ID.nl logo
Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld
Mobiliteit

Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Er is een handjevol Amerikaanse start-ups dat net als Tesla onze wereld met hightech elektrische voertuigen een stukje mooier en schoner wil maken. Denk aan Fisker, Canoo of Rivian. Soms met succes, maar gezien het recente faillissement van Fisker niet zonder risico. Een kanshebber is echter Lucid. Mede dankzij de nodige liquiditeit uit Saoedi-Arabië, een partnership met Aston Martin en een top-engineer die aan de wieg van de Tesla Model S stond. Irwin van InstaAutoVlog reed dan ook met de Lucid Air en vertelt er in dit artikel en video meer over.

Extreem lage CW-waarde

Met een lengte van 4,97 meter en een breedte van 1,93 meter concurreert de Air met auto’s als de Tesla Model S of de BMW i5. Opvallend is echter het hoogteverschil. De Air is met 1,41 meter zo’n tien centimeter lager dan de BMW, iets wat ongetwijfeld met de zeer lage CW-waarde van de Air heeft te maken. Deze bedraagt slechts 0,21 en dat moet een gunstig effect op het energieverbruik en dus ook de maximale range hebben. 

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Op de bok 

Die lage CW-waarde staat een enigszins comfortabele instap in de weg, zeker gezien de hedendaagse tendens van auto's met een hogere instap. Het zitcomfort is daarentegen goed. De stoelen zijn fors en goed gevormd en het enige wat opvalt is de wat 'op de bok'-zitpositie. Dit is het gevolg van de batterij die in de bodem is verwerkt, waardoor de stoel niet lager gezet kan worden. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Toonbeeld van fraaie materialen

In het interieur is de Lucid Air, zelfs bij het instapmodel, een toonbeeld van fraaie materialen als velours, echt leder en fraaie stiksels. De afwerking staat op een hoog niveau, maar teleurstellend (qua kwaliteitsbeleving) zijn de enigszins gammele schakelaars ten behoeve van de climate control en die op het stuurwiel. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Scherm swipen 

Kijken we naar de drie displays, dan zien we dat de Air in de basis al wat ouder is. De menustructuur is prima, de werking ook. Met name de matige snelheid ervan valt tegen en de opstartprocedure van bijvoorbeeld het navigatiesysteem mag vlotter. Fraai is wel het digitale instrumentarium en het verticale scherm wat lager op de middenconsole. Hier kun je de auto naar smaak finetunen. Een leuke gadget is de mogelijkheid om dit scherm omhoog te swipen, waarna je er extra opbergruimte achter aantreft. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ruim en riant

Achterin is de Air comfortabel. Voor wat betreft de zit-, been- en ook zeker de hoofdruimte overklast 'ie de BMW én Tesla. Ook de kofferruimte is met 480 of maximaal 1835 liter fors en er voorin ook nog opslagruimte, ook wel bekend als frunk. De inhoud hiervan is met 285 liter uiterst riant. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1251pk 

De Air is in vier smaken leverbaar. Als geteste RWD Pro met 442 pk en 747km range, als AWD Touring met 629 pk en 725 km range, AWD Grand Touring met 812 pk en 839 km range en als topper de AWD Sapphire met een duizelingwekkende 1251 pk. De eerste twee versies hebben een 92kWh batterij, een 22kW boordlader en een DC-pieksnelheid van 200kW, mede dankzij 800volt-technologie. Vanaf de Grand Touring zien we echter een immense 112kWh-accu en ligt ook de DC-snelheid hoger met een maximum van 253kW.  

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium rijdynamiek

Voor de test is gereden met een oud model Pro. In tegenstelling tot de nu leverbare Pro is deze auto van een extra elektromotor op de vooras voorzien. Net als met het interieur heeft Lucid zich met de Air gefocust op sportieve en premium rijeigenschappen, iets waarin ze zeker zijn geslaagd.

De auto rijdt prettig, is aangenaam stabiel en ook de rijdynamiek, het stuurgevoel en balans zijn op niveau. Toch is het niet een auto die uitnodigt. Zo betrekt een BMW i5 je meer bij het rijden, terwijl de Model S dankzij luchtvering rondom (de Lucid Air heeft een normaal onderstel) een iets betere allrounder is. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Minder zuinig dan verwacht

Waar 'ie wel excelleert is de rechtuit-stabiliteit en het rijcomfort op hogere snelheid. Iets wat je, dankzij de ingenieuze techniek, die in eigen huis is ontwikkeld en waardoor het merk als hofleverancier voor toekomstige elektrische Aston Martins mag worden gezien, zelfs lang moet vol kunnen houden.

De praktijk? Iets minder gunstig dan gedacht. De Lucid Air Pro AWD verbruikte gedurende de test gemiddeld 17kWh/100km. Vergelijkbaar met de BMW i5 die ik eerder heb getest en zelfs iets onzuiniger dan de Tesla Model S Long Range. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Video

Meer weten en zien over de Lucid Air? Bekijk dan de video:

Watch on YouTube

  

▼ Volgende artikel
Zo reset je de Netflix-aanbevelingen
© Koray - stock.adobe.com
Huis

Zo reset je de Netflix-aanbevelingen

Netflix biedt een uitgebreid aanbod aan films en series dat het slim afstemt op jouw kijkgedrag en interesses. Meestal passen deze aanbevelingen goed bij je smaak, maar soms raakt de videostreamingdienst het spoor bijster. In dit artikel lees je hoe je de aanbevelingen eenvoudig kunt resetten.

Als je de Netflix-aanbevelingen wil resetten, dan kun je drie dingen doen:

  • Je kunt de kijkgeschiedenis verwijderen.
  • Je kunt de waarderingen die je gegeven hebt verwijderen of aanpassen.
  • Of, als er niets anders opzit: opnieuw beginnen.

Lees ook: Kieskeurig.nl's grote tv-test: dit zijn de 15 beste televisies van 2024

Als Netflix allerlei dingen aanbeveelt die helemaal niet (meer) aansluiten bij wat je wilt zien, dan heb je een probleem. Want de dienst zal je niet van de een op de andere dag allerlei andere dingen voorschotelen. Gelukkig kun je het algoritme achter het aanbevelingssysteem redelijk manipuleren om toch weer content aangeboden te krijgen die die aansluit bij wat je graag bekijkt. Daar zijn drie manieren voor, die we allemaal behandelen in dit handige achtergrondartikel. In het ergste geval moet je opnieuw beginnen, maar laten we dat proberen te voorkomen.

©Wesley Akkerman

Netflix-kijkgeschiedenis verwijderen

Je kijkgeschiedenis speelt de grootste rol bij het bepalen welke films en series bij jou passen. Kijk je vaak dramaseries, dan zal Netflix je meer dramaseries aanraden. Deze verschijnen op de homepage of in speciaal samengestelde lijstjes die aansluiten bij jouw kijkgedrag. Deel je een profiel (niet het hele account) met iemand anders, dan raken de aanbevelingen al snel door elkaar. Wat de reden ook is voor het aanpassen, zo kun je je kijkgeschiedenis op Netflix wissen.

  • Ga naar de website van Netflix en log in met je account. Selecteer daarna je eigen profiel.

  • Laat je muisaanwijzer nu boven je profielicoon zweven. Zodra het menu tevoorschijn komt, selecteer je de optie Account.

  • Links in het menu, op de nieuwe pagina, kies je voor Profielen.

  • Je komt dan op een andere pagina. Hier kies je je eigen profiel uit.

  • Scrol nu naar beneden totdat je Kijkactiviteit ziet staan (te vinden onder het kopje Voorkeuren).

Je ziet nu een lijst met content staan. Druk rechts op het cirkeltje met een streep erdoorheen. Daarmee haal je een film of serie weg. Als je een serieaflevering verwijdert, krijg je de vraag of je de complete serie wilt verwijderen. Ja? Druk dan op Serie verwijderen. Dit is een behoorlijke klus, helemaal omdat je de kijkgeschiedenis niet in zijn geheel kunt verwijderen. Maar als je niet wilt dat Netflix content baseert op een bepaalde film, docu of serie, dan is dit dé manier om dat voor elkaar te krijgen. Zo blijven je guilty pleasures geheim voor iedereen die met je meekijkt.

©Wesley Akkerman

Beoordelingen aanpassen

Daarnaast baseert Netflix zijn aanbevelingen op basis van beoordelingen die je geeft. Je kunt films, series en andere content een duimpje omlaag 👎🏼, duimpje omhoog 👍🏼 en twee duimpjes omhoog 👍🏼👍🏼 geven om je waardering te laten blijken. Het algoritme weet dan wat je van de content vindt. Soms kijk je wel iets, maar vond je dat niet leuk en dat is het stom als je ineens allerlei aanbevelingen krijgt die niet bij je passen. Gelukkig kun je de beoordeling aanpassen wanneer je wilt. Dat kan via de app (via de serie of film) of via de accountpagina's.

  • Ga weer naar Voorkeuren.

  • Klik nu op Beoordeling. Die optie staat bovenin.

  • Ga de content langs en selecteer rechts een andere beoordeling.

Op deze pagina tref je dezelfde drie opties aan als binnen de Netflix-app. Je kunt de content een duimpje omlaag, duimpje omhoog en twee duimpjes omhoog geven. Mocht je op de al eerder gegeven beoordeling klikken, dan verwijder je de optie uit de lijst met gekeken dingen. Als dat niet de bedoeling was, dan moet je de serie of film opnieuw opzoeken en handmatig een nieuwe beoordeling geven. Eerlijk is eerlijk – één film of serie gaat het verschil niet maken. Maar op deze manier kun je dus ook invloed uitoefenen op het algoritme van Netflix.

Lekker voor erbij

🍿🍿🍿🍿🍿 Popcorn!

©Wesley Akkerman

Opnieuw beginnen

Als je na verloop van tijd merkt dat de aanbevelingen er toch niet beter op worden, dan is het misschien tijd om opnieuw te beginnen. Je kunt dan het beste een nieuw profiel voor jezelf aanmaken. Dan begin je gewoon van voren af aan. De kans bestaat dat je daardoor wel wat content misloopt; maar aan de andere kant zijn de aanbevelingen wel scherper. Als je een nieuw profiel wilt aanmaken ga je naar het profieloverzicht en klik je op Profiel toevoegen. Vul een naam in, kies een afbeelding uit en voltooi de stappen om het nieuwe profiel te kunnen gebruiken.

▼ Volgende artikel
Met deze truc heb je bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen
Zekerheid & gemak

Met deze truc heb je bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen

De NS PrijsTijd Deal is een vroegboekkortingsysteem van de Nederlandse Spoorwegen waar je - door je kaartje eerder te kopen - een flinke korting kunt krijgen op je treinreis. Die korting kan oplopend tot 60 procent, afhankelijk van het gekozen tijdstip en het traject waarop je reist. Maar op sommige trajecten krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je een eenvoudig trucje toepast: hierdoor krijg je dan toch die flinke korting op je treinkaartje. Hoe werkt dat?

Het reizen per trein is de laatste jaren steeds duurder geworden, waardoor het niet altijd meer de moeite loont om bijvoorbeeld een dagje weg te gaan, zeker niet als je een groot gezin hebt.

Het vroegboekkortingssysteem PrijsTijd Deal van de NS is dan ook een mooie manier om betaalbaarder met de trein te reizen. Het idee achter PrijsTijd Deal is om de drukte in de trein beter te verspreiden en reizigers meer mogelijkheden bieden om tegen een leuke korting buiten de spits met de trein te reizen. Treinen zijn in de spits vaak (over)vol, maar vanaf 9:00 's-morgens en vanaf 18:30 's-avonds - als de spits ten einde is - rijden de treinen een stuk leger rond.

Voorwaarden

De NS PrijsTijd Deal biedt jou als reiziger te mogelijkheid om met een leuke korting de trein te pakken als je buiten de spits of in het weekend reist. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden natuurlijk, want voor niets gaat de zon op. Toch zijn die voorwaarden niet per se ongunstig.

Als eerste geldt dat de PrijsTijd Deal-kortingen alleen worden aangeboden op reizen buiten de spits. Dat betekent dat die kortingen alleen beschikbaar zijn in treinen tussen 9:00 en 16:00 en vanaf 18:30. De NS PrijsTijd Deal is doordeweeks nooit vòòr 6:30 beschikbaar, ook al is die periode geen spits. De kortingskaartjes zijn verder alleen geldig in het tijdvak waarvoor ze zijn aangeschaft, zie verderop.

De tweede voorwaarde is dat je een PrijsTijd Deal-kaartje alleen als een digitaal kaartje op je smartphone kunt krijgen. Je hebt daar altijd de NS-app [Android | iOS] voor nodig. Het is niet mogelijk om een NS PrijsTijd Deal-kaartje af te drukken. Neem ook altijd een ID-kaart mee op reis, de conducteur kan daar om vragen als hij het digitale ticket wil controleren.

De PrijsTijd Deal-tickets zijn vanaf 30 dagen tot 1 dag van tevoren via de NS-app te kopen. De kortingen zijn niet beschikbaar voor treinkaartjes die je op de dag van het reizen koopt.

Tijdvakken

De Nederlandse Spoorwegen heeft de PrijsTijd Deal-kortingen onderverdeeld in zogeheten tijdvakken. Als je met de trein binnen deze tijdvakken reist, kun je gebruik maken van de aangeboden korting, die zoals gezegd varieert tussen de 5 en 60 procent. De tijdvakken kunnen ook in elkaar over lopen.

Weekdagen (ma t/m vr)Weekend (za en zo)
9:00 - 12:00 uur6:00 - 12:00 uur
10:00 - 15:00 uur10:00 - 16:00 uur
13:00 - 16:00 uur14:00 - 20:00 uur
18:30 - 21:30 uur18:00 - 02:00 uur
20:00 - 02:00 uur

Welke kortingen je wanneer krijgt, hangt helemaal af van het gekozen traject en tijdstip. Globaal kunnen we echter wel stellen dat hoe verder de reis buiten de spits ligt, hoe hoger de korting. Dus voor een tijdvak van 13:00 - 16:00 en 20:00 en 02:00 krijg je een hogere korting dan een tijdvak dat dichteter tegen de spits van voor 9:00 tot 18:30 ligt.

Een PrijsTijd Deal-kaartje is altijd geldig gedurende de in de app aangegeven kortingsperiode. De reis mag niet voor of na die tijdvakken plaatsvinden.

De lengte is doorslaggevend

Genoeg over de regeltjes, want het gaat er ten slotte om hoe je nu die maximale korting van 60 procent op je treinticket krijgt, toch? Een simpele vuistregel is eigenlijk dat hoe langer de reis in aantal kilometers is, des te eerder er korting is en hoe hoger die korting is. Dat betekent dat je voor korte ritten de minste korting krijgt, en voor langere ritten de meeste. Verder zijn de kortingen ook sterk afhankelijk van het station waar je opstapt en waar je rit eindigt. Maar op sommige trajecten krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je een eenvoudig trucje toepast.

Daarnaast blijkt uit ons onderzoek ook dat je op populaire en notoir drukke trajecten ook (bijna) geen korting krijgt. Zo zijn er voor reizen van en naar Schiphol Airport nooit kortingen te vinden, ongeacht de lengte van het traject.

Zo krijg je de hoogst mogelijke korting

De truc om voor de zo hoogst mogelijk korting in aanmerking te komen, is om niet het werkelijke begin- of eindstation van jouw reis te gebruiken voor de korting, maar één station eerder of later op te geven.

Stel: je reist van Rotterdam Centraal naar Schiphol Airport op vrijdag 13 december tussen 11:00 en 12:00. Met die reis krijg je geen korting en betaal je 14,50 euro. Maar geef je voor diezelfde reis als eindbestemming Amsterdam Zuid op, dan krijg je ineens 30 procent korting en betaal je maar 11,55 euro, terwijl die reis ook via Schiphol Airport gaat. Je stapt alleen gewoon ook uit op dat station in plaats van Amsterdam Zuid.

Ook een reis van Utrecht naar Schiphol valt normaal gesproken niet onder de PrijsTijd Deal-korting. Pakken we bijvoorbeeld op 13 december om 20:12 de trein van Utrecht Centraal naar Schiphol Airport, kost ons dat 10,20 euro voor een enkele reis. Echter, veranderen we de eindbestemming naar Hoofddorp, dan krijgen we ineens 60 procent korting op die reis, waardoor je maar 4,48 euro kwijt bent. Je stapt echter gewoon op Schiphol Airport uit (waar je eigenlijk had moeten overstappen op die trein naar Hoofddorp).

Nog een voorbeeld: het traject Groningen - Schiphol Airport is vanwege de afstand van 200km normaal gesproken een dure rit. We pakken als voorbeeld weer vrijdag 13 december, met een vertrektijd tussen 20:00 en 21:00.

Lees ook: Zo koop je een treinkaartje in de NS-app

We kiezen voor de trein van 20:49 uit Groningen, die om 22:54 op Schiphol Airport aankomt. Voor deze reis betaal je 29,40 euro. Kies je voor die reis echter ook voor Hoofddorp als eindbestemming, dan kost diezelfde reis je nu ineens maar 11,76 euro, een korting van 60 procent.

Goedkoop 1e klas reizen

Het voordeel van de PrijsTijd Deals is dat je deze ook kunt gebruiken voor 1e klas reizen. Met 60 procent korting op de enkele reis is een 1e klas kaartje dan ook eindelijk eens een beetje betaalbaar geworden.

Eerder station en kortere ritten ook goedkoper

De PrijsTijd Deal-kortingen worden eigenlijk alleen toegepast op ritten die langer zijn dan een bepaald aantal kilometers. Nergens in de voorwaarden staat vermeld wat de minimale afstand moet zijn. Maar koop je bijvoorbeeld een kaartje van Tilburg Universiteit naar Breda - een rit van 15 minuten en zo'n 20 kilometer - dan betaal je 5,10 euro . Pak je echter Tilburg als beginpunt, dan geldt er ineens weer een korting van 54 procent op de oorspronkelijke prijs en kost je kaartje maar 2,44 euro. Je stapt echter gewoon op Tilburg Universiteit in.

In- en uitcheen en poortjes openen

Voor een digitaal treinkaartje op je app geldt dat je niet hoeft in- en uit te checken. Het gaat immers niet om een kaart met een saldo of achteraf betalen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat wanneer je een goedkoop TijdReis Deal-kaartje hebt gekocht met een beginstation dat verder weg ligt dan het station waar je begint, en je moet door een poortje om het perron op te komen, is dat het poortje je e-ticket kan weigeren, omdat het niet het beginstation is van je kaartje.

In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om met je eigen OV-chipkaart door het poortje te gaan, twee minuten te wachten, en vervolgens aan de perron- of stationszijde van het poortje weer uit te checken, zonder dat je fysiek het poortje doorgaat. Je incheck wordt dan geannuleerd en wordt er niets van je kaart afgeschreven.

Nog een voorbeeld van een relatief korte rit: van Weesp naar Amersfoort. Volgens de NS-app met een vertrektijd van 20:28 kost een enkele reis 7,30 euro. Kies je als beginstation echter Diemen - ongeveer 7 kilometer verder - dan kost het ticket je maar 4 euro en dat is 54 procent korting. Nog frappanter: kies je voor een reis van Halfweg Zwanenburg naar Amersfoort voor datzelfde moment, dan kost dat ticket je maar 4,88 euro, dus bijna 2 euro goedkoper dan het originele ticket zonder korting van Weesp naar Amersfoort, maar wel voor een reis die bijna anderhalf keer langer is.

Tot slot

Met een beetje creativiteit dn wat experimenteren met verschillende start- en eindstaion reizen, kun je dus flink wat korting krijgen op je treinreis op routes waar dat normaal gesproken niet mogelijk is. Heb je zelf nog een leuke, goedkopere route gevonden via de NS-app met een mooie PrijsTijd Deal-korting? Stuur dan een mailtje met een screenshot van zowel van de normale prijs als e korting. Wie weet plaatsen we deze hier en maak je hier andere lezers ook blij mee!