ID.nl logo
Sharing = caring: dit is waarom de deelauto steeds populairder wordt
Mobiliteit

Sharing = caring: dit is waarom de deelauto steeds populairder wordt

Steeds meer mensen in Nederland maken gebruik van deelauto's. Het concept is simpel: je huurt een auto wanneer je die nodig hebt, in plaats van er constant een tot je beschikking te hebben. De populariteit van deelauto's is niet verwonderlijk: ze zijn goed voor het milieu, zorgen voor minder parkeer- en filedruk én ze besparen je veel geld. ID.nl praat je bij.

Deelauto's zijn in Nederland aan een flinke opmars bezig. Reden er in 2022 al 75.000 van rond, in 2023 is daar nog eens ruim tien procent bij gekomen, heeft kennisplatform CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) becijferd. In dit artikel kijken we naar:

🚗 Wat is autodelen? 🚗 Voordelen voor jou én voor het milieu 🚗 5 manieren van autodelen 🚗 Registreren, betalen en tanken: zo werkt car sharing

Lees ook: Parkeren met EasyPark: zo werkt het


Wat is autodelen?

Car sharing, de Engelse benaming voor autodelen, houdt in dat meerdere mensen gebruik maken van dezelfde auto. In plaats van dat elke persoon een eigen auto heeft, deelt men auto's die beschikbaar zijn via een bedrijf of organisatie. Je betaalt vaak per uur of per kilometer. Alles wordt meestal geregeld via een app of website. Deelauto’s verminderen parkeerdrukte en CO₂-uitstoot. Ze dragen dus bij aan een schone en leefbare omgeving. Bovendien kun je er als gebruiker je maandelijkse kosten mee drukken!

Dit zijn de voordelen van car sharing voor jou

Behalve dat je er een goed gevoel van krijgt (omdat je op deze manier echt iets bijdraagt aan een beter milieu), zit het grote voordeel voor jou als autodeler toch vooral in je portemonnee. Door geen fulltime eigenaar te zijn van een auto, druk je kosten. Volgens de berekeningen van het Nibud kost een auto je zo’n 332 tot 671 euro per maand. Het Nibud houdt hierbij rekening met vaste en variabele lasten waaronder de afschrijving, verzekeringen, motorrijtuigenbelasting, het onderhoud en de brandstof.

Veel auto’s staan dagenlang stil. Gebruik jij je auto niet elke dag? Omgerekend betaal je er wel tien tot twintig euro per dag. Zonde! Voor een deelauto betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk rijdt. Dat kan per dag of zelfs per uur. In de lagere prijsklasse vind je al een deelauto voor 21 euro per dag. Bij die prijs zit álles inbegrepen, ook het aantal kilometers dat je er zonder extra kosten mee kunt rijden. Ook heb je niet te maken met extra kosten voor wegenbelasting, pechhulp, onderhoud, apk, elektra, verzekeringen en benzine.

©MP Studio

4x voordelen voor het milieu

1. Het aantal voertuigen op de weg vermindert, wat zorgt voor emissiereductie. Oftewel, CO₂-uitstoot vermindert. Minder schadelijke stoffen in de lucht zorgen voor een gezondere luchtkwaliteit
2. Autodelen stimuleert de keuze voor milieuvriendelijke voertuigen. Heb je niet 24/7 een auto ter beschikking, dan is de kans groter dat je voor korte afstanden vaker de fiets pakt of gebruikmaakt van het openbaar vervoer. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: want vaker de fiets pakken bevordert ook nog een gezondere leefstijl!
3. Elektrisch rijden wordt toegankelijker. Deelauto’s komen namelijk steeds vaker in elektrische vorm. Het aanschaffen van een elektrische auto is een flinke uitgave, maar met carsharing betaal je veel minder voor een rit met een elektrische auto.
4. Het vermindert de autoproductie en de schadelijke stoffen die daarbij vrij komen. 

Daarnaast zijn deelauto's ook goed nieuws voor verkeersdrukte en files (minder auto's = enfin, je snapt hem) én zorgen ze ervoor dat parkeerproblemen minder worden. Vooral in grote steden is dat erg prettig!

©CiceroCastro

5 manieren van autodelen: welke past bij jou?

Er zijn veel verschillende manieren waarop je aan autodelen kunt doen. Hieronder zie je welke vijf mogelijkheden je hebt.

1. Klassiek: Aanbieders als Mywheels, Greenwheels of MobiGo bieden auto’s aan die je 24/7 kunt huren. Ze hebben vaak een vaste parkeerplek waar je de auto ophaalt en terugzet.
2. Oneway:
De deelauto kun je gebruiken voor enkele reizen en hoef je niet terug te zetten, maar kun je in een ander gebied op een daarvoor bestemde parkeerplaats parkeren. Sixt biedt dit met Sixt share bijvoorbeeld al sinds 2020 aan, met uitsluitend elektrische auto's.
3. Particulier:
Op online platforms kun je auto’s lenen van particulieren. Als verhuurder kun je dus deels de kosten van je eigen auto terugverdienen. Veel gemeenten raden Snappcar aan voor particulier gebruik.
4. Privaat:
Autodelen met vrienden, familie of collega’s? Kijk dan eens op Vereniging Gedeeld Autogebruik om te checken welke voordelen je eruit kunt halen. Dan kun je denken aan parkeervergunningen voor meerdere parkeergebieden.
5. Zakelijk:
Werkgevers hebben bijvoorbeeld auto’s van de zaak of leaseauto’s die je onderling met collega’s kunt gebruiken. De werkgever bieden ze ook weleens aan op peer-to-peer platforms of hebben poolauto’s die je als werknemer kan huren voor privégebruik.

©BillionPhotos.com

Altijd handig, ook in een deelauto

Parkeerschijven voor de blauwe zone

Registreren, betalen en tanken: zo werkt car sharing 

Voordat je de deelauto instapt en ermee weg kunt rijden, geldt er een registratieplicht. Je wordt lid van een platform of je vult het registratieformulier in bij een aanbieder. Dat kan vaak op de website of via de app. Hier vul je je persoonlijke- en betalingsgegevens in. Voor de registratie moet je minimaal 18 jaar zijn en heb je een geldig (Europees) rijbewijs en ID-kaart of paspoort nodig. 

Check goed wanneer er kosten in rekening worden gebracht. Per aanbieder kan de betaalmethode verschillen. Bij de een kun je vrijblijvend lid worden en betaal je pas na de rit, terwijl je bij de ander een abonnementsvorm moet afnemen. In de kosten zit ook een vast aantal kilometers begrepen. Rijd je meer? Dan betaal je per kilometer extra. 

Ben je aangekomen op de bestemming? De auto laat je achter volgens de afspraken, bijvoorbeeld met een halfvolle tank of volgeladen tot een bepaald niveau. Tanken doe je met de benzinepas van de auto of het is zo geregeld dat je de benzine krijgt terugbetaald. Bewaar de bon dus goed!

💡 TIP: Meerdere aanbieders Bijna de helft van de autodelers blijkt lid te zijn van meerdere aanbieders. Extra handig, want aanbieder heeft andere voorwaarden. Bij de ene aanbieder is het misschien gunstiger om lange afstanden te rijden, terwijl je bij de ander de auto voor een uurtje gemakkelijk kunt oppikken. Door de service van verschillende aanbieders in de gaten te houden en je bij meerdere platformen aan te sluiten, kun je dus de auto gebruiken die je op dat moment nodig hebt!

Groeiende deelmobiliteit 

In 2023 nam volgens het CROW aantal deelauto’s toe. Dat is niet gek, want het gebruik van de auto’s wordt steeds makkelijker gemaakt door handige apps waarmee je ze eenvoudig kunt vinden, reserveren en betalen.

Vooral in grote steden is autodelen vrij praktisch en makkelijk. In steden als Amsterdam en Utrecht wordt autodelen al in het gemeentelijk beleid gestimuleerd. Maar ook in kleinere steden als Nijmegen (dat zichzelf een groene stad noemt) en Amersfoort (waar al jarenlang deelauto’s rondrijden) is carsharing een hot topic. En zelfs in meer landelijke gemeenten waar carsharing een grotere uitdaging is vanwege de infrastructuur, beperkte vraag en uitgestrekte afstanden, zien sommige gemeentes toch het voordeel van deelauto’s in. Zo konden inwoners van Soest een gratis proefritje maken in een deelauto. 

Het aantal deelauto’s dat je in landen tegenkomt, varieert wereldwijd. Zeker in Europese landenkom je ze steeds vaker tegen. In Duitsland kun je met Car2Go, in Frankrijk met Autolib’ en in Zweden met Sunfleet een auto delen. Hierdoor wordt het combineren van verschillende vervoermiddelen eenvoudiger. Voor een lange afstand door Europa kun je bijvoorbeeld de trein gebruiken. Vervolgens pak je een deelauto om de bestemming te verkennen.

Autodelen is niet langer een trend, maar een blijvertje. Of het in de toekomst mogelijk is om de zelfrijdende auto te delen, is vanwege de verschillende wetten en plichten nog de vraag. De zelfrijdende taxi rijdt in ieder geval al wel. Maar daarvoor moet je nu nog naar Amerika.    

🚐 Ook delen: Campers, fietsen en scooters Deelmobiliteit is bijna niet meer weg te denken uit het Nederlands straatbeeld. Naast deelauto’s kun je ook deelscooters en fietsen (ov-fietsen gebruiken. Maar wist je dat ook deel-campers zijn? Via Goboony kun je een camper voor je vakantie (ver)huren van/aan particulieren. 

🍀 Ook goed voor het milieu: 👇


▼ Volgende artikel
Hybride warmtepompen: monoblock of split?
Energie

Hybride warmtepompen: monoblock of split?

Je hebt besloten om je huis duurzamer te verwarmen met een hybride warmtepomp. Een uitstekende keuze die je energierekening flink kan verlagen. Nu sta je voor een volgende beslissing: wordt het een monoblock- of een split-warmtepomp? In dit artikel leggen we de verschillen uit.

Partnerbijdrage: in samenwerking met Intergas

Voordat we de verschillen bespreken, is het goed om te begrijpen hoe een warmtepomp werkt. In essentie haalt een warmtepomp energie uit de buitenlucht en zet deze om in bruikbare warmte voor je huis. Dit proces is enorm efficiënt en kan daarom een forse besparing op je verwarmingskosten opleveren. De twee hoofdtypes die we hier bespreken zijn de monoblock- en de split-warmtepomp.

Wat is een monoblock-warmtepomp?

Een monoblock-warmtepomp is een alles-in-één oplossing. Zoals de naam al suggereert, bestaat deze uit een grote unit die buiten wordt geplaatst. Deze robuuste unit bevat alle technologie die nodig is om warmte uit de buitenlucht te halen en door te geven aan je verwarmingssysteem. De behuizing is stevig gebouwd om weersinvloeden te weerstaan, wat resulteert in een relatief zwaar apparaat – vaak meer dan 80 kilo. Ondanks zijn omvang wordt een monoblock-warmtepomp direct aangesloten op je bestaande verwarmingssysteem, wat de installatie in zekere zin vereenvoudigt.

©Intergas

Wat is een split-warmtepomp?

In tegenstelling tot de monoblock bestaat een split-warmtepomp uit twee afzonderlijke delen: een buiten- en een binnenunit. Deze twee units werken samen om je huis te verwarmen. De buitenunit haalt warmte uit de lucht, waarna deze via speciale leidingen naar de binnenunit wordt getransporteerd. Vervolgens geeft de binnenunit de warmte af aan je verwarmingssysteem.

De buitenunit van een split-systeem is kleiner dan een monoblock, maar even robuust gebouwd. De binnenunit is compact en stil, en wordt meestal op zolder of in een bijkeuken geplaatst. Een belangrijk detail is dat de installatie vanwege het speciale koudemiddel in de leidingen tussen de twee units door een erkende vakman moet gebeuren.

Voor- en nadelen van een monoblock-warmtepomp

Een monoblock-warmtepomp, zoals de Intergas Xtend Monoblock, blinkt uit in efficiëntie. Hij kan meer warmte uit de lucht halen en hogere temperaturen bereiken, waardoor je cv-ketel minder vaak hoeft bij te springen. De grote ventilator van een monoblock produceert doorgaans minder geluid dan de kleinere ventilator van een split-systeem. Ook is de installatie vaak eenvoudiger, omdat er alleen waterleidingen op je cv-systeem aangesloten hoeven worden.

Er zijn echter ook uitdagingen. Een monoblock neemt meer ruimte in beslag en is zwaarder, wat een stevige ondergrond vereist. De waterleidingen naar je huis moeten goed worden beschermd tegen vorst. Tot slot is een monoblock meestal duurder in aanschaf dan een split-systeem.

©Intergas

Voor- en nadelen van een split-warmtepomp

Split-warmtepompen hebben als groot voordeel dat ze goedkoper zijn in aanschaf. Ze zijn ook compacter, wat handig is als je weinig buitenruimte hebt. Je kunt de buitenunit bijvoorbeeld aan de gevel van een appartement hangen. Een ander pluspunt is dat je de buiten- en binnenunit verder uit elkaar kunt plaatsen dan bij een monoblock mogelijk is.

Daar staat tegenover dat de kleinere ventilator van de buitenunit sneller moet draaien en daardoor meer geluid maakt. Een split-systeem haalt doorgaans ook iets minder warmte uit de lucht, waardoor je cv-ketel vaker moet bijspringen. De installatie is ingewikkelder vanwege de speciale leidingen die tussen de binnen- en buitenunit moeten komen.

Zowel monoblocks als split-systemen hebben dus hun voor- en nadelen. Wil je een keuze maken die bij jou past? Neem dan contact op met Intergas. De experts helpen je graag verder.

▼ Volgende artikel
Review LG 65QNED91T6A - Kan hij  tippen aan de concurrentie?
Huis

Review LG 65QNED91T6A - Kan hij tippen aan de concurrentie?

QNED, het antwoord van LG op quantum dots, wordt toegepast in deze miniled lcd-tv. Dit type televisie is inmiddels erg populair geworden, ook in het subtop- en middensegment van het tv-aanbod. Heeft deze LG 65QNED91T6A genoeg in huis om de concurrentie de baas te blijven?

Uitstekend
Conclusie

De 65QNED91T6A kan zijn miniled-beloftes niet echt waarmaken. Het aantal zones in de achtergrondverlichting is vrij laag, waardoor er maar een beperkte verbetering van het contrast is. Ook op het gebied van piekhelderheid scoort hij niet overdreven goed. Als we naar concurrenten in deze categorie kijken, zoals Hisense of TCL, dan bieden die meer zones, beter contrast en meer piekhelderheid. LG slaat de plank verder ook mis door reclame op het Home-scherm toe te laten, dat zetten we onverbiddelijk uit. Ondanks die beperking levert de tv nog voldoende contrast en piekhelderheid, en gecombineerd met een ruim kleurbereik en zeer goede beeldverwerking levert dat alsnog erg mooie beelden. De tv is op zijn best in verlichtte woonkamer. Hij ondersteunt Dolby Vision, maar geen HDR10+. LG vangt dat uitstekend op door zijn eigen dynamische tonemapping. Dat illustreert dat goede beeldverwerking net zo belangrijk als puur contrast of piekhelderheid. WebOS is een prima smart tv-systeem met ruim aanbod apps en functies en nu ook met de garantie voor vijf jaar nieuwe versies voor het OS. De prijs is wat ons betreft echter nog iets te hoog.

Plus- en minpunten
  • Voldoende piekhelderheid en goed contrast
  • Mooie HDR-beelden in HDR10 en Dolby Vision
  • Te weinig zones voor een miniled
  • Advertenties op het Home-scherm
  • Beperkte kijkhoek

OVER DIT TOESTEL

  • Adviesprijs: 1.799 euro
  • Wat: Ultra HD 4K 120 Hz Full Array miniled QNED LCD-tv met lokale dimming
  • Schermformaat: 65 inch (164 cm)
  • Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (48 Gbps), ARC/eARC, ALLM, VRR, QMS), 2x USB, 1x optisch digitaal uit, 2x antenne, WiFi 5 (802.11ac), ethernet, Bluetooth 5.1, WiSA
  • Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, Dolby Atmos, WebOS 24, AirPlay 2, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, Alpha 8 processor
  • Afmetingen: 1452 x 907 x 285 mm (incl. voet)
  • Gewicht: 35,0 kg (incl. voet)
  • Verbruik (per 1000 uur): SDR 84 kWh (E) / HDR 167 kWh (G)

ENERGIELABEL

MEER INFORMATIE

Deze LG-televisie past perfect in het rijtje van moderne, prima afgewerkte televisies die we dit jaar al vaker voorbij zagen komen. Het toestel is vrij slank dankzij het profiel van slechts 45mm, heeft een mooie metaalkleurige rand rondom en een vlakke rug. Aan de zijdes is de rug zoals bij de meeste toestellen wat afgeschuind. De centrale voet biedt geen verschillende draaiposities, maar het scherm staat desondanks toch 7cm hoog boven het tv-meubel, zodat een soundbar goed onder het scherm past. Het enige echt opvallende kenmerk? Het toestel is relatief zwaar, namelijk 35kg inclusief voet.

De tv beschikt over vier HDMI-poorten die allemaal de maximale HDMI 2.1-bandbreedte van 48Gbps bieden. Dat is nog steeds vrij zeldzaam, maar is wel goed nieuws voor gamers met meerdere high-end gaming-bronnen. Er is ondersteuning voor ALLM, 4K120 en VRR (AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync) en op één poort kun je ARC/eARC gebruiken. De input-lag is iets hoger dan bij de oled-modellen, maar blijft zeer goed, 17,0ms (4K60) en 7,6ms (2K120). Wie de tv wil uitbreiden met draadloze luidsprekers, kan gebruik maken van het WiSA-protocol (Wireless Speaker and Audio Association). Je bent wel beperkt tot 2.1-configuraties, een WiSA surround-opstelling is dan helaas niet mogelijk.

Niet alle minileds zijn gelijk

Het gebruik van minileds voor de achtergrondverlichting is iets waar fabrikanten graag mee uitpakken, maar het resultaat per merk en model kan sterk uiteenlopen. Minileds verdelen de achtergrondverlichting in meer segmenten dan wanneer er gewone leds worden toegepast. Het aantal zones kan sterk verschillen, van 100 tot meer dan 1.000. Dat heeft uiteraard impact op de prestaties wat betreft contrast en helderheid.

Deze LG heeft een achtergrondverlichting met 16x10 (160) zones, en dat is vandaag de dag toch redelijk weinig. Concurrenten zitten in dit segment al op 1.500 zones. Het eigen contrast van het VA-paneel is goed, 4.800:1, maar met dat beperkt aantal zones stijgt dat nauwelijks naar 5.000:1, en dat is vooral ook omdat LG erg voorzichtig is met de dimming. Op eenvoudigere testen kan dit wel naar 35.000:1 stijgen. Naar een reden hoeven we niet ver te zoeken, agressief dimmen met zo weinig zones maakt de zonegrenzen zichtbaar, ook omdat ze soms wat traag reageren. Dat stoort erg en hierdoor is een vage halo rond heldere voorwerpen op een donkere achtergrond dan ook onvermijdelijk.

©LG Electronics

Ook op het vlak van helderheid doet de LG op veel vlakken onder voor de concurrentie. Op een 10% venster meten we in de goed gekalibreerde HDR Filmmaker mode 1.099 nits, en op het volledig wit beeld haalt hij nog 644 nits. Dat was twee jaar geleden weliswaar nog acceptabel, maar nu concurrenten vlot over de 2.000 nits gaan, is dat toch wat te beperkt. Het kleurbereik scoort wel uitstekend, daar meten we 95% P3.

Toch heeft LG nog een sterke troef in handen, namelijk de uitstekende kalibratie af fabriek. De Filmmaker mode is zowel in SDR als HDR bijzonder goed gekalibreerd. Dat betekent dat je kunt rekenen op veel schaduwnuances, een neutrale grijsschaal en mooie, natuurlijke kleurweergave. Met HDR10-beeld kan LG’s dynamische tone mapping prachtige resultaten opleveren en daarmee maakt de tv het beste van zijn kleurbereik en helderheid. Witnuances en intense kleuren worden uitstekend bewaard. Alleen heel donkere HDR10-scènes lijden wat onder het beperkte aantal zones, die beelden worden iets té donker. De QNED91 ondersteunt ook Dolby Vision, maar geen Dolby Vision IQ zoals bij de oled-modellen.

Uitstekende beeldverwerking

Naast een uitstekende kalibratie toont deze LG ook sterke prestaties voor beeldverwerking. Dat dankt de tv aan zijn Alpha 8-processor die verbeterd werd met eigenschappen en functies die vorig jaar nog exclusief voor de Alpha 9-processor waren. We kunnen zelfs zeggen dat de LG geen echte zwakke plekken meer heeft. Deinterlacen van 1080i-beelden zoals die van live tv, doet hij prima zodat je zelden nog een gekartelde rand ziet. Upscaling en ruisonderdrukking maken van oudere content mooie 4K-beelden, al kun je van oudere videocontent zoals dvd’s geen wonderen verwachten. Via een superresolutie-bewerking kan de tv wat fijn extra detail toevoegen, dat werkt goed voor HD-materiaal, maar kan bij dvd’s bijvoorbeeld wel voor een wat overbewerkt resultaat zorgen. De ruisonderdrukking kan ook kleurstroken in zachte gradiënten wegnemen.

©LG Electronics

Een lcd-paneel heeft minder bewegingsscherpte dan een oled-paneel, en dus maskeert het fijn detail in snelle actiescènes. Bewegende voorwerpen hebben soms een wazige rand of tonen een beperkt sleepspoor. LG biedt met Motion Pro verschillende opties om dat te elimineren, maar introduceren op hun beurt juist weer andere problemen, dus deze functie kun je beter uit laten staan. Heb je een hekel aan schokken in het beeld wanneer de camera snel beweegt, activeer dan de Trumotion-functie. Zeker voor sport is dat prettig, maar voor film blijft het vaak een kwestie van smaak.

Degelijke audio

De QNED91 is uitgerust met een 2.2-systeem van 40 watt, en ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS:X. Onze filmfragmenten klonken prima met een aangename warme klank en een vleugje ruimtelijkheid. Die echte surround sound-ervaring kan je uit dit soort systeem niet halen, zelfs niet met ondersteuning voor de modernste audioformaten. Dat AI niet altijd de juiste resultaten geeft, werd hier bevestigd. De tv heeft een AI-Pro mode voor geluid, maar die klonk erg slecht, zeker voor muziek. In de muziek audiomode konden we het resultaat wél waarderingen, als loop je daar wel tegen beperkingen aan wanneer je voor hardere muziekgenres zoals metal kiest. Met het volume op ongeveer driekwart hoor je de woofer trillen in het chassis en gaat de bas uit de bocht. Al bij al een degelijk resultaat, in lijn met deze categorie. 

WebOS 24, helaas met reclame

De smart tv-omgeving van LG, WebOS, heeft veel goede punten. Zo vind je nagenoeg alle streaming-apps op dit platform, zowel internationaal als lokaal. Daarnaast heeft LG op de 2024-versie van webOS naast Airplay 2 ook Google Cast geïmplementeerd zodat je vanaf je smartphone, Android of iOS, moeiteloos content naar de tv kunt streamen. Apps en andere functies zijn gegroepeerd in zogeheten Quick Cards, zodat je gemakkelijk bepaalde functies kunt terugvinden.

©Eric Beeckmans | ID.nl

Er zijn Quick Cards voor Thuis-hub, Sport, Thuiskantoor, Games, Muziek, Toegankelijkheid en sinds kort ook voor Leren en Groeien. De lay-out van WebOS zelf is vrij eenvoudig en ook redelijk compact zodat je niet nodeloos hoeft te scrollen om iets te vinden. De Magic Remote van LG waarmee je een cursor bestuurt door naar het scherm te wijzen blijft ook een belangrijke factor in het gebruiksgemak. Aangezien smart tv-platformen nog steeds evolueren is het ook erg fijn om te weten dat LG nu vijf jaar lang de nieuwste versie van WebOS op je tv belooft te plaatsen. In dit overzichtsartikel vind je alle info over webOS.

Toch heeft LG wat ons betreft een foute beslissing genomen. De fabrikant toont namelijk nu reclame op het Home-scherm, en die reclame is in tegenstelling tot bij andere fabrikanten niet beperkt tot content, maar kan bijvoorbeeld ook een sportwinkel of automerk tonen. Dat is echt wel het laatste wat we willen. Zelfs de screensaver kan reclame tonen (al zagen daar gelukkig alleen LG’s eigen LG Channel-dienst). Je kunt de reclame uitschakelen via de instellingen, iets dat we dan ook van harte aanraden.

Conclusie

De 65QNED91T6A kan zijn miniled-beloftes niet echt waarmaken. Het aantal zones in de achtergrondverlichting is vrij laag, waardoor er maar een beperkte verbetering van het contrast is. Ook op het gebied van piekhelderheid scoort hij niet overdreven goed. Als we naar concurrenten in deze categorie kijken, zoals Hisense of TCL, dan bieden die meer zones, beter contrast en meer piekhelderheid. LG slaat de plank verder ook mis door reclame op het Home-scherm toe te laten, dat zetten we onverbiddelijk uit.

Ondanks die beperking levert de tv nog voldoende contrast en piekhelderheid, en gecombineerd met een ruim kleurbereik en zeer goede beeldverwerking levert dat alsnog erg mooie beelden. De tv is op zijn best in verlichtte woonkamer. Hij ondersteunt Dolby Vision, maar geen HDR10+. LG vangt dat uitstekend op door zijn eigen dynamische tone mapping. Dat illustreert dat goede beeldverwerking net zo belangrijk als puur contrast of piekhelderheid. WebOS is een prima smart tv-systeem met ruim aanbod apps en functies en nu ook met de garantie voor vijf jaar nieuwe versies voor het OS. De prijs is wat ons betreft echter nog iets te hoog.