ID.nl logo
De populairste livestreamplatformen om te kijken of zelf te streamen
© Alessandro Biascioli
Huis

De populairste livestreamplatformen om te kijken of zelf te streamen

Livestreams zijn sinds de coronaperiode steeds meer mainstream geworden. Platformen waarop gebruikers bijvoorbeeld live kunnen gamen, praten met kijkers of video's kunnen kijken zijn flink gegroeid. In dit artikel bespreken we wat je bij deze diensten kunt verwachten – niet alleen als kijker, maar ook als aspirant-streamer.

In dit artikel bespreken we de volgende drie livestreamplatformen, waarop we ingaan op de kijkerservaring (bijvoorbeeld het aantal reclames en welke content erop te zien is), en wat je er als beginnend streamer kunt verwachten (hoe groot is de kans dat je ontdekt wordt, en met welke regels moet je rekening houden?):

  • YouTube Live
  • Twitch
  • Kick

Ook interessant: Maak professionele livestreams en videocalls met deze Mevo-setup!

YouTube Live

YouTube Live is op papier het grootste livestreamplatform, maar dat komt voornamelijk omdat het in de reguliere YouTube geïntegreerd is. In werkelijkheid kijkt maar zo’n 38 procent van de actieve YouTube-gebruikers weleens livestreams, blijkt uit onderzoek uit 2020.

Het handige is wel dat je livestreams achteraf bewaard worden en dus ook in de zoekresultaten kunnen opduiken. Hoewel de kans zeer klein is dat je tijdens het streamen wordt ‘ontdekt’, is er wel een reële kans dat als je je livestream naderhand uploadt, of shorts maakt met streamhoogtepunten, deze wel worden gevonden door het grote YouTube-publiek.

Steeds meer streamers streamen (deels) op YouTube, aangezien Twitch (zie hieronder) in 2023 de regel heeft geschrapt die multistreamen verbiedt. Oftewel, gebruikers mogen nu gelijktijdig uitzenden op meerdere platformen (waaronder dus ook Twitch en Kick) en hoeven dus geen keuze meer te maken. Toch kiezen niet alle Twitch-streamers ervoor om te multistreamen, voornamelijk omdat YouTube wat strenger is qua content die je mag uitzenden. Zo kun je op Twitch prima auteursrechtelijk beschermde muziek beluisteren, terwijl je daar op YouTube vaak een Content-ID-strike (waarschuwing) voor krijgt.

Drie waarschuwingen

Bij drie strikes wordt het hele kanaal verwijderd – als je streamt op een kanaal waar je ook video’s op hebt geüpload, is er dus het risico dat je ook dat kanaal kwijtraakt. Streamen op YouTube is dus voornamelijk handig voor het spelen van games of het louter kletsen met de chat; voor andere content is het wat risicovoller dan de andere platformen.

Tot slot zijn reclames op YouTube Live over het algemeen minder opdringerig dan op Twitch. Gebruikers kunnen voor de stream begint een reclame krijgen, maar tijdens de stream meestal niet. ‘Meestal’ inderdaad, want YouTube experimenteert hier sinds een aantal maanden wel mee. Een handjevol streamers heeft nu de optie gekregen om reclames gedurende de stream wél in te schakelen. Wel kunnen die (vooralsnog) na een paar seconden geskipt worden. Met het YouTube Premium-abonnement (dat 12 euro per maand kost) krijgen gebruikers geen advertenties meer te zien (zowel bij reguliere YouTube-video’s als bij livestreams).

Twitch

Twitch is een toegewijd livestreamplatform van techreus Amazon, en qua content wellicht het meest divers. Hoewel het in zijn begindagen louter een gameplatform was, is de populairste categorie momenteel Just Chatting. Oftewel, streamers die gewoon kletsen met de chat (hoewel het kijken van YouTube-video’s, een populaire bezigheid onder veel streamers, ook valt onder deze categorie).

Een belangrijk onderdeel van Twitch is dat je je kunt abonneren op streamers. Daarbij betaal je 4 euro per maand, waarna je onder meer toegang krijgt tot gepersonaliseerde emoji's, oude livestreams van de gebruiker terug kunt kijken en geen reclames meer tijdens uitzendingen van die streamer krijgt.

Twitch bevat veel meer reclames dan YouTube. Ze worden zowel voor, als tijdens de stream getoond en kunnen niet door streamers worden uitgeschakeld. Wel kunnen ze de frequentie zelf instellen. Vooral bij grote streamers zijn er vaak behoorlijk wat advertenties; soms gaat het zelfs om vijftien minuten reclame per uur. Die verschijnen dan bijvoorbeeld in vijf blokken van telkens drie minuten aan reclames, die je niet kunt overslaan. Als je meerdere streamers kijkt, kun je overwegen om Twitch Turbo aan te schaffen. Dat kost 12 euro per maand, en zorgt ervoor dat je iedere stream zonder advertentie-onderbrekingen kunt bekijken.

Kanaalpuntensysteem

Een unieke functie van Twitch is het kanaalpuntensysteem. Als je een stream kijkt, krijg je automatisch om de zoveel tijd wat kanaalpunten. Wat (en of) je ervoor terugkrijgt, ligt aan de streamer. Die kunnen zelf beloningen bepalen waar kijkers hun punten aan kunnen uitgeven. Dat kan bijvoorbeeld gaan om de mogelijkheid om een geluidseffectje in de stream af te spelen, maar er zijn ook streamers die fysieke beloningen aanbieden voor je kanaalpunten – bijvoorbeeld door een pizza bij je huis te laten bezorgen.

Twitch heeft tot slot een betere 'onmiddellijke ontdekbaarheid' dan YouTube, aangezien op de voorpagina regelmatig kleine streamers worden uitgelicht. Daarnaast kun je tijdens het livestreamen direct een clip maken van een leuk moment. De leukste clips kun je uitlichten, en ook die kunnen als je geluk hebt op de voorpagina getoond worden.

Ga je beginnen met streamen?

Zorg dan voor een goede lamp om optimaal in beeld te komen!

Kick

Kick is van deze drie het nieuwst, aangezien dit platform nog maar drie jaar geleden is opgezet, maar doet hard zijn best om snel aan populariteit te winnen. Dat lukt voornamelijk door veel grote streamers voor monsterbedragen op te kopen. De voormalig grootste Twitch-streamer, xQc, kreeg bijvoorbeeld een contract ter waarde van 100 miljoen dollar om over te stappen naar Kick.

Kick kan dat soort bedragen betalen, omdat het is gefinancierd door een aantal grote Australische gokbedrijven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het platform flink de nadruk legt op gokstreams. Die worden prominent geadverteerd op de voorpagina (al kun je de aanwezigheid van de gokcategorie in de instellingen verbergen), en veel ‘gekochte’ streamers spelen als onderdeel van hun contract dan ook geregeld gokspellen op de sites van de geldschieters.

Wilde Westen

Desondanks kun je er in principe alles op livestreamen. Althans, mits je de huisregels niet overtreedt, al staat Kick erom bekend dat deze niet erg streng worden gehandhaafd en dat de consequenties voor het schenden van de regels ook veel milder zijn (met hoogstens een schorsing van een dag of twee). Kick wordt dan ook vaak het ‘Wilde Westen’ onder de livestreamplatformen genoemd.

Verder probeert Kick zijn platform aanlokkelijk te maken door geheel geen reclames te tonen. Wat daarnaast voor veel streamers belangrijk is, is dat Kick relatief weinig inkomsten zelf inhoudt. Het platform belooft dat 95 procent van het geld dat kijkers via het platform overmaken, rechtstreeks op de bankrekening van de streamer terechtkomt. Ter vergelijking: YouTube pakt dertig procent, en Twitch zelfs vijftig procent van al het geld dat kijkers aan de streamers overmaken.

Daarnaast is Kicks algoritme (mede door het relatief lage aantal gebruikers) goed afgestemd op onbekende streamers, waardoor het regelmatig voorkomt dat een streamer met een handjevol kijkers aan je wordt aanbevolen. Goed nieuws als je net begint met streamen dus, al moet hierbij wel de kanttekening geplaatst worden dat het Nederlandse publiek nog zeer klein is. Als je in het Engels streamt, maak je veel meer kans om op Kick ontdekt te worden.


🖥️Streams kijken doe je natuurlijk op een mooie monitor!👇🏻
▼ Volgende artikel
Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP
Huis

Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP

Zwarte huishoudelijke apparaten veroveren het interieur. Ze ogen stijlvol, tijdloos en passen perfect bij de moderne woontrends. Tijdens Black Friday scoor je bij EP twee zwarte toppers van Samsung met slimme technologie en krachtig design. Ontdek waarom zwart het nieuwe wit is!

Partnerbijdrage - in samenwerking met EP

De tijd dat de wasruimte een rommelhok was waar je zo snel mogelijk weer uit vluchtte, is voorbij. Steeds meer huishoudens maken er juist een plek van die gezien mag worden. Want waarom zou het mooier, rustiger en stijlvol kunnen zijn in de woonkamer, maar niet daar waar je wekelijks uren met wasgoed in de weer bent? De nieuwste trend is dan ook overduidelijk: zwarte apparatuur maakt de wasruimte volwassen. Niet schreeuwerig, niet druk, maar gewoon strak, rustig en een tikje hotel-chic.

En precies dát laat EP tijdens Black Friday zien met twee stijlvolle toppers van Samsung in diep zwart: de WW11DG6B25LBU3 SuperSpeed-wasmachine en de DV90DG6845LBU3 warmtepompdroger. Geen saaie witte wasbeesten meer, maar apparaten die je met plezier in het zicht zet.

Waarom zwart zo goed werkt

Wit was decennialang de standaard, maar het voelde ook altijd een beetje… veilig. Zwart daarentegen heeft karakter. Het brengt rust in ruimtes met hout, beton of staal, en past moeiteloos in moderne interieurs. Het oogt minder aanwezig, zachter zelfs, en daarmee krijgt de wasruimte ineens dezelfde ontwerptaal als de keuken of woonkamer. Samsung speelt daar slim op in met donkere uitvoeringen die mat zijn, subtiel afgewerkt, en absoluut niet schreeuwen om aandacht. Ze zijn de aandacht.

©Samsung

Stijl ontmoet snelheid

Neem de Samsung WW11DG6B25LBU3, of in gewone mensentaal de AI SuperSpeed 6000-serie. Onder die zwarte behuizing schuilt een werkpaard met 11 kilo trommelcapaciteit: ideaal voor gezinnen die niet elk moment van de dag willen draaien. Dankzij het SuperSpeed-programma is een volle lading in slechts 39 minuten klaar. Even douchen, koffie zetten, klaar.

Maar wat 'm echt bijzonder maakt, is de combinatie van slimme technologieën. AI EcoBubble laat wasmiddel al op lagere temperatuur krachtige bubbels vormen die dieper in de vezels dringen. Daardoor lossen vlekken makkelijker op, zonder dat je heet hoeft te wassen, wat je kleding én je energierekening ten goede komt. De SpaceMax-trommel geeft je 11 kilo inhoud zonder dat de machine zelf groter wordt, dus méér laadruimte zonder een log apparaat in de wasruimte.

Dankzij de SmartThings-app kun je je wasjes plannen, starten en volgen vanaf je smartphone. Het AI Control-display herkent je gewoontes, doet wasprogramma-suggesties en koppelt zelfs automatisch met je droger, zodat die direct het juiste droogprogramma kiest.

©Samsung

Droog slim, droog zacht, droog zuinig

En dan de Samsung DV90DG6845LBU3, oftewel de Bespoke Droger AI Dry+ 6000-serie warmtepompdroger. Net als de wasmachine uitgevoerd in diep zwart, zodat ze samen een setje vormen. De droger heeft een capaciteit van 9 kilo, dus ook dekbedhoezen, handdoeken of de weekwas van het hele huishouden gaan er zonder gedoe in. Omdat het een warmtepompdroger is met energielabel A, draait hij zuinig: je merkt het verschil vooral in je stroomverbruik over een heel jaar.

Wat 'm slim maakt, is AI Dry+. De droger meet tijdens het drogen voortdurend hoe vochtig de was nog is en welke stoffen erin zitten. Vervolgens past hij automatisch de temperatuur en de droogtijd aan. Resultaat: kleding droog, maar niet kapot gedroogd; minder kreuk, minder krimp, minder onnodige minuten draaien. Daar bovenop leert AI Control welk soort was jij het meest hebt en welke programma's je meestal kiest. De droger stelt dan zelf de meest logische optie voor. En via SmartThings kun je gewoon op je telefoon zien hoe ver hij is of alvast iets inplannen; handig als je toch al beneden op de bank ligt.

©Samsung

Een duo dat klopt

Samen vormen de wasmachine en de droger een logische set. Ze delen dezelfde kleur, dezelfde matte afwerking en hetzelfde rustige display, waardoor ze direct aanvoelen als één geheel. Dat maakt het niet alleen mooi om naar te kijken, maar ook overzichtelijk in het gebruik: je weet meteen waar welke bediening zit en hoe alles werkt. Plaats je ze naast elkaar, dan krijg je een strakke, horizontale lijn; stapel je ze, dan houd je juist vloeroppervlak vrij.

Belangrijker nog is wat er onder die stijlvolle vormgeving gebeurt. Zowel de wasmachine als de droger zijn ontworpen om efficiënt met energie om te gaan en slim mee te bewegen met jouw ritme. De AI-functies leren welke programma's je het meest gebruikt en stemmen instellingen automatisch daarop af. Dat scheelt tijd, gedoe en onnodig energieverbruik. Het is apparatuur die niet alleen mooi staat, maar ook op de lange termijn prettig blijft werken. Ook als je gezin groeit, je schema verandert of als je simpelweg minder zin hebt om na te denken over programma's en instellingen.

Black Friday maakt stijl bereikbaar

Als je al langer twijfelt of het tijd is voor nieuwe apparatuur, dan is dit het moment. EP staat bekend om echte service en échte kennis: je koopt niet zomaar een doos, je kiest wat past. Tijdens Black Friday zijn de Samsung WW11DG6B25LBU3 en de DV90DG6845LBU3 extra scherp geprijsd. En zo wordt dat hotelgevoel opeens iets dat gewoon bij jou thuis kan staan.

Ontdek meer zwarte apparaten bij EP

Geef je wasruimte het karakter dat je huis al lang heeft
▼ Volgende artikel
Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)
Huis

Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)

Wie slim shopt, doet het nu. Tijdens Black Friday biedt Dyson forse kortingen op zijn populairste producten – van draadloze stofzuigers tot haarstylingtools met intelligente luchtstroom. Een unieke kans om echte Dyson-kwaliteit in huis te halen, met kortingen die oplopen tot honderden euro’s.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Dyson

Black Friday is hét moment om slimme investeringen te doen. Niet alleen in apparaten die je huishouden lichter maken, maar ook in tools die je dagelijkse routine nét dat beetje beter laten verlopen. Dyson bewijst opnieuw dat technologie en design perfect hand in hand kunnen gaan. Van baanbrekende stofzuigers tot innovatieve haarstylingtools: deze vier toppers zijn tijdelijk extra scherp geprijsd.

Onverslaanbare zuigkracht: de Dyson Gen5detect Absolute

Wie eenmaal met een Dyson heeft gestofzuigd, weet dat het moeilijk is om terug te gaan. De Gen5detect Absolute is het vlaggenschip onder de draadloze stofzuigers, uitgerust met de krachtigste motor die Dyson ooit bouwde. Dankzij de Hyperdymium-motor, die met 135.000 toeren per minuut draait, levert hij tot 250 Air Watts aan zuigkracht – goed voor zelfs het hardnekkigste vuil. De laser-technologie in de Fluffy Optic-vloerzuigmond maakt microscopisch stof zichtbaar dat je normaal over het hoofd ziet, terwijl het HEPA-filter 99,99 procent van de deeltjes tot 0,1 micron opvangt.

©Dyson

Met een looptijd tot zeventig minuten en een verrassend lichte behuizing is dit de ultieme draadloze alleskunner voor elk type vloer. Tijdens Black Friday daalt de prijs van 929 naar 629 euro, een buitenkans voor wie altijd al het beste van het beste wilde.

Check de deal hier!


Slimmer schoonmaken met de Dyson V15 Detect Absolute

Mag het iets compacter, maar niet minder slim? Dan is de V15 Detect Absolute het model dat precies de juiste balans biedt tussen kracht en gebruiksgemak. Ook hier laat de laser-technologie precies zien waar stof zich verstopt, terwijl de zuigkracht van 240 Air Watts en de Digital Motorbar-borstel moeiteloos haren en vuil verwijderen.

©Dyson

Met een accuduur tot een uur en automatische zuigkrachtregeling is dit de perfecte keuze voor gezinnen, huisdiereigenaren of wie gewoon houdt van een vlekkeloos huis. De Black Friday-korting van 799 naar 499 euro maakt het bovendien een bijzonder aantrekkelijke deal!

Check de deal hier!


Van schoon huis naar perfect haar: Dyson Airwrap ID Multi-styler

Dyson-technologie stopt niet bij de drempel van je woonkamer. De Airwrap ID Multi-styler tilt haarstyling naar een nieuw niveau, zonder extreme hitte. Met de Coanda-luchtstroomtechnologie stylet, droogt en vormt hij je haar met lucht in plaats van hitte, waardoor het haar glad en glanzend blijft zonder schade. Dankzij slimme sensoren en de MyDyson-app wordt de warmte en luchtstroom automatisch aangepast aan jouw haartype, of je nu steil, golvend of krullend haar hebt.

©Dyson

De nieuwe Ceramic Pink-editie is bovendien een lust voor het oog: elegant, modern en typisch Dyson. Nu tijdelijk geen 549 maar 399 euro, en voor dat geld haal je een serieus salonwaardige tool in huis!

Check de deal hier!


Professioneel resultaat met de Dyson Airstrait

Wie liever een stijltang gebruikt, ontdekt in de Dyson Airstrait een geheel nieuwe manier van stylen. Geen hete platen, maar een krachtige luchtstroom die het haar droogt én glad maakt in één beweging. De intelligente warmteregeling controleert de temperatuur dertig keer per seconde om je haar te beschermen tegen oververhitting, terwijl de Hyperdymium-motor met 106.000 toeren per minuut zorgt voor directe resultaten.

©Dyson

Het resultaat: glanzend, soepel haar zonder pluizen, met behoud van volume en veerkracht. In het elegante blauw-koperen ontwerp is het ook nog eens een beauty op je kaptafel. Nu voor 349 in plaats van 499 euro!

Check de deal hier!


Profiteer nú van dikke Dyson-deals!

Of je nu je huis wilt upgraden of je kapsel wilt perfectioneren, Black Friday is hét moment om in actie te komen. Dyson combineert innovatie, duurzaamheid en design als geen ander merk, en de huidige kortingen maken het extra verleidelijk om die stap te zetten.

Meer Dyson-deals?

Ga dan snel naar de Black Friday-pagina en profiteer!