ID.nl logo
Review Roomba Combo i8+  - Ruzie met een robotstofzuiger
Huis

Review Roomba Combo i8+ - Ruzie met een robotstofzuiger

Het is inmiddels duidelijk dat iRobot, het bedrijf achter de populaire Roomba-stofzuigers, last heeft van de wet van de remmende voorsprong. Dat idee komt heel scherp naar voren tijdens het testen van de Roomba Combo i8+, die beschikt over de zogenaamde Combo Bin.

Conclusie

Het systeem is met 800 euro (inclusief thuisbasis, 600 euro zonder) vrij duur. Voor een paar tientjes meer kun je de veel luxere variant Roomba Combo j7+ kopen; die doet precies hetzelfde én beschikt over een systeem dat de dweil naar boven trekt zodra de stofzuiger een tapijt of vloerkleed nadert. Dan hoef je dus niet te kiezen, hoef je geen niet-dweilenzones aan te maken én wordt de kamer in één keer schoongemaakt. De Roomba Combo i8+ vult geen enkel gat in de markt en doet de Roomba-naam bovendien bepaald geen eer aan.

Plus- en minpunten
  • Kan prima stofzuigen
  • Dweilfunctie slecht uitgewerkt
  • Dweil wordt veel te nat
  • Combo Bin handmatig legen
  • Gedoe met QR-code
  • Thuisbasis zuigt water op
  • Veel te duur
  • Oud model uit 2018

Normaal gesproken brengt iRobot met de Roomba-lijn prima robotstofzuigers uit. Ja, ze zijn meestal duur, maar qua slimme functies en zuigkracht kun je je goed voorstellen waarom dat merk zo hoog staat aangeschreven. Mettertijd is het merk wat meer gaan experimenteren met extra functies en onderdelen, waardoor we op een gegeven moment ook konden dweilen met die handige apparaten. Maar uit al onze tests tot nu toe blijkt dat het dweilen nogal wat te wensen overlaat. Met de Roomba Combo i8+ bereiken we een nieuw dieptepunt.

Roomba Combo i8+ met twijfelachtige dweilfunctie

Normaal gesproken zou ik hier een uiteenzetting plaatsen van toffe opties en functies, maar ik val maar meteen met de deur in huis. De Roomba Combo i8+ zou namelijk moeten kunnen stofzuigen én dweilen. Nu gaat dat eerste nog wel goed (en toegegeven, de robot voert die taak bovengemiddeld goed uit), maar van dweilen is simpelweg geen sprake. Dat heeft alles te maken met de zogenoemde Combo Bin, een verwisselbare bak die je in de achterkant van de robot schuift. Eerst moet je de normale opvangbak eruit halen, want anders past de nieuwe Bin met dweillap niet.

Die Bin heeft in feite twee bakken: een kleine bak voor het stof en de viezigheid en een aparte waterbak. Dat werkt net als op bijvoorbeeld de Roomba Combo j7+, Hombli Smart Robot Vacuum of de Eufy Robovac X8 Hybrid. Met wat priegelwerk schuif je de dweil er aan de onderkant op. Vervolgens vul je de bak met wat water en zeep (in tegenstelling tot de Hombli mag je hier wel gewoon zeep gebruiken) en klik je hem in de Roomba Combo i8+. Dan denk je: de robotstofzuiger herkent natuurlijk meteen dat er nu een nieuwe bak in zit, maar helaas – niets is minder waar.

Een QR-code scannen… euh, wat?

Voordat je de dweilfunctie van de Roomba Combo i8+ kunt gebruiken, moet je namelijk met de camera van je smartphone een QR-code scannen. Die zit op de waterbak. Prima, doen we dat. Vervolgens wordt de Roomba-app geopend en kun je een robotstofzuiger uitkiezen die werkt met de Combo Bin. Aanvankelijk werkte dat niet, omdat ik de i8+ niet kon selecteren. Na een paar keer proberen lukte het opeens wel. Wat was er aan de hand? Nadat de robotstofzuiger zijn eerste rondje had afgerond, reed hij niet ver genoeg de thuisbasis in. Daardoor werd niet opgeladen en kon de app hem ook niet vinden.

Het feit dat je een QR-code moet scannen om de losse waterbak toe te voegen, is mijns inziens het bewijs dat deze toevoeging een latere toevoeging was. En dat niet alleen: als je de dweil en waterbak eenmaal aan de robotstofzuiger hebt gekoppeld, kan de thuisbasis (de + in de naam van de Roomba Combo i8+) de vuilbak ineens niet meer leegzuigen. Want dan zuigt die namelijk ook het achtergebleven water op. Dat resulteert in het handmatig legen van de vuilbak, wat je nou net niet wilde doen... Je hebt immers honderden euro’s meer uitgegeven aan die mooie thuisbasis.

Modern monster van Frankenstein

De Roomba Combo i8+ is een soort modern monster van Frankenstein. iRobot probeerde een handige functie toe te voegen, maar gaat finaal de mist in. Bij mijn testmodel kwam namelijk ook het probleem naar voren dat ik de robotstofzuiger niet kon starten op het moment dat de waterbak en dweil bevestigd waren. Het systeem denkt dan namelijk dat de opvangbak vol zit. En wanneer je hem op de basis parkeert (handmatig, want ook dat werkt niet meer vanuit de app), probeert die de bak leeg te zuigen. Juist, de bak met water. En al dat water sijpelt er dan aan de zijkant weer uit.

Ik heb navraag gedaan bij de Nederlandse vertegenwoordigers van iRobot en kreeg terug dat ik een van de twee recensenten ben bij wie deze problemen spelen. De PR-firma heeft van alles gedaan om me te helpen, en legde daarvoor contact met het hoofdkantoor. Het mocht niet baten. Ik heb de Roomba Combo i8+ twee keer opnieuw geïnstalleerd en de problemen blijven aanhouden. Ik heb daarna wederom contact opgenomen met iRobot en heb aangegeven dat ik wilde beginnen met schrijven. Mijn vloer is inmiddels beschadigd door het water en ik heb er al te veel tijd in zitten.

Te natte dweil op de Roomba Combo i8+

Tijdens het testen bleek al snel dat de dweil veel te nat wordt en dat er water uit het apparaat lekt. De robotstofzuiger heeft een tijdje stilgestaan (aangezien ik hem aan de praat wilde krijgen), waardoor er een plas water ontstond. Datzelfde geldt voor de basis. Wanneer ik hem daar te lang liet staan – omdat die niet wilde wegrijden zonder het water opgezogen te hebben – liep het water langzaamaan naar beneden. Ik bedoel, ik klaag wel eens vaker over hoe dweilende robotstofzuigers iets te wensen over laten, maar ik had niet gedacht dat ze nu al wraak konden nemen.

Daarnaast botst dit model nog weleens tegen stoelpoten en muren op. Je kunt je voorstellen dat ik tijdens deze testperiode ruzie met de robotstofzuiger had. Dit model komt overigens uit 2018, toen het exclusief in de Verenigde Staten verkrijgbaar was (blijkt uit onderzoek van eerdergenoemde concullega). Ik had al een vermoeden dat het systeem verouderd was vanaf het moment dat ik hem uitpakte. Bij navraag beaamde iRobots vertegenwoordiger dat vermoeden en gegeven, waardoor ik alleen maar met m’n hoofd kan schudden.

Roomba Combo i8+: laten liggen

Ondertussen blijf ik achter met de vraag voor wie de Roomba Combo i8+ is. Het systeem is met 800 euro (inclusief thuisbasis, 600 euro zonder) behoorlijk duur. Voor een paar tientjes meer kun je de veel luxere variant Roomba Combo j7+ kopen; die doet precies hetzelfde én beschikt over een systeem dat de dweil naar boven trekt wanneer de stofzuiger een tapijt of vloerkleed nadert. Dan hoef je dus niet te kiezen, hoef je geen niet-dweilenzones aan te maken en wordt de kamer in één keer schoongemaakt. Mocht je dus een Roomba met dweilfunctie willen, dan kun je beter voor de Combo j7+ gaan.

Voor ongeveer 200 euro meer heb je een robotstofzuiger met dweilfunctie die zichzelf leegzuigt en de dweilpads zelf schoonmaakt. Als je dan toch van plan bent om veel geld uit te geven...

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis