ID.nl logo
Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30
© Skoda
Mobiliteit

Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30

EV-rijdend Nederland heeft de Volvo EX30 massaal in de armen gesloten. Doe je verstandig aan zo'n Zweedse SUV, heeft de Renault Scenic E-Tech Electric niet meer te bieden, of kun je het best nog even wachten op de nieuwe Kia EV3 en Skoda Elroq?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De Volvo EX30 is een dikke hit in Nederland. Tot en met september 2024 zijn al meer dan 8000 exemplaren afgeleverd. Maar er zijn kapers op de kust: als binnenkort de nieuwe Kia EV3 en Skoda Elroq in de showrooms staan, is het succes van de Volvo EX30 niet meer zo vanzelfsprekend. We gaan op onderzoek uit: wat hebben deze drie modellen allemaal te bieden voor de gevraagde prijs, en hoe steekt de grotere Renault Scenic E-Tech Electric daarbij af? En wat gebeurt er als we wat smakelijke opties aan willen vinken?

©Kia

Kia EV3 Long Range 81,4 kWh

De Kia EV3 staat in feite op een vereenvoudigde variant van het gelauwerde E-GMP-platform, waar ook de EV6 en EV9 op staan. Het baanbrekende 800V-boordnet ontbreekt echter, dus de EV3 is niet in staat om met recordsnelheid op te laden. Aan de snellader blijft het piekvermogen steken bij 128 kW. Pluspunten van de EV3 zijn het riante interieur en de rijke uitrusting. De meest complete GT-PlusLine-uitvoering kost nét geen 50.000 euro.

KIA EV3 LONG RANGE 81,4 KWH

Vanafprijs: 41.495 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 204 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/128 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 14,9 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 605 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,30/1,85/1,56 m
  • Kentekengewicht: 1785 kg
  • Inhoud kofferruimte: 460-1251 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1000 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: 1700 euro (vanaf Plus)
  • Elektrisch bediende achterklep: 4200 euro (vanaf Plus Advanced)
  • 360-gradencamera: 7700 euro (GT-PlusLine)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: 1700 euro (Plus) / 7700 euro (GT-PlusLine)
  • Trekhaak: n.n.b.
  • Warmtepomp: -

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 49.195 EURO

PluspuntenMinpunten
+ 605 km actieradius (WLTP)- 128kW-snelladen
+ Scherpe vanafprijs- Dure optiepakketten
+ Duurste versie blijft onder 50 mille- Geen warmtepomp

©Irwin Versteegh

Renault Scenic E-Tech Electric EV87

Dit is de SUV die je het liefst wilt hebben als je de ruimte nodig hebt. De Renault Scenic is een stuk langer dan de Kia EV3 en Volvo EX30, en dat betaalt zich uit in een riante kofferruimte. Met zijn 87kWh-accu ligt een actieradius van 625 km in het verschiet. De vanafprijs van de Scenic is wel een stuk hoger dan die van de andere auto's, maar de instapversie is al behoorlijk compleet. Vink je echter wat leuke opties aan, dan zit je algauw boven de 50.000 euro.

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC EV87

Vanafprijs: 47.970 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 220 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 22/150 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 15,5 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 625 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,47/1,86/1,57 m
  • Kentekengewicht: 1817 kg
  • Inhoud kofferruimte: 545-1670 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1100 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: standaard
  • Elektrisch bediende achterklep: standaard
  • 360-gradencamera: 3700 euro (800 euro + Iconic)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: standaard / -
  • Trekhaak: 898 euro (incl. montage)
  • Warmtepomp: standaard

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 51.670 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Rijke standaarduitrusting- Basisversie stevig geprijsd
+ 87kWh-batterij is goed voor 625 km- 220 pk
+ Standaard 22kW-boordlader- Blijf je nog onder de SEPP-grens?

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Skoda

Skoda Elroq 85

Net als de Enyaq staat de nieuwe Skoda Elroq op het bekende MEB-platform van de Volkswagen-groep, maar dan in ingekorte vorm. Skoda levert topmodel Elroq 85 (286 pk, 83kWh-batterij) vanaf 42.990 euro. Een scherpe prijs, maar om de uitvoering van de auto op hetzelfde niveau te krijgen als van de andere EV's in deze prijsvergelijking, dient een flinke meerprijs te worden betaald voor enkele upgradepakketten en aanvullende opties.

SKODA ELROQ 85

Vanafprijs: 42.990 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 286 pk
  • Aandrijving: achterwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 77 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/175 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 15,3 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 579 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,49/1,88/1,65 m
  • Kentekengewicht: 2119 kg
  • Inhoud kofferruimte: 470-1580 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1000 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Actieve rijstrookassistentie: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Elektrisch bediende achterklep: 3190 euro (upgradepakket Plus)
  • 360-gradencamera: 4490 euro (upgradepakket Advanced)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: standaard / 4490 euro (Advanced)
  • Trekhaak: 990 euro
  • Warmtepomp: 1090 euro

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 49.560 EURO

PluspuntenMinpunten
+ 175kW-snelladen- Zwaargewicht
+ Scherpe vanafprijs- Meer luxe komt je duur te staan
+ Typisch Skoda: veel ruimte- Kleiner rijbereik dan Kia en Renault

©Igor Stuifzand

Volvo EX30 Single Motor Extended Range

In deze prijsvergelijking is de Volvo EX30 de kleinste auto met de kleinste batterij. Mede door het relatief hoge WLTP-verbruik, is het geen verrassing dat de Zweedse SUV de minste kilometers uit een volle batterij haalt. Basisversie Pure heeft een iets hogere vanafprijs dan de Kia en Skoda, om ons wensenlijstje te completeren dien je echter de duurste Ultra en enkele opties te bestellen. De prijs reikt dan nét boven de 50.000 euro.

VOLVO EX30 SINGLE MOTOR EXTENDED RANGE

Vanafprijs: 43.495 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 272 pk
  • Aandrijving: achterwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 69 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11 (opt. 22)/153 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 17,0 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 476 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,23/1,84/1,55 m
  • Kentekengewicht: 1750 kg
  • Inhoud kofferruimte: 318/904 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1600 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: 2500 euro (2-zone, vanaf Plus)
  • Draadloze telefoonoplader: 2500 euro (vanaf Plus)
  • Elektrisch bediende achterklep: 2500 euro (vanaf Plus)
  • 360-gradencamera: 5500 euro (Ultra)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: 360 euro (Climate Pack) / -
  • Trekhaak: 1195 euro
  • Warmtepomp: standaard

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 50.550 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Krachtige prestaties- Relatief hoog verbruik
+ AC-laden met 22 kW is optioneel- Haalt geen 500 km uit volle batterij
+ 1600 kilo trekgewicht- 'Kale' basisuitrusting

Conclusie

Het zal erom spannen: blijft de Kia EV3 met grote 81,4kWh-batterij (netto: 78 kWh) zelfs in de meest complete uitvoering GT-PlusLine onder de 50.000 euro als we een trekhaak zouden bestellen? De prijs daarvan heeft Kia nog niet vastgesteld. We geven de EV3 echter strafpunten omdat hij niet wordt geleverd met een energiebesparende warmtepomp – ook niet tegen meerprijs. Dat drukt de prijs, maar trekt deze prijsvergelijking wel wat scheef. Als een warmtepomp leverbaar zou zijn, dan steeg de prijs van de EV3 zonder twijfel boven de 50 mille uit.

De Renault Scenic E-Tech Electric EV87 heeft de hoogste basisprijs, maar daar krijg je een zeer complete standaarduitrusting én een heleboel (meer) ruimte voor terug. Voor zo'n handige 360-gradencamera ben je echter verplicht om te investeren in de meest complete Iconic-uitvoering. Bij het bestellen van alle opties van ons wensenlijstje drijft dat de prijs flink op. Renault belooft een actieradius van een zeer royale 625 kilometer.

De Skoda Elroq 85 is een zeer compleet totaalpakket. De scherpe basisprijs is vooral het resultaat van weglaten. Maar ook als je de auto aankleedt met alle upgradepakketten die wij graag willen hebben, blijft de prijs – zelfs inclusief stoelventilatie – keurig onder de 50.000 euro. Dat weten de Kia, Renault en Volvo hem niet na te doen! Nog meer plussen: 175 kW snelladen, een riant rijbereik van 579 kilometer (WLTP) en een hele grote kofferbak.

De Volvo EX30 Single Motor Extended Range heeft een krachtige elektromotor aan boord, maar die springt niet bijzonder efficiënt met de stroomvoorraad om. Daarnaast heeft de Volvo de kleinste batterij; het lukt 'm daarom niet om tussen twee laadbeurten 500 kilometer (of meer) af te leggen. Net als bij de Renault is stoelventilatie niet verkrijgbaar; met alle overige opties van ons wensenpakket komt de prijs nét boven de 50.000 euro uit. Zodra de Kia EV3 en Skoda Elroq in Nederland zijn, kan de Volvo EX30 daar wel eens flink last van gaan hebben ...

©Skoda

▼ Volgende artikel
Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?
© Kaspars Grinvalds
Huis

Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?

Wel of niet een terrasje pakken? Jas mee of hoeft dat niet? Vanavond de BBQ aan of toch maar binnen de airfryer? Even snel de weerapp checken is inmiddels een automatisme geworden. Vooral in de zomer bekijken we massaal de regenradar. Maar hoe betrouwbaar zijn die voorspellingen eigenlijk? Waarom kloppen ze soms tot op de minuut, en lijken ze op andere momenten nergens op? En kun je erop vertrouwen als je je planning erop afstemt?

☀️⛅☔ In dit artikel lees je:

• Hoe weerapps aan hun data komen • Waarom voorspellingen soms wel, en soms niet kloppen • Hoe je een weerapp zo goed mogelijk interpreteert • Waarom het weer (vooral lokaal!) toch altijd blijft verrassen

Lees ook: De handigste apps voor een onvergetelijke zomer

Van meting tot melding: hoe een app aan zijn data komt

Weerapps maken geen eigen voorspellingen, maar gebruiken data van meteorologische instituten zoals het KNMI, ECMWF (European Centre for Medium-Range Weather Forecasts) of het Amerikaanse NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration). Die instellingen verwerken gigantische hoeveelheden informatie uit weerstations, satellieten, vliegtuigen, weerballonnen en radars. Op basis daarvan draaien ze computermodellen die het weer proberen te voorspellen. Zo'n model analyseert bijvoorbeeld hoe luchtdruksystemen zich bewegen, hoe windrichtingen veranderen en wat de temperatuurverschillen zijn in verschillende lagen van de atmosfeer.

Een weerapp kiest één of meer van die modellen als basis en combineert dat met eigen algoritmes en visualisaties. De bekende buienradars gaan nog een stap verder en laten regen zien die al is gevallen of onderweg is. Daarvoor gebruiken ze gegevens van neerslagradars, die elk kwartier of zelfs elke vijf minuten een nieuwe 'foto' maken van waar regenbuien zich bevinden en hoe die zich verplaatsen.

Waarom voorspellingen wél en soms juist níet kloppen

In grote lijnen zijn de verwachtingen van weerapps vaak behoorlijk accuraat, zeker als het om de eerstkomende uren gaat. Hoe dichter je bij het moment zit, hoe betrouwbaarder de voorspelling. Dat komt omdat het weer zich op korte termijn minder grillig gedraagt dan op langere termijn. Je kunt een bui redelijk goed volgen over een tijdsbestek van een uur of twee, maar het is veel lastiger om drie dagen vooruit exact te zeggen wanneer en waar die bui valt.

Vooral bij regenval in de zomer zit daar vaak de grootste afwijking. Zomerse buien ontstaan door opwarming van de lucht en ontwikkelen zich snel en lokaal. Op het ene moment lijkt er nog niets aan de hand, en tien minuten later valt er een wolkbreuk in één wijk, terwijl een paar straten verderop de stoep droog blijft. Dat maakt het haast onmogelijk om op straatniveau precies te voorspellen waar het gaat regenen.

Daarnaast hangt veel af van welk weermodel de app gebruikt. Het Europese ECMWF-model wordt wereldwijd gezien als zeer nauwkeurig, maar is ook duur om te gebruiken. Sommige apps kiezen daarom voor Amerikaanse modellen of zelfs simpelere versies om kosten te besparen. Dat maakt de ene app betrouwbaarder dan de andere, ook al lijken ze qua uiterlijk op elkaar.

©ID.nl

De weerapp goed interpreteren

Wie slim omgaat met weerapps, kan er veel profijt van hebben. Kijk niet alleen naar het icoontje van een zon of wolk, maar naar de verwachte neerslag in millimeters en het tijdstip daarvan. Bekijk ook de regenradar in beweging en niet als stilstaand beeld: je ziet dan hoe snel een bui zich verplaatst en of je die kunt ontwijken.

Veel apps geven tegenwoordig ook aan hoe 'zeker' een voorspelling is. Staat er bijvoorbeeld 40% kans op regen? Dan betekent dat: op 4 van de 10 vergelijkbare dagen in het verleden viel er daadwerkelijk neerslag. Het is geen gokje, maar een inschatting op basis van modelberekeningen. En hoe hoger dat percentage, hoe groter de kans dat het ook echt nat wordt.

Waarom het weer (vooral lokaal!) blijft verrassen

Ondanks alle technologie blijft het weer een natuurverschijnsel met een eigen wil. Geen enkel model is feilloos. Kleine veranderingen in luchtdruk of windrichting kunnen grote gevolgen hebben, zeker in een land als Nederland waar zee, rivieren en open vlaktes allemaal invloed uitoefenen. Dat verklaart waarom het soms ineens hard begint te regenen terwijl je app nog droog weer beloofde – of andersom.

Toch is de betrouwbaarheid van de meeste apps de afgelopen jaren sterk toegenomen. Snellere computers, betere satellietbeelden en geavanceerdere modellen zorgen ervoor dat de inschattingen steeds dichter bij de werkelijkheid komen. Maar honderd procent garantie biedt geen enkele app, en dat is misschien maar goed ook: want we moeten natuurlijk wel íéts hebben om over te klagen, toch?

Regen én harde wind?

Kijk voor stormparaplu's

▼ Volgende artikel
10 tips om meer uit je robotstofzuiger te halen
© Mustafa_Art
Huis

10 tips om meer uit je robotstofzuiger te halen

Een robotstofzuiger scheelt flink wat werk, maar alleen als je hem goed gebruikt. Wie er net een in huis heeft, merkt al snel dat hij niet alles vanzelf doet. En ook als je al langer een robotstofzuiger gebruikt, valt er vaak nog winst te halen. Met deze tien praktische tips werkt je robotstofzuiger beter – en hoef jij minder te doen!

In het kort

Een robotstofzuiger kan je flink wat werk uit handen nemen, maar alleen als je hem goed gebruikt. Met deze 10 slimme tips werkt hij beter, blijft hij langer mee gaan en past hij zich aan jouw huishouden aan. Van zones instellen tot onderhoud: zo maak je er écht een huishoudhulp van.

Lees ook: Hier moet je op letten wanneer je een robotstofzuiger wilt kopen

1. Laat hem eerst je huis leren kennen

Veel robotstofzuigers kunnen een plattegrond van je woning maken. Dat kost eenmalig wat tijd, maar levert daarna veel gemak op. Tijdens zo'n verkenningsronde reinigt hij meestal nog niet, maar scant hij alleen. Geef hem de ruimte en zorg dat er geen spullen over de vloer slingeren. Als de kaart eenmaal is aangemaakt, kun je zones instellen, schoonmaakschema's maken en no-go-gebieden markeren.

2. Zorg voor voldoende licht

Robotstofzuigers met optische sensoren hebben licht nodig om goed te navigeren. Als je hem 's avonds laat rijden terwijl de lampen uit zijn, herkent hij obstakels minder goed. Plan het schoonmaken liever overdag of laat een lamp aan in de ruimte waar hij aan het werk is. Als het apparaat regelmatig moeite heeft om meubels of muren goed te herkennen, komt dat mogelijk door te weinig licht.

Licht, laser & optische sensoren

De lichtbehoefte van robotstofzuigers verschilt sterk per navigatiesysteem. Modellen met LiDAR-technologie (lasernavigatie) werken uitstekend in het donker omdat ze zelf licht uitstralen om obstakels te detecteren. Camera-gebaseerde robots daarentegen zijn afhankelijk van omgevingslicht om hun omgeving te kunnen 'zien' en hebben problemen in donkere ruimtes. Goedkopere modellen met alleen infrarood- of aanrakingssensoren navigeren weliswaar zonder licht, maar werken veel minder nauwkeurig en rijden vaker tegen obstakels aan.

3. Stel schoonmaakzones en kamers in

In de app van de meeste modellen kun je na de kaartopbouw aangeven welke kamers of delen van het huis wanneer moeten worden schoongemaakt. Dat is handig als je bijvoorbeeld elke ochtend de gang en keuken wilt laten doen, maar de slaapkamers alleen op zaterdag. Door het schoonmaken slim te verdelen, werkt de robotstofzuiger efficiënter en hoeft hij tussendoor minder vaak op te laden.

©Wesley Akkerman | ID.nl

4. Gebruik virtuele afbakeningen waar nodig

Veel modellen bieden de mogelijkheid om virtuele grenzen aan te maken: gebieden waar de robotstofzuiger niet mag komen. Denk aan een speelkleed met speelgoed, een losse kabel achter de bank of een plek waar de vloer nat kan zijn. In plaats van zo'n verboden plek elke keer handmatig af te schermen, door er bijvoorbeeld iets voor te zetten, stel je die zones gewoon één keer digitaal in. Het apparaat houdt daar vanaf dan automatisch rekening mee en weet dat hij daar niet meer mag komen.

5. Dweilen? Wees voorzichtig met schoonmaakmiddelen

Kan jouw robotstofzuiger ook dweilen? Gebruik dan alleen het aanbevolen reinigingsmiddel of gewoon water. Veel gewone schoonmaakmiddelen zijn te sterk of laten resten achter, waardoor leidingen of sproeiers kunnen verstoppen. Sommige robotstofzuigers hebben een speciaal reservoir voor schoonmaakmiddel, maar dat geldt niet voor elk model. Iets om naar te kijken voordat je een robotstofzuiger gaat kopen.

6. Maak borstels, wieltjes en sensoren regelmatig schoon

Haren, stof en vuil hopen zich snel op rond de draaiende onderdelen van de robotzuiger. Vooral huisdierharen kunnen oor problemen zorgen. Maak elke week de hoofdborstel los, controleer de zijborstels en veeg vuil weg met een droge doek of meegeleverd hulpstuk. Vergeet ook de val- en navigatiesensoren niet: die kunnen door stof minder goed functioneren, wat de navigatie beïnvloedt.

©Vershinin Evgenii

7. Leeg het stofreservoir af en toe ook zelf

Veel robotstofzuigers hebben een zelflegende functie. Handig, maar ook dan is het slim om af en toe zelf te controleren of alles goed blijft werken. Het stofreservoir is meestal klein en raakt sneller verstopt dan je denkt. Leeg het na een paar schoonmaakbeurten, zeker als je merkt dat hij minder vuil opzuigt of als hij zelf aangeeft dat het reservoir leeg is, maar je toch nog stof en kruimels op de vloer ziet liggen.

8. Zet het laadstation op een vaste plek

Een robotstofzuiger onthoudt zijn omgeving en zoekt na elke beurt zijn laadstation op. Verplaats je dat station naar een andere plek, dan moet hij opnieuw leren waar hij zich bevindt. Zet het station dus op een centrale, bereikbare plek waar voldoende ruimte is en laat het daar staan. Zo voorkom je dat hij de weg kwijt raakt of fouten maakt bij het navigeren.

9. Pas op bij huisdieren

Een ongelukje van een huisdier kan vervelende gevolgen hebben als de stofzuiger erdoorheen rijdt. Laat hem daarom liever schoonmaken op momenten dat je huisdieren buiten zijn of je zeker weet dat de vloer schoon is. Zo voorkom je niet alleen vieze sporen, maar ook schade aan het apparaat en extra schoonmaakwerk achteraf.

©Надія Коваль - stock.adobe.com

10. Automatiseer waar het kan, maar houd controle

Robotstofzuigers zijn bedoeld om werk uit handen te nemen. Toch blijft het verstandig om regelmatig de app te openen, meldingen te controleren en updates uit te voeren. Soms kun je met een kleine aanpassing – zoals het verplaatsen van een kabel, het instellen van een extra schoonmaakbeurt op vrijdag – het resultaat flink verbeteren.

Robotstofzuiger klaar? Zuigen maar!

Het is simpel: hoe beter je robotstofzuiger weet wat hij moet doen, hoe beter hij zijn werk doet. Met deze tips zorg je ervoor dat dat het geval is. En ja, je moet zelf ook af en toe nog wat doen, zoals het stofreservoir controleren of dierenhaar uit de wieltjes te peuteren, maar dat kost hooguit een paar minuutjes van je tijd. Want je weet nu hoe je ervoor zorgt dat de omstandigheden zo goed mogelijk zijn én hoe je hem 'traint'. En daarmee komt hij dicht in de buurt van je ideale huishoudhulp!


🤖 🧹 Accessoires voor je robotstofzuiger?

Je vindt ze