ID.nl logo
Verconsumentering in 2013: de verwachtingen
© Reshift Digital
Huis

Verconsumentering in 2013: de verwachtingen

Afgelopen jaar zagen we de acceptatie van smartphones en tablets in het bedrijfsleven toenemen en diensten die voorheen enkel voor consumenten bedoeld waren, kregen een zakelijke tegenhanger. Wat gaat er komend jaar gebeuren? Dit zijn de grootste vraagstukken.

Wie blijft er over in het smartphoneslagveld?

Sinds drie jaar wordt de markt voor smartphones gedomineerd door twee spelers: Apple's iOS en Google's Android. Met hun gigantische, sterke ecosystemen hebben ze concurrenten als Microsoft, Nokia en RIM weggeblazen.

In 2013 proberen Microsoft en RIM iets van hun vroegere relevantie terug te winnen. Sommige telecomproviders zouden klanten graag wat meer keuze willen bieden, maar hebben diezelfde consumenten hier boodschap aan? Over de opkomst van Windows Phone 8 en BlackBerry 10 en aanverwante trends schreef redacteur Kristian van Tuil onlangs een uitgebreide analyse.

Hoe evolueert Android verder?

In 2012 wist Android eindelijk de kinderziektes van zich af te schudden en zich te positioneren naast iOS als hoogwaardig innovatief besturingssysteem. De Nexus 7-tablet van Google toonde aan dat een 7 inch tablet succesvol kan zijn en noopte Apple tot het uitbrengen van de iPad Mini. Samsung werd 's werelds grootste telefoonfabrikant dankzij toptoestellen als de Galaxy S III.

Toch zijn er de nodige problemen. Zo schakelen zowel consumenten als fabrikanten traag over naar nieuwere versies en dreigt het gevaar van forks door Samsung, LG, HTC en anderen. Daarnaast wordt het interessant om te zien wat Google gaat doen met het overgenomen Motorola, als het daarmee überhaupt plannen heeft.

De aanstaande veldslag op gebied van cloudopslag en collaboration

In 2012 leek iedereen de zakelijke Dropbox-dienst uitgevonden te hebben. Box heeft de diepste zakken en het momentum, maar YouSendIt heeft meer gebruikers. Concurrenten als Egnyte, EMC Syncplicity en Sugarsync proberen ondertussen een graantje van de markt mee te pikken.

Ondertussen blijft Dropbox het cijfermatig ontzettend goed doen. De dienst is de mijlpaal van 100 miljoen gebruikers voorbij en lijkt binnenkort met serieuze zakelijke functionaliteit te komen. 2013 zou heel goed het jaar kunnen worden waarin een grote leverancier de portemonnee trekt en miljarden euro's voor de dienst gaat neerleggen.

Weten Windows 8 en touch aan te slaan?

Met veel bombarie werden eind 2012 Windows 8 en de Microsoft Surface tablet aangekondigd. Ondanks de verkoop van behoorlijk wat licenties, lijkt Windows 8 de pc-markt niet uit het slop te trekken.

Het wordt in 2013 spannend om te zien of consumenten wel te porren zijn voor Windows 8 en touchscreen (hybride) laptops of dat ze toch liever blijven hangen bij Windows 7 en concurrenten als de iPad. Als consumenten nooit warm zullen gaan lopen voor Windows 8, zou Microsoft het roer weleens om kunnen gaan gooien en zich volledig richten op het bedrijfsleven door Office te pushen, beveiligingsmogelijkheden te vergroten en misschien de focus weer op de traditionele desktopomgeving te leggen.

Sociale tools worden het alternatief voor e-mail

Afgelopen die jaar hebben we een stortvloed aan nieuwe zakelijke tools gezien die Facebook-achtige omgevingen naar de kantooromgeving brengen. In 2012 haalde Yammer de nieuwskoppen doordat het voor ruim 1 miljard dollar werd overgenomen door Microsoft. Intussen is het in SharePoint geïntegreerd,, maar er zijn nog vele andere spelers op dit gebied, bijvoorbeeld Salesforce Chatter, IBM Connections, Jive, Huddle en Asana, die elk hun eigen specialiteit kennen.

In 2013 wordt de populariteit van deze tools in het bedrijfsleven nog groter en zullen ze een plek veroveren naast e-mail. Anderen sterven een vroege dood of worden overgekocht door leveranciers die nog geen vinger in de sociale pap hebben.

Gamification breekt door of valt keihard door de mand

Het probleem met zakelijke sociale netwerken als Jive en outbound marketingtools als Moxie is de lage acceptatiegraad – bedrijven rollen ze wel uit, maar werknemers aarzelen met het gebruik ervan. Een nieuwe soort leveranciers (waarvan Badgeville een voorbeeld is) probeert speltheorie onder managers populair te maken door badges en competitie aan doorgaans saaie bedrijfsprocessen toe te voegen.

De grote adviesbureaus lijken het spel vooralsnog mee te spelen; zo heeft CapGemini een heus gamification-programma opgesteld. Het wordt spannend om te zien of gamification in 2013 er voor zal kunnen zorgen dat saaie kantoorapplicaties vaker gebruikt gaan worden of dat het een hype wordt om snel te vergeten.

MDM wordt volwassen

Toen een paar jaar geleden iOS-apparaten ook onder werknemers populair werden, raakte IT in paniek – hoe kon men op deze voor IT-afdelingen ontoegankelijke apparaten data beheren en security handhaven? Er kwam een heel scala MDM-leveranciers op om deze problematiek in goede banen te leiden.

Tegenwoordig kunnen IT-afdelingen hun apparaten beheren via Exchange ActiveSync en heersen MDM-leveranciers als Airwatch, Good Technology en MobileIron over de rest van de markt. In 2013 is de verwachting dat de consolidatie toeneemt (neem de recente overname van Zenprise door Citrix) en gaan we evoluerende benaderingen voor mobiele beveiliging als containerisatie vaker terugzien.

Zal Google het bedrijfsleven opnieuw weten te verrassen?

Afgelopen vijf jaar heeft Google hard aan de weg getimmerd door Google Apps en nieuwe diensten als Drive en Compute Engine geschikt te maken voor het bedrijfsleven. Toch maakt de B2B-markt slechts 4 procent van de omzet van Google uit en geeft het bedrijf zelf ook toe producten in eerste instantie voor consumenten te ontwikkelen en daarna pas te denken aan de zakelijke markt.

Ondertussen heeft Google aardig wat veldslagen gewonnen, maar blijven Microsoft Exchange en Office de zakelijke standaarden. In 2013 zou Google het bedrijfsleven een hogere prioriteit kunnen geven door snellere productontwikkeling en een aantal belangrijke startups in te lijven.

Apple moet weer wat innovativiteit gaan tonen

Sommige analisten denken dat de glans er bij Apple intussen af is. Het voorbije jaar koos het voor veilige revisies van bestaande productlijnen in plaats van nieuwe producten te introduceren en begin het twee behoorlijke blunders in de vorm van Apple Maps en Siri. Als gevolg hiervan dook de aandelenkoers afgelopen maanden met bijna 25 procent naar beneden.

Voor komend jaar is het voor CEO Tim Cook en Apple noodzaak om het publiek opnieuw te verbazen door in een nieuwe industrie een revolutie te ontketenen – misschien wordt het de televisie, misschien iets wat we nu nog niet weten. De geschiedenis leert dat we iets moois kunnen verwachten: in 2007 zag de eerste iPhone het levenslicht, in 2010 werd de eerste iPad getoond.

▼ Volgende artikel
Kerststress? In één uur je huis klaar voor de visite
© deagreez - stock.adobe.com
Huis

Kerststress? In één uur je huis klaar voor de visite

Het is bijna kerst en tussen het regelen van de laatste boodschappen door kijk je om je heen. De post ligt nog op tafel, er slingert speelgoed rond en een grote schoonmaak gaat niet meer lukken. Toch wil je dat je gasten in een net huis binnenkomen. Met een strak plan kun je in precies zestig minuten de perfecte illusie van een schoon huis creëren. Zet de timer, doe je favoriete muziek aan en ga aan de slag.

Dit gaan we doen

We focussen op wat je bezoek ziet en gebruikt. De hal en woonkamer ruimen we snel op, zonder alles schoon te boenen. Het toilet maken we fris in een paar minuten en in de keuken werken we rommel uit het zicht. Met licht, geur en frisse lucht zorgen we tot slot voor sfeer. Om het je extra makkelijk te maken, vind je onderaan een handig tijdschema.

Lees ook: 🎄 De kerstboom versieren: zo doe je dat snel én slim

Je begint waar je gasten binnenkomen. De hal is vaak een rommelige plek, zeker in de winter. Pak een grote mand of krat en gooi daar alles in wat er niet hoort: sjaals die niemand draagt, post, sleutels en rondslingerende tassen. Zet die mand tijdelijk weg in de berging, schuur of desnoods in je eigen kledingkast. Zorg dat er ruimte is aan de kapstok voor de jassen van je bezoek. Klop de deurmat even krachtig buiten uit en haal de stofzuiger snel door de gang. Als je hierna nog dertig seconden over hebt, veeg je met een doekje over de spiegel. Een schone spiegel en een lege vloer geven direct bij binnenkomst al het gevoel van een opgeruimd huis.

De woonkamer: sfeer boven perfectie

Door naar de plek waar jullie de meeste tijd zullen doorbrengen. In de woonkamer geldt nu de regel: opruimen is belangrijker dan boenen. Loop een rondje met een vuilniszak voor alles wat weg kan en een wasmand voor spullen die naar een andere kamer moeten. Maak de salontafel en bijzettafels helemaal leeg. Een leeg oppervlak oogt namelijk direct schoon, zelfs als je niet nat afneemt. Schud daarna de kussens op de bank flink op en vouw plaids netjes op. Haal de stofzuiger alleen door het midden van de kamer en langs de bank; vergeet de hoekjes en plinten, want daar kijkt vanavond niemand naar.

©Евгения Рубцова

Het toilet: kort maar krachtig

Dit is de enige plek waar je gasten echt even alleen zijn en stilzitten, dus hier moet het wel fris zijn. Gelukkig is de ruimte klein. Spuit wc-reiniger in de pot en laat dit even inwerken terwijl je de rest doet. Gebruik een wegwerpdoekje of een sopje voor de bril, de spoelknop, de deurklink en de kraan. Hang een schone handdoek op en controleer of er voldoende toiletpapier ligt. Heb je nog een geurkaarsje of geurstokjes? Zet die dan hier neer. Als het lekker ruikt, voelt je toilet al snel schoner aan.

Puntjes op de i in de keuken

Je hebt nu nog een kwartier over. Snel door naar de keuken. Zorg allereerst dat het aanrecht helemaal leeg is. Als het niet meer lukt om alles af te wassen, zet je de vuile vaat snel in de vaatwasser, ook als deze eigenlijk al vol is. Een andere slimme noodoplossing is om de vaat tijdelijk in een keukenkastje te verstoppen. Het gaat erom dat alles uit het zicht is. Haal tot slot nog even een doekje over het aanrecht en de kookplaat zodat alles weer fris oogt.

©APALKOV | MestoSveta - stock.adobe.com

Sfeer maken

Nu is het tijd voor de belangrijkste truc: het aanpassen van de verlichting. Dim de grote lampen en steek overal kaarsen en sfeerverlichting aan. Dat ziet er niet alleen heel gezellig uit, maar dat zachte licht zorgt er ook voor dat achtergebleven stof of verdwaalde kruimels niet meer opvallen. Tot slot doe je nog één ding voor de sfeer. Zet een raam op een kier voor frisse lucht of zet een pannetje op het vuur met wat water, kaneel en sinaasappelschil voor een heerlijke kerstgeur.

Klaar voor de bel

Kijk nu eens om je heen. Je huis is opgeruimd, het ruikt lekker en het is gezellig verlicht. Niemand die ziet dat je de bovenkant van de kasten hebt overgeslagen. Schenk wat te drinken voor jezelf in en adem uit. Laat die bel maar gaan!

TijdRuimteActieDe truc
00:00 - 00:10HalJassen weg, mat uitkloppen.Ruimte maken op de kapstok voor gasten
00:10 - 00:30WoonkamerRommel in mand, kussens opkloppen.Alleen het 'looppad' stofzuigen
00:30 - 00:45ToiletBril, klink en kraan poetsen.Schone handdoek en geurstokjes
00:45 - 00:55KeukenAanrecht leegmaken.Vaat verstoppen (tijdelijk!)
00:55 - 01:00SfeerLichten dimmen, kaarsen aan.Sinaasappelschillen koken voor de geur
▼ Volgende artikel
Verras je gasten: 5 keer de lekkerste koffie voor de feestdagen
© ID.nl
Huis

Verras je gasten: 5 keer de lekkerste koffie voor de feestdagen

Na een uitgebreid diner is de koffie vaak de afsluiter van de avond. In plaats van een standaard zwarte bak zet je met een paar simpele ingrediënten iets bijzonders op tafel. Je hoeft geen volleerd barista te zijn om indruk te maken; met wat kruiden of een restje chocolade geef je de koffie direct een feestelijke twist. Speciaal voor jou: vijf heerlijke koffierecepten.

Bij deze recepten draait het vooral om het contrast tussen de warme drank en de extra toevoegingen. Je kunt de smaken vaak al voorbereiden voordat de gasten aan tafel gaan, zodat je op het moment zelf niet te lang in de keuken staat. In de tabel onderin zie je telkens wat de basiskoffie voor een recept is en wat je extra toevoegingen zijn.

Lees ook: 5 veelgemaakte espressofouten (en zo voorkom je ze!)

Espresso met witte chocolade en kardemom

Witte chocolade is een goede match voor de sterke smaak van een espresso. Leg een paar blokjes witte chocolade onderin het glas en laat deze langzaam smelten door de hete koffie eroverheen te gieten. Als je een snufje kardemom door de melk mengt voordat je deze opschuimt, krijg je een heerlijke warme en kruidige geur. De kardemom zorgt ervoor dat de zoete chocolade niet de overhand krijgt, waardoor de koffiesmaak goed overeind blijft.

Tiramisu uit een glas

Je kunt de smaken van het bekende Italiaanse dessert ook gewoon drinken. Meng een sterke kop koffie met een drupje amandelsiroop voor de herkenbare smaak van amaretto, maar dan zonder de alcohol. In plaats van gewone melk kun je een mengsel van halfstijve slagroom en een beetje mascarpone bovenop de koffie leggen. Een flinke laag cacaopoeder over de room maakt het plaatje compleet. Dit koffierecept kan eigenlijk ook direct als vervanger van een dessert kan dienen, vooral het serveert met bijpassend koekje, zoals cantuccini of amaretti.

Mokka met sinaasappel en pure chocolade

De combinatie van pure chocolade en sinaasappel doet het altijd goed tijdens de feestdagen. Rasp de schil van een sinaasappel en roer dit samen met een blokje pure chocolade door je warme koffie totdat alles is opgelost. De olie uit de sinaasappelschil geeft een fris aroma dat heel goed samengaat met donker gebrande koffiebonen. Als je dit serveert met een klein stukje sinaasappelschil op de rand van het glas, ziet het er meteen feestelijk uit. De pure chocolade maakt de koffie wat dikker en voller, wat goed past bij een koude winteravond.

Karamel met een snufje zeezout

Gezouten karamel is al jaren populair en dat is niet zonder reden. Het zout versterkt namelijk de zoete tonen van de karamel en haalt tegelijkertijd de bittere randjes van de koffie af. Doe een scheutje karamelsiroop in je glas en voeg daar echt maar een heel klein beetje zeezout aan toe. Gebruik havermelk voor het schuim, omdat dit van zichzelf al een beetje romig en nootachtig smaakt. Het resultaat is een zachte koffie die het door de combinatie van zout en zoet bij bijna iedereen goed doet.

Koffie met honing en kaneel

Voor wie geen chocolade of room lust, is een combinatie van honing en kaneel een goed alternatief. Roer een goede lepel honing door de zwarte koffie en bestrooi de melkschuimlaag met wat kaneelpoeder. De honing geeft een andere soort zoetheid dan suiker en maakt de koffie zachter voor de keel. Het is een eenvoudige manier om een normale latte een feestelijke upgrade te geven met spullen die je waarschijnlijk al in je keukenkastje hebt staan. De geur van kaneel die van de warme melk afkomt, maakt meteen duidelijk dat het kerst is! 

©ID.nl

Zo maak je je koffie helemaal af

Je kunt de feestkoffie nog net wat mooier presenteren door aandacht te besteden aan de garnering. Een klein beetje kaneel, nootmuskaat of cacaopoeder op de melkschuimlaag doet bijvoorbeeld al wonderen. Gebruik een klein zeefje zodat de poeder gelijkmatig verdeeld wordt en er geen klontjes ontstaan. Voor een luxe effect kun je met een fijne rasp wat krullen van een blok pure of witte chocolade schaven. Dit smelt langzaam weg in het schuim en geeft bij elke slok een beetje extra textuur.

Ook met koekjes of fruit kun je creatief uit de hoek komen. Serveer de koffie met een typisch winters koekje op de schotel, zoals een speculaasje of een Italiaanse cantuccini. Een dunne reep sinaasappelschil die je even rond je vinger draait tot een krul staat erg chique aan de rand van het glas. Wil je echt uitpakken, dip de rand van het glas dan in wat water en daarna in suiker voor een bevroren effect. In plaats van een gewone lepel kun je tot slot een kaneelstokje in de koffie zetten, wat tijdens het drinken subtiel steeds meer smaak afgeeft.

ReceptBasisSmaakmakerTopping
Witte chocoladeEspressoWitte chocoladeKardemom
TiramisuSterke koffieAmandelsiroopMascarpone-room
Sinaasappel mokkaEspressoPure chocoladeSinaasappelrasp
Zoute karamelEspressoKaramelsiroopZeezout
Honing & kaneelLatteBloemenhoningKaneelpoeder

Drie espressomachines voor je feestkoffie

De'Longhi PrimaDonna Soul

Dit apparaat van De'Longhi is een zeer uitgebreide volautomaat. Dankzij de 18 voorgeprogrammeerde recepten zet je met één druk op de knop een krachtige espresso of een zachte latte. Voor wie van variatie houdt, biedt dit toestel ook de mogelijkheid om de sterkte van de koffie nauwkeurig aan te passen, zodat je altijd die gewenste sterke kop koffie krijgt. De machine is bovendien via een smartphone-app te bedienen.

Siemens EQ.500

De Siemens EQ.500-serie staat bekend om het gebruiksvriendelijke display waarbij je de koffiespecialiteiten direct via sensorvelden selecteert. Naast de standaard espresso en latte beschikt dit apparaat over de zogenaamde 'aromaDouble Shot'-functie. Hiermee zet je een extra sterke koffie door middel van een dubbel maal- en zetproces, zonder dat de koffie een bittere nasmaak krijgt.

Melitta Barista Smart T

De Melitta Barista Smart TS blinkt uit in veelzijdigheid met maar liefst 21 voorgeprogrammeerde recepten. Een groot voordeel is de fluisterstille molen, waardoor je zonder veel lawaai geniet van versgemalen bonen. Dankzij het dubbele bonenreservoir kun je bovendien eenvoudig wisselen tussen een milde boon voor je latte en een krachtige variant voor de espresso. De machine is via een handige app op je smartphone te bedienen. Met de 'My Coffee Memory'-functie sla je de persoonlijke voorkeuren van acht verschillende personen op.

Watch on YouTube