ID.nl logo
PlayStation 5: een jaar na release
© Reshift Digital
Huis

PlayStation 5: een jaar na release

De PlayStation 5 is inmiddels pakweg een jaar ‘verkrijgbaar’. Een jaar waarin de console bovenal uitverkocht was, maar waarin ook een behoorlijk aantal goede games verscheen voor degenen die het apparaat wél op de kop wisten te tikken. Sony heeft wel nog werk aan de winkel wil het evenveel gebruiksvriendelijke opties en net zo duidelijke communicatie als concurrent Microsoft aanbieden. Dit is een analyse van het eerste jaar van de PS5.

De PlayStation 5 lanceerde op de meeste plekken ter wereld op 19 november, al kwam hij een week eerder al in specifieke regio’s als Noord-Amerika uit. De console is qua verkoop duidelijk een succesverhaal: in de eerste twee weken werden er al meer exemplaren van verkocht dan van de vorige recordhouder in dezelfde periode, de PlayStation 4. Inmiddels zijn er (tot 30 september) 13,4 miljoen exemplaren van het apparaat verkocht.

Het lijkt er dan ook op dat het succes van Sony als consoleleverancier deze generatie niet ophoudt of zelfs maar enigszins afneemt. Het bedrijf heeft de afgelopen vier generaties een ijzersterke reputatie opgebouwd als dé plek om zowel alle grote third party-toppers als diens eigen filmische games te spelen. Die reputatie blijft het constant waarmaken, waardoor vele miljoenen fans geen reden zien om hun favoriete platform in de steek te laten.

©PXimport

Tekorten

Ondanks dat de verkoopcijfers er niet om liegen, werd het eerste levensjaar van de PlayStation 5 gekenmerkt door de bizarre tekorten. Het is zelfs een jaar na lancering nagenoeg onmogelijk een willekeurige winkel binnen te lopen en een PlayStation 5 aan te schaffen. Winkels ontvangen zo nu en dan een nieuwe voorraad, maar gaan daar ook weer vliegensvlug doorheen. Sommige winkelketens houden loterijen, anderen bieden ze juist plotsklaps aan in buitensporig dure bundels, waardoor voorraadcheckers voor de console erg populair zijn onder gewillige consumenten.

De tekorten zijn deels te wijten aan de enorme populariteit van de PS5, maar ook voor een groot deel aan het tekort aan halfgeleiders waarmee chips in onder andere spelcomputers worden gemaakt. Dat werd weer ingezet door de stijging in verkoop van apparatuur in verband met de coronacrisis. Het zou dan ook niet logisch zijn om Sony hier de schuld van te geven: ook Microsoft en Nintendo (en vele andere bedrijven buiten de game-industrie) ondervinden soortgelijke problemen. Sony toont in ieder geval dat het in de toekomst dit soort situaties zoveel mogelijk wil vermijden, door onder andere een eigen chipfabriek te bouwen.

©PXimport

De games tot nu toe

De PlayStation 5 had een sterke line-up tijdens de lancering – des te meer vergeleken met die van de Xbox Series X en S. Bij verschijning waren logischerwijs dezelfde gebruikelijke third party-games als op het concurrerende platform beschikbaar, waaronder een nieuwe Assassin’s Creed en Call of Duty, maar ook enkele indrukwekkende exclusives, waaronder twee die alléén op de PS5 (en dus niet op de PS4) speelbaar zijn.

Elke PlayStation 5 wordt sowieso met Astro’s Playroom geleverd. In essentie is dat een veredelde techdemo waarmee vooral de functies van de DualSense-controller worden gedemonstreerd, maar ook betreft de game een prettige kennismaking met de console vanwege de ijzersterke gameplay en de intens vrolijke vormgeving. De andere exclusive die verscheen was de remake van Demon’s Souls, met gameplay die uitermate geschikt is voor fanatieke gamers, gecombineerd met adembenemende graphics die toonbeeld voor de console zijn. De cross-gen games Spider-Man: Miles Morales en Sackboy: A Big Adventure vulden de line-up bij lancering prima aan: het zijn immers games die alleen op een PlayStation-console gespeeld kunnen worden en net zo goed van een hoge kwaliteit zijn.

©PXimport

Sinds die lancering bestaat de line-up van de PlayStation 5 vooral uit twee typen spellen: relatieve high-budget-games die verrassend experimenteel zijn en PS5-versies van eerder verschenen toppers. Wat eerstgenoemde categorie betreft zijn Returnal, Deathloop en Kena: Bridge of Spirits de meest voor de hand liggende voorbeelden. Het zijn spellen die dankzij hun unieke gameplaymechanismen niet per se het grote publiek aanspreken, maar de line-up van de console wel de nodige diepgang geven voor de fanatieke gamer die iets nieuws aandurft.

De laatste categorie spreekt voor zich: games als Ghost of Tsushima, Death Stranding en Final Fantasy 7 Remake ontvingen allen een PS5-versie, vaak bestaande uit toegevoegde content, verbeterde prestaties en ondersteuning voor DualSense-functies. Omdat het om games gaat die vrij recentelijk nog op de PS4 zijn uitgekomen, zijn deze titels bovenal interessant voor mensen die de oorspronkelijke versies hebben gemist. Ze voelen dan ook een beetje aan als opvulling van de line-up, al doet dat weinig af aan de algehele kwaliteit van de spellen.

De PS5 heeft een aantal relatieve high-budget-games die verrassend experimenteel zijn en PS5-versies van eerder verschenen toppers

-

©PXimport

Twee games die niet binnen bovenstaande categorieën vallen, zijn alsnog het vermelden waard. De eerste is Ratchet & Clank: Rift Apart, een gloednieuwe platformer van Insomniac Games die zowel qua gameplay als graphics een hoogtepunt vormt. De tweede is Resident Evil Village – ook beschikbaar op andere platforms – waarin de first-person horror uit Resident Evil 7 op kundige wijze gecombineerd wordt met de actie uit deel 4 en 5. Die games maakten het voorjaar en de zomer voor vroege PS5-eigenaren behoorlijk interessant.

Het eerste levensjaar van een console is zelden om over naar huis te schrijven. Dat werd dit jaar nog eens versterkt door het feit dat ontwikkelaars moesten leren omgaan met aangepaste werkstructuur in verband met het coronavirus. Met dat in het achterhoofd verdient de line-up van de PS5 het afgelopen jaar ruimschoots een voldoende. Er is variatie in beschikbare genres, zowel oud als nieuw materiaal, behoorlijk wat games die een 8 of hoger hebben gescoord en dat alles werd ook nog eens netjes verspreid over het gehele jaar. Het is duidelijk dat Sony na al die jaren precies weet wat het doet, al gooide uitstel van grote games roet in het eten.

©PXimport

Design van de console en controller

Het eerste jaar van een console is het perfecte moment om er achter te komen of het design je aanspreekt, zowel qua uiterlijk als functionaliteit. Het uiterlijk van de PlayStation 5 valt niet bij iedereen in de smaak, maar daarover valt niet te twisten. Vervelender is dat het ontwerp op sommige vlakken wat klungelig aanvoelt. Zo is de standaard waarop de PS5 moet liggen wanneer hij horizontaal geplaatst wordt niet erg stevig en schuift de console er bij een lichte duw er deels vanaf. Het grote formaat maakt hem daarnaast ongeschikt voor sommige tv-kasten.

Ook opvallend is dat de console bij sommige eigenaren – zeker in de eerste paar minuten na het opstarten – behoorlijk wat lawaai maakt, vooral in vergelijking met de muisstille Xbox Series-consoles. Sinds lancering hebben diverse eigenaren daarnaast melding gemaakt van een irritant gezoem, zogeheten ‘coil wine’, al is het onduidelijk hoe wijdverspreid dit probleem is. Sommige mensen die door dit geluid geplaagd werden, hebben de witte ‘kappen’ op de console eraf gehaald en steviger bevestigd en het probleem daarmee verholpen.

Het hoofdmenu van de PlayStation 5 is op geen manier bijzonder. Sony heeft ervoor gekozen een nieuw besturingssysteem te leveren bij de console. Daardoor komt vooral de term ‘uitgekleed’ in ons op, maar het stoort nergens. De ‘Activity Cards’ zijn voor de meeste gebruikers vrij nutteloos gebleken – ontwikkelaars gaan er vaak allesbehalve creatief mee om en games tonen uit zichzelf meestal al vrij duidelijk wat voor activiteiten er nog op stapel staan. Er ontstond rond lancering wel wat verwarring over wanneer spelers een PS4- of PS5-versie van een game downloadden via de PlayStation Store, maar dat is inmiddels verduidelijkt en kunnen we toeschrijven aan kinderziektes.

Het ontwerp van de PlayStation 5 voelt op sommige vlakken wat klungelig aan

-

De paniek over backward compatibility vlak voor lancering bleek grotendeels ongegrond: haast alle PlayStation 4-games kunnen afgespeeld worden op PlayStation 5. Dat is echter nog altijd minder uitgebreid dan wat concurrent Microsoft aanbiedt op Xbox Series X en S, maar Sony heeft nooit gecommuniceerd dat het meer dan dat zou doen. Al bij al voelt het spelen van oude games op Xbox Series X en S meer alsof het onderdeel is van het ecosysteem – toch zeker dankzij diverse gratis upgrades en bonussen als Auto HDR. Sony zou hier in de toekomst nog winst kunne behalen, al verwachten we dat het bedrijf andere prioriteiten heeft.

De DualSense-controller ligt bij de meeste spelers fijn in de hand en is een goede evolutie van de DualShock. De haptische feedback maakte vooral in Astro’s Playroom veel indruk, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel games sindsdien niet de potentie ervan benutten. In shooters is het zelfs aan te raden de weerstand op de triggers uit te zetten, omdat er anders een handicap in de multiplayer ontstaat ten opzichte van spelers die het niet gebruiken. Ook de batterijduur van de controller valt wat tegen. In sommige games gaat hij tot wel zestien uur mee, maar bij regelmatig gebruik van de haptische feedback kan dat ook zomaar vier uur zijn. Over de duurbaarheid van de DualSense valt nog weinig te zeggen – er zijn op internet enkele verhalen te vinden over kapotte controllers, maar dat is te sporadisch om van een wijdverspreid probleem te spreken.

©PXimport

Tot slot zijn de pijlsnelle laadtijden het vermelden waard: de snelheid van de SSD in de console bleek geen opgeklopte hype en is inderdaad een game-changer. Net als op de Xbox-consoles is het enorm fijn om – bij de meeste games – zonder noemenswaardige laadtijden meteen aan de slag te kunnen. Het feit dat de console nog altijd slechts rond de 600 GB aan opslagruimte biedt werd daarbij enigszins verholpen door de optie om de interne opslagruimte uit te breiden met een SSD.

De PS5 mist wel de Quick Resume-optie van de Xbox Series X en S, waarmee in een razend tempo tussen games gewisseld kan worden. Het ligt geheel aan het type gamer in hoeverre dit als een gemis voelt, maar Quick Resume went wel érg snel op Xbox. Hopelijk kan Sony deze optie later softwarematig toevoegen. 

Overige opmerkingen

Het is de moeite waard om het kort over Sony’s communicatie naar de consument te hebben. Die is – zeker in vergelijking met Microsoft – niet opperbest. Voor de lancering van de console werd bijvoorbeeld gehamerd op het feit dat PlayStation 5-games alleen op PlayStation 5 mogelijk zouden zijn – dat dit de kernervaring van een nieuwe console omvatte – maar van die filosofie blijft een jaar na dato nog maar weinig heel. Grote aankomende exclusives als God of War: Ragnarok, Horizon Forbidden West en Gran Turismo 7 komen zowel naar PlayStation 4 als PlayStation 5. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar het bedrijf had op voorhand duidelijker kunnen communiceren, zoals Microsoft.

©PXimport

PlayStation Now is daarnaast een alleraardigste dienst, maar kan niet opboksen tegen Game Pass qua relevante en nieuwe content. Sony’s gebrek aan een goede concurrent voor Xbox Game Pass stoort nog niet enorm. Microsoft en Sony hebben duidelijk andere strategieën, dat weet je als consument wanneer je voor één van de twee consoles kiest. Sony moet echter oppassen dat het Microsoft geen vrij spel geeft om een populaire ‘Netflix voor games’ op te bouwen – zonder geduchte concurrentie is dat een denkbaar scenario.

Conclusie

Het eerste jaar van de PlayStation 5 was ruimschoots in orde. Vooral de line-up aan games heeft aangetoond dat de console een logische keuze is voor veel consumenten. Vanaf de lancering tot een jaar na dato zijn er regelmatig nieuwe spellen uitgekomen in uiteenlopende genres. Vergeleken met de debuutjaren van andere consoles – waaronder die van concurrent Xbox Series X en S – hebben spelers weinig te klagen dankzij een gezonde mix van exclusieve titels en third party-blockbusters.

De console zelf is duidelijk krachtig en snel genoeg om de komende jaren indrukwekkend vermaak te bieden, al kijken we wel voorzichtig uit naar een nieuw ontwerp dat wat robuuster en compacter aanvoelt, en meer systeemupdates om het besturingssysteem omvangrijker te maken. 

©PXimport

Kijkend naar de nabije toekomst is er in ieder geval weinig reden voor PS5-eigenaren om zich zorgen te maken. 2022 heeft – als alles volgens plan verloopt – met Horizon Forbidden West, God of War Ragnarok en Gran Turismo 7 een drietal ijzersterke exclusives in handen. Gecombineerd met Square Enix’ Forspoken en Final Fantasy 16 is er genoeg reden om een PS5 boven de concurrentie te kiezen. Als Sony niet vergeet waar het bedrijf het allemaal voor doet – de consument – dan kan er weinig misgaan.

Lees ook onze analyse van Xbox Series X en S een jaar na release.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 slimme deursloten voor minder dan 375 euro
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: 5 slimme deursloten voor minder dan 375 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Nu het weer vroeger donker wordt wil je je huis en haard extra goed beschermen. Zoek je voor jouw woning een betaalbaar slim deurslot? We hebben vijf interessante producten voor je gespot.

Disclaimer: Op het moment van schrijven zijn de slimme deursloten bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 375 euro. Deze prijzen kunnen echter schommelen.

Nuki Smart Lock Pro (4e generatie)

Dankzij de Nuki Smart Lock Pro heb je niet langer een sleutel op zak. In plaats daarvan open je het slimme slot met je smartphone óf smartwatch. Je deelt vanuit de Nuki-app eenvoudig digitale sleutels met bekenden. Nuttig voor het geval de buurvrouw tijdens jouw vakantie de kat voert en/of planten water geeft. Als alternatief kun je het deurslot ook op afstand voor iemand ontgrendelen. Heb je wegens volle boodschappentassen geen handen vrij? Geen probleem, want dit slimme slot opent zichzelf zodra je in de buurt bent.

Voor de stroomvoorziening heeft de Smart Lock Pro een oplaadbare batterij. Volgens de fabrikant gaat een enkele acculading ongeveer zes maanden mee. De behuizing bestaat uit aluminium en kan dus wel tegen een stootje. Een pluspunt is dat het apparaat vanwege Matter-ondersteuning moeiteloos met verschillende smarthome-platforms uit de voeten kan. Maak je trouwens geen zorgen over de installatie, want je monteert de Smart Lock Pro op de huidige cilinder aan de binnenzijde van je deur. Schroeven zijn hierbij niet nodig. Vervolgens meld je het slimme slot aan via wifi. Dit product is te koop in een witte en zwarte uitvoering.

Bold Smart Lock SX-33

De Bold Smart Lock vervangt de huidige cilinder van je deur. Het is daarom belangrijk dat je bij aanschaf van dit product rekening houdt met de juiste binnen- en buitenmaat. Voor veel deuren voldoet de hier besproken SX-33 prima, maar wie weet kun je beter de SX-35, SX-43, SX-45, SX-53, SX-55, SX-63 of SX-65 kopen. De fabrikant claimt dat je de installatie binnen enkele minuten voor elkaar krijgt. Je opent de deur via een app op je smartphone, de Bold Clicker of een persoonlijke code.

De communicatie tussen het slimme deurslot en jouw smartphone verloopt via bluetooth. Je kunt de deur dus alleen (automatisch) ontgrendelen zodra je in de buurt bent. Wil je het slot óók op afstand bedienen, dan schaf je de SX-33 inclusief wifi-bridge aan. Er is een vervangbare batterij met een gebruiksduur van zo'n twee jaar ingebouwd. Een voordeel is dat het apparaat voldoet aan de SKG***-standaard. Dieven breken het slot dus niet zomaar open.

Yale Linus

Als je een betaalbaar slim deurslot zoekt, is de afgeprijsde Yale Linus een interessante kandidaat. Je kiest tussen een zwarte en zilverkleurige uitvoering. Dankzij de geïntegreerde bluetooth-adapter kun je dit apparaat automatisch openen en sluiten. Installeer hiervoor de Yale Home-app op je smartphone. Je koppelt de Linus als alternatief ook aan wifi, al heb je daarvoor wel deze bridge nodig. Voor de energievoorziening gaan er in de behuizing vier AA-batterijen. Die levert de fabrikant mee. De batterijen zijn goed voor een gebruiksduur van tussen de zes en negen maanden.

Geef vanuit de app andere gezinsleden, buren of vrienden toegangsrechten tot het slot. Die kun je op elk moment weer intrekken. Je kunt in de app precies zien welke personen de afgelopen periode jouw slot hebben ontgrendeld. Het is niet moeilijk om de Linus te installeren, want je plaatst de behuizing over de bestaande cilinder aan de binnenzijde van de voordeur. Je hoeft dus niet de huidige cilinder te vervangen. Met dit apart verkrijgbare keypad open je het slimme slot desgewenst met een cijfercode.

Aqara Smart Lock U200

Naast een slim deurslot bevat de productdoos van de Aqara Smart Lock U200 een keypad. Een pluspunt, want zo kun je de deur met een simpele cijfercode, NFC-tag (meegeleverd) of vingerscan openen. Daarnaast gebruik je hiervoor net zo makkelijk de Aqua Home-app op je smartphone. Tijdens de installatie doe je aan de binnenzijde van de deur een huissleutel in de cilinder. Vervolgens plaats je de Smart Lock U200 over het bestaande beslag. Je kunt de sleutel nu op afstand omdraaien, waarna het slot open- of juist dichtgaat. De communicatie verloopt via bluetooth en/of Thread (Matter).

Verlaat je haastig je huis en vergeet je de voordeur op slot te doen? Geen probleem, want de Smart Lock U200 doet dat zo nodig automatisch. In de behuizing bevindt zich een oplaadbare accu. Een nuttige optie is dat je de batterij met een powerbank kunt opladen. Gebruik hiervoor het bijgesloten zakje. Je voorkomt op die manier gedoe met een netsnoer en stekkerdoos. Als de batterij volledig is opgeladen, gaat die zo'n zes maanden mee. In het keypad gaan AAA-batterijen.

Netatmo Slim Deurslot 

Wil je een slim deurslot mét fysieke sleutels kopen, dan kun je dit kwalitatieve product van Netatmo overwegen. Het merk levert namelijk drie exemplaren mee. Overigens schaf je optioneel nog extra sleutels aan. Je hebt daarmee ook toegang wanneer je de smartphone niet op zak hebt, bijvoorbeeld na een rondje hardlopen. In de app deel je naar eigen wens (tijdelijke) digitale sleutels uit. Als je met de smartphone in de buurt bent, kun je het slot ontgrendelen. Dat werkt met behulp van bluetooth.

Op het gebied van veiligheid heeft Netatmo zijn zaakjes goed voor elkaar. Zo is dit SKG***-gecertificeerde slot behoorlijk sterk, waardoor inbrekers minder kans maken. Is jouw deur dikker dan tien centimeter, dan heb je een apart verkrijgbaar verlengstuk van 45 millimeter of 50 millimeter nodig. Dit product is geschikt voor deuren met een Europees cilinderslot. Je dient deze cilinder te vervangen, maar dat is volgens de fabrikant niet moeilijk. Vier inbegrepen AAA-batterijen zorgen voor de stroomvoorziening. Zijn die leeg en kun je het slot niet meer openen? Voor noodgevallen activeer je het apparaat via de aanwezige micro-usb-poort. Lees voor meer informatie deze uitgebreide review op ID.nl.

▼ Volgende artikel
Series bingen zonder gehaper: zo zorg je voor stabiele streams
© Vasiliy - stock.adobe.com
Huis

Series bingen zonder gehaper: zo zorg je voor stabiele streams

Streamen zonder frustratie begint niet bij een nóg sneller en duurder abonnement, maar bij een slim ingericht thuisnetwerk. Met de juiste instellingen, slimme plaatsing van mesh-punten en een paar kabels kijk je voortaan zonder haperingen naar je favoriete series en films, zélfs als het hele gezin tegelijk online is.

In dit artikel lees je:
  • Welke wifi-kanalen en instellingen voor stabiel streamen zorgen
  • Hoe je mesh-punten slim plaatst en verbindt
  • Waarom bekabelen van tv, console en mediabox buffering voorkomt
  • Hoe je met QoS bandbreedte slim verdeelt binnen het gezin
  • Aanbevolen instellingen voor appartement, rijtjeshuis en vrijstaand huis

Kanalen en storingsvrij werken

Begin niet met gokken, maar met meten. Installeer een wifi-scanner op je laptop of telefoon en kijk welke netwerken in huis actief zijn op 2,4 en 5 GHz, en welke kanalen daarbij horen. Log daarna in op je router en open de wifi-instellingen. Zet op 2,4 GHz het kanaal handmatig vast op 1, 6 of 11 en kies een bandbreedte van 20 MHz om storingen te beperken. Zet automatische kanaalselectie uit als er veel netwerken om je heen zijn, zodat je buren jouw kanaalkeuze niet telkens wegdrukken.

Ga op 5 GHz naar de geavanceerde instellingen en kies een vast kanaal in het UNII-1-blok (36, 40, 44 of 48). Daarmee voorkom je onderbrekingen door radar (DFS). Begin met 80 MHz kanaalbreedte. Zie je veel herhalingen of valt de verbinding weg, stap dan terug naar 40 MHz voor meer stabiliteit. Zet Smart Connect tijdelijk uit en geef 2,4 en 5 GHz een eigen netwerknaam, zodat je apparaten gericht kunt testen. Heb je een router met wifi 6E én apparaten die dat ondersteunen, maak dan een aparte 6GHz-SSID aan voor korteafstand-streaming in dezelfde kamer.

Wat is Smart Connect?

Smart Connect is een functie waarbij je router of mesh-systeem zelf bepaalt of een apparaat op 2,4 of 5 GHz wordt aangesloten. Je ziet dan maar één netwerknaam. Handig voor gemak, maar bij drukke omgevingen of oudere apparaten kan handmatig scheiden van de banden stabieler zijn.

©TP-Link

Mesh die werkt: plaatsing en verbinding

Zet het eerste mesh-punt ergens vrij en centraal neer, dus niet weggestopt in de meterkast. Plaats het tweede punt halverwege de route naar de plek waar je kijkt, op heuphoogte en uit de buurt van metalen oppervlakken of magnetrons. Open de mesh-app en controleer bij Backhaul hoe de verbinding loopt: bekabeld of via 5 GHz.

Trek waar mogelijk een netwerkkabel naar elk mesh-punt. Als tijdelijke oplossing werkt een korte kabel naar een stopcontact met een kleine gigabitswitch beter dan een repeater op het randje van het bereik. In veel apps zie je live of een punt goed staat. Verplaats het totdat de verbinding als 'goed' wordt aangegeven en bevestig dit met een teststream in 4K.

Krijg je na een stroomstoring toch weer een draadloze verbinding, herstart dan eerst het hoofdstation en daarna de satellieten. Sluit je tv, mediabox of streaming-stick bij voorkeur direct met een kabel aan op het dichtstbijzijnde mesh-punt. Zo haal je het meeste uit het systeem en ontlast je de draadloze verbindingen voor telefoons en tablets.

©Linksys

Bekabeld streamen

De simpelste manier om buffering te voorkomen is door belangrijke apparaten met een kabel aan te sluiten. Begin bij je tv, mediabox of gameconsole: verbind ze met een netwerkkabel en kies in het apparaatmenu voor Ethernet of Bekabeld netwerk. Controleer in je router of alle poorten op 1 Gbit/s werken. Oude switches die nog op 100 Mbit/s draaien, kunnen al vol lopen met één 4K-stream en wat achtergrondverkeer.

Gebruik bij nieuwe kabels minimaal Cat6 voor langere afstanden of door plafonds. Werk kabels netjes weg via plinten of langs plafondranden en test de verbinding met een 4K-stream. Vaak kun je in de tv-app bij 'Statistieken voor nerds' (Android of Google TV) of een vergelijkbare optie de doorvoer bekijken. Staat de tv in een kamer zonder kabel, sluit hem dan aan op de LAN-poort van het dichtstbijzijnde mesh-punt. Providers raden dat niet voor niets aan: een kabel naar je mediabox of console levert de meest stabiele kijkervaring en houdt de wifi vrij voor de rest van het gezin.

©Людмила Коротков

Bandbreedte verdelen: QoS en slimme sturing

Als meerdere mensen thuis tegelijk streamen en gamen, helpt het om de bandbreedte slim te verdelen. Meet eerst je echte internetsnelheid bekabeld. Stel daarna in je router of mesh-app Quality of Service (QoS) in en voer die waarden exact in. Selecteer je tv, mediabox, streaming-stick en eventueel decoder als apparaten met hoge prioriteit.

Gebruik je bijvoorbeeld een Fritz!Box, ga dan naar Internet > Filters > Prioritization en maak een nieuwe regel voor je streaming-apparaten. Zet in je wifi-instellingen Band steering of Smart Connect aan als je één netwerknaam wilt gebruiken, maar laat dit uit als oudere apparaten daardoor problemen krijgen. Blijft het netwerk traag onder belasting, verlaag dan de kanaalbreedte van 80 naar 40 MHz en test opnieuw. Minder breed is vaak stabieler bij veel netwerken in de buurt.

©AVM-Fritz

Aanbevolen instellingen per woonsituatie

In een appartement met veel buren kies je op 2,4GHz kanaal 1, 6 of 11 met 20 MHz en zet je je IoT-apparaten daar op vast. Alle streamingapparaten zet je op 5 GHz met kanaal 36, 40, 44 of 48. Gebruik 40 MHz als er veel netwerken in de omgeving zijn. Zet Smart Connect pas aan als de basis stabiel is.

In een rijtjeshuis met twee verdiepingen plaats je een mesh-punt op de overloop en verbind je die bekabeld met de router. Hang de tv en console aan dat punt voor een gegarandeerd vloeiende ervaring. In een vrijstaand huis met dikke muren werkt een derde mesh-punt op de begane grond vaak beter dan extra zendvermogen. Leg waar mogelijk een bekabelde backhaul.

Heb je apparaten met wifi 6E, zet dan een aparte 6GHz-SSID aan voor korteafstand-streaming in dezelfde kamer. Houd altijd rekening met de dienst die je gebruikt: Netflix adviseert 15 Mbit/s per UHD-stream. Tel daar wat marge bij op voor pieken en overhead, en reserveer via QoS bandbreedte voor streaming. Blijkt je stream toch te haperen, stap dan terug naar 40 of 20 MHz kanaalbreedte. De vuistregel ook hier is: stabiliteit is belangrijker dan pieksnelheid.

©Jakub

Stabiel streamen vraagt om keuzes

Een stabiel netwerk bouw je niet met 'nog meer megabits', maar met doordachte instellingen. Kies vaste kanalen en passende kanaalbreedtes in plaats van automatische keuzes. Zet mesh-punten strategisch neer en gebruik waar mogelijk kabels. Sluit tv's, mediaboxen en consoles direct bekabeld aan zodat de wifi vrij blijft voor mobiele apparaten. En verdeel de bandbreedte met QoS en eventueel band steering. Zo krijg je een streamingnetwerk dat ook onder gezinsdruk gewoon blijft draaien, nu én straks, ook als 6 GHz-apparaten hun intrede doen.