ID.nl logo
Microsoft moet geduld hebben
© Reshift Digital
Huis

Microsoft moet geduld hebben

Wanneer Microsoft zich niet haast met het uitbrengen van Windows 8, komt alles goed. Hun visie is minstens even sterk als die van Apple en Google.

Ik leef niet in een ivoren toren. Dagelijks bezoek ik een aantal sites om kennis te nemen van de feiten en meningen die op het net rondgaan. Onlangs las ik het artikel van Serdar Yulp in de InfoWorld Tech Watch-blog, getiteld "Hoe Microsofts 'stille meerderheid' Windows benadeelt". Het brengt de serieuze bezwaren naar voren die gebruikers hebben geuit naar aanleiding van de veranderingen in de gebruiksinterface (UI) in Windows 8 en Office 15. Het artikel benadrukt de term 'gebruikerstelemetrie' en legt uit dat de vele veranderingen in de ontwikkeling van nieuwe Microsoft-producten te danken zijn aan het werkelijke gedrag van gebruikers. Zo kijkt Microsoft naar het gebruik van zoek- en menufuncties en naar de volgorde binnen het navigeren. Sommige mensen denken dat gebruikerstelemetrie een buzzterm is om Microsoft de vrije hand te geven in alles wat het binnen de UI wenst aan te passen en dat het niet luistert naar de mening van gebruikers.

Ik werd er mistroostig van. Daarna las ik een artikel op CNN Money met de naam "Microsofts meesterplan dat Apple en Google moet verslaan", geschreven door David Goldman. Het keek niet alleen naar Windows 8 maar naar drie Microsoft-producten als geheel en concludeerde dat het triumviraat bestaande uit Windows 8, de Xbox en Windows Phone voor grote successen zou kunnen zorgen.

Unieke positie voor Microsoft

Geduld is daarbij essentieel. Microsoft weet dat het vandaag de oorlog niet zal winnen. Dat weet Goldman ook dondersgoed, hij noemt Microsoft niet voor niets de 'underdog' - een interessant uitgangspunt voor de gigant uit Redmond. Microsoft doet wat de twee andere grote spelers (Apple en Google) bewust nalaten te doen. Apple kiest ervoor de desktopcomputer achter zich te laten, terwijl Google alles in de cloud wil laten plaatsvinden.

Microsoft kan zijn bestaande zakelijke klantenbestand behouden met Windows 7 omdat bedrijven niet snel zullen overstappen op Windows 8, nu de meeste pas net van Windows XP verlost zijn. Dit geeft Microsoft de kans om innovatief te zijn en een naadloze ervaring te creëren tussen je pc (die meer en meer verandert in een tablet die overal mee naartoe genomen of aan een grotere monitor met toetsenbord en muis gekoppeld kan worden), je spelconsole en je smartphone.

Ik geloof dat deze visie kan slagen. Ik kocht onlangs de eerste Xbox voor mijn zoon en de Metro UI die je daarop terugziet werkt goed voor een spelsysteem. Vandaag haal ik een nieuwe Windows Phone op. Ja, dat had ik tot nog toe vermeden omdat ik prima overweg kan met mijn Android. Maar ik waag de gok, want Android voelt nog steeds op bepaalde punten ruw aan en kan in mijn ogen nog steeds niet tippen aan het iOS van de iPhone.

Ik besloot daarom iets nieuws te proberen en mijn oog viel daarbij op Windows Phone. Ik weet dat de iPhone nog steeds het leidende product in de markt is, maar ik ben fan van Microsoft, dus haal ik ook een Microsoft-telefoon. Het wordt tijd dat ik het bedrijf waarover ik schrijf en doceer nog beter leer kennen.

De iPad blijft magisch

Wat zal ik doen zodra Windows 8 verschijnt? Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak over een iPad heb getwijfeld. Ik kocht er één voor mijn vrouw en het is echt een apparaat wat Michael J. Fox uit de toekomst meegebracht zou kunnen hebben. Door de iPad en de Apple TV word ik stilaan een Apple-fan, merk ik aan mezelf. Ik had ook een Samsung Galaxy Tab, maar die verkocht ik na een paar maanden aan mijn zus omdat ik al een ander Android-apparaat had (mijn smartphone).

Ik wacht nog met een beslissing over Windows 8. Ik zal het op de dag dat het officieel verschijnt op mijn desktop hebben staan; uiteindelijk is het bijblijven met Microsoft-producten onderdeel van mijn werk. Maar op de tablet? Mijn eerste reactie op Windows 8 was vrij negatief, dus misschien ga ik toch voor de derde generatie iPad, als ik niet wordt verrast door de uiteindelijke versie van Windows 8.

Het goede nieuws voor Microsoft is dat het niet direct over en uit hoeft te zijn. Ik kocht een Android-telefoon omdat de eerste generatie Windows Phone mij teleurstelde. Maar nu keer ik terug. Als ik een iPad koop, wil dat niet zeggen dat ik op termijn alsnog overstap naar een Windows-tablet. Het ecosysteem van Microsoft zal hoogstwaarschijnlijk naar verloop van tijd verbeteren en mensen hoeven niet gelijk met ieder apparaat over te stappen; ze kunnen dat geleidelijk doen en stap voor stap deel gaan uitmaken van de visie die Microsoft voorstaat.

Microsoft heeft diepe zakken die het toelaten om geduldig af te wachten en op termijn de markt terug te veroveren. Ook heeft het de beste ontwikkelaars ter wereld in huis die hierbij kunnen helpen. Mijn enige zorg is dat het bedrijf teveel kijkt naar eerder genoemde gebruikerstelemetrie en te weinig luistert naar individuele meningen. Succes komt sneller als Microsoft beter gaat luisteren naar echte klanten.

J. Peter Bruzzese schrijft voor zustersite Infoworld.com al jaren het Enterprise Windows-blog, waarin hij het gebruik van Windows binnen zakelijke omgevingen onderzoekt.

▼ Volgende artikel
Stortvloed aan nepkortingen in aanloop naar Black Friday
Huis

Stortvloed aan nepkortingen in aanloop naar Black Friday

Black Friday staat weer voor de deur en dat betekent dat je overspoeld wordt met aanbiedingen. Maar let goed op voordat je op de bestelknop drukt: uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat veel van deze 'megadeals' in werkelijkheid misleidend zijn. Driekwart van de onderzochte winkels houdt zich niet aan de regels.

De toezichthouder nam 24 grote webshops en fysieke winkels onder de loep. De conclusie is schokkend: maar liefst 18 van de 24 winkels gaan de fout in met hun kortingsacties.

Sjoemelen met de 'van-prijs'

De grootste valkuil voor consumenten zit hem in de zogenoemde 'van-prijs'. Wettelijk is vastgelegd dat de doorgestreepte prijs (waar de korting vanaf gaat) de laagste prijs moet zijn die de winkel in de afgelopen 30 dagen heeft gerekend.

In de praktijk lappen veel winkeliers deze regel aan hun laars. Ze baseren de korting bijvoorbeeld op de (vaak veel hogere) adviesprijs, of een oude prijs van maanden geleden. Hierdoor lijkt het alsof je een enorme korting pakt, terwijl je in werkelijkheid soms nauwelijks goedkoper – of zelfs duurder – uit bent.

Volgens Fleur Severijns van de ACM is dit niet alleen oneerlijk tegenover de consument, maar ook tegenover concurrenten die wél netjes de regels volgen. De toezichthouder heeft de overtredende winkels aangeschreven. Vorig jaar kregen ketens als Leen Bakker en Jysk al boetes van boven de een ton voor dit soort praktijken; dat risico lopen de huidige overtreders nu ook.

Ook Bol, Amazon en Wehkamp genoemd

De ACM maakt de namen van de 18 winkels nog niet bekend, omdat zij nog bezwaar mogen maken. De Consumentenbond deed echter eigen onderzoek en noemt man en paard. Volgens de bond gaan onder andere Amazon, Wehkamp en Bol de mist in:

  • Amazon: Adverteert vaak met doorgestreepte adviesprijzen die hoger liggen dan de gangbare verkoopprijs.

  • Wehkamp: De bond vond voorbeelden waarbij de prijs tijdens een 'aanbieding' zelfs hoger lag dan de prijs in de periode ervoor.

  • Bol: Het platform stelt dat de '30-dagen-regel' niet werkt omdat prijzen te snel schommelen. Zij hanteren een eigen 'meestal-prijs', wat volgens de wet ook gebruikt mag worden als vergelijkingsmateriaal voor een korting.

Waarom trappen we erin?

Winkeliers worden steeds creatiever in het verhullen van de werkelijke prijshistorie. Niels Holtrop, universitair docent Marketing, legt aan de NOS uit dat dit een bewust psychologisch spel is. Omdat aanbiedingen vaak tijdelijk zijn, ontstaat er bij consumenten de angst om de deal te missen (Fear Of Missing Out).

Doordat het voor de ACM onmogelijk is om elke (kleine) webshop te controleren, nemen veel winkeliers de gok. "Prijsconcurrentie is een krachtig wapen; klanten zijn er enorm gevoelig voor," aldus Holtrop.

Wat kun je doen?

Controleer zelf of de prijzen van producten niet stiekem zijn verhoord door gebruik te maken van de prijshistorie. Op vergelijkingssites nl kun je bijvoorbeeld zien wat het prijsverloop van een bepaald product is geweest gedurende een jaar.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.