ID.nl logo
4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2
© Irina Meshcheryakova | Masarik - stock.adobe.com
Huis

4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2

Met de release van iOS 18.2 en 18.3 heeft Apple een aantal kleinere aanpassingen gedaan aan het besturingssysteem, die wellicht minuscuul maar desondanks waardevol zijn. Te klein voor een enkel artikel, maar groot genoeg voor een overzicht van vier nieuwe functies.

In dit artikel brengen we de volgende onderdelen onder de aandacht. Deze opties werken vanaf 18.2 of 18.3; dat staat erbij vermeld.

  1. Volumebalk terugbrengen naar het vergrendelde scherm
  2. Oogtracking activeren voor navigatie door de menu’s
  3. iPhone opnieuw opstarten via het controlepaneel
  4. Helderheid zaklamp aanpassen via controlepaneel

Ook interessant om te lezen: Smartphone hard resetten: zo doe je dat (iOS en Android).

Volumebalk op het vergrendelscherm

Terwijl iOS 16 nog in het teken stond van een gestroomlijnde ervaring, is dat met iOS 18 wel anders. In het kader van personalisatie brengt Apple allerlei zaken terug die het eerder verwijderde, zoals de volumebalk op het vergrendelscherm. Daarmee kun je het volume digitaal aanpassen.

Als je iOS 18.2 of hoger op je iPhone hebt staan, dan kun je de onderstaande stappen opvolgen om die balk terug te plaatsen op het vergrendelde iPhone-display.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol totdat je Audio en visueel ziet staan en klik daarop

  • Zet naast Toon altijd volumeregeling de schakelaar om (zodat die een kleurtje krijgt)

  • Als je nu een liedje met een muziekspeler afspeelt, zie je een volumebalk onder de media-informatie op het vergrendelde scherm staan.

Oogtracking activeren

Deze functie werd iets eerder geïntroduceerd, maar is dus ook beschikbaar met versie 18.2 en 18.3: oogtracking. Dat is eveneens een toegankelijkheidsoptie, en hiermee kun je de iPhone met je ogen bedienen. Superhandig voor mensen die minder met hun handen kunnen doen. Je hebt hiervoor wel minimaal een iPhone SE 3 of iPhone 12 nodig. Door de onderstaande stappen op te volgen, activeer je de oogbediening.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol naar Oogtracking en tik daarop

  • Zet nu de schakelaar om naast Oogtracking (helemaal bovenaan)

  • Volg de test op, zodat de iPhone de tracking kan instellen

Nu kun je de iPhone met je ogen bedienen. De stip in beeld volgt jouw blik. Als je ergens anderhalve seconde op focust, zal de iPhone een actie uitvoeren (zoals een knop indrukken).

Als je een lui oog hebt, zoals de schrijver dezes, dan kan de kalibratie falen. Dan is het een idee om het luie oog te sluiten en de test uit te voeren met het 'goede oog'. Vervolgens moet je de smartphone ook bedienen met alleen dat oog (dus het andere moet dicht blijven). Dat kan vermoeiend zijn, dus in dat geval kan een ooglapje een oplossing zijn.

Opnieuw opstarten vanuit controlepaneel

Een iPhone opnieuw opstarten was tot op heden best omslachtig. Voorheen moest je de volume- en powerknoppen tegelijk indrukken en wachten totdat het daarvoor bestemde scherm omhoog komt. En anders moest je het via de reguliere instellingen regelen (via Instellingen > Algemeen > Zet uit). Dat kost allemaal onnodig veel tijd. Wanneer je iOS 18.3 installeert, krijg je toegang tot een derde optie die alles een stuk toegankelijker maakt.

  • Haal het controlepaneel naar beneden

  • Rechts bovenin zie je nu een powerknop staan

  • Houd die knop ingedrukt

  • Schuif de knop in beeld naar rechts

  • Start de iPhone nu opnieuw op

Helderheid zaklamp instellen

Tot slot werpen we een blik op de zaklamp van de iPhone. Met de meest recente iPhones is het mogelijk zowel de helderheid als de breedte van de lichtstraal aan te passen. Met oudere modellen kun je alleen het eerstgenoemde bijstellen. In beide gevallen bereik je de opties voor de zaklamp gelukkig op dezelfde manier.

De helderheid van de ledflitser aanpassen kan een onverwacht voordeel opleveren: je hebt immers niet altijd de felste stand nodig. Zeker niet als het pikkedonker is; dan volstaat een minder verblindend licht ook nog weleens.

  • Zet de zaklamp aan. Dat kan op twee manieren: op het vergrendelscherm tik je daarvoor op het juiste symbool (links onderin). Anders regel je dat via het Controlepaneel door op de zaklampknop te tikken.

  • Op moderne iPhones zie je nu een zaklamp in beeld komen. Hier kun je naar links en naar rechts vegen om de breedte aan te passen. Als je nu omhoog of omlaag veegt, pas je de helderheid aan. Op oudere iPhones werkt dat net even anders. Dan zie je een gelaagde balk in beeld staan. Door op de verschillende lagen te tikken, pas je aan hoe fel het licht is.

▼ Volgende artikel
Review Engwe Mapfour N1 Air – Deze e-bike til je zo op
© Rens Blom
Mobiliteit

Review Engwe Mapfour N1 Air – Deze e-bike til je zo op

De Engwe Mapfour N1 Air is een e-bike van 17 kilo, wat opvallend licht is voor een elektrische fiets. De Chinese fabrikant hanteert bovendien geen zware prijs: je koopt de Mapfour N1 Air voor circa 1400 euro. In deze review delen we onze ervaringen na twee maanden fietsen op de e-bike.

Uitstekend
Conclusie

De Engwe Mapfour N1 Air is een stoer ogende e-bike die opvallend licht is, zonder afbreuk te doen aan de bouwkwaliteit of fietservaring. De e-bike rijdt prettig, biedt een prima accuduur voor woon-werkverkeer of pleziertochtjes en heeft veel functies. Houd er wel rekening mee dat de accuduur niet uitzonderlijk lang is en dat de fiets geen geïntegreerd slot heeft. Gelet op de adviesprijs van 1500 euro – maar al een tijd te koop voor 1400 euro – vinden we dat de Engwe Mapfour N1 Air een goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt.

Plus- en minpunten
  • Stoer, lichtgewicht ontwerp
  • Comfortabele fietservaring
  • Scherpe prijs
  • Onhandig achterlichtje
  • Geen geïntegreerd slot
  • Geen bagagedrager

Engwe is nog geen bekend merk in Nederland, maar doet flink zijn best om daar verandering in te brengen. Een interessante strategie, als je weet dat er het afgelopen jaar best wat bekendere e-bikemerken failliet verklaard zijn. Is de markt verzadigd of boden de gestopte merken niet waar de consument op zit te wachten? Engwe denkt in ieder geval dat de (Nederlandse) fietser op zoek is naar een lichtgewicht e-bike die oogt als een normale fiets. Het merk stuurde zo'n Mapfour N1 Air naar ons op voor een grondige test.

Montage is snel gepiept

De Engwe Mapfour N1 Air komt in een grote doos, is zorgvuldig verpakt en grotendeels in elkaar gezet. De montage afronden kun je het beste met twee personen doen, zodat de een de fiets goed kan vasthouden en de ander twee handen vrij heeft om het stuur of het wiel aan de fiets te bevestigen. De handleiding is aan de beknopte kant, maar als we het vergelijken met de eerder geteste Engwe P275 ST, dan verloopt de montage van de Mapfour N1 soepeler.

©Rens Blom

Eenmaal gemonteerd staat er een fiets voor ons die vanwege zijn stang in het midden meer bedoeld is voor mannen dan voor vrouwen. Voor vrouwen is er de Mapfour N1 Air ST – even duur en met een lagere instap.

De zadelpen van de fiets is in hoogte verstelbaar en het stuur is indien gewenst wat meer naar voren of achteren te kantelen, zodat je je armen minder of juist meer kunt strekken. De banden zijn van gemiddelde dikte en hebben het de afgelopen maanden goed volgehouden. Deze Mapfour N1 Air is nadrukkelijk géén fatbike met dikke banden.

©Rens Blom

E-bike van 17 kilo

Sterker nog, de Mapfour N1 Air lijkt meer een normale fiets dan op een e-bike. De accu (uit de fabriek van Samsung) is onzichtbaar weggewerkt in de onderkant van het frame, en springt netjes los als je het sleuteltje in het gat draait. Een fraaie methode. Een andere reden dat deze e-bike wel een normale fiets lijkt, is zijn gewicht. Compleet gemonteerd – zoals je erop fietst – weegt de Engwe Mapfour N1 Air circa 17 kilo. Dat is tot tien kilo lichter dan een gemiddelde e-bike, en dat verschil merk je duidelijk. Bij het draaien van de fiets voordat we opstappen tot de fiets een duwtje geven als we hem een helling naar het treinstation op rijden; deze fiets is echt licht.

We kunnen de Mapfour N1 Air prima optillen en voor onze borst houden, iets dat we liever niet doen met de meeste andere e-bikes. Engwe heeft zijn fiets voorzien van een koolstofvezelframe, dat naast licht ook stevig is. Na twee maanden toeren door dorpen en weilanden oogt de fiets nog als nieuw. We hebben ook niets te klagen over de bouwkwaliteit. Aardig wat mensen in onze directe omgeving vroegen ons de afgelopen tijd welke fiets we aan het testen waren, en gaven complimenten over het sportieve uiterlijk.

©Rens Blom

Functies

Dat de lichtgewicht Mapfour N1 Air er fraai uitziet is mooi, maar natuurlijk slechts een deel van het verhaal. De fietservaring wordt bepaald door een combinatie van factoren. En net als bij de P275 ST scoort Engwe ook hier wisselend. Positief zijn we over de kwaliteit van het (vrij smalle) zadel, de trappers en het krachtige losse voorlicht, dat je aan- en uitzet via een knop op het stuur. Die knop hoort bij het relatief grote en goed afleesbare schermpje, waarop je ook je snelheid, mate van trapondersteuning en andere relevante informatie ziet. Het schermpje laat zich eenvoudig bedienen. Er zit ook netjes een bel op het stuur.

©Rens Blom

Minder blij worden we van het achterlicht op de Mapfour N1 Air. Dat gemonteerde rode lichtje werkt op basis van een klein zonnepaneeltje, en laadt enkel op via licht van de zon. Een onhandig concept voor de vele Nederlanders die hun e-bike in een doorgaans donkere berging stallen. Toen wij op een donkere avond naar een restaurant fietsten, bleek de accu van het achterlicht leeg  en was er geen mogelijkheid om het licht alsnog aan te zetten of op te laden. Om ons zichtbaar te maken in het verkeer en een boete te voorkomen, hingen we daarom maar een spotgoedkoop oplaadbaar lampje aan ons zadel. Het gemonteerde achterlicht opladen lukte pas dagen later, toen de zon scheen en we de fiets buiten konden neerzetten. Ons advies aan wie deze fiets koopt: hang er een eigen, oplaadbaar, achterlicht bij zodat je te allen tijde verlicht op pad kunt.

©Rens Blom

En hoewel het een kwestie van smaak is, zijn we ook minder gecharmeerd van de afwerking boven het achterwiel. De Mapfour N1 Air ziet er speels uit, maar biedt geen ruimte voor een fietstas, krat boodschappen of klein kind achterop. Bij de Engwe P275 ST waren we juist blij met de brede bagagedrager met een draaggewicht van 25 kilo.

Bij de Mapfour N1 Air heeft de Chinese fabrikant meer gefocust op slimme functies. Je kunt een gratis app op je smartphone installeren, waaraan je je fiets kunt koppelen via bluetooth. Vanuit de app kun je bijvoorbeeld het voorlicht aan- en uitzetten (niet heel nuttig) en de fiets softwarematig op slot zetten. Probeert iemand je fiets te stelen, dan krijg je een melding op je telefoon én klinkt er een sirenegeluid uit de luidspreker van de fiets. Dat werkt prima en is zo een mooie aanvulling op je fiets op slot zetten via een kettingslot.

Over op slot zetten gesproken: de Mapfour N1 Air heeft geen geïntegreerd slot. Ook geen simpel slot. Je doet er dus goed aan om een hangslot te regelen.

De fietservaring

Als gezegd hebben we twee – koudere – maanden gefietst op de Engwe Mapfour N1 Air. Dat is ons overwegend goed bevallen. De fiets ligt prettig op de weg, slipt niet zomaar weg en rijdt voor ons – als man van 185 centimeter lang – comfortabel. We hebben wel gemerkt dat de remmen prima werken, maar niet de meest geavanceerde zijn. Het kan dus lonen om zelf betere remmen te monteren. De e-bike heeft zeven Shimano-versnellingen, waartussen je handmatig kunt wisselen. Wij hebben vooral in de zevende versnelling gefietst, zodat we rustig kunnen trappen als de e-bike ondersteuning geeft.

©Rens Blom

Die trapondersteuning is dik in orde en gaat netjes tot 25 kilometer per uur. Met een windje tegen helpt een wat hogere trapondersteuning om alsnog soepel vooruit te komen – een typische situatie waarin je blij bent dat je op een elektrische fiets rijdt. Bij onze kortere fietstochtjes in dorpen en aangrenzende weilanden houdt de Mapfour N1 Air het circa 70 tot 80 kilometer vol op zijn 360Wh-accu. Let op: dat is dus in januari en februari geweest. In lente- en zomermaanden kan de accuduur wat beter zijn, omdat een accu meer houdt van die temperaturen. Engwe belooft zelf een accuduur van 100 kilometer. Die belofte zou dus waar kunnen zijn. De accu opladen duurt een paar uur en kan gewoon in je woonkamer aan het stopcontact – een voordeel van de uitneembare accu.  

©Rens Blom

De accu is netjes weggewerkt in het onderste frame.

Tijdens onze testperiode zijn we niet tegen problemen aangelopen. Als de fiets wel een mankement vertoont, kun je contact opnemen met Engwe. Het bedrijf biedt twee jaar garantie. Reserve-onderdelen zien we op moment van schrijven nog niet te koop staan. Houd er ook rekening mee dat je lokale fietsenmaker misschien moeite heeft met het repareren van een e-bike van een minder bekend merk dat geen samenwerkingen heeft met dealers in Nederland.

Conclusie: Engwe Mapfour N1 Air kopen?

De Engwe Mapfour N1 Air is een stoer ogende e-bike die opvallend licht is, zonder afbreuk te doen aan de bouwkwaliteit of fietservaring. De e-bike rijdt prettig, biedt een prima accuduur voor woon-werkverkeer of pleziertochtjes en heeft veel functies. Houd er wel rekening mee dat de accuduur niet uitzonderlijk lang is en dat de fiets geen geïntegreerd slot heeft. Gelet op de adviesprijs van 1500 euro – maar al een tijd te koop voor 1400 euro – vinden we dat de Engwe Mapfour N1 Air een goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt.

▼ Volgende artikel
Je digitale leven is (heel!) kwetsbaar: hoe goed ben jij beschermd?
© NongAsimo
Huis

Je digitale leven is (heel!) kwetsbaar: hoe goed ben jij beschermd?

Online veiligheid gaat allang niet meer alleen over het beschermen van je laptop of smartphone tegen virussen. Cybercriminelen richten zich niet alleen op apparaten, maar ook op jouw identiteit, bankgegevens en persoonlijke informatie. Op je complete digitale leven dus! Welke gevaren loop je en – belangrijker – hoe kun je jezelf daartegen beschermen?

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

De gevolgen van een cyberaanval kunnen ingrijpend zijn, variërend van financiële schade tot identiteitsfraude en privacylekken. Wat zijn de gevaren van vandaag de dag, en hoe kun je jezelf beschermen?

Identiteitsdiefstal: jouw gegevens in de verkeerde handen

Met zoveel persoonlijke informatie die we online delen, is identiteitsdiefstal een reëel risico geworden. Cybercriminelen kunnen je gegevens bemachtigen via datalekken, phishing of gehackte accounts. Zodra ze toegang hebben tot jouw naam, adres, burgerservicenummer of andere persoonlijke gegevens, kunnen ze zich voordoen als jou om frauduleuze leningen af te sluiten, je bankrekening te plunderen of zelfs nieuwe creditcards aan te vragen op jouw naam.

Bovendien wordt identiteitsfraude steeds vaker ingezet voor andere criminele activiteiten, zoals het witwassen van geld of het omzeilen van beveiligingsmaatregelen bij online diensten. De gevolgen kunnen ver reiken: naast financiële schade kun je ook juridische problemen krijgen als jouw identiteit wordt misbruikt voor illegale transacties.

Financiële fraude: phishing en scams

E-mails, sms'jes en nepwebsites die zich voordoen als betrouwbare instanties worden steeds overtuigender. Phishing-aanvallen proberen je te verleiden om inloggegevens of bankinformatie in te vullen. Een kleine fout kan grote financiële gevolgen hebben. Denk aan spookfacturen, nepbetalingsverzoeken of WhatsApp-fraude, waarbij criminelen zich voordoen als een bekende en je om geld vragen. Ook creditcardfraude neemt toe, waarbij criminelen jouw kaartgegevens stelen en misbruiken.

Naast phishing worden ook andere vormen van online oplichting steeds populairder, zoals investeringsfraude. Cybercriminelen lokken slachtoffers met nepaanbiedingen voor cryptovaluta, vastgoed of aandelen, en verdwijnen zodra ze je geld binnen hebben. Dit soort oplichtingspraktijken maken gebruik van psychologische manipulatie en nepgetuigenissen om betrouwbaar over te komen.

©Thawatchai Images

Dark web en datalekken: jouw gegevens verhandeld

Grote bedrijven en platforms worden regelmatig gehackt, waardoor miljoenen persoonsgegevens op straat komen te liggen. Wachtwoorden, e-mailadressen en creditcardgegevens belanden op het dark web, waar ze voor een paar euro verkocht worden aan criminelen. Wie meerdere accounts met hetzelfde wachtwoord gebruikt, loopt extra risico: één gelekt wachtwoord kan toegang geven tot meerdere diensten, zoals e-mail, sociale media en bankrekeningen.

Daarnaast kunnen cybercriminelen gestolen gegevens gebruiken om gerichte aanvallen op individuen uit te voeren. Dit kan variëren van afpersing met gelekte privéfoto's tot gerichte phishing-aanvallen waarbij criminelen zich voordoen als je bank of werkgever.

Ransomware: je bestanden gegijzeld

Ransomware is een van de gevaarlijkste cyberdreigingen van dit moment. Dit type malware versleutelt je bestanden en eist losgeld om ze weer toegankelijk te maken. Vaak beloven criminelen de bestanden vrij te geven na betaling, maar dat is geen garantie. Zonder goede bescherming kan een ransomware-aanval al je foto's, documenten en belangrijke gegevens in een klap ontoegankelijk maken.

Een toenemende trend is dubbel afpersing (double extortion). Hierbij versleutelen criminelen niet alleen je bestanden, maar dreigen ze ook om gevoelige informatie openbaar te maken als je niet betaalt. Dit kan extra druk uitoefenen op zowel particulieren als bedrijven om aan de eisen van de aanvallers te voldoen.

Gevaren van openbare wifi

Gratis wifi in cafés, hotels en luchthavens lijkt handig, maar het brengt serieuze risico's met zich mee. Cybercriminelen kunnen een openbaar netwerk manipuleren om jouw internetverkeer te onderscheppen. Denk aan afgeluisterde wachtwoorden, gestolen inloggegevens of onderschepte betaalgegevens. Zonder extra beveiligingsmaatregelen loop je ongemerkt gevaar.

Bovendien maken criminelen gebruik van zogeheten 'man-in-the-middle'-aanvallen, waarbij ze zichzelf tussen jou en de website plaatsen die je bezoekt. Zo kunnen ze jouw communicatie onderscheppen en zelfs aanpassen zonder dat je het doorhebt. Dit kan leiden tot identiteitsdiefstal of het stelen van financiële gegevens.

Hoe bescherm je jezelf tegen al deze dreigingen?

Een compleet beveiligingspakket kan je helpen om deze risico's te minimaliseren. Een oplossing zoals Bitdefender Premium Security biedt meerdere lagen bescherming tegen de moderne cyberdreigingen:

  • Bescherming tegen nieuwe en bestaande dreigingen: Of het nu gaat om malware, ransomware of virussen, Bitdefender houdt je gegevens veilig.

  • Anti-phishing bescherming: Herkent en blokkeert nepwebsites die je inloggegevens of bankinformatie willen stelen.

  • Anti-scam beveiliging: Beschermt tegen valse e-mails en verdachte websites die proberen je op te lichten.

  • VPN voor privacy en anoniem internetgebruik: Voorkomt dat hackers of bedrijven je online activiteiten volgen, ideaal voor openbare wifi-netwerken.

  • Password Manager: Houdt je wachtwoorden veilig en voorkomt dat je kwetsbaar bent voor gestolen inloggegevens.

  • Automatische updates en real-time bescherming: Voorkomt dat je slachtoffer wordt van nieuwe dreigingen door continu up-to-date te blijven.

Met de juiste bescherming verminder je het risico op identiteitsfraude, financiële schade en datalekken aanzienlijk. Cybercriminelen worden steeds slimmer, maar met goede beveiligingsmaatregelen blijf je hen een stap voor. Zorg dat je online veiligheid net zo serieus neemt als je fysieke veiligheid – want de gevolgen van een hack kunnen minstens zo ingrijpend zijn.

Bescherming: het blijft persoonlijk Niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde opties voor bescherming. Daarom kun je bij Bitdefender kiezen uit meerdere pakketten, al naar gelang wat je zelf belangrijk vindt. Klik hier om het complete beveiligingsportfolio te bekijken.