ID.nl logo
Zo bereken je of je geld kunt besparen met een deelauto
© Tupungato - stock.adobe.com
Mobiliteit

Zo bereken je of je geld kunt besparen met een deelauto

Je auto wegdoen is een grote stap. Je kunt immers niet meer zó instappen en op ieder moment van de dag naar je werk, je sportclub of vrienden en familie rijden. Maar met een deelauto kunnen al deze dingen toch en in veel gevallen bespaar je daar veel geld mee.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoeveel kost een auto eigenlijk?
  • Wat zijn de alternatieven voor een eigen auto?
  • Is een deelauto de oplossing?
  • Welke deelauto’s kun je kiezen?
    • Hoeveel geld bespaar je als je auto verruilt voor een deelauto?

Lees ook: Sharing = caring: dit is waarom de deelauto steeds populairder wordt

Het autobezit in Nederland groeit. Op 1 januari 2024 waren er ruim negen miljoen personenauto’s in Nederland, ruim zeven procent meer dan vijf jaar geleden. Grofweg de helft van alle huishoudens heeft één auto, een kwart heeft twee auto’s of meer en een kwart heeft geen auto. Soms is dat vanwege de kosten of vanwege een medisch probleem, maar voor sommige mensen is een autovrij bestaan een bewuste keuze, bijvoorbeeld uit milieuoverwegingen. Daarbij helpt het wel als je dicht bij een treinstation woont. Deze gegevens komen uit een onderzoeksrapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Hoeveel kost een auto eigenlijk?

Mensen die wel een auto hebben, onderschatten meestal wat dit vervoermiddel hen kost, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Hoeveel ze maandelijks tanken weten automobilisten meestal wel. Maar de totale maandelijkse kosten schatten ze gemiddeld ruim 220 euro te laag in, bijna de helft van de werkelijke gemiddelde kosten.

De voornaamste kostenpost die de meeste autobezitters vergeten of te laag inschatten, is de afschrijving. Afschrijving is het bedrag dat de auto minder waard wordt doordat je hem gebruikt en doordat de auto ouder wordt. De gemiddelde maandelijkse afschrijving is zo’n 140 euro, afhankelijk van het type auto en het bouwjaar. Ook parkeerkosten en de eventuele kosten van een autolening worden vaak niet meegeteld.

Wil je weten wat jouw auto maandelijks kost? Het Nibud heeft een handige tabel gemaakt, waarin je in één oogopslag de kostenposten kunt zien van verschillen autotypen. Wil je een berekening op maat maken, dan kun je gebruikmaken van de tools van de ANWB of Autoweek.

©Nibud

Alternatieven voor autorijden

Vind je je auto te duur of gebruik je hem eigenlijk heel weinig? Dan denk je misschien wel eens na over een leven zonder auto. Wat zijn dan de alternatieven? Met de fiets en het openbaar vervoer kun je op veel plekken in Nederland komen, maar ben je vaak wel langer onderweg. Als je het openbaar vervoer combineert met de fiets, vergroot je de mogelijkheden.

Als je voor je werk moet reizen naar een plek die met de fiets of het openbaar vervoer moeilijk te bereiken is, dan is een eigen auto toch wel erg handig. Moet je altijd naar dezelfde plek en woont er een collega in de buurt, dan is carpoolen misschien een alternatief. Dan bespaar je in ieder geval op brandstofkosten.

©Milkovasa

Is een deelauto de oplossing?

Gebruik je je auto maar af en toe, dan kun je misschien ook gebruikmaken van een deelauto. Deelauto’s vind je vooral in steden, vaak verspreid over verschillende wijken. Met een beetje geluk heb je een deelauto op loopafstand. Je kunt de deelauto reserveren voor een bepaalde periode en je maakt de auto open met een app of een OV-chipkaart. Hiervoor moet je je registreren bij de aanbieder van de deelauto en soms betaal je ook abonnementskosten.

Een deelauto kan een goed alternatief zijn als je je auto wilt wegdoen, maar niet volledig afhankelijk wilt zijn van je fiets en het openbaar vervoer. Met een deelauto kun je toch spontaan een ritje te maken naar een plek die met het openbaar vervoer slecht te bereiken is. Je kunt iemand naar een medische afspraak brengen, je kind van een feestje halen of zware spullen halen bij de bouwmarkt. En als het regent, heb je toch nog een comfortabel alternatief voor de fiets.

Er zijn kleine en grote deelauto’s, op benzine en elektrisch. Het voordeel van een deelauto is dat je de auto kunt kiezen die past bij wat je gaat doen. Voor je vakantie of een rit naar de meubelboulevard kies je bijvoorbeeld een grotere auto kiezen en voor een uitstapje alleen of met zijn tweeën een kleiner model.

Welke deelauto’s kun je kiezen?

Er zijn veel verschillende autodeelsystemen, maar er zijn er maar weinig met landelijke dekking. Zoek je een deelauto in de buurt, dan is de kans het grootst dat je die vindt bij MyWheels, Greenwheels of Snappcar. MyWheels en Greenwheels bieden auto’s aan die je met een app kunt openen en die je ook voor een korte periode kunt reserveren. Snappcar is een platform waarop particulieren hun auto te huur aanbieden voor een hele of een halve dag.

Heb je een auto nodig in een van de vier grote steden, dan zijn er vaak meerdere deelautosystemen waaruit je kunt kiezen. ShareNow is in Nederland alleen actief in Amsterdam, Sixt Share in de vier grote steden, Hely in Amsterdam en nog een paar steden, We drive solar in Utrecht.

©Achim Wagner

Wat kost een deelauto?

De kosten voor deelauto’s zijn heel uiteenlopend. Er zijn prijzen per minuut, per uur en per dag en vaak ook per kilometer. Brandstof en laadkosten zijn meestal inbegrepen. Soms kun je kiezen voor een abonnement, waarmee je korting krijgt op de kosten per uur en per kilometer. Om een betrouwbare inschatting te maken van de kosten, moet je dus eerst een overzicht maken van de ritten die je wekelijks of maandelijks maakt.

Stel dat jouw auto je nu 400 euro per maand kost en je zou hem weg willen doen als je 100 euro zou kunnen besparen met een deelauto. Dan is het handig om te weten hoe vaak en hoelang je een deelauto zou kunnen gebruiken voor 300 euro per maand.

Rekenvoorbeeld Greenwheels en MyWheels

Bij deze bedrijven kun je voor ongeveer 300 euro bijvoorbeeld deze combinatie van ritten maken in een compacte auto:

* 4x een auto huren voor 8 uur en per keer 50 kilometer rijden
* 4x een auto huren voor 2 uur en per keer 20 kilometer rijden
* 1x een weekend een auto huren en 200 kilometer rijden

Rekenvoorbeeld Sixt Share

Bij Sixt Share huur je altijd een elektrische auto, waarbij de kilometers inclusief zijn. Bovenstaande combinatie van ritten zou bij Sixt Share 500 euro kosten, maar voor dit bedrag kun je wel veel meer kilometers maken. Als je minder vaak een auto nodig hebt, maar wel meer kilometers rijdt, kan Sixt Share toch gunstig uitpakken. Bovendien kun je bij Sixt Share de auto ook achterlaten in een andere stad en afrekenen per minuut. Onderstaande combinatie van ritten kost ook rond de 300 euro:

* 2x een auto huren voor een dag en per keer maximaal 200 kilometer rijden
* 2x een auto huren voor 2 uur en per keer maximaal 100 kilometer rijden
* 1x een weekend een auto huren en maximaal 300 kilometer rijden

Bij Snappcar hangen de kosten af van de eigenaar van de auto. Die kunnen hoger of lager zijn.

Meer rekenwerk

Als je helemaal precies wilt uitrekenen of en hoeveel je kunt besparen met een deelauto, dan moet je ook meerekenen welke autokilometers je gaat vervangen door het openbaar vervoer, fietsen of lopen. Zijn er in jouw woonomgeving verschillende aanbieders actief, dan kan het handig zijn om je bij meerdere platformen aan te melden.

Toch liever een eigen auto op de oprit, maar dan duurzamer?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede bluetooth-koptelefoons tot 175 euro
© Sennheiser
Huis

Waar voor je geld: 5 goede bluetooth-koptelefoons tot 175 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare bluetooth-hoofdtelefoon met een goed geluid? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: Op het moment van schrijven zijn de besproken bluetooth-koptelefoons bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 175 euro. De prijzen kunnen echter schommelen.

Sennheiser Accentum Plus Wireless

Sennheiser bracht afgelopen voorjaar een nieuwe bluetooth-koptelefoon op de markt. En wat voor één, want de Accentum Plus Wireless is comfortabel, gebruiksvriendelijk én betaalbaar. Zoals je van de Duitse audiospecialist mag verwachten, is de geluidskwaliteit prima op orde. De gebruikersreviews op Kieskeurig.nl liegen er dan ook niet om. Alle testers gaven deze koptelefoon een 9 of 10 als reviewscore.

Handig is dat je diverse audio-instellingen naar wens kunt aanpassen. Dat werkt met een app op een smartphone. Een ander speerpunt is de functie actieve ruisonderdrukking (ANC), zodat je geen of nauwelijks storende omgevingsgeluiden hoort. Ideaal voor wie aandachtig naar een luisterboek, podcast of rustig muziekalbum wil luisteren.

Volgens Sennheiser houdt een volgeladen accu het ongeveer 50 uur vol. Is de batterij leeg, dan kun je evengoed weer snel luisteren. Na tien minuten snelladen kan de Accentum Plus Wireless er weer 5 uur tegenaan. Voor een hoog draagcomfort heeft de hoofdtelefoon zachte oorkussens en een verstelbare hoofdband met binnenvoering. Bovendien is hij met een gewicht van 227 gram ook niet zo zwaar. Geïnteresseerden kiezen tussen een zwarte en witte behuizing. Meer weten? Lees dan deze review op ID.nl.

Skullcandy Hesh ANC

Op zoek naar een ANC-koptelefoon voor minder dan 100 euro? Dat komt mooi uit, want dit exemplaar van Skullcandy is op Kieskeurig.nl momenteel goedkoper dan ooit. Aan de hand van vier meetmicrofoons registreert de Hesh ANC omgevingsgeluiden, waarna de geïntegreerde chip vliegensvlug een tegengeluid berekent. Deze bluetooth-hoofdtelefoon dempt op die manier lawaai, zodat je op elke plek geconcentreerd kunt luisteren. De oplaadbare batterij heeft volgens de fabrikant een maximale speeltijd van 22 uur. Accu leeg? Na 10 minuten opladen kun je weer 3 uur luisteren.

Dit over-earmodel bevat binnenin twee audiodrivers van 40 millimeter. Die zijn verantwoordelijk voor het geluid. Tijdens een luistersessie hoef je geen smartphone uit je broek- of jaszak te halen. Gebruik gewoon de knopjes op de oorschelp om de audioweergave te bedienen. Wijzig onder meer het volumeniveau en skip nummers. De behuizing weegt 228 gram en heeft een vouwbaar ontwerp. Hierdoor past dit luisterapparaat makkelijk in een tas.

Sony ULT Wear (WH-ULT900N)

Kun jij een flinke portie bas wel waarderen? De onlangs verschenen Sony ULT Wear (zwart/wit/groen) valt dan ongetwijfeld bij je in de smaak. Je drukt op de ULT-knop om het basniveau verder op te voeren. Gunstig voor liefhebbers van opzwepende muziekstijlen als dance, hiphop en rock. Een andere belangrijke eigenschap is de aanwezigheid van actieve ruisonderdrukking. Sony heeft deze techniek erg goed onder de knie, waardoor je niet of nauwelijks omgevingsgeluiden hoort. Wanneer je veel onderweg bent, komt de bijgesloten stevige reishoes goed van pas.

De rechteroorschelp bevat een handig aanraakpaneel waarmee je de muziek kunt bedienen. Veeg omhoog voor meer volume en veeg vooruit om naar het volgende liedje te gaan. Als je de Sony Headphones-app op een smartphone installeert, kun je diverse audio-instellingen aanpassen. Ga bij een volledig opgeladen accu uit van een luistertijd van zo’n 30 uur. Schakel je actieve ruisonderdrukking uit, dan kun je zelfs 50 uur luisteren. Lees in deze uitgebreide review meer informatie over deze betaalbare koptelefoon.

Audio-Technica ATH-M50XBT2

Vergeleken met veel andere over-ear-hoofdtelefoons heeft dit exemplaar relatief grote drivers van 45 millimeter. Dat bevordert een krachtig en open geluid. Daarnaast loopt het (brede) frequentiebereik van 15 Hz tot 28 kHz. Je mag dus een gedetailleerde weergave verwachten. Overigens ondersteunt de Audio-Technica ATH-M50XBT2 geen actieve ruisonderdrukking. Het Japanse merk focust zich met dit product namelijk louter op een hoge audiokwaliteit. Wegens de gesloten constructie dempt de koptelefoon alsnog omgevingsgeluiden.

Zoals we inmiddels van Audio-Technica gewend zijn, heeft ook deze bluetooth-koptelefoon een lange accuduur. Een volledig opgeladen batterij biedt een luistertijd van ongeveer 50 uur. Bij een lege accu kun je eventueel 10 minuten snelladen, waarna je weer 3 uur kunt luisteren. De behuizing heeft een fysieke knop waarmee je inkomende telefoonoproepen kunt aannemen. Verder roep je via deze knop ook jouw favoriete stemassistent op, zoals Google Assistent of Siri. Tot slot pas je in een app op je smartphone naar eigen smaak de equalizer-instellingen aan. De ATH-M50XBT2 is in een zwarte en blauwe versie te koop.

Marshall Monitor II A.N.C.

De Marshall Monitor II A.N.C. combineert een fraai retrodesign met goed geluid. Deze bluetooth-koptelefoon was op het moment van schrijven niet eerder zo goedkoop. Hoewel het Britse audiomerk op zijn eigen website een adviesprijs van 299 euro hanteert, vragen enkele webshops momenteel minder dan 200 euro. Dankzij de actieve ruisonderdrukking is het een prima luistermaatje voor onderweg. Vervelende omgevingsgeluiden verdwijnen namelijk naar de achtergrond. Je kiest in een app op je smartphone de mate van ruisonderdrukking.

De geïntegreerde accu ondersteunt een maximale luistertijd tot ongeveer 45 uur. Bij gebruik van actieve ruisonderdrukking kun je nog altijd 30 uur luisteren. Verder laad je een lege accu in een kwartier weer deels op. De luistertijd bedraagt dan ongeveer 5 uur. De goudkleurige knop springt direct in het oog. Die ondersteunt diverse functies, zoals het aanpassen van het volume en het door elkaar husselen van nummers. Er is ook nog een kleinere zwarte knop. Switch daarmee tussen verschillende geluidsmodi of roep een stemassistent op. Deze over-ear-hoofdtelefoon heeft een opvouwbare constructie, waardoor je hem makkelijk meeneemt.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af
© Wesley Akkerman
Huis

Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af

De OnePlus 15R is een afgeslankte versie van de OnePlus 15, die eerder in 2025 op de markt verscheen. De specificaties liggen wel uit elkaar, maar niet heel ver – terwijl de prijs wel flink naar beneden is gegaan. Wat merk je van die specs in de praktijk? Nou…

Uitstekend
Conclusie

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.

Plus- en minpunten
  • Strak ontwerp
  • Overzichtelijke, snelle software
  • Fijn amoledpaneel
  • Batterij houdt het twee dagen vol
  • Opladen gaat heel snel
  • Updatebeleid kan wat beter
  • Camera's ondergeschoven kindje
CategorieSpecificatie
Display6,83 inch amoled, 165Hz (adaptief), 1800 nits helderheid
ProcessorSnapdragon 8 Gen 5
Geheugen12 GB LPDDR5X
Opslag256 GB / 512 GB (UFS 4.1)
Batterij7400 mAh met 80W SUPERVOOC (snelladen)
Camera achter50 MP hoofdcamera (OIS), 8 MP ultragroothoek
Camera voor32 MP met autofocus
VideoTot 4K op 120 fps (achter) / 4K op 30 fps (voor)
SoftwareOxygenOS 16.0 (gebaseerd op Android 16)
BouwGorilla Glass 7i, metalen frame, 214-215 gram
Connectiviteit5G, wifi 7, bluetooth 6.0, NFC
Extra'sUltrasone vingerafdrukscanner, infrarood afstandsbediening

Of je nu voor het topmodel kiest of voor de goedkopere versie gaat, je krijgt in beide gevallen een smartphone die er strak uitziet met die hippe platte randen en een stevige behuizing. Het design heeft veel weg van een moderne iPhone, maar door de matte glazen achterkant en het metalen frame voelt het toestel toch heel luxe aan. De Mint Breeze-kleur die we voor deze test gebruiken, springt er echt uit met zijn frisse look. Een leuke extra is de slimme Plus-knop waar je zelf een functie aan kunt koppelen, en je hoeft niet bang te zijn voor een beetje water of stof dankzij de goede bescherming.

Met 6,83 inch is het scherm flink groot, zelfs groter dan dat van de duurdere uitvoering, maar de telefoon ligt desondanks toch prettig in de hand. Door het amoledpaneel zien de kleuren er prachtig uit en is het contrast lekker diep. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de verversingssnelheid van 165 Hz. In de praktijk heb je daar vooral bij een aantal games echt iets aan, maar het blijft een unieke feature. De ultrasone vingerafdrukscanner onder het glas werkt bovendien razendsnel, zelfs als je vingers nat zijn. Ook buiten in het felle zonlicht heb je geen problemen, want de hoge helderheid houdt het display goed leesbaar.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Snel, sneller, snelst

Onder de motorkap van de OnePlus 15R vind je de nieuwe Snapdragon 8 Gen 5-chipset. Hoewel dat niet de allersnelste processor op de markt is, merk je daar in het dagelijks gebruik weinig van. Dankzij de royale hoeveelheid werkgeheugen schakel je bovendien moeiteloos tussen zware apps en diensten. En als je vaak games op je smartphone speelt, dan kom je ook hier uit de voeten, want populaire spellen draaien vloeiend op de hoogste instellingen. De OnePlus 15 mag op papier (en in benchmarks) dan indrukwekkender zijn met zijn cpu, in de praktijk merk je weinig verschil.

Het echte paradepaardje is de gigantische batterij met een vermogen van 7400 mAh. Daarmee is dat een van de grootste batterijen die je momenteel in een smartphone aantreft, waardoor je soms wel anderhalf tot twee dagen doorkomt zonder naar de lader te grijpen. Zelfs na een dag vol intensief gebruik houd je vaak nog een flinke reserve over. Is de batterij onverhoopt leeg? Met een snellader van 80 watt zit je binnen een uur weer gewoon op 100 procent. Bij de OnePlus 15R hoef je dus niet te kiezen voor een batterij die het lang uithoudt of een snelle oplaadprestatie.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Beleid en camera's kunnen wat beter

De OnePlus 15R draait ondertussen op het nieuwe OxygenOS 16, precies hetzelfde systeem als de duurdere OnePlus 15. De software voelt rap en vloeiend aan en biedt handige extra's, zoals een aanpasbaar zijmenu voor je widgets. De software-ondersteuning van zes jaar is daarnaast ook heel fijn, al krijg je slechts vier jaar aan Android-upgrades. Dat is wel een beetje mager gezien de krachtige hardware. Verder is en blijft de software gewoon prima voor dagelijkse situaties. Onderdelen staan op logische plekken en alles oogt even gelikt als strak.

De selfiecamera is er daarnaast flink op vooruitgegaan en maakt scherpe foto's dankzij de nieuwe autofocus. En waar de OnePlus 15 met drie premium lenzen echt een alleskunner is, focust de 15R zich vooral op de belangrijkste camera. De beeldbewerking zorgt voor levendige kleuren die er prima uitzien voor sociale media, al missen de foto's soms de speelsheid van het topmodel. Inzoomen is niet altijd een goed idee, maar voor alledaagse kiekjes werkt dit allemaal prima. Over het algemeen biedt het systeem een prettige, vloeiende gebruikservaring.

0,6x

1x

2x

OnePlus 15R kopen?

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.