ID.nl logo
Review BMW i5 eDrive40 - Beste i-model van dit moment
Mobiliteit

Review BMW i5 eDrive40 - Beste i-model van dit moment

Het is een icoon in het hogere segment. Een klasse waarin auto’s als de Mercedes E-klasse en de Audi A6 de scepter zwaaien. De BMW 5-serie is dé keuze als je als CEO of CFO ook zelf graag het stuur vasthoudt. Deze auto biedt immers de ideale mix tussen de dynamiek van een 3-serie en de statuur van een Siebener.

Watch on YouTube

In een ver verleden was de 5-serie er met dikke dieselmotoren en zelfs een V10, maar wie vandaag de dag in de markt is voor een échte limousine, kan niet om een stekker heen. Dat is dan ook de reden dat BMW voor de allereerste keer een volledig elektrische versie van de Fünfer aan het gamma heeft toegevoegd en deze tegelijkertijd met de compleet nieuwe 5-serie heeft gelanceerd. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er onlangs mee.

©Irwin Versteegh

Ook als 'normale' 5

Met de i3 was het merk een van de eerste gevestigde autofabrikanten die een volledig elektrisch model lanceerde. De i3 was zijn tijd ver vooruit, maar piekte misschien iets te vroeg. De i4 deed het dan ook een stuk beter en opende de aanval op bijvoorbeeld de Tesla Model 3. Een statige limousine als de i7 zorgde bovendien voor vergroening in de topklasse.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Een overeenkomst tussen i4 en i7? Het zijn in tegenstelling tot de i3 synchroon ontwikkelde modellen die naast de 4-Serie GranCoupé en normale BMW 7-serie worden geleverd. Iets dat eveneens geldt voor de nieuwe i5, want ook deze volledig elektrische BMW wordt geleverd met een benzine- of zelfs dieselmotor in de gedaante van de nieuwe 5-serie. Het toont aan dat BMW nog steeds een vrij conventioneel platform gebruikt.

©Irwin Versteegh

'Iconic Glow' grille-verlichting

Dat platform schuilt overigens ook onder de 4- en 7-serie, maar dat is er niet aan af te zien. De 5 oogt eigen en met name het design valt in de smaak. Er is bewust gekozen om met een rustig lijnenspel een chic resultaat te behalen dat dankzij een typisch BMW-DNA toch herkenbaar moet ogen. Zo zijn de dubbele koplampen voorzien van verticaal geplaatste elementen en is de grille leverbaar met zogenoemde Iconic Glow-effecten. En jawel, dat betekent ledverlichting die de contouren van de grote (weliswaar dichte) nieren nog eens extra benadrukken.

©Irwin Versteegh

Net zo groot als een 7-serie

Verder is de nieuwe 5 een stuk forser geworden. Zo is-ie met dik 5 meter 10 centimeter langer, 3 centimeter breder en 3,6 cm hoger dan de oude 5-serie. En om dat even in perspectief te plaatsen: de nieuwe 5-serie is daarmee net zo groot als de veelbesproken ‘Chris Bangle 7’ uit de beginjaren 2000. Gezien de overeenkomsten mogen we de 5 en i5 dan ook gerust als een mini-7 bestempelen.

Goed om te weten: de nieuwe i5 wordt standaard geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar de testauto is uitgerust met 20-inch wielen. Het M-pakket voegt daarnaast hoogglans zwarte raamomlijsting toe, evenals verchroomde elementen in de grille en een sportiever ogende voor- en achterbumper.

©Irwin Versteegh

27,2 inch aan scherm

Stap je aan boord, dan word je overvallen door een vertrouwd gevoel. Of beter: je stapt in een warm bad. Je ervaart direct een perfect instelbare zitpositie met in dit geval fantastisch zittende comfortstoelen en het genot van een lekker in de hand liggend M-Sport-stuurwiel. Van de ondersteuning voor beide ellebogen tot aan het voorbeeldige materiaalgebruik en de afwerking, álles klopt.

Tevens zien we BMW’s Live Cockpit, die voortaan bestaat uit twee lcd-displays. Een 12,3 inch groot instrumentarium dat dienstdoet als traditioneel dashboard en een 14,9 inch groot touchscreen dat fungeert als multimedia- en navigatiesysteem en tevens is te gebruiken met BMW’s iDrive-selector op de middentunnel.

©Irwin Versteegh

iPad met muis

De keuze voor een iDrive-selector is bijzonder, aangezien BMW deze knop in de eveneens vrij recente iX1 achterwege heeft gelaten. Ze lijken hiermee de wat traditionelere 5-serie-rijder te willen behagen, maar... Nou ja, het is geen zaligmakend geheel – laten we het daar op houden.

Het hele iDrive-systeem blinkt al niet uit in gebruiksgemak, en continu switchen tussen touch en analoog werkt verwarrend en onoverzichtelijk. Het is alsof je een traditionele muis op een iPad zonder extern toetsenbord gebruikt, waarbij je dus steeds switcht tussen muis en het virtuele toetsenbord. Het werkt, maar echt prettig is het niet. Het systeem is verder wel lekker uitgebreid en online dankzij een 5G-verbinding en noviteiten als EV-routeplanning en een daardoor live-status van alle beschikbare laadpalen.

©Irwin Versteegh

Niet zo ruim als je zou verwachten

Hoewel de i5 voorin bijzonder riant is, wordt de overdaad aan externe centimeters op de tweede zitrij helaas niet benut. Hier hadden we meer van verwacht. Passagiers die plaatsnemen achter iemand die langer is dan 1,80 meter, kunnen het zeker met de voetjes benauwd krijgen. Ook de cardantunnel (waarom heeft een EV deze überhaupt?) neemt onnodig veel ruimte in beslag.

Het zitcomfort is daarnaast opvallend door de in een ongebruikelijke hoek geplaatste achterbank. Wel is het er comfortabel toeven dankzij zaken als vier ventilatieroosters en optioneel klimaatregeling met vier aparte zones. De kofferruimte van de i5 is wel weer royaal met een minimale inhoud van 490 liter. Handig is bovendien de keurige en forse opbergruimte onder de vloer voor het opbergen van de laadkabel.

©Irwin Versteegh

340 of 600 pk

Qua exterieur mag de i5 dan een mini-7-serie zijn, technisch deelt-ie tal van componenten met de i4. Zo komt de i5 er voorlopig in twee smaken: een eDrive40 en een M60xDrive. Die laatste is uitgerust met twee elektromotoren en een totaalvermogen van 600 pk. Hoe dan ook krijg je in beide gevallen een 81,2 kWh (netto capaciteit) accupakket dat – afhankelijk van de uitvoering en de gekozen wielen – een range van circa 530 km mogelijk maakt.

In de eDrive40 stuurt-ie zijn energie naar een 340 pk en 430 Nm sterke elektromotor op de achteras. Deze zorgt voor een prima 0-100-sprint in 6 seconden en een top van net geen 200 km/u. Het opladen gaat via een 3-fasen-boordlader (11 kW) of optioneel met een 22kW-installatie. Ook kun je snelladen met maximaal 205 kW in circa 30 minuten tijd. Een preconditioneringsfunctie moet dit in aanloop naar een snellaadsessie ook gedurende koud weer garanderen.

©Irwin Versteegh

150 kg zwaarder

Het zal dan ook geen verrassing heten dat de louter achterwielaangedreven eDrive40 al meer dan voldoende potent is. Rustig of op tempo cruisen of wat pittiger doorrijden in de Sport-modus gaat prima. 340 pk is immers een adequaat vermogen. Daarnaast blijkt-ie behoorlijk efficiënt. Sterker nog, hij presteerde voorbeeldig!

Hoewel we niet continu in de Relax-modus hebben gereden, noteerden we een gemiddelde van net geen 20 kWh/100 km. Dat zorgde voor een heel bruikbare range van gemakkelijk 400 km. Geen gekke score voor een toch dik 2100 kg zware auto, al is het wel zo dat de nieuwe 5 sowieso 150 kg zwaarder is dan zijn voorganger. De i5 mag ook 1500 kg trekken, al is de M60 met twee ton trekgewicht wellicht de betere keuze als je veel zware aanhangers gebruikt.

©Irwin Versteegh

Adaptief onderstel

Hoe de i5 rijdt? Fantastisch! Standaard is-ie op de achteras voorzien van luchtvering, maar de testauto was optioneel voorzien van het adaptieve onderstel Professional. Dat is standaard op de M60, maar voegt bij de ‘40’ voor 2600 euro extra vierwielsturing en adaptieve dempers toe. Dat maakt het rijgedrag dankzij de perfecte balans tussen rijdynamiek en comfort helemaal af.

Met name het verschil tussen de rijmodus Relax en Sport is magisch. De i5 verandert dan van een 7-serie-achtige reisgenoot in een bijna volbloed M zodra de Sportmodus wordt geselecteerd. De adaptieve dempers krijgen een adrenalineshot terwijl de stuurinstallatie en vierwielsturing directer op jouw input reageren. Ook de aandrijflijn is dan extra alert, al zou dat laatste in vergelijking met andere EV’s wel wat verfijnder mogen. De klappen die de aandrijflijn bij lastwisselreacties (gas en gas-los) laat horen én voelen zijn niet erg premium.

©Irwin Versteegh

Tot de ‘neue klasse’ de beste

De nieuwe BMW i5 is leverbaar vanaf dik 75.000 euro. Een behoorlijk bedrag, maar het kan gekker. Ons testexemplaar heeft een prijskaartje van dik 105.000 euro, en dan ontbrak er nog het één en ander aan. Of-ie dit bedrag waard is? Zonder twijfel. Voor een paar duizend euro meer dan een 520d krijg je een volledig elektrische en daardoor begerenswaardige sedan waarmee het merk wederom laat zien dat volledig elektrisch rijden hand in hand gaat met de echte BMW-rijdynamiek. Wellicht wel optioneel dankzij de vierwielsturing, en dat is dan ook absoluut een aan te raden optie. Verbeterpunten zijn er ook, maar vooralsnog is dit wat ons betreft de beste en fijnste BMW i van dit moment, en we kijken dan ook reikhalzend uit naar de Neue Klasse volledig elektrische 3-serie die in de nabije toekomst komen gaat.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Red je vakantiekiekjes met Apples functie Ruim op
© Kicking Studio
Huis

Red je vakantiekiekjes met Apples functie Ruim op

Terwijl je door je vakantiefoto’s bladert, merk je dat een bijna-leuke foto wordt bedorven door een of meerdere storende elementen. Er zijn uiteraard allerlei tools om die ongewenste objecten te laten verdwijnen. In de nieuwste versie van Apples fotobeheerprogramma zit die verwijderfunctie op basis van AI gewoon ingebouwd.

In dit artikel laten we zien hoe je storende objecten uit je foto’s verwijdert met Apple Foto’s:

  • Zorg dat je beschikt over iOS 18.1 en een geschikt toestel
  • Selecteer storende objecten handmatig of bevestig de AI-voorstellen om ze te verwijderen
  • Bevestig of herstel de bewerking

Voorkom dat je veel moet bewerken: 📸De beste tips voor foto's waar je je ogen niet vanaf kunt houden

Stap 1: Voorwaarden

Wie een iPhone 16 heeft en in de app Foto’s zijn kiekjes optimaliseert, is wellicht verrast door de nieuwe knop met de naam Ruim op. Er zijn nogal wat voorwaarden om deze nieuwe functie te kunnen toepassen. Je hebt allereerst een actieve internetverbinding nodig. Deze fotofunctie maakt deel uit van iOS 18.1 en om hem te gebruiken, moet je beschikken over een iPhone 15 Pro (Max) of een iPhone 16. Het werkt ook op een iPad met een M1-chip of nieuwer die draait op iPadOS 18.1 en op een Mac met een M1-processor met het besturingssysteem macOS Sequoia 15.1. Open de app Foto’s en selecteer de foto met de storende elementen. Daarna tik je op het pictogram om de afbeelding te bewerken. Dat is de knop met de drie schuifjes.

De knop Ruim op heeft het pictogram van een gummetje.

Stap 2: Selectie

Vervolgens zie je onderaan vier knoppen. We hebben het over de rechterknop Ruim op. Als je daarop tikt, doet de app al een suggestie van wat ongewenste elementen zijn. Als je het daarmee eens bent, dan tik je ze aan. Wil je het liever zelf bepalen, dan ga je met je vinger over het bedoelde object of je omcirkelt deze zone. Het geselecteerde object licht even op en verdwijnt daarna.

Wanneer je deze functie op de Mac gebruikt, kun je een bepaalde penseeldikte kiezen. Op de iPhone en iPad kun je het best even inzoomen: dat maakt het makkelijker om het object te selecteren.

Het geselecteerde object licht even op.

Stap 3: Label

Ben je tevreden, dan bevestig je met de knop Gereed. Valt het resultaat tegen, dan gebruik je de knop Herstel. Deze functie werkt wel met Live Foto’s, maar niet met video’s. Iedere foto die je op deze manier hebt aangepast, krijgt het label Gewijzigd met ‘Ruim op’. Dit label vind je bij de informatie over de tijd en de locatie waar de foto is genomen.

Ben je tevreden, dan tik je op Gereed.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Microsoft Edge krijgt eigen AI-modus
© Microsoft
Huis

Microsoft Edge krijgt eigen AI-modus

Microsoft introduceert een nieuwe functie in zijn Edge-browser: Copilot Mode. Hiermee verandert Edge in een 'AI-browser' die actief met je meedenkt, taken uitvoert en je helpt navigeren, zoeken en vergelijken – allemaal zonder dat je van tabblad hoeft te wisselen.

Wat doet Copilot Mode?

Wie Copilot Mode inschakelt, krijgt een nieuw tabblad met één invoerveld waarin zoeken, chatten en browsen samenkomen. Je typt of zegt wat je nodig hebt, en Edge helpt je meteen op weg. De AI denkt mee met je doel: ben je iets aan het uitzoeken, dan helpt Copilot om informatie te ordenen of keuzes te maken.

Ben je bijvoorbeeld vakantieverblijven aan het vergelijken? Copilot kan – als jij dat goedvindt – meekijken in al je geopende tabbladen en je snel laten zien welk huisje het dichtst bij het strand ligt of welke de beste voorzieningen heeft. Binnenkort kun je Copilot zelfs vragen om direct iets te boeken of een taak toe te voegen aan je to-do-lijst.

Sneller werken, minder klikken

De AI is ook met je stem te bedienen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "Toon de verschillen tussen deze laptops" of "Zoek een huurauto dicht bij mijn hotel". Copilot voert dan de benodigde acties uit, opent nieuwe tabbladen of vergelijkt resultaten. Je hoeft minder te klikken zonder steeds opnieuw informatie te moeten zoeken of kopiëren.

Binnenkort wordt de functie uitgebreid met zogenaamde 'topic journeys': Edge groepeert eerdere zoekopdrachten rond één thema en geeft suggesties om verder te gaan. Handig als je na een paar dagen weer oppakt wat je aan het uitzoeken was.

Gebruikers houden de controle

Copilot Mode is standaard uitgeschakeld, en alleen actief als je het zelf inschakelt via de instellingen. Als de functie actief is, toont de browser dat duidelijk met visuele meldingen. Privacy en veiligheid blijven volgens Microsoft gewaarborgd: de AI leest alleen mee als je daar expliciet toestemming voor geeft.

©Microsoft

Beschikbaarheid

Copilot Mode is vanaf vandaag beschikbaar via op Edge voor Windows en macOS. Gebruikers moeten de functie wel zelf aanzetten. Dat kan via de instellingen of via de speciale website aka.ms/copilot-mode. Microsoft meldt dat het gebruik van Copilot Mode op dit moment gratis is, maar voegt daar wel aan toe: for a limited time. Hoe lang die gratis periode gaat duren en wat je er daarna voor moet gaan betalen, is nog niet bekend.