ID.nl logo
Elektrische stadsauto kopen: dit zijn de mogelijkheden
Mobiliteit

Elektrische stadsauto kopen: dit zijn de mogelijkheden

Tegenwoordig heb je het voor het kiezen als je een elektrische auto wilt kopen. Ook als je interesse hebt om een kleinere elektrische stadsauto aan te schaffen, is het aanbod groot. In dit artikel belichten we de mogelijkheden.

Het aanbod aan elektrische stadsauto's is aanzienlijk, maar hoe vind je een model dat bij je past? Hier vind je een overzicht van het huidige aanbod, plus de belangrijkste weetjes. De volgende auto's komen onder andere aan bod:

  • Citroën ë-C3
  • Dacia Spring
  • Fiat 500e
  • Mini Cooper Electric
  • Renault 5

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat is een stadsauto?

Hoewel het begrip 'stadsauto' geen vaste definitie heeft, gaat het hierbij vaak om een auto met een lengte tussen de 3 en 4 meter, waardoor hij vooral in de stad goed tot zijn recht komt. Een stadsauto kan zodoende een A-segmenter zijn, maar ook sommige compacte modellen uit het B-segment vallen binnen deze categorie.

Stadsauto's zijn bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden. In stedelijke omgevingen is geen grote actieradius nodig om de bestemming te bereiken, er hoeft niet geschakeld te worden en ze zijn vaak comfortabel en luxueus uitgevoerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van de eerste elektrische auto's stadsauto's waren.

Citroën ë-C3

De Citroën ë-C3 is een hoogpotige vijfdeurs hatchback die een beetje aan een cross-over doet denken. Dit model heeft een behoorlijke bodemvrijheid van 163 mm, waardoor je makkelijk kunt instappen. De hoge koets en het ruime, praktische interieur zijn zo ontworpen om goed overzicht te bieden over de weg. Met zijn lengte van 4,01 meter is de ë-C3 vrij groot, maar compact genoeg om makkelijk door de stad te manoeuvreren. Citroën legt een 44kWh-accupakket in haar kleinste EV, waarmee deze een elektrische actieradius van 324 kilometer heeft. Je kunt de ë-C3 kopen vanaf 23.300 euro.

©William Crozes @ Continental Productions

Dacia Spring

Toevallig zijn de eerste twee elektrische stadsauto's in deze lijst ook meteen de goedkoopste opties. De Dacia Spring heeft namelijk een vanafprijs van 17.710 euro. Dat prijsverschil is ook wel te verklaren als je de auto's naast elkaar zet. De Spring is met 3,70 meter een echte compacte stadsauto. Deze lieflijke mini-SUV heeft een 25kWh-accupakket, goed voor een actieradius van 220 kilometer. Er zijn twee smaken van de Dacia Spring verkrijgbaar, namelijk de 45 of 65 pk sterke variant. Laatstgenoemde heeft niet alleen meer vermogen en een meer complete uitrusting, maar kan optioneel tot 30 kW DC-laden. De Dacia Spring is momenteel veruit de voordeligste elektrische stadsauto die je nieuw kunt kopen.

Fiat 500e

De originele Fiat 500 uit 1957 wordt alom gezien als 's werelds eerste stadsauto. Niet meer dan logisch dat Fiat de moderne versie van de 500 transformeert tot een elektrische auto. De hippe en modieuze driedeurs hatchback is sinds 2020 verkrijgbaar als EV en sindsdien zijn er meerdere varianten van op de markt gekomen. Je kunt de 500e krijgen als hatchback (driedeurs of 3+1) of als cabriolet (500eC) in combinatie met een 24- of 42kWh-accupakket, goed voor een actieradius van maximaal 321 kilometer. Huistuner Abarth heeft van beide carrosserievormen zelfs een high-performance versie in de aanbieding. De rijk uitgeruste Fiat 500e is verkrijgbaar vanaf 27.990 euro.

Honda E

De Honda E is een auto die je op straat niet zomaar kunt missen, gezien zijn opvallende retrodesign. Het interieur is minstens zo bijzonder. Deze doet met zijn stoffen stoelen, riante binnenruimte en comfortabele sfeer denken aan een woonkamer. Technologie staat centraal bij de Honda E; zo heeft deze stadsauto een langwerpig digitaal dashboard en geen normale buitenspiegels, maar camera's. De 3,89 meter lange drie- of vijfdeurs hatchback is verkrijgbaar met 136 of 154 pk en heeft een actieradius van 220 kilometer. De Honda E wordt sinds 2024 niet meer nieuw verkocht, maar had voorheen een vanafprijs van 35.330 euro.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Lancia Ypsilon Electric

De Ypsilon Electric blaast nieuw leven in Lancia. Het merk was het spoor even bijster, maar met deze aantrekkelijke, volledig elektrische vijfdeurs hatchback probeert het weer voet aan de grond te krijgen buiten moederland Italië. Het is nog wat vroeg om het succes te voorspellen, maar met het eigenzinnige design en moderne interieur heeft Lancia alvast een sterke basis gelegd. Over de techniek kan ook niet worden geklaagd: de elektrische Ypsilon is namelijk nauw verwant aan bekende spelers als de Opel Corsa en Peugeot 208. De 4,08 meter lange hatchback heeft een 156 pk sterke aandrijflijn en een 51kWh-accupakket waarmee een actieradius van 403 kilometer mogelijk is. De Ypsilon Electric heeft een vanafprijs van 34.400 euro.

Mini Cooper Electric

De Mini Cooper is voor sommigen de belichaming van een hippe stadsauto. Het Britse merk biedt al sinds 2019 een volledig elektrische variant van zijn populairste model en deze heet vanaf 2023 Cooper Electric. De 3,85 meter lange driedeurs hatchback heeft een charmant design, een fraai interieur en zit bomvol karakter. Er zijn in feite twee uitvoeringen waaruit je kunt kiezen, namelijk de E of SE. Deze hebben respectievelijk 184 en 218 pk. De E heeft het standaard 36,6kWh-accupakket, terwijl de SE is uitgerust met het grotere 49,2kWh-accupakket. Daarmee kan de SE ongeveer 100 kilometer verder rijden voor een maximum van 402 kilometer. De Mini Cooper Electric heeft een vanafprijs van 34.840 euro.

©Bernhard Filser

Peugeot e-208

De Peugeot e-208 is de volledig elektrische variant van de reguliere 208. De e-208 is dankzij zijn stijlvolle en jeugdige design een van de grootste smaakmakers onder de elektrische stadsauto's. Mede daardoor gaan de e-208's als warme broodjes over de toonbank. De praktische vijfdeurs hatchback heeft een fijne en comfortabele wegligging en biedt genoeg ruimte om met je kinderen op pad te gaan. Je kunt hem krijgen met een 45- of 51kWh-accupakket, en afhankelijk van welke versie je kiest, varieert het vermogen van 136 tot 156 pk. De e-208 heeft een maximale actieradius van 409 kilometer. De 4,05 meter lange Peugeot e-208 heeft een vanafprijs van 34.150 euro.

Renault 5

Renault trok in 2024 de iconische modelnaam '5' uit de ijskast voor een nieuw, volledig elektrisch model. Het betreft een smaakvolle vijfdeurs hatchback met een design dat zowel historische als moderne stijlelementen bezit. Hiermee heeft de Franse autofabrikant na de inmiddels verjaarde Zoe en Twingo Electric weer een nieuwe EV in de catalogus, die zomaar eens heel goed kan gaan scoren. De Renault 5 is verkrijgbaar met een 150 pk sterke aandrijflijn en een 52kWh-accupakket (bruto), waarmee een actieradius van 410 kilometer haalbaar moet zijn. Maar dat is niet alles: het sportieve zustermerk Alpine geeft in de vorm van de A290 haar eigen draai aan deze 5. Dit model is verkrijgbaar als GT (180 pk) of GTS (220 pk) en biedt een dynamische rijbeleving. De Renault kost minimaal 31.920 euro, de Alpine A290 37.650 euro.

Smart Fortwo

De meeste, zo niet alle stadsauto's in deze lijst kun je prima gebruiken buiten de bebouwde kom. Natuurlijk kan dat ook met de Smart Fortwo, maar de 2,69 meter lange driedeurs hatchback komt absoluut het best tot zijn recht in drukke steden. Daar is-ie immers ook voor gemaakt. Met zijn kleine draaicirkel en broekzakformaat kun je hem overal kwijt. Een elektrische aandrijflijn sluit perfect aan op zijn filosofie. Hij is voorzien van een 16,7kWh-accupakket waarmee je 135 kilometer kunt afleggen. De 82 pk sterke Smart is luxueus uitgerust en gehuld in mooie, kwalitatieve materialen. Vandaar dat de prijzen beginnen bij 24.926 euro. De Fortwo Cabrio kost minimaal 27.951 euro.

©"Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by Andreas Lindlahr on behalf of Mercedes-Benz AG"

Volkswagen e-Up

De Volkswagen e-Up was een van de eerste elektrische stadsauto’s die je destijds kon kopen. De volledig elektrische variant van de reguliere Up maakte in 2014 zijn debuut en werd tot zijn exit in 2022 twee keer geüpdatet. Dat is belangrijk om te weten als je een tweedehands exemplaar wilt kopen, want de techniek maakte gedurende de levensloop van de e-Up flinke sprongen. Waar het origineel met moeite 150 kilometer ver kwam, heeft de meest recente versie uit 2019 een respectabele actieradius van 260 kilometer. Dat is een aardig verschil. De e-Up is net als de reguliere variant zeer praktisch en comfortabel. De 3,54 meter lange vijfdeurs hatchback had een vanafprijs van zo'n 25.000 euro, maar als occasion is hij sowieso voordeliger.

©www.martinmeiners.de

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.