ID.nl logo
Huis

Zo maak je goede coverfoto's voor je social media

Je moet niet altijd op het uiterlijk afgaan, maar bij accounts op social media draait het toch ook om hoe het eruit ziet. In dit artikel leer je hoe je je eigen coverafbeeldingen kunt maken voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn, inclusief ontwerpideeën en formaten.

Dit is je kans om creatief te zijn en je persoonlijkheid te laten schitteren - want uiteindelijk zegt een plaatje meer dan duizend woorden. Lees ook: 9 tips voor een veilig gebruik van social media.

De grootte doet ertoe

De afbeeldingen die je voor verschillende sociale mediadiensten gebruikt hoeven niet te verschillen, maar elke dienst vereist andere afmetingen. Je kunt natuurlijk de afbeelding bijsnijden en herpositioneren tijdens het uploadproces, maar als je zorgt dat het formaat van tevoren precies goed is, heb je meer controle en kun je rekening houden met het feit dat bepaalde delen van de afbeelding soms overlapt worden door je profielfoto of -tekst.

Hieronder staan de momenteel aanbevolen formaten voor de populairste sociale media, en hoewel sommige diensten grotere afbeeldingen accepteren, werken onderstaande formaten goed op zowel de desktop als mobiele apparaten:

Facebook: Covers voor persoonlijke pagina's of fanpagina's zijn 851x315 pixels. Je profielfoto wordt weergegeven als overlay linksonder, met je naam als tekst rechts daarvan. Facebookgroepen hebben coverafbeeldingen van 801x250 pixels.

Twitter: Coverafbeeldingen zijn 1500x500 pixels. Je profielfoto wordt links onderaan weergegeven als overlay, met je naam en biografie eronder.

Google+: Coverafbeeldingen zijn 1080x608 pixels. Je profielfoto, naam en andere informatie staan links van je coverfoto, niet als overlay.

LinkedIn: LinkedIn's coverafbeeldingen zijn 1400x425 pixels, maar ze zijn momenteel alleen voor Premium (betaalde) accounts. De coverafbeelding heeft geen overlays.

©PXimport

Een goede profielfoto (links) is duidelijk ingezoomd op je gezicht en schouders.

Het formaat van profielfoto's varieert ook per dienst, hoewel ze altijd vrij klein zijn. Een goede manier is om een portretachtige foto van jezelf te uploaden - of het logo van je bedrijf als het een bedrijfspagina is - en vervolgens de bijsnijdfunctie van de dienst te gebruiken om te zorgen dat je hoofd, nek en schouders binnen de het vak vallen.

De coverfoto opbouwen

Om een mooie coverafbeelding te maken, heb je een programma nodig waarmee je een aangepast documentformaat kunt kiezen, en meer dan één afbeelding in dat document kunt zetten en tekst kunt toevoegen. Dergelijke programma's zijn TurboCollage, Pixelmator, Adobe Photoshop Elements, Adobe Photoshop CC en dergelijke.

Het eenvoudigste programma om te gebruiken is waarschijnlijk Photoshop Elements 13; het heeft een nieuwe Facebook Cover-optie in het Create-menu van de Editor die met verschillende sjablonen van een of meer afbeeldingen een cover aanmaakt met het perfecte formaat (en een profielfoto).

©PXimport

Facebook gebruikt een automatische overlay, houd daar rekening mee bij het maken van een coverfoto.

Welke applicatie je ook gebruikt, de eerste stap is het aanmaken van een nieuw document met een van de bovenstaande formaten, doorgaans door File > New te kiezen en de juiste dimensies en resolutie (gebruik 72ppi) in te voeren. Vervolgens moet je afbeeldingen in je document importeren en de belangrijke gedeeltes dusdanig schikken dat ze niet overlapt worden door de overlays die de dienst toevoegt. Zet voor de zekerheid geen tekst in de onderste 145 pixels.

Wat moet je opnemen

Gebruik een oneven aantal van je beste afbeeldingen. Kies afbeeldingen van hoge kwaliteit, die het beste bij je persoonlijkheid of hobby passen. Gebruik foto's die je zelf genomen hebt, foto's die je gekocht hebt van een bedrijf dat royaltyvrije stockafbeeldingen verkoopt of afbeeldingen die vrij beschikbaar zijn of brede gebruiksrechten hebben (NASA's Visible Earth-afbeeldingen, bijvoorbeeld). Gebruik geen afbeeldingen die je van het internet hebt gehaald via een zoekopdracht met Google.

Als het om een persoonlijke pagina gaat, kun je besluiten een persoonlijk motto of gezegde toe te voegen. Houd het wel netjes, en houd het kort. Vergeet niet dat de hele wereld dit kan zien, ook huidige en toekomstige vrienden, familie, kennissen en zelfs bazen.

©PXimport

Door links te gebruiken kunnen bezoekers de website van je bedrijfspagina makkelijker vinden.

Als het een bedrijfspagina is, zorg dan dat je de URL en slogan toevoegt, en dat deze goed zichtbaar zijn. Als je een product te koop hebt, voeg er dan een foto van toe om de naamsbekendheid te vergroten.

Sla het op in het juiste formaat

Als je klaar bent, sla je een masterversie van je document op in het eigen formaat van de software, zodat je hem later opnieuw kunt bewerken. Gebruik vervolgens het File > Save As commando van de software om een JPEG- of PNG-kopie op te slaan die je naar de dienst gaat uploaden.

Het JPEG-formaat heeft een kleinere bestandsgrootte, terwijl PNG een hogere kwaliteit afbeelding produceert omdat er bij de compressie geen data verloren gaat. Als je coverafbeelding een logo of tekst bevat, kun je het beste PNG-8 gebruiken. Als je afbeelding een groot kleurverloop bevat, zoals in een foto van de lucht, gebruik dan PNG-24, dat meer kleuren ondersteunt dan PNG-8 (maar daardoor ook groter is). Voor het andere kun je beter JPEG gebruiken, ingesteld op de hoogste kwaliteit.

Facebook is berucht om het nog verder comprimeren van JPEG's tijdens het uploadproces, dus als je coverfoto er wazig uitziet, gebruik dan PNG-8 of PNG-24.

©PXimport

Met bijvoorbeeld TurboCollage kun je snel en gemakkelijk een fotocollage maken voor je coverfoto.

Als je deze tips in je achterhoofd houdt, zullen je coverafbeeldingen op de sociale media er op hun best uitzien en zullen ze de juiste boodschap overbrengen.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube