De presentatie van de Xbox One stond erg in het teken van de nieuwe console als mediacenter. Alles leuk, aardig, best en prima natuurlijk... maar wat weten we over de games dan?

Microsoft heeft dinsdag eindelijk de nieuwe Xbox voorgesteld. De nieuwe console zal Xbox One heten en is van vele markten thuis.

Tijdens het Xbox Reveal-event werd vooral nadruk gelegd op de Xbox als centrale hub voor al je entertainment, maar in zijn kern blijft het natuurlijk een spelconsole. Wat hebben we geleerd over de games?

  

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de Xbox One niet backwards compatibel zal zijn met oude games voor de Xbox 360 en de oorspronkelijke Xbox. Wil je die spellen nog kunnen spelen, dan moet je die oude consoles nog even in de televisiekast laten staan.

Spellen moeten op de harde schijf van de nieuwe console worden geïnstalleerd. Microsoft neemt hiermee actie tegen de bloeiende markt van tweedehandsgames. Je zal een spel wel nog tegen een kleine vergoeding op een tweede console kunnen installeren.

De Xbox One zal net zoals de PlayStation 4 toelaten om je spel op eender welk moment te bewaren en later weer te hervatten, zo meldt Polygon. Uiteraard zullen ook achievements weer deel uitmaken van de spelervaring en wordt de werking ervan zelfs verder uitgebreid.

De console komt later dit jaar op de markt en er zullen in het eerste jaar vijftien exclusieve titels voor het platform verschijnen. Acht daarvan zijn volledig nieuwe franchises. We kregen tijdens de presentatie al een voorproefje van wat we mogen verwachten.

Andrew Wilson, hoofd van EA Sports, beloofde een hele nieuwe spelervaring voor hun sportgames, dankzij de Ignite Engine waar FIFA 12, NBA Live, Madden 25 en UFC op zullen draaien.

Vervolgens kregen we een fragment van Forza 5 te zien, een nieuwe titel in de populaire Forza-reeks. Het racegame is tevens een launchtitel voor de Xbox One en zal vanaf dag één beschikbaar zijn.

Een veelbelovende (exclusieve) titel is Quantum Break, het nieuwe game van spelstudio Remedy, die je onder meer kent van Max Payne en Alan Wake. Afgaand op wat we te zien kregen wordt het spel een hybride combinatie van live-action cut scenes en gameplay, waarin het beïnvloeden van de tijd centraal staat.

Ten slotte kregen we nog een voorproefje van Call of Duty: Ghosts. Dit was het enige fragment waarin we echte gameplay te zien kregen. Net zoals dat nu al het geval is voor de CoD-reeks op de Xbox 360, zal ook Ghosts unieke content bevatten voor de Xbox One.

Al met al was de aandacht voor de nieuwe speltitels tijdens de presentatie ietwat beperkt. Voor meer details is het nog even wachten tot de E3-beurs volgende maand in Los Angeles.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten