ID.nl logo
De 10 beste iPad Pro-games
© PXimport
Huis

De 10 beste iPad Pro-games

Hoe sterk gameconsoles ook in hun schoenen staan, als je onderweg wilt gamen dan is het vaak het makkelijkst om daarbij even je tablet te gebruiken. Die heb je immers toch al bij je. iPad Pro kan zo’n tablet zijn. En als je van gamen houdt, dan heb je geluk met een tablet als die. Dit zijn de 10 beste iPad Pro-games.

Star Traders: Frontiers

Eén van de dingen die games zo leuk maakt, dat is dat je in games naar heel andere werelden kunt reizen. Dat is ook letterlijk wat je doet in Star Traders, want hierin ben je de kapitein van een ruimteschip en moet je je met je crew een weg hierin een weg banen. In eerste instantie bepaal jij hoe je vaartuig eruit komt te zien, maar uiteindelijk verandert het uiterlijk op basis van de keuzes die je gedurende deze role playing game maakt. Immers moet je vaartuig steeds beter worden gemaakt om zo de tegenstanders het hoofd te bieden.

Asphalt 9: Legends

Als er een racegame is die wordt geroemd op mobiele apparaten, dan is het Asphalt. Het ziet er visueel aantrekkelijk uit en is gemakkelijk om op te pakken, al zal je merken dat er ook races zijn waarin je het onderste uit de kan moet halen om maar zo snel mogelijk over die finish te gaan. In Asphalt 9: Legends zijn er meer dan 70 circuits te vinden, gecombineerd met een groot arsenaal aan sportbolides. Het leuke is dat het om locaties uit de echte wereld gaat en dat er een carrièremodus inzit, waardoor je nog meer reden hebt om verder te spelen.

Fortnite

Het is niet voor niets dat veel jongeren veel tijd steken in Fortnite. Het spel is een zogenoemd battle royale-spel, wat wil zeggen dat iedereen online in dezelfde omgeving wordt gegooid en uiteindelijk moet iedereen elkaar afmaken, tot er één overblijft. Op het mooie iPad-scherm ziet deze vrolijke game er nog levendiger uit. En: je kunt rekenen op precies dezelfde updates als op de console.

Civilization VI

Waar je in Fortnite vaak korte potjes kunt spelen, moet je voor deze game wel echt even tijd vrijmaken. In Civilization VI speel jij ‘god’ over je eigen beschaving. Het begnit met een klein dorpje en dat moet onder jouw hoede uitgroeien tot een compleet rijk. De Civ-franchise is een begrip onder pc-gamers, omdat er diepe strategie aan ten grondslag gaat en er voor elk wat wils is. Of je nu wil focussen op innovatie, steden bouwen, oorlog of religie. Je kunt je uren verliezen in dit spel dat je meteen grijpt en een tijdje niet meer loslaat.

Monument Valley

Het is niet voor niets dat Netflix het House of Cards-personage Frank Underwood een gamer maakten: zo konden ze onder andere laten zien hoe fantastisch het MC Escher-achtige Monument Valley eruit ziet. De geometrische puzzels in combinatie met een rustgevende soundtrack maken Monument Valley het game-equivalent van de meditatie-app Headspace. Even alle zorgen van de dag achter je laten en je concentreren op de mooi vormgegeven puzzels. Heerlijk om te doen voor het slapengaan.

Oceanhorn

Oceanhorn is een soort Zelda, maar dan helemaal aangepast voor je iPad. Je speelt in deze game een jonge vent die op zoek moet naar zijn vader. Om die te vinden moet je kleine en grote vijanden verslaan, bommetjes gooien om verscholen paden vrij te maken en hartjes oprapen om zo in leven te blijven nadat je bent aangevallen. Zoals de naam al doet vermoeden ben je niet alleen op het land: je moet soms van plek naar plek zeilen, iets dat erg gemakkelijk te doen is met de besturing van iPad.

Hitman Go

Agent 47, beter bekend als Hitman, heeft al zijn strepen verdient op de console. Op mobiele apparaten is er daarom voor gekozen om niet te gaan voor het actiegenre, maar Hitman meer strategisch te laten zijn. Geen ingewikkeld verhaal, maar een soort bordspel met Agent 47 in de hoofdrol. Hij heeft maar zoveel stappen om te maken en daarin moet hij bepaalde items oprapen en vijanden omzeilen. Het is een spel waarin je gewoon moet beginnen en gaandeweg leert van je fouten. Of niet, en dan probeer je het gewoon nog een keer.

Inside

Waar veel spellen wat luchtigere, vrolijkere thema’s kennen, heeft Inside een zeer zwart-gallige thematiek. Het spel zet je hersens, zonder al te veel uit te leggen, flink aan het werk. Het spel heeft een heel unieke animatiestijl die vooral gemaakt lijken te zijn om je een onaangenaam gevoel te geven. Deze 2D-puzzelaar klinkt hierdoor niet direct aantrekkelijk voor iedereen, maar het feit dat deze al veel awards heeft gekregen laat zien dat Inside juist universeel goed wordt bevonden. De soundtrack alleen al verdient het om gehoord te worden.

Temple Run

Als je de smaak te pakken hebt en wat meer actie op je iPad Pro wil, probeer dan eens Temple Run. Het spel ademt helemaal die Indiana Jones-achtige sfeer en is eg leuk om naar te kijken. Maar kijken is niet genoeg, je moet aan de bak. In deze zogeheten endless runner is de hoofdpersoon oneindig rechtdoor aan het rennen, terwijl jij door te swipen moet zorgen dat hij nergens tegenaan loopt. Hoe verder je komt, hoe meer obstakels je voor de voeten worden gegooid. Vind je het leuk? Je kunt dan ook nog het tweede deel spelen, dat weinig anders doet aan de fijne, verslavende gameplay.

Bit.Trip Beat HD

Het mag een ode aan de eerste game worden genoemd: Bit.Trip Beat HD lijkt op Pong, maar dan met een betere visuele stijl, een coole retro-soundtrack en actierijke gameplay waarbij je niet de tijd krijgt om rustig na te denken. Juist door het aanraakscherm van iPad kun je het ‘tennisbalkje’ goed besturen en omdat je meer punten krijgt als je kettingen maakt, trekt Bit.Trip Beat HD de aandacht. Je volledige aandacht is hard nodig om bij te blijven in deze vliegensvlugge game.

Veel plezier!

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.