ID.nl logo
Huis

Sony Xperia Z Ultra

Smartphones met een 5-inch scherm zijn inmiddels vrij normaal en sommige fabrikanten gaan daar met 5,7 inch (Samsung Galaxy Note 3) of 6,1 inch (Huawei Ascend Mate) zelfs overheen. Sony speelt baas boven baas met deze Xperia Z Ultra, die een schermdiagonaal heeft van 6,4 inch.

Als we 7 inch als minimale schermdiagonaal van een tablet beschouwen, dan is de Z Ultra op dit moment de grootste smartphone. Het toestel is bijna 18 centimeter hoog en heeft behoorlijk wat weg van een grote plak chocolade. Als telefoon is deze Xperia Z Ultra dus niet echt praktisch, maar hij ziet er wel vreselijk strak uit. Sony is erin geslaagd om de Ultra nog dunner te maken dan de Xperia Z al was: slechts 6,5 millimeter. Het geeft het toestel een zeer slanke lijn, zonder dat het geheel minder solide aanvoelt.

De toetsen zitten halverwege de rechterzijde en vrijwel alle aansluitingen zijn verborgen achter klepjes, zodat het toestel waterdicht is. De speciale hoofdtelefoonaansluiting heeft geen klepje, maar laat toch geen water binnen. Verder zien we een micro-usb-poort en trays voor micro-sd en micro-sim.

Aan de achterkant zien we een camera (8 megapixel), maar geen flitser. Een merkwaardige beslissing. Overdag buiten foto's maken is geen probleem, maar neemt het omgevingslicht af, dan loopt de kwaliteit snel terug. Zelfs op een bewolkte dag zijn de foto’s matig. De camerasensor is sowieso geen hoogvlieger, eigenlijk atypisch voor een Sony-apparaat.

Sony kiest nog wel eens voor matige schermen in zijn smartphones, maar voor de Xperia Z Ultra geldt dit zeker niet. Die heeft een van de beste full-hd-panelen van de afgelopen tijd. Met een pixeldichtheid van 344 ppi ziet tekst er gestoken scherp uit, de kijkhoek is uitstekend en we zien een hoge maximale helderheid en lage zwartwaardes. Hierdoor is het contrast extreem hoog.

Binnenin zit een Snapdragon 800 met vier Krait 400-kernen. Deze zijn geklokt op 2,2 GHz. Het grafische deel komt voor rekening van de Adreno 330 (450 MHz). Verder zien we 4G, bluetooth 4.0 en dualband 802.11ac wifi. Sony ziet de Xperia Z Ultra dus echt als high-end model.

De schil die Sony op deze Xperia Z Ultra over Android 4.2.2 heeft gelegd, is niet storend aanwezig. Voorgeïnstalleerde apps zijn helaas niet te verwijderen. Dankzij het grote scherm passen er naast de App Drawer zes toepassingen in het dock. In de specificaties geeft Sony aan dat de Z Ultra geschikt is voor stylusbediening, maar een pennetje ontbreekt. Het scherm is namelijk met vrijwel elke normale pen te gebruiken, zolang de punt maar geleidt. De handschriftherkenning zet je krabbels om in leesbare tekst.

Goed
Conclusie

Plus- en minpunten
  • uitstekend paneel
  • waterdichte behuizing
  • high-end specificaties
  • matige camera zonder flits
  • is 6,4 inch niet te veel van het goede?
▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: