ID.nl logo
Rainbow Six Extraction - Shooter staat zichzelf in de weg
© Reshift Digital
Huis

Rainbow Six Extraction - Shooter staat zichzelf in de weg

Soms maken games meteen een goede indruk, soms moet je je door tig menu’s en een saai begin worstelen terwijl je nog niet eens het gevoel hebt dat je bent begonnen. Rainbow Six Extraction valt in die tweede categorie.

Rainbow Six Extraction verknalt de inleiding behoorlijk. Er is nul opbouw van de spelwereld of het verhaal. De game gooit je na een kort filmpje zomaar in een eerste missie, zonder echte kennismaking met de Operators of de vijanden. Er is opeens een virusuitbraak en jij bent lid van een team dat naar de uitbraak moet om ‘onderzoek te doen’ (lees: de verschillende levels te spelen). Hier zijn trouwens opeens ruimtewezens. Succes hé! 

Die missie, een vr-simulatie, dropt je bovendien in een van de meest inspiratieloze omgevingen van het spel. Natuurlijk, de tutorial is redelijk effectief. Maar jeetje, het had wel met iets meer opsmuk gemogen. Voor een game die op Game Pass staat, en die door veel mensen ‘gewoon maar even gedownload’ gaat worden, gaat Extraction wel héél nonchalant om met het begeleiden en verleiden van nieuwe spelers.

©PXimport

Traditionele co-op-game

Het ironische is dat de game dit wel min of meer goedmaakt, alleen moet je dan wel eventjes doorzetten. De gunplay is net als in Rainbow Six Siege heel erg goed en de missiestructuur telt vrij veel lagen, waardoor je dezelfde levels in principe best lang kunt blijven herspelen. Het is enkel de vraag of mensen zover komen, want zoals gezegd doet Extraction er weinig aan om je vanaf het eerste moment van die potentie te overtuigen.

De opzet is op papier simpel. In Extraction doorloop je uiteenlopende levels, vaak gebouwen, die overwoekerd zijn door een soort buitenaardse schimmel en verschillende soorten ruimtewezens. De levels zijn ruim en verticaal gelaagd en zul je meermaals doorlopen op verschillende moeilijkheidsgraden, natuurlijk voor betere beloningen zoals betere gear en andere Operators.

Je kunt de game spelen met maximaal twee andere spelers, al kun je ook in je eentje door de levels heen. Dat laatste raden we niet aan. Rainbow Six Extraction is duidelijk een co-op-game die het moet hebben van tactisch samenspel. Daar ligt ook de kracht en een groot deel van de fun. Je kunt doelwitten markeren en dient samen punten te verdedigen, dan wel aan te vallen. In dat opzicht lijkt de game af en toe op de Terrorist Hunt-modi uit oude Rainbow Six-games.

Rainbow Six Extraction is duidelijk een co-op-game die het moet hebben van tactisch samenspel. 

-

Rainbow Six Extraction kent een zeer vermakelijk twist. Zo bepaal je per level - dat bestaat uit drie doelen die oplopen in moeilijkheidsgraad - zelf hoeveel doelen je wilt behalen. Als je na twee doelen (en de daarmee verweven segmenten van een level) bijna geen levensbalk meer over hebt, kun je beslissen om een helikopter in te roepen en te ontsnappen. Je behoudt dan je ervaringspunten. Ga je verder, dan kun je exponentieel meer ervaringspunten verdienen.

Die balans is leuk en dat blijft-ie ook. De mogelijkheden om je leven (tijdelijk) aan te vullen in de levels zijn zeer beperkt, en de rush van nipt een missie behalen terwijl je nauwelijks nog leven over hebt, is erg lekker. Bovendien zijn de doelen, die triviaal zijn en dus per level rouleren, behoorlijk verschillend. Zo moet je soms een wetenschapper redden, een aantal bommen planten of een biopt nemen van een vijand of de schimmel. Het is best knap dat de game gevarieerd aanvoelt.

©PXimport

Keuzes

Extraction dwingt je ook steeds andere Operators te kiezen. Na een missie zijn Operators meestal eventjes uitgeput. Sterker nog, als je Operator tijdens een missie ‘het loodje legt’ (lees: opgeslokt wordt door de schimmel), dien je later terug te gaan naar het level om die Operator te redden. Pas dan kun je hem of haar weer gebruiken. Dit is een effectieve manier om je bezig te houden, al is het soms ook balen. Af en toe wil je immers gewoon met je favoriete Operator spelen.

Rainbow Six Extraction bevat wel meer van zulke keuzes. Keuzes waarvan we snappen waarom ze zijn geïmplementeerd, maar of de game er ook daadwerkelijk leuker van wordt, is een tweede.

De levels zijn zeker na een fiks vuurgevecht bijvoorbeeld bezaaid met een soort zwarte smurrie die je loopsnelheid drastisch verlaagt. De drab dwingt je traag te zijn, maar soms ben je vooral op de grond aan het schieten en slaan om de smurrie weg te schieten. Dat is net zo ‘leuk’ als ‘t klinkt. Over vertragen gesproken: ook de progressie in het spel gaat redelijk langzaam. Het duurt meerdere uren voordat je echt het gevoel hebt dat je Operator beter wordt. Op zich niet erg, maar aangezien het begin al niet sterk is, werkt een traag progressiesysteem dan bepaald niet mee.

De buitenaardse tegenstanders zijn behoorlijk slim. Dat is vermakelijk, want ze flanken graag en komen soms uit het niets op je af rennen. Wel zetten we vraagtekens bij hun uiterlijk. Dat doen we niet snel, maar het voelt bijna alsof Ubisoft zelf ook niet meer wist hoe ze parasitaire ruimtewezens vorm moesten geven. Dat resulteert in een paar tegenstanders die ontploffen, een paar aliens die kunnen kruipen en verder vooral Humanoids die uit een sciencefictionepos naar keuze lijken te zijn weggelopen.

Het verhaal van de game is bovendien non-existent, terwijl de game je toch tussenfilmpjes laat zien die de levels aan elkaar rijgen. Iemand kijkt dan moeilijk in de camera, waarschijnlijk terwijl diegene in een helikopter zit, onderweg naar een andere uitbraak. Het zal wel. De game bevat overigens een uitgebreide index met lore, maar het universum van Extraction is veel te oppervlakkig om het lezen van zoveel tekst te verantwoorden.

©PXimport

Flow

De negatieve ondertoon van deze recensie komt vooral omdat we steeds het gevoel kregen dat Rainbow Six Extraction zichzelf in de weg zit. Verder hebben we ons wel degelijk met de unieke opzet vermaakt. Er zit meer potentie in het missiesysteem dan we na een paar uur spelen hadden verwacht. En ook de gameplay is daadwerkelijk vermakelijk, ook op de lange termijn.

Als je deze game in co-op speelt, dien je echt samen te werken. De omgevingen zijn lekker destructief en het behalen van missiedoelen is bij vlagen oprecht spannend. Bovendien zijn de potjes lekker kort, waardoor je er vlot meerdere achter elkaar kunt spelen. Verder leunt de actie op alles wat Siege goed maakt, dus als je wilt experimenteren met gadgets en geweren, kun je met Extraction prima de diepte in.

Toch pakt niet ieder concept even goed uit. Dat is jammer, want als je eenmaal in de flow van Extraction zit, betreft het hier een vermakelijke en tot op zekere hoogte frisse co-op-shooter. We vragen ons alleen af hoeveel mensen dat mee gaan krijgen, want een matig begin en een slepend progressiesysteem helpen naast een generiek uiterlijk niet bepaald mee om de gemiddelde speler daarvan te overtuigen.

Conclusie

Rainbow Six Extraction combineert goede ideeën met slechte ideeën. De actie is zeer vermakelijk en de potjes zijn lekker behapbaar. Daar staat tegenover dat het design van de game zeer wisselvallig is en alles in de eerste uren enorm traag op gang komt. Als je op zoek bent naar een leuke coöperatieve shooter zijn er betere alternatieven - ook op Xbox Game Pass.

Rainbow Six Extraction is nu uit op pc, Google Stadia, Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5 en PlayStation 4. De game staat ook op Xbox Game Pass.

Oké
Plus- en minpunten
  • Kortje potjes, spannende missiedoelen, in principe lang herspeelbaar
  • Generiek design, matige introductie, het progressiesysteem
▼ Volgende artikel
De Nothing Phone (3a) Lite is goedkoop, maar iets minder Nothing
© Nothing
Huis

De Nothing Phone (3a) Lite is goedkoop, maar iets minder Nothing

Het merk Nothing is inmiddels berucht én geliefd om zijn semi-transparante telefoons, dappere designkeuzes en de knipoog naar oldskool tech. Vandaag voegt het bedrijf daar een betaalbare variant aan toe: de Phone (3a) Lite. Die naam roept meteen vragen op, want hoe 'Lite' is hij eigenlijk?

Vandaag heeft Nothing de Phone (3a) Lite officieel onthuld. Vanaf 4 november ligt het toestel ook daadwerkelijk in de winkel voor een bedrag van 249 euro. Er zijn twee uitvoeringen beschikbaar met 8 GB RAM en 128 of 256 GB opslag, en die zijn leverbaar in de kleuren zwart en wit. Beide varianten bieden ruimte voor een microSD-kaart tot 2 TB, wat in deze prijsklasse vrij uitzonderlijk is.

Met die vriendelijke prijs positioneert Nothing het toestel overigens slim tussen de budget- en middenklasse in. Dus ónder de Nothing Phone (3a), maar boven instappers van bijvoorbeeld Realme of Motorola.

©Nothing

Kleine concessies

De transparante achterkant blijft, maar het Glyph-systeem – de lichtstrips waarmee je meldingen op de achterkant kunt waarnemen – lijkt te ontbreken. Nothing vermeldt het in elk geval niet op de officiële pagina, wat doet vermoeden dat het systeem hier is geschrapt of versoberd. Het toestel heeft een glass finish en een IP54-certificering tegen stof en spatwater, maar is vermoedelijk niet volledig van glas.

Het scherm is een 6,77-inch amoledpaneel met een resolutie van 1084 × 2392 pixels, een piekhelderheid van 3000 nits en een adaptieve verversing van 120 Hz. Het toestel draait op een MediaTek Dimensity 7300 Pro-chip (8-core, 4 nm, tot 2,5 GHz) met een Mali-G615 GPU. Niet de snelste op aarde, maar ruim voldoende voor dagelijks gebruik en je favoriete spelletjes. De batterij heeft een vermogen van 5000 mAh en kun je met 33 watt opladen; in twintig minuten zit je op 50 procent, volledig laden duurt ongeveer een uur. Ook reverse charging (5 watt) wordt ondersteund.

De camera’s zijn inmiddels officieel bevestigd: een 50 MP-hoofdcamera (f/1.88), een 8 MP-ultragroothoeklens (f/2.2) en een 2 MP-macrocamera (f/2.4). De selfiecamera telt 16 MP. Video’s schiet je in 4K met 30 fps of 1080p met tot 60 fps. Daarmee is het een nette, zij het eenvoudige, cameraconfiguratie voor deze prijsklasse.

Software

De telefoon draait op Nothing OS 3.5 (gebaseerd op Android 15). Versie 4.0, gebaseerd op Android 16, volgt later met nieuwe camera- en lockscreenfuncties zoals Stretch mode en Lock Glimpse.

Die laatste optie zorgt trouwens wel voor enige opschudding: Lock Glimpse zou advertenties laten zien op je vergrendelscherm. Gebruikers moeten naar links vegen om ze te bekijken en de functie is weliswaar opt-in, maar het is wél een breuk met Nothings eerdere ‘geen bloatware, geen onzin’-imago. Het voelt een beetje wrang: het merk dat ooit minimalisme predikte, introduceert nu vrijwillige reclame. Maar goed, een kleine prijs voor een lage prijs, zullen we maar zeggen.

Niettemin lijkt de Nothing Phone (3a) Lite een charmant compromis. Minder luxe, minder toeters en bellen, maar nog steeds een eigen gezicht in een markt vol generieke toestellen. Wie vooral design en merkbeleving zoekt voor een zacht prijsje, zal hier vermoedelijk blij van worden.

©Nothing

Conclusie

Met de Phone (3a) Lite brengt Nothing een deel van zijn kenmerkende design naar een lagere prijsklasse. De hardware is degelijk, de prijs scherp en de uitstraling is toch herkenbaar. Maar er zijn ook duidelijke concessies: geen Glyph-lichtshow deze keer, de camera’s zijn bescheiden, en die optionele advertenties...? Nou ja, een aantrekkelijke instapper dus, zolang je weet wat je inlevert voor dat lagere prijskaartje.

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken bij in ieder geval KPN en Odido.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.