ID.nl logo
9 zakelijke apps voor de iPad
© Reshift Digital
Huis

9 zakelijke apps voor de iPad

Steeds meer taken die tot voor kort voorbehouden waren aan desktopcomputers en laptops, kun je nu ook prima uitvoeren op een iPad. Deze 9 apps het verlichten het werk van iedere moderne mobiele manager.

Deze app houdt voor jou bij hoeveel uur je per week of maand werkt. Dit doet de app doordat ingevoerd wordt hoeveel uur je gewerkt hebt die dag en dit bij de andere dagen van de week of maand op te tellen. De gemaakte uren worden gesorteerd per werkgever per periode. Heb je meerdere werkgevers, dan is dit dus geen probleem voor deze app. De interface is duidelijk en zonder al te veel poespas. Hierdoor werkt de app lekker en hoeft er nooit lang gezocht te worden naar de verschillende onderdelen.

De uren worden nauwkeurig bijgehouden en dit geeft een fijn gevoel. Alles kan gelinkt worden aan de website die bij de app hoort, waardoor je echt overal de uren bij de hand hebt.

Kortom

De urenregistratie-app is een goedwerkende app met een simpele bediening die doet wat van de app verwacht wordt. Het bijhouden van de gemaakte uren gaat makkelijk en de sortering op periode en werkgever is prettig. Het is fijn dat alle gegevens aan de website gekoppeld kunnen worden. Dit is nou een voorbeeld van een goed doordachte app!

Developer: Clabbers Communicatie

Prijs: € 0,79

Beoordeling: 8/10

2. Penultimate

Als het aan de makers van Penultimate ligt, zijn de tijden waarin je met een kladblokje en een pen rond liep verleden tijd. Zelfs voor de mensen die maar niet kunnen wennen aan een duidelijk toetsenbord boven de vrijheid van een pen.

Penultimate weet het beste van papier en digitaal samen te brengen door slimme functies. Zo is de app gericht op het gebruik met een stylus. Dit werkt erg prettig, doordat het bijvoorbeeld mogelijk is om in te stellen dat een aanraking van de pols met het scherm geen strepen maakt. Uiteraard blijft schrijven op een scherm anders dan op papier, toch is het mogelijk om met een beetje oefening duidelijk aantekeningen te maken op de iPad. De app biedt ook de mogelijkheid om foto's in te voegen, zo kan je bijvoorbeeld gemakkelijk aantekeningen maken bij een object dat je hebt gefotografeerd.

Notities zijn eenvoudig te ordenen doordat het mogelijk is om meerdere notitieblokken toe te voegen. Zo heb je voor elke gelegenheid een eigen notitieblok. Gemaakte notities zijn te delen via email. Helaas is het niet mogelijk om Dropbox of iCloud aan de app te koppelen, zodat notities altijd en overal beschikbaar zijn.

Kortom

Penultimate is een prachtige app die het maken van notities op de iPad door handige functies erg laat aanvoelen als het gebruik van pen en papier. Zo vormen bijvoorbeeld aanrakingen van de pols op het scherm geen probleem meer. Het enige dat deze app nog mist is integratie met clouddiensten, iets dat vergelijkbare apps wel bieden.

©CIDimport

Developer: Cocoa Box Design LLC

Prijs: € 0,79

Beoordeling: 8/10

3. Instapaper

Hoe open je online content op je iPad wanneer je geen internetverbinding hebt?

Er zijn nog niet zoveel wifi-hotspots als we zouden willen en zelfs als je de 3G iPad hebt zijn er nog steeds veel plekken in Nederland waar je geen signaal vangt. Daarom je artikelen die je later wilt lezen maar beter opslaan in Safari zodat je ze op ieder gewenst moment offline kunt lezen. Echter, Safari voor de iPad heeft die functie voor offline lezen helemaal niet. Dat is waar Instapaper van pas komt!

De app plaatst een knop in de Bladwijzerbalk van Safari waarop je kunt klikken als je een pagina voor later wilt bewaren. Hiermee maak je een downloadbare tekstversie van het artikel op de site van de ontwikkelaar. Later, wanneer je offline bent, kun je dat artikel lezen met Instapaper. Zelfs als je zelden offline bent, kan Instapaper nog steeds handig zijn.

Wellicht heb je ooit wel eens een reeks artikelen bewaard om te lezen voor wanneer je meer tijd had, om ze vervolgens weken later terug te vinden in een berg bladwijzer. Instapaper helpt hierbij omdat, zodra je geregistreerd bent, je het waarschijnlijk blijft gebruiken voor het opslaan van pagina's die je later wilt lezen. Er is een gratis Lite-versie beschikbaar van de app, maar de ontwikkelaar heeft alleen de Pro-verie aangemerkt als iPad compatible.

Kortom

Je kunt in totaal 250 pagina's opslaan die je kunt indelen in mappen. ook heeft het programma een donkere modus waarmee je 's nachts kunt lezen, en de mogelijkheid om artikelen aan te bevelen.

©CIDimport

Developer: Marco Arment

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 9/10

4. Iginition

Soms baal je ervan dat je de computer niet bij je hebt, bijvoorbeeld omdat je een bestand mist. LogMeIn Ignition lost dit probleem op door je iPad op afstand toegang te geven tot je computer via internet.

Het idee achter de iPad is dat het apparaat een brug slaat tussen je smartphone en je computer en dankzij de draagbaarheid is het makkelijker mee te nemen dan een laptop. Echter, soms baal je ervan dat je de computer niet bij je hebt, bijvoorbeeld omdat je een bestand mist. LogMeIn Ignition lost dit probleem op door je iPad op afstand toegang te geven tot je computer via internet. Om dit te kunnen doen moet je de software echter zowel op je computer als op je iPad hebben geïnstalleerd.

De software lijkt met een prijs van 80 euro aan de dure kant, maar vergis je niet: betere remote desktop software bestaat niet voor iOS. Zo biedt de software mogelijkheden als Wake-On-LAN, printen via AirPrint en integratie met clouddiensten. Ook kun je met de laatste update HD-video streamen.

Kortom

Surf naar secure.logmein.com en download LogMeIn Free op de computer die je op afstand wilt bedienen. Zoals de naam al aangeeft is die software gratis en kun je het installeren op net zoveel pc's of Macs als je wilt.

©CIDimport

Developer: LogMeIn Inc.

Prijs: € 79,99

Beoordeling: 9/10

5. Notably

Altijd en overal makkelijk notities maken op je iPad, die vervolgens via Dropbox automatisch op al je apparaten beschikbaar zijn. Dat is in een zin waar Notably voor staat.

Bij het eerste gebruik van Notably valt direct op dat de app over het algemeen vrij kaal is en echt de focus legt op het maken van notities. Deze kunnen los worden gemaakt, of worden geordend in virtuele notitieblokken. Dit is overigens zodanig vormgegeven dat het echt voelt alsof je voor elke gelegenheid een apart boekje met notities hebt.

Het sterke punt aan Notably is, dat het mogelijk is om de app te koppelen aan een Dropbox account. Hierdoor worden alle gemaakte notities automatisch als tekstbestand over gezet naar andere apparaten die op dezelfde Dropbox account zijn aangesloten. Dit werkt beide richtingen op, het is dus ook mogelijk om notities van een ander apparaat zo over te zetten naar Notably.

De functies van de app zijn, in vergelijking met andere apps voor het maken van notities vrij mager. Zo is het niet mogelijk afbeeldingen in te voegen, of te tekenen in de app. Dit maakt dat de prijs van de app wel aan de hoge kant is.

Kortom

Notably is een app die het erg eenvoudig maakt om notities te maken die automatisch met andere apparaten worden gedeeld door middel van Dropbox. De functies van de app zijn echter aan de magere kant, waardoor de prijs relatief hoog is.

©CIDimport

Developer: Derek Lyons

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 7/10

6. Bento for iPad

Bento voor de iPhone en iPod Touch was één van de eerste apps die goed liets zien waartoe het iPhone OS in staat was met betrekking tot krachtige apps vol met opties.

Diezelfde app is nu verkrijgbaar voor de iPad. Het is een databaseprogramma van FileMaker voor consumenten om gegevens te ordenen, van bankpasjes tot aan recepten. Het programma heeft 25 sjablonen, inclusief handige hulpmiddelen voor takenlijsten, recepten, het plannen van gebeurtenissen en beheer voor kleine bedrijven en klanten. Bento synchroniseert draadloos met Bento 3 voor de Mac. Dit vergroot de mogelijkheden van Bento, maar de opzichzelfstaande iPad-app is krachtig genoeg om te bieden wat je nodig hebt, zonder computer. In combinatie met een Mac zal Bento je databases synchroniseren, zodat de exemplaren op je Mac en iPad beiden actueel zijn. Dit gebeurt via wifi, je iPad en Mac moeten zich binnen hetzelfde netwerk bevinden.

Kortom

Het is een fraaier ogend en eenvoudiger te gebruiken databaseprogramma dan de 'gewone' FileMaker.

©CIDimport

Developer: FileMaker Inc.

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 8/10

7. 1Password for iPad

Om nog enigszins overzicht te houden in al je loginnamen en wachtwoorden die je nodig hebt om kenbaar te maken dat jij het écht bent, gebruiken velen één of enkele wachtwoorden. Vanuit veiligheidsoogpunt is dit niet wenselijk, maar zonder ondersteunende software zit er verder weinig anders op. 1Password kan dit voor je veranderen.

Je kunt met 1Password eenvoudig sterke wachtwoorden genereren en deze opslaan achter de viercijferige inlogcode (gevoelige informatie achter een tweede wachtwoord). Je hoeft nu dus maar één code en één wachtwoord te onthouden en 1Password onthoudt de rest van je wachtwoorden, die nu tenminste verschillend en sterk zijn.

Er is ook een Mac-, Windows-, iPhone- en Androidversie van 1Password beschikbaar. De Macversie is geïntegreerd met Safari en werkt minstens zo prettig, maar de simpele realiteit is dat je niet altijd op je eigen PC of Mac werkt en deze ook niet altijd bij je hebt. Het is wel mogelijk om elders bij je 1Passwordgegevens te komen via Dropbox, maar dit is enigszins omslachtig.

Kortom

De interface van 1Password is clean en overzichtelijk en de app is functioneel dik in orde.

©CIDimport

Developer: FileMaker Inc.

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 8/10

8. Moleskine

Voor wie het merk niet kent: Moleskine produceert (papieren) agenda's en notitieboeken.

Deze app geeft het gevoel dat je een 'echte' Moleskine in handen hebt en de vormgeving is schitterend! Hij biedt bovendien een mogelijkheid die ontbreekt bij de concurrentie: je kunt bestaande of nieuwe foto's aan memo's toevoegen en gecombineerd opslaan. Ook de opties om te schetsen en labels toe te voegen, vormen een absolute meerwaarde ten opzichte van andere notitie-apps. Moleskine zou met kop en schouders boven de concurrentie kunnen uitsteken, ware het niet dat het mooie uiterlijk ten koste is gegaan van de techniek erachter. Daardoor werkt de app buitengewoon traag en is hij erg crashgevoelig in de door ons geteste versie. Daarbij komt dat het onhandig is dat je niet kunt typen in landscape, zodat je aangewezen bent op de onhandig kleine toetsjes die je in portretstand ziet.

Kortom

Vanwege de vormgeving, de uitgebreide functies en de potentie is Moleskine een eervolle vermelding waard, maar we smeken de makers om snel een update uit te brengen!

©CIDimport

Developer: Moleskine Srl

Prijs: gratis

Beoordeling: 7/10

9. Prezi Viewer

Prezi Viewer is een app waarmee je Prezi's kunt laten zien op je iPad.

Een Prezi is een presentatie waarbij je veel vrijheid hebt om de presentatie vorm te geven zoals jij dat wilt. Prezi is een concurrent van PowerPoint, maar biedt een aantal extra mogelijkheden. Zo is mogelijk om in te zoomen op een presentatie en bijvoorbeeld rondom trefwoord andere woorden neer te zetten. Prezi Viewer is een erg prettige app die goed gebruik maakt van het touchscherm van de iPad voor de navigatie. Zo kun je door met je vingers te knijpen inzoomen op de presentatie of door met je vinger te slepen het canvas bewegen. Wil je een Prezi maken, maak dan hier een account en ga aan de slag. Je krijgt de eerste 100MB opslagruimte gratis.

Developer: Prezi Inc.

Prijs: gratis

Beoordeling: 8/10

Met dank aan AppFish.nl

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.