ID.nl logo
Sharing = caring: dit is waarom de deelauto steeds populairder wordt
© scharfsinn86 - stock.adobe.com
Mobiliteit

Sharing = caring: dit is waarom de deelauto steeds populairder wordt

Steeds meer mensen in Nederland maken gebruik van deelauto's. Het concept is simpel: je huurt een auto wanneer je die nodig hebt, in plaats van er constant een tot je beschikking te hebben. De populariteit van deelauto's is niet verwonderlijk: ze zijn goed voor het milieu, zorgen voor minder parkeer- en filedruk én ze besparen je veel geld. ID.nl praat je bij.

Deelauto's zijn in Nederland aan een flinke opmars bezig. Reden er in 2022 al 75.000 van rond, in 2023 is daar nog eens ruim tien procent bij gekomen, heeft kennisplatform CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) becijferd. In dit artikel kijken we naar:

🚗 Wat is autodelen? 🚗 Voordelen voor jou én voor het milieu 🚗 5 manieren van autodelen 🚗 Registreren, betalen en tanken: zo werkt car sharing

Lees ook: Parkeren met EasyPark: zo werkt het


Wat is autodelen?

Car sharing, de Engelse benaming voor autodelen, houdt in dat meerdere mensen gebruik maken van dezelfde auto. In plaats van dat elke persoon een eigen auto heeft, deelt men auto's die beschikbaar zijn via een bedrijf of organisatie. Je betaalt vaak per uur of per kilometer. Alles wordt meestal geregeld via een app of website. Deelauto’s verminderen parkeerdrukte en CO₂-uitstoot. Ze dragen dus bij aan een schone en leefbare omgeving. Bovendien kun je er als gebruiker je maandelijkse kosten mee drukken!

Dit zijn de voordelen van car sharing voor jou

Behalve dat je er een goed gevoel van krijgt (omdat je op deze manier echt iets bijdraagt aan een beter milieu), zit het grote voordeel voor jou als autodeler toch vooral in je portemonnee. Door geen fulltime eigenaar te zijn van een auto, druk je kosten. Volgens de berekeningen van het Nibud kost een auto je zo’n 332 tot 671 euro per maand. Het Nibud houdt hierbij rekening met vaste en variabele lasten waaronder de afschrijving, verzekeringen, motorrijtuigenbelasting, het onderhoud en de brandstof.

Veel auto’s staan dagenlang stil. Gebruik jij je auto niet elke dag? Omgerekend betaal je er wel tien tot twintig euro per dag. Zonde! Voor een deelauto betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk rijdt. Dat kan per dag of zelfs per uur. In de lagere prijsklasse vind je al een deelauto voor 21 euro per dag. Bij die prijs zit álles inbegrepen, ook het aantal kilometers dat je er zonder extra kosten mee kunt rijden. Ook heb je niet te maken met extra kosten voor wegenbelasting, pechhulp, onderhoud, apk, elektra, verzekeringen en benzine.

©MP Studio

4x voordelen voor het milieu

1. Het aantal voertuigen op de weg vermindert, wat zorgt voor emissiereductie. Oftewel, CO₂-uitstoot vermindert. Minder schadelijke stoffen in de lucht zorgen voor een gezondere luchtkwaliteit
2. Autodelen stimuleert de keuze voor milieuvriendelijke voertuigen. Heb je niet 24/7 een auto ter beschikking, dan is de kans groter dat je voor korte afstanden vaker de fiets pakt of gebruikmaakt van het openbaar vervoer. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: want vaker de fiets pakken bevordert ook nog een gezondere leefstijl!
3. Elektrisch rijden wordt toegankelijker. Deelauto’s komen namelijk steeds vaker in elektrische vorm. Het aanschaffen van een elektrische auto is een flinke uitgave, maar met carsharing betaal je veel minder voor een rit met een elektrische auto.
4. Het vermindert de autoproductie en de schadelijke stoffen die daarbij vrij komen. 

Daarnaast zijn deelauto's ook goed nieuws voor verkeersdrukte en files (minder auto's = enfin, je snapt hem) én zorgen ze ervoor dat parkeerproblemen minder worden. Vooral in grote steden is dat erg prettig!

©CiceroCastro

5 manieren van autodelen: welke past bij jou?

Er zijn veel verschillende manieren waarop je aan autodelen kunt doen. Hieronder zie je welke vijf mogelijkheden je hebt.

1. Klassiek: Aanbieders als Mywheels, Greenwheels of MobiGo bieden auto’s aan die je 24/7 kunt huren. Ze hebben vaak een vaste parkeerplek waar je de auto ophaalt en terugzet.
2. Oneway:
De deelauto kun je gebruiken voor enkele reizen en hoef je niet terug te zetten, maar kun je in een ander gebied op een daarvoor bestemde parkeerplaats parkeren. Sixt biedt dit met Sixt share bijvoorbeeld al sinds 2020 aan, met uitsluitend elektrische auto's.
3. Particulier:
Op online platforms kun je auto’s lenen van particulieren. Als verhuurder kun je dus deels de kosten van je eigen auto terugverdienen. Veel gemeenten raden Snappcar aan voor particulier gebruik.
4. Privaat:
Autodelen met vrienden, familie of collega’s? Kijk dan eens op Vereniging Gedeeld Autogebruik om te checken welke voordelen je eruit kunt halen. Dan kun je denken aan parkeervergunningen voor meerdere parkeergebieden.
5. Zakelijk:
Werkgevers hebben bijvoorbeeld auto’s van de zaak of leaseauto’s die je onderling met collega’s kunt gebruiken. De werkgever bieden ze ook weleens aan op peer-to-peer platforms of hebben poolauto’s die je als werknemer kan huren voor privégebruik.

©BillionPhotos.com

Altijd handig, ook in een deelauto

Parkeerschijven voor de blauwe zone

Registreren, betalen en tanken: zo werkt car sharing 

Voordat je de deelauto instapt en ermee weg kunt rijden, geldt er een registratieplicht. Je wordt lid van een platform of je vult het registratieformulier in bij een aanbieder. Dat kan vaak op de website of via de app. Hier vul je je persoonlijke- en betalingsgegevens in. Voor de registratie moet je minimaal 18 jaar zijn en heb je een geldig (Europees) rijbewijs en ID-kaart of paspoort nodig. 

Check goed wanneer er kosten in rekening worden gebracht. Per aanbieder kan de betaalmethode verschillen. Bij de een kun je vrijblijvend lid worden en betaal je pas na de rit, terwijl je bij de ander een abonnementsvorm moet afnemen. In de kosten zit ook een vast aantal kilometers begrepen. Rijd je meer? Dan betaal je per kilometer extra. 

Ben je aangekomen op de bestemming? De auto laat je achter volgens de afspraken, bijvoorbeeld met een halfvolle tank of volgeladen tot een bepaald niveau. Tanken doe je met de benzinepas van de auto of het is zo geregeld dat je de benzine krijgt terugbetaald. Bewaar de bon dus goed!

💡 TIP: Meerdere aanbieders Bijna de helft van de autodelers blijkt lid te zijn van meerdere aanbieders. Extra handig, want aanbieder heeft andere voorwaarden. Bij de ene aanbieder is het misschien gunstiger om lange afstanden te rijden, terwijl je bij de ander de auto voor een uurtje gemakkelijk kunt oppikken. Door de service van verschillende aanbieders in de gaten te houden en je bij meerdere platformen aan te sluiten, kun je dus de auto gebruiken die je op dat moment nodig hebt!

Groeiende deelmobiliteit 

In 2023 nam volgens het CROW aantal deelauto’s toe. Dat is niet gek, want het gebruik van de auto’s wordt steeds makkelijker gemaakt door handige apps waarmee je ze eenvoudig kunt vinden, reserveren en betalen.

Vooral in grote steden is autodelen vrij praktisch en makkelijk. In steden als Amsterdam en Utrecht wordt autodelen al in het gemeentelijk beleid gestimuleerd. Maar ook in kleinere steden als Nijmegen (dat zichzelf een groene stad noemt) en Amersfoort (waar al jarenlang deelauto’s rondrijden) is carsharing een hot topic. En zelfs in meer landelijke gemeenten waar carsharing een grotere uitdaging is vanwege de infrastructuur, beperkte vraag en uitgestrekte afstanden, zien sommige gemeentes toch het voordeel van deelauto’s in. Zo konden inwoners van Soest een gratis proefritje maken in een deelauto. 

Het aantal deelauto’s dat je in landen tegenkomt, varieert wereldwijd. Zeker in Europese landenkom je ze steeds vaker tegen. In Duitsland kun je met Car2Go, in Frankrijk met Autolib’ en in Zweden met Sunfleet een auto delen. Hierdoor wordt het combineren van verschillende vervoermiddelen eenvoudiger. Voor een lange afstand door Europa kun je bijvoorbeeld de trein gebruiken. Vervolgens pak je een deelauto om de bestemming te verkennen.

Autodelen is niet langer een trend, maar een blijvertje. Of het in de toekomst mogelijk is om de zelfrijdende auto te delen, is vanwege de verschillende wetten en plichten nog de vraag. De zelfrijdende taxi rijdt in ieder geval al wel. Maar daarvoor moet je nu nog naar Amerika.    

🚐 Ook delen: Campers, fietsen en scooters Deelmobiliteit is bijna niet meer weg te denken uit het Nederlands straatbeeld. Naast deelauto’s kun je ook deelscooters en fietsen (ov-fietsen gebruiken. Maar wist je dat ook deel-campers zijn? Via Goboony kun je een camper voor je vakantie (ver)huren van/aan particulieren. 

🍀 Ook goed voor het milieu: 👇


▼ Volgende artikel
Zo spoor je energieslurpers in Windows 11 op
© Denys Prykhodov
Huis

Zo spoor je energieslurpers in Windows 11 op

Heb je het idee dat de batterij van je laptop in Windows 11 wel erg snel leegloopt? Vaak ligt dat niet aan de accu zelf, maar aan een toepassing die ongemerkt veel stroom vraagt. Gelukkig kun je eenvoudig nagaan welke apps de meeste energie verbruiken.

Dit gaan we doen

In dit artikel leer je hoe je in Windows 11 ziet welke apps de meeste energie verbruiken en hoe je de accuduur van je laptop verbetert.

Lees ook: Zo zorg je dat je laptop zo lang mogelijk blijft werken op één acculading

De energiegrafiek

In Windows 11 zijn er minstens twee manieren om te controleren welke apps de meeste batterij verbruiken: via de app Instellingen en via Taakbeheer. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen en klik op Systeem. In het rechterdeel selecteer je het onderdeel Aan/uit en accu. Zo kom je op een pagina waar je bovenaan ziet hoeveel procent van de batterij nog vol is. Open het item Accuverbruik. Hierdoor krijg je een grafiek van het batterijniveau te zien. Je kunt de tijdsperiode bekijken: de Afgelopen 24 uur of de Afgelopen 7 dagen. In deze grafiek zoek je naar een opvallende terugval. Selecteer deze periode in de grafiek en sorteer de lijst apps op Totaal gebruik. Hierdoor lees je welke apps op dat moment de grote energieslurpers waren.

Hier was Microsoft Word de app die de meeste energie opeiste.

Via Taakbeheer

Ook met Taakbeheer herken je de apps die de batterij van de laptop leegtrekken. Open Start en zoek Taakbeheer. Klik bovenaan op Processen en klik daarna met de rechtermuisknop op een van de kolomkoppen om de opties Energieverbruik en Trend energieverbruik te openen.

De kolom Energieverbruik toont een momentopname van het huidige realtime stroomverbruik per proces. De kolom Trend energieverbruik geeft juist een overzicht van het gemiddelde stroomverbruik per proces. Een proces kan op een bepaald moment een hoog stroomverbruik aangeven als gevolg van een tijdelijke piek, terwijl het stroomverbruik over het algemeen toch laag is.

Zoek naar de toepassingen met een hoog energieverbruik.

Accu optimaliseren

Om energiebesparing in Windows 11 in te schakelen, open je de Instellingen en ga je opnieuw naar Systeem / Aan/uit en accu. Klik op de instelling Energiemodus en kies de optie Beste energie-efficiëntie voor de optie Op batterijstroom. Wanneer je deze stap hebt uitgevoerd, zal het systeem het stroomverbruik optimaliseren op basis van de levensduur van de batterij, in plaats van op basis van de prestaties van de laptop.

Om de batterij te sparen, kies je de optie Beste energie-efficiëntie.

Je eigen accu opladen?

Helemaal zen met een yogamat
▼ Volgende artikel
Review Dreame H15 Mix – Compleet pakket voor huis en auto
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame H15 Mix – Compleet pakket voor huis en auto

Het is een beetje vreemd om een nieuw Dreame H15-model te zien voor dezelfde prijs als de H15 Pro die we eerder recenseerden. Maar in dit geval krijg je veel meer voor dat bedrag. De Dreame H15 Mix biedt namelijk drie apparaten en zeven schoonmaakopties.

Uitstekend
Conclusie

Voor de adviesprijs van 699 euro krijg je niet één, maar drie krachtige apparaten: een uitstekende nat-droogstofzuiger, een lichte steelstofzuiger en een aparte unit voor kleden en auto-interieurs. Ondanks kleine nadelen zoals het ontbreken van automatische dosering en tractie naar achteren of een extra batterij, biedt het pakket een enorme veelzijdigheid en geavanceerde functies zoals de 100-graden zelfreiniging. En dat rechtvaardigt wat ons betreft de investering volledig.

Plus- en minpunten
  • Compleet pakket
  • Capabel nat-droogsysteem
  • Redelijke steelstofzuiger
  • Ook voor tapijten, kleden en auto-interieur
  • Gemakkelijk in gebruik te nemen
  • Batterij en motor zo omgewisseld
  • Meer dan genoeg accessoires
  • Toch wel hoge aanschafprijs
  • Geen extra batterij
  • Batterij loopt wat sneller leeg

De adviesprijs van de Dreame H15 Mix bedraagt momenteel 899 euro, net zoals de H15 Pro aan het begin van 2025. Daar krijg je niet alleen een uitstekende nat-droogstofzuiger voor terug, maar ook een soort Dyson lite-steelstofzuiger en een handige unit waarmee je zowel een vloerkleed, het tapijt of de auto schoonmaakt. Kortom: je krijgt veel meer in één pakket. Dit pakket werkt met dezelfde Dreame-app en biedt derhalve dezelfde opties als bij de H15 Pro.

De nat-droogstofzuiger komt grotendeels overeen met de Dreame H15 Pro. Het apparaat heeft met 23.000 Pa iets meer zuigkracht (tegenover 21.000 in de Pro), maar heeft daarentegen alleen tractie wanneer je hem naar voren duwt. Daarnaast gaat de batterij op papier iets minder lang mee, maar in de praktijk zul je daar waarschijnlijk weinig van merken (tenzij je een huis met een oppervlakte van 300 tot 400 vierkante meter moet schoonmaken).

©Wesley Akkerman

Nat- en droog

De nat-droogcombinatie heeft grotendeels dezelfde voor- en nadelen als zijn voorganger. Nog steeds herkent hij geen kabels of kleden, waardoor hij vast kan lopen of de dweilrol moet intrekken. Wel is er een kleine, slimme robotarm toegevoegd boven de roller, die voorkomt dat er water op de muur spat. Zodra het apparaat een muur nadert, schuift er automatisch een klepje omlaag dat het water opvangt en tegelijk het vuil van de dweil schraapt.

De Dreame H15 Mix gebruikt hetzelfde basisstation als het vorige model, dat de dweilrol in een halfuur schoonspoelt en droogt met water van 100 graden Celsius. Dat zorgt voor een grondige reiniging en minder nare geurtjes. Het onderhoud blijft beperkt, al kan het legen van de opvangbak voor vuil water en stof wat rommel geven. De schoonwatertank zit opnieuw bovenop, waardoor de kans op lekken groot blijft. Ook is de automatische dosering van eerdere modellen verdwenen.

©Wesley Akkerman

Dyson-achtige steelstofzuiger

Wanneer je de motor en de batterij loskoppelt, kun je ze eenvoudig op de steelstofzuiger klikken om zonder dweil te stofzuigen. Je kunt bovendien verschillende accessoires aansluiten, zodat je ook de bank, gordijnen en kieren meeneemt (vergelijkbaar met een Dyson). Handig als je toch even het kleed of tapijt wilt opfrissen. Op de kop zitten twee lampjes die stof en vuil goed zichtbaar maken.

De steelstofzuiger is licht, wendbaar en gebruiksvriendelijk. Je schakelt hem in met één druk op de knop, zonder iets ingedrukt te hoeven houden, en wisselt met een tweede knop moeiteloos tussen de normale en turbostand. In het pakket zit ook een compacte zuigmond voor het reinigen van meubels of je matras; een toevoeging die vaak over het hoofd wordt gezien, maar verrassend handig blijkt.

©Wesley Akkerman

Speciale unit voor kleden en de auto

Tot slot klik je de motor en batterij eenvoudig in het derde onderdeel, bedoeld voor het reinigen van kleden en tapijt. Dit apparaat heeft een normale en turbostand, en is voorzien van een handige hendel die omhoog klapt zodra je hem nodig hebt. Aan de voorkant zit een flexibele slang waarmee je zowel vuil opzuigt als warm water vernevelt. Daarmee verwijder je hardnekkige vlekken uit tapijt of autostoelen.

Wees wel voorzichtig met het watergebruik: er komt vrij veel uit de sproeikop. Begin dus liever met weinig en voeg later wat extra toe om een waterballet te voorkomen. De batterij loopt iets sneller leeg dan verwacht – na enkele minuten stofzuigen kan al 10 procent van de gebruiksduur verdwenen zijn – maar er blijft genoeg capaciteit over om het hele huis schoon te krijgen.

©Wesley Akkerman

Dreame H15 Mix kopen?

Voor de adviesprijs van 899 euro (er geldt een tijdelijke cashback-actie van 200 euro, waardoor je 'm dus voor 699 in huis haalt) krijg je niet één, maar drie krachtige apparaten: een uitstekende nat-droogstofzuiger, een lichte steelstofzuiger en een aparte unit voor kleden en auto-interieurs. Ondanks kleine nadelen zoals het ontbreken van automatische dosering en tractie naar achteren of een extra batterij, biedt het pakket een enorme veelzijdigheid en geavanceerde functies zoals de 100-graden zelfreiniging, wat wat ons betreft de investering volledig rechtvaardigt.