ID.nl logo
De allereerste elektrisch Suzuki e-Vitara: overtuigt nog niet
© Yang Xia
Mobiliteit

De allereerste elektrisch Suzuki e-Vitara: overtuigt nog niet

Suzuki zet met de e-Vitara zijn eerste stappen in het segment van elektrische SUV's. Deze compacte crossover, die medio 2025 beschikbaar komt, biedt een combinatie van een relatief lichte constructie en nieuwe technologieën. Maar kan Suzuki zijn concurrenten echt bijbenen? In dit artikel ontdek je alles over de e-Vitara, van batterijopties tot praktische details.

Dit artikel in het kort:

  • Suzuki betreedt de elektrische SUV-markt met de e-Vitara, die vanaf medio 2025 beschikbaar is.
  • De auto heeft een modern ontwerp met opvallende ledverlichting en een panoramisch display in het interieur.
  • De e-Vitara biedt twee batterijopties: 49 kWh en 61 kWh, met diverse aandrijflijnen, waaronder voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
  • De kofferruimte is kleiner dan gemiddeld, maar de achterbank is verschuifbaar voor meer ruimte.
  • De concurrentie is stevig, maar Suzuki mikt op een concurrerende prijs van rond de 35.000 euro.

Lees ook: De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Suzuki floreert als fabrikant van lichtgewicht en betaalbare mobiliteit van goede kwaliteit. Toch voelt ook Suzuki de druk om snel en drastisch de algehele CO2-uitstoot te gaan verlagen. Irwin van InstaAutoVlog was onlangs in Milaan om kennis te maken met de nieuwe Suzuki e-Vitara. Een directe concurrent voor de Kia EV3, Skoda Elroq en Volvo EX30 die vanaf medio volgend jaar bij de dealer staat voor ongeveer 35.000 euro.

🚘Leestip: Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30

©Suzuki

Stoer design

De Suzuki e-Vitara meet 4,27 meter in de lengte, is 1,80 meter breed en 1,63 meter hoog. Met een wielbasis van 2,70 meter en ver op de hoeken geplaatste wielen is de SUV een stoere verschijning. Opvallend is de ledverlichting, net als de wielen van 18 of 19 inch en de optionele two-tone kleurstelling. Nieuw en uniek voor de e-Vitara is de kleur Land Breeze Green Metallic. Hij is verder verkrijgbaar in zilver, wit, grijs, rood, blauw en zwart. 

©Matthew Leete

Interieur

Binnenin valt de zwevende middentunnel direct op, samen met het panoramische display dat het digitale instrumentarium en infotainmentsysteem combineert. Het stuurwiel is strak vormgegeven met een afgeplatte boven- en onderkant. Daarnaast zijn er handige features zoals een draadloze telefoonlader en een versnellingspook die lijkt op die van de Toyota BZ4X, wat geen toeval is: de elektrische e-Vitara zal ook als Toyota op de markt komen.

©Suzuki

Ruimte valt tegen

Op de tweede zitrij biedt de auto voldoende knie- en beenruimte, maar zeker in combinatie met een glazen dak schiet de hoofdruimte echt tekort. Ook zien we geen ventilatieroosters, al zijn er wel twee usb-c-aansluitingen en is de vloer vlak.

Voor extra bagage- of juist beenruimte is de achterbank in een verhouding van 60/40- te verschuiven en dat is nodig ook. De kofferruimte blijkt namelijk niet zijn sterkste punt. Officiële cijfers ontbreken nog, maar houd rekening met ongeveer 300 liter met de bank in de achterste stand. Met name de hoogte valt tegen, al is er na het wegnemen van een piepschuim bak wel extra ruimte beschikbaar. 

©Suzuki

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De accu

De e-Vitara er met twee batterijpakketten en drie aandrijflijnen. Standaard zien we een 49kWh LFP-batterij en een 144 pk en 189 Nm sterke elektromotor op de voorwielen. De range is niet bekend, al gaan er verhalen over 10-80 procent snellading in 50 minuten.

Een grotere batterij komt er ook: 61kWh, 174 pk en een elektromotor van 189 Nm sterke elektromotor op de voorwielen. Ook komt er de e-Vitara er met zogeheten AllGrip e-vierwielaandrijving. Die zorgt voor extra 63 pk elektromotor op de achteras. Het gecombineerde vermogen bedraagt dan 183 pk en 300 Nm. 

Meer weten over auto-jargon? Check: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Suzuki

Gewicht

Ondanks dat Suzuki een laag wagengewicht hoog in het vaandel heeft staan, ben ik op voorhand wel kritisch over het gewicht. Zo weegt de basisuitvoering volgens de eerste specificaties dik 1700 kilogram en dat is net zo veel als een ruimere Kia EV3. Die heeft dan ook nog eens een veel grotere batterij.

©SENEZ

Conclusie

Met een showroomlancering gepland voor medio 2025 is het te hopen dat het merk in de tussentijd meer specificaties lanceert die de e-Vitara een goede positie in de markt op kan leveren. Denk aan een laag energieverbruik en dus een concurrerende range, of wellicht betere oplaadtijden. Uiteraard zal dit samen met het prijskaartje het uiteindelijke potentieel beter in kaart moeten brengen.  

©Suzuki

Suzuki e-Vitara op beeld

Meer weten over de nieuwe Suzuki e-Vitara? Bekijk dan de onderstaande video.

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag
Energie

Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag

Black Friday is dit jaar méér dan een dag vol gadgets en grote schermen. Voor wie zonnepanelen heeft en slimmer wil omgaan met eigen energie, is het hét moment om een thuisbatterij te overwegen. Zeker nu de ZinVolt Power tijdelijk met 15 procent korting verkrijgbaar is. In dit artikel lees je hoe de energieregels richting 2027 veranderen en wat een plug & play-thuisbatterij voor je kan betekenen.

Partnerbijdrage - in samenwerking met ZinVolt

Black Friday is al jaren het moment waarop mensen grote aankopen doen. Maar in 2025 verschuift de aandacht merkbaar: steeds meer huishoudens kijken niet naar tv’s of laptops, maar naar manieren om hun energierekening te verlagen. En dat heeft alles te maken met de salderingsregeling die in 2027 stopt, stijgende terugleverkosten en het groeiende besef dat je met een thuisbatterij veel van je eigen zonnestroom kunt vasthouden.

In die context introduceert ZinVolt dit jaar een aantrekkelijke Black Friday-deal: 15 procent korting op de ZinVolt Power, een draagbare thuisbatterij die je in één minuut installeert. Daarmee wordt de stap naar energieopslag niet alleen eenvoudiger, maar ook financieel een stuk aantrekkelijker.

Let op: deze aanbieding is geldig tot en met 1 december, dus wees er snel bij!

©ZinVolt

Waarom juist nú interessant?

Als je zonnepanelen hebt, weet je hoe grillig de energiemarkt geworden is. Overdag lever je vaak méér terug dan je zelf nodig hebt, terwijl je ’s avonds juist weer stroom moet inkopen tegen een hoger tarief. Tot eind 2026 kun je dat nog deels wegstrepen dankzij de salderingsregeling, maar die regeling loopt richting zijn einde. Vanaf 2027 krijg je alleen nog een beperkte vergoeding voor wat je terug het net in stuurt.

Dat betekent dat je steeds minder hebt aan 'gratis' teruglevering en steeds meer aan het zelf gebruiken van je eigen stroom. Een thuisbatterij maakt dat mogelijk. En als je die aanschaf toch al overwoog, dan is deze aanbieding met 15 procent korting natuurlijk het ideale moment om in te stappen.

Subsidies en regelingen in 2026

Een landelijke subsidie voor thuisbatterijen wordt in 2026 niet verwacht. Maar als je een thuisbatterij combineert met een dynamisch energiecontract, kun je de 21 procent btw terugvragen. Dat voordeel maakt de stap aanzienlijk interessanter. Daarnaast loont het om lokale regelingen te controleren: sommige gemeentes bieden namelijk tijdelijke ondersteuning.

©ZinVolt

ZinVolt Power: een kleine batterij met groot effect

De ZinVolt Power is anders dan de meeste thuisbatterijen. Traditionele systemen hebben bijvoorbeeld installatie in de meterkast nodig en kampen vaak met lange levertijd. De ZinVolt Power werkt echter volledig plug & play. Je steekt hem in het stopcontact, koppelt de P1-dongle aan je slimme meter en hij begint direct met laden. Binnen één minuut actief, zonder gereedschap of installateur. Bovendien heb je hem na bestelling de volgende dag al binnen!

Met een capaciteit van 1 kWh, uit te breiden tot 6 kWh via de losse ZinVolt Mates, kun je precies zo veel opslaan als past bij je huishouden. Overdag laad je op terwijl je zonnepanelen produceren, ’s avonds gebruik je diezelfde energie zelf. Daarnaast kan de Power via de drie ingebouwde stopcontacten als noodstroomvoorziening dienen; ideaal bij een storing of werkzaamheden aan het net.

Het grootste voordeel? Je hoeft niet meteen groot in te stappen. Je kunt klein beginnen en later rustig uitbreiden. En tijdens Black Friday pak je daarmee ook direct de laagste prijs van het jaar mee!

De ZinVolt Power in het kort

Plug & play: Sluit 'm aan via de P1-dongle, binnen één minuut actief

Uitbreidbaar: Vergroot de capaciteit tot 6 kWh met extra ZinVolt Mates

Slim laden: Laadt automatisch tijdens goedkope uren, levert stroom tijdens piekuren

Noodstroomfunctie: Drie ingebouwde stopcontacten houden je belangrijkste apparaten draaiend bij een storing

Draagbaar en stil: Geschikt voor thuis, camping of werkplaats

©ZinVolt


Persoonlijk advies van ZinVolt

Weet je nog niet precies wanneer voor jou het juiste moment is? Dan kun je bij ZinVolt vrijblijvend een gesprek inplannen. Samen kijk je naar je verbruik, zonnepanelen en toekomstplannen. Geen verkooppraat, gewoon duidelijkheid.

Meer weten?

Vraag hier vrijblijvend een adviesgesprek met ZinVolt aan!
▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden

De OnePlus 15 is een premium smartphone met een megabatterij en dat merk je. Je kunt dit toestel bijna twee volle dagen gebruiken voordat je hem moet opladen, ook bij intensiever gebruik. Een mooi pluspunt, maar wat heeft de telefoon nog meer te bieden? Je leest het in deze OnePlus 15-review.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.

Plus- en minpunten
  • Fantastische accuduur
  • Bloedsnel
  • Goedkoper dan veel andere vlaggenschepen
  • Minder goede camera's
  • Korter updatebeleid
  • Snelladen alleen met OnePlus-gadgets

Het klopt dat er na de OnePlus 13 geen 14 is verschenen. Volgens OnePlus is de 15 niet één, maar twee generaties beter en heet hij daarom de 15. Dat is mooie marketingpraat, want het getal 14 is in thuisland China een ongeluksgetal en wordt daarom vermeden in hotels, adressen en dus ook smartphoneseries. De 15 is dus gewoon de opvolger van de 13, maar voert wel degelijk boeiende vernieuwingen door.

©Rens Blom

Enorme accu...

De reusachtige batterij springt het meest in het oog. De OnePlus 13 had al een bovengemiddeld grote accucapaciteit van 6000 mAh, maar in de 15 zit een 7300mAh-accu. De topsmartphone heeft daarmee ook een veel grotere accu dan de Apple iPhone 17 Pro Max (4823 mAh), Samsung Galaxy S25 Ultra (5000 mAh), Google Pixel 10 Pro XL (5200 mAh) en vrijwel alle andere vlaggenschepen. Enkel Oppo's nieuwe Find X9 Pro – die een adviesprijs heeft van 1299 euro – gaat met zijn 7500mAh-accu de OnePlus 15 voorbij.

Leidt die enorme accu in de OnePlus 15 ook tot een geweldige accuduur? Ja, gelukkig wel. Wij kunnen de smartphone zonder zorgen een hele lange dag intensief gebruiken en dan is hij zeker nog niet leeg als we naar bed gaan. Bij regulier gebruik kun je deze telefoon prima twee dagen gebruiken voordat je laat op de tweede avond een oplader nodig hebt.

... laadt ook snel op

Opladen kan via usb-c of draadloos. Beide methoden komen met een addertje onder het gras. Bedraad opladen kan namelijk met een duizelingwekkende 120 watt, maar alleen als je zelf de juiste OnePlus-adapter koopt. Via een andere goede usb-c-adapter is het laden beperkt tot 36 watt. Niet langzaam, maar ook niet indrukwekkend snel. Voor draadloos geldt hetzelfde. Met een draadloze OnePlus-lader kun je met 50 watt laden, met een andere moderne oplader langzamer. Let erop dat de smartphone geen magnetisch draadloos opladen ondersteunt, tenzij je een geschikt hoesje (met ingebouwde magneetring) koopt. Met zo'n hoesje, bijvoorbeeld van OnePlus zelf, kun je de OnePlus 15 wél aan een MagSafe-oplader hangen. Dat werkt prima, kunnen we uit ervaring zeggen.

©Rens Blom

Bloedsnelle hardware

In een nieuwe premium smartphone verwacht je de beste, nieuwste hardware. OnePlus maakt die belofte waar. De OnePlus 15 draait als een van de eerste telefoons op de Qualcomm Snapdragon 8 Elite Gen 5-processor en die is bloedsnel. Zeker in combinatie met 16 GB werkgeheugen en 512 GB opslagcapaciteit in ons testtoestel. Dit is overigens de duurdere configuratie (1099 euro). In de basisversie (949 euro) zit 12 GB en 256 GB – ook ruim voldoende.

©Rens Blom

Het ontwerp van de smartphone laat eveneens een fijne indruk achter. De OnePlus 15 houdt comfortabel vast, heeft een geweldige vingerafdrukscanner in het display en beschikt over een prachtig oledscherm. Het scherm is met 6,78 inch aan de grote kant, waardoor je het toestel moeilijk met één hand kunt gebruiken. Op de linkerzijkant zit een speciale knop om AI-functies te starten. Als je dat niets vindt, zit de knop niet in de weg.

©Rens Blom

Goede camera's

De OnePlus 15 heeft een hoofdcamera, groothoekcamera en zoomcamera, allemaal met 50megapixel-sensoren. De camera's zijn goed en veelzijdig, maar jammer genoeg niet echt beter dan die van de OnePlus 13. Het nieuwe vlaggenschip moet ook concurrenten als de iPhone 17 Pro en Google Pixel 10 Pro voor zich dulden, met name als het gaat om ver inzoomen en de groothoeklens. Storend? Naar onze mening niet, tenzij je de beste camerasmartphone van dit moment zoekt. Dan is de OnePlus 15 niet de topper voor jou.

Hieronder zetten we een paar fotoseries gemaakt met de OnePlus 15 op een rijtje.

©Rens Blom

©Rens Blom

Updatebeleid kan nog steeds beter

OnePlus heeft zijn updatebeleid voor dure smartphones in de afgelopen jaren verbeterd, maar kan met de OnePlus 15 nog steeds niet tippen aan sommige concurrenten. Het toestel krijgt vier jaar Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Samsung, Apple en Google geven hun dure telefoons zeven jaar complete updates. Bijzonder is dat de Oppo Find X9 Pro vijf om zes jaar updates krijgt, terwijl Oppo en OnePlus zusterbedrijven zijn en dezelfde ColorOS-softwareschil gebruiken. Alhoewel, OnePlus noemt zijn schil OxygenOS. In de praktijk verschilt de software echter nauwelijks met de ColorOS-schil van de Oppo Find X9 Pro, die we na de OnePlus 15 getest hebben.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus 15 kopen?

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.