Ombudsman: 'Kloof in digitalisering'

Desktops & monitoren

Geplaatst: 26 maart 2014 - 14:18

Er ontstaat een kloof tussen Nederlandse burgers die wel en niet goed zijn met computers. Dat concludeert de Nationale Ombudsman in zijn jaarverslag.

Ombudsman Frank van Dooren zegt in het jaarverslag dat er een grote groep burgers "de regie op het leven dreigt te verliezen", doordat de overheid steeds meer online projecten start maar die niet gebruiksvriendelijk genoeg maakt voor burgers.

Niet digitaal vaardig

Volgens Van Dooren zijn veel burgers blij dat zij digitaal met de overheid kunnen communiceren, maar dat er ook een groeiend aantal burgers is die niet digitaal vaardig genoeg zijn om dat te kunnen. Zij raken juist steeds verder van de overheid af, denkt Van Dooren.

Ook persoonlijk contact

Een oplossing kan volgens de Ombudsman zijn dat de overheid de digitale dienstverlening ook op burgers af moet stemmen die minder goed met computers zijn. "Ook moet er altijd maatwerk en telefonisch contact mogelijk blijven, naast communicatie via email."

Ook belangrijk is dat burgers die een vergissing maken in hun digitale contact met de overheid, geen straf moeten krijgen. Een vergissing is geen fraude", concludeert Van Dooren.

Deel dit artikel:

Opmerkingen

0
Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.


Log in om een reactie te plaatsen.

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000