Je eigen gifjes maken met Express Animate
De meestgebruikte animaties zijn gif-plaatjes op websites. Een gif-animatie is een afbeelding in één bestand waarbij meerdere frames achter elkaar worden afgespeeld. Daarmee wordt de illusie van een filmpje gecreëerd. Met behulp van Express Animate kun je je eigen gifjes maken. En nog véél meer!
Ga naar de webpagina www.tiny.cc/aniexpress om Express Animate op te halen. Als je het installatieprogramma start, kies dan voor het ophalen van de Nederlandstalige versie. Als Express Animate even later voor de eerste keer is gestart, is het aan te raden om de optie Voorbeeld project openen te selecteren. Dan kun je namelijk aan de hand van enkele voorbeelden al een goed idee krijgen van de werking van deze tool. Het werkvenster van Express Animate verdient namelijk wel enige uitleg.
Werkvenster
Maar goed, als het voorbeeldproject is ingelezen, dan krijg je een op het eerste oog ingewikkeld werkvenster te zien. Dat is in eerste instantie even schrikken geblazen! Maak het jezelf gemakkelijk met een druk op de afspeelknop die je linksonder in het voorbeeldvenster ziet staan.
De animatie wordt afgespeeld en je ziet meteen dat alles om frames draait. Het ene frame na het andere wordt afgespeeld en zo ontstaat de animatie. Later is het aan jou, als de artiest, om ervoor te zorgen dat jouw frames elkaar óók op de juiste manier opvolgen. En terwijl die frames elkaar opvolgen, veranderen de geplaatste objecten van onder meer positie, grootte, vorm en kleur.
Ondertussen kijken wij nog steeds tegen een imponerend werkvenster aan. Een kleine uitleg, we gaan van linksboven met de klok mee. Met Menu kun je het lint overslaan en direct aansturen. Je kunt hier onder meer het bestand bewaren, het prikbord bedienen en objecten inlezen.
Dan gaan we naar het lint met Home, Object en Suite. Op Home staan de meestgebruikte taken, zoals het kunnen laden van media en het kunnen toevoegen van objecten. Object kan onder andere worden gebruikt om objecten te tekenen. Suite verwijst naar alle andere NCH-producten die kennelijk naast elkaar kunnen worden geïnstalleerd.
Op het Canvas Panel worden alle objecten neergezet en grof gemanipuleerd. Goed beschouwd, wordt je filmpje op déze plek gemaakt.
Het bedieningsvenster gebruik je om een voorbeeld van het filmpje af te spelen. Er kan een grid worden getoond en een magneet worden ingeschakeld. Je kunt hier ook inzoomen en uitzoomen.
Op de tijdlijn kun je zien hoe de frames elkaar opvolgen. Wat gebeurt er op welk moment? Die tijdlijn ga je straks gebruiken om animatiewijzigingen door te voeren.
Het Object Panel gebruik je om de objecten tot in detail in te vullen en te positioneren. Van positie tot kleur, hier is alles ontzettend gedetailleerd in te stellen. Uiteraard verschillen de geboden mogelijkheden per type object.
Het Composition Panel biedt een overzicht van alle objecten die in het Canvas Panel staan. Als je een object selecteert, dan wordt dat in het Object Panel uitgelicht.
©PXimport
Nieuw project
Klik op het lint Home en dan op de knop Nieuw project om een nieuwe toekomstige animatie aan te maken. Dat resulteert, zoals verwacht, in een compleet leeg werkvenster. Klik op de knop Tekst toevoegen om wat tekst op het Canvas Object te plaatsen. En terwijl je de tekst met behulp van een mini-editor toevoegt, zie je die tekst meteen al op drie plekken verschijnen: in het Canvas Panel, in het Object Panel en in het Composition Panel.
Je kunt overigens de mini-editor er altijd weer bij pakken door in het Canvas Panel op het tekstobject te klikken. Maak van deze gelegenheid gebruik om nog wat meer teksten op het Canvas Panel te plaatsen. Zet die teksten, met behulp van de pijltjes van het Object Panel, op de juiste hiërarchische positie in het Composition Panel. Geef de teksten allemaal een eigen kleur om wat onderscheid te maken. Toegegeven, daarmee hebben we nog geen animatie gemaakt, maar alle voor die animatie benodigde objecten zitten inmiddels wel in het project.
©PXimport
Animaties maken
En dan zijn we bij het ingewikkelde gedeelte van Express Animate aangekomen: het daadwerkelijk maken van animaties. De objecten die eerder op het scherm zijn geplaatst, willen we laten veranderen van onder meer positie en grootte. Dat animeren speelt zich af op de tijdlijn en in het Object Panel. Het is de bedoeling dat je op gezette tijden andere object-eigenschappen gaat invullen. Op het ene (eerste) moment heeft het object zijn eerste eigenschappen. Op het andere (volgende) moment krijgt het object nieuwe eigenschappen. En zo ga je verder.
Voorbeeld: de beginpositie is het eerste frame en dan zet je een object op een grootte van 100 procent. Vervolgens verplaats je de tijdlijn, waarna je het object een grootte geeft van 150 procent. En als je vervolgens op de afspeelknop klik, dan krijg je te zien wat het resultaat van deze aanpassing is geworden. Vervolgens wordt het een herhaling van zetten, want het bovenstaande pas je toe op alle afzonderlijke objecten; kriskras door elkaar heen.
En daarbij kun je eigenschappen als onder meer de positie, grootte, rotatie en kleur aanpassen. Welke die eigenschappen precies zijn, is afhankelijk van het type object. Een tekstobject heeft nu eenmaal andere eigenschappen dan een tekenobject, een plaatje of een filmpje. Express Animate zorgt ervoor dat de ingestelde veranderingen gelijkmatig worden doorgevoerd als de animatie wordt afgespeeld. En vanzelfsprekend kunnen die eigenschappen achteraf nog worden aangepast. En zo ga je door, net zolang totdat je animatie helemaal naar wens is.
Animaties bewaren
Goed, de animatie is uiteindelijk naar wens. In eerste instantie bewaar je de animatie (voor hergebruik) als een Express Animate-bestand. Meteen daarna ga je naar Menu, Bestand en Video opslaan. Kies vervolgens voor de optie Bestand, maar je kunt de animatie ook direct naar diverse internetdiensten uploaden. Je exporteert dan naar een Video bestand, waarvoor een dialoogvenster verschijnt waarin je kunt opgeven wat voor een videobestand dat moet zijn. Wij kiezen hier voor een gif-bestand, maar Express Animate kan overweg met nog veel meer videoformaten. Ook de resolutie en de framesnelheid (beide bepalend voor de uiteindelijke bestandsgrootte) zijn aan te passen.
©PXimport