ID.nl logo
Zo bereken je of je geld kunt besparen met een deelauto
© Tupungato - stock.adobe.com
Mobiliteit

Zo bereken je of je geld kunt besparen met een deelauto

Je auto wegdoen is een grote stap. Je kunt immers niet meer zó instappen en op ieder moment van de dag naar je werk, je sportclub of vrienden en familie rijden. Maar met een deelauto kunnen al deze dingen toch en in veel gevallen bespaar je daar veel geld mee.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoeveel kost een auto eigenlijk?
  • Wat zijn de alternatieven voor een eigen auto?
  • Is een deelauto de oplossing?
  • Welke deelauto’s kun je kiezen?
    • Hoeveel geld bespaar je als je auto verruilt voor een deelauto?

Lees ook: Sharing = caring: dit is waarom de deelauto steeds populairder wordt

Het autobezit in Nederland groeit. Op 1 januari 2024 waren er ruim negen miljoen personenauto’s in Nederland, ruim zeven procent meer dan vijf jaar geleden. Grofweg de helft van alle huishoudens heeft één auto, een kwart heeft twee auto’s of meer en een kwart heeft geen auto. Soms is dat vanwege de kosten of vanwege een medisch probleem, maar voor sommige mensen is een autovrij bestaan een bewuste keuze, bijvoorbeeld uit milieuoverwegingen. Daarbij helpt het wel als je dicht bij een treinstation woont. Deze gegevens komen uit een onderzoeksrapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Hoeveel kost een auto eigenlijk?

Mensen die wel een auto hebben, onderschatten meestal wat dit vervoermiddel hen kost, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Hoeveel ze maandelijks tanken weten automobilisten meestal wel. Maar de totale maandelijkse kosten schatten ze gemiddeld ruim 220 euro te laag in, bijna de helft van de werkelijke gemiddelde kosten.

De voornaamste kostenpost die de meeste autobezitters vergeten of te laag inschatten, is de afschrijving. Afschrijving is het bedrag dat de auto minder waard wordt doordat je hem gebruikt en doordat de auto ouder wordt. De gemiddelde maandelijkse afschrijving is zo’n 140 euro, afhankelijk van het type auto en het bouwjaar. Ook parkeerkosten en de eventuele kosten van een autolening worden vaak niet meegeteld.

Wil je weten wat jouw auto maandelijks kost? Het Nibud heeft een handige tabel gemaakt, waarin je in één oogopslag de kostenposten kunt zien van verschillen autotypen. Wil je een berekening op maat maken, dan kun je gebruikmaken van de tools van de ANWB of Autoweek.

©Nibud

Alternatieven voor autorijden

Vind je je auto te duur of gebruik je hem eigenlijk heel weinig? Dan denk je misschien wel eens na over een leven zonder auto. Wat zijn dan de alternatieven? Met de fiets en het openbaar vervoer kun je op veel plekken in Nederland komen, maar ben je vaak wel langer onderweg. Als je het openbaar vervoer combineert met de fiets, vergroot je de mogelijkheden.

Als je voor je werk moet reizen naar een plek die met de fiets of het openbaar vervoer moeilijk te bereiken is, dan is een eigen auto toch wel erg handig. Moet je altijd naar dezelfde plek en woont er een collega in de buurt, dan is carpoolen misschien een alternatief. Dan bespaar je in ieder geval op brandstofkosten.

©Milkovasa

Is een deelauto de oplossing?

Gebruik je je auto maar af en toe, dan kun je misschien ook gebruikmaken van een deelauto. Deelauto’s vind je vooral in steden, vaak verspreid over verschillende wijken. Met een beetje geluk heb je een deelauto op loopafstand. Je kunt de deelauto reserveren voor een bepaalde periode en je maakt de auto open met een app of een OV-chipkaart. Hiervoor moet je je registreren bij de aanbieder van de deelauto en soms betaal je ook abonnementskosten.

Een deelauto kan een goed alternatief zijn als je je auto wilt wegdoen, maar niet volledig afhankelijk wilt zijn van je fiets en het openbaar vervoer. Met een deelauto kun je toch spontaan een ritje te maken naar een plek die met het openbaar vervoer slecht te bereiken is. Je kunt iemand naar een medische afspraak brengen, je kind van een feestje halen of zware spullen halen bij de bouwmarkt. En als het regent, heb je toch nog een comfortabel alternatief voor de fiets.

Er zijn kleine en grote deelauto’s, op benzine en elektrisch. Het voordeel van een deelauto is dat je de auto kunt kiezen die past bij wat je gaat doen. Voor je vakantie of een rit naar de meubelboulevard kies je bijvoorbeeld een grotere auto kiezen en voor een uitstapje alleen of met zijn tweeën een kleiner model.

Welke deelauto’s kun je kiezen?

Er zijn veel verschillende autodeelsystemen, maar er zijn er maar weinig met landelijke dekking. Zoek je een deelauto in de buurt, dan is de kans het grootst dat je die vindt bij MyWheels, Greenwheels of Snappcar. MyWheels en Greenwheels bieden auto’s aan die je met een app kunt openen en die je ook voor een korte periode kunt reserveren. Snappcar is een platform waarop particulieren hun auto te huur aanbieden voor een hele of een halve dag.

Heb je een auto nodig in een van de vier grote steden, dan zijn er vaak meerdere deelautosystemen waaruit je kunt kiezen. ShareNow is in Nederland alleen actief in Amsterdam, Sixt Share in de vier grote steden, Hely in Amsterdam en nog een paar steden, We drive solar in Utrecht.

©Achim Wagner

Wat kost een deelauto?

De kosten voor deelauto’s zijn heel uiteenlopend. Er zijn prijzen per minuut, per uur en per dag en vaak ook per kilometer. Brandstof en laadkosten zijn meestal inbegrepen. Soms kun je kiezen voor een abonnement, waarmee je korting krijgt op de kosten per uur en per kilometer. Om een betrouwbare inschatting te maken van de kosten, moet je dus eerst een overzicht maken van de ritten die je wekelijks of maandelijks maakt.

Stel dat jouw auto je nu 400 euro per maand kost en je zou hem weg willen doen als je 100 euro zou kunnen besparen met een deelauto. Dan is het handig om te weten hoe vaak en hoelang je een deelauto zou kunnen gebruiken voor 300 euro per maand.

Rekenvoorbeeld Greenwheels en MyWheels

Bij deze bedrijven kun je voor ongeveer 300 euro bijvoorbeeld deze combinatie van ritten maken in een compacte auto:

* 4x een auto huren voor 8 uur en per keer 50 kilometer rijden
* 4x een auto huren voor 2 uur en per keer 20 kilometer rijden
* 1x een weekend een auto huren en 200 kilometer rijden

Rekenvoorbeeld Sixt Share

Bij Sixt Share huur je altijd een elektrische auto, waarbij de kilometers inclusief zijn. Bovenstaande combinatie van ritten zou bij Sixt Share 500 euro kosten, maar voor dit bedrag kun je wel veel meer kilometers maken. Als je minder vaak een auto nodig hebt, maar wel meer kilometers rijdt, kan Sixt Share toch gunstig uitpakken. Bovendien kun je bij Sixt Share de auto ook achterlaten in een andere stad en afrekenen per minuut. Onderstaande combinatie van ritten kost ook rond de 300 euro:

* 2x een auto huren voor een dag en per keer maximaal 200 kilometer rijden
* 2x een auto huren voor 2 uur en per keer maximaal 100 kilometer rijden
* 1x een weekend een auto huren en maximaal 300 kilometer rijden

Bij Snappcar hangen de kosten af van de eigenaar van de auto. Die kunnen hoger of lager zijn.

Meer rekenwerk

Als je helemaal precies wilt uitrekenen of en hoeveel je kunt besparen met een deelauto, dan moet je ook meerekenen welke autokilometers je gaat vervangen door het openbaar vervoer, fietsen of lopen. Zijn er in jouw woonomgeving verschillende aanbieders actief, dan kan het handig zijn om je bij meerdere platformen aan te melden.

Toch liever een eigen auto op de oprit, maar dan duurzamer?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?
© ER | ID.nl
Huis

Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?

Het gebrek aan een rijk contrast is een van de grootste ergernissen bij lcd- en ledtelevisies. Fabrikanten hebben daarom een slimme techniek bedacht die het contrast aanzienlijk verbetert: local dimming. In dit artikel leggen we uit hoe deze techniek van jouw grijze nachtlucht weer een inktzwarte sterrenhemel maakt.

Het contrast van je televisie is misschien wel de belangrijkste eigenschap voor mooi beeld. We willen dat wit verblindend wit is en zwart echt inktzwart. Bij oledtelevisies is dat makkelijk, want daar geeft elke pixel zelf licht. Maar de meeste televisies in de Nederlandse huiskamers zijn nog steeds lcd- of ledschermen (inclusief QLED). Die werken met een lamp achter het scherm, de zogeheten backlight. Local dimming is de techniek die probeert de nadelen van die achtergrondverlichting op te lossen.

Om te begrijpen waarom local dimming nodig is, moet je eerst weten hoe een standaard led-tv werkt. Simpel gezegd is het een groot paneel met pixels die zelf geen licht geven, maar alleen van kleur veranderen. Achter die pixels brandt een grote lichtbak. Als het beeld zwart moet zijn, sluiten de pixels zich om het licht tegen te houden. Helaas lukt dat nooit voor de volle honderd procent; er lekt altijd wat licht langs de randjes. Hierdoor zien donkere scènes er vaak wat flets en grijzig uit. De achtergrondverlichting staat immers vol aan, ook als het beeld donker moet zijn.

Nooit meer te veel betalen? Check Kieskeurig.nl/prijsdalers!

De lampen dimmen waar het donker is

Local dimming pakt dit probleem bij de bron aan. In plaats van één grote lichtbak die altijd aan staat, verdeelt deze techniek de achtergrondverlichting in honderden (en bij duurdere tv's soms duizenden) kleine zones. De televisie analyseert de beelden die je kijkt continu. Ziet de processor dat er linksboven in beeld een donkere schaduw is, terwijl rechtsonder een felle explosie te zien is? Dan worden de lampjes in de zone linksboven gedimd of zelfs helemaal uitgeschakeld, terwijl de lampjes rechtsonder juist fel gaan branden.

Het resultaat is direct zichtbaar. Zwart wordt weer echt zwart, simpelweg omdat er geen licht meer achter dat deel van het scherm brandt. Tegelijkertijd blijven de lichte delen van het scherm helder. Dat zorgt voor een veel groter contrast en geeft het beeld meer diepte. Vooral bij het kijken van HDR-films en -series is dat van belang. Zonder local dimming kan een led-tv eigenlijk geen goed HDR-beeld weergeven, omdat het verschil tussen licht en donker dan te klein blijft.

©ER | ID.nl

Niet alle local dimming is hetzelfde

Het klinkt als een wonderoplossing, maar de uitvoering verschilt enorm per televisie. Het grote toverwoord hierbij is het aantal zones. Hoe meer zones de tv onafhankelijk van elkaar kan aansturen, hoe preciezer het licht kan worden geregeld. Goedkopere televisies gebruiken vaak edge lit local dimming. Hierbij zitten de lampjes alleen in de rand van de tv. Dat werkt redelijk, maar is niet heel nauwkeurig. Je ziet dan soms dat een hele verticale strook van het beeld lichter wordt, terwijl er eigenlijk maar één klein object moest worden verlicht.

De betere variant heet full array local dimming. Hierbij zitten de lampjes over de hele achterkant van het scherm verspreid. De allernieuwste en beste vorm hiervan is miniLED. Daarbij zijn de lampjes zo klein geworden dat er duizenden in een scherm passen, wat de precisie van oled begint te benaderen. Als er te weinig zones zijn, kun je last krijgen van zogenaamde 'blooming'. Dat zie je bijvoorbeeld bij witte ondertiteling op een zwarte achtergrond: er ontstaat dan een soort wazige lichtwolk rondom de letters, omdat de zone groter is dan de tekst zelf.

Welke merken gebruiken local dimming?

Bijna elke grote televisiefabrikant past deze techniek inmiddels toe, maar ze doen dat voornamelijk in hun middenklasse en topmodellen. Samsung is een van de voorlopers, zeker met hun QLED- en Neo QLED-televisies, waarbij ze in de duurdere series gebruikmaken van geavanceerde miniLED-techniek voor zeer precieze dimming. Ook Sony staat bekend om een uitstekende implementatie van full array local dimming, die vaak geprezen wordt om de natuurlijke weergave zonder overdreven effecten. Philips past het eveneens toe in hun (mini)ledmodellen, vaak in combinatie met hun bekende Ambilight-systeem voor een extra contrastrijk effect.

Ga voor de full monty!

Local dimming is dus geen loze marketingkreet, maar een dankbare techniek voor iedereen die graag films of series kijkt op een led- of QLED-televisie. Het maakt het verschil tussen een flets, grijs plaatje en een beeld dat van het scherm spat met diepe zwartwaarden. Ben je in de markt voor een nieuwe tv? Vraag dan niet alleen óf er local dimming op zit, maar vooral of het gaat om full array dimming. Je ogen zullen je dankbaar zijn tijdens de volgende filmavond!

Vijf fijne televisies die full array local dimming ondersteunen

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.