ID.nl logo
Autostoeltje vastzetten: autogordel of Isofix?
© Reshift Digital
Mobiliteit

Autostoeltje vastzetten: autogordel of Isofix?

Even een autostoeltje (veel mensen zeggen dan meteen de Maxi Cosi) bevestigen in de auto: het klinkt zo gemakkelijk. Helaas gaat er in de praktijk toch nog weleens mis en daarom geven we je graag wat tips.

Isofix of autogordel?

Een kinderstoeltje of autostoeltje vastzetten in de auto kan op twee manieren: met behulp van de autogordel of met Isofix. In dit artikel gaan we dieper in op beide manieren. Daarbij hebben we ook oog voor de voor- en nadelen. We beginnen met Isofix. Want wat is Isofix precies? En hoe herken je een Isofix auto?

Wat is Isofix?

Een veelgehoorde vraag is: wat is Isofix? Isofix is een systeem waarmee je een kinderzitje in de auto bevestigt. Een Isofix autostoel bevestigen doe je via de speciale Isofix-bevestigingsbeugels in de auto. Een Isofix autostoel (of het Isofix-onderstel) is uitgerust met grijphaken, die je in de bevestigingspunten vastklikt. Dit kunnen de al eerder genoemde beugels zijn (die of al standaard in de auto zitten, of die je er in kunt laten monteren), plus een extra bevestigingspunt. Dit extra punt kan op verschillende plekken in de auto zitten.

Autostoeltje vastzetten met behulp van Isofix

Het Isofix-autostoeltje of de Isofix base zijn voorzien van grijphaken. Je installeert het autostoeltje door die grijphaken in de Isofix aansluiting in de auto te klikken. De bevestigingspunten bevinden zich tussen de rugleuning en de zitting van de achterbank, en zitten vast aan de carrosserie van de auto.

Bij baby- en peuterautostoelen is er een derde bevestigingspunt nodig: een Top Tether-aansluiting of een steunpoot. Daar gaan we verderop wat dieper op in. Raadpleeg voor het kopen van een zitje altijd de handleiding van je auto om te bepalen of jouw auto geschikt is.

©PXimport

Universele en niet-universele Isofix-autostoeltjes

Universele Isofix-autostoeltjes hebben naast twee haken ook nog een haak aan de bovenkant van de stoel, ook wel de Top Tether-aansluiting genoemd. Hiermee kun je, met een speciale bevestigingsgordel, het stoeltje op een extra punt in de auto vastzetten. Je voorkomt hiermee dat het kinderzitje bij een eventuele aanrijding voorover kantelt.

Niet-universele Isofix-autostoeltjes hebben in plaats van een derde bevestigingspunt aan de bovenkant een extra steunpoot. Deze poot steunt op de vloer van de auto. Je kunt ze niet voor elke auto gebruiken: er bestaan bijvoorbeeld auto’s waarbij er een bagagevak onder de vloer zit. De steunpoot zou het deksel hiervan kunnen beschadigen.

Heeft mijn auto Isofix?

Je kunt dus alleen een Isofix-stoeltje gebruiken als je auto een Isofix-systeem heeft. Je volgende vraag laat zich zodoende gemakkelijk raden: heeft mijn auto Isofix? Je kunt dit terugvinden in de gebruiksaanwijzing van je auto en/of een label op de bekleding. Zo ja, dan kun je het Isofix-stoeltje (of de Isofix base) op deze Isofix-punten vastmaken. Auto's met een bouwjaar vanaf 2014 beschikken sowieso over dit systeem. Het is echter alsnog zaak even goed te kijken: oudere auto’s hebben bijvoorbeeld vaak nog geen Top Tether-bevestigingspunt, zodat je het autostoeltje niet extra kunt vastzetten.

Mocht jouw auto niet over dit systeem beschikken, maar wil je toch gebruik maken van een Isofix-stoeltje? Isofix inbouwen is soms mogelijk. Ook kun je sommige Isofix-autostoeltjes ook bevestigen met de autogordel. Doe dat echter nooit zonder de handleiding van het autozitje erop na te slaan!

Autostoeltje vastzetten met behulp van de autogordel

Zoals gezegd, zijn er dus twee manieren om een autostoeltje vast te zetten. Een autostoel bevestigen met de 3 punts-gordel van je auto is waarschijnlijk de bekendste manier. Je maakt hierbij gebruik van de gewone autogordel. Je zóu denken dat deze methode juist simpeler is dan een Isofix-systeem, maar helaas klopt dat in de praktijk meestal niet. Er worden namelijk vrij veel fouten gemaakt, zodat de gordel vaak niet strak genoeg zit. Raadpleeg bij het autostoel vastzetten met de gordel dan ook goed de instructies in de gebruiksaanwijzing: dat is van essentieel belang voor het veilig vervoeren van je kind.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!