ID.nl logo
Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld
Mobiliteit

Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Er is een handjevol Amerikaanse start-ups dat net als Tesla onze wereld met hightech elektrische voertuigen een stukje mooier en schoner wil maken. Denk aan Fisker, Canoo of Rivian. Soms met succes, maar gezien het recente faillissement van Fisker niet zonder risico. Een kanshebber is echter Lucid. Mede dankzij de nodige liquiditeit uit Saoedi-Arabië, een partnership met Aston Martin en een top-engineer die aan de wieg van de Tesla Model S stond. Irwin van InstaAutoVlog reed dan ook met de Lucid Air en vertelt er in dit artikel en video meer over.

Extreem lage CW-waarde

Met een lengte van 4,97 meter en een breedte van 1,93 meter concurreert de Air met auto’s als de Tesla Model S of de BMW i5. Opvallend is echter het hoogteverschil. De Air is met 1,41 meter zo’n tien centimeter lager dan de BMW, iets wat ongetwijfeld met de zeer lage CW-waarde van de Air heeft te maken. Deze bedraagt slechts 0,21 en dat moet een gunstig effect op het energieverbruik en dus ook de maximale range hebben. 

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Op de bok 

Die lage CW-waarde staat een enigszins comfortabele instap in de weg, zeker gezien de hedendaagse tendens van auto's met een hogere instap. Het zitcomfort is daarentegen goed. De stoelen zijn fors en goed gevormd en het enige wat opvalt is de wat 'op de bok'-zitpositie. Dit is het gevolg van de batterij die in de bodem is verwerkt, waardoor de stoel niet lager gezet kan worden. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Toonbeeld van fraaie materialen

In het interieur is de Lucid Air, zelfs bij het instapmodel, een toonbeeld van fraaie materialen als velours, echt leder en fraaie stiksels. De afwerking staat op een hoog niveau, maar teleurstellend (qua kwaliteitsbeleving) zijn de enigszins gammele schakelaars ten behoeve van de climate control en die op het stuurwiel. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Scherm swipen 

Kijken we naar de drie displays, dan zien we dat de Air in de basis al wat ouder is. De menustructuur is prima, de werking ook. Met name de matige snelheid ervan valt tegen en de opstartprocedure van bijvoorbeeld het navigatiesysteem mag vlotter. Fraai is wel het digitale instrumentarium en het verticale scherm wat lager op de middenconsole. Hier kun je de auto naar smaak finetunen. Een leuke gadget is de mogelijkheid om dit scherm omhoog te swipen, waarna je er extra opbergruimte achter aantreft. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ruim en riant

Achterin is de Air comfortabel. Voor wat betreft de zit-, been- en ook zeker de hoofdruimte overklast 'ie de BMW én Tesla. Ook de kofferruimte is met 480 of maximaal 1835 liter fors en er voorin ook nog opslagruimte, ook wel bekend als frunk. De inhoud hiervan is met 285 liter uiterst riant. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1251pk 

De Air is in vier smaken leverbaar. Als geteste RWD Pro met 442 pk en 747km range, als AWD Touring met 629 pk en 725 km range, AWD Grand Touring met 812 pk en 839 km range en als topper de AWD Sapphire met een duizelingwekkende 1251 pk. De eerste twee versies hebben een 92kWh batterij, een 22kW boordlader en een DC-pieksnelheid van 200kW, mede dankzij 800volt-technologie. Vanaf de Grand Touring zien we echter een immense 112kWh-accu en ligt ook de DC-snelheid hoger met een maximum van 253kW.  

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium rijdynamiek

Voor de test is gereden met een oud model Pro. In tegenstelling tot de nu leverbare Pro is deze auto van een extra elektromotor op de vooras voorzien. Net als met het interieur heeft Lucid zich met de Air gefocust op sportieve en premium rijeigenschappen, iets waarin ze zeker zijn geslaagd.

De auto rijdt prettig, is aangenaam stabiel en ook de rijdynamiek, het stuurgevoel en balans zijn op niveau. Toch is het niet een auto die uitnodigt. Zo betrekt een BMW i5 je meer bij het rijden, terwijl de Model S dankzij luchtvering rondom (de Lucid Air heeft een normaal onderstel) een iets betere allrounder is. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Minder zuinig dan verwacht

Waar 'ie wel excelleert is de rechtuit-stabiliteit en het rijcomfort op hogere snelheid. Iets wat je, dankzij de ingenieuze techniek, die in eigen huis is ontwikkeld en waardoor het merk als hofleverancier voor toekomstige elektrische Aston Martins mag worden gezien, zelfs lang moet vol kunnen houden.

De praktijk? Iets minder gunstig dan gedacht. De Lucid Air Pro AWD verbruikte gedurende de test gemiddeld 17kWh/100km. Vergelijkbaar met de BMW i5 die ik eerder heb getest en zelfs iets onzuiniger dan de Tesla Model S Long Range. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Video

Meer weten en zien over de Lucid Air? Bekijk dan de video:

Watch on YouTube

  

▼ Volgende artikel
Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment
Mobiliteit

Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Ze zijn er wel, maar wel op één hand te tellen. Luxe Franse auto's die succesvol de veelal Duitse norm uit weten te dagen. Denk aan de Citroën DS, de Renault 25 of de Peugeot 605. Alpine lijkt daar verandering in te gaan brengen. In een donkere studio in Parijs bekeek Irwin van InstaAutoVlog de Alpine A390. De conclusie: een op het eerste oog keiharde aanval op de premiumklasse van volledig elektrische auto's.

Dit artikel in het kort:

  • Alpine onthult de A390, een volledig elektrische fastback in het C-segment die de premiumklasse wil uitdagen.
  • De A390 is geïnspireerd op de iconische A110, met een opvallend sculpturaal front en futuristisch design.
  • Conceptdetails zoals suicide doors en een uitschuifbare achterbumper voegen een transformer-achtig element toe.
  • De sportieve zitpositie is aanpasbaar en er is een 'Formule 1-racemodus' voor een dynamische rijervaring.
  • Aangedreven door een tri-motor systeem met torque vectoring, belooft de A390 indrukwekkende prestaties.

Lees ook: Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Nieuwe klasse

Beginnen we met het segment waarin de A390 zijn kunstje moet gaan doen, dan hebben we het officieel over een fastback in het C-segment. Denk dus aan een directe concurrent voor de ... Ja, welke auto eigenlijk? Een BMW i4, Tesla Model 3, Hyundai IONIQ 6 opereren in het D-segment en wellicht boort Alpine met deze A390 dan ook een nieuwe klasse aan. Die van de premium fastback in het C-segment. Een soort van volledig elektrische Mercedes CLA of 2 Serie Gran Coupé dus.

©Adrien Cortesi

A110 aan de basis

Oog in oog met de auto valt het wel op dat hij een stuk groter (en ruimer) aandoet dan verwacht. Wat betreft het design, staat de iconische A110 aan de basis. De designers hebben aan de hand van de sportauto getracht om dezelfde proporties en details te converteren naar een grotere en ruimere gezinsauto. Missie geslaagd, want de A390 is een ronduit imponerende machine.

Sculpturaal vormgegeven front

Dat is een gevolg van de volledig elektrische aandrijflijn. Ruimte of koeling voor een – gezien de specificaties – fikse zescilinder motor zijn immers niet aan de orde. De auto heeft een sculpturaal vormgegeven front dat op een haast organische manier omhoog lijkt te groeien. Minuscule driehoekjes, die aan het logo refereren, vormen de verlichting en ook de zogeheten bridge onderaan de motorkap is bijzonder te noemen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Suicide doors

De enorme 22-inch lichtmetalen wielen hebben een uitgelicht hart. Alpine belooft voor de feitelijke productielijn wielen tot 21 inch. De wielbasis is met zijn 2,90 meter fors. De auto op de beurs heeft suicide doors die samen met de voorportieren een riante instap verschaffen. Wederom een concept-dingetje. 

©Alpine

Als een transformer

Aan de achterkant is de A390 futuristisch. Niet alleen vanwege de vin op de achterruit, maar ook zeker de opvallende led-lichtsignatuur. Het opvallendst is de actieve aerodynamica. Het betreft hier een automatisch uitschuifbare achterbumper. Alpines concept-car kan zich als een transformer uitrekken om op die manier de luchtstroom aan de achterkant te verbeteren. Ook hiervan verwacht ik niet dat dit de uiteindelijke consumentenmodellen haalt.

Formule 1-racemodus

Volgens Alpine leunt het uiteindelijke design voor zo'n 85 procent op het studiemodel, maar dit geldt niet voor het interieur. Wellicht dat een bepaald vezeltje of designdetail het eindstadium zal halen, maar dit is echt te futuristisch. Alpine is actief in de Formule 1 en met één druk op de knop verandert de stoelpositie van standje comfort en praktisch naar een meer liggende racemodus. 

©Alpine

Tri-motor

Specificaties over de range en het vermogen zijn nog niet bekend, maar Alpine spreekt over een tri-motor set-up. Een elektromotor op de vooras die de voorwielen aandrijft en twee voor de achterwielen. Net als bij de Tesla Model S Plaid is het daardoor mogelijk dat er echte Torque Vectoring ontstaat en dat belooft veel voor de ongetwijfeld spectaculaire prestaties en rijeigenschappen. 

Meer weten en zien van de Alpine A390? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog.

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Supersimpel: van foto's naar filmpjes met Google Foto's
Huis

Supersimpel: van foto's naar filmpjes met Google Foto's

Wie Google Foto’s gebruikt, zal inmiddels wel een flinke hoeveelheid foto’s en filmpjes hebben verzameld. Wist je dat je met dit beeldmateriaal eenvoudig leuke filmpjes kunt samenstellen?

**In enkele stappen vertellen we je hoe je Google Foto's een video kunt laten samenstellen van een persoon, een dag of een andere periode:

  • Tik op Video met hoogtepunt
  • Bepaal de inhoud van de video
  • Wijzig eventueel de lengte van de clips en voeg muziek toe

Lees zeker ook: 📸De beste tips voor foto's waar je je ogen niet vanaf kunt houden

Stap 1: De juiste tool

De meeste mensen gebruiken in Google Foto’s alleen het tabblad Foto’s om hun kiekjes te bekijken. Om de filmgenerator te kunnen gebruiken, moet je onderin een ander tabblad kiezen: Bibliotheek. Als je dat hebt gedaan, zie je bovenin vier vakjes: Favorieten, Archiveren, Tools en Prullenbak. Je hebt de Tools nodig. Daarna scrol je naar onderen tot je in de rubriek Maken de optie Video met hoogtepunt kunt selecteren. Tik op deze suggestieve knop om van start te gaan.

Leuk voor in de woonkamer

Een digitale fotolijst creëert ook een soort film

Stap 2: Inhoud zoeken

In de volgende stap doet Google Foto’s suggesties voor de inhoud op basis van de locaties en de tijdlijn van je foto’s. Je kunt ook op de knop met het poppetje klikken, dan zal de app mensen voorstellen die het heeft herkend in de fotobibliotheek. Als je een bepaalde persoon selecteert, zal de app een filmpje samenstellen over deze persoon. Je kunt ook op de kalenderknop tikken om een bepaalde dag of periode te selecteren.

Als je één criterium hebt gekozen, zal Google vragen om nog meer criteria toe te voegen. Is die suggestie niet wat je ervan verwacht, dan kun je in het lege vak linksboven klikken, en daar maximaal vijftig foto’s en video’s selecteren. Of je gebruikt het vak Zoeken om afbeeldingen op basis van inhoud (zoals zee, natuur, hond) te zoeken, tot de selectie helemaal klaar is. Klik op Voorbeeld om de app aan het werk te zetten. Even later verschijnt het resultaat op je smartphone en kun je de afspeelknop indrukken om het filmpje in voorvertoning te bekijken.

Stap 3: Afwerking

Google Foto’s stelt automatisch de video samen en volgt daarbij de volgorde van de foto’s die jij hebt aangegeven. Ieder beeld komt een gelijk aantal seconden in beeld, maar dat kun je aanpassen. Klik je op een miniatuur in de scrolbalk onderaan, dan kun je de lengte van dat fragment wijzigen. Tot slot zet Google er desgewenst ook een muziekje onder. Als je op de muzieknoot klikt, kun je zelf muziek uploaden of een nummer selecteren uit de audiobibliotheek van Google. Tik rechtsboven op Opslaan en je bent klaar.

Watch on YouTube