ID.nl logo
Je eigen WordPress-website - Deel 2: website inrichten
© Reshift Digital
Huis

Je eigen WordPress-website - Deel 2: website inrichten

In deel 1 heb je WordPress geïnstalleerd op de webserver van je hostingprovider. Nu is het hoog tijd om de website vorm te geven en van inhoud te voorzien. Het toevoegen van teksten, afbeeldingen en video's krijg je met het dashboard van WordPress eenvoudig voor elkaar.

Deel 1 nog een keer teruglezen? Dat kan hier! En deel 3 van dit drieluik je eigen Wordpress-site bouwen vind je hier.

Tip 01: Bericht openen

De standaardvormgeving van je WordPress-site oogt nog erg basaal en bestaat uit slechts één webpagina. Verderop in dit artikel passen we dat aan door een ander thema te installeren en nieuwe pagina's toe te voegen. Allereerst voorzie je de website van inhoud, zodat er iets valt te lezen voor je bezoekers. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat er momenteel aan de website gewerkt wordt. Surf naar www.jouwwebsite.nl/wp-login.php, waarbij je 'jouwwebsite' vervangt door je eigen domeinnaam. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord van WordPress. Ga naar Berichten en klik op Hallo wereld om de inhoud van het standaardbericht te openen. Er verschijnt een soort tekstbewerker in beeld waarin je het bericht kunt opmaken. Dit noemt men een WYSIWYG-editor (What You See Is What You Get). Hiermee komt het bericht er aan de 'voorkant' hetzelfde uit te zien.

©PXimport

Tip 01 De WYSIWYG-editor van WordPress vertoont veel overeenkomsten met een reguliere tekstbewerker als Word.

Tip 02: Bericht opmaken

Het staat je vrij om de inhoud van het standaardbericht naar eigen inzicht aan te passen. Kies allereerst voor een andere titel en typ de gewenste inhoud van het bericht. Vergeet hierbij niet om de opmaakfuncties in de bovenste knoppenbalk te gebruiken. Zo maak je tekst bijvoorbeeld cursief of voeg je opsommingstekens toe. Standaard zijn niet alle functies van de knoppenbalk zichtbaar. Klik op het achterste pictogram Toolbar weergeven/verbergen om alle functies uit te vouwen. Je kunt dan onder meer de tekstkleur aanpassen en speciale karakters toevoegen.

Verder is het ook mogelijk om een uitgelichte afbeelding aan het bericht te hangen. Scrol hiervoor een stukje omlaag en klik rechtsonder op Uitgelichte afbeelding instellen. Via Bestanden selecteren kies je een afbeelding uit de Mediabibliotheek of van je eigen schijf. Je koppelt eventueel een onderschrift, alternatieve tekst en beschrijving aan de afbeelding. Bevestig tot slot met Uitgelichte afbeelding instellen. Houd er rekening mee dat het thema bepaalt wat er met de uitgelichte afbeelding gebeurt. Vaak wordt de afbeelding op de voorpagina gepubliceerd als verwijzing naar het volledige bericht. Overigens is het ook mogelijk om direct afbeeldingen aan de WYSIWYG-editor toe te voegen. Gebruik hiervoor de knop Media toevoegen.

©PXimport

Tip 02 Typ de tekst die je op de website wilt publiceren en voeg hier eventueel afbeeldingen aan toe.

Permalinks

Ieder bericht krijgt een eigen webadres. WordPress noemt dit een permalink. Standaard bestaat de url uit een willekeurig nummer of een datum met de titel van het bericht. Tijdens de opmaak van het bericht kun je de structuur van de url handmatig aanpassen, maar handiger is het om de structuur van de permalink in de instellingen vast te leggen, zodat je er geen omkijken meer naar hebt. Ga hiervoor naar Instellingen / Permalinks en bepaal welke elementen je in de url wilt opnemen. Voor veel websites is het gebruikelijk om het jaar, de maand en naam van het bericht in de url te vermelden. Is je website wat statischer, met minder actuele berichten, kies dan voor alleen de berichtnaam. Maak een keuze en klik onderaan op Wijzigingen opslaan.

©PXimport

Geef aan op welke manier je de url van nieuwe berichten wilt opbouwen.

Tip 03: Bericht publiceren

Zodra je het bericht naar tevredenheid hebt opgemaakt, is het tijd voor publicatie. Het is verstandig om een categorie aan het bericht te hangen, zo kun je berichten op een reisblog onderverdelen in de categorieën Europa, Afrika, Azië, Oceanië en Noord- en Zuid-Amerika. Zeker als je regelmatig nieuwe informatie aan je website toevoegt, is het slim om de berichten netjes in te delen. Klik aan de rechterkant op Nieuwe categorie toevoegen en bedenk een naam. Vervolgens bevestig je met Nieuwe categorie toevoegen. Verder biedt WordPress een optie om zogeheten tags aan het bericht toe te wijzen, al is dat niet verplicht. Tags zijn trefwoorden die horen bij het bericht. Schrijf je bijvoorbeeld een reisblog over een rondreis door Italië, dan kies je voor tags als zon, rondreis, Italië, Rome en strand. Wanneer je de juiste categorieën hebt gekozen, publiceer je het bericht op de website. Klik hiervoor op Bijwerken of in het geval van een nieuw bericht op Publiceren. Wil je eerst een voorbeeldweergave zien? Klik dan eerst op Wijzigingen bekijken of bij een nieuw bericht op Voorbeeld.

Tip 04: Nieuwe webpagina

Je weet nu hoe je nieuwe berichten op de hoofdpagina publiceert. Uiteraard wil je de website voorzien van meerdere pagina's. Extra webpagina's zijn met name interessant wanneer je statische informatie wilt laten zien; informatie die weinig actueel is. Veelgebruikte webpagina's zijn hiervoor bijvoorbeeld 'Over ons' of 'Contact'. Klik vanuit het dashboard van WordPress op Pagina's / Nieuwe pagina. Bedenk een paginatitel en voer de tekst in. Vergeet niet om beeld aan de tekst toe te voegen en stel eventueel een uitgelichte afbeelding in. Deze afbeelding verschijnt bij de meeste thema's als vergrote weergave boven aan de pagina. Klik op Publiceren om de pagina definitief toe te voegen.

©PXimport

Tip 04 Het toevoegen van een nieuwe pagina lijkt erg op het bewerken of toevoegen van een bericht.

Tip 05: Hoofdpagina

Nieuwe berichten belanden met het standaardthema automatisch op de homepage van je website. Dat is niet altijd de bedoeling. Misschien stel je liever een webpagina met statische informatie als toegangspoort voor je website in. Een meubelmaker die zijn diensten op een persoonlijke website aanbiedt, wil bijvoorbeeld louter reclame voor zichzelf maken. Het periodiek toevoegen van nieuwe berichten zoals bij een nieuwssite, is in deze situatie dus niet van toepassing. Gelukkig biedt WordPress de mogelijkheid om een specifieke webpagina als voorpagina weer te geven. Zorg ervoor dat de beoogde hoofdpagina gereed is (zie tip 4) en navigeer naar Instellingen / Lezen. Bij de optie Startpagina toont kies je voor Een statische pagina. Selecteer achter Voorpagina in het uitrolmenu de titel van de beoogde webpagina. Je klikt onderaan ten slotte op Wijzigingen opslaan.

©PXimport

Tip 05 Geef aan welke webpagina je als eerste wilt weergeven wanneer bezoekers naar jouw website surfen.

Tip 06: Reacties

WordPress is van oorsprong software om een eigen weblog te creëren, waarbij bezoekers reacties kunnen achterlaten. Niet iedere websitebeheerder zit daarop te wachten. Om die reden is het handig om te weten hoe je deze functie in- of uitschakelt. Open vanuit het dashboard een bericht of pagina. Klik vervolgens rechtsboven op Scherminstellingen, waarbij je controleert of er bij het onderdeel Reacties twee vinkjes staan. Scrol een stukje omlaag en zoek het vak Reacties op. Door het vinkje Reacties toestaan te verwijderen, kunnen bezoekers geen commentaar leveren op jouw bericht of pagina. Via Bijwerken sla je de wijziging op. Wil je de reactiefunctie voor de complete website uitschakelen? Ga dan naar Instellingen / Reacties en verwijder het vinkje voor Sta toe dat bezoekers kunnen reageren op nieuwe artikelen. Klik onderaan op Wijzigingen opslaan.

©PXimport

Tip 06 Indien je reacties van bezoekers niet op prijs stelt, zet je deze functie voor jouw website uit.

Tip 07: Thema wijzigen

Het thema bepaalt grotendeels hoe jouw website eruitziet en is ingedeeld. Denk hierbij aan het kleurenschema, het lettertype en de navigatiestructuur. Afhankelijk van het ingestelde thema, heb je zelfs toegang tot specifieke instellingen om de lay-out en inhoud naar je hand te zetten. WordPress beschikt over duizenden thema's die je zelfs vrijblijvend kunt uitproberen.

Klik in het dashboard-menu op Weergave en ga naar Thema's. Via Nieuw thema toevoegen bekijk je het aanbod. Klik op Eigenschapsfilter en Filters toepassen om het aanbod op kleur en indeling te sorteren. Heb je een mooi exemplaar gevonden? Zweef met de muisaanwijzer boven het thema en kies voor Voorbeeld. Wanneer je tevreden bent met hoe het thema eruitziet, bevestig je de installatie ervan met Installeren. Het geïnstalleerde thema is nog niet actief. Ga weer terug naar Weergave / Thema's en klik op Live voorbeeld om te zien hoe jouw website er met de vernieuwde vormgeving uitziet. Ben je helemaal zeker van je zaak? Kies dan linksboven voor Opslaan & activeren.

©PXimport

Tip 07 De catalogus van WordPress telt duizenden gratis thema's.

Tip 08: Thema uploaden

Naast de catalogus van WordPress zijn er elders op internet nog veel meer thema's te vinden. Er zijn voldoende gratis vindplaatsen, maar bedenk wel dat deze thema's lang niet altijd veilig zijn. Bovendien bevatten ze geregeld verkapte advertenties in de vorm van hyperlinks. Wil je een exclusiever design met meer mogelijkheden, dan kun je er ook voor kiezen om voor een exemplaar betalen. Een aanrader is bijvoorbeeld www.elegantthemes.com.

Voor een bedrag van 69 dollar (zo'n 60 euro) heb je toegang tot 87 uitstekende thema's. Heb je een mooi thema gevonden? Je hebt dan als het goed is een zip-bestand naar je pc gedownload. Door dit bestand naar het WordPress-dashboard te uploaden, is het nieuwe thema voor je website beschikbaar. Navigeer hiervoor binnen het cms naar Weergave / Thema's en klik bovenaan op Nieuwe toevoegen. Via Thema uploaden en Bestand kiezen selecteer je het zip-bestand op je harde schijf. Je klikt vervolgens op Openen, waarna je bevestigt met Nu installeren. Kies als laatste voor Activeren en bekijk het resultaat op je website. Schrik niet als je website er ietwat rommelig uitziet, want je moet het thema nog vormgeven.

©PXimport

Tip 08 Met een betaald thema creëer je een exclusiever design voor je WordPress-site.

Responsive

Tegenwoordig gebruiken we naast de computer veelal mobiele apparaten om websites te bekijken, namelijk de tablet en smartphone. Het is belangrijk dat het gebruikte thema daar rekening mee houdt. In vaktermen is je website dan responsive, waarbij het thema zich automatisch aanpast aan de beschikbare schermruimte. Je thema komt er dan op ieder scherm goed uit te zien, waarbij het met mobiele apparaten niet nodig is om in te zoomen.

Tip 09: Thema vormgeven

Nadat je het thema hebt geïnstalleerd, ga je de website wat meer opsmuk geven. Je regelt dat door alle thema-instellingen nauwkeurig door te nemen en de beschikbare opties te wijzigen. Voeg bijvoorbeeld afbeeldingen, kleuren en een ander lettertype toe. Welke instellingen er exact beschikbaar zijn, is afhankelijk van het gekozen thema. Veel thema's bieden de mogelijkheid om via de functie Customizer aanpassingen te maken. Mits beschikbaar, navigeer je daarvoor vanuit het dashboard naar Weergave / Customizer. Je ziet de huidige lay-out van je website verschijnen, waarbij je het deelvenster aan de linkerkant gebruikt om de instellingen te wijzigen. Het resultaat is direct zichtbaar! Zodra je iets wijzigt, bevestig je bovenaan met Opslaan & publiceren. Veel thema's integreren binnen het dashboard van WordPress overigens ook een eigen menu waarin je het uiterlijk van je website onder handen kunt nemen.

©PXimport

Tip 09 Met de functie Customizer voeg je bijvoorbeeld een favicon aan je website toe.

Tip 10: Menu samenstellen

Afhankelijk van welk thema je hebt gekozen, zijn er één, twee of misschien wel drie plekken beschikbaar voor het menu. Voor de navigatiestructuur op je website is het belangrijk dat je de menu's logisch indeelt. Je gebruikt hiervoor categorieën van berichten en pagina's die je in eerder in dit artikel hebt aangemaakt. Ga vanuit het dashboard naar Weergave / Menu's en bedenk een geschikte menunaam. Nadat je hebt bevestigd met Menu aanmaken, zet je aan de linkerkant een vinkje voor alle pagina's die je in het menu wilt hebben. Klik vervolgens op Aan menu toevoegen. Geef ook aan of je berichten, aangepaste links en/of categorieën aan het menu wilt toevoegen. Wijzig bij het onderdeel Menustructuur de volgorde door de menublokken te verslepen. Je geeft bij Thema locaties aan op welke plek je het zojuist aangemaakte menu wilt weergeven. Bevestig als laatste met Menu opslaan.

©PXimport

Tip 10 Je bepaalt zelf welke pagina's je in het hoofdmenu van je website wilt weergeven.

▼ Volgende artikel
Van prompt tot filmpje: zo maak je je eigen AI-video met Bing Video Creator
© yta - stock.adobe.com
Huis

Van prompt tot filmpje: zo maak je je eigen AI-video met Bing Video Creator

Overal duiken verbluffende AI-video's op; van dansende giraffen tot futuristische steden. Krijg je zin om zelf de regie in handen te nemen? Goed nieuws: met Microsoft Bing Video Creator maak je gratis je eigen korte AI-film, zonder technische voorkennis.

Wat gaan we doen

In deze workshop bekijken we hoe je met de mobiele Bing-app van Microsoft zelf korte AI-video's maakt. Je leert waar je de Video Creator vindt, hoe je prompts invoert en welke instellingen je kunt gebruiken voor snelheid en beeldverhouding. Ook laten we zien hoe je je creaties opslaat, deelt of verwijdert, en wat de huidige beperkingen zijn van deze nog jonge tool. Zo weet je precies wat je kunt verwachten en hoe je er het meeste uithaalt.

Lees ook: Handige AI-apps voor mobiel

Microsoft introduceerde eerder in 2025 de Bing Video Creator: een tekst-naar-video-generator die geïntegreerd is in de Bing-app voor Android en iOS. Er is ook een desktopversie, maar in dit artikel kijken we vooral naar de mogelijkheden van de app, die verrassend leuk is om mee te experimenteren. Iedereen kan er gratis korte AI-video's mee maken, simpelweg door een tekstprompt in te voeren. Microsofts visie is helder: het moet voor elke gebruiker mogelijk zijn om zonder kosten of technische drempels visuele verhalen te creëren.

Bing-app

Om aan de slag te gaan, download je eerst de Bing Search-app. Deze is beschikbaar voor zowel iOS als Android. Na de installatie log je in met je Microsoft-account of maak je gratis een nieuw account aan.

Inloggen is verplicht: zo kan Microsoft je verzoeken bijhouden. Ook krijg je alleen met je Microsoft-account toegang tot je video's zodra ze klaar zijn en zolang de 'houdbaarheidsdatum' niet is verstreken.

Een OpenAI- of Sora-account heb je niet nodig, al maakt Bing Video Creator wel gebruik van die onderliggende technologie. Open de Bing-app en tik rechtsonder op de vierkante knop waarin nog eens vier kleinere vierkantjes staan. Hier vind je alle ingesloten apps.

In de Bing-app tik je rechtsonder op het pictogram van alle ingesloten apps.

Afbeeldingen en video's

De gratis Bing-app van Microsoft fungeert in feite als een toegangspoort tot een reeks mobiele AI-diensten voor Weer, Afbeeldingen en Vertalen. In het aanbod staan ook twee generatieve AI-tools, zoals de Afbeelding Creator en Video Creator (of Video Maker, als je de app al wat langer gebruikt en niet tussendoor hebt geüpdatet). Die laatste is de tool waarmee je zelf AI-video's kunt genereren.

Video Creator is een van de Bing-apps.

Gebaseerd op Sora

Voor het genereren van de video's doet Microsoft in Video Creator een beroep op Sora, de videogenerator van OpenAI. Bij de introductie in februari 2024 werd Sora beschouwd als een mijlpaal in de ontwikkeling van generatieve AI. Het systeem kan realistische, vloeiend bewegende videoclips genereren van maximaal één minuut lang. Sora was aanvankelijk uitsluitend beschikbaar voor betalende ChatGPT-abonnees.

Wat Sora bijzonder maakt, is dat het niet alleen beelden creëert, maar ook een diepgaand begrip toont van objecten in relatie tot ruimte, perspectief, camerahoeken en zelfs zwaartekracht. Daardoor ogen de video's overtuigend en geloofwaardig. Wie nieuwsgierig is, kan Sora zelf verkennen via de officiële overzichtspagina van OpenAI. Daar is een aantal indrukwekkende AI-video's te zien, samen met de prompts die gebruikt werden om ze te genereren.

Voor uitgebreidere toegang heb je een Premium-account nodig, maar de voorbeeldvideo's zijn gratis te bekijken en geven al een indrukwekkend voorproefje van Sora's mogelijkheden.

Prompt: Een familie grizzlyberen aan tafel die zalmsashimi eet met stokjes.

Afbeelding Creator

Bing Video Creator is eigenlijk de logische video-uitbreiding van Bing Afbeelding Creator. Zodra je de Video Creator opent, zie je twee tabbladen: één voor video en één voor afbeelding. Beide draaien om AI-gegenereerd beeldmateriaal.

Wil je een AI-afbeelding maken, dan kies je het tabblad Afbeelding en voer je een tekstopdracht (prompt) in. Dat kan door te typen, of door heel eenvoudig op de microfoon te tikken en je prompt in te spreken. De eerste keer dat je dit doet, moet je toestemming geven om de microfoon van je smartphone te gebruiken.

Wie liever verrast wordt, kan op de knop Verras me tikken. Dan genereert Bing Afbeelding Creator automatisch een willekeurige opdracht en bijbehorende afbeelding.

Iedere prompt in Afbeelding Creator levert vier plaatjes op.

Video Creator: snel en traag

Ook bij Video Creator begin je met het invullen van een nauwkeurige beschrijving van wat je in beeld wilt brengen. Dat doe je in het promptvak, waar je je idee kunt intypen of inspreken. Hoe concreter en rijker je beschrijving, hoe beter het resultaat.

Daarna tik je op het pictogram met de schuifregelaars om naar de instellingen te gaan. Momenteel kun je daar enkel de generatiesnelheid aanpassen. Kies je voor Snel, dan is je video meestal binnen enkele minuten klaar.

De optie Standaard neemt meer tijd in beslag, soms enkele uren, maar je krijgt automatisch een melding zodra je video beschikbaar is. Voorlopig is de enige beschikbare beeldverhouding 9:16, het verticale formaat dat je kent van smartphones. Dat is logisch, aangezien je de tool op je telefoon gebruikt. Het formaat sluit ook perfect aan bij platformen zoals TikTok, Instagram Reels of YouTube Shorts.

In de instellingen kun je op dit moment alleen de creatiesnelheid aanpassen.

Video maken

Tik op Maken en laat de AI je video genereren. Terwijl de video wordt aangemaakt, kun je gewoon verder werken of nieuwe ideeën uitproberen. Zodra het filmpje klaar is, ontvang je automatisch een melding. Je kunt tot maximaal drie video-opdrachten tegelijk in de wachtrij plaatsen. Zijn alle drie je wachtrijen bezet, dan moet je wachten tot er eentje is afgerond voordat je een nieuwe kunt starten.

De gegenereerde video's zijn met slechts vijf seconden kort en bevatten geen geluid of gesproken tekst. Daarmee zijn ze vooral geschikt voor snelle visuele content, zoals memes of sociale-mediaposts. Verwacht niet dat je video's kunt maken van populaire figuren of recente politici. Als je dat toch probeert, krijg je een waarschuwing. De app is beveiligd om aanstootgevende of gevaarlijke content te blokkeren. Bovendien bevat elke creatie onzichtbare metadata die aantonen dat de video met AI is gemaakt. Toch kan het gebeuren dat er ongepaste content door de mazen van het net glipt.

De kwaliteit van de AI-filmpjes is best goed.

Duidelijke prompts

Kies je voor de gratis standaardsnelheid, dan wil je natuurlijk voorkomen dat je uren wacht op een video die uiteindelijk toch niet voldoet aan je verwachtingen. Daarom is het cruciaal om extra aandacht te besteden aan de formulering van je prompt. Wees zo specifiek mogelijk over de stijl die je voor ogen hebt.

Wil je een realistische video, een schets, of liever een cartoon in de stijl van The Simpsons? Laat geen details weg: beschrijf de achtergrond, de sfeer en de setting zo nauwkeurig mogelijk. Gebruik bijvoeglijke naamwoorden om kleuren, materialen en lichtinval aan te duiden. Moet de scène helder en kleurrijk zijn, of juist donker en mysterieus?

Je kunt zelfs eenvoudige camerabewegingen toevoegen, zoals 'zoom in' of 'pan van links naar rechts'. Al blijft de bewegingsruimte beperkt door de korte lengte van vijf seconden. Hoe levendiger en concreter de prompt, hoe beter het resultaat. In plaats van een vage omschrijving als 'een wandelend kind', kun je beter schrijven: 'een meisje van ongeveer tien jaar dat over de stoep loopt, met een rood jasje en een iets te grote, wollen muts.'

Video Creator toont een animatie tijdens het creëren van het filmpje.

Eigen creaties en ideeën

Alle AI-afbeeldingen en -video's worden door de app onderaan verzameld in het onderdeel Mijn creaties. Weet je nog niet precies wat je wilt maken, of ben je op zoek naar inspiratie? Scrol dan naar beneden. In het onderdeel Ideeën verkennen blader je door een gevarieerde selectie van door AI gegenereerde video's. Interessant is dat je niet alleen het eindresultaat ziet, maar ook telkens de prompt kunt lezen waarop de creatie is gebaseerd. Dat helpt je om je eigen AI-videoprompt scherper te formuleren.

Als je de ideeën gaat bekijken, zie je ook welke prompt er is gebruikt.

Lees ook: Zo maak je een succes van je TikTok-kanaal

Beperkingen

Je mag zowel Afbeelding Creator als Video Creator gratis gebruiken. Wel zijn er enkele beperkingen om misbruik te voorkomen en het systeem niet te overbelasten.

Met Bing Afbeelding Creator krijg je dagelijks vijftien gratis snelle creaties. Daarnaast is er de standaardmodus: die is onbeperkt, gratis en altijd beschikbaar. Deze tool werkt enkel met persoonlijke Microsoft-accounts, niet met werk- of schoolaccounts.

Ook met Bing Video Creator kun je gratis en onbeperkt AI-video's maken. Je start met tien snelle creaties per maand. Wil je daarna nog video's maken, dan schakel je automatisch over naar de standaardmodus. In dat geval kan het enkele uren duren voor je video klaarstaat. Je kunt het aantal snelle creaties verhogen door Microsoft Rewards-punten in te wisselen. Voor elke extra snelle creatie lever je honderd punten in.

In dit geval kunnen we nog zeven snellere creaties maken.

Microsoft Rewards

Je wordt eraan herinnerd dat je de mogelijkheid hebt om Microsoft Rewards-punten te gebruiken om te blijven genieten van de kortste verwerkingstijd voor Afbeelding Creator en Video Creator. Microsoft Rewards is een beloningsprogramma waarmee je punten verdient door dagelijkse activiteiten met Microsoft-producten. Op die manier wil Microsoft haar producten stimuleren. Je krijgt bijvoorbeeld punten door te zoeken met Bing, te browsen met Microsoft Edge of aankopen te doen in de Microsoft Store. Het zijn activiteiten die je misschien toch al uitvoert, maar Microsoft moedigt je zo aan binnen zijn eigen ecosysteem te blijven.

De verdiende punten kun je inwisselen voor uiteenlopende beloningen, zoals cadeaukaarten of snelle creaties via de AI-generatoren. De enige vereiste is dat je een Microsoft-account hebt. Afhankelijk van je niveau binnen het programma kun je tussen de vijftig en tweehonderdvijftig punten per dag verdienen.

Door het beloningsprogramma van Microsoft kun je extra snelle creaties maken.

Op de desktop

Nadat je op je laptop of desktop bent aangemeld bij Microsoft, surf je naar www.bing.com/images. Bovenaan kies je het tabblad Maken. Daar kun je zelf video's maken, maar ook je al gemaakte filmpjes bekijken. Daarvoor klik je op Mijn creaties. Je vindt er ook de optie Ideeën verkennen. Elk filmpje kun je openen en vergroten door er nog eens op te klikken.

Op de desktop kun je de AI-video's alleen online bekijken, maar je kunt ze niet creëren.

Opslaan en delen

De afbeeldingen en video's die je genereert, worden maximaal negentig dagen bewaard bij Bing, onder de knop Mijn creaties. Deze knop verschijnt alleen als je in de afgelopen negentig dagen een nieuwe video hebt gemaakt. Wil je de video's langer bewaren, dan moet je ze op een of andere manier zelf opslaan.

Om een video te delen, open je het filmpje en houd je je vinger op de voorvertoning. Je krijgt dan de opties Koppeling kopiëren of Delen. Met Koppeling kopiëren sla je de url van het filmpje op in het klembord, zodat je het webadres kunt plakken in een e-mail of bericht. Kies je voor Delen, dan kun je de video downloaden of rechtstreeks delen via sociale media.

Wil je de koppeling kopiëren of wil je de video delen? In het laatste geval is het ook mogelijk om de video te downloaden.

Wie film zegt, zegt...

🍿 POPCORN!

Verwijderen

Op moment van schrijven is het niet mogelijk om een specifieke video handmatig te verwijderen in Video Creator. Wil je een video toch verwijderen, dan heb je twee opties: je wacht negentig dagen tot de video automatisch verdwijnt, of je wist de volledige geschiedenis van zowel Afbeelding Creator als Video Creator.

De eenvoudigste manier om dit te doen, is via de Bing-website, terwijl je bent ingelogd. Klik rechtsboven op de menuknop (de drie streepjes) en kies Instellingen. Selecteer vervolgens Zoekgeschiedenis. Aan de rechterkant vind je daar de optie Alles wissen onder Uw zoekgeschiedenis beheren of wissen.

Om alle AI-video's te wissen, moet je de zoekgeschiedenis van Bing leegmaken.

▼ Volgende artikel
Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks

De reguliere Rockster Cross 2 van Teufel kwam afgelopen zomer op de markt. Onlangs bracht de Duitse audiospecialist in samenwerking met Fender een speciale uitvoering uit. Het fraaie 'gitaarversterkerdesign' komt grotendeels uit de koker van het bekende instrumentenmerk. Wat heeft deze bluetooth-speaker nog meer te bieden?

Fantastisch
Conclusie

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

Plus- en minpunten
  • Origineel uiterlijk
  • Solide constructie
  • Behuizing kan ietwat achterover hellen
  • Powerbankfunctie
  • 3,5mm-geluidsingang
  • Drie actieve audiodrivers
  • Lange batterijduur
  • Goede audiokwaliteit
  • Geluidsopties wijzigen in app
  • Zware behuizing
  • Duur

Wie weleens een gitaarversterker van Fender heeft gezien, weet meteen waar de vormgeving van de Fender x Teufel Rockster Cross 2 op is gebaseerd. Zo bevat het zilverkleurige speakergaas linksboven het sierlijke logo van de Amerikaanse producent. Dat is precies hoe Fender veel van zijn gitaarversterkers vormgeeft.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de bluetooth-speaker zitten er een handleiding, usb-c-oplaadkabel en draagriem in de productdoos.

Zwaar, maar toch mobiel

Met een gewicht van 2,4 kilo is deze bluetooth-speaker bepaald geen lichtgewicht. Toch neem je de Rockster Cross 2 vrij eenvoudig mee. De achterzijde bevat namelijk twee handgrepen, waardoor je voldoende grip hebt. Een andere optie is om door middel van twee karabijnhaken de bijgesloten verstelbare draagriem te bevestigen. Het uiterlijk van deze riem lijkt trouwens sprekend op een gitaarband van Fender. Handig, want je draagt dit apparaat dus met je schouder.

De behuizing is zeer sterk en kan dus absoluut een stootje hebben. Het product voldoet aan de IPx5-norm, zodat het wel een spatje regen kan verdragen. Staat de Rockster Cross 2 eenmaal op zijn plek, dan zal de speaker niet zo gauw verschuiven. Het apparaat rust namelijk op vier lange antislipvoetjes. Een interessante optie is dat je de luidspreker ietwat achterover kunt laten hellen. Zet de behuizing dan schuin neer.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de brede 'gitaarband' neem je de bluetooth-speaker makkelijk mee.

Aansluitingen

Dankzij de aanwezige bluetooth5.3-adapter verbind je vlot een smartphone of tablet. Het is bovendien mogelijk om gelijktijdig twee mobiele toestellen te koppelen. Voor oplaaddoeleinden zit er aan de achterkant een usb-c-poort met powerbankfunctie. Kortom, je laadt onderweg zo nodig jouw smartphone of smartwatch op. Achter hetzelfde klepje vind je trouwens ook een 3,5mm-geluidsingang. Hierop kun je eventueel een bekabelde audiobron aansluiten. Verder is er een behoorlijke accu ingebouwd. Teufel belooft namelijk een luistertijd van 38 uur bij een gemiddeld volumeniveau van 70 decibel. In de beschikbare ecomodus is dat zelfs naar verluidt 46(!) uur, maar dat gaat dan wel ten koste van de audiokwaliteit.

©Maikel Dijkhuizen

Achter het klepje zijn een usb-c-oplaadpoort en 3,5mm-geluidsingang verstopt.

Stevige beats

Voor een adviesprijs van maar liefst 299,99 euro mag je natuurlijk een goede audiokwaliteit verwachten. Gelukkig is dat ook het geval, want deze bluetooth-speaker levert een natuurgetrouw geluid. Twee tweeters en een behoorlijke woofer zijn verantwoordelijk voor de audioweergave. Vanwege deze verschillende actieve drivers is er een duidelijke scheiding tussen de hoge en lage tonen te horen. De muziek klinkt hierdoor erg levendig. Gebruik de Rockster Cross 2 ook gerust om een feestje te bouwen. Hij kan namelijk zeer luid spelen, waarbij de bas zich duidelijk laat gelden.

De bovenzijde telt enkele fysieke knoppen. Daarmee koppel je een nieuwe bluetooth-bron, wijzig je het volume en pauzeer je de muziek. Daarnaast kun je tussen drie geluidsmodi switchen en een tweede Rockster Cross 2 draadloos koppelen. Met laatstgenoemde opstelling luister je naar echt stereogeluid. Je gebruikt jouw smartphone optioneel als veredelde afstandsbediening. Installeer hiervoor de Teufel Go-app, waarna je diverse geluidsinstellingen naar eigen wens aanpast.

©Maikel Dijkhuizen

Deze bluetooth-speaker heeft aan de bovenzijde enkele fysieke bedieningsknoppen.

Fender x Teufel Rockster Cross 2 kopen?

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.