ID.nl logo
Verconsumentering in 2013: de verwachtingen
© Reshift Digital
Huis

Verconsumentering in 2013: de verwachtingen

Afgelopen jaar zagen we de acceptatie van smartphones en tablets in het bedrijfsleven toenemen en diensten die voorheen enkel voor consumenten bedoeld waren, kregen een zakelijke tegenhanger. Wat gaat er komend jaar gebeuren? Dit zijn de grootste vraagstukken.

Wie blijft er over in het smartphoneslagveld?

Sinds drie jaar wordt de markt voor smartphones gedomineerd door twee spelers: Apple's iOS en Google's Android. Met hun gigantische, sterke ecosystemen hebben ze concurrenten als Microsoft, Nokia en RIM weggeblazen.

In 2013 proberen Microsoft en RIM iets van hun vroegere relevantie terug te winnen. Sommige telecomproviders zouden klanten graag wat meer keuze willen bieden, maar hebben diezelfde consumenten hier boodschap aan? Over de opkomst van Windows Phone 8 en BlackBerry 10 en aanverwante trends schreef redacteur Kristian van Tuil onlangs een uitgebreide analyse.

Hoe evolueert Android verder?

In 2012 wist Android eindelijk de kinderziektes van zich af te schudden en zich te positioneren naast iOS als hoogwaardig innovatief besturingssysteem. De Nexus 7-tablet van Google toonde aan dat een 7 inch tablet succesvol kan zijn en noopte Apple tot het uitbrengen van de iPad Mini. Samsung werd 's werelds grootste telefoonfabrikant dankzij toptoestellen als de Galaxy S III.

Toch zijn er de nodige problemen. Zo schakelen zowel consumenten als fabrikanten traag over naar nieuwere versies en dreigt het gevaar van forks door Samsung, LG, HTC en anderen. Daarnaast wordt het interessant om te zien wat Google gaat doen met het overgenomen Motorola, als het daarmee überhaupt plannen heeft.

De aanstaande veldslag op gebied van cloudopslag en collaboration

In 2012 leek iedereen de zakelijke Dropbox-dienst uitgevonden te hebben. Box heeft de diepste zakken en het momentum, maar YouSendIt heeft meer gebruikers. Concurrenten als Egnyte, EMC Syncplicity en Sugarsync proberen ondertussen een graantje van de markt mee te pikken.

Ondertussen blijft Dropbox het cijfermatig ontzettend goed doen. De dienst is de mijlpaal van 100 miljoen gebruikers voorbij en lijkt binnenkort met serieuze zakelijke functionaliteit te komen. 2013 zou heel goed het jaar kunnen worden waarin een grote leverancier de portemonnee trekt en miljarden euro's voor de dienst gaat neerleggen.

Weten Windows 8 en touch aan te slaan?

Met veel bombarie werden eind 2012 Windows 8 en de Microsoft Surface tablet aangekondigd. Ondanks de verkoop van behoorlijk wat licenties, lijkt Windows 8 de pc-markt niet uit het slop te trekken.

Het wordt in 2013 spannend om te zien of consumenten wel te porren zijn voor Windows 8 en touchscreen (hybride) laptops of dat ze toch liever blijven hangen bij Windows 7 en concurrenten als de iPad. Als consumenten nooit warm zullen gaan lopen voor Windows 8, zou Microsoft het roer weleens om kunnen gaan gooien en zich volledig richten op het bedrijfsleven door Office te pushen, beveiligingsmogelijkheden te vergroten en misschien de focus weer op de traditionele desktopomgeving te leggen.

Sociale tools worden het alternatief voor e-mail

Afgelopen die jaar hebben we een stortvloed aan nieuwe zakelijke tools gezien die Facebook-achtige omgevingen naar de kantooromgeving brengen. In 2012 haalde Yammer de nieuwskoppen doordat het voor ruim 1 miljard dollar werd overgenomen door Microsoft. Intussen is het in SharePoint geïntegreerd,, maar er zijn nog vele andere spelers op dit gebied, bijvoorbeeld Salesforce Chatter, IBM Connections, Jive, Huddle en Asana, die elk hun eigen specialiteit kennen.

In 2013 wordt de populariteit van deze tools in het bedrijfsleven nog groter en zullen ze een plek veroveren naast e-mail. Anderen sterven een vroege dood of worden overgekocht door leveranciers die nog geen vinger in de sociale pap hebben.

Gamification breekt door of valt keihard door de mand

Het probleem met zakelijke sociale netwerken als Jive en outbound marketingtools als Moxie is de lage acceptatiegraad – bedrijven rollen ze wel uit, maar werknemers aarzelen met het gebruik ervan. Een nieuwe soort leveranciers (waarvan Badgeville een voorbeeld is) probeert speltheorie onder managers populair te maken door badges en competitie aan doorgaans saaie bedrijfsprocessen toe te voegen.

De grote adviesbureaus lijken het spel vooralsnog mee te spelen; zo heeft CapGemini een heus gamification-programma opgesteld. Het wordt spannend om te zien of gamification in 2013 er voor zal kunnen zorgen dat saaie kantoorapplicaties vaker gebruikt gaan worden of dat het een hype wordt om snel te vergeten.

MDM wordt volwassen

Toen een paar jaar geleden iOS-apparaten ook onder werknemers populair werden, raakte IT in paniek – hoe kon men op deze voor IT-afdelingen ontoegankelijke apparaten data beheren en security handhaven? Er kwam een heel scala MDM-leveranciers op om deze problematiek in goede banen te leiden.

Tegenwoordig kunnen IT-afdelingen hun apparaten beheren via Exchange ActiveSync en heersen MDM-leveranciers als Airwatch, Good Technology en MobileIron over de rest van de markt. In 2013 is de verwachting dat de consolidatie toeneemt (neem de recente overname van Zenprise door Citrix) en gaan we evoluerende benaderingen voor mobiele beveiliging als containerisatie vaker terugzien.

Zal Google het bedrijfsleven opnieuw weten te verrassen?

Afgelopen vijf jaar heeft Google hard aan de weg getimmerd door Google Apps en nieuwe diensten als Drive en Compute Engine geschikt te maken voor het bedrijfsleven. Toch maakt de B2B-markt slechts 4 procent van de omzet van Google uit en geeft het bedrijf zelf ook toe producten in eerste instantie voor consumenten te ontwikkelen en daarna pas te denken aan de zakelijke markt.

Ondertussen heeft Google aardig wat veldslagen gewonnen, maar blijven Microsoft Exchange en Office de zakelijke standaarden. In 2013 zou Google het bedrijfsleven een hogere prioriteit kunnen geven door snellere productontwikkeling en een aantal belangrijke startups in te lijven.

Apple moet weer wat innovativiteit gaan tonen

Sommige analisten denken dat de glans er bij Apple intussen af is. Het voorbije jaar koos het voor veilige revisies van bestaande productlijnen in plaats van nieuwe producten te introduceren en begin het twee behoorlijke blunders in de vorm van Apple Maps en Siri. Als gevolg hiervan dook de aandelenkoers afgelopen maanden met bijna 25 procent naar beneden.

Voor komend jaar is het voor CEO Tim Cook en Apple noodzaak om het publiek opnieuw te verbazen door in een nieuwe industrie een revolutie te ontketenen – misschien wordt het de televisie, misschien iets wat we nu nog niet weten. De geschiedenis leert dat we iets moois kunnen verwachten: in 2007 zag de eerste iPhone het levenslicht, in 2010 werd de eerste iPad getoond.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus Watch Lite - Betaalbare smartwatch gaat lang mee
© Rens Blom
Gezond leven

Review OnePlus Watch Lite - Betaalbare smartwatch gaat lang mee

De OnePlus Watch Lite is een goedkopere smartwatch die tot tien dagen mee zou gaan op een accubeurt. Dat klinkt natuurlijk goed. Het horloge werkt bovendien met een Android-smartphone én met een Apple iPhone. Ook dat kunnen lang niet alle smartwatches zeggen. In deze OnePlus Watch Lite-review nemen we het slimme klokje onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus Watch Lite is een betaalbare smartwatch die op contactloos pinnen na eigenlijk alles kan wat je wilt. Twee belangrijke plussen zijn de accuduur van ruim een week en het feit dat het horloge werkt met zowel een Android-smartphone als iPhone. Wij zijn enthousiast!

Plus- en minpunten
  • Werkt met Android en iPhone
  • Lange accuduur
  • Gebruiksgemak en veel functies
  • Kan niet contactloos pinnen
  • Speciale oplader
CategorieSpecificatie
Display1,46 inch amoled, 464 x 464 pixels (317 PPI), 2.5D gebogen glas
Helderheid600 nits (standaard), 1500 nits (hoge helderheidsmodus), 3000 nits (piek)
Chip en opslagBES2800BP MCU, 4 GB EMMC opslag
Batterij339 mAh, tot 10 dagen (max) / 4 dagen (AOD), volledig opgeladen in 90 minuten
BouwKast van roestvrij staal, plastic onderzijde, 5ATM + IP68
Afmetingen44,98 x 44,98 x 8,9 mm, gewicht ca. 59 gram inclusief bandje
SoftwareOxygenOS Watch 7.1, ondersteunt Android 9.0 en iOS 14.0 of hoger
ConnectiviteitBluetooth 5.2, dual-band GPS (l1+l5), NFC voor toegangskaarten
SensorenOptische hartslag- en zuurstofsensor, temperatuur, barometer, gyroscoop
Sport en gezondheidRuim 100 sportmodi, slaaptracking, valdetectie en cyclus-tracker
Extra'sBluetooth-bellen, cross-OS dual-pairing en ruim 350 wijzerplaten

Voor OnePlus is de Watch Lite een wat vreemde eend in de bijt. Het merk verkoopt al langer smartwatches, maar die draaien op Google's Wear OS en werken daarom niet met een iPhone. De OnePlus Watch Lite gebruikt een ander besturingssysteem en is daarom te gebruiken met elke moderne smartphone. Sterker nog: je kunt twee telefoons tegelijk aan het klokje koppelen. Handig voor wie een privé- en werksmartphone bij zich draagt, stelt OnePlus. De adviesprijs van het horloge is 179 euro. Gelet op de prijshistorie van andere OnePlus-wearables is de kans aannemelijk dat de Watch Lite snel wat in prijs zal dalen.

Minimalistisch ontwerp

Dat je met een goedkopere smartwatch te maken hebt, merk je aan het ontwerp. De Watch Lite heeft een zeer minimalistische metalen behuizing met een kroonwieltje dat een goedkoop klik-geluid produceert. Het horlogebandje is ook eenvoudig, maar irriteert niet om de pols en is eventueel te vervangen door een ander standaardformaat bandje. De smartwatch voelt degelijk aan, is waterdicht en heeft een rond oledscherm van 1,46 inch. Het display oogt simpelweg goed en kan lekker fel, wat handig is op een zonnige dag.

©Rens Blom

©Rens Blom

Slimme functies

Bij het instellen van de OnePlus Watch Lite valt iets grappigs op. Je hebt er de oHealth-app op je telefoon voor nodig, die zowel door OnePlus als Oppo gebruikt wordt. Dat heeft een logica: OnePlus is een dochtermerk van Oppo. Om die reden zie je ook 'ColorOS' op het smartwatchscherm staan, de softwarenaam van Oppo. Het instellen van het klokje is eenvoudig. Na de configuratie kun je een favoriete wijzerplaat kiezen, bepalen van welke smartphone-apps je meldingen op het horloge wilt zien en wat je nog meer met het horloge wilt doen. Bellen bijvoorbeeld, of een slimme deur ontgrendelen. Ja, echt.

©Rens Blom

De Watch Lite heeft een ingebouwde NFC-chip, waar je je toegangspas van bijvoorbeeld kantoor aan kunt koppelen. Vervolgens slaat het horloge die informatie zelf op en kun je het horloge voortaan tegen het scanapparaat op je werk houden. Zo hoef je je pasje niet uit je portemonnee te pakken, is het idee. Een interessante gedachte, maar contactloos pinnen in winkels kan dan weer niet. Jammer, want die functie lijkt ons boeiender. Wij hebben overigens geen speciaal werkpasje en konden deze Watch Lite-functie dus niet testen.

©Rens Blom

Gezondheid bijhouden

Met de OnePlus Watch Lite kun je je fysieke gezondheid prima bijhouden. Het horloge heeft een hartslagmeter en allerlei andere sensoren en software die je stappen, bloedzuurstofgehalte in je bloed, sportactiviteiten en slaap monitoren. De verzamelde inzichten zijn accuraat genoeg, maar het spreekt voor zich dat dit horloge geen medisch apparaat is. OnePlus benadrukt zelf ook dat je er geen medische conclusies aan moet verbinden. Leuk is dat je de verzamelde gezondheidsstatistieken kunt synchroniseren met Google Fit, mocht je dit gezondheidsplatform gebruiken. In de smartphone-app zie je de gezondheidsinformatie uitgebreider dan op het horlogescherm, overigens.

©Rens Blom

Lange accuduur

Een speerpunt van de OnePlus Watch Lite is zijn accuduur. OnePlus belooft tot tien dagen gebruik voordat je de oplader moet pakken. Wij komen uit op zeven dagen. Stel je in dat het scherm altijd de tijd laat zien, dan is een accuduur van ongeveer vier dagen realistisch. Allebei erg nette scores, al houden smartwatches van Huawei het nog dagen langer vol. Ten opzichte van écht slimme smartwatches van Google, Samsung en Apple gaat de OnePlus Watch Lite wel dagen langer mee.

Opladen doet het OnePlus-klokje snel via de speciale magnetische oplader, die een usb-kabel met type a-aansluiting heeft. Raak deze oplader niet kwijt, want dan moet je echt een nieuwe regelen voordat je de Watch Lite weer kunt opladen.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus Watch Lite kopen?

De OnePlus Watch Lite is een betaalbare smartwatch die op contactloos pinnen na eigenlijk alles kan wat je wilt. Twee belangrijke plussen zijn de accuduur van ruim een week en het feit dat het horloge werkt met zowel een Android-smartphone als iPhone. Wij zijn enthousiast!

▼ Volgende artikel
Tien extensies om (nóg) meer te genieten van YouTube
© monticellllo - stock.adobe.com
Huis

Tien extensies om (nóg) meer te genieten van YouTube

YouTube is al jaren het onlinepodium voor video's, muziek en tutorials. Maar het platform bepaalt nog steeds voor een groot stuk zelf hoe jij kijkt. Advertenties, een drukke interface en beperkte instellingen zitten snel in de weg. Met de juiste extensies neem je de controle terug. Ze maken YouTube sneller, overzichtelijker, leuker én precies zoals jij het wilt hebben.

In het kort

In dit artikel ontdek je tien browserextensies die YouTube een stuk prettiger maken. Ze halen storende elementen weg, geven je meer controle over beeld en geluid en voegen handige functies toe die je kijktijd echt verbeteren.

Lees ook: Muziek in elke kamer: streamen met oude en nieuwe apparatuur

We kennen het allemaal: Je opent YouTube voor een korte video en voor je het weet, word je afgeleid. Er zijn pop-ups, advertenties en een wirwar aan abonnementen die je nauwelijks nog bijhoudt. Het komt ook voor dat je een video met vrienden wilt kijken, maar dat het onmogelijk is de beelden tegelijk te zien. Gelukkig lost een handvol slimme browserextensies dit allemaal op. Ze verbeteren je kijkervaring, besparen tijd en maken het samen kijken leuker en overzichtelijker. Met de tien extensies in dit artikel verandert YouTube van een eenvoudig videoplatform in een gepersonaliseerde, efficiënte en sociale omgeving.

Turn Off the Lights

Met deze extensie verdwijnt alle visuele afleiding rond een video. Turn Off the Lights is niet beperkt tot YouTube, maar werkt ook op andere videoplatforms en zelfs op gewone websites. Een gloeilamp-pictogram verschijnt naast de adresbalk. Met één klik wordt de achtergrond gedimd en springt de videospeler er duidelijk uit. Er is ook een nachtmodus die alles buiten de videospeler nog dieper zwart maakt, wat rustiger is voor de ogen.

Turn Off the Lights is gratis en eenvoudig te bedienen. Via een rechtermuisklik op het lampje open je de opties. Daar kun je onder meer de achtergrondkleur kiezen, het dimniveau instellen en bepalen dat de functie automatisch actief wordt zodra je YouTube opent.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Edge, Opera en Brave

In plaats van zwart kun je ook een andere achtergrondkleur selecteren.

TLDR

Soms wil je de kern van een video of artikel snel begrijpen zonder alles te moeten doorworstelen. De naam TLDR komt uit de internet- en forumtaal en staat voor 'Too Long; Didn't Read'. Deze extensie vat de inhoud van onlinevideo's, webpagina's en pdf's samen tot een compacte versie waarin alleen de hoofdpunten overblijven.

Daarna volgt een sectie met opvallende momenten met tijdstempels. TLDR kan de beschrijving, ondertitels of het transcript van een video analyseren en terugbrengen tot de hoofdpunten. Na installatie verschijnt een knop in je browser. Met één klik genereert TLDR een samenvatting naast of boven de originele inhoud. Anderstalige video's worden automatisch samengevat in het Nederlands.

De extensie biedt een gratis basisversie waarmee je een beperkt aantal samenvattingen per maand kunt maken. Voor wie er vaker of intensiever van gebruik wil maken, zijn er betaalde formules met extra functies. Denk aan langere samenvattingen, hogere gebruikslimieten en meer talen. Kortom, TLDR is ideaal voor YouTube-kijkers die snel willen weten waar een video over gaat, zonder tijd te verliezen.

Beschikbaar voor: Chrome

In de rechterbalk lees je de kernpunten van de video.

Video Speed Controller

YouTube laat je de afspeelsnelheid van video's aanpassen, maar alleen per video. Met Video Speed Controller kun je dit op alle internetvideo's regelen, van YouTube en Vimeo tot Netflix en Twitch. Na installatie verschijnt een knop in de linkerbovenhoek van de video. Met de S-toets verlaag je de snelheid, met D verhoog je deze en met R ga je terug naar de standaard snelheid (1x). Het is trouwens mogelijk om deze toetsen aan te passen.

Je kunt ook sneltoetsen instellen voor specifieke snelheden. De extensie onthoudt bovendien je laatst gebruikte snelheid en past deze automatisch toe bij de volgende video's. Video Speed Controller is gratis en een prima oplossing voor wie sneller door video's wil navigeren of het tempo precies wil afstemmen op eigen voorkeuren.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Edge

Je kunt zelf de sneltoetsen vastleggen om de afspeelsnelheid te besturen.

YouTube Auto HD + fps

YouTube past de videokwaliteit automatisch aan op basis van je internetverbinding. Als je internetsnelheid schommelt, resulteert dit vaak in lagere resoluties dan gewenst. Met de YouTube Auto HD + fps-extensie kun je de videokwaliteit handmatig instellen, zelfs op basis van het aantal frames per seconde (fps). Zo kun je bijvoorbeeld 30 fps-video's automatisch afspelen in 4K en 60 fps-video's in 1080p, afhankelijk van je voorkeuren.

De extensie ondersteunt resoluties van 144p tot 8K en werkt zowel op YouTube.com als op ingesloten YouTube-video's op andere websites. Als een video niet in de door jou gewenste kwaliteit is opgenomen, laadt de extensie de video automatisch in de best beschikbare optie. Na installatie kun je de gewenste resolutie en fps-instellingen configureren via het pop-upmenu van de extensie. Daarnaast kun je de automatische videogrootte inschakelen, zodat video's zich aanpassen aan de schermgrootte. YouTube Auto HD + fps is gratis beschikbaar. Voor Safari-gebruikers is er een aparte versie beschikbaar.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Edge, Opera

Stel de videokwaliteit handmatig in.

Return YouTube Dislike

YouTube toont sinds november 2021 geen openbare dislike-aantallen meer bij video's. Dit is nog steeds een omstreden beslissing, omdat veel gebruikers deze informatie gebruikten om de betrouwbaarheid van een video snel in te schatten. Met Return YouTube Dislike zie je de dislikes weer terug. De extensie combineert historische gegevens, gebruikersfeedback en algoritmische schattingen om het aantal dislikes te tonen.

Na installatie verschijnt het dislike-aantal bij het duimpje omlaag onder de videospeler. De extensie werkt ook op ingesloten YouTube-video's op andere websites. Return YouTube Dislike is gratis en opensource. Dit is een aanrader voor wie snel wil zien hoe een video door andere kijkers wordt beoordeeld, zonder helemaal door de commentaren heen te hoeven scrollen.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Edge, Opera, Brave

De dislike-cijfers zijn terug in beeld.

Improve YouTube!

Improve YouTube! is een populaire, opensource-extensie die je met welgeteld 175 aanpassingen de volledige controle geeft over de YouTube-speler. Ondanks het enorme aantal functies blijft alles overzichtelijk ingedeeld onder zeven tabbladen: Algemeen, Speler, Uiterlijk, Sneltoetsen, Kanaal, Afspeellijst en Thema's. Zo kun je sneltoetsen instellen om bijvoorbeeld Ambient lighting te activeren, extra knoppen toevoegen voor schermafbeeldingen of de Picture-in-Picture-modus gebruiken om een video in een zwevend venster te bekijken terwijl je andere taken uitvoert.

Ook contentfiltering is mogelijk. Hiermee filter je video's op categorie of trefwoord zodat je enkel ziet wat jou interesseert. Daarnaast kun je de lay-out en thema's aanpassen en zorgen dat video's automatisch pauzeren wanneer je het tabblad verlaat of een tweede video opent. De meeste instellingen worden direct toegepast, zonder de pagina te herladen. Dat maakt de ervaring bijzonder vlot. Improve YouTube! is gratis, opensource en een echte alleskunner. Het is echt het Zwitserse zakmes onder de YouTube-extensies.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Edge, Opera, Brave

Een van de 175 aanpassingen zijn de thema's.

Extensies installeren

Alle extensies die we hier bespreken, zijn browserextensies die direct ingrijpen op de YouTube-speler. Omdat YouTube html5 als standaard gebruikt, werken de meeste extensies ook meteen op andere videoplatformen (zoals Vimeo, Netflix en Twitch). Je installeert de extensie via de webwinkel die per browser verschilt.

Chrome en Edge maken gebruik van de Chrome Web Store (https://chrome.google.com/webstore). Klik op Toevoegen aan Chrome (of Edge), bevestig en de extensie wordt geïnstalleerd.

De Firefox Add-ons Store bereik je op https://addons.mozilla.org. Kies Toevoegen aan Firefox en bevestig.

Voor Opera ga je naar de Opera Add-ons Store: https://addons.opera.com. Opera ondersteunt ook de meeste Chrome-extensies na installatie van een kleine helper. Met de officiële helper Install Chrome Extensions (https://addons.opera.com/extensions) kun je ook rechtstreeks extensies uit de Chrome Web Store gebruiken.

Brave gebruikt standaard de Chrome Web Store.

Bijna altijd verschijnt er een knop (zoals een lampje, tandwiel of pijltjes) naast de adresbalk of in de speler zelf, zodat je de instellingen met één klik kunt aanpassen. Installeer alleen extensies van betrouwbare ontwikkelaars. Controleer het aantal gebruikers en lees de reviews. Let ook op welke rechten een extensie vraagt: een eenvoudige tool om de videospeler te dimmen hoeft bijvoorbeeld geen volledige toegang tot je browsegeschiedenis.

De extensies haal je telkens in de webstore van de gekozen browser.

uBlock Origin

Advertenties zijn een van de grootste online ergernissen en YouTube vormt daarop geen uitzondering. uBlock Origin is een gratis en opensource-extensie die vrijwel alle advertenties blokkeert, ook in YouTube-video's. Zo sla je pre-rolls en pop-ups automatisch over, zonder dat je hoeft te wachten tot de knop Overslaan verschijnt.

Het verschil met veel andere adblockers is dat uBlock Origin een lichtgewicht is en nauwelijks geheugen of processorkracht van je laptop gebruikt. Bovendien is de extensie volledig opensource, waardoor je erop kunt vertrouwen dat er geen verborgen code of commerciële agenda achter zit.

Naast YouTube werkt uBlock Origin ook op talloze andere websites. Je kunt eigen filters instellen of kiezen uit uitgebreide filterlijsten die door de community worden onderhouden. Daarmee houd je niet alleen advertenties buiten beeld, maar ook tracking-scripts en andere ongewenste elementen. Behalve 'alles of niets' adblocken kun je de filters in vier sterktes instellen. Ze werken met een keuzeschakelaar in het popup-venster van uBlock. Voor wie zonder afleiding video's wil bekijken, is uBlock Origin een van de krachtigste en betrouwbaarste oplossingen.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Opera, Edge, Brave

Bepaal zelf de sterkte van de adblockfilter.

5x Tv's waarop YouTube standaard al geïnstalleerd is

Hisense 50U79Q | Samsung Neo QLED QN83F | TCL 43QLED780K | LG 55QNED93A6A | Philips 48OLED810 Ambilight

Paradify

Wil je snel nummers van YouTube toevoegen aan je Spotify-bibliotheek? Paradify maakt dat met één klik mogelijk. Na installatie verschijnt een Spotify-pictogram direct in de YouTube-videospeler. Klik erop en het nummer wordt automatisch toegevoegd aan je Spotify-account. Naast individuele nummers kun je met Paradify ook afspeellijsten overzetten via de website, al is dat in de gratis versie beperkt tot handmatige selectie. De extensie werkt probleemloos met zowel YouTube als YouTube Music en bespaart je het gedoe van handmatig nummers opzoeken in Spotify. Paradify is gratis, veilig en eenvoudig te gebruiken.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Opera, Edge, Brave

Met één klik verplaats je een nummer van YouTube naar je Spotify-account.

PocketTube

Als je tientallen (of meer) YouTube-abonnementen hebt, dan kan het lastig zijn om het overzicht te bewaren. PocketTube biedt hiervoor een elegante oplossing. Met deze subscription manager groepeer je kanalen op thema, onderwerp of eigen voorkeur om je abonnementen georganiseerd en snel toegankelijk te houden. Binnen elke groep voeg je aangepaste pictogrammen toe, zodat je in één oogopslag ziet welke content je interesseert. Daarnaast kun je met PocketTube filters instellen om video's te sorteren op lengte, datum of activiteit, waardoor je sneller vindt wat je zoekt. Ook kun je automatisch afspeellijsten genereren per groep, om al je favoriete content achter elkaar te bekijken zonder te zoeken. Voor wie meerdere apparaten gebruikt, biedt PocketTube synchronisatie via Google Drive of je browserprofiel, zodat je groepen en instellingen overal beschikbaar zijn. PocketTube integreert zich naadloos in de YouTube-interface en voelt daardoor als een logische uitbreiding van het platform. De extensie is gratis beschikbaar, met een betaalde optie die extra filters en onbeperkte groepen biedt.

Beschikbaar voor: Chrome, Firefox, Edge, Opera, Safari

Verdeel je abonnementen in groepen.

YouTube Party

YouTube Party maakt van het kijken van YouTube-video's een sociale ervaring. Met deze gratis Chrome-extensie kun je samen met vrienden en familie YouTube-video's bekijken, volledig gesynchroniseerd en zonder advertenties. Dit betekent dat iedereen exact hetzelfde moment van een video bekijkt, waardoor het voelt alsof je samen in dezelfde kamer zit, zelfs als je fysiek ver van elkaar verwijderd bent. De extensie heeft een ingebouwde chatfunctie waarmee je in realtime kunt communiceren tijdens het kijken. Daarnaast is er een videochatmogelijkheid, zodat je elkaar kunt zien en horen terwijl je samen geniet van je favoriete shows, muziekvideo's of films. Dit maakt YouTube Party geschikt voor het organiseren van virtuele filmavonden, live-releases of gewoon samen ontspannen met je favoriete content. De interface van YouTube Party is gebruiksvriendelijk en intuïtief, waardoor het opzetten van een gedeelde sessie snel en eenvoudig verloopt. Bovendien zorgt de extensie voor een advertentievrije ervaring. Hierdoor blijft de aandacht volledig bij de video en wordt het kijkplezier niet onderbroken door reclames of pop-ups.

Beschikbaar voor: Chrome

Tijdens het kijken kun je met elkaar (video)chatten.

Cadeautje voor de

echte YouTube-fans?
View post on TikTok