Photoshop CS3 Beta
Hoewel Creative Suite 3 pas het tweede kwartaal van 2007 op de markt komt, heeft Adobe nu al een bèta van Photoshop CS3 beschikbaar gemaakt en online gezet. De bèta is tot die tijd gratis te proberen door iedereen die een licentie van CS2 (Suite of Photoshop) heeft.
Vooral de gebruikers van een Apple Macintosh met Intel-processor kijken reikhalzend uit naar het verschijnen van Adobe Creative Suite CS3. De CS2-programma’s draaien wel op een ‘Intel Mac’, maar omdat dit onder een soort emulatie (‘Rosetta’) moet gebeuren, gaat dat ten koste van de snelheid. CS2 is zo’n 30 procent trager op een Intel Mac dan op een G5 Mac, en dat is natuurlijk niet waarom je een nieuwe snellere computer koopt. Het is vooral met het oog op die gebruikers dat Adobe nu al een bèta van Photoshop CS3 online heeft gezet, al kunnen G4/G5 Mac-gebruikers daar ook gebruik van maken (het pakket is een ‘Universal Binary’), terwijl er ook een bèta is voor Windows-gebruikers. Ook die laatste groepen zien wel wat snelheidswinst, maar behalve bij het opstarten (dat gaat echt veel sneller) is dat niet zo spectaculair. Voor hen is het natuurlijk vooral interessant om nu al te kunnen spelen met de nieuwe functies van Photoshop, want nieuwe functies zijn er genoeg in CS3. De interface van Photoshop is een ook beetje aangepast, met nu een enkelvoudige rij gereedschappen aan de linkerzijde (desgewenst weer te veranderen naar twee rijen) en ‘uitklapbare’ en/of ‘automatisch verdwijnende’ paletten aan de rechterzijde. Vooral bij het werken met kleinere schermen, zoals bij laptops, zal dit handig zijn.
CAMERA RAW
Eén van de opvallendste veranderingen is Adobe Camera RAW, de ingebouwde raw-converter van Photoshop. Versie 4.0 die met Photoshop CS3 meekomt is een combinatie van de oude versie 3.6 met alle mogelijkheden van de converter in Adobe Lightroom, waardoor er sprake is van een zeer fors verschil met Photoshop CS2. Bovendien kunt u met Camera RAW niet alleen 400 verschillende raw-formaten converteren, maar kunt u het nu ook gebruiken voor het openen van jpeg’s (en tiff’s)! Voor jpeg kunt u zelfs in de voorkeuren aangeven dat dit altijd zo moet gaan. Eigenlijk is dat een hele vreemde optie, want het komt erop neer dat er een soort tweede, eenvoudiger beeldbewerkingsprogramma zit ingebouwd in Photoshop, waarmee u vrijwel alle kleur-, helderheids- en contrastcorrecties kunt doen voordat het beeld daadwerkelijk door Photoshop geopend wordt. De gedachte hierachter is waarschijnlijk dat het handig is om altijd dezelfde interface te zien bij het openen van foto’s uit een digitale camera, ongeacht of dat nu raw’s of jpeg’s zijn.
Camera RAW heeft nu maar liefst acht tabs, met daaronder een zeer groot aantal nieuwe instelmogelijkheden, zoals omzetten naar grijswaarden, een tooncurve met schuifjes, Kleurtoon/verzadiging-schuifjes, en Split Toning om duotones te maken. Vooral het Recovery schuifje, waarmee u uitgebeten lichte partijen kunt herstellen zonder de algehele belichting te moeten verminderen, vinden wij een aanwinst. Fill Light (de Shadows van Shadow/Highlight) is onze tweede favoriet. En het Vibrance-schuifje, een soort Smart Saturation waarmee Photoshop de kleurverzadiging van de minder verzadigde tinten sterker opschroeft dan de reeds verzadigde tinten, komt op onze derde plaats. Minder logisch vinden we het feit dat er nu twee Curves te vinden zijn onder het tweede tabje; een klassieke curve en een Parametric curve met schuifjes eronder. Die curves zijn namelijk onafhankelijk van elkaar in te stellen en dat is verwarrend. U zou veel tijd kwijt kunnen zijn aan het instellen van een bepaalde correctie, om er dan pas achter te komen dat de tegengestelde correctie bij de andere curve nog stond ingesteld en dus gewoon even ongedaan had hoeven worden gemaakt! Dat alle kleurgerelateerde schuifjes nu ook in kleur zijn, is wel weer heel handig. Niet iedereen weet uit zijn hoofd dat het Tint-schuifje van de Kleurtemperatuur tussen groen en magenta schuift, terwijl de kleurtemperatuur zelf voor de balans tussen blauw en geel zorgt.
SMART FILTERS
Binnen Photoshop zijn ook enkele grotere, en vele kleinere aanpassingen gemaakt. Een hele nieuwe functie is Smart Filters, waarmee het nu ook mogelijk is om filters op een ‘niet destructieve’ manier toe te passen. In verschillende commentaren wordt de vergelijking met Aanpassingslagen gemaakt, maar het is meer een nieuwe soort Laagoptie. Om van deze mogelijkheid gebruik te maken, zet u een laag eerst om naar een zogenaamd Smart Object. Dat is ook als menu bij de filters toegevoegd, al is het feitelijk een vreemde plek voor dit menu. In Photoshop CS2 zit dit onder Layers, Smart Objects, Group into New Smart Object en daar zit het in Photoshop CS3 ook nog een keer. Om het niet te verwarrend te maken, heet het bij Filter iets anders (Convert for Smart Filters), maar het is precies hetzelfde. Als u nu een filter toepast op zo’n Smart Object, wordt dat filter als een soort Laagoptie toegevoegd en dat is het verschil met CS2. In CS2 krijgt u een waarschuwing dat het Smart Object eerst weer gerenderd moet worden tot een normale laag voordat het filter kan worden toegepast. Net als iedere andere laagoptie kunt u de instellingen van een Smart Filter op elk moment weer wijzigen, kunt u de filters aan- of uitzetten, en de volgorde veranderen (eerst filter A en dan B geeft meestal een ander effect dan eerst filter B en dan A).
ZWART-WIT
Een andere volledig nieuwe optie is Image – Adjustment - Black & White. Zoals de naam al aangeeft, kunt u hiermee het beeld omzetten naar zwart-wit, en het lijkt ook sterk op de bekende Kanalenmixer waar dat ook al sinds jaar en dag prima mee gaat. ‘Black & White’ werkt echter makkelijker en subtieler, omdat u zes schuifjes hebt (niet alleen de primaire kleuren rood, groen, blauw, maar ook de secundaire kleuren magenta, geel en cyaan) en omdat er al een flink aantal ‘presets’ beschikbaar zijn. Een bijzondere mogelijkheid is dat u met de muis in het beeld kunt gaan en dan met ingedrukte muisknop naar links of rechts kunt bewegen, om zo de onderliggende tint donkerder of lichter te maken. Dat werkt verrassend intuïtief, omdat het grootste probleem van de rest van de interface is dat u de kleuren al niet meer ziet. Hoe weet je welk kleurenschuifje het beste kan worden aangepast als het voorbeeld al zwart-wit is? Een ‘voor/na’ voorvertoning zou daarom eigenlijk ook een onderdeel van de interface moeten zijn, maar die ontbreekt.
CURVES
Niet revolutionair, wel handig is de verbeterde interface van Curves. Eindelijk heeft Adobe daarin een histogram opgenomen, zodat de handelingen die u anders eerst in Levels doet nu ook direct in Curves kunnen worden gedaan. Het is ook handig dat u desgewenst alle kleurcurves in één beeld kunt zien, in plaats van dat u constant heen en weer moet schakelen tussen de verschillende kleurkanalen om te zien hoe bijvoorbeeld het klikje met het grijspuntpipet die curves heeft aangepast. Dat dit zo lang geduurd heeft illustreert wel een beetje de eigenwijsheid van Adobe, dat bijvoorbeeld ook nu nog steeds niet een simpele tool heeft gemaakt om beelden recht te zetten en dan af te snijden. Waar dat in een programma als Paint Shop Pro al jaren in één handeling gaat, moet de Photoshop CS3-gebruiker nog steeds dezelfde drietrapsroute gebruiken (meetlat over horizon trekken, roteer canvas arbitrary, crop tool selecteren en handmatig afsnijden).
UITLIJNEN
Photoshop had al de mogelijkheid om automatisch foto’s aan elkaar te plakken tot een panorama. Die functie is nu verbeterd en volautomatisch; u krijgt zelfs geen interface meer waar u handmatig nog kunt ingrijpen, zo zeker lijkt Adobe van zijn zaak. Dat is prachtig en lekker makkelijk als het allemaal goed werkt, maar het betekent ook dat er echt niets meer aan te doen valt als het programma er om de één of andere reden een keer niet in slaagt de juiste verdeling te vinden. En dat overkwam ons natuurlijk meteen bij de eerste de beste poging. De automatische stitch-functie wordt bovendien nu ook gebruikt voor de nieuwe Auto Align- en Auto Blend-functies, die bedoeld zijn voor als u meerdere foto’s van het zelfde onderwerp hebt. Stel dat u een aantal foto’s van een groepje mensen hebt gemaakt. Op de ene foto staat meneer A met zijn ogen dicht, op de andere foto is het juist mevrouw B die een gek gezicht trekt. Samenvoegen en één gezicht uit die andere foto gebruiken zou de oplossing zijn, maar is nog niet zo eenvoudig, zeker niet als u uit de hand hebt gefotografeerd waardoor de foto’s niet goed uitlijnen. Photoshop kan dat nu allemaal automatisch doen en twee of meer foto’s in lagen zodanig vervormen dat ze optimaal passen. Daarna is het maskeren om één van de gezichten uit een andere laag te halen vrij eenvoudig geworden.
SELECTIE
De selectiekwast is ook nieuw, en is een soort Magic Wand in kwastvorm. U schildert over een stuk foto heen en Photoshop selecteert automatisch dat deel wat qua kleur en helderheid bij het geschilderde deel behoort, zodat u zeer snel een redelijk goede selectie hebt. Maar daarna wordt het pas echt interessant (en dat werkt ook met andere selectiemethoden). Via Refine Edge kunt u een selectie oproepen, en vervolgens de randen sterker ‘doezelen’, het maskercontrast veranderen, de randen scherper of vloeiender maken of de selectie groter of kleiner maken. Dat kon natuurlijk allang via verschillende menu’s, maar nu ziet u ‘live’ precies wat u doet en dat is een enorme verbetering. Ook het kloonstempel is met enkele opties uitgebreid, onder andere met het doel om het uitlijnen makkelijker te maken. De wijze waarop Adobe dit heeft gedaan roept bij ons echter vraagtekens op. U krijgt een soort ‘geestbeeld’ te zien, zodat u het bronbeeld en het doelbeeld tegelijk ziet. Misschien is het een kwestie van wennen, maar waarom dit niet op dezelfde manier gedaan als bij Perspectiefpunt, waarbij de kwast een klein stukje voorvertoning wordt in plaats van een leeg rondje? Nu we het toch over Perspectiefpunt hebben: ook die is verbeterd. Het is nu mogelijk om gekopieerd materiaal in één keer over verschillende perspectiefvlakken te leggen en bovendien hoeven die vlakken nu niet meer per definitie altijd onder 90 graden te staan.
BRIDGE
Ten slotte is ook Bridge aangepast. Onder het motto ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ heeft Adobe zeer goed naar Apple Aperture gekeken en vervolgens de stacks en de loep schaamteloos gekopieerd. Toch is dat maar ten dele geslaagd. De kracht van de loep in Aperture is dat die ook werkt op thumbnails en dat is bij Bridge niet zo. U kunt de loep alleen gebruiken op een preview, dus u moet toch eerst het beeld geselecteerd hebben. Gelukkig kunnen er nu wel meerdere beelden geselecteerd zijn, zodat er meerdere previews tegelijk getoond worden, maar het is nog steeds niet zo flexibel als bij Aperture. Ook de stacks van Bridge bieden niet dezelfde functionaliteit qua sorteren en vergelijken als ze in Aperture bieden, maar ten opzichte van het oude Bridge is dit wel handiger.
Test: Johan Elzenga
PluspuntenMinpuntenConclusie
+ snelheidswinst
+ betere raw-ondersteuning
+ nieuwe niet-destructieve filters
- alleen voor geregistreerde gebruikers
- automatische stitchfunctie geeft te weinig vrijheid
- stacks en loep zijn minder handig dan die van Apple Aperture
De bèta van Photoshop CS3 laat zien dat er weer een aantal leuke nieuwe dingen aankomen, en dat het niet alleen een update is om Photoshop op full speed op Intel Macs te laten draaien. Niet alle nieuwe functies vinden we even handig, maar dat is persoonlijk en valt ook te verwachten. Adobe kan het nooit voor iedereen 100 procent perfect doen.

