ID.nl logo
10 tips voor de perfecte back-up
© PXimport
Huis

10 tips voor de perfecte back-up

Elk jaar is het op 31 maart World Backup Day. Iedereen moet natuurlijk sowieso altijd een kopie van zijn belangrijke bestanden en gegevens hebben. We geven 10 tips voor de perfecte back-up.

Tip 01: Voorbereiden

Je denkt meestal pas over back-ups na als het al te laat is. Je computer begeeft het, je hebt per ongeluk een mapje weggegooid of je harde schijf doet het opeens niet meer. Had je nu maar een goede back-up van al je bestanden gemaakt. Gelukkig is het maken van een sluitend systeem niet heel erg lastig, maar je moet er wel even goed over nadenken. En welke optie je ook kiest, je moet wel af en toe je back-ups checken, je data kan namelijk vergaan op bepaalde types opslagmedia. Naast een lokale optie kun je ook een online dienst gebruiken en dan moet je wel een dienst kiezen waarvan je weet dat je data daar veilig is, en dat de dienst er niet zomaar mee ophoudt zonder je een waarschuwing te geven. Het beste is overigens om je back-ups te spreiden over verschillende media en dubbel op te slaan, zo voorkom je dat je ooit je vakantiefoto’s of belangrijke documenten kwijtraakt.

Tip 02: Bootable back-up

Wat voor soort back-up-systeem voor jou persoonlijk het handigst is, ligt aan een aantal dingen. Je moet je bijvoorbeeld afvragen of het belangrijk is dat je snel weer online bent nadat je computer het begeeft. Is dit het geval, dan is een kloon van je opstartschijf met al je programma’s en documenten een slim plan. Dit wordt ook wel een bootable back-up genoemd. Het idee is dat je een kloon van je opstartschijf op een externe schijf hebt staan en vanaf deze schijf je besturingssysteem kunt opstarten. Als je harde schijf in je computer het begeeft, koop je snel een nieuwe. Je bouwt deze weer in je computer en start je computer met behulp van je bootable kloon op. Deze kloon kopieer je vervolgens naar je nieuwe interne schijf en binnen een paar uur ben je weer helemaal klaar om te werken. Een bootable kloon moet je natuurlijk wel bijhouden, je hebt niks aan een bootable kloon van drie jaar oud.

©PXimport

Een bootable kloon moet je wel bijhouden, je hebt niks aan een bootable kloon van drie jaar oud

-

Waarmee klonen?

Voor het klonen van schijven heb je handige programma’s, een goed en gratis programma is bijvoorbeeld CloneZilla. Alleen de interface van het programma doet denken aan het dos-tijdperk. Hier download je het programma. Hier lees je een handleiding hoe CloneZilla werkt, maar op de website van CloneZilla vind je ook genoeg informatie in het Engels. Het principe is dat echt alle bits en bytes van je opstartschijf naar een tweede schijf worden gekopieerd. Dit krijg je niet voor elkaar als je simpelweg alle bestanden van je schijf kopieert. Voor Mac-gebruikers is er bijvoorbeeld het programma SuperDuper! dat ook het maken van bootable klonen ondersteunt.

©PXimport

Tip 03: Image

Een andere manier om een back-up van je data te maken, is via een image. Een image werkt iets anders dan een kloon. In plaats van dat een schijf of partitie byte voor byte wordt gekloond, wordt alleen de daadwerkelijke informatie van een schijf naar een image-bestand geschreven. Het grote voordeel van een image is dat het veel minder ruimte in beslag neemt dan een kloon. Je kunt prima meerdere images op één schijf hebben staan. Zorg er wel voor dat je regelmatig even een nieuwe image maakt, je kunt dan een oudere image eventueel weggooien. Windows noemt een image een systeemkopie en de optie Een systeemkopie maken vind je in het Configuratiescherm als je op Systeem en onderhoud / Back-up maken en terugzetten klikt. Doorloop de wizard, je kunt het gemaakte image-bestand gebruiken om je systeem weer naar dit herstelpunt te brengen als je merkt dat je Windows-systeem langzamer werkt of je per ongeluk een belangrijk programma hebt weggegooid.

Een ander gebruiksvriendelijk, veelzijdig en gratis programma is EaseUS Todo Backup Free. Een bekend betaald programma is Acronis True Image.

©PXimport

Tip 04: Bestandsgeschiedenis

Oké, je hebt nu te allen tijde een back-up van je opstartpartitie zodat je in geval van nood zo weer verder kunt werken. Deze back-up kun je het beste op een snelle normale harde schijf (hdd) of solid state disk (ssd) zetten, dan ben je bij problemen snel weer bij de tijd. Van je actuele documenten moet je echter ook altijd een back-up hebben. Dit kun je elke dag zelf doen door een kopie op een usb-drive of harde schijf te zetten, maar hiervoor zijn ook handige programma’s te vinden. In Windows 10 gebruik je gewoon de functie Bestandsgeschiedenis door naar het Configuratiescherm te gaan en op Bestandsgeschiedenis / Station selecteren te klikken. Hier is een ssd een slim idee, het zorgt ervoor dat het indexeren van oude bestanden en het wegschrijven van nieuwe bestanden sneller gaat. Je moet wel zorgen voor een schijf met een groter volume dan de grootte van de bestanden die je wilt kopiëren. Zorg dat je een ssd of harde schijf hebt aangesloten en klik op Inschakelen om de functie te activeren. Windows slaat nu automatisch je bestanden op en als je eens een bestand of map per ongeluk weggooit of overschrijft, kun je met Bestandsgeschiedenis een oudere versie terughalen. Afhankelijk van je schijfgrootte worden de oudste bestanden overschreven door nieuwere versies, het is dus geen oplossing voor de lange termijn. Op de Mac heet deze functie Time Machine en werkt dit in principe hetzelfde.

©PXimport

In Windows 10 gebruik je gewoon de optie Bestandsgeschiedenis

-

Tip 05: Back-up of archief

De begrippen back-up en archief worden nogal eens door elkaar gehaald. Logisch, want de termen betekenen bijna hetzelfde en worden soms door bedrijven ook nog wel eens door elkaar gehaald. Simpelweg kun je zeggen dat een back-up voor de korte termijn is gedacht en een archief voor de lange termijn. Een back-up kan een image of kloon zijn van je opstartschijf, bedoeld om snel weer te kunnen werken. Een back-up kan ook een dagelijkse kopie zijn van je documenten die je middels een programma als Bestandsgeschiedenis in Windows kopieert naar een extern medium. Een archief bevat bijvoorbeeld foto’s en documenten die je niet meer dagelijks gebruikt, maar waar je zeker van wilt zijn dat ze over tien jaar ook nog bestaan. Een archief kan zo simpel zijn als een harde schijf waar je een mapje met foto’s naar toe hebt gekopieerd, je kunt ook gewoon je documentenmap één keer in de zoveel tijd als archief naar een dvd branden of op een usb-stick zetten.

©PXimport

Tip 06: Ssd

Een harde schijf is nog altijd veel goedkoper, zeker als je meerdere terabytes nodig hebt. Maar zelfs ssd’s beginnen enigszins betaalbaar te worden. Het grote voordeel van een ssd is natuurlijk de snelheid en voor je dagelijkse documenten-back-up is het slim om voor een ssd-variant te kiezen. Zelfs voor een image of kloon kan een ssd handig zijn, je bent gewoonweg sneller weer aan het werk als je heel veel gigabytes moet terug kopiëren. Voor een externe ssd van ongeveer 250 gigabyte betaal je tegenwoordig iets meer dan honderd euro en daar passen heel wat documenten op. Het andere voordeel is dat een ssd geen bewegende onderdelen heeft en daarom niet zo gevoelig is voor beweging. Mocht je een ssd een keer laten vallen, dan is de kans groot dat er aan je data niks kapot is gegaan. Het grote nadeel van een ssd is dat de NAND die wordt gebruikt in een schijf niet voor altijd data kan bevatten. Er is nog niet heel veel over bekend wat er gebeurt als je een ssd tien jaar ongebruikt laat liggen.

©PXimport

Tip 07: Harde schijf

Voor een archief kun je prima een harde schijf gebruiken, voor één terabyte ben je ongeveer vijftig euro kwijt. Als je enkel een kale interne schijf koopt, is het handig daar ook een usb-dockingstation met hotswap-functionaliteit bij te kopen. Die kun je namelijk makkelijk aan elke computer hangen. Je steekt je harde schijf erin, kopieert je data en bergt na afloop de harde schijf op in een plastic hoesje in de kast. Denk er wel aan dat informatie op een harde schijf kan vergaan, het wordt aangeraden om zeker elke drie jaar de schijf even opnieuw te schrijven met data. Dit kun je doen met een programma als DiskFresh. Dit programma zorgt ervoor dat elke sector op de harde schijf even wordt verplaatst. Omdat een harde schijf goedkoop is, kun je er ook voor kiezen om twee identieke schijven voor je documentenarchief te gebruiken. Plak een labeltje op de schijf en op de plastic box en check elke drie tot zes maanden even of de schijf het nog doet. Steek hem gewoon even in je usb-dockingstation en probeer een paar willekeurige documenten te openen. Mocht er iets niet helemaal goed gaan, ga dan meteen naar de winkel om een nieuwe schijf te kopen en kopieer je de data naar je nieuwe schijf.

©PXimport

Denk er wel aan dat informatie op een harde schijf kan vergaan

-

Raid

Een raid-systeem kan zinvol zijn als je tegelijkertijd data naar twee fysieke schijven wilt kopiëren. In dit geval spreken we van een raid1-systeem. Je moet twee identieke schijven in je raid-systeem stoppen, mocht er één kapotgaan, dan kun je deze uitwisselen voor een andere. Het nadeel is wel dat de schijven zich altijd op dezelfde locatie bevinden (in je raid-behuizing), dus het biedt geen bescherming tegen brand of diefstal.

©PXimport

Tip 08: Dvd’s en blu-rays

Een andere optie is om je archief of archieven op te slaan op dvd’s of blu-rays. Twee grote voordelen: deze optische schijfjes zijn goedkoop en de levensduur is een stuk langer dan een harde schijf of ssd. Zorg wel dat je schijfjes hebt die write-once zijn, gebruik dus geen overschrijfbare (rewritables). Wil je zeker weten dat je data lang genoeg meegaat, kies dan voor blu-ray-schijven die worden aangeduid als BD-R HTL. De R geeft aan dat het write-once is en HTL staat voor High To Low. De HTL-schijven gaan in theorie veel langer mee dan zogenaamde LTH-schijven (Low To High). Theoretisch, want blu-ray bestaat nog niet zo lang dat de gegarandeerde levensduur van 100 tot 150 jaar is getest. Het is vaak niet meteen te herkennen of een blu-ray LTH of HTL is. Kijk in dat geval bij de specificaties van de fabrikant of vraag de verkoper of de blu-ray geschikt is voor archivering.

Het grootste nadeel van een optische schijf is natuurlijk dat er niet zo heel veel informatie op past. Handig is wel om bijvoorbeeld een archief van je foto’s nog eens extra op één op twee optische schijfjes op te slaan.

©PXimport

Usb-sticks

Hoe zit het met usb-sticks? Ondanks de lage prijs en het feit dat er relatief veel data op kan staan, is het medium niet geschikt voor de lange termijn. De kwaliteit van een usb-drive is beduidend minder dan die van een ssd en je kunt er dus niet vanuit gaan dat je data na een paar jaar nog van de stick te lezen is. Een usb-stick kun je wel gebruiken voor een tijdelijk archief, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat en je laptop meeneemt. Kopieer je actuele documenten naar je usb-stick en laat deze lekker thuis liggen.

Tip 09: Cloudopslag

Wil je geen gezeur met media die vergaan, zorg dan voor een online back-up van je data. Een groot voordeel van de cloud is dat het makkelijk is en niet veel hoeft te kosten, voor een Google Drive van 100 gigabyte betaal je twee tientjes per jaar en je hoeft je geen zorgen te maken dat je data verloren gaat, omdat Google je data op meerdere serverlocaties opslaat. Waar je je wel zorgen over moet maken, is de veiligheid en je privacy. Het is niet aan te raden om je complete fotocollectie en belastingaanslagen op je Google Drive op te slaan, de verbinding is niet bijzonder zeker en wie weet of Google of anderen er geen toegang tot hebben? Waar het wel handig voor is, is een archief van bijvoorbeeld je muziekbibliotheek of andere niet-persoonlijke documenten. Er zijn natuurlijk ook veilige online-oplossingen, een bekende dienst is bijvoorbeeld Carbonite. De dienst kan automatisch je documenten naar zijn cloud sturen als je de app hebt geïnstalleerd en dit werkt zelfs vanaf je mobiele apparaten via de Carbonite-app. Alle bestanden worden versleuteld opgeslagen. Uiteraard moet je hiervoor wel betalen, de dienst is met zestig dollar niet goedkoop. En dit is dan de prijs voor één pc, voor een tweede pc moet je nog eens betalen. Je hebt echter wel onbeperkte ruimte op de servers van Carbonite.

©PXimport

Wij zouden niet onze belastingaanslagen op Google Drive opslaan

-

Tip 10: Spreiding

Omdat geen enkele schijf voor de eeuwigheid is ontworpen, is het verstandig om je back-ups en archieven te spreiden over verschillende media. Zorg ervoor dat je niet alleen ssd’s in je kast hebt liggen, varieer door wat belangrijke documenten op een blu-ray op te slaan, kopieer een archief ook nog eens naar een harde schijf en zorg dat je een usb-stick bij de hand hebt met je documenten van de afgelopen zes maanden. Spreiding betekent ook dat je niet alle media netjes opgeruimd naast elkaar in de kast moet leggen. Bij een woningbrand of diefstal is in één keer je hele archief weg. Een kopie van je archief kun je prima bij een vriend of familielid neerleggen of kijk eens of je wat blu-rays op kantoor in een veilige kluis kunt opslaan.

©PXimport

Ransomware

Ransomware is een veelbesproken onderwerp tegenwoordig, zeker na de WannaCry-aanvallen waardoor computers werden geblokkeerd totdat je een losgeld in bitcoin betaalde. Als je een harde schijf altijd aan je computer laat hangen, is de kans groot dat bij zo’n ransomware-aanval ook je externe schijf getroffen is. Zorg er dus altijd voor dat je back-up die je dagelijks aan je computer hebt hangen niet de enige back-up is van je actuele documenten.

©PXimport

▼ Volgende artikel
20 toptips voor Teams voor meer rust en overzicht
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

20 toptips voor Teams voor meer rust en overzicht

Breng je – al dan niet ongemerkt – aardig wat uren babbelend en samenwerkend door in Teams? Het programma is in de afgelopen maanden verbeterd. Zorg dat je er optimaal gebruik van maakt. Lees onze toptips voor Teams!

In dit artikel laten we zien hoe je Microsoft Teams effectiever gebruikt:

  • Orden je gesprekken met favorieten en eigen secties
  • Beperk afleiding door meldingen te dempen of te filteren op prioriteit
  • Laat je alleen waarschuwen als specifieke personen beschikbaar zijn
  • Stuur berichten met een urgente status of plan ze in voor later
  • Zet berichten om in taken, of pin belangrijke info vast
  • Gebruik /-commando’s en sneltoetsen voor snelle acties
  • Open links in je voorkeursbrowser in plaats van Edge
  • Breid Teams uit met apps, polls, whiteboards en tabbladen
  • Beveilig je privacy door camera en microfoon te vergrendelen bij afwezigheid

Even snel iets laten zien? Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Overzicht

Afhankelijk van de manier waarop je Teams gebruikt, kan het hoofdvenster aardig druk worden. Zorg voor overzicht, bijvoorbeeld door de favorietenfunctie te gebruiken. Hieraan kun je veelgebruikte chatgesprekken en groepen toevoegen. Je vindt de favorieten linksboven in het venster. Om een gesprek of groep toe te voegen, klik je op het item met de rechtermuisknop en kies je Verplaatsen naar / Favorieten. Heb je behoefte aan nog meer overzicht? Dan kun je eigen secties maken, waarvan Favorieten er een is. Kies voor Verplaatsen naar / Nieuwe sectie. Geef de sectie een beschrijvende naam, zodat je deze makkelijk herkent.

Met de favorietenfunctie zorg je voor overzicht.

Meldingen

Teams kan flink afleiden, maar met de juiste instellingen houd je de meldingen en pop-ups onder controle. Open het instellingenvenster: bovenin vind je de knop Instellingen en meer, herkenbaar aan de drie puntjes. Kies Instellingen / Meldingen en activiteiten. Wil je niet dat Teams je stoort, dan kies je voor Alle meldingen dempen. Eventueel kun je toestaan dat er nog altijd meldingen van specifieke personen worden doorgegeven. Activeer dan Altijd meldingen voor urgente en prioriteitscontacten toestaan en lees verderop bij Prioriteit hoe je een uitzonderingenlijst maakt.

Via de sectie Weergave bepaal je hoe de berichten worden getoond. Standaard worden de berichten rechtsonder getoond, maar via Positie op het scherm kun je de binnenkomende berichten bijvoorbeeld ook linksboven of rechtsboven tonen. Wil je liever niet dat die pop-up ook het bericht zelf bevat, dan haal je het vinkje weg bij Voorbeeld van berichten en inhoud weergeven in meldingen. Om te voorkomen dat je wordt gestoord tijdens een vergadering of audiogesprek, verwijder je ook het vinkje bij Meldingen weergeven tijdens gesprekken en vergaderingen.

Rustig doorwerken zonder dat iemand je stoort.

Rustig aan

Teams kan je een mailtje sturen zodra je een activiteit hebt gemist: bijvoorbeeld als iemand je een bericht stuurt terwijl je niet bereikbaar of afwezig bent. Standaard ontvang je elk uur zo’n berichtje, maar mogelijk is dat iets te veel van het goede. Kies dan voor Meldingen en activiteiten. Bij E-mailberichten over gemiste activiteiten kies je een rustigere frequentie, bijvoorbeeld Elke 8 uur of Dagelijks.

Prioriteit

Wil je lekker doorwerken zonder dat iemand je stoort, dan gebruik je de functie Niet storen. Wel kun je toestaan dat Teams meldingen laat zien van specifieke personen, waarvoor je van tevoren toestemming geeft. Kies de sectie Privacy en klik op Prioritaire toegang beheren. Typ de naam in van de persoon waarvoor je een uitzondering maakt. Je kunt meerdere personen toevoegen. Deze personen kunnen je nu zelfs tijdens de modus Niet storen een bericht sturen, bellen en taggen in een bericht.

Nooit meer ontglippen

Wil je een gesprek met iemand voeren, maar is de persoon nauwelijks online? Stel een melding in dat je wordt gewaarschuwd zodra de contactpersoon bereikbaar is. In het instellingenvenster kies je Meldingen en activiteiten. In het vak Aanwezigheid klik je op Meldingen beheren. Typ de naam van de persoon in het vak.

Loeiende sirenes

Heb je een urgent bericht dat direct bij de ontvanger onder de aandacht moet komen? Verscholen in de verzendopties vind je hiervoor de mogelijkheid. Bij het tekstvak onderin klik je op het plusteken. Kies Bezorgingsopties instellen / Urgent. Gedurende twintig minuten ontvangt de gesprekspartner om de twee minuten een notificatie, totdat het bericht wordt gelezen. Vermoedelijk is het handig om deze optie spaarzaam te gebruiken. Er is ook een minder prangende tussenvariant beschikbaar: Belangrijk.

Teams kent verder een blokkeerfunctie, vergelijkbaar met functies in sociale media. Je vindt deze onder Privacy in het instellingenvenster. Kies Geblokkeerde contactpersonen beheren.

Kan een bericht echt niet wachten? Markeer het dan als Urgent.

Even wachten

Berichten hoef je niet direct te versturen, maar kun je wel alvast opstellen en gewoon iets later versturen. De truc? Typ je bericht zoals je gewend bent en klik vervolgens met de rechtermuisknop op de knop Verzenden. Een nieuw venster verschijnt, waarin je de dag en het tijdstip bepaalt. Klik op Doorgaan. Het bericht verschijnt pas in de chat wanneer jij dit hebt gepland.

Handig: van tevoren inplannen wanneer een bericht wordt verstuurd.

Sneltoetsen

Voor de liefhebbers van het toetsenbord onder ons, bestaat er een flinke hoeveelheid sneltoetsen om sneller je weg te vinden in Teams. Zo open je een nieuw gesprek via Ctrl+N, of Ctrl+Shift+N als je een nieuw venster wilt gebruiken. Er bestaan veel meer sneltoetsen. Met een druk op Ctrl+. (punt) komt een spiekbriefje met sneltoetsen tevoorschijn.

Koppelingen openen

Standaard opent Teams alle webadressen in Microsoft Edge. Leuk geprobeerd door de makers, maar wellicht gebruik je een andere browser en wil je dat de koppelingen in dat bladerprogramma openen. In het instellingenvenster kies je Bestanden en koppelingen. Bij Webkoppelingen altijd openen in kies je Standaardbrowser. In ditzelfde venster vind je overigens ook twee andere handige opties: bij Downloads bepaal je op welke locatie gedownloade items terecht moeten komen, terwijl je in het vak eronder kunt aangeven dat Office-documenten (zoals Word en PowerPoint) niet standaard in Teams, maar in de browser moeten openen.

Privacy op één

Je voert een gesprek met meerdere personen, maar loopt even weg van je computer en vergrendelt Windows. Als je dan vergeet dat camera en microfoon zijn ingeschakeld, blijft er van je privacy weinig over. Open het instellingenvenster en kies Privacy / Mijn camera en microfoon uitschakelen wanneer mijn scherm wordt vergrendeld. In hetzelfde venster vind je ook de optionele functie End-to-end versleutelde oproepen. Activeer deze voor end-to-endversleuteling, zoals je wellicht ook kent uit WhatsApp. Houd er wel rekening mee dat je gesprekspartner dezelfde functie moet inschakelen en dat je sommige functies niet meer kunt gebruiken (zoals het opnemen van een video).

Schakel camera en microfoon automatisch uit bij het vergrendelen van Windows.

Van uitstel ...

Heb je het druk en geen tijd om direct op een bericht te reageren? Zet het bericht om naar een taak, zodat je er later op kunt terugkomen. Klik met de rechtermuisknop op het bericht, kies Meer opties / Meer acties / Planner taak maken. Je kunt het bericht nu in een taak veranderen, een prioriteit geven en er een vervaldatum aan koppelen. Bevestig met Taak toevoegen.

Je kunt ook een bericht vastmaken, boven in het chatvenster. Die optie is interessant als je bijvoorbeeld belangrijke informatie voor iedereen zichtbaar wilt houden of het bericht wilt gebruiken als herinnering voor anderen om hier bijvoorbeeld op te reageren. Klik met de rechtermuisknop op het bericht en kies Vastmaken. Het bericht verschijnt bovenin.

Videobellen via Teams?

Zonder camera op je laptop, is een webcam noodzakelijk

Extra functies

Met apps kun je de functionaliteit van Teams uitbreiden. Zo kun je bijvoorbeeld samen YouTube-video’s kijken tijdens een vergadering met de YouTube-app of een poll opzetten met de Polls-app. Klik op Apps, links in het Teams-venster. De apps verschijnen rechts. Onder ‘Populair in Teams’ vind je vaker gebruikte apps zoals YouTube en Polls. Klik op Alles weergeven voor het volledige overzicht. Klik op Toevoegen om de app te gebruiken.

Met apps breid je de functionaliteit van Teams uit.

Snelle acties

Teams kent een paar verborgen acties waarmee je snel taken kunt uitvoeren. In het chatvenster typ je / gevolgd door een opdracht. Typ /venster om een nieuw venster te openen. Typ /removehistory om de chatgeschiedenis te wissen. Typ /afwezig of /offline om je beschikbaarheidsstatus snel om te zetten naar Afwezig of Offline. Via /instellingen open je snel de instellingen van Teams. Teams kent nog meer opdrachten. Een overzicht hiervan opent automatisch zodra je enkel / typt.

Snel taken uitvoeren met vooraf bepaalde opdrachten.

In één keer

In een chatkanaal kunnen bestanden worden gedeeld. Een kanaal bestaat standaard uit twee tabbladen: Chatten en Gedeeld. Kies Gedeeld en selecteer de bestanden die je nodig hebt. Kies Downloaden. Je hebt ze nu ook tot je beschikking zonder dat je afhankelijk bent van Teams. Overigens kun je je chatvenster ook uitbreiden met functies via extra tabbladen. Daarover lees je in de paragraaf ‘Meer in chatvenster’.

Spontane vergaderingen

Je kunt in Teams snel overleggen met meerdere personen, zonder dat je eerst een vergadering hoeft in te plannen. Je vergadert eenvoudig als je de anderen belt via een kanaal. Open het kanaal met de deelnemers. Via de knop Nu vergaderen (rechtsboven in het venster) zet je snel een videogesprek met iedereen op. In plaats hiervan kun je ook een audiogesprek opzetten. Klik op het pijltje naast de knop en kies Audiogesprek.

Nóg meer overzicht

Heb je een flinke hoeveelheid conversaties lopen met meerdere personen? Je kunt zorgen voor meer overzicht door de individuele gesprekken een naam te geven. Open het gesprek en klik bovenin op de knop met de pen (Naam groeps-chat). Voer een groepsnaam in en bevestig met Opslaan.

Verschillende meningen

Om snel de mening van gesprekspartners te vragen of te stemmen over een onderwerp, kun je gebruikmaken van polls. Klik op Apps openen (rechtsboven) en klik op Polls / Nieuw poll maken. Vervolgens kun je een vraag of stelling maken en de bijbehorende opties definiëren. Activeer Meerdere selecties als je gesprekspartners meerdere antwoorden mogen kiezen. Standaard wordt er anoniem gestemd. Wil je liever de namen zien, kies Namen van respondenten vastleggen. Wil je juist niet dat de resultaten met de groep worden gedeeld, dan verwijder je het vinkje bij Samengevoegde resultaten delen met respondenten. Klik op Preview om een voorbeeld van je poll te bekijken. Tevreden? Klik op Verzenden.

Benieuwd naar de mening van anderen? Gebruik een poll!

Meer in chatvenster

Wist je dat je het standaard chatvenster van Teams kunt uitbreiden met extra functies? Je maakt hiervoor gebruik van tabbladen, die je bovenaan elk chatgesprek vindt. Op elke tab kun je een app kwijt. Zo kun je de omgeving uitbreiden met een tab voor gedeelde documenten of een whiteboard waarop je gezamenlijk aantekeningen kunt maken. Klik op het plusteken (+). Een venster met apps verschijnt. Kies een bestaande app (bovenin) of voeg een nieuwe app toe.

Via de browser

Als je je eigen computer niet bij de hand hebt of een andere computer leent, kun je alsnog Teams-gesprekken voeren via de browser. Meld je aan met het account waarmee je Teams gebruikt. Handig is de mogelijkheid om – zelfs vanuit de browser – een bureaubladmelding te krijgen zodra iemand je probeert te bereiken. Klik op Inschakelen bij Schakel de bureaubladmeldingen in. De omgeving is verder vergelijkbaar met de volwaardige Teams-client. Links vind je de verschillende categorieën. In de praktijk maak je vaak gebruik van Meet (herkenbaar aan het camerasymbool), waarmee je vergaderingen kunt organiseren en bijwonen. Wil je de omgeving verder naar je hand zetten? Klik rechtsboven op de drie puntjes (Instellingen en meer) en kies Instellingen. Ook deze opties zijn vergelijkbaar met de opties uit de volwaardige app, maar beperkter.

Teams niet bij de hand? Gebruik het via de browser!

Via je mobiel

Maak je gebruik van Teams op je telefoon, dan kun je de contactpersonen van de telefoon synchroniseren met de Teams-app. Open Teams op de telefoon en tik op de gebruikersfoto linksboven. Tik op Instellingen / Bellen / Contactpersonen van mijn apparaat synchroniseren. Als je je op een later moment bedenkt, kun je de koppeling uitschakelen. Teams verwijdert dan de telefooncontacten uit de Teams-lijst, alsof er niets is gebeurd.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 decoupeerzagen voor een schappelijke prijs
© Петр Смагин
Huis

Waar voor je geld: 5 decoupeerzagen voor een schappelijke prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Is het weer tijd om te klussen en moet je materialen op maat zagen? Met een decoupeerzaak wordt het zware werk je uit handen genomen. Wij vonden vijf mooie exemplaren voor je.

Een decoupeerzaag is perfect voor het fijnere zaagwerk. Denk aan het zagen van cirkels, het afronden van hoeken, het zagen van laminaat of het uitzagen van kleine stukken uit een materiaal. Dankzij de grote wendbaarheid kun je met een decoupeerzaag makkelijk aan de slag voor allerlei klusjes in en om het huis, of je nu met hout, metaal of kunststof werkt. Hieronder vind vijf decoupeerzagen voor al jouw klusjes.

Black & Decker BES610K

De Black & Decker BES610K is een robuuste decoupeerzaag die je helpt bij allerlei zaagklussen. Hij heeft een 650W motor en variabele snelheid, waardoor je nauwkeurig en gecontroleerd kunt werken. De pendelfunctie is instelbaar en de led-werklamp en stofblazer geven je een goed zicht op de zaaglijn. En dankzij de gereedschapsloze zaagbladwissel en de mogelijkheid om de zaaghoek tot 45 graden in te stellen, is deze zaagmachine voor alle toepassingen geschikt.

DeWalt DW331K

Deze decoupeerzaag is geschikt voor zowel de professionele klusser als de serieuze doe-het-zelver. Met zijn sterke motor en variabele snelheid zaag je moeiteloos door diverse materialen. De zaag ligt prettig in de hand dankzij de softgrip en het anti-vibratiesysteem, waardoor je geen last krijgt van je handen. Het snelspansysteem maakt het wisselen van zaagbladen eenvoudig, en met de instelbare zaaghoek kun je ook schuine snedes maken. Een degelijke machine van een gerenommeerd merk.

Makita 4351FCT

De Makita 4351FCT valt op vanwege de beugelgreep. Daardoor kun je deze zaag perfect sturen, zelfs als je een bocht of een detail wilt zagen. Je hebt hier veel meer controle over. Wisselen van zaagjes gaat vlot dankzij het snelspansysteem. De zaaghoek van deze Makita is instelbaar, waardoor je zelfs schuine snedes kunt maken. En met de stevige koffer erbij blijft alles netjes bij elkaar.

Bosch EasySaw 18V-70

De Bosch EasySaw 18V-70 is een handige zaag die je er makkelijk even bij pakt als je wat klusjes in en om het huis moet doen. Omdat hij op een accu werkt, zit je niet meer vast aan snoeren die altijd in de weg zitten. De zaag ligt lekker in de hand en is zo licht dat je er lang mee kunt doorwerken zonder lamme armen te krijgen. De zaagbladen wissel je in een handomdraai, geen gedoe met extra gereedschap. Houd er wel rekening mee dat je de accu en lader er los bij moet kopen, maar als je al Bosch-gereedschap in huis hebt, kun je die accu's gewoon gebruiken.

Makita JV0600K Decoupeerzaag

De Makita JV0600K is een handige decoupeerzaag waarmee je flexibel aan de slag kunt. Het apparaat ligt fijn in de hand en is niet te zwaar. Hij is krachtig genoeg om netjes door hout en zelfs metaal te zagen, en door het lichte gewicht kun je er lang mee werken zonder dat je polsen moe worden. Bij deze zaag krijg je een stevige kunststof koffer, dus je kunt 'm makkelijk meenemen en netjes opbergen. En als je liever heel schoon werkt, kun je hem ook aansluiten op een stofzuiger.