ID.nl logo
Dacia Spring: complete, compacte elektrische auto voor een klein prijsje
© DPPI
Mobiliteit

Dacia Spring: complete, compacte elektrische auto voor een klein prijsje

Sinds 2021 zijn er wereldwijd 140.000 Dacia’s Spring geregistreerd en bijna de helft daarvan vond vorig jaar zijn weg naar een kersverse eigenaar. Ondanks dat het model nog piepjong is, vond Dacia het tijd voor een update. Een vrij grondige zelfs, waardoor we kunnen spreken van de nieuwe Dacia Spring. We mochten er alvast aan snuffelen.

Wist je dat voor dik 90 procent van de berijders en eigenaars geldt dat de Dacia Spring hun allereerste volledig elektrische auto is? En dat maar liefst 70 procent een vreemd-merk-rijder is? Een knappe prestatie dus van een merk dat bekendstaat om zijn no-nonsense aanpak, maar toch wel even zorgt voor een wereldwijde vergroening van het wagenpark.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Concurrentie ligt op de loer

Met de nieuwe Dacia Spring wil het merk een bepaalde positie in de markt veiligstellen. De aankomende jaren zal er namelijk steeds meer concurrentie komen in de prijsklasse waar de Spring nu nog het alleenrecht heeft; zo tussen de 20 en 25 duizend euro. Denk aan de op handen zijnde Citroën ëC3, de Volkswagen iD.2, maar ook geduchte concurrentie van BYD die zeer binnenkort wellicht ook die prijsklasse binnenstapt.

Hoe Dacia de Spring dan ook vers heeft gehouden? Door ’m om te beginnen net even iets stoerder te maken. De ontwerpers hebben de wagen bijvoorbeeld optisch verbreed door de nieuw ontworpen led-dagrijverlichting en het verse Dacia-logo te herbergen in een zwarte strip die over de gehele breedte van de auto loopt.

©DPPI

Designstickers voorkomen parkeerschade

In combinatie met het weglaten van de dakrails is het wat hoge en smalle uiterlijk van de auto verdwenen. De Spring is zelfverzekerder geworden en oogt ook aan de achterkant net even iets stoerder. Standaard wordt hij geleverd op wielen van 14 inch, maar de 65pk-motor krijgt wielen van 15 inch.

De Extreme kunnen we nog steeds herkennen aan koperkleurige buitenspiegels, maar voortaan ook aan speciale designstickers in de voor- en achterbumper. Deze moeten het urban-karakter van de auto onderstrepen. Ook aan de zijkant zien we zwarte stickers die kleine parkeerschades moeten voorkomen. Klinkt misschien bijzonder, maar feit is wel dat een sticker eenvoudig en bovenal goedkoop is om te vervangen. De 15inch-wielen zijn daarnaast voorzien van zwarte wieldoppen.

Stoer en praktisch: kan tegen een stootje

Hoe dan ook blijft de Dacia Spring voor veel mensen een uiterst praktische auto, al was het alleen maar vanwege de comfortabele instap. Dat is het directe gevolg van het feit dat de Spring vrij hoog op zijn wielen staat. Dat heeft ook nog eens voordelen op slecht wegdek. Hij kan tegen een stootje en de krasbestendige kunststof rondom onderstreept dit karakter. De nieuwe Dacia Spring kun je daarnaast herkennen aan twee gloednieuwe kleuren: Brick Red en Beige Safari. Dit brengt het totale aantal beschikbare kleuren op zes.

Kijken we in het interieur, dan heeft daar een absolute revolutie plaatsgevonden. Was er in 2021 niet eens ruimte voor een verstelbaar stuurwiel, nu is deze standaard en zien we zelfs een volledig digitale tellerunit! Dat scherm is 7 inch groot en verschaft je alle informatie. Denk aan het resterende rijbereik, maar ook informatie over het oplaadproces. Ook zie je op het display de geldende maximumsnelheid.

©DPPI

Infotainmentsysteem met dataverbinding

Maar daar blijft het niet bij, want optioneel vanaf het tweede uitrustingsniveau en standaard in de Extreme is het infotainmentsysteem van 10 inch. Dit is voorzien van een touchscreen dat standaard overweg kan met een draadloze verbinding voor Apple CarPlay, Android Auto en navigatie. Dankzij een dataverbinding is het systeem verbonden met internet, waardoor je bovendien op afstand via de Dacia-app de verwarming in kunt schakelen. Een grote vooruitgang ten opzichte van de eerste generatie Spring en net even dat extra stukje comfort en gebruiksgemak.

©DPPI

Verder zien we nieuwe elementen voor de elektrisch bedienbare ramen en als kers op de taart een versnellingshendel. In navolging van de nieuwe Duster is ook de Spring standaard voorzien van zogeheten You-Clips in het interieur. Je vindt er eentje onderaan de middentunnel en deels in het dashboardkastje. Hierop kun je diverse accessoires, zoals bekerhouders, telefoonhouders of zelfs een speciaal tasje, monteren. Ze zijn verkrijgbaar bij de Dacia-dealer.

Bekleding en bergruimte

Alle witgekleurde kunststoffen in het interieur zijn opbergvakken. Slim, herkenbaar en bovendien fris. Wat extra contrast doet het altijd goed en ook zeker in combinatie met de afwerking op het dashboard, die samen met de bekleding per uitvoering varieert. Zo zien we Alto Gray op de Essential-uitvoering, Brick Red in de Expression en Lichen Khaki in de Extreme.

Stroom terugleveren

Praktisch blijft de standaard vijfdeurs Spring ook, want ondanks zijn totale lengte van 3,70 meter biedt de Spring naar wens plek voor vier volwassenen. Ook blijft er dan voldoende bagageruimte van dik 300 liter over met een kuub extra als de achterbank wordt neergeklapt. Dat scheelt niet veel met een Volkswagen Polo.

Niet genoeg ruimte? Optioneel is de zogeheten Frunk: extra opbergruimte van 30 liter onder de motorkap: voldoende voor de laadkabel of een V2L-adapter. De Extreme-uitvoering is standaard voorzien van deze V2L-aansluiting en dat betekent dat de Spring stroom kan terugleveren aan huishoudelijke apparaten.

Motor en accupakket: na 45 minuten weer op pad

Op aandrijftechnisch gebied veranderde er niets. Standaard is-ie voorzien van een 26,8kWh-accupakket en een range van 220 kilometer. Een 45pk-elektromotor zorgt voor de aandrijving en uiteraard is een automaat standaard. Liever iets meer vermogen? Dan is het voortaan mogelijk om vanaf de Expression te kiezen voor de 65pk-motor. De Extreme beschikt standaard over deze motor.

Ook het opladen bleef ongewijzigd en dat betekent dat 75 procent van de huidige Spring-rijders hun auto op kunnen blijven laden via een normaal stopcontact. Dat duurt dan ongeveer 11 uur. Verzwaard via een laadpaal? Dan heeft de Spring ongeveer vier uur nodig. Een snellader blijft optioneel en dan krijg je een 30kW-snellaadfunctie, waarmee je in 45 minuten weer over 80 procent accu-inhoud kan beschikken.

©DPPI

Handige snufjes voor meer veiligheid

Als afsluiter is de nieuwe Dacia Spring een stuk veiliger geworden. Standaard beschikt hij over een autonoom noodremsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie, maar ook een rijstrookassistent. Verder zien we de komst van verkeersbordherkenning met een waarschuwing als je te hard rijdt en parkeersensoren aan de achterkant met een noodremfunctie.

Vermoeid? Dan zal de Spring je op een koffiepauze attenderen. Al deze componenten zijn gemakkelijk te configureren en uit te schakelen via een My Safety-schakelaar op het dashboard.

Conclusie: voordelige, uitgebreide elektrische auto

Het mag dan ook duidelijk zijn dat het altijd sympathieke merk zijn positie heeft willen handhaven door het aanpakken van net even dat ene dat een volledig elektrische auto fijner maakt. Het toevoegen van app-connectiviteit bijvoorbeeld, een beter infotainmentsysteem, het toevoegen van cruisecontrol, maar ook een V2L-aansluiting. De nieuwe Dacia Spring is daarnaast veiliger, maar nog steeds even compact en praktisch. De prijzen? Die zullen naar verwachting niet veel schelen met de huidige variant. Reken dan ook op een vanaf-prijs van circa 21 duizend euro.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy A56 – Weer een hit
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy A56 – Weer een hit

De Galaxy A-serie levert Samsung al jaren verkoopknallers op, en grote kans dat ook de nieuwe Galaxy A56 een hit wordt. Dit toestel biedt namelijk een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en krijgt zes jaar updates. Lees alles over de smartphone in onze uitgebreide Samsung Galaxy A56 review.

Uitstekend
Conclusie

De Samsung Galaxy A56 is een typische smartphone voor het grote publiek. Hij laat geen steken vallen en blinkt eigenlijk ook nergens echt in uit. Het is gewoon een fijne smartphone met een goed scherm, lange accuduur en zes jaar updategarantie. Gelet op de straatprijs van circa 380 euro is de Galaxy A56 daarom een toestel met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Plus- en minpunten
  • Functioneel, luxe ontwerp
  • Mooi scherm
  • Lange accuduur
  • Zes jaar updates
  • Geen microSD-kaartslot voor uitbreiding opslag
  • Macrocamera voegt weinig toe
  • Te veel nadruk op aanmaken Samsung-account

De Galaxy A-reeks van 2025 bestaat op moment van schrijven uit de A26, A36 en A56. Hoe hoger het getal, hoe completer en duurder het toestel. De adviesprijs van de A56 bedraagt 480 euro, maar na de release medio maart is de straatprijs van de smartphone eind april al gezakt naar 380 euro. Een veel vriendelijkere prijs. Ook de versie met meer opslagcapaciteit (256 GB in plaats van 128 GB) is al tientallen euro's in prijs gezakt.

©Rens Blom

Premium ontwerp

Kijk je naar de A56, dan kijk je zonder twijfel naar een moderne Samsung-smartphone. De A56 past precies in Samsungs straatje en dat vinden we helemaal prima, want het ontwerp komt luxe over en de smartphone houdt prettig vast. Ook fijn is dat de A56 waterdicht is en wat minder weegt dan zijn voorganger, de A55. Met 198 gram is het gewicht nu gangbaar voor een toestel met 6,7 inch-scherm. Door zijn afmetingen is de A56 wel lastig met één hand te bedienen. Daar staat tegenover dat het grote scherm zich goed leent voor het bekijken van filmpjes, het typen met twee handen en het spelen van games.

©Rens Blom

Het scherm bevalt ons sowieso erg goed. Het oledscherm heeft een Full-HD-resolutie, soepele 120Hz-verversingssnelheid en kan erg fel. De zomers aanvoelende dagen medio en eind april brachten een krachtig zonnetje met zich mee, maar we konden het scherm van de Galaxy A56 buiten goed aflezen.

Complete specificaties

Zoals we gewend zijn van de Galaxy A-serie, biedt ook de A56 een mooi totaalpakket aan functies voor een sympathieke prijs. Dat begint bij de processor. De nieuwe, door Samsung zelf ontwikkelde processor, is lekker snel en werkt samen met 8 GB werkgeheugen. Er zijn wat toestellen die beter omgaan met zware games, maar voor de meeste toepassingen is de A56 goed uitgerust.

©Rens Blom

De A56 heeft daarnaast ondersteuning voor e-sim (een digitale simkaart), lekker duidelijke luidsprekers en keuze uit 128 GB of 256 GB opslagcapaciteit. Omdat het prijsverschil tussen de twee opslagversies slechts enkele tientjes bedraagt, raden wij de meeste mensen aan om de 256GB-variant te kiezen. Waarom? Die heeft veel meer ruimte voor je apps, foto's, filmpjes en andere bestanden en niet te vergeten: updates die jarenlang beschikbaar komen. Omdat de smartphone geen microSD-kaartslot heeft, moet je het doen met de ingebouwde opslagcapaciteit. Als je de A56 jaren wilt gebruiken, lijkt het ons verstandig om eenmalig iets meer te betalen voor veel meer opslagruimte.

©Rens Blom

Snel opladen, voor Samsungs doen

Dan de accuduur, een punt waarop Galaxy A-smartphones al jaren (meer dan) prima scoren. De A56 zet die traditie voort. Hoewel de accucapaciteit met 5000 mAh zeker niet groter is dan gebruikelijk en het scherm met 6,7 inch van gangbare grootte is, weet de A56 toch een lange accuduur te realiseren. Wij hebben in de testperiode nooit moeite gehad om een lange dag door te komen, ook niet als we het toestel een uur als hotspot gebruikten om op onze laptop te kunnen internetten in de trein. Dat soort zaken trekken de smartphone-accu sneller leeg, maar de A56 is lekker zuinig.

Het opladen kan helaas niet draadloos, maar dat is een logische bezuiniging in een betaalbare smartphone. Opladen via de usb-c-kabel dus, die in de doos zit. De adapter dien je zelf te regelen. Het loont om een adapter te pakken of kopen die via het juiste protocol 45 watt of meer aan stroom levert. De Galaxy A45 kan namelijk laden met maximaal 45 watt. Dat is veel sneller dan de meeste andere Samsung-smartphones, waardoor de accu sneller vol is. In vergelijking met de concurrentie is 45 watt prima, maar niet bijzonder. Er zijn genoeg smartphones die 65 tot 100 watt aankunnen.

©Rens Blom

Camera's

Met de Galaxy A56 kun je mooie foto's schieten, vooral met de hoofdcamera van 50 megapixel. Die staat echt zijn mannetje. De groothoekcamera van 12 megapixel is minder goed, maar volstaat ook en legt een lekker wijd deel van de situatie vast. De macrocamera van 5 megapixel voegt naar onze mening weinig toe, maar zit ook niet in de weg. De A56 kan zoomen via de hoofdcamera, maar dan holt de kwaliteit wel achteruit.

De selfiecamera vinden we opvallend goed, wat een opsteker is voor wie graag selfies neemt of videogesprekken voert met zijn telefoon.

©Rens Blom

Van boven naar beneden: de hoofdcamera, groothoekcamera en een paar keer zoom.

Zes jaar updates

Een prettige gedachte bij de Galaxy A56 is dat Samsung zes jaar complete updates belooft. Je krijgt dus de komende jaren verschillende Android-upgrades en kunt ook zes jaar lang beveiligingsupdates verwachten. Erg netjes, gelet op de prijs van de telefoon.

©Rens Blom

Samsungs OneUI-softwareschil over Android heen is wat druk en wil héél graag dat je een Samsung-account aanmaakt. Dat is echter niet verplicht. OneUI biedt allerlei handigheidjes, waarvan een deel leunt op kunstmatige intelligentie (AI). Er valt veel te proberen.

Conclusie: Samsung Galaxy A56 kopen?

De Samsung Galaxy A56 is een typische smartphone voor het grote publiek. Hij laat geen steken vallen en blinkt eigenlijk ook nergens echt in uit. Het is gewoon een fijne smartphone met een goed scherm, lange accuduur en zes jaar updategarantie. Gelet op de straatprijs van circa 380 euro is de Galaxy A56 daarom een toestel met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

▼ Volgende artikel
Een vaatwasser die de vaat droogt: hoe doet-ie dat eigenlijk?
© Davizro Photography
Huis

Een vaatwasser die de vaat droogt: hoe doet-ie dat eigenlijk?

Bij het kiezen van de ideale vaatwasser zijn er heel wat zaken om op te letten. Eén daarvan is de droogtechniek die wordt toegepast. Er zijn grofweg drie methodes: ventilatiedroging, condensdroging en drogen met zeoliet. In dit artikel leggen we uit wat elke techniek precies inhoudt.

⏱ In dit artikel leggen we je alles uit over de verschillende droogtechnieken die vaatwasmachines kunnen gebruiken:

  • Drogen met de ventilatiedroogtechniek (verdamping)
  • Drogen met de condensdroogtechniek
  • Drogen met zeoliet

Ook interessant voor jou: De belangrijkste functies en programma’s van je vaatwasser uitgelegd

Schoon én droog

Een vaatwasser moet natuurlijk in de eerste plaats zorgen voor blinkend schone vaat. Maar minstens zo belangrijk is hoe goed hij alles droogt, want niets is zo irritant als bij het uitruimen alsnog de theedoek tevoorschijn moeten halen. Blijft er water achter op borden of in glazen, dan loop je bovendien het risico op schimmelvorming – en dat is allesbehalve fris. Ben je toe aan een nieuwe vaatwasser? Let dan zeker ook op de gebruikte droogtechniek.

Vaatwassers met ventilatiedroogtechniek

Een veelgebruikte manier om de vaat te drogen, is door het water te laten verdampen. Dit wordt ook wel de ventilatiedroogtechniek genoemd. Sommige vaatwassers hebben een mechanische arm die de deur automatisch opent zodra het programma is afgelopen. Het warme vocht in de machine kan dan vanzelf ontsnappen. Je kunt de deur natuurlijk ook handmatig openen, maar doe dat dan wel meteen na afloop van het programma. Omdat zowel de vaat als het water dan nog warm zijn, verdampt het vocht sneller dan wanneer je langer wacht.

Deze methode is het meest milieuvriendelijk, maar heeft ook een nadeel: het kan vrij lang duren voordat alles echt droog is. En soms blijft er toch nog vocht achter, waardoor je alsnog naar die theedoek moet grijpen.

©VLADYSLAV LEHIR

Vaatwassers met condensdroogtechniek

Een andere mogelijkheid is een vaatwasser met condensdroogtechniek. Deze methode is vooral geschikt als je vaak glaswerk, aardewerk of roestvrij staal reinigt. De warme, vochtige lucht in de machine slaat daarbij neer op de koelere wanden van de binnenruimte. Het gecondenseerde water wordt opgevangen en vervolgens weggepompt.

Het nadeel van deze techniek is dat de vaat vaak nog niet helemaal droog is wanneer het programma klaar is. Een theedoek blijft dus onmisbaar. Wil je toch profiteren van dit betaalbare systeem? Combineer het dan met handmatige ventilatie: zet de deur na afloop even op een kier zodat de stoom sneller kan ontsnappen en de vaat beter nadroogt.

Vaatwassers met zeoliet: hoe werkt dat?

De beste droogtechniek van dit moment? Dat is zonder twijfel zeolietdroging. Zeoliet is een mineraal dat warmte afgeeft zodra het in aanraking komt met water. Gebruikers zijn vaak laaiend enthousiast: volgens velen is hun vaat nog nooit zó goed droog uit de machine gekomen. Of het nu om plastic bakjes, glazen of borden gaat – alles komt er kurkdroog uit, ongeacht waar het staat in de vaatwasser. Niet gek dus dat modellen met deze techniek steeds populairder worden en steeds meer gemeengoed worden. Ze zijn dan ook bij diverse webwinkels te vinden.

Maar hoe werkt het precies? Onder in de vaatwasser liggen speciale zeolietkorrels. Zodra het programma is afgelopen en het water is afgevoerd, komen de korrels in actie. Ze geven warmte af aan de binnenruimte, waardoor de vaat efficiënt wordt gedroogd. Handig: de korrels regenereren zichzelf na elke wasbeurt. Je hoeft ze dus nooit te vervangen. Bovendien is dit systeem ook nog eens bijzonder energiezuinig.

Fijn: Vaatwassers met zeoliet zijn niet per se duurder dan de andere varianten. De prijs wordt mede bepaald door het type vaatwasser dat je aanschaft en de manier waarop je hem installeert.

VentilatieCondensZeoliet
✅ Meest eco-vriendelijk✅ Heel geschikt voor glas, aardewerk of staal✅ Vaat echt droog
❌ Drogen duurt lang❌ Vaat niet altijd helemaal droog✅ Energie-efficiënt
❌ Vaat niet altijd helemaal droog