ID.nl logo
Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim
Mobiliteit

Eerste kennismaking | De compacte Hyundai Inster is krankzinnig ruim

Het moet de auto worden die volledig elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maakt: de Hyundai Inster. Deze nieuwkomer strijdt met auto's als de Dacia Spring en Citroën ë-C3, maar dan wel op geheel eigen wijze. Hyundai zet in op innovatie, technologie en vooral een slim en opvallend ruim interieur. Irwin van InstaAutoVlog mocht alvast even kennismaken.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Compacte buitenmaten, veelbelovend interieur

Hyundais langverwachte junior is met een lengte van 3,82 meter en een breedte én hoogte van 1,61 meter een auto die qua lengte korter is dan de Citroën ë-C3. Dankzij een 4 centimeter langere wielbasis is de Inster echter veelbelovend wat betreft het interieur. In vergelijking met de Dacia is hij wel 10 cm langer, zo'n 3 cm breder en net geen 10 centimeter hoger. De Inster lijkt hiermee in het A+-segment te opereren en zit qua formaat tussen een Hyundai i10 en i20 in.

Bekijk onderaan dit artikel een video van de Hyundai Inster.

Zelfverzekerd en stoer design

Bij onze eerste kennismaking met het model merken we dat het inderdaad een mooi formaat auto is die dankzij zijn hoogte en sterke design zelfverzekerd en stoer oogt. De Inster lijkt qua karakter op de Suzuki Ignis, wat mede door de dakrails wordt versterkt. We vinden vooral de koplampen en dagrijverlichting mooi, evenals Hyundais consistentie in het design middels de pixelverlichting, zowel voor als achter. Maar let op: dergelijke details behoren helaas niet tot standaarduitrusting.

Flexibele bagageruimte

De Inster beschikt over vijf deuren. De achterklep verschaft toegang tot minimaal 258 en maximaal 352 liter bagageruimte. Let wel: een aanzienlijk gedeelte hiervan vind je onder de vloer. Een sterke troef is echter de in lengte verschuifbare achterbank die de flexibele inhoud mogelijk maakt. Klap je deze in een verhouding van 50:50 neer, dan kun je maximaal een kuub aan spullen meenemen. En er is meer: als je ook beide voorstoelen neerklapt, past er zelfs een compleet eenpersoonsmatras in!

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Riante vierzitter

En ook op de tweede zitrij is het goed toeven. We merken dat iemand met een lengte van 1,84 meter hier prima 'achter zichzelf' kan zitten. Zelfs met de achterbank helemaal naar voren is er voldoende ruimte, al is het met de achterbank helemaal naar achter uiteraard een stuk comfortabeler. Dan kunnen de benen bij wijze van spreken zelfs gestrekt worden. De hoek van de rugleuning kan voor extra comfort of ondersteuning worden aangepast en er is zelfs aan een usb-aansluiting gedacht. Een bijzonder feit is wel dat de Inster er alleen als vierzitter komt. Dat is een bewuste keuze van het merk en maakt onder andere de flexibiliteit en de 50:50-opstelling van de achterbank mogelijk.

Uiterst volwassen interieur

Voorin in de INSTER zien we een volwassen interieur. Het dashboard is degelijk gebouwd en opvallend fraai vormgegeven. Standaard zijn er twee displays: een digitaal instrumentarium en een 10,25-inch infotainmentsysteem. Dit systeem is standaard voorzien van navigatie, inclusief EV-routeplanning en Apple CarPlay/Android Auto-connectiviteit. Er heerst dus een digitaal sfeertje, maar voor tal van andere zaken – zoals de klimaatregeling, stoelverwarming en multimedia – zijn er hardwareschakelaars.

Comfortabele rijpositie

Het zitcomfort is daarnaast dik in orde. Het stuurwiel is – vrij uniek voor dit segment – zowel verticaal als axiaal verstelbaar, en dankzij een vlakke vloer is er genoeg been- en voetenruimte. Aan opbergvakken en zelfs tassenhaakjes is daarnaast ook geen gebrek. Het draadloos opladen van je telefoon is eveneens een optie.

Uitvoeringen en aandrijflijnen

De Inster komt in drie uitvoeringen:

E-Motion (instapper)PulseEvolve (topuitvoering)
42kWh-batterijStandaard grote batterij17-inch lichtmetalen wielen
97 pk en 147 Nm sterke elektromotor15-inch lichtmetalen wielenLED-koplampen en LED-pixeldetails
305 km bereikPrivacy glass vanaf de B-stijlDakdragers
Optioneel: 49kWh-batterij (355 km bereik) en 115 pk sterke motorParkeersensoren rondomV2L-aansluiting
Ledverlichting aan de achterkantOptioneel Winter Pack
Optioneel Winter Pack (warmtepomp met actieve batterijverwarming, stoel- en stuurwielverwarming)Optioneel Tech Pack (360-graden camerafunctie, 220V-aansluiting in het interieur, digitale sleutel, dode/blindehoekdetectie inclusief cameraweergave op het bestuurdersdisplay)
Verschuifbare achterbank

Alle modellen hebben standaard een 11kW-boordlader en kunnen in 30 minuten van 10 naar 80 procent laden met een DC-lader.

Prijzen en conclusie

De opbouw van deze pakketten laat zien dat het leuke uiterlijk van de Inster, evenals de technologie, zeker niet standaard zijn. De prijzen zijn nog niet bekend, maar we rekenen op een instapprijs van onder de 25.000 euro. Het is te hopen dat een goed afgeladen Evolve-uitvoering niet boven de 30.000 euro uitkomt.

Hoe dan ook koop of lease je met de Hyundai Inster een mooi en modern totaalpakket dat volledig elektrisch rijden voor meerdere doelgroepen mogelijk moet maken. De combinatie van compacte buitenmaten, een verrassend ruim en flexibel interieur, en moderne technologie zorgen voor een interessante nieuwkomer in het elektrische A+ segment. 

Meer over de nieuwe Hyundai Inster weten en zien? Bekijk dan de video hieronder!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine
© africaimages.com (Olga Yastremska, Africa Images)
Huis

5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine

Dat een wasmachine zonder moeite vuile was schoon krijgt, spreekt voor zich. Toch kan een kleine natuurlijke hulp extra verschil maken. Geen chemisch middel, maar iets wat je waarschijnlijk al in huis hebt: citroensap. Dat zorgt voor een frissere was, een schonere trommel en een beter onderhouden machine.

In dit artikel

Citroensap blijkt niet alleen handig in de keuken, maar ook tijdens het wassen. Het natuurlijke zuur (citroenzuur, inderdaad) helpt zeepresten verwijderen, voorkomt geurtjes en houdt wit echt wit. Daarnaast verzacht het hard water en maakt het wasverzachters overbodig. In dit artikel lees je hoe en waarom citroen zo'n krachtig hulpmiddel is voor zowel je kleding als je wasmachine.

Lees ook: Vetluis in je wasmachine? Zo kom je er vanaf!

Hoewel de meeste wasmachines hun werk prima doen, kun je ze met een beetje citroensap een handje helpen. Dit natuurlijke zuur werkt verrassend effectief tegen vuil, kalk en bacteriën. Hieronder lees je vijf manieren waarop citroen je was én je machine schoner, frisser en duurzamer maakt.

1. Verwijdert zeepresten

Na het wassen blijft er vaak wat wasmiddel of wasverzachter achter in de trommel of in je kleding. Het gevolg? Je wasmachine kan muf gaan stinken, net zoals de was die uit zo'n machine komt. Een scheutje citroensap in het bakje voor de wasverzachter helpt om die resten los te weken. Zo blijft je wasmachine schoon en ruikt je was écht fris.

2. Neutraliseert nare geuren

Citroensap werkt licht antibacterieel en neutraliseert geuren. Dat is vooral handig bij sportkleding, handdoeken of keukenlinnen dat snel minder fris ruikt. Citroen maakt je was dus niet alleen schoner, maar ook frisser.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

3. Werkt tegen hard water

Woon je in een gebied met hard water, dan merk je dat wasmiddel minder goed schuimt en kleding stugger aanvoelt. Citroenzuur bindt kalkdeeltjes, waardoor het water zachter wordt en het wasmiddel beter zijn werk doet. Zo bescherm je zowel je kleding als de binnenkant van je machine tegen kalkaanslag.

🍋 Onderhoudstip: laat eens per maand een lege wasmachine draaien op 60 graden met een scheut citroensap. Zo voorkom je kalkaanslag en blijft de binnenkant fris.

4. Houdt wit écht wit

Citroensap heeft een mild blekend effect dat witte kleding helderder maakt zonder het risico van verkleuring. Vooral fijn voor lakens, T-shirts en handdoeken. Anders dan chloor is citroensap veilig voor de meeste stoffen* en vriendelijker voor je huid én het milieu.

*Maar niet voor alle stoffen

Citroensap is een zuur en daardoor minder geschikt voor zijde, wol en linnen. Deze natuurlijke vezels reageren gevoelig op zuren en kunnen door herhaald contact hun glans of structuur verliezen. Ook bij kleding met metalen details (zoals ritsen of knopen) is voorzichtigheid geboden, omdat zuur oxidatie kan versnellen.

5. Zorgt voor zachtere kleding

Heb je snel last van wasverzachter of vind je de geur te sterk? Citroensap verzacht het water op een natuurlijke manier, zonder kunstmatige toevoegingen. Zo blijft je kleding soepel en zacht, ook zonder de synthetische stoffen die in veel wasverzachters zitten. Dat is prettiger voor gevoelige huid én beter voor het milieu, omdat er minder chemische resten in het afvalwater terechtkomen.

Zo gebruik je het: voorbeeldwas

Wil je het zelf proberen? Zo doe je dat veilig:

Voor een volle trommel witte of lichte was giet je een half kopje citroensap (ongeveer 120 ml) in het vakje van de wasverzachter. Gebruik je gewone wasmiddel, maar sla extra bleek of wasverzachter over. Was op 40 graden en haal je was direct uit de machine zodra het programma klaar is.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

▼ Volgende artikel
Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open
© Samsung
Huis

Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open

Samsung breidt zijn reeks opvouwbare toestellen uit met de Galaxy Z TriFold, een smartphone die twee keer openklapt tot een 10-inch scherm. Het toestel combineert de draagbaarheid van een telefoon met het gebruiksgemak van een tablet en richt zich op gebruikers die onderweg willen werken of kijken op een groot scherm.

Wanneer hij is dichtgevouwen, is de TriFold nauwelijks dikker dan een gewone telefoon, met 3,9 millimeter op het dunste punt. Geopend ontvouwt zich een scherm zo groot als drie 6,5-inch smartphones naast elkaar. Daarmee is er ruimte voor meerdere apps tegelijk, bijvoorbeeld voor tekstverwerking, videobellen of browsen. De taakbalk onderin het scherm brengt recente apps snel terug in beeld, en Samsung heeft eigen apps zoals Mijn bestanden en Health aangepast voor het grote formaat.

De Galaxy Z TriFold draait op een aangepaste Snapdragon 8 Elite-chip en beschikt over een 200-megapixelcamera. De batterij van 5.600 mAh is in elk paneel geplaatst voor een betere balans en ondersteunt snelladen tot 45 watt. Samsung gebruikt voor dit model nieuwe scharnieren met een dubbele railstructuur, die het openen soepeler maken en de ruimte tussen de schermdelen verkleinen. Het frame bestaat uit versterkt aluminium en een titanium behuizing rond de scharnieren voor extra stevigheid zonder extra gewicht.

Voor werken en multitasken is DeX voortaan rechtstreeks op het toestel beschikbaar, zonder externe monitor. Gebruikers kunnen tot vier werkruimten tegelijk openen en apps tussen schermen slepen, eventueel met een aangesloten muis en toetsenbord. In combinatie met Galaxy AI-functies zoals Photo Assist en Browsing Assist kunnen bewerkingen, samenvattingen en vertalingen direct op het scherm worden uitgevoerd.

©Samsung

Het toestel is niet alleen bedoeld om mee te werken, maar ook voor ontspanning. Het hoofdscherm biedt een helderheid tot 1.600 nits, het coverscherm tot 2.600 nits, beide met een verversingssnelheid tot 120 Hz. Dankzij het Dynamic AMOLED 2X-paneel en de minimale vouwlijn moet beeldweergave vloeiend en scherp blijven.

De Galaxy Z TriFold verschijnt op 5 december 2025 in Zuid-Korea en later in onder meer China, Taiwan, Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten. een prijs is nog niet bekend. Ook is helaas nog niet bekend wanneer de Samsung Galaxy Z TriFold in Nederland op de markt komt.

Samsung DeX

Met DeX verandert een Galaxy-telefoon in een soort desktopomgeving. Op de Z TriFold draait DeX zelfstandig, zonder monitor of pc. Gebruikers kunnen meerdere vensters openen, bestanden beheren en apps naast elkaar gebruiken – vergelijkbaar met een laptop.

©Samsung

Specs Samsung Galaxy Z TriFold

OnderdeelSpecificatie
Hoofdscherm10.0-inch QXGA+ Dynamic AMOLED 2X (2160x1584), 269 ppi, 1600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Coverscherm6.5-inch FHD+ Dynamic AMOLED 2X (2520x1080, 21:9), 422 ppi, 2600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Afmetingen gevouwen159.2 × 75.0 × 12.9 mm
Afmetingen open159.2 × 214.1 × 3,9 mm (scherm met simlade) / 4,2 mm (midden van het scherm) / 4,0 mm (scherm met zijknop)
Gewicht309 g
Camera achter – ultragroothoek12 MP, Dual Pixel AF, f/2.2, 1.4 μm, 120°
Camera achter – groothoek200 MP, Quad Pixel AF, OIS, f/1.7, 0.6 μm, 85°, 2x optical quality zoom
Camera achter – tele10 MP, PDAF, OIS, f/2.4, 1.0 μm, 36°, 3x optische zoom, 30x Space Zoom
Selfiecamera coverscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 85°
Selfiecamera hoofdscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 100°
ChipsetSnapdragon 8 Elite for Galaxy (3 nm)
Geheugen/opslag16 GB RAM | 512 GB of 1 TB opslag
MicroSDNiet ondersteund
Batterij5600 mAh (3-cels)
Bedraad laden45 W, ~50% in 30 min
Draadloos laden15 W Fast Wireless Charging 2.0
Wireless PowerShareJa
WaterbestendigheidIP48
Glas/metaalGorilla Glass Ceramic 2 (voor), keramisch-glas achter, titanium frame
BesturingssysteemAndroid 16 met One UI 8
Netwerk5G, LTE, Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4
SensorenVingerafdruk (zijkant), accelerometer, barometer, gyro, geomagnetisch, hall, nabijheid, licht
BeveiligingSamsung Knox & Knox Vault
SIMTot twee nano‑SIM + multi‑eSIM
KleurCrafted Black