ID.nl logo
Alle geruchten en feiten over de nieuwe iPhone X
© PXimport
Huis

Alle geruchten en feiten over de nieuwe iPhone X

Dit jaar zal Apple het tienjarig bestaan vieren van de iPhone. De kans is dan ook groot dat de nieuwe iPhone X (of wordt het toch de iPhone Edition, of misschien gewoon de iPhone 8?) een stuk vernieuwender wordt en boordevol nieuwe functies zal zitten. In dit artikel behandelen we alle feiten en geruchten over de nieuwe iPhone, die op 12 september wordt aangekondigd.

1. iPhone X, iPhone 8 of iPhone Edition?

Zelden zijn we zo verbaasd geweest over de naam van de nieuwe iPhone. Al maanden schrijven we over de iPhone 8, maar het lijkt erop dat de nieuwe iPhone helemaal niet zo gaat heten. Sommige bronnen hebben het over de iPhone Edition, andere over de iPhone X. Het is vreemd om te zeggen als het over de naam van de nieuwe iPhone gaat, maar we weten het gewoon niet. Ook wel eens leuk!

De kogel lijkt inmiddels echt door de kerk: volgens goed ingelichte bronnen wordt het inderdaad de iPhone X.

2. Gezichtsscanner

Volgens Bloomberg werkt Apple aan een nieuwe techniek om je iPhone te ontgrendelen met behulp van gezichtsherkenning. De gezichtsscanner zou dezelfde functionaliteit hebben als Touch ID, waardoor gebruikers er niet alleen mee kunnen inloggen, maar ook betalingen kunnen uitvoeren en gebruik kunnen maken van Apple Pay.

Volgens ingewijden wordt er een nieuwe 3D-sensor op de telefoon geplaatst die een gezicht kan scannen. Ook zou het mogelijk zijn om oogbewegingen te registreren. In de praktijk heeft een gezichtsscanner veel meer zogenaamde datapunten nodig dan bijvoorbeeld een vingerafdrukscanner. Hierdoor is een gezichtsscanner ook veiliger dan Touch ID, waar ook nog wel een probleempje mee is.

©PXimport

Apple zal niet de eerste fabrikant zijn die gezichtsherkenning in zijn apparaten bouwt. De laatste smartphones van Samsung zijn ook al uitgerust met irisscanners waarmee gebruikers hun telefoon kunnen ontgrendelen, en ook bijvoorbeeld de LG Q6 beschikt over de techniek. Waar gebruikers de irisscanner van de Galaxy S8 nog voor de gek konden houden met behulp van een foto, zal de gezichtsherkenner van Apple ook diepte kunnen zien, waardoor het systeem niet gevoelig zal zijn voor platte foto’s.

3. Drie modellen

Onderzoeksbureau KGI Research maakte vorig jaar al bekend dat Apple in 2017 drie modellen op de markt zal brengen. Naast twee gewone opvolgers van de iPhone 7 en iPhone 7 Plus, die vermoedelijk de iPhone 8 en 8 Plus gaan heten, zal Apple ook een model uitbrengen met een groter scherm. Die zou dan iPhone X of iPhone Edition gedoopt worden. Dit model krijgt een 5,8-inch OLED-scherm in dezelfde behuizing als de reguliere 4,7-inch iPhone. De beweringen van KGI Research werden afgelopen jaar steeds geloofwaardiger, doordat de schermranden van de iPad Pro dit jaar ook een stuk dunner zijn geworden.

©PXimport

Over de opslagcapaciteit van de nieuwe modellen lopen de geruchten sterk uiteen. De nieuwe iPhone zou slechts twee opties krijgen: een instapmodel met 64GB en een variant met 256GB aan opslagcapaciteit. Met een beetje geluk maken de reguliere upgrade-toestellen, die waarschijnlijk de naam iPhone 7s en iPhone 7 Plus zullen dragen, ook de sprong naar 64GB voor het instapmodel.

Alle modellen krijgen een Lightning-poort en waarschijnlijk geen koptelefooningang. Wel zouden de nieuwe iPhones worden geleverd met een adapter voor usb-c, waarmee de iPhone sneller kan worden opgeladen.

©PXimport

Wistron, een belangrijke producent voor Apple, klapte eerder dit jaar al uit de school door aan te geven dat de nieuwe modellen waterdicht zullen zijn en draadloos kunnen opladen. Of deze functies voor alle modellen gelden of alleen de nieuwe iPhone 8, is nog onduidelijk.

4. OLED

De nieuwe iPhone 8 krijgt een OLED-scherm dat de hele voorkant van het toestel zal beslaan. Hierdoor zal de thuisknop worden vervangen met een virtuele thuisknop, al is de kans klein dat deze een vingerafdrukscanner zal bevatten. Ondanks het feit dat Qualcomm onlangs een vingerafdrukscanner voor onder een smartphonescherm heeft ontwikkeld, zou het voor fabrikanten te kort dag zijn om het nu al in toestellen te verwerken.

5. Werkgeheugen

De OLED-iPhone krijgt waarschijnlijk 3GB aan werkgeheugen, evenals het andere grotere toestel met twee camera’s. De reguliere opvolger met één camera krijgt 2GB aan werkgeheugen. Dit ontkracht een eerder gerucht dat alle nieuwe toestellen van een dual-camera systeem zouden worden voorzien. Apple zal in 2017 geen smartphone op de markt brengen met 4GB aan werkgeheugen.

©PXimport

6. Waterdicht? En draadloos opladen?

Iets minder bevestigde geruchten zijn er natuurlijk ook. Een ervan doet al jaren hardnekkig de ronde: de nieuwe iPhone (en ook zijn voorgangers) zou waterdicht zijn. Tot nu toe waren de voorspellingen steeds foutief, maar het gerucht is opnieuw de wereld ingeholpen door een bedrijf dat in het productieproces zit. Misschien is het dit keer dus wel zo...

Nog zo'n gerucht dat al een tijdje rondzingt: de mogelijkheid tot draadloos opladen. Wij zien het deze generatie nog niet gebeuren, maar er zijn wel bronnen het een mogelijkheid noemen. Even afwachten nog, dus.

Hoe dichter we bij de aankondiging komen, hoe heviger de geruchten rond draadloos opladen worden. Daarvoor moet je wel de officiële Apple-laders gaan gebruiken: de veelgebruikte en breed ondersteunde Qi-technologie laat Apple vrolijk links liggen.

7. Prijs en beschikbaarheid

Volgens KGI Research zou Apple de productie voor de eerste voorraad iPhones met een LCD-scherm rond augustus/september afronden, terwijl de OLED-iPhones pas rond oktober/november worden afgerond. Even leek het erop dat de nieuwe iPhone een maand of twee vertraging op zou lopen, juist vanwege het OLED-scherm. Liefhebbers kunnen hun hart ophalen: alle toestellen worden gewoon tegelijkertijd uitgebracht. Wel kan het zijn dat het high-end model eerder is uitverkocht vanwege een beperkte oplage.

Naar verwachting worden de nieuwe iPhones op 12 september aangekondigd. Het basismodel zou 999 dollar gaan kosten, de duurdere modellen zouden richting de 1200 euro gaan, en de europrijs dus nog iets hoger. En dan is er nog dat andere probleem: wil je er eentje bestellen, dan moet je er snel bij zijn. Apple komt namelijk niet om in de OLED-schermen. Snel bestellen, dus...

8. Augmented reality

Apple heeft de module met de dubbele camera op de achterkant van de nieuwe iPhone een kwartslag gedraaid. In de landschapsmodus leidt dat ertoe dat AR-mogelijkheden een stuk beter tot hun recht komen. Dat Tim Cook van AR houdt is al veel langer bekend, en met ARKit heeft Apple al een platform voor ontwikkelaars op dat gebied. Het is dus een kwestie van tijd voor een nieuwe generatie iPhones het ook daadwerkelijk krijgt ingebouwd.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.