ID.nl logo
Review BMW i5 eDrive40 - Beste i-model van dit moment
Mobiliteit

Review BMW i5 eDrive40 - Beste i-model van dit moment

Het is een icoon in het hogere segment. Een klasse waarin auto’s als de Mercedes E-klasse en de Audi A6 de scepter zwaaien. De BMW 5-serie is dé keuze als je als CEO of CFO ook zelf graag het stuur vasthoudt. Deze auto biedt immers de ideale mix tussen de dynamiek van een 3-serie en de statuur van een Siebener.

Watch on YouTube

In een ver verleden was de 5-serie er met dikke dieselmotoren en zelfs een V10, maar wie vandaag de dag in de markt is voor een échte limousine, kan niet om een stekker heen. Dat is dan ook de reden dat BMW voor de allereerste keer een volledig elektrische versie van de Fünfer aan het gamma heeft toegevoegd en deze tegelijkertijd met de compleet nieuwe 5-serie heeft gelanceerd. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er onlangs mee.

©Irwin Versteegh

Ook als 'normale' 5

Met de i3 was het merk een van de eerste gevestigde autofabrikanten die een volledig elektrisch model lanceerde. De i3 was zijn tijd ver vooruit, maar piekte misschien iets te vroeg. De i4 deed het dan ook een stuk beter en opende de aanval op bijvoorbeeld de Tesla Model 3. Een statige limousine als de i7 zorgde bovendien voor vergroening in de topklasse.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Een overeenkomst tussen i4 en i7? Het zijn in tegenstelling tot de i3 synchroon ontwikkelde modellen die naast de 4-Serie GranCoupé en normale BMW 7-serie worden geleverd. Iets dat eveneens geldt voor de nieuwe i5, want ook deze volledig elektrische BMW wordt geleverd met een benzine- of zelfs dieselmotor in de gedaante van de nieuwe 5-serie. Het toont aan dat BMW nog steeds een vrij conventioneel platform gebruikt.

©Irwin Versteegh

'Iconic Glow' grille-verlichting

Dat platform schuilt overigens ook onder de 4- en 7-serie, maar dat is er niet aan af te zien. De 5 oogt eigen en met name het design valt in de smaak. Er is bewust gekozen om met een rustig lijnenspel een chic resultaat te behalen dat dankzij een typisch BMW-DNA toch herkenbaar moet ogen. Zo zijn de dubbele koplampen voorzien van verticaal geplaatste elementen en is de grille leverbaar met zogenoemde Iconic Glow-effecten. En jawel, dat betekent ledverlichting die de contouren van de grote (weliswaar dichte) nieren nog eens extra benadrukken.

©Irwin Versteegh

Net zo groot als een 7-serie

Verder is de nieuwe 5 een stuk forser geworden. Zo is-ie met dik 5 meter 10 centimeter langer, 3 centimeter breder en 3,6 cm hoger dan de oude 5-serie. En om dat even in perspectief te plaatsen: de nieuwe 5-serie is daarmee net zo groot als de veelbesproken ‘Chris Bangle 7’ uit de beginjaren 2000. Gezien de overeenkomsten mogen we de 5 en i5 dan ook gerust als een mini-7 bestempelen.

Goed om te weten: de nieuwe i5 wordt standaard geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar de testauto is uitgerust met 20-inch wielen. Het M-pakket voegt daarnaast hoogglans zwarte raamomlijsting toe, evenals verchroomde elementen in de grille en een sportiever ogende voor- en achterbumper.

©Irwin Versteegh

27,2 inch aan scherm

Stap je aan boord, dan word je overvallen door een vertrouwd gevoel. Of beter: je stapt in een warm bad. Je ervaart direct een perfect instelbare zitpositie met in dit geval fantastisch zittende comfortstoelen en het genot van een lekker in de hand liggend M-Sport-stuurwiel. Van de ondersteuning voor beide ellebogen tot aan het voorbeeldige materiaalgebruik en de afwerking, álles klopt.

Tevens zien we BMW’s Live Cockpit, die voortaan bestaat uit twee lcd-displays. Een 12,3 inch groot instrumentarium dat dienstdoet als traditioneel dashboard en een 14,9 inch groot touchscreen dat fungeert als multimedia- en navigatiesysteem en tevens is te gebruiken met BMW’s iDrive-selector op de middentunnel.

©Irwin Versteegh

iPad met muis

De keuze voor een iDrive-selector is bijzonder, aangezien BMW deze knop in de eveneens vrij recente iX1 achterwege heeft gelaten. Ze lijken hiermee de wat traditionelere 5-serie-rijder te willen behagen, maar... Nou ja, het is geen zaligmakend geheel – laten we het daar op houden.

Het hele iDrive-systeem blinkt al niet uit in gebruiksgemak, en continu switchen tussen touch en analoog werkt verwarrend en onoverzichtelijk. Het is alsof je een traditionele muis op een iPad zonder extern toetsenbord gebruikt, waarbij je dus steeds switcht tussen muis en het virtuele toetsenbord. Het werkt, maar echt prettig is het niet. Het systeem is verder wel lekker uitgebreid en online dankzij een 5G-verbinding en noviteiten als EV-routeplanning en een daardoor live-status van alle beschikbare laadpalen.

©Irwin Versteegh

Niet zo ruim als je zou verwachten

Hoewel de i5 voorin bijzonder riant is, wordt de overdaad aan externe centimeters op de tweede zitrij helaas niet benut. Hier hadden we meer van verwacht. Passagiers die plaatsnemen achter iemand die langer is dan 1,80 meter, kunnen het zeker met de voetjes benauwd krijgen. Ook de cardantunnel (waarom heeft een EV deze überhaupt?) neemt onnodig veel ruimte in beslag.

Het zitcomfort is daarnaast opvallend door de in een ongebruikelijke hoek geplaatste achterbank. Wel is het er comfortabel toeven dankzij zaken als vier ventilatieroosters en optioneel klimaatregeling met vier aparte zones. De kofferruimte van de i5 is wel weer royaal met een minimale inhoud van 490 liter. Handig is bovendien de keurige en forse opbergruimte onder de vloer voor het opbergen van de laadkabel.

©Irwin Versteegh

340 of 600 pk

Qua exterieur mag de i5 dan een mini-7-serie zijn, technisch deelt-ie tal van componenten met de i4. Zo komt de i5 er voorlopig in twee smaken: een eDrive40 en een M60xDrive. Die laatste is uitgerust met twee elektromotoren en een totaalvermogen van 600 pk. Hoe dan ook krijg je in beide gevallen een 81,2 kWh (netto capaciteit) accupakket dat – afhankelijk van de uitvoering en de gekozen wielen – een range van circa 530 km mogelijk maakt.

In de eDrive40 stuurt-ie zijn energie naar een 340 pk en 430 Nm sterke elektromotor op de achteras. Deze zorgt voor een prima 0-100-sprint in 6 seconden en een top van net geen 200 km/u. Het opladen gaat via een 3-fasen-boordlader (11 kW) of optioneel met een 22kW-installatie. Ook kun je snelladen met maximaal 205 kW in circa 30 minuten tijd. Een preconditioneringsfunctie moet dit in aanloop naar een snellaadsessie ook gedurende koud weer garanderen.

©Irwin Versteegh

150 kg zwaarder

Het zal dan ook geen verrassing heten dat de louter achterwielaangedreven eDrive40 al meer dan voldoende potent is. Rustig of op tempo cruisen of wat pittiger doorrijden in de Sport-modus gaat prima. 340 pk is immers een adequaat vermogen. Daarnaast blijkt-ie behoorlijk efficiënt. Sterker nog, hij presteerde voorbeeldig!

Hoewel we niet continu in de Relax-modus hebben gereden, noteerden we een gemiddelde van net geen 20 kWh/100 km. Dat zorgde voor een heel bruikbare range van gemakkelijk 400 km. Geen gekke score voor een toch dik 2100 kg zware auto, al is het wel zo dat de nieuwe 5 sowieso 150 kg zwaarder is dan zijn voorganger. De i5 mag ook 1500 kg trekken, al is de M60 met twee ton trekgewicht wellicht de betere keuze als je veel zware aanhangers gebruikt.

©Irwin Versteegh

Adaptief onderstel

Hoe de i5 rijdt? Fantastisch! Standaard is-ie op de achteras voorzien van luchtvering, maar de testauto was optioneel voorzien van het adaptieve onderstel Professional. Dat is standaard op de M60, maar voegt bij de ‘40’ voor 2600 euro extra vierwielsturing en adaptieve dempers toe. Dat maakt het rijgedrag dankzij de perfecte balans tussen rijdynamiek en comfort helemaal af.

Met name het verschil tussen de rijmodus Relax en Sport is magisch. De i5 verandert dan van een 7-serie-achtige reisgenoot in een bijna volbloed M zodra de Sportmodus wordt geselecteerd. De adaptieve dempers krijgen een adrenalineshot terwijl de stuurinstallatie en vierwielsturing directer op jouw input reageren. Ook de aandrijflijn is dan extra alert, al zou dat laatste in vergelijking met andere EV’s wel wat verfijnder mogen. De klappen die de aandrijflijn bij lastwisselreacties (gas en gas-los) laat horen én voelen zijn niet erg premium.

©Irwin Versteegh

Tot de ‘neue klasse’ de beste

De nieuwe BMW i5 is leverbaar vanaf dik 75.000 euro. Een behoorlijk bedrag, maar het kan gekker. Ons testexemplaar heeft een prijskaartje van dik 105.000 euro, en dan ontbrak er nog het één en ander aan. Of-ie dit bedrag waard is? Zonder twijfel. Voor een paar duizend euro meer dan een 520d krijg je een volledig elektrische en daardoor begerenswaardige sedan waarmee het merk wederom laat zien dat volledig elektrisch rijden hand in hand gaat met de echte BMW-rijdynamiek. Wellicht wel optioneel dankzij de vierwielsturing, en dat is dan ook absoluut een aan te raden optie. Verbeterpunten zijn er ook, maar vooralsnog is dit wat ons betreft de beste en fijnste BMW i van dit moment, en we kijken dan ook reikhalzend uit naar de Neue Klasse volledig elektrische 3-serie die in de nabije toekomst komen gaat.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker
© Ivan Guia
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een superdeluxe koelkast met een ijsblokjesmaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Samsung RS6HA8891SL

Deze chique Amerikaanse koelkast is van alle gemakken voorzien. Zo springt het forse aanraakscherm op de rechterdeur direct in het oog. Dat fungeert als een soort 'familiehub' binnen het huishouden. Zo bestel je bijvoorbeeld boodschappen, beheer je de gezinsagenda, voer je handsfree telefoongesprekken en bedien je muziek via het scherm. Sta je in de supermarkt en weet je niet of je een vers kuipje boter of nieuwe fles cola nodig hebt? Dankzij de geïntegreerde camera bekijk je altijd en overal de inhoud van je koelkast. Dat werkt via een app op je smartphone.

Het koelgedeelte aan de rechterkant heeft een inhoud van 389 liter, terwijl je links ook nog flink wat voedingswaren kunt invriezen. Het vriescompartiment is goed voor een inhoud van 225 liter. Fijn is dat de Samsung RS6HA8891SL geen ijs ontwikkelt, want dit model ondersteunt No Frost. Gebruik het bedieningspaneel aan de rechterzijde om koud water en ijsblokjes te tappen. Mooi meegenomen is het geringe geluidsniveau van 36 decibel, waardoor je hem dicht bij de woonkamer of eettafel kunt neerzetten. Deze koelkast is in een zilverkleurige en zwarte behuizing te koop.

LG GSLC41PYPE

Met een totale inhoud van 641 liter kun je heel wat eten en drinken in de LG GSLC41PYPE kwijt. De koel- en vriesruimte hebben een inhoud van respectievelijk 420 en 221 liter. Dankzij meerdere lades, planken en deurvakken berg je alle voedingswaren overzichtelijk op. Vul de geïntegreerde tank met 4,3 liter water en tap aan de voorzijde ijsklontjes of ijswater. Het is dus niet nodig om dit apparaat aan de waterleiding te koppelen.

Het betreft een Amerikaans model met twee deuren. Houd dan ook rekening met een ruime omvang van 91,3 × 179 × 73,5 centimeter. Zowel het vries- als koelgedeelte hebben ledverlichting, waardoor je alle producten ziet liggen. Zoals je van deze luxe koelkast mag verwachten, is er geen sprake van ijsvorming. De GSLC41PYPE ondersteunt namelijk No Frost. Tot slot is de stille werking van 36 decibel een pluspunt. Geïnteresseerden kiezen tussen een zilverkleurige en zwarte uitvoering.

ETNA AKV578IZWA

Voor een Amerikaanse koelkast valt de prijs van dit exemplaar van ETNA erg mee. Kies tussen een zwarte en zilverkleurige behuizing. Ruim twintig consumenten beoordelen het apparaat met een gemiddelde score van een 9,3. Zij waarderen onder meer de ijs- en waterdispenser aan de voorzijde. Dankzij de geïntegreerde watertank van 4,5 liter is er geen aansluiting op de waterleiding vereist. Andere benoemde voordelen zijn de fraaie verlichting, prettige indeling, grote handgreep en mooie vormgeving. Bovendien is ontdooien dankzij No Frost nooit nodig.

Zodra je de rechterdeur open doet, heb je toegang tot een koelgedeelte van 334 liter. Gebruik twee lades, vier legplanken en drie deurvakken om producten koel te bewaren. Daarnaast levert ETNA een handig rek met plek voor vijf flessen mee. De vriezer heeft een respectabele inhoud van 165 liter. Met behulp van vier planken en twee lades verdeel je de ingevroren etenswaren netjes in deze ruimte. De voorkant heeft boven de waterdispenser een bescheiden bedieningspaneel. Daarmee stel je voor beide compartimenten de gewenste temperatuur in. Verder activeer je desgewenst het deuralarm en de ecomodus.

Lees ook: 🧊 Houd je eten langer vers: zo deel je je koelkast optimaal in

Hisense RS818N4TIC

Voor een Amerikaans model vallen de energiekosten van de Hisense RS818N4TIC mee. Ga op jaarbasis uit van een stroomverbruik van zo'n 221 kilowattuur. Een ander pluspunt is het lage geluidsniveau van 36 decibel. Deze koelkast leent zich met een riante totaalinhoud van 632 liter perfect voor een ruim gezin. Er is 417 liter toegewezen aan het koelgedeelte, terwijl de resterende 215 liter aan de vrieskast is toebedeeld. Wees trouwens niet bang voor ijsvorming, want dit apparaat ondersteunt de techniek No Frost.

Je koppelt deze slimme koelkast eventueel aan wifi. Vraag vervolgens op elke plek de apparaatstatus op. Zo kun je met een app op je smartphone de temperatuur reguleren. Zodra je de deur van het koel- of vriesgedeelte open doet, gaat er een felle ledlamp branden. Hierdoor zie je niets over het hoofd. Hisense levert een rek voor vijf flessen mee, zodat je frisdrank en wijn efficiënt kunt opbergen. Tot slot is de gecombineerde ijs- en waterdispenser aan de voorzijde een pluspunt. Hiervoor is er een watertank van 4,5 liter ingebouwd. Deze koelkast is verkrijgbaar in een zilverkleurige en zwarte behuizing. Lees hier enkele reviews van andere consumenten.

LG GSXE90EVDD

De onlangs verschenen LG GSXE90EVDD heeft een deur-in-deur-functie. Open het glazen deurtje en pak heel snel de producten die je het vaakst gebruikt, zoals melk, kwark of yoghurt. Voor toegang tot het volledige koelvak van 407 liter kun je uiteraard ook de reguliere deur gebruiken. Aan gebruiksgemak is er bepaald geen gebrek, want de linkerkant heeft een dispenser. Kies hiermee tussen ijsblokjes, ijswater en water. Door een aansluiting op de waterleiding hoef je niet steeds een watertank handmatig te vullen. De vriezer heeft een capaciteit van 192 liter en ondersteunt No Frost. Beide compartimenten bevatten ledverlichting.

Veel Amerikaanse koelkasten hebben een behoorlijk energieverbruik, maar dat is bij dit model te overzien. De GSXE90EVDD vereist ongeveer 276 kilowattuur stroom per jaar. Met een opgegeven geluidsniveau van slechts 35 decibel is deze koelkast zéér stil. Nuttig voor wie het apparaat vlak bij de woonkamer of keukentafel positioneert. Dankzij een koppeling met het draadloze thuisnetwerk volg je de apparaatstatus in een smartphone-app. Is er onverhoopt een storing, dan kun je hiermee wellicht het probleem oplossen.

▼ Volgende artikel
DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?
Huis

DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?

Waarom is er zo veel aandacht voor DeepSeek? Ontdek in dit artikel wat deze AI-chatbot zo bijzonder maakt en waar je op moet letten.

Waarom is er zoveel aandacht voor DeepSeek? Ontdek wat deze AI-chatbot bijzonder maakt en waar je op moet letten. Kunstmatige intelligentie blijft zich in een hoog tempo doorontwikkelen. In begin 2025 werd DeepSeek gelanceerd en zorgde meteen voor een enorme schokgolf. Is het echt zoveel beter als bestaande modellen zoals ChatGPT? En wat maakt DeepSeek uniek?

  • De introductie van DeepSeek en de chaos op de aandelenmarkt
  • De unieke eigenschappen van DeepSeek
  • Voordelen, zorgen en toekomstperspectieven

Ontdek waarmee ChatGPT je allemaal kan helpen.

Eind januari was er opeens sprake van opschudding in de techwereld, maar ook daarbuiten. DeepSeek werd gelanceerd en leidde tot bijna 1 biljoen (1000 miljard) dollar daling van de waarde van grote techbedrijven op de aandelenmarkt. Het tot dan toe kleine Chinese DeepSeek kwam namelijk met taalmodel R1 op de markt.

Deze nieuwe versie van hun AI-chatbot vertoonde prestaties die vergelijkbaar waren met onder meer ChatGPT, wat tot dan toe zon beetje de gouden standaard was. Het grote voordeel van DeepSeek? Het model gebruikt een fractie van de rekenkracht van concurrenten voor vergelijkbare resultaten en kost daardoor stukken minder.

©hadrian - ifeelstock

Minder rekenkracht en dus lagere kosten

Het grote probleem van AI is het enorme energieverbruik. Daarom kost het bakken met geld en zijn er vragen over de herkomst en duurzaamheid van de stroom. Zowel het trainen als het gebruik van AI vergt veel energie. Voor de training van ChatGPT 4 was bijvoorbeeld 50 gigawattuur nodig, oftewel 50 miljoen kilowattuur.

In Nederland ligt de stroomprijs boven de 30 cent per kilowattuur, waardoor de kosten hier zouden neerkomen op ruim 15 miljoen euro. In de VS liggen de prijzen gelukkig een stukje lager, maar de kosten zijn alsnog fors. En dat is nog los van de enorme investeringen in chips en apparatuur die nodig zijn.

Het mysterie van DeepSeek

China heeft geen toegang tot de meest geavanceerde chips ter wereld, mede omdat de VS er alles aan doet om dat te voorkomen. Ook internationale spelers, zoals het Nederlandse techbedrijf ASML, ervaren de gevolgen van deze beperkingen. Ondanks het gebrek aan de nieuwste chiptechnologie is DeepSeek er toch in geslaagd een competitief taalmodel te ontwikkelen, dat vooral uitblinkt in efficiëntie. Ter vergelijking: de ontwikkelings- en trainingskosten van DeepSeek bedragen slechts zo'n 3 procent van die van ChatGPT.

©MclittleStock

Is zo veel rekenkracht wel nodig?

Niet alleen de bedrijven die taalmodellen ontwikkelen, maar ook de chipindustrie heeft enorme verliezen geleden – met name de aandelen van Nvidia kelderden sterk. DeepSeek laat zien dat voor AI niet per se zo veel rekenkracht nodig is. Terwijl in de VS miljarden worden geïnvesteerd in enorme datacenters voor het trainen en draaien van AI, lijkt deze massale investeringsinspanning soms overbodig. DeepSeek bewijst dat efficiënter werken mogelijk is zonder de allerkrachtigste hardware.

De unieke werkwijze van DeepSeek

DeepSeek onderscheidt zich dus vooral doordat de ontwikkelingskosten slechts een fractie bedragen van die van ChatGPT en het uitvoeren van een gebruikersopdracht veel minder rekenkracht vergt. Dat komt doordat het systeem niet telkens het volledige model activeert.

In plaats daarvan maakt DeepSeek gebruik van een techniek die het bedrijf 'Mixture-of-Experts' noemt: het model is opgedeeld in gespecialiseerde onderdelen, en voor elke vraag worden alleen de relevante segmenten ingeschakeld. Stel dat iemand een vraag stelt over middeleeuwse kastelen, dan activeert het systeem uitsluitend het deel dat over historische kennis beschikt. Daardoor is er aanzienlijk minder rekenkracht nodig.

DeepSeek open en OpenAI gesloten? Een belangrijk onderscheid is dat DeepSeek volledig opensource is. Dat betekent dat de volledige onderliggende code beschikbaar is om te downloaden, te bestuderen en aan te passen, waardoor het hele model transparant is. Daarentegen houdt OpenAI, ondanks de naam, de technische details van ChatGPT grotendeels geheim.

De prestaties van DeepSeek

Volgens diverse experts levert DeepSeek uitstekende resultaten. Het model scoort op nauwkeurigheid en komt minstens even goed weg als de grote concurrenten. Op het gebied van feitelijke presentatie, logisch redeneren en coderen presteert DeepSeek zelfs vaak beter. Wel merken sommige gebruikers dat er nog ruimte is voor verbetering qua gebruiksvriendelijkheid en de nuance in het genereren van teksten.

©WEI ZHENG

Speelt DeepSeek vals?

OpenAI heeft DeepSeek ervan beschuldigd dat zij met hun model voortborduren op het werk van ChatGPT, in plaats van iets geheel nieuws te bieden. Dat zou gedeeltelijk de lage ontwikkelingskosten kunnen verklaren. Tot op heden is er echter geen concreet bewijs gepresenteerd ter ondersteuning van deze beschuldigingen.

Daarnaast zijn er de nodige privacy-issues. Een belangrijk punt van zorg is dat de servers van DeepSeek zich in China bevinden, wat betekent dat gebruikersgegevens daar worden opgeslagen. Andere taalmodellen maken vaak gebruik van servers in de VS. Beide opties roepen uiteraard privacyvragen op, zeker gezien de huidige politieke context. Ongeacht het model is het voor gebruikers belangrijk om zich bewust te zijn van de mogelijke risico’s rondom de verwerking en opslag van hun data.

Voordelen voor de consument

Voor gebruikers van taalmodellen betekent de komst van DeepSeek in principe alleen maar positief nieuws. Zelfs als je ervoor kiest om andere modellen te blijven gebruiken, zorgt de nieuwe concurrentie voor meer innovatie en lagere prijzen. Grote aanbieders zoals OpenAI hebben hun tarieven al verlaagd, wat aantoont dat AI niet onvermijdelijk duur hoeft te zijn.