ID.nl logo
Huis

Muziek maken en online zetten in 7 stappen

Je hoeft geen professioneel muzikant te zijn om muziek te maken en online te zetten. Meer dan een pc heb je vaak niet nodig. In dit artikel laten we je zien waar je samples vandaan haalt, hoe je online met andere muzikanten kunt samenwerken en waar je vervolgens het beste je muziek kunt uploaden.

01 Geringe investering

Om succesvol te zijn in de muziek-business, is het natuurlijk belangrijk om over muzikaal talent te beschikken. Je hoeft vandaag de dag echter geen honderden euro's meer in apparatuur te investeren. Met het juiste programma en een collectie aan goede samples en plug-ins kun je op je pc prima een lied of track maken. Er zijn talloze sites waar je gratis samples kunt vinden. Als je track klaar is, wil je natuurlijk dat je muziek gehoord wordt. Hier is het belangrijk om te weten welke samples je legaal mag gebruiken en welke je niet online mag zetten. Door middel van digitale technieken kunnen websites als SoundCloud en YouTube namelijk heel snel herkennen of je beschermde samples hebt gebruikt. Lees ook: Muziek streamen in de allerhoogste kwaliteit.

©PXimport

01 Je eigen muziek in Spotify? Het is niet zo heel moeilijk voor elkaar te krijgen.

02 Digital audio workstation

Als je muziek op je pc wilt gaan maken, dan is het van belang dat je een programma zoekt dat goed bij je wensen past. Een programma waarmee je kunt componeren, produceren en opnemen, heet een 'daw': dat is de afkorting van digital audio workstation. Bekende daws zijn Pro Tools, Cubase, Ableton Live, Reason, FL Studio, GarageBand en Magix Music Maker. De meeste daws hebben light-versies die je voor een paar tientjes op je computer kunt installeren. Er zijn ook gratis daws verkrijgbaar, zoals Tracktion T4 en Ardour. De laatste is technisch gezien niet helemaal gratis, je kunt het installatiebestand downloaden als je tenminste 1 dollar doneert. Sommige daws worden met een grote bibliotheek aan samples en instrumenten geleverd, andere daws focussen meer op functies of prijs.

©PXimport

02 Magix Music Maker 2016 is een populaire daw voor beginners en semiprofessionele gebruikers.

03 Verschillende sporen

In vrijwel elke daw kun je audio opnemen van bijvoorbeeld een microfoon of een aangesloten elektrische gitaar. Hiervoor heb je dan wel een audio-interface nodig die je via een usb-kabel aan je computer verbindt. Er zijn ook usb-microfoons op de markt, hier heb je geen audio-interface voor nodig. Om virtuele instrumenten in je daw te kunnen aansturen, kun je gewoon het toetsenbord van je computer gebruiken, maar beter is om een extern keyboard of een externe controller aan te schaffen. Dit hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes.

Sporen (ook wel kanalen genoemd) in een daw zijn onder te verdelen in twee types: audiosporen en instrumentsporen. Audiosporen zijn bijvoorbeeld opgenomen geluidsbestanden van een aangesloten microfoon of gitaar, maar kunnen ook samples zijn die je heb gekocht of die bij je daw worden geleverd. Instrumentsporen zijn sporen die je met een extern keyboard of controller heb ingespeeld en waarvan je later de individuele noten nog kunt veranderen.

©PXimport

03 Om gitaar of zang te kunnen opnemen, heb je een audio-interface nodig die je op een usb-poort aansluit.

Tablets en online

Voor je tablet zijn ook genoeg daws te vinden. Bekende apps zijn GarageBand, Cubasis, SunVox en Bitwig Studio. Ook zijn er in de app-stores apps verkrijgbaar waar je makkelijk beats mee kan maken of een schets kunt opnemen. GrooveMixer is een app waarmee je beats maakt in Android en apps als iMaschine, BeatMaker en iMPC zijn leuke apps voor de iPad. Wil je een digital audio workstation die je online kunt gebruiken? Kijk dan eens op www.audiotool.com, www.soundation.com of www.audiosauna.com.

©PXimport

Audiotool is een zeer compleet online digital audio workstation.

04 Samples vinden

Als je daw niet met een bibliotheek aan audio-samples wordt geleverd, dan kun je deze ergens anders downloaden of kopen. Welke site het beste bij jou past, hangt af van wat voor soort muziek je wilt maken. De website Freesound levert een heleboel auteursrechtenvrije samples die je zo in je project kunt gebruiken. Bij elke sample staat welk type licentie het heeft. Klik op de licentie om er meer over te leren. Op Freesound vind je veel sound-design-samples zoals opnames van dieren en stadsgeluiden.

Muzikale samples vind je er veel minder. Hiervoor ga je bijvoorbeeld naar de website van Loopmasters. Deze website is vooral gericht op dance-stijlen en biedt complete pakketten aan met drumsounds, synthesizers en andere loops. Je koopt de niet-exclusieve rechten om deze samples te gebruiken en je mag deze dan ook in een commerciële release gebruiken. Een site waar je niet alleen samples en loops, maar ook a-capellavocalen kunt downloaden, is www.looperman.com. Na registratie kun je gratis loops downloaden, vervolgens upload je gemaakte tracks weer naar de site. Als je een sample of loop commercieel wilt gebruiken, moet je altijd eerst toestemming vragen van de maker. Andere websites met gratis inhoud zijn www.flashkit.com en www.sampleswap.com. Op een pagina van MusicRadar vind je ook een heleboel gratis samples.

©PXimport

04 Deze sample heeft een Creative-Commons-0-licentie. Dit betekent dat het vrij te gebruiken is, ook voor commerciële doeleinden.

YouTube

Samplen van YouTube kan alleen als je een speciale tool downloadt. Free YouTube to MP3 Converter is een programma voor pc en Mac dat je helpt om gemakkelijk audio van YouTube-video's op te slaan als audiobestanden. Pas bij de installatie wel even op: door op Skip alle te klikken voorkom je dat je allerlei ongewenste freeware installeert. Je kunt een YouTube-koppeling kopiëren en in het programma plakken. Kies vervolgens een bestandstype en de muziek wordt in razendsnel tempo in een audiobestand geconverteerd.

©PXimport

Kies een bestandstype en kwaliteit en de muziek wordt in razendsnel tempo geconverteerd.

Samplen: wat mag wel en niet?

Zolang je alleen voor jezelf muziek maakt en het niet naar sites uploadt, kun je alles gebruiken wat je wilt. Zodra je echter iets naar bijvoorbeeld SoundCloud uploadt, dan moet je de rechten over de samples bezitten. Heb je dit niet, dan loop je het risico dat je track snel weer van de site wordt afgehaald. Theoretisch kun je ook problemen krijgen met de originele auteur van de sample, maar in de praktijk heb je hier alleen last van als jouw muziek daadwerkelijk een hit wordt. Er bestaan veel fabeltjes over het gebruik van samples in je eigen track. Feit is dat je geen samples en loops mag gebruiken die je gewoonweg van YouTube hebt gehaald. Heb je iets gesampled en denk je dat dit succesvol kan worden? Ga dan na wie de originele auteurs zijn en probeer in contact te treden met de uitgever of het label om de sample te 'clearen' (te vrijwaren).

©PXimport

Een melding die in Duitsland veel voorkomt op YouTube. Het label, de auteursrechtendienst GEMA en YouTube hebben geen afspraken gemaakt over een licentie.

05 Samenwerken

Muziek maken is niet alleen leuker met meerdere mensen, je muziek kan er ook beter van worden. Je kunt natuurlijk in contact komen met mensen via sociale netwerken zoals Twitter, Instagram en Facebook of doordat iemand reageert op een geüploade track op SoundCloud. Er zijn echter ook speciale sites waar je samen aan muziek kunt werken. Kompoz is een site waar je je band kunt 'crowdsourcen'. Je uploadt bijvoorbeeld een drumspoor en vervolgens kunnen een gitarist uit Italië en een zanger uit de VS verder werken aan jouw track.

Kompoz is vooral gericht op rock- en jazzmuziek. Een site die meer gericht is op elektronische stijlen, is Splice. Deze dienst heeft bovendien een deal met Loopmasters en zodra je je inschrijft, kun je binnen Splice gebruik maken van 700 duizend loops uit hun catalogus. Met Splice kun je ook samen aan projecten werken. Als je Logic Pro X, Ableton Live, FL Studio of GarageBand gebruikt, bekijk je deze projecten in Splice en zie je welke bewerkingen andere gebruikers hebben gedaan. Op het moment van schrijven is Splice nog in bètamodus. ProCollabs is een andere vorm van samenwerken. Hier vind je iets specifiekere projecten dan op Kompoz en zijn gebruikers vaak alleen op zoek naar een bepaald persoon voor bijvoorbeeld een gitaarsolo of achtergrondzang.

©PXimport

05 Zoek je nog een harmonica-solo voor je track, upload het dan naar ProCollabs.

Muzikanten vinden

Ben je op zoek naar muzikanten om in reallife mee samen te werken, kijk dan eens op deze site. Hier vind je honderden oproepjes van mensen die een band zoeken of bands die leden zoeken. Je kunt filteren op instrument en in het zoekvenster kun je bovendien een stad of provincie opgeven. Alternatieven zijn www.muzikantenbank.eu en www.muzikanten-in-jouw-stad.nl.

©PXimport

Muzikantenbank.net heeft veel advertenties van muzikanten die andere muzikanten zoeken.

06 Track uploaden

Tijd om je muziek online te zetten. SoundCloud is het bekendste platform en is een handige dienst om nieuwe tracks op te zetten omdat het geheel gratis is. Tenminste, als je niet tientallen tracks naar je account wilt uploaden. SoundCloud heeft sinds het samenwerkt met alle grote platenmaatschappijen echter wel een zerotolerancebeleid wat betreft het gebruik van illegaal gebruikte samples en zal je track meteen blokkeren als ze een auteursrechtprobleem vermoeden.

Het unieke van SoundCloud zit hem in de sociale functies. Je kunt als luisteraar commentaar leveren op een bepaald deel van een track. Als een refrein je bevalt, geef je hierop commentaar. Andere gebruikers kunnen precies zien op welk moment je jouw commentaar geeft en als artiest kun je zien welke onderdelen van je track geliefd zijn. Daarnaast kun je artiesten volgen, likes aan tracks geven en tracks re-posten. Het is handig om je nieuwe stuk muziek goede hashtags mee te geven, zodat je gevonden wordt. Naast SoundCloud zijn er natuurlijk meer opties om je muziek wereldkundig te maken. Vergeet de impact van YouTube niet, ook als je alleen een simpele slideshow bij je muziekstuk maakt, kun je dit op YouTube uploaden en extra aandacht genereren. Zorg er wel voor dat je al je uploads aan elkaar doorlinkt. Als iemand je YouTube-video ziet, wil hij of zij ook je SoundCloud-profiel en andere sociale media-accounts kunnen vinden.

©PXimport

06 Luisteraars kunnen op bepaalde plekken in je track reageren op SoundCloud.

07 Geld verdienen

Met het uploaden naar SoundCloud genereer je alleen aandacht, geld verdien je er niet mee. Heb je een EP of album gemaakt en wil je dat mensen dit kunnen downloaden en een bijdrage kunnen leveren, dan is Bandcamp een geschikt platform. Waar SoundCloud meer op dance, pop en hiphop is gericht, is Bandcamp meer voor bands en songwriters. Je bepaalt zelf de prijs voor je album of lied en krijgt binnen 48 uur het geld op je PayPal-account gestort. Een account bij Bandcamp is gratis, maar het bedrijf houdt 15% van de inkomsten voor zichzelf. Bedenk dat het ontvangen van geld met PayPal ook nog een paar procent kost, dus ga er vanuit dat je zo'n 20% van de opbrengsten kwijt bent.

Net als bij SoundCloud houd je zelf alle rechten van je muziek. Wil je geld verdienen aan streaming- en verkoopdiensten zoals Spotify, Google Play, Deezer en iTunes, dan kan dit normaal gesproken alleen als je bij een label hebt getekend. Het label doet dan de zogenaamde digitale distributie. Je kunt een label echter ook omzeilen als je een account bij TuneCore aanmaakt. Je betaalt een bedrag van tien euro per track of vijftig euro per album en TuneCore zorgt dat deze tracks bij alle platformen terechtkomen. De inkomsten gaan voor honderd procent naar jou, afgezien van de kosten die de individuele platformen inhouden natuurlijk. Bij iTunes is dit bijvoorbeeld dertig procent. De bedragen die je aan TuneCore betaalt, zijn per jaar. Als je wilt dat jouw track op Spotify te zien blijft, moet je elk jaar opnieuw tien euro aan TuneCore betalen. Een album kost het eerste jaar dertig euro, daarna vijftig euro.

©PXimport

07 Bij Bandcamp heb je je eigen artiestenpagina, fans kunnen geld betalen om jouw album te downloaden.

▼ Volgende artikel
Zo stel je jouw ideale keuken samen
© Andy Dean Photography
Huis

Zo stel je jouw ideale keuken samen

Natuurlijk is het belangrijk hoe een keuken eruitziet, maar het draait vooral om hoe je hem gebruikt. Een goede keuken sluit aan op jouw manier van koken en leven, met een logische indeling en keuzes die het dagelijks gebruik makkelijker maken. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap tot een ontwerp komt dat echt bij je past – van de eerste schetsen tot het kiezen van werkbladen, apparatuur en grepen.

Zelf je keuken samenstellen? Dit is belangrijk:
  • Beschikbare ruimte
  • Je keukengewoontes
  • Werkhoogte
  • Opbergruimte
  • Materialen
  • Stijl
  • Apparatuur

Begin bij de ruimte en je gewoontes

Voordat je nadenkt over frontjes en kleuren voor je nieuwe keuken, kijk je naar de ruimte die je hebt. Is het een dichte keuken of is hij open en loopt hij naadloos door in je woonkamer? Hoeveel wandlengte is beschikbaar? Waar zitten de ramen, deuren en aansluitpunten? Het helpt om de plattegrond van je keuken op schaal te tekenen. Nog beter: gebruik een digitale tool waarmee je je ontwerp meteen in 3D ziet (zie kader verderop).

Daarna kijk je naar je eigen kookgedrag. Sta je vaak uitgebreid te koken of wil je vooral snel en makkelijk eten kunnen maken? Heb je veel spullen die opgeborgen moeten worden of houd je het graag minimalistisch? De antwoorden op die vragen bepalen welke indeling het best werkt: een rechte wandopstelling, een hoek, een U-vorm of juist een kookeiland.

Let bij het indelen op de zogeheten werkdriehoek. Daarmee bedoelen we de afstand tussen kookplaat, spoelbak en koelkast. Die drie punten vormen samen het hart van je keuken. Hoe dichter deze drie bij elkaar liggen, hoe makkelijker en sneller je werkt. Je hoeft minder heen en weer te lopen en hebt alles onder handbereik.

De ideale werkhoogte

De ideale hoogte van een aanrecht hangt af van je lichaamslengte. Werk je te laag, dan moet je steeds voorover buigen. Werk je te hoog, dan gaan je schouders omhoog. Beide zijn vermoeiend. Daarom loont het om bij het samenstellen van je keuken stil te staan bij de juiste werkhoogte. Een handig uitgangspunt: als je rechtop staat met je armen gebogen in een hoek van 90 graden, dan ligt het werkblad ongeveer 10 tot 15 cm onder je ellebogen. Hieronder zie je een indicatie op basis van je lengte.

LichaamslengteAanbevolen werkbladhoogte
Tot 1,70 meter85 tot 90 cm
1,70 tot 1,90 meter90 tot 95 cm
Langer dan 1,90 meter95 tot 100 cm

Let op: dit zijn richtlijnen. De beste hoogte bepaal je uiteindelijk door zelf even te testen wat prettig voelt – bijvoorbeeld op een instelbaar werkblad of in een showroom met verschillende hoogtes.

Hoeveel opbergruimte heb je nodig?

Gebruik je vaak pannen of bakvormen, dan heb je meer aan een paar brede lades dan aan een kast met planken. Je ziet in één oogopslag wat waar ligt, en je hoeft niet op je knieën om achter in het kastje iets te zoeken. Dat werkt net wat makkelijker – zeker als je dagelijks kookt. Zorg ook dat je je spullen straks logisch kunt verdelen. Het is handig om keukengerei bij de kookplaat op te bergen, schoonmaakspullen onder de spoelbak, en om je voorraad in een hoge kast of ladeblok te bewaren.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: laat voldoende ruimte over om kastdeuren te openen zonder dat ze elkaar raken. Ook is het prettig om rond het fornuis en de spoelbak minstens 90 centimeter loopruimte te hebben.

©Phurichai

Materialen en stijl: meer dan alleen smaak

Frontjes bepalen in grote mate de uitstraling van je keuken, maar het materiaal zegt ook iets over onderhoud en levensduur. Een gelakte keuken ziet er strak uit, maar is gevoeliger voor krassen en vingerafdrukken. Hout voelt warm aan, maar vraagt meer onderhoud. Kunststof of melamine is onderhoudsvriendelijk en budgetvriendelijk, maar minder duurzaam op de lange termijn.

Voor het werkblad is het goed om verder te kijken dan alleen uiterlijk. Composiet is sterk en makkelijk schoon te houden. Keramiek kan tegen hitte, maar is gevoelig voor harde klappen. Marmer en graniet hebben een unieke uitstraling, maar vereisen regelmatig onderhoud. Houd bij je keuze rekening met hoe je de keuken gebruikt en hoeveel tijd je aan schoonmaak en onderhoud wilt besteden.

Ook de grepen spelen een rol. Een greeploze keuken oogt strak, maar kan onpraktisch zijn als je snel iets wilt pakken. Met zichtbare grepen maak je het jezelf makkelijker – en kies je meteen een detail dat stijl en karakter toevoegt.

©Анастасия Купавц

Apparaten kiezen die bij je passen

Een keuken zonder apparatuur bestaat niet, maar de vraag is welke apparaten je nodig hebt – en hoe je ze slim plaatst. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een inductiekookplaat. Die werkt snel, is energiezuinig en makkelijk schoon te maken. Let wel op de aansluiting: sommige modellen werken op een gewoon stopcontact, maar krachtigere platen hebben een aparte 3-fasengroep nodig in de meterkast.

Belangrijker dan het type is de vraag hoeveel kookzones je nodig hebt. Kook je vaak met meerdere pannen tegelijk? Dan is een brede plaat met vijf of zelfs zes zones handig. Sta je meestal alleen eenpansgerechten te maken, dan volstaat een compactere uitvoering.

Bedenk of je een losse oven wilt, een combi-oven of een stoomoven. Denk na over het formaat en de plaatsing van je koelkast: vrijstaand of inbouw, met vriesvak of zonder. En vergeet de afzuiging niet. In een open keuken werkt een plafondunit of geïntegreerde afzuiging in het kookplaatblad vaak beter dan een klassieke afzuigkap aan de muur.

Bij de plaatsing geldt: apparaten die je vaak gebruikt, moeten makkelijk bereikbaar zijn. Een oven op ooghoogte voorkomt bukken. De vaatwasser naast de spoelbak scheelt heen en weer lopen. Kies je voor een Quooker of een losse kokendwaterkraan? Denk dan ook aan de benodigde ruimte voor het reservoir.

In beeld: ontwerp je keuken met een 3D-planner

Wil je al je ideeën meteen tot leven brengen? Gebruik dan een 3D-keukenplanner, zoals die van Bemmel & Kroon. Je tekent je eigen ruimte in, plaatst ramen en deuren en sleept vervolgens keukenelementen op hun plek. Frontjes, kleuren, apparaten en opstellingen kun je eindeloos combineren. Zo krijg je direct een realistisch beeld van je toekomstige keuken. Het fijne: je hoeft niet meteen naar de winkel, maar kunt thuis op je gemak proberen, aanpassen en verfijnen.

Van ontwerp naar uitvoering

Ben je tevreden met je ontwerp? Neem dan de tijd om alles nog één keer kritisch door te lopen. Kloppen de looproutes? Heb je voldoende werkruimte tussen kookplaat en spoelbak? Zit de oven op een prettige hoogte? Zijn alle opbergruimtes logisch ingedeeld? Kijk ook naar de plaats van je aansluitpunten: water, stroom en afzuiging moeten aansluiten op wat je hebt gepland.

Heb je je keuken in een 3D-tool ontworpen? Dan kun je die visualisatie gebruiken om een afspraak te maken met een adviseur of keukenwinkel. Samen kijk je dan of je ontwerp technisch haalbaar is en welke materialen en apparaten beschikbaar zijn. Pas als alles klopt – van de maatvoering tot de afwerking – is het tijd om je keuken echt te gaan bestellen.

▼ Volgende artikel
Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip
© Wesley Akkerman
Huis

Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip

Met een adviesprijs van 849 euro is de Nothing Phone (3) het duurste toestel dat dit jonge merk tot op heden heeft uitgebracht. Zelf presenteert Nothing dit model als een heus vlaggenschip, maar uit onze ervaring blijkt dat deze smartphone dat niveau niet helemaal haalt.

Goed
Conclusie

De Nothing Phone 3 valt op met zijn design en Glyph-systeem, maar laat het afweten op het gebied van prestaties, hitteontwikkeling en camera’s bij weinig licht. De software is strak en onderscheidend, maar voor 850 euro heeft de concurrentie simpelweg meer te bieden.

Plus- en minpunten
  • Uniek ontwerp met grappig Matrix-display
  • Nothing OS blijft een fantastische Android-schil
  • Fijn display met levendige kleuren
  • Veel beter camerasysteem
  • Redelijke batterijduur bij normaal gebruik
  • Rivalen doen het op belangrijke vlakken beter
  • Geen high-end processor
  • Behoorlijke warmteontwikkeling
  • Android 16 laat nog op zich wachten
  • Oledpaneel zonder LTPO
  • Maakt te veel compromissen voor een vlaggenschip

De Nothing Phone (3) voelt met zijn aluminium frame en matte afwerking degelijk aan, maar de glanzende transparante achterkant is wel besmettelijk voor vingerafdrukken. De telefoon heeft vier knoppen, inclusief de Essential Key van de Phone (3a) voor screenshots en spraaknotities. Qua ontwerp haal je de meest unieke smartphone van dit moment in huis. Nothing zet hoog in op esthetiek en verheft de doorgaans saaie achterkant tot een waar kunstwerk. Net als bij andere Nothing-toestellen is die tevens functioneel; zo is er onder meer een rode stip die oplicht zodra je gaat filmen.

De meest controversiële verandering is het verdwijnen van de kenmerkende Glyph-strips. Die zijn voor de gelegenheid vervangen door de Glyph Matrix, een klein monochroom schermpje rechtsboven op de achterzijde van het toestel. Dat matrixdisplay biedt meer functionaliteit dan de ledstrips op de voorgangers, zoals notificaties en spelletjes, maar mist de unieke uitstraling van de Glyphs op zijn voorganger. Vooralsnog zien we alleen potentie in dat extra schermpje. Ontwikkelaars moeten nog aan de bak met nuttige functies en games, want tot op heden is de functionaliteit dusdanig beperkt dat je het onderdeel alleen voor meldingen kunt gebruiken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Essential Key zit onder de powerknop.

Op zich een prima scherm

Het scherm is redelijk op vlaggenschip-niveau. Het toestel heeft een oleddisplay van 6,67 inch met een hoge resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz. De (piek)helderheid is hoog genoeg voor gebruik in de zon, terwijl de kleurweergave zowel nauwkeurig als levendig is. Verder is er support voor HDR10+- en Ultra HDR-content. Helaas mist het scherm LTPO-technologie. Dat betekent dat de verversingssnelheid niet lager dan 30 Hz zakt bij statische content. In de praktijk kan dat de batterijduur negatief beïnvloeden.

De Nothing Phone 3 is de eerste telefoon die de Snapdragon 8s Gen 4-processor gebruikt. De chipset presteert vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3, met lichte grafische verbeteringen en een hogere topsnelheid. Hoewel het toestel in dagelijks gebruik vlot aanvoelt en visueel intensieve games prima aankan, blijft de 8s Gen 4 in rauwe prestaties achter bij de nieuwste échte vlaggenschip-processors, zoals de Snapdragon 8 Elite. Potentiële kopers betwisten daarom of de Phone (3) 'flagship material' is of niet – maar bij normaal gebruik merk je geen vertragingen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: het batterijniveau.

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: de tijd.

Warmteontwikkeling

Wat ook opvalt, is de warmteontwikkeling tijdens het gebruik. Het toestel kan namelijk flink opwarmen tijdens het uitvoeren van zwaardere taken, zoals bij het gamen. Dan kun je de telefoon bijna niet meer comfortabel vasthouden. Helaas een typisch Qualcomm-euvel dat we vaker tegenkomen. Verder is het zo dat de smartphone met een totaal vermogen van 5150 mAh qua accu ook wat achterloopt op zijn rivalen. Bij intensief gebruik moet je de telefoon soms eerder opladen dan je zou hopen. Bij normaal gebruik kom je er echter de dag wel mee door.

De Nothing Phone (3) draait op Nothing OS 3.5, gebaseerd op Android 15, en biedt een vloeiende, strakke interface met fijne, aanpasbare elementen en opvallende widgets. Net zoals op de Nothing Phone (3a) kom je ook hier de Essential Space tegen, een aparte sectie die screenshots opslaat en AI gebruikt om belangrijke informatie te extraheren en te organiseren, inclusief transcripties van spraakmemo's. Dat laatste gaat verrassend goed, met hier en daar een enkele typefout. Zo'n memo maak je snel aan door bijvoorbeeld de Essential Key ingedrukt te houden.

0,6x

1x

2x

Minder functies, maar wel uniek

Hoewel Nothing OS minder functies heeft dan sommige andere Android-skins, is het vrij van bloatware (erg belangrijk!) en legt het systeem de nadruk op een minimalistische, monochrome esthetiek. Dat maakt de software-omgeving daadwerkelijk anders dan je elders aantreft. Nothing belooft daarnaast vijf Android-upgrades en zeven jaar lang beveiligingspatches. Dat is een uitstekende score, meer dan gemiddeld, maar Nothing staat helaas niet bekend om de snelle uitrol van nieuwe softwareversies. Houd dus wat rekening met vertragingen op dat gebied.

Dat bewijst bijvoorbeeld de uitrol van Android 16. Die versie is reeds beschikbaar, maar de Nothing Phone 3 wordt geleverd met Android 15. Nu is het tegelijkertijd zo dat versie 16 echt nog maar net uit is, maar toch voelt dit aan als een gemiste kans. De upgrade moet echter voor het einde van het jaar verschijnen, dus daar kun je naar uitkijken. Verder heeft de nieuwe AI-zoekbalk nog een eigenaardigheid. Je kunt daarmee van alles opzoeken (apps, contacten, functies en meer), maar de Essential Space wordt daarin niet meegenomen.

3x

6x

6x

3x

Beste camera's tot nu toe, maar…

Verspreid over de achterkant tref je een veelzijdig camerasysteem aan. Dat bestaat uit drie sensoren van 50 megapixel: een hoofdcamera, een ultragroothoek- en een periscooplens. Daarmee zoom je tot 3x optisch in. Ook is er nog een selfiecamera van 50 megapixel. Alle camera's ondersteunen video-opnamen in 4K-kwaliteit bij 60 fps. Overdag leveren ze gedetailleerde foto's met levendige, accurate kleuren en een breed dynamisch bereik, hoewel er soms lichte oververzadiging optreedt en de sluitertijd wat beter kan.

De telelens presteert goed tot en met 6x inzoomen met behoud van helderheid en kleuren. Die lens is ook geschikt voor macro-opnames tot 10 centimeter. Over het algemeen vinden we dit de beste lenzen die Nothing tot nu toe aanbiedt, maar ook op dit vlak presteren concurrerende modellen beter. Vooral de Pixels en Galaxy's leveren betere kwaliteit bij weinig licht en snelle bewegingen. Nothings beeldverwerking zorgt gelukkig voor consistente kleuren over alle lenzen en voor goede diepte, maar de camera's kunnen dus nog verbetering gebruiken.

2x

1x

0,6x

Nothing Phone (3) kopen?

De Nothing Phone (3) streeft duidelijk naar onderscheid met zijn unieke ontwerp en het nieuwe Glyph Matrix-systeem, maar op cruciale punten blijft hij achter bij concurrenten in zijn prijsklasse. Hoewel de Snapdragon 8s Gen 4-processor echt wel vlot is voor dagelijks gebruik, blijft-ie op papier achter bij de concurrentie. Niet dat je al die snelheid per se nodig hebt (eerlijk is eerlijk: veel mobiele cpu's zijn echt overkill), maar die dingen gaan wel tellen als je een hogere prijs betaalt. Het helpt ook niet dat het toestel echt heet wordt onder hoge druk.

Ondanks een capabel camerasysteem presteert de Phone (3) onder uitdagende omstandigheden niet zo goed als je zou willen of verwachten. De batterijduur is adequaat, maar niet uitzonderlijk, en de usb-c-poort blijft steken op de oudere 2.0-standaard. Hoewel Nothing OS 3.5 een strakke en unieke software-ervaring biedt met langdurige updates, compenseren de software-extra's en het innovatieve Glyph-systeem de hardwarematige tekortkomingen niet voldoende om de Nothing Phone (3) een toptoestel te noemen, zeker niet gezien zijn prijskaartje van 850 euro.