ID.nl logo
De populairste livestreamplatformen om te kijken of zelf te streamen
© Alessandro Biascioli
Huis

De populairste livestreamplatformen om te kijken of zelf te streamen

Livestreams zijn sinds de coronaperiode steeds meer mainstream geworden. Platformen waarop gebruikers bijvoorbeeld live kunnen gamen, praten met kijkers of video's kunnen kijken zijn flink gegroeid. In dit artikel bespreken we wat je bij deze diensten kunt verwachten – niet alleen als kijker, maar ook als aspirant-streamer.

In dit artikel bespreken we de volgende drie livestreamplatformen, waarop we ingaan op de kijkerservaring (bijvoorbeeld het aantal reclames en welke content erop te zien is), en wat je er als beginnend streamer kunt verwachten (hoe groot is de kans dat je ontdekt wordt, en met welke regels moet je rekening houden?):

  • YouTube Live
  • Twitch
  • Kick

Ook interessant: Maak professionele livestreams en videocalls met deze Mevo-setup!

YouTube Live

YouTube Live is op papier het grootste livestreamplatform, maar dat komt voornamelijk omdat het in de reguliere YouTube geïntegreerd is. In werkelijkheid kijkt maar zo’n 38 procent van de actieve YouTube-gebruikers weleens livestreams, blijkt uit onderzoek uit 2020.

Het handige is wel dat je livestreams achteraf bewaard worden en dus ook in de zoekresultaten kunnen opduiken. Hoewel de kans zeer klein is dat je tijdens het streamen wordt ‘ontdekt’, is er wel een reële kans dat als je je livestream naderhand uploadt, of shorts maakt met streamhoogtepunten, deze wel worden gevonden door het grote YouTube-publiek.

Steeds meer streamers streamen (deels) op YouTube, aangezien Twitch (zie hieronder) in 2023 de regel heeft geschrapt die multistreamen verbiedt. Oftewel, gebruikers mogen nu gelijktijdig uitzenden op meerdere platformen (waaronder dus ook Twitch en Kick) en hoeven dus geen keuze meer te maken. Toch kiezen niet alle Twitch-streamers ervoor om te multistreamen, voornamelijk omdat YouTube wat strenger is qua content die je mag uitzenden. Zo kun je op Twitch prima auteursrechtelijk beschermde muziek beluisteren, terwijl je daar op YouTube vaak een Content-ID-strike (waarschuwing) voor krijgt.

Drie waarschuwingen

Bij drie strikes wordt het hele kanaal verwijderd – als je streamt op een kanaal waar je ook video’s op hebt geüpload, is er dus het risico dat je ook dat kanaal kwijtraakt. Streamen op YouTube is dus voornamelijk handig voor het spelen van games of het louter kletsen met de chat; voor andere content is het wat risicovoller dan de andere platformen.

Tot slot zijn reclames op YouTube Live over het algemeen minder opdringerig dan op Twitch. Gebruikers kunnen voor de stream begint een reclame krijgen, maar tijdens de stream meestal niet. ‘Meestal’ inderdaad, want YouTube experimenteert hier sinds een aantal maanden wel mee. Een handjevol streamers heeft nu de optie gekregen om reclames gedurende de stream wél in te schakelen. Wel kunnen die (vooralsnog) na een paar seconden geskipt worden. Met het YouTube Premium-abonnement (dat 12 euro per maand kost) krijgen gebruikers geen advertenties meer te zien (zowel bij reguliere YouTube-video’s als bij livestreams).

Twitch

Twitch is een toegewijd livestreamplatform van techreus Amazon, en qua content wellicht het meest divers. Hoewel het in zijn begindagen louter een gameplatform was, is de populairste categorie momenteel Just Chatting. Oftewel, streamers die gewoon kletsen met de chat (hoewel het kijken van YouTube-video’s, een populaire bezigheid onder veel streamers, ook valt onder deze categorie).

Een belangrijk onderdeel van Twitch is dat je je kunt abonneren op streamers. Daarbij betaal je 4 euro per maand, waarna je onder meer toegang krijgt tot gepersonaliseerde emoji's, oude livestreams van de gebruiker terug kunt kijken en geen reclames meer tijdens uitzendingen van die streamer krijgt.

Twitch bevat veel meer reclames dan YouTube. Ze worden zowel voor, als tijdens de stream getoond en kunnen niet door streamers worden uitgeschakeld. Wel kunnen ze de frequentie zelf instellen. Vooral bij grote streamers zijn er vaak behoorlijk wat advertenties; soms gaat het zelfs om vijftien minuten reclame per uur. Die verschijnen dan bijvoorbeeld in vijf blokken van telkens drie minuten aan reclames, die je niet kunt overslaan. Als je meerdere streamers kijkt, kun je overwegen om Twitch Turbo aan te schaffen. Dat kost 12 euro per maand, en zorgt ervoor dat je iedere stream zonder advertentie-onderbrekingen kunt bekijken.

Kanaalpuntensysteem

Een unieke functie van Twitch is het kanaalpuntensysteem. Als je een stream kijkt, krijg je automatisch om de zoveel tijd wat kanaalpunten. Wat (en of) je ervoor terugkrijgt, ligt aan de streamer. Die kunnen zelf beloningen bepalen waar kijkers hun punten aan kunnen uitgeven. Dat kan bijvoorbeeld gaan om de mogelijkheid om een geluidseffectje in de stream af te spelen, maar er zijn ook streamers die fysieke beloningen aanbieden voor je kanaalpunten – bijvoorbeeld door een pizza bij je huis te laten bezorgen.

Twitch heeft tot slot een betere 'onmiddellijke ontdekbaarheid' dan YouTube, aangezien op de voorpagina regelmatig kleine streamers worden uitgelicht. Daarnaast kun je tijdens het livestreamen direct een clip maken van een leuk moment. De leukste clips kun je uitlichten, en ook die kunnen als je geluk hebt op de voorpagina getoond worden.

Ga je beginnen met streamen?

Zorg dan voor een goede lamp om optimaal in beeld te komen!

Kick

Kick is van deze drie het nieuwst, aangezien dit platform nog maar drie jaar geleden is opgezet, maar doet hard zijn best om snel aan populariteit te winnen. Dat lukt voornamelijk door veel grote streamers voor monsterbedragen op te kopen. De voormalig grootste Twitch-streamer, xQc, kreeg bijvoorbeeld een contract ter waarde van 100 miljoen dollar om over te stappen naar Kick.

Kick kan dat soort bedragen betalen, omdat het is gefinancierd door een aantal grote Australische gokbedrijven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het platform flink de nadruk legt op gokstreams. Die worden prominent geadverteerd op de voorpagina (al kun je de aanwezigheid van de gokcategorie in de instellingen verbergen), en veel ‘gekochte’ streamers spelen als onderdeel van hun contract dan ook geregeld gokspellen op de sites van de geldschieters.

Wilde Westen

Desondanks kun je er in principe alles op livestreamen. Althans, mits je de huisregels niet overtreedt, al staat Kick erom bekend dat deze niet erg streng worden gehandhaafd en dat de consequenties voor het schenden van de regels ook veel milder zijn (met hoogstens een schorsing van een dag of twee). Kick wordt dan ook vaak het ‘Wilde Westen’ onder de livestreamplatformen genoemd.

Verder probeert Kick zijn platform aanlokkelijk te maken door geheel geen reclames te tonen. Wat daarnaast voor veel streamers belangrijk is, is dat Kick relatief weinig inkomsten zelf inhoudt. Het platform belooft dat 95 procent van het geld dat kijkers via het platform overmaken, rechtstreeks op de bankrekening van de streamer terechtkomt. Ter vergelijking: YouTube pakt dertig procent, en Twitch zelfs vijftig procent van al het geld dat kijkers aan de streamers overmaken.

Daarnaast is Kicks algoritme (mede door het relatief lage aantal gebruikers) goed afgestemd op onbekende streamers, waardoor het regelmatig voorkomt dat een streamer met een handjevol kijkers aan je wordt aanbevolen. Goed nieuws als je net begint met streamen dus, al moet hierbij wel de kanttekening geplaatst worden dat het Nederlandse publiek nog zeer klein is. Als je in het Engels streamt, maak je veel meer kans om op Kick ontdekt te worden.


🖥️Streams kijken doe je natuurlijk op een mooie monitor!👇🏻
▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: