ID.nl logo
5 redenen waarom Pokémon GO zo populair is
© Reshift Digital
Huis

5 redenen waarom Pokémon GO zo populair is

Je kunt het bijna niet gemist hebben: de gratis smartphone-game Pokémon GO is in rap tempo de wereld aan het veroveren. Maar waaróm is Pokémon GO dan zo populair?

1. Augmented reality is geweldig

Augmented reality, de technologie waarbij er een virtuele laag over de wereld wordt gelegd waarop van alles kan worden getoond, is niet nieuw. Pokémon GO is echter de eerste game die er écht in is geslaagd om er een leuke en verslavende ervaring van te maken. Een fantasiegame spelen (Pokémon vangen) in de wereld waarin je je elke dag begeeft, maakt de dag natuurlijk een stuk leuker. Het is letterlijk een verrijking van je wereld (al vermoeden wij dat het tegenovergestelde waar is, maar wie zijn wij om te oordelen). Lees ook: Zo zet je Pokémon GO op je smartphone.

2. Bestaande franchise, nieuw platform

©PXimport

En dan zwemt er opeens een Magikarp rond op de redactie.

De allereerste Pokémon-game (zowel op de GameBoy als het kaartspel) verscheen in 1996 en veroorzaakte een enorme hype. In de jaren daarna is de hype flink weggezakt, maar Pokémon is altijd populair gebleven, en er zijn nog regelmatig nieuwe titels verschenen. Deze nieuwe game maakt gebruik van nieuwe technologie, én is beschikbaar op de populairste game-platformen ter wereld: iOS en Android. De game is gratis én je hoeft geen GameBoy meer te kopen, dat zijn ingrediënten voor succes.

3. Nostalgie

Pokémon GO wordt lang niet alleen maar door kinderen gespeeld, sterker nog, we vragen ons af of er überhaupt wel kinderen zijn die het spelen, want we zien vooral volwassenen als zombies over straat lopen. De reden: pure nostalgie. Reken maar uit, als je in 1996 een jaar of negen was, dan ben je nu 29, prima tijd voor je eerste midlife crisis. Vergeet niet, de liefde voor Pokémon was behoorlijk sterk in 1996, en oude liefde roest niet.

4. Briljante marketing

De laatste dagen is Pokémon GO voortdurend in het nieuws geweest. Mensen lopen als kippen zonder kop over straat, veroorzaken gevaarlijke verkeerssituaties, en worden zelfs beroofd omdat hun spelletje ze (door criminelen) naar afgelegen plekken heeft geleid. Marketingstunt van de makers? Dat zou wel heel ver gaan, maar reken maar dat de makers er niets aan doen om dit nieuws de kop in te drukken, sterker nog, waarschijnlijk wakkert het marketingteam de koppen alleen maar verder aan.

5. Schaarste

Tot slot: de eerste wet van vraag en aanbod: schaarste. Pokémon GO wordt gefaseerd uitgerold en dat betekent dat nog niet iedereen het kan spelen. Combineer dat met de nieuwskoppen die natuurlijk hartstikke nieuwsgierig maken en alle eerdergenoemde punten en je krijgt het ultieme hebbeding: ik wil dit en ik kan het niet krijgen. Overigens kán het wel, maar dan via een trucje dat we hier uitleggen, en juist dat maakt het zo briljant. Extreem veel moeite moeten doen om iets te mogen spelen. Van deze rage zijn we voorlopig nog niet af.

▼ Volgende artikel
Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy
© eufy
Huis

Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy

Wie op zoek is naar een beveiligingscamera, robotstofzuiger of robotgrasmaaier komt al snel bij Eufy uit. En dat is niet zo vreemd: dit merk staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke en slimme spullen voor in en om het huis. Juist nu is hét moment om toe te slaan: je krijgt niet alleen een forse korting, maar via CashbackXL krijg je ook nog een deel van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Een veilig huis, minder tijd kwijt aan het huishouden: dat willen we allemaal wel. Dan ben je bij Eufy aan het goede adres: het merk biedt een breed assortiment aan slimme oplossingen voor in en om het huis. Eufy heeft beveiligingscamera's en videodeurbellen in verschillende uitvoeringen, van compacte binnencamera's tot draadloze modellen voor buiten met zonnepaneel of 4G-verbinding. Daarnaast vind je er robotstofzuigers en robotgrasmaaiers die automatisch werken en zichzelf kunnen legen of opladen, maar ook slimme verlichting en babyfoons. Alles voor een slim en veilig huis dus! Iets voor jou? Dan is dit hét moment. Want met de Eufy-actie op CashbackXL krijg je niet alleen 22% korting, maar ook nog eens tot 7% cashback. Minder betalen én geld terug krijgen: slimmer wordt het niet!

©eufy

De sterke punten van Eufy

Eufy onderscheidt zich van andere merken door slimme functies te combineren met gebruiksgemak, privacy en een scherp prijsniveau. Veel camera's slaan beelden lokaal op, zodat je geen verplicht cloudabonnement nodig hebt en meer controle houdt over je gegevens. Waar andere merken vaak extra kosten rekenen voor functies als persoonsdetectie of nachtzicht, zijn die bij Eufy standaard inbegrepen.

©eufy

Zo werkt de Eufy-cashback

Ga op CashbackXL naar de Eufy-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland en heeft al bijna 15.000 euro aan Eufy-cashback uitgekeerd. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice. Ze geven zelfs hun missie prijs: jou zoveel mogelijk geld teruggeven.


Korting én geld terug bij Eufy?

Het kan met deze actie van CashbackXL!
▼ Volgende artikel
AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren
© AGON by AOC | Gorodenkoff | Shutterstock
Huis

AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren

AGON by AOC introduceert twee nieuwe 27inch gamingmonitoren met QD-OLED-technologie. De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR en Q27G4SDR bieden respectievelijk verversingssnelheden van 240 Hz en 360 Hz, en maken zo OLED-kwaliteit beschikbaar voor een bredere groep gamers.

De QD-OLED-panelen leveren een hoge contrastverhouding, diepe zwartwaarden en een breed kleurbereik dat 99 procent van de DCI-P3-kleurstandaard dekt. Beide modellen hebben een QHD-resolutie van 2560 × 1440 pixels en een reactietijd van slechts 0,03 milliseconde, waardoor snelle actiescènes zonder vervaging worden weergegeven.

De Q27G4ZDR ondersteunt HDR10, terwijl de Q27G4SDR is gecertificeerd voor VESA DisplayHDR True Black 400. Daarmee bieden ze verbeterde helderheid en detailweergave in zowel lichte als donkere scènes. Adaptive-Sync en NVIDIA G-SYNC Compatible zorgen voor vloeiende beelden zonder tearing.

Qua aansluitingen beschikken beide monitoren over twee HDMI 2.1-poorten, DisplayPort 1.4 en een USB 3.2-hub met snellaadfunctie. Ook zijn ze geschikt voor consoles: QHD-gaming tot 120 Hz wordt ondersteund op PlayStation 5 en Xbox Series X|S. De monitoren bieden verder diverse gamingfuncties, zoals Shadow Control, Game Color en een Low Input Lag-modus.

Het nieuwe G4-ontwerp combineert smalle randen met een matte afwerking en volledig verstelbare standaard. De hoogte, draai- en kantelhoek zijn aan te passen, en via de VESA-montage is een multi-monitoropstelling mogelijk. De meegeleverde G-Menu-software biedt toegang tot instellingen en profielbeheer.

De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR (240 Hz) en Q27G4SDR (360 Hz) zijn vanaf medio november 2025 verkrijgbaar voor adviesprijzen van 399 euro en 549 euro. Beide modellen worden geleverd met HDMI- en DisplayPort-kabels en vallen onder een driejarige garantie die ook inbranden dekt.

©AGON by AOC