ID.nl logo
Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30
© Skoda
Mobiliteit

Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30

EV-rijdend Nederland heeft de Volvo EX30 massaal in de armen gesloten. Doe je verstandig aan zo'n Zweedse SUV, heeft de Renault Scenic E-Tech Electric niet meer te bieden, of kun je het best nog even wachten op de nieuwe Kia EV3 en Skoda Elroq?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De Volvo EX30 is een dikke hit in Nederland. Tot en met september 2024 zijn al meer dan 8000 exemplaren afgeleverd. Maar er zijn kapers op de kust: als binnenkort de nieuwe Kia EV3 en Skoda Elroq in de showrooms staan, is het succes van de Volvo EX30 niet meer zo vanzelfsprekend. We gaan op onderzoek uit: wat hebben deze drie modellen allemaal te bieden voor de gevraagde prijs, en hoe steekt de grotere Renault Scenic E-Tech Electric daarbij af? En wat gebeurt er als we wat smakelijke opties aan willen vinken?

©Kia

Kia EV3 Long Range 81,4 kWh

De Kia EV3 staat in feite op een vereenvoudigde variant van het gelauwerde E-GMP-platform, waar ook de EV6 en EV9 op staan. Het baanbrekende 800V-boordnet ontbreekt echter, dus de EV3 is niet in staat om met recordsnelheid op te laden. Aan de snellader blijft het piekvermogen steken bij 128 kW. Pluspunten van de EV3 zijn het riante interieur en de rijke uitrusting. De meest complete GT-PlusLine-uitvoering kost nét geen 50.000 euro.

KIA EV3 LONG RANGE 81,4 KWH

Vanafprijs: 41.495 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 204 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 78 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/128 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 14,9 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 605 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,30/1,85/1,56 m
  • Kentekengewicht: 1785 kg
  • Inhoud kofferruimte: 460-1251 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1000 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: 1700 euro (vanaf Plus)
  • Elektrisch bediende achterklep: 4200 euro (vanaf Plus Advanced)
  • 360-gradencamera: 7700 euro (GT-PlusLine)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: 1700 euro (Plus) / 7700 euro (GT-PlusLine)
  • Trekhaak: n.n.b.
  • Warmtepomp: -

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 49.195 EURO

PluspuntenMinpunten
+ 605 km actieradius (WLTP)- 128kW-snelladen
+ Scherpe vanafprijs- Dure optiepakketten
+ Duurste versie blijft onder 50 mille- Geen warmtepomp

©Irwin Versteegh

Renault Scenic E-Tech Electric EV87

Dit is de SUV die je het liefst wilt hebben als je de ruimte nodig hebt. De Renault Scenic is een stuk langer dan de Kia EV3 en Volvo EX30, en dat betaalt zich uit in een riante kofferruimte. Met zijn 87kWh-accu ligt een actieradius van 625 km in het verschiet. De vanafprijs van de Scenic is wel een stuk hoger dan die van de andere auto's, maar de instapversie is al behoorlijk compleet. Vink je echter wat leuke opties aan, dan zit je algauw boven de 50.000 euro.

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC EV87

Vanafprijs: 47.970 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 220 pk
  • Aandrijving: voorwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 87 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 22/150 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 15,5 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 625 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,47/1,86/1,57 m
  • Kentekengewicht: 1817 kg
  • Inhoud kofferruimte: 545-1670 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1100 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: standaard
  • Elektrisch bediende achterklep: standaard
  • 360-gradencamera: 3700 euro (800 euro + Iconic)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: standaard / -
  • Trekhaak: 898 euro (incl. montage)
  • Warmtepomp: standaard

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 51.670 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Rijke standaarduitrusting- Basisversie stevig geprijsd
+ 87kWh-batterij is goed voor 625 km- 220 pk
+ Standaard 22kW-boordlader- Blijf je nog onder de SEPP-grens?

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Skoda

Skoda Elroq 85

Net als de Enyaq staat de nieuwe Skoda Elroq op het bekende MEB-platform van de Volkswagen-groep, maar dan in ingekorte vorm. Skoda levert topmodel Elroq 85 (286 pk, 83kWh-batterij) vanaf 42.990 euro. Een scherpe prijs, maar om de uitvoering van de auto op hetzelfde niveau te krijgen als van de andere EV's in deze prijsvergelijking, dient een flinke meerprijs te worden betaald voor enkele upgradepakketten en aanvullende opties.

SKODA ELROQ 85

Vanafprijs: 42.990 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 286 pk
  • Aandrijving: achterwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 77 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11/175 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 15,3 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 579 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,49/1,88/1,65 m
  • Kentekengewicht: 2119 kg
  • Inhoud kofferruimte: 470-1580 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1000 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Actieve rijstrookassistentie: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Automatische airco: standaard
  • Draadloze telefoonoplader: 1490 euro (upgradepakket Clever)
  • Elektrisch bediende achterklep: 3190 euro (upgradepakket Plus)
  • 360-gradencamera: 4490 euro (upgradepakket Advanced)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: standaard / 4490 euro (Advanced)
  • Trekhaak: 990 euro
  • Warmtepomp: 1090 euro

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 49.560 EURO

PluspuntenMinpunten
+ 175kW-snelladen- Zwaargewicht
+ Scherpe vanafprijs- Meer luxe komt je duur te staan
+ Typisch Skoda: veel ruimte- Kleiner rijbereik dan Kia en Renault

©Igor Stuifzand

Volvo EX30 Single Motor Extended Range

In deze prijsvergelijking is de Volvo EX30 de kleinste auto met de kleinste batterij. Mede door het relatief hoge WLTP-verbruik, is het geen verrassing dat de Zweedse SUV de minste kilometers uit een volle batterij haalt. Basisversie Pure heeft een iets hogere vanafprijs dan de Kia en Skoda, om ons wensenlijstje te completeren dien je echter de duurste Ultra en enkele opties te bestellen. De prijs reikt dan nét boven de 50.000 euro.

VOLVO EX30 SINGLE MOTOR EXTENDED RANGE

Vanafprijs: 43.495 euro

TECHNIEK:

  • Motorvermogen: 272 pk
  • Aandrijving: achterwielen
  • Batterijcapaciteit (netto): 69 kWh
  • Max. laadsnelheid AC/DC: 11 (opt. 22)/153 kW
  • Stroomverbruik (WLTP): 17,0 kWh/100 km
  • Actieradius (gecombineerd, WLTP): 476 km

AFMETINGEN:

  • Lengte/breedte/hoogte: 4,23/1,84/1,55 m
  • Kentekengewicht: 1750 kg
  • Inhoud kofferruimte: 318/904 liter
  • Max. trekgewicht (geremd): 1600 kg

UITRUSTING & OPTIES

  • Adaptieve cruisecontrol: standaard
  • Actieve rijstrookassistentie: standaard
  • Automatische airco: 2500 euro (2-zone, vanaf Plus)
  • Draadloze telefoonoplader: 2500 euro (vanaf Plus)
  • Elektrisch bediende achterklep: 2500 euro (vanaf Plus)
  • 360-gradencamera: 5500 euro (Ultra)
  • Smartphone-integratie: standaard
  • Stoelverwarming/-ventilatie: 360 euro (Climate Pack) / -
  • Trekhaak: 1195 euro
  • Warmtepomp: standaard

PRIJS INCLUSIEF VERMELDE OPTIES: 50.550 EURO

PluspuntenMinpunten
+ Krachtige prestaties- Relatief hoog verbruik
+ AC-laden met 22 kW is optioneel- Haalt geen 500 km uit volle batterij
+ 1600 kilo trekgewicht- 'Kale' basisuitrusting

Conclusie

Het zal erom spannen: blijft de Kia EV3 met grote 81,4kWh-batterij (netto: 78 kWh) zelfs in de meest complete uitvoering GT-PlusLine onder de 50.000 euro als we een trekhaak zouden bestellen? De prijs daarvan heeft Kia nog niet vastgesteld. We geven de EV3 echter strafpunten omdat hij niet wordt geleverd met een energiebesparende warmtepomp – ook niet tegen meerprijs. Dat drukt de prijs, maar trekt deze prijsvergelijking wel wat scheef. Als een warmtepomp leverbaar zou zijn, dan steeg de prijs van de EV3 zonder twijfel boven de 50 mille uit.

De Renault Scenic E-Tech Electric EV87 heeft de hoogste basisprijs, maar daar krijg je een zeer complete standaarduitrusting én een heleboel (meer) ruimte voor terug. Voor zo'n handige 360-gradencamera ben je echter verplicht om te investeren in de meest complete Iconic-uitvoering. Bij het bestellen van alle opties van ons wensenlijstje drijft dat de prijs flink op. Renault belooft een actieradius van een zeer royale 625 kilometer.

De Skoda Elroq 85 is een zeer compleet totaalpakket. De scherpe basisprijs is vooral het resultaat van weglaten. Maar ook als je de auto aankleedt met alle upgradepakketten die wij graag willen hebben, blijft de prijs – zelfs inclusief stoelventilatie – keurig onder de 50.000 euro. Dat weten de Kia, Renault en Volvo hem niet na te doen! Nog meer plussen: 175 kW snelladen, een riant rijbereik van 579 kilometer (WLTP) en een hele grote kofferbak.

De Volvo EX30 Single Motor Extended Range heeft een krachtige elektromotor aan boord, maar die springt niet bijzonder efficiënt met de stroomvoorraad om. Daarnaast heeft de Volvo de kleinste batterij; het lukt 'm daarom niet om tussen twee laadbeurten 500 kilometer (of meer) af te leggen. Net als bij de Renault is stoelventilatie niet verkrijgbaar; met alle overige opties van ons wensenpakket komt de prijs nét boven de 50.000 euro uit. Zodra de Kia EV3 en Skoda Elroq in Nederland zijn, kan de Volvo EX30 daar wel eens flink last van gaan hebben ...

©Skoda

▼ Volgende artikel
Hoe kies je de beste inbouw-magnetron?
© v74
Huis

Hoe kies je de beste inbouw-magnetron?

Een inbouw-magnetron is ideaal als je op zoek bent naar een vaste plek voor je magnetron in een strakke, opgeruimde keuken. Maar hoe weet je welke je moet kiezen? De opties zijn uitgebreid: van compacte solo-magnetrons tot volwaardige combi-magnetrons met stoomfunctie. In dit artikel lees je waar je op moet letten zodat je een model vindt dat past bij jouw keuken én bij de manier waarop je kookt!

Dit is belangrijk bij het kiezen van een inbouw-magnetron
  • Nishoogte, nisbreedte en nisdiepte
  • Solo-magnetron of combi-magnetron?
  • Bediening: draaiknop of touch?
  • Aansluitingen ventilatie

Meten = weten

Een inbouw-magnetron moet precies passen in de nis van je keukenmeubel. Daarom is het belangrijk om goed naar de afmetingen te kijken. Fabrikanten vermelden altijd de benodigde nishoogte, nisbreedte en nisdiepte in de specificaties. De standaard nishoogtes zijn meestal 38 cm of 45 cm. Sommige modellen zijn hoger, maar dan gaat het vaak om combi-ovens of apparaten met extra functies.

De nisbreedte is vrijwel altijd 56 cm. 60 cm komt ook voor, maar dat is eigenlijk meer geschikt voor een volledige oven dan voor een inbouw-magnetron. De nisdiepte varieert tussen de 55 en 58 cm. Meet de beschikbare ruimte goed op, inclusief de diepte van de achterwand en eventuele obstakels zoals elektriciteitsleidingen. Zit er een plint of deur onder? Controleer dan ook of de klep van de magnetron volledig open kan. Hieronder lees je nog wat meer over de afmetingen.

Nishoogte, nisbreedte en nisdiepte: dit zijn de gangbare maten

✅ Nishoogte 38 cm (ca. 380 mm): gangbare maat voor solo-magnetrons. Wordt vaak ingebouwd boven een oven of in een hoge kast. 45 cm (ca. 450 mm): gebruikelijk voor combi-magnetrons. Deze hoogte heb je nodig als je naast de gewone magnetronfuncties (ontdooien/opwarmen) ook wilt grillen of met hetelucht wilt bakken. 60 cm (ca. 590 mm): deze hoogte heb je nodig voor een volwaardige oven met magnetronfunctie. Let op: de magnetronfunctie werkt meestal minder krachtig dan bij een echte magnetron. ✅ Nisbreedte 56 cm (meestal 560 mm nismaat) is standaard. De frontbreedte van het apparaat is dan vaak rond de 595 mm, zodat het mooi aansluit op de omliggende kastfronten. ✅ Nisdiepte 55 tot 56 cm is standaard bij een diepe kast. Sommige apparaten passen al vanaf 50 cm diepte, vooral als de stekker naar beneden kan worden weggewerkt.

©RossandHelen

Solo of combi: welk type magnetron heb je nodig?

Een solo-magnetron gebruik je voor het opwarmen van voedsel, het ontdooien van diepvriesproducten of het bereiden van eenvoudige gerechten. Dit type magnetrons is eenvoudig in gebruik, vaak goedkoper en verbruikt minder stroom. Gebruik je de ovenfunctie nauwelijks, dan is dit een logische keuze.

Een combi-magnetron combineert de magnetronfunctie met een heteluchtoven. Je kunt er dus ook pizza's, taarten of ovenschotels in maken. Sommige combi-magnetrons hebben zelfs een grillstand of een stoomfunctie , waardoor je meerdere keukenapparaten kunt vervangen door één toestel. Houd er wel rekening mee dat een combi-magnetron doorgaans iets duurder is en iets langer nodig heeft om voor te verwarmen dan een volwaardige oven.

Voorbeeld: kook je veel met verse groenten en vis, dan is een model met stoomfunctie interessant. Warm je vooral soep en kant-en-klaarmaaltijden op, dan is een solo-magnetron vaak meer dan voldoende.

Bediening: draaiknop of touch?

Het gebruiksgemak verschilt per model. Traditionele modellen hebben vaak draaiknoppen: één voor het vermogen, één voor de tijd. Simpel en overzichtelijk, vooral geschikt als je de magnetron hoofdzakelijk gebruikt voor opwarmen en ontdooien.

Moderne inbouw-magnetrons zijn vaak uitgerust met touchbediening of zelfs een touchscreen. Je selecteert dan via het display het programma, de temperatuur of het gewicht. Sommige modellen hebben automatische programma's die zelf de bereidingstijd en het vermogen aanpassen. Handig, maar soms ook wat omslachtiger bij simpele taken.

Tip: probeer in een winkel of showroom hoe intuïtief het menu aanvoelt. Kies een bediening die past bij hoe jij graag kookt.

©Tom Baker | tab62

Let op de aansluiting en ventilatie

Een inbouw-magnetron werkt op een standaard stopcontact (230 volt), maar let goed op het vermogen. Sommige combi-modellen hebben een hoger piekverbruik; zorg dat de groep waarop je het aansluit dit aankan. Kijk ook waar de stekker zit: die moet je kwijt kunnen achter het meubel of via een uitsparing in de achterwand.

Daarnaast is ventilatie belangrijk. Tijdens het gebruik komt warmte vrij. In de handleiding van het apparaat staan minimale ventilatieruimtes aangegeven, bijvoorbeeld 2 cm boven en 5 cm achter. Houd je je daar niet aan, dan kan de magnetron oververhit raken of minder lang meegaan. Zit er al een oven onder of boven de plek waar je de magnetron wilt inbouwen? Controleer dan of de gecombineerde warmteafvoer goed geregeld is.

Praktische keuzehulp

Stel jezelf de volgende vragen voor je een keuze maakt:

☐ Waar komt de magnetron precies? In een hoge kast, boven een oven of op ooghoogte?
☐ Gebruik je nu vooral de magnetronfunctie of bak je ook regelmatig in de oven?
☐ Heb je al een aparte oven? Dan heb je vaak voldoende aan een solo-magnetron
☐ Wil je kunnen grillen of stomen?
☐ Wil je eenvoudige bediening of juist veel automatische programma's?
☐ Komt de magnetron in een bestaande nis of kastenwand, of wordt de keuken nog gebouwd?

Een voorbeeld: stel, je woont alleen, kookt snel en gebruikt de oven amper. Dan is een solo-magnetron van 38 cm hoog met draaiknoppen prima. Heb je een gezin, kook je gevarieerd en wil je ruimte besparen? Dan is een combi van 45 cm met grill en stoomfunctie een betere match.

Conclusie

Een inbouw-magnetron kiezen begint bij de afmetingen, maar gaat vooral over hoe jij kookt. Warm je snel iets op, dan is een eenvoudige solo-magnetron vaak genoeg. Bak je graag of heb je weinig ruimte, dan loont het om te investeren in een goede combi-magnetron. Let altijd op de inbouwmaten, ventilatie en bediening. Zo voorkom je verrassingen en haal je het meeste uit je keuken.

▼ Volgende artikel
Review SwitchBot Roller Shade - Handig en slim, maar pittige installatie
© MG | ID.nl
Energie

Review SwitchBot Roller Shade - Handig en slim, maar pittige installatie

Er komen steeds meer toepassingen voor het automatiseren van je huis. SwitchBot is al wat langer in Nederland actief en heeft naast robotstofzuigers, schakelaars voor lichtknoppen en elektronische sloten ook een automatisch open- en sluitsysteem voor gewone gordijnen in het assortiment. Daar is nu een systeem voor rolgordijnen bijgekomen: de Roller Shade.

Goed
Conclusie

De SwitchBot Roller Shade is een fraaie manier om je woning te automatiseren en sluit goed aan als je al andere slimme apparaten in huis hebt. Het rolgordijn is volledig verduisterend, wat prettig kan zijn, maar alleen als het systeem perfect past — en dat is niet altijd eenvoudig te realiseren. Het gordijn zelf kan namelijk niet de volledige breedte van het montagesysteem beslaan. Bovendien komt de installatie vrij nauw, dus nauwkeurig opmeten vooraf is absoluut essentieel.

Plus- en minpunten
  • Automatische bediening via app of knoppen
  • Werkt met verschillende slimme diensten
  • Volledige verduistering
  • Installatie is complex en moet nauwkeurig gebeuren
  • Behoorlijk prijzig

Thuisautomatisering is een handige manier om apparaten in het huishouden te bedienen zonder dat je in de meeste gevallen ook zelf thuis hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de temperatuur in huis, het bedienen van de verlichting of deuren, maar ook het openen of sluiten van de gordijnen. Op warme dagen kan het bijvoorbeeld slim zijn om die gordijnen automatisch te sluiten als de temperatuur boven een bepaalde waarde uitkomt, of wanneer er een bepaalde intensiteit van lichtinval is.

Al deze zaken en meer kun je inregelen met de spullen van SwitchBot. Het ecosysteem van dit bedrijf omvat een scala aan apparaten, variërend van raam- en deursensors en lichtknoprobots die je lichtknoppen kunnen indrukken tot complete aircosystemen en zelfs robotstofzuigers. Maar ook slimme lampen en gordijnsystemen dus. We hebben van SwitchBot al eerder de SwitchBot Curtain en de SwitchBot Curtain 3 getest, systemen die bedoeld zijn voor gordijnen op rails.

Complete set

De SwitchBot Roller Shade is een rolgordijnsysteem waar het rolgordijn zelf al bij wordt geleverd, in tegenstelling tot de SwitchBot Curtain die bedoeld is om aan een bestaand gordijnsysteem te koppelen. Overigens kun je ook je eigen bestaande rolgordijn op het systeem van de Roller Shade monteren.

De Roller Shade is een compleet rolgordijnpakket, en in de doos vind je alles wat je nodig hebt om het systeem op te hangen. Alle beugels, het rolsysteem, schroeven en pluggen worden meegeleverd, en zelfs gereedschap voor het vastdraaien van schroeven en het op maat snijden van het rolgordijn zelf ontbreekt niet. Verder krijg je er een bedieningspaneeltje bij, bestaande uit een omhoog- en omlaagknopm, en een kabeltje van zo'n twee meter dat kan worden aangesloten op de daarvoor gemaakte aansluiting op het frame. De Roller Shade wordt aangedreven door een interne batterij die volgens SwitchBot acht maanden lang werkt zonder tussentijds opladen. Via de usb-c-poort kan het systeem indien nodig bijtanken.

Alle bevestigingsmaterialen worden meegeleverd.

Goed opmeten

Voordat je aan de slag gaat met de Roller Shade, of eigenlijk: voordat je er eentje gaat kopen, moet je eerst even goed controleren of je de juiste afmetingen in je winkelwagentje hebt. De SwitchBot Roller Shade is beschikbaar in vier breedteversies en in twee basiskleuren: gebroken wit en grijs. Voor de breedte kun je kiezen uit small, medium, large en extra large, waarbij je opeenvolgend kunt kiezen voor breedtes van 58 t/m 80 cm, 80 tot 110 cm, 110 tot 140 cm en 140 tot 185 cm.

Prijzen en maten

Omdat ramen en kozijnen nu eenmaal niet zijn gestandaardiseerd, wordt de Roller Shade geleverd in een viertal maten. Dankzij het schuifsysteem kun je een exemplaar kopen waar je een minimale hoeveelheid stof van hoeft af te knippen of snijden. De kans is namelijk klein dat het rolgordijn meteen past zonder enige aanpassing.

S (58 t/m 80 cm): € 219,99 M (80 t/m 110 cm): € 259,99 L (110 t/m 140 cm): € 299,99 XL (140 t/m 185 cm): € 339,99

Goed om te weten: alle genoemde Roller Shades worden geleverd in de maximale breedte. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je het systeem aanschaft en het bijvoorbeeld wilt vervoeren of laat bezorgen: het is geen klein pakket.

Wij hebben voor de XL-versie gekozen, omdat het kozijn waarop de SwitchBot wordt getest een breedte van 171 cm heeft. Geen enkele SwitchBot Roller Shade zal direct passen op het raamkozijn waar je hem wilt gebruiken, waardoor je waarschijnlijk altijd een stuk gordijnstof zult moeten verwijderen. Verderop lees je hoe dat werkt.

Schematische weergave van de werking van het Roller Shade-systeem.

Belangrijk is om vooraf goed te bedenken hoe je de SwitchBot Roller Shade(s) wilt inzetten. De gordijnen zijn van polyester en verduisteren volledig. Dat kan donkerder zijn dan je gewend bent, maar in een slaapkamer is het juist vaak ideaal. Houd er wel rekening mee dat de kosten snel oplopen als je meerdere kozijnen naast elkaar hebt, omdat je voor elk raam een afzonderlijke Roller Shade nodig hebt.

Daarnaast bedekken de gordijnen nooit de volledige breedte van het kozijn. Aan beide zijden van de rol blijft een paar centimeter open, omdat de roller niet strak tegen het ophangframe aansluit. Afhankelijk van de montage kunnen hierdoor kieren ontstaan, waardoor er toch licht binnenvalt, vooral aan de kant van de motor. Plaats je meerdere Roller Shades naast elkaar voor één breed raam, dan blijven er altijd kleine openingen zichtbaar tussen de afzonderlijke gordijnen.

Je krijgt het SwitchBot-gordijn niet altijd sluitend aan de zijkanten van een venster.

Op maat maken

Omdat de Roller Shade direct uit de doos waarschijnlijk niet meteen past, moet het systeem op maat worden gemaakt. Hoe dat werkt? Het ophangsysteem bestaat uit een verschuifbare aluminium balk waartussen het rolgordijn hangt. Aan een van de zijdes bevindt zich de motor, die via een stang in de aluminium rol van het gordijn is geschoven. De gordijnrol kan door de andere zijkant los te maken van de motorstang worden afgeschoven en eventueel worden vervangen door je eigen rolgordijn. In dit artikel houden we het bij de uitleg van het meegeleverde gordijn.

Om het meegeleverde SwitchBot-gordijn op maat te maken, is een vrij ingenieus systeem bedacht: aan de niet-gemotoriseerde kant kun je een apart blokje met een snijmes monteren, waar het rolgordijn met buis en al doorheen moet worden gehaald. Op die plek wordt het rolgordijn namelijk op maat gesneden.

Het ingenieuze snijsysteem van de SwitchBot Roller Shade dat het gordijn op maat kan snijden.

In de SwitchBot-app geef je aan dat je een snij-sessie wilt starten. De motor van het rolgordijn begint nu langzaam te draaien. Tijdens het draaien moet je met de meegeleverde schroevendraaier het messysteem aandraaien, zodat het mes steeds dieper door de gordijnstof snijdt. Dat aandraaien doe je net zo lang tot het mes volledig door de stof heen is en bij de buis zelf is beland.

Het laatste deel van de buis waarop het gordijn is gerold, bestaat uit plastic. Als de snij-sessie correct is uitgevoerd en het mes met de schroevendraaier strak genoeg is aangedraaid, kan zelfs het plastic worden doorgesneden, of er in elk geval voor zorgen dat het makkelijker kan worden afgebroken.

Nadat een stuk van de gordijnstof is afgesneden, moet het einde nog wel worden losgemaakt van de rol zelf.

Volledig uitrollen

Wanneer het overtollige stuk stof is losgesneden van de rest van het rolgordijn, blijft dat stuk aan het eind natuurlijk nog wel vastzitten aan de oprolbuis. Om dat stuk los te kunnen krijgen, moet de hele gordijnrol worden afgerold. Met een totale lengte van maar liefst 2,20 meter is dat nogal wat. Dat afrollen kan door middel van de app, maar kan ook handmatig door de oprolbuis eerst van de motorstang af te halen. Nadat het gordijn tot het eind is afgerold, kan het overtollige deel van de oprolbuis worden losgeknipt. Daarna breek je (zoals hierboven besproken) het overtollige plastic deel van de oprolbuis buis af, maar beter kun je proberen om dat stuk met een goed stanleymes af te snijden (het plastic is niet heel dik).

Het complete plastic deel van de oprolbuis moet er nu afgehaald worden, zodat de rest van het gordijn fatsoenlijk aan de buis kan worden bevestigd. De oprolbuis heeft nog een binnenste buis die je weer door het plastic deel moet schuiven. Vervolgens schuif je het dikke gedeelte van het gordijn door de sleuf van de plastic buis en schroef je alles vast.

Ook de oprolbuis moet je na het verwijderen van de overtollige gordijnstof weer op maat maken. Een screenshot uit de pdf-handleiding.

Het opnieuw oprollen van het rolgordijn dient zorgvuldig te gebeuren, waarbij de linker- en de rechterkant gelijkmatig moeten worden opgerold. Gaat dat niet helemaal netjes, dan bestaat de kans dat het gordijn na het oprollen niet helemaal recht en strak om de oprolbuis zit. In ons geval moesten we het een paar keer opnieuw doen om alles strak te krijgen. Als het gordijn scheef op de rol zit, kan deze vast komen te zitten tijdens het automatisch omhoog rollen.

Ophangen

Het ophangsysteem van de Roller Shade is anders dan het gemiddelde rolgordijn. Die worden doorgaans links en rechts van de oprolbuis op het kozijn geschroefd. Bij de Roller Shade zit het bevestigingssysteem boven de aluminium balk en moet het systeem daar schuin in worden geklikt. Op zich is dat een prima manier, maar het vergt wel wat handigheid en je moet ietsje boven je macht werken omdat het hele systeem relatief zwaar is. De klus kun je dan ook beter met z'n tweeën doen.

Ook zijn de beugels waarin het aluminium frame wordt opgehangen niet heel stevig, waardoor alles een beetje naar beneden zakt op het moment dat het systeem wordt vastgeklikt. Ook belangrijk om te weten: past het frame precies in een raamnis, dan moet je het systeem compleet met het rolgordijn erin ophangen. Het rolgordijn er achteraf in plaatsen is dan niet mogelijk, omdat het systeem alleen vanaf één kant kan worden losgemaakt en het rolgordijn over de aandrijfstang van de motor geplaatst moet worden.

©MG | ID.nl

Kalibratie

Nadat de Roller Shade is opgehangen, is het tijd voor de kalibratie. Dat is nodig voor het systeem om te kunnen bepalen wanneer het rolgordijn volledig is opgerold en wanneer hij helemaal is uitgerold. Het rolgordijn is namelijk geschikt voor ramen tot zo'n 2 meter hoog, en dan moet op een bepaald moment worden ingesteld tot hoe ver het gordijn moet uitrollen totdat het venster compleet door het gordijn is bedekt. Het systeem kan niet uit zichzelf zien of het zich helemaal heeft opgerold; ook dat moet worden gekalibreerd.

Je start de kalibratie met behulp van de app, waarbij eerst moet worden bepaald wanneer het systeem volledig is opgerold. Aan de onderkant van het gordijn is een (eerder gemonteerde) aluminium stang geplaatst, die fungeert als tegengewicht om het gordijn op zijn plek te houden. Die stang dient tevens als buffer om te voorkomen dat het gordijn na het compleet oprollen blijft doordraaien. Tijdens het kalibratieproces kun je zelf niet aangeven wanneer tijdens het oprollen het einde is bereikt; dat stopt vanzelf zodra de aluminium stang het ophangframe bereikt. De app vraagt de gebruiker vervolgens of het systeem is vastgelopen of dat het einde is bereikt.

Het oprollen stopt hierdoor echter wel vrij abrupt en lijkt hiermee het ophangsysteem te beschadigen, omdat de aluminium balk relatief bruusk tegen het ophangframe wordt getrokken. Deze manier van kalibreren voelt al met al wat primitief aan, maar het werkt wel. De volgende stap is het bepalen van de afrollengte. Hierbij bepaalt de gebruiker wanneer het einde is bereikt en het raam naar wens is bedekt. Je drukt dan simpelweg op de stopknop en accepteert de stand van het gordijn. Na de kalibratie kun je de Roller Shade volledig gebruiken.

Spraakbesturing en slimme systemen

De SwitchBot Roller Shade kan ook overweg met de systemen van Google Assistant, Google Home en Alexa, maar hier is wel een apart verkrijgbare Hub voor nodig. Eenmaal daarop aangesloten kun je de gordijnen sluiten met opdrachten als 'Hey Google, sluit de gordijnen in de slaapkamer'.

Verder is de Roller Shade compatibel met Matter, het nieuwere protocol voor slimme apparaten.

Schema's en timers

De SwitchBot-app voor de kalibratie en de bediening gebruik je ook als je andere apparaten van dit merk in huis hebt. De app is niet specifiek gericht op het rolgordijnsysteem, maar kan ook worden gebruikt voor het uitlezen van de verschillende temperatuur- en vochtmeters van SwitchBot, het bedienen van de andere gordijnsystemen zoals de SwitchBot Curtain 1 en Curtain 3 en andere slimme apparaten.

Handig is dat je verschillende apparaten en meters van SwitchBot aan elkaar kunt koppelen. Zo kun je er bijvoorbeeld bij het bereiken van een ingestelde temperatuur voor zorgen dat de Roller Shade automatisch wordt gesloten of geopend. Dat kan ook bij een bepaalde lichtintensiteit: als je een (apart te verkrijgen) zonnepaneel aan de usb-c-poort op de Roller Shade aansluit, kun je aangeven bij welke intensiteit het gordijn moet sluiten of openen. Met het aansluiten van zo'n zonnepaneel wordt de Roller Shade trouwens ook automatisch opgeladen.

Conclusie

De SwitchBot Roller Shade is een mooie manier om je huis te automatiseren en kan een prima toevoeging zijn als je al delen van je huis hebt geautomatiseerd. In combinatie met bijvoorbeeld een slimme thermostaat, verlichting en koel- of verwarmingsapparaten kun je bij warm weer je huis koel houden, of 's winters juist warmer krijgen. Dankzij het SwitchBot-ecosysteem is het handig dat je het rolgordijnsysteem kunt meenemen in alle routines voor huisautomatiseringen.

De Roller Shade is 100 procent verduisterend. Dat kan prettig zijn, maar dat werkt alleen goed als je het rolgordijnsysteem ook echt goed passend krijgt. Helaas lukt dat niet altijd, omdat het rolgordijn zelf niet de volledige breedte van het montagesysteem heeft. Daarnaast luistert de installatie vrij nauw, dus alles goed van tevoren opmeten is essentieel.