ID.nl logo
Zo maak je een buitenstopcontact
© Nick Beer
Huis

Zo maak je een buitenstopcontact

Een stopcontact in je tuin of buitenruimte kan erg praktisch zijn. Bijvoorbeeld om je elektrische grasmaaier in te prikken, of om je elektrische BBQ op aan te sluiten. Legio mogelijkheden en het aanleggen is niet per se moeilijk. Maar let wel op de veiligheid!

Op allerlei manieren kan een stopcontact bij je huis of in je tuin van pas komen. Denk aan het snoeien van een haag met een elektrische heggenschaar, of aansluiten van een fonteintje. In dit artikel lees je: Waarom je een stopcontact voor buiten moet kiezen | Hoe je de waterbestendigheid kunt checken | Alles over veilig boren | Hoe het zit met grondkabels.

Ook interessant: De multimeter: spannender dan je denkt!

Kies voor een voor buiten bedoeld stopcontact

Zoals je ongetwijfeld weet, zijn water en vocht geen al te beste combinatie met elektriciteit (en vooral niet de hoge netspanning). Je kunt onder geen enkele omstandigheid een standaard voor binnen bedoeld stopcontact gebruiken voor in de tuin. Dat is echt vragen om ellende en leidt onherroepelijk tot levensgevaarlijke situaties!

Kortom: investeer in een specifiek daarvoor bedoeld buitenstopcontact. Veelal gemaakt van grijze kunststof (al zijn er ook andere kleuren) en voorzien van een afdekklepje met veer. Heb je dat eenmaal in handen, dan wordt het tijd om de locatie van het buitenstopcontact te bepalen. Het meest eenvoudig en veiligst is een plek direct op de buitenmuur van je huis. Je kunt dan een gat van binnenuit boren en van eveneens binnen uit de bedrading koppelen.

Het allermooist is het als je het stopcontact onder een afdak (overhangend dak, onder een balkon et cetera plaatst. Daarmee hangt het stopcontact – behoudens wellicht een stevige storm – nooit direct en langdurig in de regen. Toegegeven: een buitenstopcontact moet tegen een mals buitje kunnen, maar waarom moeilijk doen?

©petrofff757 - stock.adobe.com

Zo moet het dus absoluut niet!

Tip: controleer geïnstalleerde buitenstopcontacten (en andere elektra om het huis en in de tuin) ook met enige regelmaat op functioneren en beschadigingen; vervang beschadigde zaken.

Altijd aarden en minstens een IP4-rating

Verder geldt dat je buiten altijd een geaard stopcontact moet gebruiken. En die aarddraad ook echt aan moet sluiten! Alleen dan ontstaat er een veilig geheel. Verder is het niet onverstandig de tuin-stopcontacten (en dan meteen ook maar de eventueel al aanwezige of nog aan te leggen tuinverlichting) aan een aparte groep in je meterkast te hangen. Dat biedt verschillende voordelen. Ten eerste dat áls er iets misgaat in de tuin en een zekering of aardlekschakelaar uitschakelt, je niet elders in huis ook zonder elektriciteit komt te zitten. Daarnaast kun je de buitenelektriciteit in de wintermaanden – als je toch niet buitenzit- met één schakelaar in de meterkast uitzetten. Bij aankoop van het stopcontact is het bovendien zaak om de IP-rating te checken. Minimaal is hier IP4 vereist, wat betekent dat het stopcontact tegen vocht uit elke windrichting beschermd is. Er zijn nog betere IP-ratings, maar daar betaal je wat meer voor.

©salita2010 - stock.adobe.com

De groen/gele kabel is de aarddraad en die moet voor tuin- en buitengebruik ALTIJD gebruikt worden!

Tip: Wat de aanschaf van buitenstopcontacten en andere zaken als lampen die aan de netspanning hangen adviseren we: speel op safe en ga niet bezuinigen op IP-ratings en ga ook niet voor de aanbieding van de dag (tenzij dat toevallig een bekend en betrouwbaar merk is).

Check of je mag boren in je (geïsoleerde) buitenmuur

Tijd om het buitenstopcontact te monteren. Begin met als eerste stap de elektriciteit op de groep waaraan je gaat werken uit te schakelen! De regel is verder, dat een buitenstopcontact op (tenminste) 30 centimeter van de grond geplaatst wordt. Dit in verband met opspattend water. Boor op de gewenste hoogte een gat van binnen naar buiten. Heb je een huis met geïsoleerde muren, check dan eerst of je daar überhaupt wel in mag boren.

Is het gat geboord, dan trek je elektriciteitsdraden vanaf bijvoorbeeld een stopcontact binnen (maar dan heb je dus niet het voordeel van een aparte groep) naar buiten. Of ga voor een langer traject vanaf de meterkast, waarbij je kabels in een elektriciteitsbuis onder bijvoorbeeld de vloer trekt, vanaf de aparte ‘buitengroep’.

Zoals gezegd moet je hier beslist gaan voor goede aarding (en dat is geen klemmetje op een verwarmingsbuis). Ofwel: je hebt drie kleuren draad nodig: bruin (fase), blauw (nul) en groen/geel (aarde). De bruine draad sluit je in het stopcontact aan op L, en de groen/gele op de aarde; de blauwe gaat in de overgebleven aansluiting. Schroef het stopcontact op de muur en je bent alweer klaar.

©Patryk Kosmider - stock.adobe.com

Heel fijn zo’n hypermodern en volledig geïsoleerd huis, maar het betekent wel dat niet overal zomaar rücksichtslos gaten kunt boren, altijd eerst even goed checken dus.

Tip: Het kan zijn dat er in jouw (buiten)kabel ook nog een zwarte draad voorkomt. Dat is schakeldraad die verbonden is met een schakelaar aan het begin van de kabel. Gebruik je geen schakelaar, dan kun je deze zwarte draad ook aan beide zijden onaangesloten laten.

Verdeeldoos in plaats van stopcontact, handig

Overigens is het wellicht praktischer om op de plek waar de kabels naar buiten komen géén stopcontact te plaatsen, maar een – vanzelfsprekend ook voor buitengebruik bedoelde – lasdoos. Vervolgens trek je van daaruit een buitenkabel naar het stopcontact dat je er een eindje naast plaatst. Voordeel van deze werkwijze is, dat je vanuit de verdeeldoos later nog eenvoudig bekabeling naar ofwel een ander stopcontact ofwel tuinverlichting toe kunt voegen.

Tip: vermijd verdeeldozen buiten zo veel mogelijk, maar trek kabels vanuit één centrale verdeeldoos. Liefst eentje die vrij beschermd op een buitenmuur is gemonteerd.

Grondkabel

Wil je je tuinstopcontact beslist echt in de tuin zelf op een paaltje of muurtje monteren, dan krijg je te maken met grondkabels. Ook hiervoor geldt: gebruik hiervoor alleen kabels die daar specifiek voor bedoeld zijn. De kabel moet voorzien zijn van een gevlochten stalen buitenmantel. Ja, er zijn ook goedkopere exemplaren zonder die mantel, maar dat is op termijn vragen om ellende. Een schop gaat er moeiteloos doorheen, bijvoorbeeld. Beter iets meer geld uitgeven aan langdurige kwaliteit en veiligheid, dan heb je echt een leven lang plezier van een buiteninstallatie. Verder geldt dat de grondkabel in geul van minstens 50 cm diep moet komen te liggen, dieper mag altijd!

©rocklights - stock.adobe.com

Kies voor een grondkabel voorzien van een stevige gevlochten stalen buitenmantel (die zie je niet, want verborgen onder de de grijze pvc-toplaag)

Tip: voor langere afstanden en (of) hogere stroomsterkten is een dikkere kabel nodig. Wil jij elders in de tuin elektrisch gaan barbecueën, dan is een steviger kabel noodzakelijk. De stroomsterkte is vermeld op de kabel of de verpakking ervan.

Doet-ie het of doet ie het niet?

Is al het boor- schroef en eventueel graafwerk achter de rug, dan schakel je de buitengroep (of welke groep je het buitenstopcontact ook hebt gemonteerd) in. Schakelt de automatische zekering direct af, dan zit er ergens een kortsluiting en moet je je werk stapsgewijs van begin tot eind nauwkeurig nalopen. Gebeurt er niks, dan is het tijd om een apparaat op het stopcontact aan te sluiten. Werkt dat, dan is de missie geslaagd!

Krachtige boormachine nodig?

Elke klus begint met goed gereedschap

Balkon

Ook op een balkon moet je buitenstopcontacten gebruiken. Logisch, want ook (en misschien zelfs wel juist) op iets als de tiende verdieping van een flat is de kans groot dat een stopcontact buiten te maken krijgt met inwaaiende regen. Heb je op je balkon maar heel af en toe elektriciteit nodig, dan kun je bij droog weer natuurlijk ook een verlengsnoer gebruiken.

Tip: Laat een verlengsnoer nooit (semi)permanent buiten liggen. In de nachtelijke uren ontstaat condens, wat weer tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.

Tot slot

Voor de liefhebbers is er naast het standaard stopcontact ook een scala aan ander elektrisch buitenmateriaal verkrijgbaar. Denk aan schakelaars, stopcontact en schakelaar in één behuizing enzovoort. Voor al die onderdelen geldt dat je ze onderling te allen tijde met voor buitengebruik gecertificeerde kabels moet gebruiken. Vertrouw je je eigen kunnen betreffende de aanleg van een elektrische installatie buiten of binnen niet helemaal, laat het dan door een elektricien doen. Of het in ieder geval door een dergelijk persoon na eigen aanleg controleren. Verder geldt dat je niet bang hoeft te zijn voor elektriciteit, maar wel dat je er een gezonde dosis respect voor moet hebben. Bezint eer ge begint dus, en zorg dat je basiskennis op peil is.

©Vectorup - stock.adobe.com

Tip: werkt jouw installatie niet naar behoren, dan kun je met hulp van een multimeter vaak snel achterhalen waar het probleem zit!


▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!