ID.nl logo
Dacia Spring: complete, compacte elektrische auto voor een klein prijsje
© DPPI
Mobiliteit

Dacia Spring: complete, compacte elektrische auto voor een klein prijsje

Sinds 2021 zijn er wereldwijd 140.000 Dacia’s Spring geregistreerd en bijna de helft daarvan vond vorig jaar zijn weg naar een kersverse eigenaar. Ondanks dat het model nog piepjong is, vond Dacia het tijd voor een update. Een vrij grondige zelfs, waardoor we kunnen spreken van de nieuwe Dacia Spring. We mochten er alvast aan snuffelen.

Wist je dat voor dik 90 procent van de berijders en eigenaars geldt dat de Dacia Spring hun allereerste volledig elektrische auto is? En dat maar liefst 70 procent een vreemd-merk-rijder is? Een knappe prestatie dus van een merk dat bekendstaat om zijn no-nonsense aanpak, maar toch wel even zorgt voor een wereldwijde vergroening van het wagenpark.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Concurrentie ligt op de loer

Met de nieuwe Dacia Spring wil het merk een bepaalde positie in de markt veiligstellen. De aankomende jaren zal er namelijk steeds meer concurrentie komen in de prijsklasse waar de Spring nu nog het alleenrecht heeft; zo tussen de 20 en 25 duizend euro. Denk aan de op handen zijnde Citroën ëC3, de Volkswagen iD.2, maar ook geduchte concurrentie van BYD die zeer binnenkort wellicht ook die prijsklasse binnenstapt.

Hoe Dacia de Spring dan ook vers heeft gehouden? Door ’m om te beginnen net even iets stoerder te maken. De ontwerpers hebben de wagen bijvoorbeeld optisch verbreed door de nieuw ontworpen led-dagrijverlichting en het verse Dacia-logo te herbergen in een zwarte strip die over de gehele breedte van de auto loopt.

©DPPI

Designstickers voorkomen parkeerschade

In combinatie met het weglaten van de dakrails is het wat hoge en smalle uiterlijk van de auto verdwenen. De Spring is zelfverzekerder geworden en oogt ook aan de achterkant net even iets stoerder. Standaard wordt hij geleverd op wielen van 14 inch, maar de 65pk-motor krijgt wielen van 15 inch.

De Extreme kunnen we nog steeds herkennen aan koperkleurige buitenspiegels, maar voortaan ook aan speciale designstickers in de voor- en achterbumper. Deze moeten het urban-karakter van de auto onderstrepen. Ook aan de zijkant zien we zwarte stickers die kleine parkeerschades moeten voorkomen. Klinkt misschien bijzonder, maar feit is wel dat een sticker eenvoudig en bovenal goedkoop is om te vervangen. De 15inch-wielen zijn daarnaast voorzien van zwarte wieldoppen.

Stoer en praktisch: kan tegen een stootje

Hoe dan ook blijft de Dacia Spring voor veel mensen een uiterst praktische auto, al was het alleen maar vanwege de comfortabele instap. Dat is het directe gevolg van het feit dat de Spring vrij hoog op zijn wielen staat. Dat heeft ook nog eens voordelen op slecht wegdek. Hij kan tegen een stootje en de krasbestendige kunststof rondom onderstreept dit karakter. De nieuwe Dacia Spring kun je daarnaast herkennen aan twee gloednieuwe kleuren: Brick Red en Beige Safari. Dit brengt het totale aantal beschikbare kleuren op zes.

Kijken we in het interieur, dan heeft daar een absolute revolutie plaatsgevonden. Was er in 2021 niet eens ruimte voor een verstelbaar stuurwiel, nu is deze standaard en zien we zelfs een volledig digitale tellerunit! Dat scherm is 7 inch groot en verschaft je alle informatie. Denk aan het resterende rijbereik, maar ook informatie over het oplaadproces. Ook zie je op het display de geldende maximumsnelheid.

©DPPI

Infotainmentsysteem met dataverbinding

Maar daar blijft het niet bij, want optioneel vanaf het tweede uitrustingsniveau en standaard in de Extreme is het infotainmentsysteem van 10 inch. Dit is voorzien van een touchscreen dat standaard overweg kan met een draadloze verbinding voor Apple CarPlay, Android Auto en navigatie. Dankzij een dataverbinding is het systeem verbonden met internet, waardoor je bovendien op afstand via de Dacia-app de verwarming in kunt schakelen. Een grote vooruitgang ten opzichte van de eerste generatie Spring en net even dat extra stukje comfort en gebruiksgemak.

©DPPI

Verder zien we nieuwe elementen voor de elektrisch bedienbare ramen en als kers op de taart een versnellingshendel. In navolging van de nieuwe Duster is ook de Spring standaard voorzien van zogeheten You-Clips in het interieur. Je vindt er eentje onderaan de middentunnel en deels in het dashboardkastje. Hierop kun je diverse accessoires, zoals bekerhouders, telefoonhouders of zelfs een speciaal tasje, monteren. Ze zijn verkrijgbaar bij de Dacia-dealer.

Bekleding en bergruimte

Alle witgekleurde kunststoffen in het interieur zijn opbergvakken. Slim, herkenbaar en bovendien fris. Wat extra contrast doet het altijd goed en ook zeker in combinatie met de afwerking op het dashboard, die samen met de bekleding per uitvoering varieert. Zo zien we Alto Gray op de Essential-uitvoering, Brick Red in de Expression en Lichen Khaki in de Extreme.

Stroom terugleveren

Praktisch blijft de standaard vijfdeurs Spring ook, want ondanks zijn totale lengte van 3,70 meter biedt de Spring naar wens plek voor vier volwassenen. Ook blijft er dan voldoende bagageruimte van dik 300 liter over met een kuub extra als de achterbank wordt neergeklapt. Dat scheelt niet veel met een Volkswagen Polo.

Niet genoeg ruimte? Optioneel is de zogeheten Frunk: extra opbergruimte van 30 liter onder de motorkap: voldoende voor de laadkabel of een V2L-adapter. De Extreme-uitvoering is standaard voorzien van deze V2L-aansluiting en dat betekent dat de Spring stroom kan terugleveren aan huishoudelijke apparaten.

Motor en accupakket: na 45 minuten weer op pad

Op aandrijftechnisch gebied veranderde er niets. Standaard is-ie voorzien van een 26,8kWh-accupakket en een range van 220 kilometer. Een 45pk-elektromotor zorgt voor de aandrijving en uiteraard is een automaat standaard. Liever iets meer vermogen? Dan is het voortaan mogelijk om vanaf de Expression te kiezen voor de 65pk-motor. De Extreme beschikt standaard over deze motor.

Ook het opladen bleef ongewijzigd en dat betekent dat 75 procent van de huidige Spring-rijders hun auto op kunnen blijven laden via een normaal stopcontact. Dat duurt dan ongeveer 11 uur. Verzwaard via een laadpaal? Dan heeft de Spring ongeveer vier uur nodig. Een snellader blijft optioneel en dan krijg je een 30kW-snellaadfunctie, waarmee je in 45 minuten weer over 80 procent accu-inhoud kan beschikken.

©DPPI

Handige snufjes voor meer veiligheid

Als afsluiter is de nieuwe Dacia Spring een stuk veiliger geworden. Standaard beschikt hij over een autonoom noodremsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie, maar ook een rijstrookassistent. Verder zien we de komst van verkeersbordherkenning met een waarschuwing als je te hard rijdt en parkeersensoren aan de achterkant met een noodremfunctie.

Vermoeid? Dan zal de Spring je op een koffiepauze attenderen. Al deze componenten zijn gemakkelijk te configureren en uit te schakelen via een My Safety-schakelaar op het dashboard.

Conclusie: voordelige, uitgebreide elektrische auto

Het mag dan ook duidelijk zijn dat het altijd sympathieke merk zijn positie heeft willen handhaven door het aanpakken van net even dat ene dat een volledig elektrische auto fijner maakt. Het toevoegen van app-connectiviteit bijvoorbeeld, een beter infotainmentsysteem, het toevoegen van cruisecontrol, maar ook een V2L-aansluiting. De nieuwe Dacia Spring is daarnaast veiliger, maar nog steeds even compact en praktisch. De prijzen? Die zullen naar verwachting niet veel schelen met de huidige variant. Reken dan ook op een vanaf-prijs van circa 21 duizend euro.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.