ID.nl logo
Zo kun je Facebook opschonen
© PXimport
Huis

Zo kun je Facebook opschonen

Of Facebook nu goed of slecht is voor ons sociale leven, daar durven wij geen uitspraak over te doen. Wel kunnen we met zekerheid zeggen dat je meer prikkels op Facebook hebt dan je nodig hebt. Vaak simpelweg omdat we iets aanklikken en liken, maar lang niet alles weer verwijderen. Zo kun je Facebook opschonen.

Tip 01: Ontvrienden

De eerste tip die we je geven is direct de moeilijkste: het is tijd om mensen te gaan ontvrienden. Tenzij jij de hoge uitzondering bent op de rest van de mensheid, is de kans groot dat dat je aanzienlijk wat vrienden hebt op Facebook die je eigenlijk nooit spreekt – sterker nog, een aantal daarvan vind je misschien niet eens aardig. We neigen er op de een of andere manier naar om deze contacten aan te houden (want we kennen ze al zo lang), maar wees eerlijk: wil je deze mensen in je leven? Ga naar Facebook, klik op je profielnaam en vervolgens op Vrienden. Blader door de lijst, klik op de knop Vrienden bij iemand waarvan je in alle eerlijkheid kunt zeggen dat je deze persoon niet op Facebook hoeft te hebben en daarna op Verwijderen als vriend. Geen zorgen, de persoon in kwestie krijgt hier geen melding van. Sterker nog, als hij/zij ooit eens vraagt: ‘Waarom heb je mij verwijderd?’ dan kun je prima antwoorden: ‘Omdat het je pas na twee jaar is opgevallen.’

©PXimport

Tip 02: Ontvolgen

Er zijn natuurlijk ook mensen die je best aardig vindt, maar die soms dingen posten die jij niet op je tijdlijn wilt hebben (bijvoorbeeld politieke meningen of plaatjes die niet geschikt zijn voor jeugdige ogen terwijl jij vaak even lekker op de bank zit te Facebooken met kinderen om je heen). Dan is ontvrienden misschien wat rigoureus (zeker als het om familie gaat), maar dan is ontvolgen een prima optie. Bij ontvolgen blijf je vrienden op Facebook, maar krijg je de content van de persoon in kwestie simpelweg niet meer te zien op je tijdlijn. Om dit te doen, navigeer je naar de pagina van de persoon in kwestie en klik je op de knop Volgend. In het menu dat uitklapt klik je op <Naam> niet meer weergeven. Ook hiervan krijgt de persoon in kwestie geen enkele melding.

©PXimport

Vriendschap bekijken

We vragen je om objectief naar je vriendschappen te kijken om te zien of je iemand nog wel wilt blijven volgen, maar vaak zijn we op dit vlak niet zo objectief. Gelukkig houdt Facebook een pijnlijk accuraat archief bij van jouw online interacties op Facebook. Navigeer eens naar het profiel van iemand waarover je twijfelt en klik op het pictogram met de drie puntjes (naast Chatbericht) en daarna op Vriendschap bekijken. Je ziet dan in één oogopslag alles dat jullie samen (online) beleefd hebben. Bij een aantal mensen blijft deze pagina pijnlijk leeg. Dat kan een goede indicator zijn (tenzij deze persoon gewoon niet echt actief is op Facebook).

Facebook heeft wijzigingen doorgevoerd zodat je minder berichten van pagina’s krijgt

-

Tip 03: Pagina’s verwijderen

Niet al te lang geleden heeft Facebook een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd die ervoor zorgen dat je minder berichten van pagina’s voor je kiezen krijgt. Desalniettemin kunnen pagina’s je nog altijd bereiken met advertenties, zeker als je ze volgt. Tijd om dus eens huis te houden in het aantal pagina’s dat je volgt. Dat kan gelukkig heel eenvoudig. Ga naar Facebook en klik op je profielnaam. Op je profiel klik je op de knop Meer en vervolgens op Vind-ik-leuks in het menu dat uitklapt. Je komt op een pagina terecht met een lijst van alle pagina’s die je leuk vindt. Loop door deze lijst heen (het zal je verbazen hoe lang die is), en klik op Vind ik niet meer leuk om een pagina te ontvolgen.

©PXimport

Tip 04: Groepen verwijderen

De algoritmewijziging die Facebook heeft doorgevoerd, heeft vooral betrekking op pagina’s en veel minder op groepen. Dat betekent dus dat je juist meer van groepen te zien zult krijgen, zeker als je het aantal vrienden hebt gereduceerd (omdat er nu dus meer ruimte ontstaan is op je tijdlijn). De hoogste tijd dus om ook uit groepen te stappen waar je niet per se in hoeft te zitten. Je doet dit wederom via het menu Meer op je profielpagina, en ditmaal kies je daar voor Groepen. Klik op het potloodje naast een groep waar je niet meer in wilt zitten en klik vervolgens op Groep verlaten.

©PXimport

Tip 05: Apps verwijderen

Dan misschien de meest verraderlijke optie: apps! Elke keer wanneer je zo’n leuke quiz doet op Facebook, bekijkt wie je beste vrienden zijn, wat je ware leeftijd is enzovoort, geef je een app toestemming om je profielgegevens te bekijken. Die apps vallen je wellicht niet regelmatig lastig, maar ze weten wel dingen van je en dat is niet nodig. Om de toegang van apps in te trekken, klik je rechtsboven op het pictogram met het pijltje naar beneden en daarna op Instellingen. Klik nu in het linkerdeelvenster op Apps. Je ziet nu alle apps die toegang hebben tot je gegevens, en dat zijn er vaak schrikbarend veel! (Soms zelfs meer dan het aantal pagina’s dat je leuk vindt.) Klik op het kruisje naast een app om deze te verwijderen. Wil je af van al die irritante Candy Crush- of FarmVille-verzoeken van je vrienden, dan klik je in het linkerdeelvenster op Blokkeren en vul je de naam van de app in kwestie in naast het kopje Apps blokkeren.

©PXimport

Wil je af van al die irritante Candy Crush- of FarmVille-verzoeken van je vrienden? Dat kan!

-

Tip 06: Foto’s verwijderen

Deze tip geeft je rust in een andere zin van het woord. Toen Facebook nog niet zo alomtegenwoordig was en privacy nog niet zo’n probleem was, postten we allemaal maar wat. Het gevolg daarvan is dat de meeste mensen ook veel foto’s op Facebook hebben staan, die niet zo bevorderlijk zijn voor hun sociale status. Nu we toch bezig zijn met Facebook opschonen, raden we je aan om te klikken op je profiel en daarna op Foto’s en eens te kijken welke foto’s je zou kunnen verwijderen.

Tip 07: Advertenties

We hebben besproken hoe je vrienden en pagina’s verwijdert, maar dat wil niet zeggen dat je nooit meer berichten voor je kiezen krijgt die je niet wilt. Zo kan het heel goed zijn dat je telkens een advertentie te zien krijgt waar je helemaal geen behoefte aan hebt. Advertenties zijn niet te vermijden, je betaalt immers niets voor Facebook, maar het is zaak dat adverteerders hun berichten zo afstemmen dat ze er niemand mee lastigvallen. Doen ze dat niet goed, dan hoef je je niet bezwaard te voelen om hun berichten te verwijderen/verbergen. Je doet dat door rechtsboven in het bericht op de drie puntjes te klikken en vervolgens op Advertentie verbergen. Je kunt dan precies aangeven waarom je deze advertentie niet wilt zien. Je krijgt daardoor niet minder advertenties, maar wel leukere berichten die beter op jouw wensen zijn afgestemd.

©PXimport

Tip 08: Nieuwsoverzicht

We hebben ons nu vooral gericht op alle dingen die je niet wilt zien. Maar wist je dat je ook veel controle hebt over alles dat je wél wilt zien? Je doet dat door de voorkeuren van je nieuwsoverzicht aan te passen. Die optie vind je door in Facebook te klikken op het pijltje rechtsboven (naast het vraagteken) en daarna op Voorkeuren voor nieuwsoverzicht. Wanneer je bovenin klikt op Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien, kun je precies aangeven wiens berichten je nooit meer wilt missen. Zeker met het nieuwe algoritme van Facebook zal dat veel verbetering opleveren.

©PXimport

Ook het goed afstellen van de privacy-instellingen kan je veel rust opleveren

-

Tip 09: Privacy-instellingen

Je zou het op het eerste gezicht wellicht niet denken, maar ook het goed afstellen van de privacy-instellingen kan je veel rust opleveren. Bijvoorbeeld door te voorkomen dat zomaar iedereen je een vriendschapsverzoek kan sturen. Navigeer naar het menu Instellingen op en klik op Privacy. Onder het kopje Wie kan contact met me opnemen kun je aangeven wie jou vriendschapsverzoeken mag sturen. Klik je vervolgens links op Tijdlijn en taggen, dan kun je ook voorkomen dat Jan en alleman je tagt in foto’s en dat mensen berichten op jouw tijdlijn kunnen posten. Dat maakt het er allemaal weer een stukje rustiger op.

©PXimport

Tip 10: Profiel bijwerken

Nu we flink hebben opgeruimd op Facebook en het aantal ongewenste berichten dat je krijgt behoorlijk hebben geminimaliseerd (dit zul je onmiddellijk merken), is het tijd voor de laatste stap: het bijwerken van je profiel. Opschonen gaat immers hand in hand met een nieuwe start. De snelste manier om dat te doen is op je profiel te klikken op Informatie bijwerken. Vervolgens kun je je profielfoto en je omslagfoto aanpassen. Daarna kun je linksboven in je profiel nog een Intro invullen, over dingen die je blij maken, dingen die je graag eet enzovoort, en kun je aangeven waar je op school hebt gezeten, wat je werk is enzovoort. Dit soort items zijn natuurlijk niet verplicht, en misschien wil je juist niet aangeven waar je werkt, maar het is wel leuk om eens te kijken wat er allemaal aan nieuwe profielmogelijkheden zijn bijgekomen sinds je Facebook voor het laatst hebt bijgewerkt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!