ID.nl logo
Bestanden kopiëren traag? Probeer deze Windows-functie
© Reshift Digital
Huis

Bestanden kopiëren traag? Probeer deze Windows-functie

Heb je er weleens last van dat het kopiëren van bestanden, bijvoorbeeld naar andere schijven of binnen je thuisnetwerk soms ontzettend traag gaat? Met de slimme, verborgen tool Robocopy gaat het een stuk sneller. Wij leggen je uit hoe je hiermee supersnel je bestanden kopieert en verplaatst.

Hoogstwaarschijnlijk gebruik je sinds jaar en dag Windows Verkenner voor het beheren en kopiëren van je bestanden. Voor bestandsbeheer kun je daar prima mee uit de voeten, maar voor het kopiëren van grote (aantallen) bestanden blinkt de Verkenner niet altijd uit in snelheid.

Dat is jammer, want er bestaan genoeg situaties waarin je flink wat moet kopiëren. Bijvoorbeeld als je net Windows 10 of Windows 11 schoon hebt geïnstalleerd of wanneer je een nieuwe computer in gebruik neemt. De kans is groot dat je dan aardig wat bestanden, zoals foto’s, video’s en Office-documenten, naar de nieuwe omgeving wilt kopiëren.

Niet veel mensen weten dat Windows over een verborgen hulpprogramma beschikt waarmee je die bestanden alsnog vliegensvlug kunt kopiëren: Robocopy. Het programma gaat al meerdere edities van Windows mee, zo vind je het ook in Windows 10 en 11. 

Robocopy is een samentrekking van Robust File Copy. Het is een programma dat je via de opdrachtregel van Windows gebruikt. Verwacht dus geen gebruiksvriendelijke omgeving met de bijbehorende toeters en bellen, maar wel veel snelheid.

©PXimport

Veiligheid voor alles

Robocopy is een krachtig programma. Maak daarom, voordat je ermee aan de slag gaat, altijd een recente back-up van je kostbare bestanden. Sla deze reservekopie op een externe locatie op. Dat kan op een externe schijf of usb-stick of door gebruik te maken van een cloudopslagdienst. Bovendien: probeer nieuwe opdrachten met Robocopy altijd uit op een map met testbestanden en controleer het resultaat na de actie. Pas wanneer je tevreden bent over de uitkomst, voer je de Robocopy-opdracht uit op de echte bestanden.

Via de Opdrachtprompt

Je gebruikt Robocopy via de Opdrachtprompt van Windows. Open het startmenu en typ Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op Opdrachtprompt en kies Als Administratoruitvoeren. Zodra de opdrachtregel wordt getoond, kun je Robocopy gebruiken.

Stel nu dat je de bestanden in de map Oud wilt kopiëren naar een nieuw aangemaakte map, Nieuw, op diezelfde computer. Dan ziet dat er op de Opdrachtprompt als volgt uit:

Robocopy C:\Bronmap C:\Doelmap

Het voorbeeld in de praktijk:

Robocopy C:\Oud C:\Nieuw

Daarbij is Oud dus de bronmap en Nieuw de doelmap.

Om ook submappen te kopiëren, gebruik je de schakeloptie /E en /COPYALL. Dat ziet er als volgt uit:

Robocopy C:\Bronmap C:\Doelmap /E /COPYALL

Je kunt de werking van Robocopy tot in detail aanpassen met behulp van zulke schakelopties. Je zult ze in de volgende tips dan ook nog wel vaker tegenkomen.

Verder kun je met Robocopy aangeven dat je alleen bestanden van een bepaald type wilt kopiëren en de rest niet:

Robocopy C:\Oud C:\Nieuw *.xlsx

In dit voorbeeld worden alleen Excel-bestanden (met de extensie .xlsx) gekopieerd.

Wil je alleen bestanden beginnend met een specifieke letter, bijvoorbeeld de b, kopiëren, voer dan in:

Robocopy C:\Oud C:\Nieuw b*

Wil je meerdere bestandsnamen kopiëren, dan kun je ook combineren. Voer bijvoorbeeld voor alle bestanden beginnend met een b en beginnend met een d het volgende commando in:

Robocopy C:\Oud C:\Nieuw b* d*

©PXimport

Wat wel, wat niet?

Kopieer je een grote hoeveelheid bestanden, dan zitten er misschien wel submappen tussen waar niets in zit, bijvoorbeeld bij systeemmappen. Het is niet altijd zinvol om die lege submappen mee te kopiëren. Robocopy kan hierbij een handje helpen, door deze mappen niet mee te nemen in de kopieeractie. Je gebruikt hiervoor de schakeloptie /S. 

Dus: Robocopy /S. Wil je juist wel dat submappen altijd worden gekopieerd, ongeacht of ze gevuld of leeg zijn? Gebruik dan de opdracht Robocopy /E.

©PXimport

Geen poespas

Normaal gesproken toont Robocopy een voortgangsbalk met het percentage van hoever de kopieeractie is. Hoef je deze informatie niet per se te zien, dan kun je de voortgangsindicator uitschakelen. Gebruik hiervoor de opdracht Robocopy /NP. Deze opdracht (het is de afkorting van No Progress) zorgt ervoor dat Robocopy onzichtbaarder aan het werk gaat.

Wil je juist van alles op de hoogte blijven, dan kun je Robocopy een gedetailleerd overzicht van de voortgang laten zien. Hiervoor gebruik je dan weer de opdracht Robocopy /V. Robocopy toont dan niet alleen wat er is gekopieerd, maar geeft ook aan welke bestanden zijn overgeslagen tijdens het kopiëren.

Snelheidswinst

Robocopy ondersteunt het kopiëren in een zogeheten multithreaded modus. In de praktijk komt het erop neer dat er dan meerdere bestanden tegelijkertijd worden gekopieerd. Robocopy wacht dan niet tot een bestand volledig is gekopieerd, maar kopieert ondertussen ook andere bestanden. Je maakt hiervoor gebruik van de schakeloptie /MT:n. Vervang n door het aantal threads dat tegelijkertijd mag lopen. Standaard is dat 8, maar je kunt het aantal verhogen. Typ bijvoorbeeld /MT:16 om Robocopy uit te voeren met 16 threads.

Hoe hoger het aantal, hoe sneller er gekopieerd wordt. Maar bedenk wel dat er allerlei factoren spelen die bepalen hoe snel je op een betrouwbare manier je bestanden kunt kopiëren. Werk je bijvoorbeeld via wifi, dan kun je een minder hoge waarde instellen dan wanneer je computer met een kabel verbonden is. Ook legt een hogere waarde meer beslag op de processor. 

Heb je een oudere computer, dan is het verstandig daarmee rekening te houden. Je kunt maximaal 128 threads gebruiken (/MT:128). Probeer altijd eerst het gewenste aantal threads met een beperkt aantal bestanden. Ben je tevreden, pas het aantal dan pas toe op de grotere kopieeracties.

©PXimport

Processor controleren

Het verhogen van het aantal threads klinkt natuurlijk goed, maar hoe kun je bepalen tot in hoeverre de processor wordt belast? Dat kun je achterhalen met behulp van Taakbeheer. Gebruik de toetscombinatie Ctrl+Shift+Esc om Taakbeheer te openen. 

Op het tabblad Prestaties zie je onder meer het processorgebruik, netwerkgebruik en schijfgebruik. Zodra je een actie met Robocopy uitvoert, controleer je de grafieken en kun je beoordelen hoe zwaar de processor wordt belast en of dat acceptabel is.

Blijven proberen!

Het is je vast weleens overkomen bij het kopiëren via Verkenner: het proces wordt plotseling onderbroken omdat een specifiek bestand niet kan worden gekopieerd. Daar kunnen verschillende oorzaken voor bestaan, bijvoorbeeld dat het bestand nog in gebruik is door het besturingssysteem of nog geopend is in een programma. Gelukkig geeft Robocopy niet zo snel op. Je kunt aangeven dat de kopieeractie een paar keer opnieuw moet worden geprobeerd. 

Typ Robocopy /R:n, waarbij je n vervangt door het aantal keren. Bijvoorbeeld /R:5, om het vijf keer te proberen. Standaard wacht Robocopy 30 seconden voordat het de actie opnieuw probeert. Wil je dat versnellen, dan voer je Robocopy /W:n in, bijvoorbeeld Robocopy /W:5 om Robocopy maar vijf seconden te laten wachten.

Kopieer je bestanden en mappen over een netwerk? Als het netwerk hapert tijdens een kopieeractie, kan dat ook nadelige gevolgen hebben voor het kopiëren. Gebruik de optie /Z om ervoor te zorgen dat Robocopy het in zo’n geval opnieuw probeert.

©PXimport

Niet te recent!

Stel dat je graag een map met foto’s wilt kopiëren, maar je alleen maar interesse hebt in foto’s van vóór een bepaalde datum. Recentere foto’s hoeven niet te worden gekopieerd. Met Robocopy kun je een minimale leeftijd opgeven, zodat bestanden met een lagere leeftijd niet worden meegenomen. De optie hiervoor is /MINAGE:n, waarbij je een aantal opties hebt voor n. Je kunt n vervangen door het aantal dagen. 

Met Robocopy /MINAGE:30 kopieer je bijvoorbeeld alleen bestanden die ouder zijn dan 30 dagen. Die optie werkt tot maximaal 1900 dagen terug (iets meer dan vijf jaar). Een andere optie is voor n een datum (met de opzet JJJJ/MM/DD) op te geven, waarmee je alle bestanden na die datum uitsluit. Voer bijvoorbeeld deze opdracht in om alle bestanden van vóór 10 mei 2021 te kopiëren:

Robocopy /MINAGE:20210510

Andersom kan ook: gebruik /MAXAGE om een maximale leeftijd te hanteren en je daarmee juist op de recentere bestanden te richten.

©PXimport

Verplaatsen

Met Robocopy kun je niet alleen bestanden en mappen kopiëren, maar ook verplaatsen. Dat doe je met de schakeloptie /MOV. Na het kopiëren naar de nieuwe locatie worden de bestanden op de oorspronkelijke locatie verwijderd. Wil je ook submappen verwijderen, dan gebruik je de schakeloptie /MOVE.

Robocopy C:\Oud C:\Nieuw /MOV

Robocopy C:\Oud C:\Nieuw /MOVE

Ben je nog niet helemaal zeker van je zaak, kies er dan altijd voor om eerst de mappen te kopiëren. Als de bestanden zich veilig op de nieuwe locatie bevinden, kun je altijd nog handmatig de bronmap en inhoud verwijderen.

©PXimport

Via het netwerk

Wil je bestanden kopiëren via het netwerk? Dat kan ook met Robocopy. Hiervoor is wel enige voorbereiding nodig. Zorg er eerst voor dat Windows het kopiëren via het netwerk ondersteunt. Open Windows Verkenner (Windows-toets+E) en blader naar de map waarvandaan je de bestanden wilt kopiëren. Klik met de rechtermuisknop op de map en kies Eigenschappen. Open het tabblad Delen en klik op de knop Delen. Kies in het menu voor Iedereen en klik op de knop Toevoegen. Bij Machtigingsniveau selecteer je het gewenste niveau, zoals Lezen/schrijven

Wil je alleen bestanden uit deze map kopiëren en hoef je niets aan te passen, dan kun je ook kiezen voor Lezen. Klik tot slot op Delen. In het samenvattingsvenster verschijnt het volledige pad naar de map. Dit pad heb je nodig voor de kopieeractie van Robocopy. Boven in het venster klik je op Kopiëren. Je kunt het adres vervolgens ergens plakken, bijvoorbeeld in Kladblok. Klik op Gereed. De map is nu toegankelijk en kan worden gekopieerd.

©PXimport

Bedraad nog sneller

Wil je bestanden kopiëren via je (thuis)netwerk? Voor een optimale snelheid maak je gebruik van een bedrade netwerkverbinding en vermijd je waar mogelijk draadloze connecties. Maak je meestal gebruik van wifi, overweeg dan, als je veel of grote bestanden wilt kopiëren, de apparaten via een netwerkkabel te verbinden met je router.

Kopiëren starten

Open wederom de Opdrachtprompt met administrator-rechten (zoals je leest in tip 2) en gebruik de volgende opdracht:

Robocopy \\ip-adres\Bronmap\Submap C:\Doelmap\Submap

In het eerste gedeelte van de opdracht geef je aan op welke computer en op welke locatie Robocopy de bestanden kan vinden. In het tweede gedeelte van de opdracht geef je aan naar welke computer de bestanden moeten worden gekopieerd en in welke doelmap ze terecht moeten komen. Een voorbeeld maakt het duidelijk:

Robocopy \\192.168.1.10\Gebruikers\Lisa\Administratie C:\Gebruikers\Lisa\Administratie

In dit voorbeeld haalt Robocopy de bestanden op van de computer met het ip-adres 192.168.1.10 in de map Gebruikers\Lisa\Administratie. De bestanden worden gekopieerd naar een map op de lokale computer, in C:\Gebruikers\Lisa\Administratie.

©PXimport

Meer schakelopties

Zoals je hebt gelezen, kent Robocopy een flinke hoeveelheid schakelopties waarmee je de werking tot in detail kunt aanpassen. Hoewel we de meeste opties in dit artikel behandelen, kun je via de opdrachtregel een compleet overzicht opvragen van alle beschikbare opties. Voer daarvoor Robocopy /? in en druk op Enter.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!