ID.nl logo
Haal meer uit YouTube: tips voor verborgen extra's
© Reshift Digital
Huis

Haal meer uit YouTube: tips voor verborgen extra's

Of je nu video’s bekijkt met YouTube Premium of gewoon met de gratis versie: de dienst heeft meer in huis dan alleen het afspelen van video’s. Welke verborgen extra’s heeft YouTube en hoe zorg je ervoor dat je alles uit de videodienst haalt? We laten het zien met dit artikel waarmee we gaan voor het ultieme kijkplezier.

YouTube wordt elke maand door meer dan twee miljard ingelogde gebruikers bezocht. Elke dag wordt er meer dan een miljard uur aan video’s bekeken, waarmee miljoenen weergaven worden bereikt. Op YouTube kun je je dus urenlang (eigenlijk jarenlang) vermaken. En niet alleen door naar de geüploade video’s te kijken. Je kunt er nog veel meer mee doen. YouTube heeft een groot aantal extra’s dat door veel mensen nog niet is ontdekt. Het is tijd om daar verandering in te brengen, want die extra’s, zoals het maken van gif-bestanden of afspeellijsten, maken het wereldwijde videokanaal alleen maar aantrekkelijker.

Zoeken voor pro’s

Het zoeken naar de juiste video’s op YouTube kan nauwkeuriger dan op het eerste gezicht lijkt. Je kunt een video zoeken op basis van sleutelwoorden en daarbij specifieke woorden uitsluiten. Typ de sleutelwoorden waarop je wilt zoeken, gevolgd door de sleutelwoorden die je wilt uitsluiten. Die laatste laat je voorafgaan door een minteken. Bijvoorbeeld: Natuur bomen -strand. In die zoekactie wordt ‘strand’ uitgesloten. Andersom kan ook: wil je dat de zoekresultaten een specifiek woord bevatten, dan gebruik je juist het plusteken. Bijvoorbeeld: Natuur +bomen -strand. Nog interessanter is de mogelijkheid om gebruik te maken van filters. Eerst typ je de zoekopdracht en laat je YouTube zoeken. In het zoekvenster klik je linksboven op Filters. Bij Uploaddatum kun je filteren op wanneer de gezochte video is geüpload, bijvoorbeeld Deze maand.

De kolom ernaast (Type) biedt de mogelijkheid om te sorteren op soort content, bijvoorbeeld Tv-programma of Film. Tot slot zijn er de filters categorieën Lengte en Functies. Via Lengte bepaal je of een video kort (korter dan 4 minuten) of lang is (langer dan 20 minuten). Bij Functies kun  sorteren op aanvullende eigenschappen van een video, bijvoorbeeld als je alleen 360 graden-video’s wilt zien of beelden in 4K-resolutie.

©PXimport

Nog meer zoekopties

Je kunt het zoekvak gebruiken voor aanvullende opties en hiermee de kans vergroten dat je de juiste video vindt. Zoek je een video waarin een van de twee sleutelwoorden moet terugkomen (bijvoorbeeld óf regen óf zon), dan gebruik je de volgende opdracht: regen | zon.

Je kunt ook op zoek gaan naar sleutelwoorden die alleen in een videotitel voorkomen. Gebruik hiervoor de opdracht: Intitle:. Bijvoorbeeld Intitle:zomer. Als je de titel deels kent, kun je een asterisk (*) gebruiken om het ontbrekende woord weg te laten.

Meldingen onder controle

Gelukkig kun je de regie houden over de meldingen die YouTube toont. Je bepaalt zelf op welke manier de meldingen verschijnen en welk type melding wordt getoond. Open het hamburgermenu linksboven in het venster en kies Instellingen. Klik nu op Meldingen. Bij Algemeen schakel je de meldingen uit die je niet meer wilt zien.

Wil je juist wel meldingen ontvangen, ook als YouTube niet is geopend in de browser? Activeer de optie Meldingen ontvangenin deze browser. In het vak eronder (E-mailmeldingen) bepaal je of YouTube berichten naar je e-mailadres mag sturen. Schakel alle opties uit om niet meer per e-mail te worden benaderd.

Open hierna de sectie Privacy. Wil je dat alle afspeellijsten die je zelf hebt opgeslagen, altijd privé blijven en niet op je eigen kanaal worden gedeeld? Activeer dan de optie Alle playlists die ik heb opgeslagen privé houden. Ook kun je ervoor kiezen om niet met de buitenwereld te delen op welke videokanalen je je hebt geabonneerd: activeer de optie Al mijn abonnementen privé houden.

©PXimport

Even doorlezen

Op zoek naar specifieke informatie, bijvoorbeeld in een studievideo, maar geen tijd om de hele video te bekijken? In dat geval kun je slim gebruik maken van de transcriptfunctie: deze geeft weer wat er in de video wordt uitgesproken en op welke momenten.

Klik op de knop met de drie puntjes en kies Transcript openen. Rechts verschijnt de tekst. Klik op een zin om daarnaartoe te spoelen in de video. Gaat het je alleen om de tekst, dan kun je de tijdcode ook uitschakelen. Klik op de knop met de drie verticale puntjes en kies Tijdstempels in-/uitschakelen. Je kunt de tekst ook selecteren en kopiëren, bijvoorbeeld naar een Word- of kladblok-bestand.

©PXimport

Gif’s

Gif’s (bewegende plaatjes) gaan al heel wat jaren mee en zijn nog steeds mateloos populair, bijvoorbeeld voor gebruik op Instagram of in een blog. Met een slimme truc kun je ook snel van je favoriete video een gif maken.

Open de video die je (gedeeltelijk) in een gif wilt veranderen. Ga nu naar de adresregel in de browser en verander het gedeelte www.youtube.com in www.gifyoutube.com. De rest van het adres laat je intact. Een nieuwe pagina wordt geladen en je kunt je video direct bewaren als gif-bestand of vooraf nog bewerken.

©PXimport

Starten maar

Video’s kun je eenvoudig delen, maar soms is niet de volledige video interessant of wil je juist verwijzen naar een specifiek gedeelte binnen video. Zorg ervoor dat de video automatisch start op het juiste tijdstip. Open de video en spoel deze door naar het moment dat interessant is.

Kies hierna voor Delen. Een nieuw venster wordt geopend. Plaats een vinkje bij Beginnen bij. De juiste tijdcode is al ingevuld. Je kunt deze bovendien nog aanpassen. Klik hierna op Kopiëren om de koppeling te kopiëren of deel direct met een ander netwerk via de sectie Delen.

©PXimport

Zonder internet

In combinatie met de mobiele app van YouTube (voor iOS of Android) kun je ook video’s bekijken als er even geen internet is, bijvoorbeeld in het vliegtuig. Tik in de app op Download. Je kunt hierna aangeven op welke kwaliteit de video moet worden binnengehaald: hoe hoger de resolutie, hoe meer opslag nodig is. Om de video later te bekijken, open je het onderdeel Bibliotheek.

Later bekijken

Als je een interessante video tegenkomt, maar geen tijd hebt om deze meteen te bekijken, kun je de video bewaren voor een later moment. Op de pagina waarop de video speelt, klik je op de knop Opslaan. Je kunt de video vervolgens toevoegen aan een afspeellijst of opslaan om op een later moment af te spelen (kies Later bekijken). Voor toegang tot deze video’s, klik je op het hamburgermenu en kies je Later bekijken.

©PXimport

Geschiedenis beheren

YouTube houdt bij welke video’s je bekijkt. Ook hierover heb je zelf de controle. Open het hamburgermenu (linksboven in het venster) en kies Geschiedenis. In de lijst Kijkgeschiedenis vind je een overzicht van alle bekeken items. Om de gehele lijst te verwijderen, klik je rechts in het venster op Volledige kijkgeschiedenis wissen. Je kunt de geschiedenis ook tijdelijk pauzeren: er wordt dan niet bijgehouden wat je hebt bekeken, maar je hebt de mogelijkheid om de geschiedenisfunctie later weer in te schakelen. Kies voor Kijkgeschiedenis onderbreken.

Klik op Alle geschiedenis beheren voor de volledige set aan opties. Hier kun je onder meer bepaalde tijdvakken van geschiedenis verwijderen en automatische verwijdering instellen. Klik op Activiteit verwijderenop basis van en kies Automatische verwijdering instellen. Kies vervolgens de gewenste optie, bijvoorbeeld Activiteit ouder dan 18 maanden automatisch verwijderen.

©PXimport

Snelle sneltoetsen

Geef je de voorkeur aan het toetsenbord in plaats van de muis? Je kunt YouTube ook bedienen met sneltoetsen. Zo kun je met de spatiebalk de video afspelen of pauzeren. Met de K-toets kun je een video afspelen of pauzeren in de speler. M schakelt het geluid in en uit. J spoelt 10 seconden vooruit. L spoelt 10 seconden terug. Met F krijg je de video in volledig scherm te zien. Met C schakel je de ondertiteling in. Met de komma (,) spoel je naar het volgende frame. Met de >-toets verhoogt de afspeelsnelheid, met de <-toets verlaag je die. Met 0 spring je naar het begin van de video. Met / zit je direct in het zoekvak. Met PijltjeLinks en PijltjeRechts spoel je 5 seconden vooruit en achteruit. En met PijltjeOmhoog en PijltjeOmlaag wordt het geluid verhoogd of verlaagd.

Afspeellijsten

Interessant is de mogelijkheid om afspeellijsten te maken. Hierin plaats je bijvoorbeeld video’s van eenzelfde thema of groepeer je video’s die je later nogmaals wilt bekijken. Klik rechtsboven op de afbeelding van je account en kies YouTube Studio. Een nieuw venster wordt geopend. Links in het venster kies je voor Playlists. Klik rechtsboven op Nieuwe playlist. Geef deze een naam bij Titel en bepaal hierna voor wie de afspeellijst zichtbaar is.

In het vak Zichtbaarheid kies je voor Openbaar als iedereen de afspeellijst mag bekijken of Privé als je de lijst voor uzelf wilt houden. Tot slot is er de optie Verborgen: kies deze als je de lijst alleen wilt delen met specifieke gebruikers die over de directe koppeling beschikken. Als je een video kijkt die je graag toevoegt aan een lijst, klik je op Opslaan. Plaats een vinkje bij de gewenste afspeellijst. Via dit menu kun je overigens ook een nieuwe lijst maken: kies Nieuwe playlist maken.

©PXimport

Afspeellijsten samen maken

Je kunt de afspeellijsten zelf beheren, maar ook andere gebruikers kunnen bijdragen aan de lijst. In de YouTube Studio klik je bij de afspeellijst waaraan je wilt samenwerken op de knop met de pen (Bewerken in YouTube). Klik hierna op de knop met de drie puntjes en kies Samenwerken.

Activeer de optie Bijdragers kunnen video’s aan deze playlist toevoegen. Kies ook voor Nieuwe bijdragers toestaan. Een koppeling verschijnt: klik op Kopiëren en stuur de koppeling naar de personen die je aan de afspeellijst wilt laten samenwerken. Het aantal gebruikers wordt naderhand aangegeven in de sectie Bijdragers. Bevestig door te klikken op Klaar.

Statistieken bekijken

YouTube houdt verschillende statistieken bij voor elke video, waaronder de resolutie, kwaliteit van de verbinding en welke resolutie het meest optimaal is. De statistieken worden standaard verborgen. Klik met de rechtermuisknop op het videobeeld en kies voor Statistieken voor nerds. Linksboven in het videovenster verschijnt de aanvullende informatie. Klik op het kruisje rechtsboven om het informatievenster weer te sluiten zodat je de volledige video ziet.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer