ID.nl logo
Review BMW i5 eDrive40 - Beste i-model van dit moment
Mobiliteit

Review BMW i5 eDrive40 - Beste i-model van dit moment

Het is een icoon in het hogere segment. Een klasse waarin auto’s als de Mercedes E-klasse en de Audi A6 de scepter zwaaien. De BMW 5-serie is dé keuze als je als CEO of CFO ook zelf graag het stuur vasthoudt. Deze auto biedt immers de ideale mix tussen de dynamiek van een 3-serie en de statuur van een Siebener.

Watch on YouTube

In een ver verleden was de 5-serie er met dikke dieselmotoren en zelfs een V10, maar wie vandaag de dag in de markt is voor een échte limousine, kan niet om een stekker heen. Dat is dan ook de reden dat BMW voor de allereerste keer een volledig elektrische versie van de Fünfer aan het gamma heeft toegevoegd en deze tegelijkertijd met de compleet nieuwe 5-serie heeft gelanceerd. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er onlangs mee.

©Irwin Versteegh

Ook als 'normale' 5

Met de i3 was het merk een van de eerste gevestigde autofabrikanten die een volledig elektrisch model lanceerde. De i3 was zijn tijd ver vooruit, maar piekte misschien iets te vroeg. De i4 deed het dan ook een stuk beter en opende de aanval op bijvoorbeeld de Tesla Model 3. Een statige limousine als de i7 zorgde bovendien voor vergroening in de topklasse.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Een overeenkomst tussen i4 en i7? Het zijn in tegenstelling tot de i3 synchroon ontwikkelde modellen die naast de 4-Serie GranCoupé en normale BMW 7-serie worden geleverd. Iets dat eveneens geldt voor de nieuwe i5, want ook deze volledig elektrische BMW wordt geleverd met een benzine- of zelfs dieselmotor in de gedaante van de nieuwe 5-serie. Het toont aan dat BMW nog steeds een vrij conventioneel platform gebruikt.

©Irwin Versteegh

'Iconic Glow' grille-verlichting

Dat platform schuilt overigens ook onder de 4- en 7-serie, maar dat is er niet aan af te zien. De 5 oogt eigen en met name het design valt in de smaak. Er is bewust gekozen om met een rustig lijnenspel een chic resultaat te behalen dat dankzij een typisch BMW-DNA toch herkenbaar moet ogen. Zo zijn de dubbele koplampen voorzien van verticaal geplaatste elementen en is de grille leverbaar met zogenoemde Iconic Glow-effecten. En jawel, dat betekent ledverlichting die de contouren van de grote (weliswaar dichte) nieren nog eens extra benadrukken.

©Irwin Versteegh

Net zo groot als een 7-serie

Verder is de nieuwe 5 een stuk forser geworden. Zo is-ie met dik 5 meter 10 centimeter langer, 3 centimeter breder en 3,6 cm hoger dan de oude 5-serie. En om dat even in perspectief te plaatsen: de nieuwe 5-serie is daarmee net zo groot als de veelbesproken ‘Chris Bangle 7’ uit de beginjaren 2000. Gezien de overeenkomsten mogen we de 5 en i5 dan ook gerust als een mini-7 bestempelen.

Goed om te weten: de nieuwe i5 wordt standaard geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar de testauto is uitgerust met 20-inch wielen. Het M-pakket voegt daarnaast hoogglans zwarte raamomlijsting toe, evenals verchroomde elementen in de grille en een sportiever ogende voor- en achterbumper.

©Irwin Versteegh

27,2 inch aan scherm

Stap je aan boord, dan word je overvallen door een vertrouwd gevoel. Of beter: je stapt in een warm bad. Je ervaart direct een perfect instelbare zitpositie met in dit geval fantastisch zittende comfortstoelen en het genot van een lekker in de hand liggend M-Sport-stuurwiel. Van de ondersteuning voor beide ellebogen tot aan het voorbeeldige materiaalgebruik en de afwerking, álles klopt.

Tevens zien we BMW’s Live Cockpit, die voortaan bestaat uit twee lcd-displays. Een 12,3 inch groot instrumentarium dat dienstdoet als traditioneel dashboard en een 14,9 inch groot touchscreen dat fungeert als multimedia- en navigatiesysteem en tevens is te gebruiken met BMW’s iDrive-selector op de middentunnel.

©Irwin Versteegh

iPad met muis

De keuze voor een iDrive-selector is bijzonder, aangezien BMW deze knop in de eveneens vrij recente iX1 achterwege heeft gelaten. Ze lijken hiermee de wat traditionelere 5-serie-rijder te willen behagen, maar... Nou ja, het is geen zaligmakend geheel – laten we het daar op houden.

Het hele iDrive-systeem blinkt al niet uit in gebruiksgemak, en continu switchen tussen touch en analoog werkt verwarrend en onoverzichtelijk. Het is alsof je een traditionele muis op een iPad zonder extern toetsenbord gebruikt, waarbij je dus steeds switcht tussen muis en het virtuele toetsenbord. Het werkt, maar echt prettig is het niet. Het systeem is verder wel lekker uitgebreid en online dankzij een 5G-verbinding en noviteiten als EV-routeplanning en een daardoor live-status van alle beschikbare laadpalen.

©Irwin Versteegh

Niet zo ruim als je zou verwachten

Hoewel de i5 voorin bijzonder riant is, wordt de overdaad aan externe centimeters op de tweede zitrij helaas niet benut. Hier hadden we meer van verwacht. Passagiers die plaatsnemen achter iemand die langer is dan 1,80 meter, kunnen het zeker met de voetjes benauwd krijgen. Ook de cardantunnel (waarom heeft een EV deze überhaupt?) neemt onnodig veel ruimte in beslag.

Het zitcomfort is daarnaast opvallend door de in een ongebruikelijke hoek geplaatste achterbank. Wel is het er comfortabel toeven dankzij zaken als vier ventilatieroosters en optioneel klimaatregeling met vier aparte zones. De kofferruimte van de i5 is wel weer royaal met een minimale inhoud van 490 liter. Handig is bovendien de keurige en forse opbergruimte onder de vloer voor het opbergen van de laadkabel.

©Irwin Versteegh

340 of 600 pk

Qua exterieur mag de i5 dan een mini-7-serie zijn, technisch deelt-ie tal van componenten met de i4. Zo komt de i5 er voorlopig in twee smaken: een eDrive40 en een M60xDrive. Die laatste is uitgerust met twee elektromotoren en een totaalvermogen van 600 pk. Hoe dan ook krijg je in beide gevallen een 81,2 kWh (netto capaciteit) accupakket dat – afhankelijk van de uitvoering en de gekozen wielen – een range van circa 530 km mogelijk maakt.

In de eDrive40 stuurt-ie zijn energie naar een 340 pk en 430 Nm sterke elektromotor op de achteras. Deze zorgt voor een prima 0-100-sprint in 6 seconden en een top van net geen 200 km/u. Het opladen gaat via een 3-fasen-boordlader (11 kW) of optioneel met een 22kW-installatie. Ook kun je snelladen met maximaal 205 kW in circa 30 minuten tijd. Een preconditioneringsfunctie moet dit in aanloop naar een snellaadsessie ook gedurende koud weer garanderen.

©Irwin Versteegh

150 kg zwaarder

Het zal dan ook geen verrassing heten dat de louter achterwielaangedreven eDrive40 al meer dan voldoende potent is. Rustig of op tempo cruisen of wat pittiger doorrijden in de Sport-modus gaat prima. 340 pk is immers een adequaat vermogen. Daarnaast blijkt-ie behoorlijk efficiënt. Sterker nog, hij presteerde voorbeeldig!

Hoewel we niet continu in de Relax-modus hebben gereden, noteerden we een gemiddelde van net geen 20 kWh/100 km. Dat zorgde voor een heel bruikbare range van gemakkelijk 400 km. Geen gekke score voor een toch dik 2100 kg zware auto, al is het wel zo dat de nieuwe 5 sowieso 150 kg zwaarder is dan zijn voorganger. De i5 mag ook 1500 kg trekken, al is de M60 met twee ton trekgewicht wellicht de betere keuze als je veel zware aanhangers gebruikt.

©Irwin Versteegh

Adaptief onderstel

Hoe de i5 rijdt? Fantastisch! Standaard is-ie op de achteras voorzien van luchtvering, maar de testauto was optioneel voorzien van het adaptieve onderstel Professional. Dat is standaard op de M60, maar voegt bij de ‘40’ voor 2600 euro extra vierwielsturing en adaptieve dempers toe. Dat maakt het rijgedrag dankzij de perfecte balans tussen rijdynamiek en comfort helemaal af.

Met name het verschil tussen de rijmodus Relax en Sport is magisch. De i5 verandert dan van een 7-serie-achtige reisgenoot in een bijna volbloed M zodra de Sportmodus wordt geselecteerd. De adaptieve dempers krijgen een adrenalineshot terwijl de stuurinstallatie en vierwielsturing directer op jouw input reageren. Ook de aandrijflijn is dan extra alert, al zou dat laatste in vergelijking met andere EV’s wel wat verfijnder mogen. De klappen die de aandrijflijn bij lastwisselreacties (gas en gas-los) laat horen én voelen zijn niet erg premium.

©Irwin Versteegh

Tot de ‘neue klasse’ de beste

De nieuwe BMW i5 is leverbaar vanaf dik 75.000 euro. Een behoorlijk bedrag, maar het kan gekker. Ons testexemplaar heeft een prijskaartje van dik 105.000 euro, en dan ontbrak er nog het één en ander aan. Of-ie dit bedrag waard is? Zonder twijfel. Voor een paar duizend euro meer dan een 520d krijg je een volledig elektrische en daardoor begerenswaardige sedan waarmee het merk wederom laat zien dat volledig elektrisch rijden hand in hand gaat met de echte BMW-rijdynamiek. Wellicht wel optioneel dankzij de vierwielsturing, en dat is dan ook absoluut een aan te raden optie. Verbeterpunten zijn er ook, maar vooralsnog is dit wat ons betreft de beste en fijnste BMW i van dit moment, en we kijken dan ook reikhalzend uit naar de Neue Klasse volledig elektrische 3-serie die in de nabije toekomst komen gaat.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Laptop met Windows 11? Zo doe je langer met de accu
© ID.nl
Huis

Laptop met Windows 11? Zo doe je langer met de accu

Windows 11 24H2 heeft een energiestand die laptops zuiniger laat omgaan met stroom. Daardoor kun je er én langer op doorwerken én verleng je de levensduur van de accu. Hoe je dat instelt, lees je in dit artikel.

Langer met je laptop werken?

💻 Stel Batterijbesparing in 💻 Kies voor automatisch overschakelen of kies voor handmatig 💻 Inschakelen via Snelle instellingen

Lees ook: Zo kies je een energiezuinige computer, laptop en tablet

Batterijbesparing

Op 1 oktober 2024 verscheen Windows 11 24H2. Heb je Windows 11, dan is de kans dus groot dat je deze versie inmiddels hebt draaien. Mooi, want dan kun je deze nieuwe functie (die gebaseerd is op de oude functie Batterijbesparing en de Energiemodus) gebruiken.

Zodra je de functie inschakelt, kiest Windows 11 automatisch de zuinigste energiestand. Dat betekent dat visuele effecten zoals transparantie verdwijnen en sommige achtergrondprocessen worden gepauzeerd. Ook de schermhelderheid gaat omlaag, omdat juist dat onderdeel vaak de grootste stroomverbruiker is.

Op laptops open je met Windows-toets+I de Instellingen. Dan klik je op Systeem en vervolgens open je het onderdeel Aan/uit en accu. Daarna gebruik je in het onderdeel Batterij de optie Batterijbesparing.

Hier wordt de batterijbesparing automatisch actief vanaf 20 procent accuduur.

Je kiest zelf: automatisch of handmatig

Je kunt nu kiezen tussen twee opties. Je kunt een batterijpercentage ingeven waarop de energiebesparende functie automatisch wordt ingeschakeld, bijvoorbeeld bij 20%. Maar je kunt er ook voor kiezen de Batterijbesparingsmodus handmatig in te schakelen. Let op: je kunt deze schakelaar alleen maar activeren wanneer je laptop niet aan het stroomnet hangt. Zet ook de schakelaar aan bij De helderheid van het scherm verlagen wanneer batterijbesparing wordt gebruikt. Zodra je deze stappen hebt gezet, wordt de energiebesparende functie ingeschakeld op basis van de configuratie.

Je kunt de batterijbesparing ook handmatig inschakelen.

Laptop (toch) leeg, maar geen oplaadkabel bij je?

Een powerbank voor je laptop biedt uitkomst!

Via Snelle instellingen

Om Energiebesparing in te schakelen op een laptop die aan de stroom hangt, open je de Instellingen. Daarna ga je via Systeem naar Energie- slaap- en batterij-instellingen. Klik op de instelling Energiebesparing en dan kun je de schakelaar Altijd energiebesparing gebruiken.

Sowieso kun je de functie handmatig inschakelen via het uitklapmenu Snelle instellingen. Dat kan door op de netwerk- en volumepictogrammen te klikken of door de sneltoets Windows-toets+A te gebruiken en daarna de knop Energiebesparing in te schakelen. In het systeemvak zie je dat de energiebesparende functie is ingeschakeld als het pictogram van de batterij is veranderd in een pictogram van een batterij met een blaadje.

In de Snelle instellingen kun je de batterijbesparing ook handmatig aanzetten.

▼ Volgende artikel
Welk vulgewicht past bij jouw wasmachine? Zo kies je slim!
© Evgeny Atamanenko
Huis

Welk vulgewicht past bij jouw wasmachine? Zo kies je slim!

Sta je op het punt een nieuwe wasmachine aan te schaffen? Dan is het vulgewicht een van de belangrijkste dingen om op te letten. Het bepaalt hoeveel kilo wasgoed je per keer kunt wassen – en dat heeft direct invloed op je water- en energieverbruik. Maar hoe weet je nu welk vulgewicht het best bij jouw huishouden past?

Het vulgewicht van een wasmachine bepaalt hoeveel was je in één keer kunt wassen. Met dit artikel helpen we je het ideale vulgewicht voor jouw situatie te bepalen. Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe beïnvloeden je huidige wasgewoontes de keuze van het vulgewicht?
  • Welke rol speelt de grootte van je huishouden bij het bepalen van het ideale vulgewicht?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van een wasmachine met een groot vulgewicht?

Lees ook: Waar voor je geld: 5 wasmachines voor grote gezinnen

Begin met een blik op je eigen wasgedrag. Hoeveel draai je gemiddeld per week? Als je huidige machine een weegfunctie heeft, kun je het makkelijk meten: verzamel een typische lading vuile was, stop die in de trommel en lees het gewicht af. Tel er zo'n 2 kilo bij op en je hebt een aardig idee van wat jouw ideale vulgewicht zou zijn.

Geen weegfunctie? Geen probleem. Doe de was in een wasmand of zak, ga eerst zonder en daarna mét zak op de weegschaal staan. Het verschil is je lading wasgoed. Ook zonder machine kun je zo vrij nauwkeurig inschatten wat je nodig hebt.

Heb je nog geen wasmachine, dan helpt het om even stil te staan bij hoeveel was je ongeveer verwacht te draaien. Denk aan kleding, handdoeken en beddengoed, maar ook aan dekens, sportkleding of gordijnen.

Grootte van je gezin = leidraad

Een belangrijk uitgangspunt is het aantal mensen binnen je huishouden. Voor een één- of tweepersoonshuishouden is een machine met 7 kilo inhoud meestal voldoende. Bij gezinnen van drie of vier personen is 7 tot 9 kilo vaak ideaal. Heb je een groot gezin of was je vaak grote stukken textiel, zoals dekbedden? Dan is een wasmachine met 9 kilo of meer het overwegen waard.

Grootte van het huishoudenAanbevolen vulgewicht
1-2 personentot 7 kilogram
3-4 personen7-9 kilogram
5 personen of meer9 kilogram of meer

Groter is niet altijd beter

Toch is het niet altijd slim om meteen voor het grootste model te gaan. Een wasmachine die je zelden helemaal vult, verbruikt relatief veel energie en water, ook al zijn moderne machines behoorlijk zuinig. Bovendien nemen grotere modellen meer ruimte in én zijn ze vaak zwaarder. Kies dus vooral een maat die past bij je dagelijkse gebruik; dat is uiteindelijk het meest efficiënt.

©Pasta Design

Lees ook: Waar voor je geld: 5 betaalbare wasmachines voor kleine huishoudens

Altijd een volle trommel

Om zo veel mogelijk uit je wasmachine te halen, is het verstandig om altijd te wachten tot je een volle trommel hebt. Ja, de meeste nieuwe machines hebben sensoren die de hoeveelheid was detecteren en daar hun verbruik op aanpassen. Maar echt besparen doe je pas als je minder vaak hoeft te wassen. Volle trommel = minder beurten = lagere kosten én een langere levensduur voor je apparaat.

Samengevat: kies bewust, was slim

Het ideale vulgewicht hangt dus sterk af van jouw persoonlijke situatie: hoe je woont, met wie en hoe vaak je wast. De tips hierboven helpen je op weg. Zit je toch nog te twijfelen tussen twee formaten? Dan is het meestal veiliger om net iets ruimer te kiezen – handig voor als je situatie verandert. En vergeet niet: hoe beter je je wasmachine benut, hoe meer je eruit haalt.