ID.nl logo
Huis

Dit moet je doen bij Error 53 op je iPhone

Een flink aantal iPhone-gebruikers heeft te maken gekregen met de zogenaamde 'Error 53'-foutmelding nadat ze naar iOS 9 probeerden te updaten. Wat is deze foutmelding, en kun je er wat aan doen?

Mensen die een Apple apparaat met Touch ID-technologie in hun bezit hebben en hun apparaat ooit hebben laten repareren door een niet door Apple erkende reparateur, kunnen te maken krijgen met Error 53. Dit is een foutmelding die tijdens het updaten naar iOS 9 of het herstellen van je iPhone wordt weergegeven, en die tot gevolg heeft dat je apparaat volledig geblokkeerd wordt. En als je je apparaat door een niet-erkende reparateur hebt laten repareren, is je garantie ook nog eens verlopen. Lees ook: Loopt je iPhone vast? Dit is de oplossing.

Welke apparaten kunnen getroffen worden?

Vooralsnog komen de meeste klachten van mensen met een iPhone 6 of 6 Plus, maar dezelfde technologie is ook geïmplementeerd in de iPhone 5s, de iPhone 6s en 6s Plus, de iPad Pro, iPad Air 2 en de iPad mini 4. Op deze toestellen kan de melding dus ook voorkomen.

Wat gebeurt er precies?

Tijdens het updaten of herstellen van het besturingssysteem van je apparaat wordt de volgende foutmelding weergegeven: De iPhone [apparaatnaam] kan niet worden hersteld. Er heeft zich een onbekende fout voorgedaan (53). Je apparaat kan dan niet hersteld worden en is volledig geblokkeerd en onbruikbaar. Bovendien zijn alle data die je nog niet geback-upt had weg, waaronder bijvoorbeeld foto's en video's. Reden temeer om voor een update altijd te zorgen voor een goede reservekopie.

Waarom gebeurt dit?

Volgens Apple is de foutmelding een beveiligingsmaatregel. Tijdens het updaten of herstellen van het besturingssysteem via synchronisatie met iTunes wordt er gecontroleerd of de Touch ID-module geïdentificeerd kan worden en of er een niet gecertificeerde of onjuiste schermvervanging heeft plaatsgevonden.

De sensoren zijn door Apple beveiligd, zodat alleen reparaties die door een door Apple erkende reparateur zijn uitgevoerd, door deze controle heen kunnen komen. Dit betekent dat als je je apparaat niet door Apple hebt laten repareren, de kans groot is dat je apparaat onbruikbaar wordt als je probeert te updaten.

Het lijkt erop dat Apple op deze manier probeert om mensen te dwingen om gebruik te maken van zijn eigen (veel duurdere) reparatiediensten. Dit heeft bovendien tot gevolg dat een heleboel andere reparateurs klanten verliezen.

Wat kun je eraan doen?

Helaas kun je hier niet veel aan doen. Apple heeft een ondersteuningspagina op z'n website geplaatst waarop het bedrijf aangeeft dat je contact op moet nemen met Apple Support als er onderdelen van je apparaat vervangen zijn door een Apple Service Center, Apple Store of een erkende Apple-serviceprovider. Als er onderdelen vervangen zijn door iemand anders kun je ook contact opnemen, maar dan zul je moeten betalen voor een reparatie buiten de garantie.

Er gaan geruchten dat het mogelijk zou zijn om het probleem te verhelpen door de oude onderdelen weer terug te monteren zodat ze tijdens de controle herkend worden, maar of deze truc überhaupt werkt, is nog niet bij ons bekend. In de meeste gevallen zullen mensen de kapotte onderdelen toch bij de reparateur hebben achtergelaten of hebben weggegooid. En de reden voor de reparatie was natuurlijk dat het onderdeel kapot was, dus als je het er terug in monteert zit je weer met je oude probleem. In het beste geval zou je, als deze truc werkt, met een enigszins werkend apparaat zitten. Zonder garantie.

Update 22-02-2016:

Schijnbaar was Error 53 bedoeld als fabriekstest waarvan klanten geen hinder zouden moeten ondervinden. Apple heeft nu een patch uitgebracht met de naam Build 13D20 voor mensen die last van de foutmelding hebben. De patch zal waarschijnlijk ingebouwd worden in de iOS 9.3 update die binnen enkele weken gelanceerd wordt.

Als je de patch installeert, zal je aangetaste iOS apparaat hersteld worden wanneer je het aan iTunes koppelt, en bovendien voorkomt de patch dat je apparaat vast zal komen te zitten als het gerepareerd wordt door een niet-erkende reparateur, ook al heb je (nog) geen last van Error 53 gehad.

De patch installeren

Om de patch op je iOS apparaat te installeren moet je eerst je apparaat van je computer loskoppelen en iTunes afsluiten. Update iTunes zodat je de meest recente versie hebt, en koppel je iOS apparaat aan je computer via de USB kabel. Open vervolgens iTunes en selecteer het apparaat in kwestie.

Als je de mogelijkheid krijgt om je apparaat te herstellen of bij te werken, moet je op Werk bij klikken. iOS wordt dan opnieuw geïnstalleerd zonder dat je data gewist wordt.

Blijft de boel bij het Apple logo hangen, dan zul je je iOS apparaat geforceerd moeten herstarten door de sluimerknop en de thuisknop minimaal 10 seconden tegelijk ingedrukt te houden. Klik op Herstel zodra je de mogelijkheid krijgt om te herstellen.

Vervolgens moet je de instructies op het scherm volgen om je apparaat opnieuw in te stellen of om een reservekopie te gebruiken.

Maar let op! De patch mag dan wel je iOS apparaat deblokkeren, maar Touch ID zal pas weer werken wanneer je een reparatie door een erkende Apple reparateur hebt laten uitvoeren.

Wat was het probleem?

Volgens Apple was Error 53 een veiligheidsmaatregel, omdat een niet-geverifieerde Touch ID sensor onveilig kan zijn als je met een onbetrouwbare reparateur te maken hebt gehad. Kwaadwillende mensen zouden op die manier toegang tot je gegevens zouden kunnen krijgen.

Je vingerafdrukken worden namelijk niet naar de servers van Apple of iCloud geüpload of op je apparaat zelf opgeslagen als afbeelding, aangezien dit veiligheidsrisico's met zich meebrengt. In plaats daarvan wordt er een wiskundige voorstelling van je vingerafdrukken opgeslagen op een aparte, met Secure Enclave beveiligde coprocessor die gebruik maakt van een beschermd bootproces. Deze coprocessor heeft een unieke ID die niet toegankelijk is voor de rest van je apparaat of zelfs Apple. Om met de beveiligde coprocessor te communiceren maakt je apparaat tijdelijke sleutels aan die uitsluitend werken met de unieke ID, zodat de data versleuteld en gedecodeerd kan worden.

Apple heeft haar excuses aangeboden voor het ongemak, en heeft laten weten dat mensen die voor een reparatie buiten de garantie betaald hebben contact kunnen opnemen met Apple Support om een verzoek tot terugbetaling in te dienen.

▼ Volgende artikel
Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?
© ER | ID.nl
Huis

Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?

Het gebrek aan een rijk contrast is een van de grootste ergernissen bij lcd- en ledtelevisies. Fabrikanten hebben daarom een slimme techniek bedacht die het contrast aanzienlijk verbetert: local dimming. In dit artikel leggen we uit hoe deze techniek van jouw grijze nachtlucht weer een inktzwarte sterrenhemel maakt.

Het contrast van je televisie is misschien wel de belangrijkste eigenschap voor mooi beeld. We willen dat wit verblindend wit is en zwart echt inktzwart. Bij oledtelevisies is dat makkelijk, want daar geeft elke pixel zelf licht. Maar de meeste televisies in de Nederlandse huiskamers zijn nog steeds lcd- of ledschermen (inclusief QLED). Die werken met een lamp achter het scherm, de zogeheten backlight. Local dimming is de techniek die probeert de nadelen van die achtergrondverlichting op te lossen.

Om te begrijpen waarom local dimming nodig is, moet je eerst weten hoe een standaard led-tv werkt. Simpel gezegd is het een groot paneel met pixels die zelf geen licht geven, maar alleen van kleur veranderen. Achter die pixels brandt een grote lichtbak. Als het beeld zwart moet zijn, sluiten de pixels zich om het licht tegen te houden. Helaas lukt dat nooit voor de volle honderd procent; er lekt altijd wat licht langs de randjes. Hierdoor zien donkere scènes er vaak wat flets en grijzig uit. De achtergrondverlichting staat immers vol aan, ook als het beeld donker moet zijn.

Nooit meer te veel betalen? Check Kieskeurig.nl/prijsdalers!

De lampen dimmen waar het donker is

Local dimming pakt dit probleem bij de bron aan. In plaats van één grote lichtbak die altijd aan staat, verdeelt deze techniek de achtergrondverlichting in honderden (en bij duurdere tv's soms duizenden) kleine zones. De televisie analyseert de beelden die je kijkt continu. Ziet de processor dat er linksboven in beeld een donkere schaduw is, terwijl rechtsonder een felle explosie te zien is? Dan worden de lampjes in de zone linksboven gedimd of zelfs helemaal uitgeschakeld, terwijl de lampjes rechtsonder juist fel gaan branden.

Het resultaat is direct zichtbaar. Zwart wordt weer echt zwart, simpelweg omdat er geen licht meer achter dat deel van het scherm brandt. Tegelijkertijd blijven de lichte delen van het scherm helder. Dat zorgt voor een veel groter contrast en geeft het beeld meer diepte. Vooral bij het kijken van HDR-films en -series is dat van belang. Zonder local dimming kan een led-tv eigenlijk geen goed HDR-beeld weergeven, omdat het verschil tussen licht en donker dan te klein blijft.

©ER | ID.nl

Niet alle local dimming is hetzelfde

Het klinkt als een wonderoplossing, maar de uitvoering verschilt enorm per televisie. Het grote toverwoord hierbij is het aantal zones. Hoe meer zones de tv onafhankelijk van elkaar kan aansturen, hoe preciezer het licht kan worden geregeld. Goedkopere televisies gebruiken vaak edge lit local dimming. Hierbij zitten de lampjes alleen in de rand van de tv. Dat werkt redelijk, maar is niet heel nauwkeurig. Je ziet dan soms dat een hele verticale strook van het beeld lichter wordt, terwijl er eigenlijk maar één klein object moest worden verlicht.

De betere variant heet full array local dimming. Hierbij zitten de lampjes over de hele achterkant van het scherm verspreid. De allernieuwste en beste vorm hiervan is miniLED. Daarbij zijn de lampjes zo klein geworden dat er duizenden in een scherm passen, wat de precisie van oled begint te benaderen. Als er te weinig zones zijn, kun je last krijgen van zogenaamde 'blooming'. Dat zie je bijvoorbeeld bij witte ondertiteling op een zwarte achtergrond: er ontstaat dan een soort wazige lichtwolk rondom de letters, omdat de zone groter is dan de tekst zelf.

Welke merken gebruiken local dimming?

Bijna elke grote televisiefabrikant past deze techniek inmiddels toe, maar ze doen dat voornamelijk in hun middenklasse en topmodellen. Samsung is een van de voorlopers, zeker met hun QLED- en Neo QLED-televisies, waarbij ze in de duurdere series gebruikmaken van geavanceerde miniLED-techniek voor zeer precieze dimming. Ook Sony staat bekend om een uitstekende implementatie van full array local dimming, die vaak geprezen wordt om de natuurlijke weergave zonder overdreven effecten. Philips past het eveneens toe in hun (mini)ledmodellen, vaak in combinatie met hun bekende Ambilight-systeem voor een extra contrastrijk effect.

Ga voor de full monty!

Local dimming is dus geen loze marketingkreet, maar een dankbare techniek voor iedereen die graag films of series kijkt op een led- of QLED-televisie. Het maakt het verschil tussen een flets, grijs plaatje en een beeld dat van het scherm spat met diepe zwartwaarden. Ben je in de markt voor een nieuwe tv? Vraag dan niet alleen óf er local dimming op zit, maar vooral of het gaat om full array dimming. Je ogen zullen je dankbaar zijn tijdens de volgende filmavond!

Vijf fijne televisies die full array local dimming ondersteunen

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.