ID.nl logo
Huis

Zo installeer en gebruik je widgets op je iPad en iPhone

Het is zonde dat Apple niet veel loslaat over de mogelijkheden van het Berichtencentrum, want het is mogelijk om zelf te bepalen wat er in dit onderdeel van iOS wordt weergegeven. De onderdelen die in Berichtencentrum worden getoond heten widgets. Hoe je deze installeert, lees je in dit artikel.

Gebruikers van OS X of macOS kennen widgets ongetwijfeld: het zijn een soort verlengstukjes van bestaande software, zodat je niet het hele programma hoeft te starten om een bepaalde functionaliteit te kunnen gebruiken. Lees ook: 7 tips om alles uit widgets te halen.

Widgets verwijderen

Hoewel je een aantal interessante widgets krijgt van Apple, kunnen we ons voorstellen dat je niet zit te wachten op informatie over aandelen als je daar niets mee doet. Gelukkig is het heel eenvoudig om widgets die je niet gebruikt te verwijderen. Of eigenlijk is deactiveren een beter woord, want je gooit in essentie niets weg, je verbergt het alleen.

Om een widget te deactiveren, veeg je van boven naar beneden om het Berichtencentrum tevoorschijn te toveren. Scrol nu helemaal naar onderen, tot je de knop Wijzig ziet. Druk hierop en druk vervolgens op het minteken voor de widget die je niet meer in het Berichtencentrum wilt weergeven. Heb je alle ongewenste widgets uitgeschakeld, druk dan rechtsboven op Gereed en je zult zien dat de betreffende gegevens niet meer worden getoond.

©PXimport

Widgets opnieuw indelen

Het kan ook zijn dat je het wel nuttig vindt dat er aandelenkoersen worden getoond in Berichtencentrum, maar dat je dat niet zó belangrijk vindt dat dit helemaal bovenaan moet staan. Het is daarom goed te weten dat je widgets ook naar eigen inzicht opnieuw kunt indelen. Om dit te doen sleep je Berichtencentrum wederom naar beneden, scrol je omlaag en kies je voor Wijzig.

Ditmaal druk je echter niet op de rondjes met de mintekens, maar leg je je vinger op het pictogram met de drie horizontale streepjes naast de te verplaatsen widget. Vervolgens sleep je de widget naar de plek waar je hem wilt hebben en je zult zien dat de overige widgets automatisch opschuiven om plaats te maken. Zo kun je Berichtencentrum volledig inrichten aan de hand van wat jij prioriteit vindt hebben in de berichtgeving.

Widgets installeren

Maar dan natuurlijk de grote vraag: hoe installeer je nieuwe widgets? Net zoals je widgets niet echt kunt verwijderen, maar alleen kunt verbergen, is het installeren van widgets een kwestie van aangeven dat ze getoond mogen worden. Want wanneer je een app installeert vanuit de App Store, wordt de bijbehorende widget (indien aanwezig) in de lijst met widgets geplaatst. Om aan te geven welke widgets je wilt weergeven, open je wederom Berichtencentrum en druk je onderin op Wijzig. Scrol naar beneden tot je het kopje Niet inbegrepen ziet. Door op het plusteken te drukken naast de widgets die je wilt weergeven in Berichtencentrum, worden ze automatisch ingeschakeld.

©PXimport

Widgets en batterij

Maar hebben die widgets dan geen desastreus effect op de levensduur van de batterij? Hoewel online regelmatig anders wordt beweerd, zijn widgets geen batterijslurpers, al hangt dat ook wel een beetje af van je gebruik. Widgets kunnen, in tegenstelling tot 'gewone' apps, geen informatie verversen op de achtergrond en vragen dus pas informatie op wanneer je Berichtencentrum activeert. Als je dertig widgets installeert die verbinding moeten maken met internet en je opent Berichtencentrum tien keer per minuut, dan loopt je batterij wel rap leeg. Maar bij gewoon gebruik hoef je daarvoor niet te vrezen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goedkope inductiekookplaten van max 370 euro
© vectorizer88 - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 goedkope inductiekookplaten van max 370 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare kookplaat waarmee je elektrisch kunt koken? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken inductiekookplaten bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 370 euro. De prijzen kunnen schommelen.

Inventum IKI6010

Op zoek naar een goedkope inbouw-inductiekookplaat? De Inventum IKI6010 is momenteel scherp geprijsd. Je krijgt dit kooktoestel makkelijk aan de praat, want de aansluitwaarde bedraagt 3500 watt. Om die reden is er geen aanpassing in de meterkast nodig. Stop gewoon de stekker in een geaard stopcontact. De behuizing past in een standaard nisbreedte van 56 centimeter. Met een beetje mazzel vervang je dus eenvoudig jouw oude gasplaat. De breedte van het kookoppervlak bedraagt 59 centimeter, zodat je de IKI6010 in een kleine keuken kwijt kunt.

Deze inductiekookplaat heeft vier kookzones. Gebruik de plus- en minknoppen om de gewenste temperatuur te kiezen. Je hebt voor elk 'pitje' keuze tussen negen vermogensstanden. Wil je een pan water of soep snel aan de kook brengen? Activeer dan voor de juiste kookzone een boostfunctie. Je stelt eventueel een timer in om bijvoorbeeld een stukje vlees lang genoeg te braden. Na het koken zie je aan een indicator in hoeverre de kookplaat is afgekoeld. Je maakt het gladde oppervlak vervolgens met een vochtige doek schoon.

Siemens EU61RBEB5D

Siemens hanteert in zijn eigen webshop voor deze inbouw-inductiekookplaat een prijs van 719 euro, maar meerdere webshops vragen nog niet eens de helft van dat bedrag. De breed verkrijgbare Siemens EU61RBEB5D is op het moment van schrijven goedkoper dan ooit. Het betreft een kookplaat van zestig centimeter breed met een standaard nismaat van 56 centimeter. Mooi meegenomen is dat je dit fase 1-model op een regulier stopcontact aansluit. Dat scheelt weer aanpassingen in de meterkast. De aansluitwaarde is 3700 watt.

Prettig is dat je voor alle vier de kookzones uit maar liefst zeventien vermogensstanden kunt kiezen. Op het bedieningspaneel verschijnt er bij elke kookzone de huidige vermogensstand. Gaat het jou niet snel genoeg, dan doe je een beroep op de boostfunctie. Verder kun je timers instellen. Na het verstrijken van de tijd schakelt de kookzone automatisch uit. Zo voorkom je dat er gerechten aanbranden. Tot slot is het kinderslot een nuttige toevoeging. Hierdoor kan niemand per ongeluk de kookinstellingen wijzigen.

Bosch PUE611BB5D

De Bosch PUE611BB5D is onlangs flink in prijs gezakt. Het betreft een inbouwmodel van zestig centimeter breed met een opbouwconstructie. Je plaatst het apparaat in een standaard nismaat van 56 centimeter. Prik de bijgesloten stekker in het stopcontact en plaats maximaal vier pannen op de kookringen. In tegenstelling tot veel andere kookplaten is het niet nodig om de stroomaansluiting in de meterkast te laten upgraden. De aansluitwaarde van dit kooktoestel bedraagt 3700 watt.

Aan de hand van zeventien vermogensstanden reguleer je heel precies de temperatuur. Heb je haast, dan verhoog je met de boostfunctie tijdelijk het vermogen. Je kunt voor alle zones timers activeren, waarna de 'pitjes' na afloop van de ingestelde tijd vanzelf uitschakelen. Tik je op het bedieningspaneel per ongeluk de uitknop aan? Geen probleem, want de PUE611BB5D onthoudt de laatstgekozen instellingen. Schakel de kookplaat binnen vier seconden weer in en ga verder waar je was gebleven. Je kunt eventueel ook een kinderslot inschakelen.

Lees ook: Inductiekookplaat schoonmaken? Dit moet je wel doen en dit niet

Inventum VKI3010ZWA

Heb je aan twee kookzones genoeg? Haal dan de spotgoedkope Inventum VKI3010ZWA in huis. Op het moment van schrijven verkoopt een enkele webwinkel de inductiekookplaat voor minder dan honderd euro. Deze vrijstaande kookplaat meet slechts 30 × 59 × 7,5 centimeter. Die kun je vast wel ergens op het aanrecht kwijt! Kies wel een plek dicht bij het stopcontact. Ondanks de aanwezigheid van maar twee kookzones heeft de VKI3010ZWA een behoorlijke aansluitwaarde van 2900 watt.

De bediening van dit handzame kooktoestel is simpel. Selecteer met de draaiknoppen voor beide zones de gewenste temperatuur van minimaal 60 tot maximaal 240 graden. Daarnaast kies je met de timerfunctie een tijdsduur van hooguit 180 minuten. Kortom, je laat een gerecht zo nodig een flinke tijd (door)koken. Overigens weegt deze compacte inductiekookplaat maar 4,3 kilo, waardoor je het apparaat makkelijk meeneemt. Handig voor vakanties! Benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers? Lees dan eens deze positieve consumentenreviews.

ETNA KIF670DS

De ETNA KIF670DS is een ruime inbouw-inductiekookplaat voor een schappelijke prijs. Met een kookoppervlak van 70 × 52 centimeter zitten de vier pannen elkaar niet zo gauw in de weg. Gelukkig past de plaat probleemloos in een standaard nismaat van 56 centimeter, zodat je het apparaat in de meeste keukens kunt monteren. Houd er rekening mee dat voor dit kooktoestel een 2-fase aansluiting nodig is. De KIF670DS heeft namelijk een behoorlijke aansluitwaarde van 7200 watt. Schakel daarom een elektricien in voor de montage. Is de meterkast nog niet aangepast? Je kunt de inductiekookplaat ook tijdelijk met een normale stekker (fase 1) aansluiten, al benut je dan niet het maximale vermogen.

Het eenvoudige bedieningspaneel spreekt voor zich. Bij elke zone switch je met de plus- en mintoetsen tussen negen vermogensstanden. Feitelijk zijn het er tien, want er is ook nog een boostfunctie beschikbaar. Bovendien kun je timers instellen. Nuttig is de functie om twee zones te koppelen, waarna je bijvoorbeeld met een rechthoekige grillplan uit de voeten kunt. Voor de veiligheid bevat de kookplaat een restwarmte-indicator. Zo weet je precies wanneer je het kookoppervlak kunt schoonmaken zonder je vingers te branden. Verder is er ook een kinderslot. Je leest hier tientallen reviews van mensen die dit product al hebben gekocht. Zij komen tot een gemiddelde beoordeling van een 9.

▼ Volgende artikel
BYD Seal AWD: 2500 kilometer aan updates
Mobiliteit

BYD Seal AWD: 2500 kilometer aan updates

De BYD Seal is BYD's antwoord op populaire elektrische sedans zoals de Tesla Model 3 en Hyundai Ioniq 6. Na eerdere gemengde ervaringen met de AWD-variant is het tijd voor een uitgebreide praktijktest, waarin 2500 kilometer werd afgelegd naar bestemmingen als Noord-Frankrijk en Frankfurt. Heeft de Seal AWD zich weten te bewijzen?

Dit artikel in het kort:

  • Model: BYD Seal Excellence AWD, elektrische sedan met 530 pk.
  • Actieradius: Tot 520 kilometer (WLTP) dankzij 82,5kWh-batterij.
  • Pluspunten: Verbeterd energieverbruik, hoogwaardig interieur, sterke reisauto.
  • Minpunten: Semi-autonome systemen functioneren niet optimaal, stuurprecisie op hoge snelheid kan beter.
  • Prijs: Vanaf 45.995 euro voor de Design RWD, Excellence AWD kost net geen 51.000 euro.

Ook interessant: Review Tesla Model 3 – Elektrische revolutie opgefrist

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerste praktijktest

Want jawel, de eerste praktijktest in Nederland met de BYD Seal verliep niet helemaal vlekkeloos. Het was destijds één van de allereerste exemplaren in Nederland. Uitgevoerd als Excellence AWD met 530pk aan vermogen dankzij de aanwezigheid van twee elektromotoren. De cijfers 3.8 op de achterklep duiden op de tijd die nodig is om vanuit stilstand de 100km/u aan te tikken. 

©Irwin Versteegh

Design en bouwkwaliteit

De BYD Seal maakt indruk met zijn strakke design, afkomstig van Wolfgang Egger, die eerder werkte aan modellen als Alfa Romeo 8C Competizione, Porsches en zelfs Lamborghini's. De sedan is aerodynamisch vormgegeven (CW-waarde 0,219) en wordt standaard geleverd met een panoramadak, led-verlichting rondom en 19-inch lichtmetalen velgen. Het interieur is stijlvol afgewerkt met hoogwaardige materialen zoals leer en suède-achtige stoffen. Zelfs een persdemo met 25.000 kilometer op de teller bleef vrij van slijtage of ongewenste geluiden.

©Irwin Versteegh

Comfort en ruimte

Binnenin valt direct de rijkelijke uitrusting op. Denk aan lederen bekleding met diamantpatroon, stoel- en stuurwielverwarming, stoelventilatie, gescheiden climate control en een twaalf speakers tellend audiosysteem van Dynaudio.

Denk aan lederen stoelen met ventilatie en verwarming, een verwarmd stuurwiel, en een 15,6-inch draaibaar infotainmentscherm met bijvorbeeld Spotify-integratie. Hoewel de navigatiesoftware in deze test niet volledig functioneerde, biedt het systeem diverse handige functies zoals Spotify-integratie. Als het wel werkt, moet het in staat zijn tot het zelfstandig uitstippelen van een route via snelladers. Live updates omtrent het verkeer en de status van de laadpalen doet dan de rest.

©Irwin Versteegh

Stille cabine

De stoelen zitten goed, de hele zitpositie laat zich uitstekend in- en verstellen en met name de uitstekende geluidsisolatie van de cabine is een sterk punt. Ook op de achterbank, waar meer dan genoeg ruimte is voor drie volwassen personen. De climate control werkt nu ook beter. Verloor deze in eerste instantie na verloop van tijd de controle, nu houdt hij de ingestelde temperatuur goed vast al dien je de temperatuur wederom (en dat geldt voor veel Chinese auto's) net even iets hoger te zetten. 

©Irwin Versteegh

Actieradius en opladen

De Seal is gebouwd op BYD's e-Platform 3.0 met een 82,5 kWh LFP-batterij. Dit betekent een innovatieve basis en in dit geval zelfs in combinatie met cell-to-body technologie. Zo maakt de batterij onderdeel uit van het platform. Goed voor de stijfheid en het scheelt bovendien centimeters in het interieur aangezien de batterij in de bodem net even iets dunner is.

En die accu betreft een LFP Blade Battery. Vrij van nikkel en kobalt. Deze is 82,5kWh groot en moet de Seal in combinatie met achterwielaandrijving maximaal 570 kilometer ver brengen. De AWD heeft een hoger verbruik en komt daardoor maar 520 kilometer ver. 

Het verbruik tijdens deze test lag op 21 kWh/100 km, een verbetering ten opzichte van eerdere ervaringen. Opladen kan tot 150 kW, wat resulteert in een laadtijd van 10-80 procent in ongeveer 35 minuten. Hoewel concurrerende modellen sneller laden, presteerde de Seal goed dankzij een efficiënte laadcurve en standaard warmtepomp.

©Irwin Versteegh

Snelladen mag beter

De BYD Seal kan opladen met een maximum van 11 kW en snelladen tot 150 kW. Tijdens een rit naar Frankfurt bleek de laadcurve efficiënt, met een laadtijd van 10 tot 80% in ongeveer 35 minuten. Hoewel de auto geen actieve batterijverwarming heeft vóór het laden, warmt de accu snel op, wat binnen enkele minuten een piek van 145 kW mogelijk maakt. Standaard is er een warmtepomp aanwezig om zowel het interieur als de batterij te verwarmen. Toch kan de laadsnelheid beter, aangezien concurrenten onder de 30 minuten blijven.

©Irwin Versteegh

Zuinige auto?

Het energieverbruik van de BYD Seal AWD is in de praktijk aanzienlijk verbeterd ten opzichte van een jaar geleden. Destijds bleek de auto niet erg zuinig, maar dankzij updates is het verbruik nu gemiddeld 21 kWh/100 km. Hoewel dit niet extreem efficiënt is, valt de score mee gezien de lange afstanden en de omstandigheden, zoals rijden in Nederland na 19.00 uur of op snelwegen zoals de Autobahn en Péage.

©Irwin Versteegh

Semi-autonoom geen droom

De werking van de semi-autonome systemen van de BYD Seal AWD laat ruimte voor verbetering. De adaptieve cruisecontrol reageerde soms traag en de stuurassistent kon onverwachte bewegingen veroorzaken. Ook had de snelheidsregelaar moeite om constante snelheid te houden bij oneffenheden in het wegdek. Wat betreft rijgedrag biedt de auto een goede balans dankzij de adaptieve dempers, die bewegingen van de carrosserie effectief onder controle houden. Dit maakt de Seal een comfortabele reisgenoot, zonder te stug of juist te zacht aan te voelen. 

©Irwin Versteegh

Onnauwkeurig op hoge snelheid

Bij hogere snelheden toont de besturing van de BYD Seal enige onnauwkeurigheid. De auto kan worden beïnvloed door spoorvorming of een aflopende weg, wat soms onrust veroorzaakt. Het aanpassen van de stuurrespons via de Comfort- of Sport-modus bood hierbij geen merkbare verbetering.

©Irwin Versteegh

De prijs maakt alles goed

De BYD Seal weet indruk te maken met verbeteringen zoals efficiënter energieverbruik, een bijgewerkt infotainmentsysteem en een stabielere climate control. Deze sterke punten, gecombineerd met zijn rijk uitgeruste Excellence AWD-variant, maken het tot een aantrekkelijke keuze. Met een instapprijs van 45.995 euro voor de Design RWD en 50.995 euro voor de topuitvoering, biedt de Seal veel waar voor zijn geld. Kleine tekortkomingen worden daardoor snel vergeven, wat bijdraagt aan het positieve totaalplaatje van deze veelzijdige elektrische sedan.