ID.nl logo
Google Drive en SkyDrive: Uw bestanden in de cloud
© CIDimport
Huis

Google Drive en SkyDrive: Uw bestanden in de cloud

Gebruikt u meerdere apparaten om bestanden op te slaan? Google Drive en SkyDrive maken uw digitale leven stukken comfortabeler! Beide online opslagdiensten synchroniseren data tussen uw computer, notebook, tablet en smartphone. Dezelfde documenten, muziek, foto’s en video’s staan dus overal voor u klaar.

©CIDimport

Google Drive

Enkele maanden geleden rolde Google zijn eigen online opslagdienst uit. Iedere gebruiker krijgt met Google Drive gratis 5 GB toegewezen om eigen bestanden te bewaren in de cloud. Hiervoor hebt u alleen maar een computer of ander apparaat nodig, waarmee u via een browser toegang hebt tot het web. Gaat u een stapje verder, dan gebruikt u Google Drive ook om bestanden tussen verschillende apparaten te synchroniseren. Als u bijvoorbeeld een filmpje hebt bewerkt op uw notebook, is hetzelfde bestand ook direct op uw computer beschikbaar. Om de synchronisatie te regelen, installeert u een programma of app op ieder apparaat. In deze workshop leest u precies hoe dat werkt.

1. Inloggen

Met een Google-account hebt u toegang tot de online opslagdienst. Zo nodig registreert u zichzelf bij https://accounts.google.com. Als u eenmaal bent ingelogd, klikt u bovenaan op Documenten. Kies daarna rechtsboven voor Aan de slag, 5 GB gratis. De webomgeving van Google Drive verschijnt op uw scherm.

 

©CIDimport

2. Bestanden uploaden

Met Google Drive beheert u eigenlijk een harde schijf op internet. U bepaalt zelf welke data u daarop bewaart. Klik naast MAKEN op de rode knop Uploaden. Via Bestanden opent er een nieuw venster. Blader naar de juiste map en selecteer alle bestanden die u online wilt opslaan. Via Openen stuurt u alle gegevens naar de server van Google. Afhankelijk van de dataomvang, kan dat wel een tijdje duren. U ziet de bestanden na afloop van de uploadtaak in Google Drive verschijnen. Om overzicht te houden, is het slim om documenten, foto’s, muziek en video’s in mappen te bewaren. U klikt hiervoor achtereenvolgens op MAKEN en Map. De bestanden sleept u vervolgens naar de zojuist toegevoegde map.

 

©CIDimport

3. Online werken

U downloadt bestanden op ieder moment vanaf Google Drive naar een lokale pc. Dat is bijvoorbeeld handig als u muziek wilt luisteren of wanneer u iets wilt bewerken. U gebruikt het contextmenu onder de rechtermuisknop, als u een bestand wilt downloaden. Overigens is dat voor veel bestandstypen niet nodig, omdat u ze rechtstreeks opent in de webomgeving van Google Drive. Onder meer foto’s, Word-documenten, mp4-films en pdf’jes bekijkt u in de browser. Een pluspunt, want downloaden kost alleen maar tijd. U kunt daarnaast online nieuwe documenten, presentaties, spreadsheets, formulieren en tekeningen aanmaken. Upload- en downloadtaken zijn op die manier overbodig. Misschien kent u deze functie nog wel onder de noemer Google Documenten. In feite is Google Drive hierop een uitbreiding. Klik op MAKEN en beslis welk bestand u wilt creëren.

 

©CIDimport

4. Delen

Vanuit de webinterface van Google Drive deelt u gemakkelijk bestanden met bekenden. Klik met de rechtermuisknop op een bestand en kies voor Delen. Via e-mail nodigt u personen uit om het bestand te bekijken of zelfs te bewerken. U deelt als alternatief een openbare url op sociale netwerken als Facebook of Twitter. Het is daarvoor wel nodig om de toegangsrechten aan te passen. Klik op Wijzigen en kies voor Iedereen met de link. Geef bij Toegang ook aan of personen het bestand mogen bewerken. Klik daarna op Delen en opslaan. Sluit het venster met Gereed. De deelfunctie stelt u in staat om met anderen samen te werken aan hetzelfde document. Nuttig als u bijvoorbeeld gelijktijdig een Word-document wilt aanpassen. Voor overleg gebruikt u eventueel het chatvenster aan de rechterzijde.

 

©CIDimport

5. Programma installeren

Google Drive komt pas echt tot zijn recht wanneer u de dienst inzet als tussenstation om bestanden tussen verschillende apparaten te synchroniseren. Voor deze functie installeert u een programma op één of meerdere pc’s. Dit programma voegt een nieuwe map aan het Bureaublad toe. Alle bestanden die u hierin stopt, kopieert Google Drive automatisch naar andere pc’s waarop hetzelfde programma actief is. Extra veilig dus, want in feite bewaart u met deze methode verschillende backups. Klik in de webomgeving linksonder op Google Drive downloaden. Er is ondersteuning voor Windows en Mac OS X. Klik vervolgens op Download Google Drive en bevestig met Accept and Install de gebruikersvoorwaarden. Bevestig met Uitvoeren en start de installatie. Na een paar seconden staat het programma op uw computer.

 

©CIDimport

6. Synchronisatie instellen

Na de installatie verschijnt er een inlogvenster op uw scherm. Vul uw Google- gebruikersnaam en -wachtwoord in. Bevestig met Aanmelden. Het programma weet nu naar welk Google Drive-account het de bestanden moet uploaden. Klik in de introductiewizard op Volgende. Via Geavanceerde installatie geeft u zo nodig aan wanneer u alleen specifieke mappen met deze computer wilt synchroniseren. Daarnaast start u het programma eventueel op eigen verzoek automatisch met Windows op. Klik op Synchronisatie starten. Er verschijnt een Google Drive-map op het Bureaublad. Bestanden die al online staan, vindt u hier terug. U kunt ook nieuwe mappen en bestanden naar deze locatie slepen, waarna ze online en op andere gekoppelde pc’s beschikbaar zijn. Via een pictogram in het Systeemvak volgt u het synchronisatieproces.

 

©CIDimport

7. Mobiele toestellen

Google heeft apps ontwikkeld voor Android en iOS. Persoonlijke bestanden neemt u dus onderweg mee op bijvoorbeeld uw Samsung-toestel, iPhone of iPad. Een voordeel is dat u geselecteerde bestanden eenvoudig offline beschikbaar maakt, zodat u ze ook zonder mobiele dataverbinding kunt openen. Foto’s die u met een Android-toestel maakt, uploadt u daarnaast rechtstreeks naar de cloud. Omdat Google Drive de bestanden voortdurend synchroniseert, staan onlangs gemaakte kiekjes direct op de pc. U hebt hiervoor geen bluetooth, geheugenkaart of usb-kabeltje meer nodig!

Opslagcapaciteit uitbreiden

Tegen betaling breidt u de online opslagcapaciteit van Google Drive en SkyDrive uit. Google biedt hiervoor betaalbare tarieven aan. Voor 2,49 dollar per maand mag u 25 GB gebruiken. Is dat nog niet genoeg, dan betaalt u voor 100 GB webruimte maandelijks 4,99 dollar. Er zijn abonnementen tot maximaal 16 TB (!) webruimte verkrijgbaar. Microsoft gaat zo ver niet. SkyDrive kunt u uitbreiden met 20, 50 of 100 GB. De prijzen bedragen hiervoor respectievelijk 8, 19 en 37 euro per jaar. Daarmee liggen de tarieven van Microsoft lager dan van Google. Betalen kan met een creditcard. Voor SkyDrive kunt u daarnaast ook PayPal gebruiken.

SkyDrive

Als u al een Microsoft-account hebt (voorheen Live- of Hotmail-account), hoeft u niet per se een Google-account aan te maken. Microsoft biedt namelijk nagenoeg dezelfde functies met zijn online opslagdienst SkyDrive. U krijgt 7 GB cadeau om bestanden online te bewaren. Microsoft heeft onlangs een vernieuwde gebruikersomgeving van de dienst gelanceerd.

 

©CIDimport

1. Aanmelden

Inloggen doet u op https://skydrive.live.com. Als u nog geen Microsoft-account hebt, kunt u zich gelijk op deze pagina registreren. In dat geval klikt u onderaan op Registreer je nu. Overigens kunt u ook gewoon inloggen met een bestaand Hotmail- of Live-account.

 

©CIDimport

2. Bestanden toevoegen

Vanuit de webomgeving van SkyDrive bewaart u eenvoudig persoonlijke bestanden op de online server van Microsoft. Klik in het menu bovenaan op Uploaden. U kunt de bestanden nu van de computer naar het venster slepen, waarna het uploadproces automatisch begint. Als alternatief klikt u op Selecteer ze op de computer. De inhoud van de lokale harde schijf verschijnt in een nieuw venster. Selecteer de bestanden die u in de cloud wilt opslaan. Voeg de bestanden toe via Openen. Bij een grote hoeveelheid data, is het verstandig om de boel in mappen op te bergen. Klik bovenaan achtereenvolgens op Maken en Map. Bedenk een toepasselijke naam. Sleep de bestanden naar de zojuist aangemaakte map.

 

©CIDimport

3. Bestanden openen

Net zoals met Google Drive, opent u veel bestandstypen online in de browser. Een muisklik op de bestandsnaam is hiervoor voldoende. Leuk is dat u foto’s in een diavoorstelling bekijkt. Microsoft heeft de zogeheten Office Web Apps in SkyDrive geïntegreerd. Zoals de naam al doet vermoeden, kunt u daarmee prima Office-documenten openen en bewerken. Er is ondersteuning voor Word, Excel, PowerPoint en OneNote. Het is ook mogelijk om een nieuw Office-document aan te maken. Klik hiervoor bovenaan op Maken en kies het gewenste documenttype. Vul een bestandsnaam in. Alle basisfuncties van Office zijn online beschikbaar. Als u klaar bent met de bewerking, slaat u het bestand in SkyDrive op.

 

©CIDimport

4. Delen

Bestanden delen is een fluitje van een cent. In SkyDrive selecteert u eerst één of meerdere bestanden. Klik daarna op Delen. U hebt keuze uit drie verschillende opties. Zo kunt u bijvoorbeeld een e-mailadres opgeven, waarna de dienst een weblink naar de geadresseerde verzendt. Een andere mogelijkheid is om een statusbericht rechtstreeks op LinkedIn, Facebook of Twitter te publiceren. Als derde optie vraagt u de weblink van het bestand op, waarna u die deelt via eigen kanalen. Geef verder aan of ontvangers van het bestand toestemming hebben om het bestand te bewerken

 

©CIDimport

5. SkyDrive voor de pc

Met een speciaal programma synchroniseert u lokaal opgeslagen bestanden met de cloud. Gebruikt u meerdere computers, dan hebt u bovendien op ieder systeem toegang tot dezelfde bestanden. Klik links op Pc’s. Kies daarna voor SkyDrive downloaden voor Windows. Overigens is er ook een versie voor Mac OS X beschikbaar. Klik op Downloaden en voer het exe-bestand uit om de installatie te starten. Via Aan de slag typt u de inloggegevens van SkyDrive. Na een klik op Aanmelden, voegt u een SkyDrive-map aan Windows Verkenner toe. Klik op Wijzigen als u de standaardlocatie wilt aanpassen. Sluit tot slot het venster met Volgende en Gereed.

 

©CIDimport

6. Bestanden synchroniseren

In tegenstelling tot Google Drive verschijnt er niet automatisch een snelkoppeling op het Bureaublad. Uiteraard kunt u die wel zelf aanmaken. Klik met de rechtermuisknop op de SkyDrive-map en kies voor Kopiëren naar Bureaublad (snelkoppeling maken). Bestanden die u eerder naar de webomgeving hebt geüpload, belanden automatisch in de SkyDrive-map. U voegt lokale bestanden toe door ze naar deze map te slepen. Houd er rekening mee dat er een bestandslimiet geldt van 2 GB. Lange hd-filmpjes kunt u dus niet online bewaren. Het is slim om het programma op meerdere computers te installeren, zodat u overal toegang hebt tot dezelfde bestanden.

 

©CIDimport

7. Mobiele toegang

Microsoft biedt ondersteuning aan apparaten met iOS en Windows Phone. Op een iPhone en iPad voegt u de app toe via de App Store. Na het invullen van uw accountgegevens, hebt u toegang tot de meeste opties van SkyDrive. Zo is er een deelfunctie aanwezig en voegt u eenvoudig bestanden van het mobiele toestel toe. Gebruikt u Windows Phone, dan opent u Marketplace om de SkyDrive-app te installeren. Op korte termijn brengt Microsoft een Android-app uit. Tot die tijd gebruikt u probleemloos apps van derde partijen, zoals Browser for SkyDrive.

Zoek de verschillen…

Hoewel Google Drive en SkyDrive grotendeels dezelfde functies bieden, zijn er ook enkele verschillen. Zo hebt u bij Microsoft 2 GB meer gratis opslagruimte tot uw beschikking. Verder bewaart u bij ’s werelds bekendste softwareboer alleen bestanden van maximaal 2 GB. Google hanteert een bestandslimiet van 10 GB. Nog een verschil is dat u via de webomgeving van SkyDrive bestanden en mappen van gekoppelde pc’s kunt benaderen met een beveiligingscode. Handig wanneer u vergeten bent om iets aan de SkyDrive-map toe te voegen! Via deze functie opent u onderweg bijvoorbeeld met uw notebook alsnog een Word-bestand op uw thuis-pc. Met Google Drive is dat niet mogelijk.

Tekst: Maikel Dijkhuizen

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 20, jaargang 2012

▼ Volgende artikel
Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager
© Odua Images
Huis

Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager

Vergeet je voldoende voorraden in te slaan in huis? Vind je te vaak voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheid verstreken is? Heb je moeite om huishoudelijke taken te plannen? Met Grocy heb je een oplossing om je huishouden te beheren. Het programma is gratis, webgebaseerd en eenvoudig op je eigen thuisserver te installeren.

In dit artikel laten we zien hoe je met Grocy je huishouden kunt organiseren en digitaliseren:

  • Installeer Grocy op je eigen server via Docker
  • Geef je voorraadlocaties en hoeveelheden aan
  • Houd bij wat je inkoopt, verbruikt en wanneer iets verloopt
  • Voeg recepten toe en plan maaltijden op basis van je voorraad
  • Stel automatische boodschappenlijsten samen
  • Plan huishoudelijke klusjes en stel herinneringen in

Ook handig: Druk huishouden? Deze apps weten er wel raad mee

Code downloaden

In dit artikel staat een voorbeeld van wat YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand grocycode.txt.

Bedrijven beheren hun voorraden en taken doorgaans met ERP-software (Enterprise Resource Planning) om alles in goede banen te leiden. In de meeste huishoudens gebeurt dit ad hoc of met de hulp van een boodschappen-app. Maar toch kan het nuttig zijn om specifieke software te gebruiken om je huishoudelijke voorraden en taken te optimaliseren.

Een van die oplossingen is Grocy, dat op de website wordt omschreven als ‘ERP beyond your fridge’. De naam Grocy verwijst naar groceries (Engels voor boodschappen), en de focus ligt op het beheer van je boodschappen en voorraden in je koelkast en andere plaatsen in huis. Maar het gaat verder: je kunt er ook je huishoudelijke taken mee inplannen en handleidingen van huishoudelijke apparaten bij de hand houden.

1 Grocy installeren

Grocy installeer je op je eigen server. Hoewel er ook een Windows-desktopprogramma voor bestaat (Grocy Desktop) is het voordeel van de serverversie dat je er toegang tot hebt vanaf al je apparaten, ook je tablet of smartphone. Dat is handig wanneer je in huis met taken bezig bent en even snel op je mobiele apparaat iets wilt opzoeken of aanpassen. Grocy heeft ook een mobiele app die met je eigen server verbindt.

Het team van LinuxServer.io biedt een Docker-image aan om Grocy op je server te draaien.

Maak op je Linux-server een bestand compose.yml aan met de volgende inhoud:

---
services:
  grocy:
    image: lscr.io/linuxserver/grocy:latest
    container_name: grocy
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /path/to/grocy/config:/config
    ports:
      - 9283:80
    restart: unless-stopped

Wijzig /path/to/grocy/config naar het pad op je Linux-server waar je de data van Grocy wilt plaatsen. Voer dan in dezelfde directory als waarin je het bestand compose.yml hebt opgeslagen dit commando uit:

docker compose up -d

Dat downloadt het image en start de container.

Op de website vind je ook een live-demo.

2 Aanmelden en instellingen

Surf nu naar http://ip-adres:9283, waarbij je in plaats van ip-adres het werkelijke interne ip-adres van je Linux-server gebruikt. In het aanmeldvenster log je in met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin. Daarna krijg je een Stock overview met 0 producten te zien, maar het is aanbevolen om eerst het standaardwachtwoord te wijzigen. Doe dat door bovenaan rechts op de gebruikersnaam admin te klikken en dan Change password.

Je kunt daarna meerdere gebruikers aanmaken voor alle gezinsleden, die je elk specifieke rechten kunt geven. Het is ook nuttig om voor verschillende apparaten verschillende gebruikers aan te maken. Je kunt immers per gebruiker enkele instellingen aanpassen in het menu dat onder het icoontje naast de gebruikersnaam opent. Stel bijvoorbeeld bij een gebruiker voor een tablet in de keuken in dat het scherm aanblijft, zodat de tablet niet in slaapmodus gaat terwijl je je handen vol hebt. Overigens kun je de taal naar Nederlands wijzigen via het icoontje van de moersleutel rechtsboven en dan User settings te kiezen.

Indien gewenst stel je Grocy voor individuele gebruikers specifieke rechten in.

3 Locaties en hoeveelheidseenheden

Voordat je de virtuele voorraad kunt vullen, is het nodig om een aantal basisgegevens in te vullen. Klik hiervoor links op Beheer masterdata. Maar voordat je producten kunt aanmaken, dien je eerst locaties en hoeveelheidseenheden te definiëren. Locaties zijn fysieke locaties in je huis. Dat kunnen kamers zijn (keuken, berging, kelder), maar je kunt het zo specifiek maken als je wilt, bijvoorbeeld voorraadkast, snoepkast of theehoekje. Het is aanbevolen om sowieso locaties aan te maken voor je koelkast en diepvries, omdat de houdbaarheid van producten die hier in- en uitgaan speciale aandacht vereist. Klik dus links op Locaties en dan bovenaan op Toevoegen. Maak zo een voor een de benodigde locaties aan. Vink zeker Is diepvries aan bij je diepvries.

Bij Hoeveelheidseenheden vul je alle eenheden van hoeveelheden in voor producten die je koopt. Denk daarbij aan een fles, pak, blik, brik, stuk, sneetje, milliliter, gram enzovoort. Het is mogelijk om pas naar gelang je producten toevoegt hier eenheden te definiëren, maar maak alvast enkele algemene aan.

Je kunt ook Productcategorieën aanmaken. Dit is niet strikt noodzakelijk, maar door producten aan categorieën toe te kennen, heb je bijvoorbeeld altijd een overzicht van wat je op het gebied van fruit, snoep, deegwaren enzovoort in huis hebt. Ook Winkels zijn optioneel. Je kunt hiermee de prijsgeschiedenis van producten in verschillende winkels volgen.

Definieer in Grocy de locaties waar je producten bijhoudt.

4 Producten definiëren

Om een product te definiëren, klik je links, nog altijd onder Beheer masterdata, op Producten en dan bovenaan op Toevoegen. Je ziet nu een heleboel velden om in te vullen, waarvan de meeste optioneel zijn; de verplichte velden zijn rood-omkaderd. Voor iets eenvoudigs als een wc-rol hoef je alleen maar de naam in te voeren, de standaardlocatie en de eenheden voor de voorraad, aankoop, verbruik en voor prijzen. Die drie laatste zijn standaard hetzelfde als de eenheid voor de voorraad. Je kunt ook een afbeelding uploaden.

Van de optionele velden is Minimale voorraadhoeveelheid heel handig. Hierin voer je in hoeveel je altijd van het product in huis wilt hebben, gerekend in de voorraadeenheid. Als je voorraad onder dit aantal komt, toont Grocy het product in een andere achtergrondkleur in je voorraad. Klik tot slot op Opslaan en doorgaan, waarna je optioneel een streepjescode voor het product kunt toevoegen en specifieke conversies van hoeveelheden, zoals hoeveel gram per pak. Klik daarna op Opslaan en terugkeren naar producten.

Een product heeft diverse mogelijke eigenschappen.

5 Producten aankopen en verbruiken

Zodra een product aan de masterdata is toegevoegd, kun je aankopen van dit product hier registreren. Klik links op Aankoop (ditmaal niet meer onder Beheer masterdata), kies het product of klik op het icoontje om de streepjescode te scannen. Vul de hoeveelheid en de eenheid in en eventueel een vervaldatum. Gaat het om een product zonder vervaldatum, vink dan Verloopt nooit aan. Als je het product daarna op meerdere locaties wilt opslaan, kun je een deel van je voorraad verplaatsen door links op Overdragen te klikken.

Een product verbruiken doe je door links op Verbruiken te klikken. Je kiest het product en eventueel de locatie waaruit je het verbruikt. Daarna klik je op OK om het uit de voorraad te halen of Markeer als geopend om het te openen. Het zit dan nog altijd in je voorraad, maar voor producten met een houdbaarheid na opening begint de termijn nu te tellen. Je kunt ook aangeven dat je het product uit je voorraad haalt omdat het bedorven is of een specifiek voorraaditem selecteren wanneer je er enkele met meerdere vervaldatums hebt, of geopende en nog niet geopende.

Wanneer je een product verbruikt, past Grocy je voorraad aan.

6 Minder verspilling

Als je van al je voeding, cosmetica en andere producten met houdbaarheidsdatum de juiste gegevens bijhoudt in Grocy, krijg je in de voorraad altijd duidelijk te zien welke producten over datum zijn en welke binnen vijf dagen verlopen. Zo kun je op tijd die producten gebruiken zodat je ze niet hoeft weg te gooien.

Ook de producten die te weinig in voorraad zijn, krijgen een andere achtergrondkleur in de voorraad, zodat je ziet welke producten je moet aanvullen. In Boodschappenlijst kun je zelfs met één klik op een knop al die producten aan je boodschappenlijstje toevoegen, en met andere knoppen de producten die over datum zijn. Je kunt ook handmatig nog andere producten aan je boodschappenlijstje toevoegen.

Alle producten worden overigens per productcategorie getoond voor wat meer overzicht. Doe je uiteindelijk je boodschappen, dan kun je de aangekochte producten onmiddellijk in het lijstje afvinken om ze aan je voorraad toe te voegen.

Je voorraad geeft je een onmiddellijk overzicht van wat je eerst moet verbruiken en aankopen.

7 Gerelateerde producten

Wanneer je een product aanmaakt, kun je dit ook linken aan een ‘parent product’. Dat is handig als je bijvoorbeeld verschillende soorten, merken of hoeveelheidsverpakkingen van een product hebt die elk een eigen barcode hebben, terwijl het voor je voorraad of recepten niet uitmaakt welk van die producten je kiest. Stel dat je altijd drie repen chocola in je voorraad wilt hebben, maar het niet uitmaakt of het pure chocolade of melkchocolade is, dan kies je bij die twee laatste de chocolade als ‘parent product’.

Of stel dat je soms een pak van zes eieren koopt en soms een pak van twaalf. Dan definieer je een product ei, en twee producten 6 eieren en 12 eieren die naar het product ei verwijzen als ‘parent product’. Als voorraadeenheid neem je bij die twee laatste stuk, want je slaat eieren per stuk op. Als aankoopeenheid neem je echter doos, want je koopt die producten per doos.

Als je dit product opslaat, kun je onder de streepjescode ook hoeveelheidseenheid-conversies instellen voor dit product, waarin je dan instelt dat een doos uit zes stuks bestaat. En als je dan bij ei hebt gedefinieerd dat je altijd zes eieren wilt hebben en dan een doos van twaalf koopt en er zeven uit verbruikt, wordt er in je voorraad getoond dat je nog vijf eieren hebt en je de voorraad moet aanvullen.

Definieer een doos eieren met verwijzing naar het product ‘ei’.

8 Recepten

Het is ook mogelijk om recepten aan Grocy toe te voegen. Je geeft het recept een naam en vult het aantal porties in. Beschrijf de bereiding in het tekstveld en klik dan op Opslaan en doorgaan. Voeg daarna één voor één de benodigde ingrediënten toe.

Zodra je dit recept hebt opgeslagen, komt het in de lijst van recepten terecht, waarbij direct getoond wordt voor welke recepten je alle ingrediënten op voorraad hebt of welke recepten je het best binnenkort maakt om producten die bijna over de datum zijn te gebruiken.

Voor elk recept kun je ook het gewenst aantal porties aanpassen. Grocy rekent alle benodigde ingrediënten dan om. Als je bij de onderliggende producten de prijs en het aantal calorieën hebt ingevuld, krijg je hier te zien hoeveel het kost om dit recept te bereiden en hoeveel calorieën je ermee binnenkrijgt. Ontbrekende ingrediënten voeg je overigens eenvoudig toe aan je boodschappenlijstje met een klik op het winkelwagentje bovenaan. En links onder Maaltijdplan kun je recepten op een specifieke dag inplannen.

Link producten uit je voorraad aan de ingrediëntenlijst van je recept.

9 Klusjes

Een ander menu-onderdeel is Klusjes, waarmee je periodieke klusjes kunt inplannen en aan leden van je huishouden kunt toekennen. Je definieert eerst je klusjes onder Beheer masterdata. Voeg een klusje toe, geef het een naam, en kies de frequentie en startdatum. Je kunt ook instellen aan welke gebruiker het klusje toegewezen wordt, en zelfs welk product je bij het uitvoeren van het klusje verbruikt en in welke hoeveelheid. Dat is handig bijvoorbeeld als je bij het inruimen van de vaatwasmachine telkens een vaatwastablet verbruikt.

Als je daarna links op Klusjes klikt (deze keer niet onder Beheer masterdata), dan krijg je alle klusjes te zien die er moeten gebeuren en voor elk klusje wanneer het moet worden uitgevoerd, de laatste keer dat het is gebeurd en aan wie het is toegewezen.

Een gekleurde achtergrond wijst erop met welke klusjes je te laat bent, welke er vandaag moeten gebeuren en welke er binnen de vijf dagen moeten worden gedaan. Wanneer je een klusje hebt gedaan, klik je op het groene icoontje om het als gedaan te markeren of op het grijze icoontje om het deze keer over te slaan. Met een klik op de drie puntjes kun je ook een klusje op een andere datum opnieuw inplannen of een klusjesdagboek bekijken.

Behoud het overzicht over je huishoudelijke klusjes dankzij Grocy.

10 Taken

Zaken die je eenmalig of slechts sporadisch hoeft te doen, kun je in het onderdeel Taken definiëren en opvolgen. Om het overzicht te bewaren, definieer je alvast wat categorieën van taken in Beheer masterdata / Taakcategorieën. Denk daarbij aan categorieën zoals Tuin, Huis, Hobby enzovoort.

Daarna maak je onder Taken een nieuwe taak met een klik op Toevoegen. Je geeft de taak een naam, een uiterste datum, optioneel een categorie en finaal ook een gebruiker waaraan je de taak toewijst.

Wanneer je op deze manier taken hebt toegevoegd, krijg je onder Taken een overzicht, waarbij de taken worden gesorteerd op de uiterlijke datum waarop ze moeten worden uitgevoerd. Taken die je al had moeten uitvoeren, krijgen een rode achtergrond, taken die voor vandaag zijn gepland blauw en de taken die je de komende vijf dagen moet uitvoeren geel.

Je kunt filteren op categorie en status, en zoeken op een term wanneer je veel taken in je lijstje hebt. Heb je een taak uitgevoerd, dan vink je die gewoon af.

Vergeet nooit meer taken dankzij het overzicht van Grocy.

11 Batterijen en kalender

Ook je oplaadbare batterijen kun je in Grocy onderbrengen. Definieer een batterij onder Beheer masterdata / Batterijen, geef ze een naam, omschrijving en beschrijf in welk apparaat je ze gebruikt. Voer dan in om de hoeveel dagen je die batterij moet opladen.

Daarna krijg je onder Batterijen (deze keer niet onder Beheer masterdata) te zien wanneer je batterijen het laatst geladen zijn en wanneer de volgende laadcyclus is gepland. Net zoals bij de taken en dergelijke krijg je hier ook met een gekleurde achtergrond de status van het laden van de batterijen te zien. En laad je een batterij op, dan klik je hier eenvoudig op het groene knopje ervoor om de status aan te passen.

Uiteindelijk komen alle gebeurtenissen samen in de kalender. Daar zie je in één oogopslag welke taken je dient uit te voeren, wanneer je klusjes zijn ingepland, wanneer producten vervallen, wanneer je welke maaltijden hebt gepland en wanneer je batterijen weer zou moeten opladen.

Met een klik op de gebeurtenis in de kalender ga je door naar de desbetreffende Grocy-pagina. Je kunt deze kalender ook delen door middel van een url in iCal-formaat, maar dan moet je wel zorgen dat de gebruiker of het programma waarmee je dit deelt toegang tot je Grocy-installatie heeft zonder authenticatie.

Grocy verzamelt al je taken, klusjes, vervaldata, maaltijden en batterijlaadbeurten in één kalender.

12 Apparaten en meer

Een laatste functionaliteit die Grocy aanbiedt, vind je onder Apparaten. Hier voeg je een apparaat toe waar je notities bij maakt en een gebruikershandleiding uploadt. Zo heb je altijd de handleidingen van al je apparaten bij de hand. Het pdf-document wordt in de webinterface van Grocy getoond.

Verder is Grocy ook uitgebreid aan te passen. Zo kun je aan elke entiteit (zoals een product of een klusje) eigen velden toevoegen, voor als je extra informatie wilt bijhouden. Dat doe je in Beheer masterdata / Gebruikersvelden. Je kunt zelfs volledig nieuwe objecten definiëren in Beheer masterdata / Gebruikersentiteit. Al met al is Grocy dus een krachtig en flexibel hulpmiddel om je huishouden te optimaliseren.

Houd de handleidingen van al je apparaten bij op één plaats.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs

De Samsung Galaxy S25 Edge is een opvallend dunne en lichte smartphone, maar wel een met een groot scherm. Met name jongere vrouwen zien zo'n type toestel wel zitten, stelt Samsung. Is de S25 Edge daadwerkelijk een goede keuze? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

We hebben de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone. Zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al voor zo'n 900 euro hebt. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.

Plus- en minpunten
  • Heel dun en licht
  • Compleet in functies
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Erg hoge adviesprijs

Als je de S25 overweegt, is het goed om te weten dat deze smartphone onderdeel uitmaakt van de S25-serie. Die is begin 2025 uitgebracht en bestaat uit de S25, S25 Plus en S25 Ultra. De prijzen van deze toestellen lopen ook in deze volgorde op. De S25 Edge debuteert eind mei voor een adviesprijs van 1249 euro, waarmee hij zich qua prijs tussen de S25 Plus en S25 Ultra nestelt. Een stevige prijs voor een dunne telefoon dus. 

©Rens Blom

Bijzonder slank ontwerp

Want dun, dat is de S25 Edge zeker. Hij meet slechts 5,8 millimeter, exclusief de camerabalk die wat extra uitsteekt. De geringe dikte zie je bijvoorbeeld terug bij de usb-c-poort, waar nauwelijks een rand omheen zit.

©Rens Blom

Ook in je hand voel je dat de S25 Edge dunner is dan andere smartphones. Maakt dat iets uit? Mwah, de een zal het cool vinden, terwijl de ander er een hoesje omheen doet en daarna weinig aandacht heeft voor de dikte van het toestel. Hieronder zie je de S25 Edge onder een Apple iPhone 16. Ja, de Samsung-telefoon is dunner, maar niet zó dun dat de iPhone oogt als een koelkast.

©Rens Blom

Wat je sowieso merkt, is het gewicht. De smartphone weegt 163 gram, en dat is echt weinig voor een telefoon met een 6,7-inch scherm. Het verschil met andere toestellen bedraagt enkele tientallen grammen, waardoor de S25 Edge comfortabeler in de hand ligt en minder aanwezig is in je broekzak. Minder comfortabel is typen op de S25 Edge als hij bijvoorbeeld op tafel ligt. Het toestel wiebelt dan nogal omdat het camera-eiland achterop duidelijk uitsteekt.

©Rens Blom

Het camera-eiland van de S25 Edge steekt duidelijk uit.

Volgens Samsung is de S25 Edge ondanks zijn dunne en lichte behuizing heel stevig – stevig genoeg om het toestel in de achterzak van je spijkerbroek te laten als je gaat zitten. Wij hebben ons inderdaad geen zorgen gemaakt om de degelijkheid, maar zeggen erbij dat we er ook niet op uit zijn geweest om de smartphone te beschadigen.

Een prettige zekerheid is de IP68-certificatie, die duidelijk maakt dat de telefoon tegen stof en water kan. De andere S25-modellen hebben ook een IP68-certicering. Draadloos opladen kan de S25 Edge ook, met maximaal 15 watt. Dat is niet heel rap, maar prima voor wie zijn toestel bijvoorbeeld 's nachts oplaadt.

Kortere accuduur

Over opladen gesproken: dat moet de S25 Edge waarschijnlijk elke nacht. Om de smartphone zo licht en dun te krijgen, is er gekozen voor een kleine accu van 3900 mAh. Ter vergelijking: veel smartphones met een even groot scherm hebben een 5000 tot 5500 mAh-accu. De accu in Samsungs Galaxy S25 Plus moet het doen met 4900 mAh. Het is dan ook niet vreemd dat de S25 Edge minder lang meegaat op een acculading en geen fantastische accuduur biedt. Jammer, maar het valt ons eerlijk gezegd nog mee. We kunnen de telefoon normaal gesproken met wat aandacht tot het slapengaan gebruiken. Op drukke dagen lukt dat zeker niet en is een powerbank of oplader al vóór het avondeten nodig.

Opladen via de usb-c-kabel kan met maximaal 25 watt, en dat is niet zo snel. Maar doordat de accu aan de kleine kant is, is de accu toch lekker snel vol. Niettemin kunnen veel concurrerende smartphones een stuk sneller opladen.

©Rens Blom

Specificaties

De overige specificaties van de S25 Edge weten echter wel te overtuigen en passen meer bij de hoge prijs van 1249 euro. We noemen een vliegensvlugge Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 12 GB werkgeheugen, minimaal 256 GB opslagcapaciteit en zeven jaar software-updates. Deze specificaties heeft de Edge-versie overgenomen van zijn S25-broers.

©Rens Blom

Het scherm lijkt geleend van de S25 Plus en is van uitstekende kwaliteit: kleurrijk, lekker fel als het moet en soepel ogend dankzij de 120Hz-verversingssnelheid. 

Interessant zijn de camera's. Dat zijn er slechts twee: een hoofdcamera en een groothoekcamera. Een zoomcamera, zoals aanwezig in de andere S25-modellen, is weggelaten om de Edge-versie zo dun te maken. Zoomen doet de Edge daarom via de hoofdcamera door een uitsnede te maken van een – let op – 200 megapixel-foto. Een prima methode, al is de echte smartphonefotograaf beter af met een toestel met een losstaande, geavanceerde zoomcamera.

Onderstaande serie foto's toont van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en de zoommodus.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 Edge kopen?

Al met al hebben we de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone – zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al hebt voor zo'n 900 euro. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.