Liever MB's dan belminuten

© CIDimport

Liever MB's dan belminuten

Geplaatst: 25 april 2014 - 06:37

Aangepast: 27 augustus 2022 - 01:42

Redactie ID.nl

Kun je je de tijd nog herinneren dat mobiele MB's een nieuwigheidje waren? Dat is al een flinke tijd geleden. Met de komst van de smartphone is de mobiele MB opgerukt.

De opmars is zelfs zodanig verlopen dat de uitgebreide belbundels en mobiele abonnementen die voornamelijk op belminuten zijn gericht, binnenkort op de schop gaan. In plaats daarvan zullen diensten die met behulp van internet communicatie mogelijk maken de boventoon voeren.

Vernieuwende markt

Voor de telecomgiganten is deze ontwikkeling zowel goed als slecht nieuws. Het is natuurlijk interessant om te zien hoe de markt zich ontwikkelt, maar tegelijkertijd worden belbundels alsmaar minder rendabel. In Amerika maakt datagebruik een groter deel van de winst uit dan belminuten. Onlogisch is dat niet. Wie heeft er immers nog iets aan belminuten als je via Skype, Viber en Google Voice gratis kunt bellen? De markt verandert en de telecomgiganten moeten met die verandering meegaan, of ze nu willen of niet.

Dat proces is inmiddels al in volle gang. Op Android 4.4 is bijvoorbeeld de SMS-functie al vervangen door Google Hangouts, waarbij die laatste honderden malen goedkoper is dan die eerste. In Amerika zijn er al abonnementen beschikbaar die je netto per gigabyte nog geen dollar kosten. Voeg daaraan toe dat Google en Facebook plannen hebben om op elke plek op aarde een draadloze verbinding met internet tot stand te brengen en het moge duidelijk zijn: de MB is de toekomst.

Wat betekent dit voor de telefoongebruiker?

Het zou heel goed kunnen dat de telefoongebruiker die niet zo veel met alle digitale diensten op zijn telefoon op heeft, in de toekomst buiten de boot valt. Die gebruikers vormen echter maar een klein segment van de markt. Het leeuwendeel daarvan zit wel degelijk te wachten tot de echt grote veranderingen in de opzet van abonnementen worden ontketend.

Flexibelere service

Een belminuut is lang niet zo flexibel als een MB. Bellen draait immers altijd om stemgeluid, terwijl je met een MB audio, video, gegevens en afbeeldingen kunt versturen. Wanneer de markt de belminuut grotendeels achter zich laat en de MB tot de hoofdmoot van de dienstverlening maakt, zal de gebruiker nog meer met zijn telefoon kunnen dan nu al het geval is. Het goedkoopste data-only sim only abonnement bij Typhone heb je nu al voor 2 tientjes. Wanneer de vraag naar MB's toeneemt, zal de prijs nog verder dalen. In de toekomst bel je immers niet meer met een telefoon, maar app je elkaar, of dat nu via WhatsApp, Skype of ieder ander stukje software gaat.

Dat de telecomproviders roerige tijden meemaken, is duidelijk. Frappant is de kloof tussen wie de vruchten mogen plukken van deze ontwikkeling en wie er vooral veel zorgen bij krijgen. De grote telecomproviders zullen zich in allerlei bochten moeten wringen om hun klantenbestand te houden, terwijl de ontwikkelingen zich in rap tempo opvolgen. De consument kan daarentegen gewoon de kat uit de boom kijken. Hij blijft gewoon communiceren, zij het via bits en bytes in plaats van telefoonlijnen. Wat denken jullie? Is het abonnement zoals we dat nu kennen hoogstens nog een kort leven beschoren of zal er altijd wel een harde kern blijven bestaan?

De redactie van Computer Idee is niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit artikel

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten