Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim

Geplaatst: 13 september 2024 - 17:28

Irwin Versteegh - Duijnstee

Het moet de auto worden die volledig elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maakt: de Hyundai Inster. Deze nieuwkomer strijdt met auto's als de Dacia Spring en Citroën ë-C3, maar dan wel op geheel eigen wijze. Hyundai zet in op innovatie, technologie en vooral een slim en opvallend ruim interieur. Irwin van InstaAutoVlog mocht alvast even kennismaken.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Compacte buitenmaten, veelbelovend interieur

Hyundais langverwachte junior is met een lengte van 3,82 meter en een breedte én hoogte van 1,61 meter een auto die qua lengte korter is dan de Citroën ë-C3. Dankzij een 4 centimeter langere wielbasis is de Inster echter veelbelovend wat betreft het interieur. In vergelijking met de Dacia is hij wel 10 cm langer, zo'n 3 cm breder en net geen 10 centimeter hoger. De Inster lijkt hiermee in het A+-segment te opereren en zit qua formaat tussen een Hyundai i10 en i20 in.

Bekijk onderaan dit artikel een video van de Hyundai Inster.

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim-bv-BtFkjTx-vNOlirUm4yg

Zelfverzekerd en stoer design

Bij onze eerste kennismaking met het model merken we dat het inderdaad een mooi formaat auto is die dankzij zijn hoogte en sterke design zelfverzekerd en stoer oogt. De Inster lijkt qua karakter op de Suzuki Ignis, wat mede door de dakrails wordt versterkt. We vinden vooral de koplampen en dagrijverlichting mooi, evenals Hyundais consistentie in het design middels de pixelverlichting, zowel voor als achter. Maar let op: dergelijke details behoren helaas niet tot standaarduitrusting.

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim-eeZAXDTbTtWwTL7803k02w

Flexibele bagageruimte

De Inster beschikt over vijf deuren. De achterklep verschaft toegang tot minimaal 258 en maximaal 352 liter bagageruimte. Let wel: een aanzienlijk gedeelte hiervan vind je onder de vloer. Een sterke troef is echter de in lengte verschuifbare achterbank die de flexibele inhoud mogelijk maakt. Klap je deze in een verhouding van 50:50 neer, dan kun je maximaal een kuub aan spullen meenemen. En er is meer: als je ook beide voorstoelen neerklapt, past er zelfs een compleet eenpersoonsmatras in!

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim-fVwlgc5YTlGP49tYikW3DQ

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Riante vierzitter

En ook op de tweede zitrij is het goed toeven. We merken dat iemand met een lengte van 1,84 meter hier prima 'achter zichzelf' kan zitten. Zelfs met de achterbank helemaal naar voren is er voldoende ruimte, al is het met de achterbank helemaal naar achter uiteraard een stuk comfortabeler. Dan kunnen de benen bij wijze van spreken zelfs gestrekt worden. De hoek van de rugleuning kan voor extra comfort of ondersteuning worden aangepast en er is zelfs aan een usb-aansluiting gedacht. Een bijzonder feit is wel dat de Inster er alleen als vierzitter komt. Dat is een bewuste keuze van het merk en maakt onder andere de flexibiliteit en de 50:50-opstelling van de achterbank mogelijk.

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim-OFwUsweCTliaWLXLR-OgRw

Uiterst volwassen interieur

Voorin in de INSTER zien we een volwassen interieur. Het dashboard is degelijk gebouwd en opvallend fraai vormgegeven. Standaard zijn er twee displays: een digitaal instrumentarium en een 10,25-inch infotainmentsysteem. Dit systeem is standaard voorzien van navigatie, inclusief EV-routeplanning en Apple CarPlay/Android Auto-connectiviteit. Er heerst dus een digitaal sfeertje, maar voor tal van andere zaken – zoals de klimaatregeling, stoelverwarming en multimedia – zijn er hardwareschakelaars.

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim-dLqgxiywQtePIJKsIm1yQg

Comfortabele rijpositie

Het zitcomfort is daarnaast dik in orde. Het stuurwiel is – vrij uniek voor dit segment – zowel verticaal als axiaal verstelbaar, en dankzij een vlakke vloer is er genoeg been- en voetenruimte. Aan opbergvakken en zelfs tassenhaakjes is daarnaast ook geen gebrek. Het draadloos opladen van je telefoon is eveneens een optie.

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim-PYoQiQf4TtaB3HZ9bnjDYQ

Uitvoeringen en aandrijflijnen

De Inster komt in drie uitvoeringen:

E-Motion (instapper)PulseEvolve (topuitvoering)
42kWh-batterijStandaard grote batterij17-inch lichtmetalen wielen
97 pk en 147 Nm sterke elektromotor15-inch lichtmetalen wielenLED-koplampen en LED-pixeldetails
305 km bereikPrivacy glass vanaf de B-stijlDakdragers
Optioneel: 49kWh-batterij (355 km bereik) en 115 pk sterke motorParkeersensoren rondomV2L-aansluiting
Ledverlichting aan de achterkantOptioneel Winter Pack
Optioneel Winter Pack (warmtepomp met actieve batterijverwarming, stoel- en stuurwielverwarming)Optioneel Tech Pack (360-graden camerafunctie, 220V-aansluiting in het interieur, digitale sleutel, dode/blindehoekdetectie inclusief cameraweergave op het bestuurdersdisplay)
Verschuifbare achterbank

Alle modellen hebben standaard een 11kW-boordlader en kunnen in 30 minuten van 10 naar 80 procent laden met een DC-lader.

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim-NOBMl_KvSE6X2hYQQrHeKg

Prijzen en conclusie

De opbouw van deze pakketten laat zien dat het leuke uiterlijk van de Inster, evenals de technologie, zeker niet standaard zijn. De prijzen zijn nog niet bekend, maar we rekenen op een instapprijs van onder de 25.000 euro. Het is te hopen dat een goed afgeladen Evolve-uitvoering niet boven de 30.000 euro uitkomt.

Hoe dan ook koop of lease je met de Hyundai Inster een mooi en modern totaalpakket dat volledig elektrisch rijden voor meerdere doelgroepen mogelijk moet maken. De combinatie van compacte buitenmaten, een verrassend ruim en flexibel interieur, en moderne technologie zorgen voor een interessante nieuwkomer in het elektrische A+ segment. 

Meer over de nieuwe Hyundai Inster weten en zien? Bekijk dan de video hieronder!

Watch on YouTube
0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten

ID.nl - onderdeel van Reshift Digital B.V. © 2024 | Nijverheidsweg 18, 2031CP, Haarlem