ID.nl logo
Goedkope software: altijd de nieuwste versie
© PXimport
Huis

Goedkope software: altijd de nieuwste versie

Tegenwoordig moet je voor sommige programma's een software-abonnement afsluiten, in plaats van dat je het eenmalig koopt. Wat heb je aan deze nieuwe werkwijze, wat zijn de voordelen en addertjes onder het gras, en hoe kom je zo voordelig mogelijk aan je software zodat je ook nog eens flink bespaart?

Of je software nu eenmalig vanaf een cd’tje installeert, als een downloadbestand uitpakt of er een abonnement voor afsluit; te veel betalen wil je natuurlijk nooit. We gaan eerst even in op de verandering van cd naar abonnement, en vertellen je daarna hoe je geld kunt besparen.

Virtuele softwaredoos

Er was een tijd waarin je software nog letterlijk vanuit de doos installeerde. Je kocht een softwarepakket, plaatste een cd in de computer en installeerde zo het programma. Daar kon je vervolgens een flinke tijd (vaak meerdere jaren) mee vooruit, voordat je weer een nieuwe versie van dezelfde software kocht en alles zich herhaalde. Gelukkig stond je in de tussenliggende periode niet helemaal stil. Want geen software is zonder bugs. Sinds de komst van internet controleert elk zichzelf respecterend programma daarom regelmatig of er updates zijn. Zodoende kun je een programma eenmalig installeren, maar wordt het gedurende de levensduur netjes bijgewerkt. Tegenwoordig werkt dit nog steeds zo, alleen krijgen we de software nu wel op modernere manieren in handen.

Als je op de website van een softwareleverancier kijkt, zie je vaak productafbeeldingen van mooi vormgegeven dozen. Dit is doorgaans puur illustratief, want de fysieke doos is in bijna alle gevallen vervangen door een virtuele doos. We kopen en betalen de software immers online en kunnen via een download meteen met het nieuwe programma aan de slag. Net als voorheen installeer je zo’n programma eenmalig en controleert het daarna zelf of er updates zijn. Overigens wordt een enkel programma nog steeds als fysiek product verkocht en dan moet je wel geduldig wachten tot het pakketje bij je wordt afgeleverd.

©PXimport

Software-abonnement

Nu we toch altijd online zijn, zijn er nieuwe manieren om software af te nemen. Want waarom (bijna) elk jaar een nieuwe versie van hetzelfde pakket kopen, als software zichzelf toch al prima automatisch up-to-date kan houden? Een complicatie daarbij is dat softwaremakers natuurlijk wel iets aan hun vernieuwingen willen verdienen. Dus het kan niet bij een eenmalige aanschaf blijven waar jij vervolgens levenslang mee doet. Vandaar dat er nieuwe verdienmodellen zijn bedacht. Zo kun je tegenwoordig steeds vaker een abonnement afsluiten. Denk aan de producten van Adobe, aan Microsoft Office en aan virusscanners. Je koopt dan geen specifieke versie van de software, maar betaalt een maandelijks bedrag. Vervolgens zorgt de leverancier ervoor dat je gedurende je abonnement altijd de nieuwste en meest bijgewerkte versie van de software binnenkrijgt.

©PXimport

Niet in maar uit de cloud

Een abonnement wordt soms aangeduid als software in de cloud, maar dat klopt niet helemaal. Je haalt de software, net als anders, eenmalig op via internet op het moment dat je het abonnement afsluit. Daarna installeer je het lokaal op je pc. Een programma draait dus niet in de cloud – oftewel ergens in het datacenter van een leverancier – maar echt op jouw eigen computer. Ook zonder internetverbinding kun je er dus gewoon gebruik van maken en alles werkt zoals je gewend bent. Dat is een hele geruststelling. Updates worden zoals altijd netjes via internet opgehaald en geïnstalleerd, zodat je altijd een bijgewerkte versie hebt. De software zal wel met enige regelmaat controleren of je nog wel een abonnement hebt. Want eenmaal opgezegd, mag je de software niet meer gebruiken. Je moet dus wel af en toe online zijn voor deze validatie. Maar dat is in deze tijd meestal niet echt een probleem.

Continu nieuwe functionaliteit

Een abonnement afsluiten heeft veel voordelen, maar er zijn ook wat haken en ogen om rekening mee te houden. Een voordeel is dat je er geen omkijken naar hebt. Je sluit een abonnement af, betaalt een maandelijks of jaarlijks bedrag en hoeft niet steeds in de gaten te houden of er een nieuwe versie van het programma uitkomt, want dat krijg je vanzelf te zien. Daarnaast moedigt een abonnement softwarebedrijven ook echt aan om regelmatiger met nieuwe functionaliteit te komen. Vroeger werden nieuwe functies verzameld en voor een nieuwe koopversie bewaard. Je moest er dus niet alleen lang op wachten, maar het programma ook weer opnieuw kopen. Nu kunnen leveranciers het hele jaar door mooie nieuwe dingen in hun programma’s stoppen, zodat je er lekker snel van profiteert.

Op is op, weg is weg

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je bij een abonnement de software als het ware huurt. Stop je met je abonnement, dan mag je de software niet meer gebruiken en sta je met lege handen. Koop je software op de ‘ouderwetse’ manier, dan krijg je na verloop van tijd geen updates meer omdat er bijvoorbeeld een nieuwe versie is uitgekomen, maar wat je hebt mag je wel gewoon blijven gebruiken. Zolang je wilt en zolang het programma blijft werken.

Financieel gezien kan een abonnement zowel gunstiger als minder gunstig uitpakken. Dat is vooral afhankelijk van hoe vaak je in het verleden software kocht. Ging je gelijk mee met de nieuwe versie, dan is een abonnement bijna altijd goedkoper. Deed je een paar jaar met je programma en sloeg je een paar versies over voor je de nieuwste versie kocht, dan is een abonnement duurder.

Wel is de toegankelijkheid tot de software verbeterd. Software kan namelijk behoorlijk duur zijn en een aanschaf hakt er dan flink in. Dankzij een abonnement heb je met een relatief laag maandbedrag te maken, zodat zelfs dure software waar je vroeger niet eens van durfde te dromen, plotseling toegankelijk is. Ook als je het bijvoorbeeld maar twee maandjes nodig hebt.

©PXimport

Voordelig software afnemen

Bij het afsluiten van een abonnement kun je veel geld besparen als je het een beetje slim aanpakt. Allereerst heb je vaak de keuze om per maand of per jaar te betalen. Door in één keer voor een heel jaar te betalen, bespaar je al direct een leuk bedrag. Toegegeven, een maandelijks laag bedrag doet minder pijn, maar kies hier liefst alleen voor als je de software maar kort nodig hebt. Want stop je bijvoorbeeld na drie maanden alweer, dan ben je met een maandabonnement uiteraard goedkoper uit dan bij een jaarabonnement. Overigens komt het ook voor dat je een jaarabonnement afsluit, maar alsnog per maand betaalt. Dan heb je het beste van beide werelden. Verder kun je een abonnement vaak afsluiten voor meerdere personen (of computers) tegelijk of zelfs voor meerdere jaren vooruit. Ook hier valt behoorlijk veel geld te besparen. In elk gezin zijn immers meerdere computers aanwezig en je wilt jouw favoriete software vast en zeker ook de komende jaren nog gebruiken.

©PXimport

Meerdere keren installeren

Lees altijd goed wat bij je abonnement is inbegrepen, om te voorkomen dat je een te duur abonnement afsluit. Heb je bijvoorbeeld een desktop en een laptop? Het kan best zijn dat je de software op allebei mag installeren, zolang je het programma maar niet op beide apparaten tegelijk gebruikt. Dat is ideaal als je thuis of op kantoor achter je desktop zit, maar liever de laptop openklapt als je ergens anders aan de slag gaat. Met één abonnement ben je dan meteen klaar en je bespaart er mooi een tweede abonnement mee. Programma’s die in een Adobe Creative Cloud-abonnement zitten, zoals Photoshop en Lightroom, zijn voorbeelden van software waarmee dat mag. Ook zijn abonnementen mogelijk met een licentie voor meerdere computers. Denk aan Microsoft Office, daar is een abonnement mogelijk waarbij je de software op vijf verschillende computers (zowel Windows als macOS), maar ook op vijf telefoons en vijf tablets mag installeren. Die mag je dan uiteraard wel gelijktijdig gebruiken. Zo voorzie je met één abonnement je hele gezin van de nieuwste versie van Office en ben je extra voordelig uit.

©PXimport

Speciale kortingen

Er zijn aanzienlijke softwarebesparingen mogelijk als je aan een aantal specifieke voorwaarden voldoet. Niet alleen op abonnementen, maar ook op traditionele (koop)software. Zo kunnen leerkrachten, medewerkers en (ouders van) leerlingen van basis- en speciaal onderwijs via www.schoolspot.nl software met flinke korting aanschaffen. Die korting kan zelfs oplopen tot maar liefst negentig procent. Het gaat daarbij om hoogstaande software. Denk aan Office-programma’s, beveiligingssoftware, foto- en filmbewerkers, educatieve software en upgrades voor Windows. Op welke software je korting krijgt en hoe hoog die korting dan is, hangt wel altijd af van de softwarelicenties die jouw school al heeft afgesloten. Want de school draagt vaak al een bepaald bedrag af voor thuisgebruik, vandaar dat deze enorme kortingen mogelijk zijn. Het is zonde als je daar niet van profiteert.

Studenten en medewerkers in het Nederlands hoger- en middelbaar beroepsonderwijs kunnen terecht op www.surfspot.nl voor interessante kortingen. In ieder geval alle universiteiten hebben zich bij Surfspot aangesloten, maar ook veel hogescholen, mbo’s en enkele onderzoeksinstellingen. Ben je docent, medewerker, of scholier in het voortgezet onderwijs of mbo? Dan ga je naar www.slim.nl. Net als bij het eerder genoemde Schoolspot, is het softwareaanbod bij Surfspot en Slim!nl behoorlijk breed en hangt de korting die je krijgt af van de licenties die jouw onderwijsinstelling afneemt. Daarnaast krijg je als docent of medewerker vaak een andere korting dan wanneer je leerling of student bent. Tot slot kunnen maatschappelijke stichtingen en verenigingen, maar ook kerkelijke organisaties en openbare bibliotheken, terecht op weer een andere website. Op www.techsoup.nl zijn ze voordelig uit, dankzij donaties en speciale kortingen van veel bekende softwareleveranciers.

©PXimport

Speciale licentievoorwaarden

De licentievoorwaarden van software die je met korting via Schoolspot, Surfspot of Slim!Nl afneemt (zeg maar de voorwaarden waaronder je een bepaald programma mag gebruiken), kunnen per product variëren. Soms mag je de software die je met korting gekocht hebt ook blijven gebruiken nadat je de onderwijsinstelling hebt verlaten, maar dat is zeker niet altijd het geval. Het kan dus zijn dat je in de toekomst alsnog een pakket voor de normale prijs moet aanschaffen of een gewoon abonnement moet afsluiten. Dit staat dan bij het pakket aangegeven, zodat je weet waar je aan toe bent. Bij TechSoup is het helemaal duidelijk, want die software is alleen bedoeld voor non-profit organisaties, met alleen openbare bibliotheken als uitzondering.

Korting voor iedereen

Iedereen wil natuurlijk in aanmerking komen voor een leuke korting, maar niet iedereen is bij een onderwijsinstelling of maatschappelijke organisatie aangesloten. Gelukkig bestaat daar een aantal mogelijkheden voor. Dan worden er dus geen speciale voorwaarden gesteld aan jouw thuis-, school-, of werksituatie. Hier moet je alleen wel wat meer voor graven en vergelijken. Er bestaan namelijk kortingswebsites en daar vind je allerlei actiecodes waarmee je software met een aardige korting kunt kopen. Niet zulke spectaculaire kortingen als met de eerdergenoemde websites, maar elke euro is meegenomen, toch? Je gaat naar een kortingswebsite, tikt in het zoekveld de naam van de softwareleverancier of het softwarepakket in en kijkt wat er tevoorschijn komt.

Het beste kun je een paar van deze websites aflopen, want regelmatig lopen er meerdere acties tegelijk en je wilt natuurlijk wel het maximale bedrag besparen. Let altijd op de geldigheidsdatum, want een actie kan al zijn afgelopen en dan grijp je alsnog mis. Controleer verder of de korting daadwerkelijk van het eindbedrag wordt afgetrokken, desnoods door in een ander browservenster te kijken wat de oorspronkelijke prijs is. Voorbeelden van enkele kortingswebsites zijn www.kortingscouponcodes.nl en www.kortingscode.nl. Neem ook eens een kijkje hier. Je hebt hier geen kortingscode nodig, maar winkelt er direct tientallen euro’s voordeliger.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Professionele fonts zonder prijskaartje: gebruik Google Fonts
© wektorygrafika - stock.adobe.com
Huis

Professionele fonts zonder prijskaartje: gebruik Google Fonts

Waarschijnlijk staat er een massa lettertypes op je pc, maar soms wil je voor een project een meer uitgebalanceerde typografie. Er zijn genoeg websites die allerlei lettertypes aanbieden, maar vaak merk je dat die fonts toch niet professioneel ogen en dat bepaalde lettertekens zelfs niet beschikbaar zijn. Dan komt Google Fonts in beeld, met een enorme bibliotheek kwaliteitsletters waaruit je gratis een keuze kunt maken.

In dit artikel laten we zien hoe je Google Fonts gebruikt om professionele lettertypes te vinden:

  • Bekijk de gratis professionele fonts via fonts.google.com
  • Filter op taal, stijl, leesbaarheid en stemming met slimme zoekopties
  • Krijg de HTML- en CSS-code om een Google Font in je website te embedden
  • Voeg fonts rechtstreeks toe aan Google Docs, Sheets en Slides
  • Download fonts als ttf-bestand om te gebruiken in Word, PowerPoint en andere Office-programma’s
  • Sluit fonts in bij je Office-documenten zodat ontvangers exact jouw opmaak zien

Lees ook: Van breed tot smal: de letterafstand in Word bepaal je zo

Tip 1 Fonts en lettertypes

Google Fonts heeft stormenderhand de wereld van de typografie veroverd. De tijd dat alle websites met dezelfde twaalf lettertypes werden gemaakt ligt ver achter ons. Volgens Typewolf, dat de trends op vlak van typografie volgt, zijn vier van de tien populairste webfonts afkomstig van Google. Oorspronkelijk is Google Fonts een uitgebreide verzameling van lettertypes die speciaal zijn ontworpen voor gebruik op het web. Toch kun je deze lettertypes ook gebruiken voor onlinetoepassingen als Google Docs of Canva, en zelfs voor offline desktopapplicaties zoals Microsoft Word of PowerPoint.

We gebruiken hier de termen ‘lettertype’ en ‘font’ door elkaar. Hoewel ze zeker aan elkaar verwant zijn, is er wel een verschil. Arial, Helvetica en Times New Roman zijn bekende lettertypes. Een font is de combinatie van het lettertype en de manier hoe het wordt gebruikt, zoals de stijl en de grootte. Helvetica Light Italic is een font. Een lettertype is meer dan een manier om tekst weer te geven. Het bepaalt voor een groot deel de sfeer en de uitstraling van het project.

Op het moment van schrijven staan er 1796 lettertypefamilies in de bibliotheek.

Tip 2 Veel is niet genoeg

Een van de belangrijkste voordelen van Google Fonts is dat je ze gratis mag gebruiken voor zowel persoonlijke als commerciële projecten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over dure lettertype-licenties. Bovendien wordt de collectie regelmatig bijgewerkt met nieuwe kwaliteitsletters en verbeteringen aan bestaande lettertypes. Ten slotte is er een grote ondersteunende community van ontwerpers en ontwikkelaars met tutorials en forums.

Ga naar https://fonts.google.com. Er wordt gevraagd om in te loggen met je Google-account of om een nieuw account aan te maken. Het zal je opvallen dat er ontzettend veel lettertypes zijn. Laat je niet intimideren door het overweldigende aanbod. Er zijn slimme manieren om snel geweldige lettertypes te vinden die bij je project passen. Aan de linkerkant zie je het vak Preview. Typ hier een zin of een stukje tekst dat Google Fonts zal overnemen om de lettertypes te presenteren. Doe je dat niet, dan gebruikt Google Fonts gewoon een eigen standaardzin. Daaronder staat een schuifje waarmee je de lettergrootte van de voorbeeldtekst regelt.

In het vak Preview typ je een stukje tekst als proefzin.

Dol op letters?

Zo maak je je eigen font!

Tip 3 Aanbod bekijken

Wanneer je op de overzichtspagina komt, kun je door de bibliotheek scrollen en een preview bekijken van iedere lettertypefamilie. Bijna elk lettertype is verkrijgbaar in verschillende stijlen en diktes, zoals extra vet (bold of heavy) en cursief (italic). Dit staat bekend als een lettertypefamilie.

Als je tijdens het scrollen het overzicht verliest, dan klik je op het pijltje in de rechterbenedenhoek van het scherm om terug te gaan naar het begin van de resultatenlijst. Aan de hand van twee knoppen bepaal je hoe de fonts op het scherm verschijnen. Je kunt ze bekijken in een raster, waarbij je de fonts in verschillende fiches ziet of je overloopt ze in de lijstweergave. Bovendien kun je de resultaten sorteren in Trending, Most popular, Newest en Name. Met de laatste keuze krijg je ze in alfabetische volgorde. Dit helpt, maar het blijft overrompelend en na een tijdje lijken de lettertypes allemaal op elkaar.

Je kunt het aanbod in rastervorm bekijken.

Voordelen

Het aanbod in de bibliotheek groeit iedere maand. Google Fonts omvatte begin 2025 maar liefst 1790 font-families. Hierbinnen vind je alles van klassiek tot modern. Sommige online-fontbanken nemen het niet zo nauw met de leesbaarheid. Zo’n speciaal lettertype mag er dan wel opvallend uitzien, maar het is niet toegankelijk. De leesbaarheid is nu juist het basiscriterium van Google Fonts. Slecht leesbare tekst zorgt ervoor dat lezers en bezoekers sneller afhaken en dat wil je natuurlijk voorkomen. De lettertypes van Google Fonts zijn veilig te gebruiken en werken naadloos in alle browsers, op verschillende apparaten en in alle besturingssystemen. Op die manier weet je dat de webpagina er bij iedereen consistent en professioneel uit ziet. Ten slotte worden deze lettertypes gehost op supersnelle servers van Google. Dat betekent dat webprojecten die deze fonts gebruiken snel zullen laden.

Google Fonts is streng wat betreft de leesbaarheid van de aangeboden lettertypes.

Tip 4 Filters opbouwen

Om het aanbod behapbaar te maken, moet je de bibliotheek vanuit de linkerkant filteren. Begin met de taalinstelling. Eerst kies je het schrift. Het schrift dat je op dit moment leest, is het Latijnse schrift. Hoewel het Frans, Duits, Noors en Portugees hun eigen lettertekens hebben, valt dat allemaal onder Latijns. Google Fonts ondersteunt vrijwel alle schriftsystemen, zoals Cyrillisch, Arabisch, Koreaans en meer … Daarna selecteer je de taal, bijvoorbeeld Dutch. De filters die je toepast, worden gecombineerd. Dat kun je bovenaan de pagina volgen. Het is de bedoeling dat je filters combineert om uiteindelijk bij een beperkte set interessante voorstellen te komen. Om een filter te verwijderen klik je op het x-teken naast de naam van de filter. Met Clear all verwijder je alle filters die je hebt vastgelegd.

De filters die je toepast, worden samengevoegd.

Tip 5 Filteren op uiterlijk

Wil je afgaan op het gevoel dat een lettertype bij je oproept, dan klik je het criterium Feeling open en dan maak je een keuze uit achttien stijlen zoals: Business, Calm, Vintage, Childlike, Sophisticated, Stiff … Daaronder staat nog een reeks stijlen onder de noemer Appearance en dan kies je tussen Wood type, Monospaced, Medieval en meer.

Er is ook een filter om kalligrafische lettertypes te vinden. En dan zijn er de filters Serif en Sans Serif. Serif-lettertypen of schreefletters worden gekenmerkt door een klein lijntje aan het einde van een streek in elke letter. Sans serif is Frans voor schreefloos. Een letterteken waarbij zulke dwarsstreepjes staan (bijvoorbeeld Times), noemen we een schreeflettertype of een serif-lettertype. Een lettertype zonder dwarsstreepjes, zoals Arial, noemen we een schreefloos lettertype of een sans serif-lettertype. Er is ook een rubriek Technology en Seasonal. In die laatste groep vind je bijvoorbeeld de Valentijns-, Halloween en kerstlettertypes. Met het schuifje Properties specifieer het aantal stijlen dat je wilt zien.

Pas verschillende filters toe om de resultaten te beperken.

Tip 6 Type tester en Glyphs

Er is ook een zoekvak waar je via de naam een lettertype kunt vinden. Klik op een gevonden lettertype om alle opties te bekijken. Die bestaan uit vijf tabs: Specimen, Type tester, Glyphs, About en License. In Specimen kun je de lettergrootte aanpassen door middel van een schuifje. Interessanter is het tabblad Type tester, waar je de verschillende Heading-stijlen kunt bekeken en waar het zelfs mogelijk is om de kleur van het lettertype aan te passen. Glyphs toont een rooster waarin alle letters, cijfers en symbolen staan die in dit lettertype aanwezig zijn. Bij About en License lees je meer informatie over de designer en over het aantal websites dat dit lettertype ondertussen gebruikt.

//06-googlefonts.png/

Je kunt schakelen tussen de lichte en donkere weergave.

Tip 7 Insluiten in een site

Om een Google Font toe te voegen aan je website, begin je bij de pagina met de lettertypedetails. Dan gebruik je de knop Get font en vervolgen ga je voor de optie Get embed code. Bovenaan in de rechterbalk krijg je de code om in de heading van het html-bestand te plakken. In het vak Embed code in the <head> of your html klik je op de knop Copy code. Zoek de <head>-sectie van je html-document en plak de code die je net hebt gekopieerd. Vervolgens moet je nog aanduiden welke css-stijl je wilt koppelen aan het gekozen lettertype. Dus kopieer je ook de css-regels in de pagina van Google Font. En daarna open je het css-bestand van de webpagina met een teksteditor en plak je de gekopieerde css-regel in een sectie.

Je krijgt de code om die in de head-sectie en de css van je website te plakken.

Tip 8 Google Docs

Google Fonts zit geïntegreerd in Google Docs. Dat betekent dat je daar heel snel ieder lettertype van de bibliotheek kunt toepassen. Wanneer je een document opmaakt, kun je via het vak Lettertype een van de inmiddels geïnstalleerde lettertypes selecteren. Om rechtstreeks in de bibliotheek van Google Fonts te duiken, kies je in het lettertype-menu de optie Meer lettertypen. Dan opent een selectiescherm waar je de bekende filters van Google Fonts toepast.

Eerst krijg je een selectie van populaire Google Fonts. Je selecteert een schrift, een taal, een stijl en sorteert op populariteit, alfabetisch, op datum van toevoeging of trends. Het lettertype dat je op die manier selecteert, wordt in de kolom Mijn lettertypen toegevoegd, zodat je het voortaan kunt gebruiken in Google Docs. Het is mogelijk om een toegevoegd Google Fonts-lettertype te verwijderen door op het kruisje achter de naam van het lettertype te klikken. Op die manier maak je de lijst korter. Je kunt geen systeemfonts of lettertypes van Google Docs verwijderen, maar wel de lettertypes die je vanuit Google Fonts hebt geïmporteerd. De rechtstreekse koppeling tussen Google Fonts werkt trouwens op dezelfde manier met Google Spreadsheets en Google Presentaties.

Alle Google Fonts kun je rechtstreeks aanspreken in Google Docs.

Extensis Fonts: nog gemakkelijker

Het is sinds juni 2024 niet meer mogelijk om zelf lettertypes toe te voegen aan Google Fonts, zodat je ze bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken in Google Docs, omdat deze online toepassing speciale webbased fonts gebruiken. Wel interessant is een third-party add-on waarmee je nog makkelijker schakelt in Google Fonts. Terwijl je in Google Docs bent, kies je in het menu Uitbreidingen de opdracht Add-ons / Add-ons toevoegen. Zo kom je in Google Workspace Marketplace. Typ in het zoekvak Extensis Fonts. Selecteer de add-on en klik dan op Installeren. Doorloop de korte installatieprocedure.

Je kunt Extensis Fonts zowel aanspreken in Google Documenten als in Google Presentaties via het menu Uitbreidingen. Eenmaal actief krijg je toegang tot alle Google Fonts via de rechterzijbalk waar ook de filters en de sorteermogelijkheden staan. De toegankelijkheid tot Google Fonts verloopt door de toevoeging veel vlotter en alle namen staan al in het lettertype van het font. Onderaan regel je de grootte van de weergave. Je selecteert een stukje tekst in het document en dan klik je op het lettertype in de zijbalk. De tekst zal automatisch het geselecteerde lettertype overnemen en in het lijstje lettertypes van Google Docs zal de nieuwkomer ook te zien zijn.

De gratis add-on Extensis Fonts maakt het nog gemakkelijker om de Google Fonts in Google Docs te gebruiken.

Tip 9 In Office toepassen

Nu je weet hoe je een leuk lettertype in de bibliotheek van Google vindt, is het niet moeilijk om deze lettertypes te gebruiken in Microsoft Word of een andere Office-applicatie. Nadat je het perfecte font hebt gevonden in Google Fonts, klik je in de rechterbovenhoek op de knop Get font. In plaats dat je Get embed code selecteert, gebruik je de optie Download all. Hierdoor komt er een zip-bestand in de map Downloads van je computer terecht. Dubbelklik op dit zip-bestand om dit uit te pakken en daarna klik je op het bestand dat eindigt op .ttf, de afkorting van True Type Font-file. Je Windows-computer zal eerst een voorvertoning tonen van het geselecteerde lettertype. Klik op de knop Installeren boven deze voorvertoning. Eenmaal geïnstalleerd zul je dit nieuwe lettertype in Word terugvinden in het dropdown-menu onder het blokje Lettertype. Mocht je Microsoft Word al geopend hebben, dan moet je het programma wellicht eerst even herstarten.

Op de Mac dubbelklik je ook op het zipje in de map Downloads om het archief te extraheren. Daarna klik je met de rechtermuisknop op .ttf-bestand en in het contextueel menu ga je voor de opdracht Openen met Lettertypecatalogus. Daar zul je merken dat het nieuwe lettertype klaarstaat om geïnstalleerd te worden. Het enige wat je moet doen, is op de knop Installeer lettertype klikken.

Klik op de knop Installeren om het lettertype aan het lokaal systeem toe te voegen.

PowerPoint

Op dezelfde manier als bij tip 9 voeg je Google Fonts toe aan Microsoft PowerPoint en Microsoft Excel. Is het je al opgevallen dat veel PowerPoint-presentaties hetzelfde aanvoelen? Het heeft onder andere te maken met het lettertype Calibri, het standaardlettertype van Office. Blijkbaar veranderen veel gebruikers dit niet. Onnodig te zeggen dat deze vorm saaiheid in de hand werkt en dat is op zich sowieso een probleem bij veel PowerPoint-presentaties. Vandaar de uitspraak ‘Killed by PowerPoint’. Laat je inspireren door Google Fonts voor je presentatie.

Gebruik Google Fonts om je presentaties meer variatie te geven.

Tip 10 Embedden

Wanneer je een nieuw lettertype toevoegt aan een Word-document of een PowerPointpresentatie en je dat document naar iemand anders stuurt, dan weet je nooit zeker of de ontvanger de inhoud zal zien zoals jij hem hebt opgemaakt. Als je bijvoorbeeld een Google Font-lettertype hebt gebruikt dat de ander niet op zijn computer heeft staan, dan krijgt de ontvanger een ander lettertype te zien. Om dit probleem te voorkomen, kun je zowel in Word als in PowerPoint de gebruikte lettertypes insluiten, ofwel embedden.

Hierdoor zal het document wel een beetje groter worden, maar je weet dan wel zeker dat de ander de opmaak ziet zoals jij die hebt bedoeld. Om een lettertype in te sluiten, klik je in het lint op Bestand en dan op Opties. In het geopende venter klik je links op Opslaan en rechts schakel je de optie Lettertypen in het bestand insluiten in. Wanneer je heel veel lettertypes hebt gebruikt, kun je de optie daaronder activeren: Alleen in het document gebruikte tekens insluiten. Hierdoor worden alleen de echt gebruikte lettertekens mee opgeslagen.

Soms is handig om de gebruikte lettertypes in het document in te sluiten.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
🥊 Dit heb je vast nog nooit gezien: robots in de ring (met video)
© Unitree Robotics
Huis

🥊 Dit heb je vast nog nooit gezien: robots in de ring (met video)

Robots worden steeds menselijker en kunnen steeds meer: ze serveren drankjes in restaurants, helpen ouderen bij dagelijkse taken of werken als receptionisten in hotels. Maar wat je waarschijnlijk nog nooit hebt gezien, is humanoïde robots die elkaar te lijf gaan in een echte boksring...

Het Chinese Unitree gaat nu viral met spectaculaire beelden van hun humanoïde robots die elkaar te lijf gaan in de boksring. Tijdens het  CMG World Robot Tournament –  Mecha Combat Arena streden zes humanoïde robots om de winst. Elke robot werd aangestuurd door een team mensen, dat met afstandsbedieningen buiten de ring stond. De robots beschikten over verschillende vechttechnieken: directe stoten, hoeken, uppercuts, knieën en trappen. Ze konden draaien, stappen zetten en (belangrijk bij een bokswedstrijd!) zelfstandig weer overeind komen na een val.

De wedstrijden waren geen vooraf geprogrammeerde show, maar een echt (dynamisch!) samenspel tussen menselijke commando's en door AI aangestuurde bewegingen. De robots reageerden op data van sensoren in hun lichaam. Via simulaties hadden ze al geleerd hoe ze hun evenwicht konden bewaren en aanvallen konden uitvoeren.

Unitree, dat sinds 2016, maakte al eerder furore met hun viervoetige robotdieren. Die worden gebruikt voor serieuze industriële toepassingen. Ze worden bijvoorbeeld ingezet bij de brandweer, bij energiebedrijven voor inspecties en op gevaarlijk terrein waar mensen lastig kunnen komen.

Zelf zo'n boksrobot kopen? De G1 is verkrijgbaar vanaf 16.000 dollar.

Watch on YouTube

P.S. Wij moeten het voorlopig thuis nog doen met deze robots ... 👇🏻