ID.nl logo
EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

De Renault Scenic E-Tech Electric heeft de prestigieuze titel 'European Car of the Year 2024' in de wacht gesleept. In het eindoordeel van de 59-koppige jury wordt de volledig elektrische Scenic geprezen om zijn fraaie design, uitstekende laadprestaties, gunstige prijsstelling en goede rijeigenschappen. Kun je de Renault Scenic E-Tech Electric met een gerust hart 'blind' bestellen, of zijn er toch nog puntjes van aandacht?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

De Scenic staat op hetzelfde schaalbare platform als de Megane. De afstand tussen voor- en achterwielen werd 10 centimeter verlengd.

Scenic – waar ken ik die naam toch van?

Voor de naamgeving van zijn elektrische modellen grijpt Renault terug naar oude succesnummers. Zo kan de koper gemakkelijker inschatten in welke (prijs)segmenten deze EV's opereren. Binnen de compacte klasse is met de Renault 5 een klassieker nieuw leven ingeblazen, terwijl de Megane voor zowel de particuliere koper als de zakelijke rijder een interessante gezinsauto is. Volgens dezelfde logica heeft Renault ook voor het ruimtelijke Megane-alternatief een ingeburgerde naam afgestoft: Scenic.

Renault gebruikte de naam 'Scénic' in 1996 voor het eerst op een productiemodel. Bij deze auto werd het ruimtelijke MPV-concept van de innovatieve Espace in een kleinere jas gestoken. Een gouden greep, die Renault niet alleen de titel 'Auto van het Jaar 1997' opleverde, maar ook een stormloop naar de showrooms. Menig autofabrikant kopieerde het idee achter de Scénic; het MPV-succes had echter een beperkte houdbaarheid. Rond de eeuwwisseling stapten MPV-rijders massaal over op een compacte SUV.

©Igor Stuifzand

Het design van de Renault Scenic E-Tech Electric volgt de huidige trends. De Megane heeft meer 'eigen gezicht'.

Een bron van inkomsten waarop veel autofabrikanten hun verdienmodel nog steeds hebben afgestemd. Volkomen begrijpelijk dus dat Renault in navolging van de Megane ook een compacte SUV op het volledig elektrische CMF-EV platform heeft ontwikkeld. Dit platform wordt trouwens ook gebruikt door alliantiepartner Nissan, voor de Ariya en de toekomstige Leaf. Vergeleken met de Renault Megane heeft de Scenic E-Tech echter een 10 centimeter grotere wielbasis. Gunstig voor de binnenruimte.

©Igor Stuifzand

Wie in de Megane klaagt over gebrek aan ruimte, wordt in de Scenic het zwijgen opgelegd.

Ja, want hoe riant zit je in de Renault Scenic?

Misschien is de binnenruimte wel het belangrijkste minpunt van de Renault Megane E-Tech. Niet zozeer voorin, want daar zit je prima. Maar op de achterbank zitten twee volwassenen ronduit krap. De Scenic maakt korte metten met dat ruimtegebrek. Niet alleen de grotere afstand tussen voor- en achterwielen, maar ook de 7 centimeter extra hoogte zorgt voor veel meer ruimte. Op welke plek je ook gaat zitten in de Scenic: je hoeft je nergens onderbedeeld te voelen. Op de achterbank is meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. Geinig zijn de tablethouders in de middenarmsteun op de achterbank; een knipoog naar de handige vondsten die in zijn oude naamgenoten te vinden waren. En zo eist ook de nieuwe Scenic de rol van ideale gezinswagen op.

©Igor Stuifzand

Fijne stoelen met een hoge rugleuning. Een aangename zithouding achter het stuur is echter even zoeken.

Over het onderwerp 'zitten' toch een aantekening. Voorin neem je plaats in een uit de kluiten gewassen fauteuil, met een hoge rugleuning die je schouders een goede ondersteuning geeft. De bestuurdersstoel kan bovendien met een massagefunctie worden uitgevoerd. Desondanks is het even zoeken naar een comfortabele zitpositie achter het stuur. Wanneer je wat langer bent, zit je door de hoge vloer (waaronder het batterijpakket ligt) met geknikte knieën. Je moet de stoel daardoor algauw omhoog verstellen om tijdens een lange rit lekker te zitten. Een kantelfunctie op de zitting zou welkom zijn.

©Igor Stuifzand

Renault gebruikt zowel in de Megane als in de Scenic hetzelfde dashboard. Ook in de Austral, Espace en Rafale hebben we 'm gezien.

Waar heb ik dat dashboard eerder gezien?

Het instrumentarium van de Scenic wordt ook in andere Renault-modellen toegepast. Niet alleen in de elektrische Megane, maar ook in Austral, Espace en Rafale – de grotere SUV's van het Franse merk, met benzine- en hybridetechniek. Door de afwerking in hoogglans zwart lijkt het L-vormige paneel uit één grote glazen plaat te bestaan. Mooi, maar afhankelijk van de lichtval kan het hinderlijk spiegelen.

©Igor Stuifzand

Spiegeltje spiegeltje – het hoogglanseffect van het instrumentarium resulteert bij een verkeerde lichtval in hinderlijke reflecties.

Afhankelijk van het rijprogramma dat je met de ronde Multi-Sense knop op het aan de boven- en onderzijde afgeplatte stuur kiest, veranderen de graphics in het instrumentarium en multimediascherm van kleur, net als de lichtstrips op het dashboard en deurpanelen. Groen voor ecologisch, blauw voor het normale programma, rood voor sportief, enzovoort. Het is een aantrekkelijk ogend geheel, waarvoor Renault mooie materialen gebruikt. Het kunstleer met witte stiksels en de panelen in houtstructuur creëren een chique atmosfeer.

©Igor Stuifzand

Het is even wennen, al die schakelaars, knoppen en hendels op en om het stuur.

Maar belangrijker: is de bediening begrijpelijk?

Als je rondom het stuur kijkt, zie je een wirwar aan hendels, schakelaars en knopjes. Je kiest de rijrichting met een pookje aan de rechterkant van de stuurkolom, en bedient het audiosysteem, je telefoon, de ruitenwissers, de boordcomputer, de adaptieve cruisecontrol, de richtingaanwijzers, het Multi-Sense rijprogramma én de mate van regeneratie bij het loslaten van het acceleratiepedaal met allerlei verschillende besturingselementen op en om het stuur.

©Igor Stuifzand

Integratie van Google op het multimediasysteem zorgt voor een heel eenvoudige bediening.

Maar wat een overdaad aan functies lijkt, gaat in het dagelijks gebruik snel wennen. Na een paar dagen vonden we alle knopjes en hendels als vanzelf. Ook de bediening van het multimediascherm roept weinig vragen op, wat mede te danken is aan de integratie van Google Play, Google Assistant en Google Maps op het OpenR Link multimediasysteem. Een doordacht systeem. De verplichte waarschuwingssignalen bij het overschrijden van de maximum snelheid en stuurcorrectie bij het naderen van de wegbelijning zijn eenvoudig buitenspel te zetten door twee keer een knopje links op het dashboard in te drukken.

©Igor Stuifzand

Wanneer je kiest voor een contrasterende lakkleur voor het dak betaal je 1300 euro extra.

Hoe zit het met de bagageruimte van de Scenic?

De extra lengte en hoogte van de carrosserie heeft een gunstig effect op het laadvolume van de Renault Scenic E-Tech Electric. Wanneer de achterbank in gebruik is, past er 545 liter achter. Dat is meer dan 100 liter extra in vergelijking met de Megane. Opvallend is dat de kofferbak 4 centimeter smaller is dan in de Megane, maar dat zal in de praktijk zelden of nooit leiden tot transportproblemen. Handig is de diepe bak onder de vloer van de kofferruimte; minder handig is de hoge tildrempel. Vooral bij het in- en uitladen van zware spullen worden de spieren in je onderrug dan extra op de proef gesteld.

©Igor Stuifzand

De afstand van de achterbumper tot de achterbank is niet eens zo groot. De kofferbak moet het vooral van zijn diepte hebben.

Naar de titel 'Trekauto van het Jaar' zal de Auto van het Jaar 2024 niet meedingen. Met een hoogste trekgewicht van 1100 kilo kan er hooguit een compacte tweepersoons caravan aan de trekhaak – die je vervolgens nauwelijks meer mag beladen. Voor een fietsendrager met twee e-bikes, een vouwwagen of een boedelbak laat de Renault Scenic E-Tech Electric zich echter prima voor de kar spannen.

©Igor Stuifzand

Alles voorin: de elektromotor brengt zijn vermogen van 220 pk rechtstreeks over op de voorwielen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Praat me bij over alle batterij- en motorkeuzes!

Net als bij de Megane is het keuzepakket aan batterijformaten en vermogensvarianten voor de Renault Scenic E-Tech Electric uiterst overzichtelijk. Er is een basisversie met een 60kWh-batterij en een elektromotor van 170 pk, en er is een Long Range-variant met 87 kWh aan batterijcapaciteit en een motorvermogen van 220 pk. Voor de aandrijving beperkt Renault zich tot de voorwielen; een variant met twee motoren en vierwielaandrijving bestaat niet.

©Igor Stuifzand

Renault belooft een actieradius van 625 kilometer op een volle batterij. In de praktijk is 500 kilometer realistisch.

Ongeacht de batterij die je kiest, levert Renault standaard een boordlader met een vermogen van 22 kW. Dat is beslist een pluspunt ten opzichte van veel concurrenten, die aan de publieke laadpaal doorgaans een hoogste laadvermogen van 11 kW bereiken. Minder hoogdravend zijn de prestaties aan de snellader. De versie met de 60kWh-batterij haalt een piekvermogen van 130 kW (15-80% in 32 minuten), de Scenic met 87 kWh bereikt 150 kW (15-80% in 37 minuten). De laadpoort zit boven het rechter voorwiel; een ideale plek.

©Igor Stuifzand

Dankzij de directheid van de besturing komen de kwaliteiten van het onderstel nog beter tot hun recht.

Zo'n Renault Scenic E-Tech rijdt vast erg lekker.

Voor dit EV-profiel reden we een week lang met de Scenic E-Tech Electric Long Range in de meest luxueuze Iconic-uitvoering. Genoeg tijd om hem te leren kennen als een veelzijdige auto waar alles op en aan zit. Tijdens de testweek hebben we geen onoverkomelijke tekortkomingen kunnen ontdekken. Dankzij de 220 pk sterke elektromotor levert de auto prima prestaties: met het acceleratiepedaal gevloerd neemt de 0-100-sprint 7,4 seconden in beslag. Je beschikt bovendien over volop snelheidsreserves, tot een maximum van 170 km/h.

©Igor Stuifzand

Led-koplampen zijn standaard op elke Scenic. Vanaf de Techno-uitvoering krijgt de auto adaptief ledlicht met grootlichtassistent.

Dankzij de voorwielaandrijving ligt de Scenic stabiel en koersvast op de (snel)weg. Renault heeft gekozen voor een tamelijk directe besturing. Daardoor laat de SUV zich speels over een bochtige weg sturen. Voor een EV van dit formaat heeft de Scenic geen last van overgewicht; hij staat voor 1817 kilo op kenteken. Ter vergelijking: de Mini Countryman E met (veel kleinere, veel lichtere) 64,6kWh-batterij is net zo zwaar.

©Igor Stuifzand

De standaard wielmaat is 19 inch; de testauto staat echter op 20-inch lichtmetaal.

Het onderstel van de Scenic is in de basis soepel geveerd, en dat levert op een goed onderhouden weg heel veel rijcomfort op. Op korte oneffenheden in de weg valt de schokdemping soms even uit zijn rol, en worden de inzittenden verrast met een onverwacht stevige optater. Maar ook de grote 20-inch wielen onder de testauto spelen daarbij een rol. Overigens is de Renault Scenic E-Tech Electric daarin beslist niet uniek: het is een kwaaltje waar veel meer, door de bank genomen zwaarlijvige, EV's last van hebben.

©Igor Stuifzand

De naam Scenic verscheen in al in 1991 op een studiemodel van een compacte MPV.

Hoe zit 't met het verbruik en de actieradius?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

De getallen die Renault zelf opgeeft voor het stroomverbruik en de te verwachten actieradius (berekend volgens de WLTP-normering) zien er veelbelovend uit. Bij een gemiddelde van 15,8 kWh/100 km moet de versie met 60kWh-batterij een afstand van 430 kilometer op een volle batterij kunnen halen – voor de meeste EV-rijders is dat al een prima range. De Scenic Long Range met 87kWh-batterij 'doet' volgens Renault 15,5 kWh/100 km, bij een maximum rijbereik van 625 kilometer. Kijk, nu gaan we het ergens over hebben!

Maar de praktijk is weerbarstig. In tegenstelling tot de Megane, waarmee we op onze verbruiksronde het WLTP-verbruik van 16,1 kWh/100 km wisten te evenaren, komen we met de Scenic niet bij de officiële opgave in de buurt. Op een koele zomeravond, waarbij de temperatuur schommelt tussen de 20 en 15 graden, noteert de boordcomputer een gemiddelde van 17,5 kWh/100 km. Met name tijdens de 130-etappe, waarbij de auto een stevige westenwind vol op de kop krijgt, zien we het verbruik fors toenemen. Stond de teller bij het betreden van de snelweg nog op 15,8 kWh/100 km, aan het einde van de 130-etappe is het gemiddelde opgelopen naar 18,9 kWh/100 km. Bij de beloofde 625 kilometer komen we dan ook niet in de buurt. Met een terughoudende rijstijl is een actieradius van 500 kilometer echter realistisch.

©Igor Stuifzand

Renault past in de Scenic E-Tech mooie materialen toe, die het interieur een extra luxe uitstraling geven.

Wat kost de Renault Scenic E-Tech en wat voor leuks krijg je allemaal?

Wie gebruik wil maken van de SEPP-subsidieregeling, ziet in de prijslijst van de Renault Scenic dat alleen de versie met 60 kWh-batterij en 170 pk elektromotor hiervoor in aanmerking komt. De prijs voor instapmodel Evolution bedraagt 42.470 euro. Deze versie heeft standaard al een warmtepomp. En ook de veiligheidsuitrusting is behoorlijk compleet: adaptieve cruisecontrol, noodremhulp met herkenning van voetgangers en fietsers, een centrale airbag tussen de bestuurder en bijrijder, full-led koplampen en actieve rijbaancontrole zijn allemaal standaard.

©Igor Stuifzand

Slimme vondst: in de armsteun op de achterbank zitten twee tablethouders met geïntegreerde bekerhouders.

Tweede uitrustingsniveau is de Techno (+ 2500 euro in geval van de 60kWh-uitvoering). De Techno-uitvoering staat tevens aan de basis van de Scenic E-Tech Long Range met 87kWh-batterij. Deze versie staat voor een bedrag van 47.970 euro in de prijslijst, en zit daarmee boven de SEPP-grens. De Techno biedt onder meer Multi Sense, adaptieve led-koplampen met grootlichtautomaat, een regeneratief remsysteem met vier vertragingsgradaties, een combinatie van stof en kunstleer uit gerecycled materiaal en het OpenR Link multimediasysteem met 12-inch aanraakscherm.

Voor de versie met de kleine batterij blijft de keuze beperkt tot de Evolution en Techno, voor de Long Range heeft Renault nog twee omvangrijkere uitrustingspakketten. De Esprit Alpine (+ 1800 euro) staat op speciale 20-inch wielen, stoelverwarming is standaard en het interieur is gedecoreerd met blauwe elementen.

©Igor Stuifzand

Mooie optie: het panoramadak met elektrochromatisch glas. Meerprijs: 1500 euro.

Topmodel is de Iconic, die voor 51.670 euro in de prijslijst staat. Deze versie beschikt over nog wat extra veiligheidsfuncties, zoals waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer bij achteruit rijden, dodehoekwaarschuwing met stuurcorrectie en uitstapbeveiliging, die je vóór het uitstappen een seintje geeft wanneer een fietser of andere auto in de buurt is. Maar ook een bestuurdersstoel met elektrische verstelling en massage is standaard. Ruimte voor smakelijke, niet overdreven kostbare opties blijft er zeker over, onder meer voor een panoramadak met elektrochromatisch glas à 1500 euro (een mooie vertoning hoe het zich 'opent' en 'sluit'), een camerabinnenspiegel à 800 euro en tweekleurige lak voor 1300 euro.

©Igor Stuifzand

Alleen met de kleinere 60kWh-batterij komt de Renault Scenic dit jaar nog in aanmerking voor SEPP-subsidie.

▼ Volgende artikel
Black Friday Week bij Expert: zeven elektronica-deals die je niet wilt missen
Huis

Black Friday Week bij Expert: zeven elektronica-deals die je niet wilt missen

Het is Black Friday Week bij Expert. In de winkels én online vind je hoge kortingen op televisies, laptops, wasmachines, drogers, e-readers en slimme apparaten. Dit is dus hét moment om toe te slaan. Hieronder zetten we zeven producten in de spotlight – en je ziet meteen welke korting je krijgt!

Partnerbijdrage - in samenwerking met Expert

LG 55QNED86A6A 55-inch: 4K QNED EVO-televisie

De LG 55QNED86A6A combineert QNED EVO-technologie met een 55-inch 4K-scherm voor helder beeld en nauwkeurige kleuren. De α8 AI Processor 4K optimaliseert beeld en geluid automatisch, terwijl HDR10 en HLG zorgen voor een breed dynamisch bereik. Dankzij WebOS 25 schakel je snel tussen apps, en met vier HDMI 2.1-poorten sluit je moeiteloos consoles of streamingapparaten aan. Een complete smart-tv voor films, series en gaming.

💡LG 55QNED86A6A: van 849 euro voor 675 euro

Samsung WW11DG6B25LB: grote en zuinige wasmachine

De Samsung WW11DG6B25LB heeft een ruime trommel van 11 kilo en centrifugeert met 1400 toeren. EcoBubble wast grondig op lage temperatuur en Hygiënisch Stomen verwijdert bacteriën en allergenen. Met SuperSpeed is een volle trommel in 39 minuten schoon. Het AI Display leert welke programma's je het meest gebruikt en zet die vooraan. Bovendien is het met een energieklasse van A -10% ook nog eens een zuinige wasmachine.

💡Samsung WW11DG6B25LB: van 819 euro voor 566 euro

Beko BM3T3823W: energiezuinige warmtepompdroger

De Beko BM3T3823W is een energiezuinige warmtepompdroger met een capaciteit van 8 kilo. Dankzij EcoGentle blijven kleuren mooi, terwijl het AquaWave-systeem zorgt voor een zachte trommelbeweging die slijtage beperkt. De vijftien programma's bieden opties voor uiteenlopende stoffen, van katoen tot fijne was. Het overzichtelijke LED-display toont de resterende tijd en maakt elke instelling eenvoudig.

💡Beko BM3T3823W: van 519 euro voor 433 euro

Het is Black Friday Week bij Expert! Profiteer deze week van onweerstaanbare Black Friday Deals op al je favoriete televisies, wasmachines, drogers, laptops, e-readers en nog veel meer! Naast de Black Friday Deals op deze pagina zijn er nog veel meer. Allemaal zien? Ga naar https://www.expert.nl/black-friday voor alle deals!

Inventum VVW6008AB: vrijstaande vaatwasser

De Inventum VVW6008AB is een praktische vrijstaande vaatwasser met ruimte voor twaalf couverts. Met een hoogte van 85 centimeter past hij onder de meeste aanrechtbladen. De indeling is overzichtelijk en de bestekmand houdt messen, vorken en lepels bij elkaar zodat alles goed schoon wordt. Een nuchtere, stille vaatwasser die ontworpen is voor dagelijks gebruik.

💡Inventum VVW6008AB: van 379 euro voor 299 euro

Acer Aspire Go 15 (AG15-42P-R6QL): allround laptop

De Acer Aspire Go 15 combineert een slank ontwerp met sterke prestaties. De AMD Ryzen 7 5825U-processor en 16 GB RAM zorgen voor soepele multitasking, terwijl de 512 GB SSD voor snelle opstarttijden zorgt. Het 15,6-inch Full HD IPS-scherm levert scherpe beelden en AMD Radeon Graphics zorgt voor verbeterde grafische prestaties. Een lichte, veelzijdige laptop voor thuis, studie en onderweg.

💡Acer Aspire Go 15 (AG15-42P-R6QL): van 599 euro voor 499 euro

Eufy Video Doorbell E340 + Chime: slimme deurbel

De Eufy Video Doorbell E340 toont wie er voor je deur staat in scherpe 1080p- of 1536p-modus. Dankzij de draadloze installatie heb je geen bedrading nodig. Via de Eufy-app bekijk je livebeelden en meldingen op je smartphone. De meegeleverde Chime zorgt dat je het signaal ook zonder telefoon hoort. Een eenvoudige manier om je huis slimmer en veiliger te maken.

💡Eufy Video Doorbell E340 + Chime: van 199 euro voor 119 euro

Kobo Libra Colour (zwart): e-reader met kleurenscherm

De Kobo Libra Colour heeft een 7-inch E Ink Kaleido 3-scherm dat omslagen, illustraties en notities in kleur weergeeft. De e-reader is waterbestendig (IPX8) en biedt 32 GB opslag voor duizenden boeken. ComfortLight PRO vermindert automatisch blauw licht voor prettig lezen. Wie met de Kobo Stylus 2 werkt (optioneel), kan notities en markeringen in kleur maken. Ideaal voor lezen thuis en onderweg.

💡Kobo Libra Colour (zwart): van 239 euro voor 209 euro

Over Expert

Expert is in 2025 voor de achtste keer uitgeroepen tot Beste Winkelketen in de elektronica-branche. De formule staat al jaren bekend als dé klantgerichte vakspeciaalzaak in home-elektronica, met een aanbod van betrouwbare merken en scherpe aanbiedingen. Bestel je online, dan koop je altijd bij een van de 141 lokale Expert-winkels in je eigen regio. Die persoonlijke aanpak zorgt voor goed advies en een service die past bij jouw situatie. Je kunt dus kiezen: bestel via de webshop of bezoek een van de 141 winkels verspreid door Nederland.
Alle Expert Black Friday-deals zien? Ga dan naar https://www.expert.nl/black-friday!

▼ Volgende artikel
Review Panasonic TV-55Z90BE6 -  Kwaliteit met een hoog prijskaartje
Huis

Review Panasonic TV-55Z90BE6 - Kwaliteit met een hoog prijskaartje

De Panasonic TV-55Z90BE6 is een premium OLED-tv, net onder het topmodel. Hij mikt op uitmuntende beeldkwaliteit en zal heel wat kijkers aantrekken, ongeacht wat hun favoriete kijkvoer is. Maar de concurrentie is zwaar en we vragen ons af of de tv iets extra te bieden heeft.

Fantastisch
Energy label
Samenvatting

De Panasonic Z90B levert prachtige beelden dankzij het heldere Master OLED Pro-paneel en uitstekende kalibratie. De tv ondersteunt alle HDR-formaten en is met snelle HDMI 2.1-poorten ideaal voor gamers. Het geluid is prima en de draaivoet handig. Minpunten zijn het gebrek aan DTS en ontbrekende Belgische apps op Fire TV.

Plus- en minpunten
  • Zeer goede piekhelderheid
  • OLED-contrast en zeer goed schaduwdetail
  • Goede kalibratie af fabrikant
  • Goede bewegingsscherpte
  • Gebrek aan lokale smart tv-apps voor België
  • Geen ondersteuning voor DTS
  • Hoge adviesprijs
Panasonic TV-55Z90BE6

Adviesprijs: 2.199 euro
Wat: Ultra HD 4K 144Hz W-OLED-tv
Schermformaat: 55 inch (139cm)
Aansluitingen: 4x HDMI (2x v2.1 48Gbps, 2x v2.0 18GBps, ARC/eARC, ALLM, 4K144 HFR, VRR), 3x USB, 1x optisch digitaal uit, 1x hoofdtelefoon/subwoofer, 3x antenne, 1x Ethernet, WiFi 5, Airplay2, Bluetooth
Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, HDR10+ Adaptive, Dolby Atmos, Fire TV, USB/DLNA-mediaspeler, dual DVB-T2/C/S2, CI+-slot, HCX Pro AI Mk II Processor
Afmetingen: 1225 x 787 x 348 mm (incl. voet)
Gewicht: 23 kg (incl. voet)
Verbruik (per 1000 uur): SDR 84 kWh/1000h (G) / HDR 147 kWh/1000h (G)

Panasonic heeft nooit voor opvallende designs gekozen en dat is dit keer niet anders. Het zwarte toestel combineert een slank scherm met een relatief grote behuizing voor de elektronica en aansluitingen achteraan. De afwerking is piekfijn in orde. In tegenstelling tot veel concurrenten staat de Z90B op een draaivoet, een detail dat voor velen handig kan zijn. Opvallend is dat de Z90B voorwaarts gerichte luidsprekers heeft die in een balk onderaan het scherm zitten. Het toestel staat nauwelijks 2cm boven het meubel, maar wie een soundbar wil gebruiken kan die toch voor de tv zetten als de luidsprekerbalk in dat geval toch niet wordt gebruikt.

De aansluitingen staan allemaal zijwaarts of naar onder gericht zodat ze wandmontage niet bemoeilijken. De vier HDMI-poorten zijn onderverdeeld in twee HDMI 2.0-poorten en twee HDMI 2.1-poorten. Die laatste twee leveren 48Gbps bandbreedte en ondersteunen alle belangrijke gamerfuncties, ALLM, HDMI VRR, AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync en kunnen gebruikt worden voor gaming in 4K120 (consoles) of 4K144 (pc). Gamers genieten van een lage input-lag, 6,0ms in 2K120 en 10,5ms in 4K60. Verder vinden we drie usb-poorten, ethernet, WiFi 5, Bluetooth, een optische digitale audio-uitgang en hoofdtelefoonaansluiting. Die laatste is via het menu om te schakelen naar een subwoofer-uitgang. Voor live tv is er een dubbele tuner (DVB-T2/C/S2) met een CI+-slot. 

De achterzijde met alle aansluitingen.

Referentie kalibratie en goede piekhelderheid

De Z90B is verder voorzien van een Master OLED Pro paneel, dat is hetzelfde of een gelijkwaardig paneel die we ook op de Philips OLED810 of LG C5 aantreft. Het paneel in ons testexemplaar toonde een bijzonder goede uniformiteit in heldere en donkere beelden, er is geen spoor van verticale strepen. De kijkhoek is zeer goed, zoals bij alle OLED-tv’s, en de anti-reflectielaag is degelijk, al blijft het van belang om sterke reflecties in het scherm te vermijden. Het toestel pakt uit met een bijzonder goede piekhelderheid. In HDR10 Filmmaker mode meten we 1316 nits op het 10%-venster, en 220 nits op het volledig wit scherm.

Lees ook: Zo testen we televisies voor ID.nl

Wat HDR-piekhelderheid betreft steekt de Z90B daarmee zelfs de LG C5 voorbij, al is het verschil klein. In SDR liggen de resultaten dichter bij elkaar, maar neem de LG C5 de leiding op het volledig wit veld waar hij 265 nits haalt, terwijl de Z90B op 202 nits zit. Voor SDR zal de C5 daardoor iets helderder lijken. Het kleurbereik van 98,3% P3 is wat we ondertussen al even gewend zijn van OLED-tv’s. Dat is zeer goed, en met die specificaties staat de Z90B uitstekend in de startblokken voor top HDR-beelden.

Veel hangt ook af van de kalibratie, en op dat vlak kunnen we de Z90B echt niets verwijten. We gebruiken graag Filmmaker Mode, in SDR is die erg donker ingesteld. Zet de Verlichtingssterkte op 70, en laat de lichtsensor aan en je bent klaar. De fouten die we meten zijn zo klein dat ze op een referentiemonitor niet zouden misstaan. Reken dan ook op mooie natuurlijke beelden, met veel kleurexpressie en goede schaduwdetails. Ook voor HDR10 is de Filmmaker Mode de beste keuze. De tv levert bijzonder goed schaduwdetail, zelfs in onze moeilijkste testscène, de strandscène uit House of Dragons.

Heb je iets meer detail nodig dan kan dat nog steeds door de ‘Dark Visibility’ instelling te gebruiken. Kleurweergave is erg goed, en heldere nuances blijven uitstekend bewaard. Enkel in de helderste tinten verliezen ze wat kleurintensiteit, dat is typisch voor W-OLED. De Z90B ondersteunt bovendien HDR10+ Adaptive en Dolby Vision IQ Precision Detail, voor de beste HDR-beeldkwaliteit. 

Beeldverwerking

De HCX Pro AI MkII processor die Panasonic ook in vorige modellen gebruikte levert bijzonder mooie prestaties. Deinterlacing van live tv (1080i) beeld en ruisonderdrukking scoren goed. Al dient gezegd dat Panasonic erg voorzichtig is met beeldverwerking. De ‘Min’ instelling is voor de meeste beeldverwerking een veilige keuze. Bevat de bron duidelijk ruis, dan zal dat vermoedelijk wat te voorzichtig zijn, de ‘Med’ instelling (voor ruisonderdrukking) levert dan betere resultaten. Upscaling zorgt voor mooie, scherpe beelden en met Resolutie Remasteren kan je zelfs wat extra accent leggen. Dat laat je echter best uitstaan bij erg oud (dvd-) beeldmateriaal, de processor accentueert immers ook ruis op dat soort bronnen.

In HDR was de processor erg goed in het vermijden van kleurstroken in zachte kleurovergangen. In SDR zien we nog wat ruimte voor verbetering op dat vlak. Zet ‘Vloeiende schakering’ op ‘Min’, eventueel kan je voor heel zware gevallen naar ‘Med’ schakelen. De processor vermijdt relatief goed dat er te veel detail verloren gaat. De bewegingsscherpte is uitstekend, en met Intelligent Frame Creation kan je de sportbeelden mooi vloeiend maken, of het schokken van het 24fps camerabewegingen in film wegwerken. 

Audiokwaliteit

De Z90B is uitgerust met een redelijk krachtige 2.1-audioconfiguratie van 60W. De stereoluidsprekers staan bovendien voorwaarts gericht, altijd een goed punt voor de audiokwaliteit. Hij ondersteunt Dolby Atmos, maar geen DTS. Voor wie de tv-luidsprekers gebruikt is dat geen belangrijk minpunt. Wie echter een soundbar of andere audio-oplossing gebruikt, moet weten dat de tv geen DTS-signalen doorgeeft via eARC/ARC. Sluit je bron in dat geval dan rechtstreeks aan op de soundbar. Onze filmfragmenten klonken vrij goed, met prima stereoscheiding en een vleugje surround. De woofermodule zorgt voor voldoende bas. De muziekpreset blies onze muziektesten wat extra leven in. De tv kan voldoende volume leveren, maar boven een bepaald niveau hoor je wel wat vervorming. 

Fire TV

Fire TV, het smart tv-systeem van Amazon, vervangt sinds vorig jaar het in huis ontwikkelde My Home Screen. De layout loopt gelijk met die andere smart tv-systemen. Op het Home-scherm neemt een content-caroussel de bovenste helft van het scherm in. Fire TV toont daar op dit moment enkel content-aanbevelingen, geen ongerelateerde reclame. We hopen dat dit zo blijft. Centraal in beeld vind je snelkoppelingen naar het ingelogde profiel, ingangen, bookmarks en de zoekfunctie. Daarnaast is er ruimte voor zes pictogrammen van favoriete apps. Heb je er meer, dan moet je even doorklikken. Verder naar onder zijn er talrijke rijen met aanbevelingen uit verschillende streamingdiensten al krijgt Prime Video duidelijk meer aandacht. De app-store bevat alle belangrijke internationale streamingdiensten, en ook Nederlandse lokale apps zijn vrij goed vertegenwoordigd. Belgische kijkers vinden helaas geen enkele lokale app, een onbegrijpelijk minpunt in 2025. Lees het artikel over Fire TV voor alle details.

De overstap naar Fire TV heeft Panasonic niet aangezet om voor een modernere afstandsbediening te kiezen. De grote afstandsbediening met afgeronde vorm ligt goed in de hand, en de aangename toetsen hebben een lichte aanslag met goede feedback. We zijn ook erg tevreden over de “My App”-toets die je zelf kunt toewijzen aan een app naar keuze, en de “Picture”-toets waarmee je snel van beeldmode verandert. Het ontwerp heeft echter ook nadelen. Door de afmetingen kan je niet alle toetsen bereiken zonder je hand te verplaatsen. En de veelheid aan toetsen is toch wat verouderd. Een compactere versie, met minder toetsen en een oplaadbare batterij zou beter scoren.

De afstandsbediening van de TV-55Z90BE6.

Conclusie

Dat de Panasonic TV-55Z90BE6 uitstekende beeldkwaliteit levert, daar mag je van op aan. Wat jammer dan dat de prijs zo hoog is, dat kost hem een half punt. Als we even vergelijken met concurrenten, dan is de Z90B zonder meer de duurste terwijl hij geen exclusieve features biedt. Minpunten zijn er vooral voor Belgische kijkers die geen enkele lokale app op Fire TV vinden. Het gebrek aan DTS-ondersteuning, daar tillen we minder zwaar aan. Deze tv levert prachtige beelden, zowel in SDR als HDR en hij ondersteunt dan ook nog eens alle belangrijke HDR-formaten. De audio-oplossing levert goede geluidskwaliteit en zorgt samen met de knappe beelden voor een hele mooie filmbeleving. Fire TV heeft alle internationale streaming-apps in huis. Gamers zullen deze televisie ook waarderen want ook voor hen heeft hij alle belangrijke features.