Dacia Spring: complete, compacte elektrische auto voor een klein prijsje
Sinds 2021 zijn er wereldwijd 140.000 Dacia’s Spring geregistreerd en bijna de helft daarvan vond vorig jaar zijn weg naar een kersverse eigenaar. Ondanks dat het model nog piepjong is, vond Dacia het tijd voor een update. Een vrij grondige zelfs, waardoor we kunnen spreken van de nieuwe Dacia Spring. We mochten er alvast aan snuffelen.
Wist je dat voor dik 90 procent van de berijders en eigenaars geldt dat de Dacia Spring hun allereerste volledig elektrische auto is? En dat maar liefst 70 procent een vreemd-merk-rijder is? Een knappe prestatie dus van een merk dat bekendstaat om zijn no-nonsense aanpak, maar toch wel even zorgt voor een wereldwijde vergroening van het wagenpark.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
Concurrentie ligt op de loer
Met de nieuwe Dacia Spring wil het merk een bepaalde positie in de markt veiligstellen. De aankomende jaren zal er namelijk steeds meer concurrentie komen in de prijsklasse waar de Spring nu nog het alleenrecht heeft; zo tussen de 20 en 25 duizend euro. Denk aan de op handen zijnde Citroën ëC3, de Volkswagen iD.2, maar ook geduchte concurrentie van BYD die zeer binnenkort wellicht ook die prijsklasse binnenstapt.
Hoe Dacia de Spring dan ook vers heeft gehouden? Door ’m om te beginnen net even iets stoerder te maken. De ontwerpers hebben de wagen bijvoorbeeld optisch verbreed door de nieuw ontworpen led-dagrijverlichting en het verse Dacia-logo te herbergen in een zwarte strip die over de gehele breedte van de auto loopt.
©DPPI
Designstickers voorkomen parkeerschade
In combinatie met het weglaten van de dakrails is het wat hoge en smalle uiterlijk van de auto verdwenen. De Spring is zelfverzekerder geworden en oogt ook aan de achterkant net even iets stoerder. Standaard wordt hij geleverd op wielen van 14 inch, maar de 65pk-motor krijgt wielen van 15 inch.
De Extreme kunnen we nog steeds herkennen aan koperkleurige buitenspiegels, maar voortaan ook aan speciale designstickers in de voor- en achterbumper. Deze moeten het urban-karakter van de auto onderstrepen. Ook aan de zijkant zien we zwarte stickers die kleine parkeerschades moeten voorkomen. Klinkt misschien bijzonder, maar feit is wel dat een sticker eenvoudig en bovenal goedkoop is om te vervangen. De 15inch-wielen zijn daarnaast voorzien van zwarte wieldoppen.
Stoer en praktisch: kan tegen een stootje
Hoe dan ook blijft de Dacia Spring voor veel mensen een uiterst praktische auto, al was het alleen maar vanwege de comfortabele instap. Dat is het directe gevolg van het feit dat de Spring vrij hoog op zijn wielen staat. Dat heeft ook nog eens voordelen op slecht wegdek. Hij kan tegen een stootje en de krasbestendige kunststof rondom onderstreept dit karakter. De nieuwe Dacia Spring kun je daarnaast herkennen aan twee gloednieuwe kleuren: Brick Red en Beige Safari. Dit brengt het totale aantal beschikbare kleuren op zes.
Kijken we in het interieur, dan heeft daar een absolute revolutie plaatsgevonden. Was er in 2021 niet eens ruimte voor een verstelbaar stuurwiel, nu is deze standaard en zien we zelfs een volledig digitale tellerunit! Dat scherm is 7 inch groot en verschaft je alle informatie. Denk aan het resterende rijbereik, maar ook informatie over het oplaadproces. Ook zie je op het display de geldende maximumsnelheid.
©DPPI
Infotainmentsysteem met dataverbinding
Maar daar blijft het niet bij, want optioneel vanaf het tweede uitrustingsniveau en standaard in de Extreme is het infotainmentsysteem van 10 inch. Dit is voorzien van een touchscreen dat standaard overweg kan met een draadloze verbinding voor Apple CarPlay, Android Auto en navigatie. Dankzij een dataverbinding is het systeem verbonden met internet, waardoor je bovendien op afstand via de Dacia-app de verwarming in kunt schakelen. Een grote vooruitgang ten opzichte van de eerste generatie Spring en net even dat extra stukje comfort en gebruiksgemak.
©DPPI
Verder zien we nieuwe elementen voor de elektrisch bedienbare ramen en als kers op de taart een versnellingshendel. In navolging van de nieuwe Duster is ook de Spring standaard voorzien van zogeheten You-Clips in het interieur. Je vindt er eentje onderaan de middentunnel en deels in het dashboardkastje. Hierop kun je diverse accessoires, zoals bekerhouders, telefoonhouders of zelfs een speciaal tasje, monteren. Ze zijn verkrijgbaar bij de Dacia-dealer.
Bekleding en bergruimte
Alle witgekleurde kunststoffen in het interieur zijn opbergvakken. Slim, herkenbaar en bovendien fris. Wat extra contrast doet het altijd goed en ook zeker in combinatie met de afwerking op het dashboard, die samen met de bekleding per uitvoering varieert. Zo zien we Alto Gray op de Essential-uitvoering, Brick Red in de Expression en Lichen Khaki in de Extreme.
Stroom terugleveren
Praktisch blijft de standaard vijfdeurs Spring ook, want ondanks zijn totale lengte van 3,70 meter biedt de Spring naar wens plek voor vier volwassenen. Ook blijft er dan voldoende bagageruimte van dik 300 liter over met een kuub extra als de achterbank wordt neergeklapt. Dat scheelt niet veel met een Volkswagen Polo.
Niet genoeg ruimte? Optioneel is de zogeheten Frunk: extra opbergruimte van 30 liter onder de motorkap: voldoende voor de laadkabel of een V2L-adapter. De Extreme-uitvoering is standaard voorzien van deze V2L-aansluiting en dat betekent dat de Spring stroom kan terugleveren aan huishoudelijke apparaten.
Motor en accupakket: na 45 minuten weer op pad
Op aandrijftechnisch gebied veranderde er niets. Standaard is-ie voorzien van een 26,8kWh-accupakket en een range van 220 kilometer. Een 45pk-elektromotor zorgt voor de aandrijving en uiteraard is een automaat standaard. Liever iets meer vermogen? Dan is het voortaan mogelijk om vanaf de Expression te kiezen voor de 65pk-motor. De Extreme beschikt standaard over deze motor.
Ook het opladen bleef ongewijzigd en dat betekent dat 75 procent van de huidige Spring-rijders hun auto op kunnen blijven laden via een normaal stopcontact. Dat duurt dan ongeveer 11 uur. Verzwaard via een laadpaal? Dan heeft de Spring ongeveer vier uur nodig. Een snellader blijft optioneel en dan krijg je een 30kW-snellaadfunctie, waarmee je in 45 minuten weer over 80 procent accu-inhoud kan beschikken.
©DPPI
Handige snufjes voor meer veiligheid
Als afsluiter is de nieuwe Dacia Spring een stuk veiliger geworden. Standaard beschikt hij over een autonoom noodremsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie, maar ook een rijstrookassistent. Verder zien we de komst van verkeersbordherkenning met een waarschuwing als je te hard rijdt en parkeersensoren aan de achterkant met een noodremfunctie.
Vermoeid? Dan zal de Spring je op een koffiepauze attenderen. Al deze componenten zijn gemakkelijk te configureren en uit te schakelen via een My Safety-schakelaar op het dashboard.
Conclusie: voordelige, uitgebreide elektrische auto
Het mag dan ook duidelijk zijn dat het altijd sympathieke merk zijn positie heeft willen handhaven door het aanpakken van net even dat ene dat een volledig elektrische auto fijner maakt. Het toevoegen van app-connectiviteit bijvoorbeeld, een beter infotainmentsysteem, het toevoegen van cruisecontrol, maar ook een V2L-aansluiting. De nieuwe Dacia Spring is daarnaast veiliger, maar nog steeds even compact en praktisch. De prijzen? Die zullen naar verwachting niet veel schelen met de huidige variant. Reken dan ook op een vanaf-prijs van circa 21 duizend euro.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.