 15 bar en het vermogen 1450. Je kunt ook voorgemalen koffie gebruiken omdat er een aparte koffiepoederinvoer is. De machine voert een automatisch spoel‑ en ontkalkingsprogramma uit en heeft een energiebesparingsstand. De uitloop is in hoogte verstelbaar, zodat verschillende kopjes en glazen passen. Met drie temperatuurinstellingen en verstelbare maalgraad kun je het resultaat aanpassen aan je persoonlijke voorkeur.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt
© Rens Blom
Huis

Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt

Met de Dyson V16 Piston Animal kun je draadloos stofzuigen én dweilen, mits je het dweilopzetstuk er ook bij koopt. Dyson mikt met deze steelstofzuiger op huishoudens met dieren, maar de antiklitborstels blijken ook handig om lange menselijke haren op te zuigen. Een review van deze twee-in-één-gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

Plus- en minpunten
  • Compleet en licht verbeterd ontwerp
  • Accuduur van 1 uur
  • Zuigt ook (lange) haren effectief op
  • Optionele dweil niet fantastisch
  • Stevige adviesprijs

Dyson staat bekend om zijn premium apparatuur met stevige prijzen, en dat is bij de V16 Piston Animal niet anders. De stofzuiger heeft een adviesprijs van 849 euro. Wil je daar ook de Submarine-dweilborstel bij, dan ben je in totaal bijna 1000 euro kwijt. Dyson kennende zullen deze prijzen binnen een jaar wel enigszins dalen, waardoor de V16 Piston Animal een betere prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Verbeterd ontwerp

Het ontwerp van de stofzuiger steekt goed in elkaar. De kunststof behuizing voelt degelijk aan en heeft een matzwarte afwerking, wat wij persoonlijk mooier vinden dan het grijs van voorgaande Dyson-stofzuigers. De verwijderbare batterij aan de onderkant blijft een goede zet, net als het lcd-schermpje in je gezichtsveld. Op dit scherm zie je hoelang je nog kunt stofzuigen (of dweilen) en via grafieken welk soort vuil je opzuigt.

©Rens Blom

Op het display zie je wat voor soort vuil je opzuigt en hoelang de accu nog meegaat.

Het is fijn dat je het HEPA-filter aan de achterzijde van de stofzuiger kunt losdraaien om hem te wassen. Zo blijft de stofzuiger op de lange termijn zelf zo schoon mogelijk.

©Rens Blom

Het HEPA-filter kan in de wasmachine, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen.

Een prettige verbetering in de V16 Piston Animal ten opzichte van vorige geteste Dyson-modellen is het stofreservoir. De draadloze steelstofzuiger heeft een opvangbak van 1,3 liter. Door een hendeltje te gebruiken, pers je het opgezogen vuil samen en raakt het stofreservoir minder snel vol. Wanneer je het stofreservoir boven je vuilnisbak leegt, valt de inhoud netjes naar beneden. Bij andere geteste Dyson-stofzuigers wil het vuil door de kracht van het geopende stofreservoir nog weleens in een cirkel omlaag dwarrelen, waardoor een deel buiten je vuilnisbak belandt. Het is goed om te zien dat Dyson hiervan heeft geleerd.

©Rens Blom

Je kunt de stofzuiger zonder van opzetstuk te wisselen op vloeren en kleden gebruiken.

Haren opzuigen

Effectieve stofzuigers bouwen doet Dyson al jaren, en daar vormt de V16 Piston Animal geen uitzondering op. De ster van de show is een nieuwe brede zuigmond met een speciale structuur om lange haren op te zuigen zonder dat ze vastklitten in de bewegende onderdelen van het mondstuk. Dat mondstuk werkt als een trein, hebben we de afgelopen vier weken gemerkt in een huishouden met twee verharende katten, een nog erger verharende oppashond én een vriendin met lang haar. De V16 Piston Animal zuigt de complete vloer schoon, waarbij delen van kattenbakkorrels, broodkruimels, ander vuil en dus al die haren soepel de stofzuiger in verdwijnen. Dat is best een prettig aanzicht, zeker dankzij het ingebouwde laserlicht dat een deel van je vloer groen laat oplichten om beter te zien wat je opzuigt.

©Rens Blom

De ingebouwde verlichting laat extra goed zien wat je opzuigt.

Slim aan die vernieuwde brede zuigmond is dat hij werkt op harde vloeren én tapijt of een kleed. De stofzuiger past zijn manier van zuigen aan als hij een andere ondergrond detecteert. Je kunt in één moeite dus je hele kamer stofzuigen, wat een fijne manier van werken is die past bij de hoge prijs van de stofzuiger.

Dyson levert de V16 Piston Animal met drie extra opzetstukken. Een langere, smallere zuigmond tovert de stofzuiger om tot een flinke kruimeldief, terwijl de twee-in-één-zuigmond bedoeld is voor tafels, traptreden en andere kleine oppervlakken. Het meest interessant vinden we een kleine zuigmond met dezelfde antiklitconstructie als de grote zuigmond. Deze kleine zuigmond leent zich goed om de bank, stoelen en je matras te stofzuigen.

©Rens Blom

De inhoud van de verpakking, inclusief de prijzige Submarine 2.0-dweilborstel.

De Dyson V16 Piston Animal heeft drie zuigmodi: de zuinige ecostand, de automatische stand en de boost-modus voor maximale zuigkracht. De automatische stand is het nuttigst, want die schakelt automatisch naar boost zodra hij veel vuil tegenkomt. Wij konden de stofzuiger zo'n 60 minuten gebruiken op de automatische stand. De accu opladen duurt grofweg vierenhalf uur.

Dweilen vraagt om versie 3

Voor 149 euro extra koop je de V16 Piston Animal met een dweilmond, door Dyson de Submarine 2.0 genoemd. Dat komt omdat er al een dweil met Submarine 1.0-techniek is, die overigens niet werkt met de V16 Piston Animal. Andersom kun je de 2.0-dweil niet gebruiken met vorige Dyson-apparaten. Makkelijk upgraden of uitwisselen zit er dus niet in.

©Rens Blom

De 2.0-dweilborstel vervangt de Submarine 1.0-versie.

Over de 1.0-dweil waren we niet heel enthousiast, en hoewel de 2.0-versie beter is, blijft het dweilen wat wiebelig en krijgen we snel strepen. De waterbak legen is wel eenvoudiger. Al met al een prima gadget om de vloer even op te frissen, maar een serieuze dweil biedt nog steeds beter resultaat.

©Rens Blom

De dweil reinigt de vloer, maar doet dat nogal wiebelig

Conclusie: Dyson V16 Piston Animal kopen?

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.