ID.nl logo
Schildersezels, doeken en diameters: LG's concept-tv's gepresenteerd
Huis

Schildersezels, doeken en diameters: LG's concept-tv's gepresenteerd

Met nieuwe televisie-concepten en ontwerpen probeert LG ervoor te zorgen dat we op een andere manier naar tv's kijken. Letterlijk en figuurlijk. Hiervoor gebruikt het merk andere materialen en manieren om de televisie in het interieur te verwerken.

Met nieuwe tv's probeert LG de markt op te schudden en ons anders naar tv's doen laten kijken. In letterlijke zin, maar ook als onderdeel van het interieur. In dit artikel laten we zien hoe:

  • De tv verscholen achter een doek of in een meubel
  • 8K aan de man brengen
  • De uitdagingen van deze innovatie
  • Wil je meer weten over verschillende tv-termen, lees dan het artikel TV-termen: Led, OLED, HDR.

LG experimenteert er lustig op los met televisies. Bijvoorbeeld met oprolbare schermen, waarbij de tv uit een meubel rolt wanneer je deze aanzet. Je kunt een vergelijking maken met concept-cars, aangezien de televisies meer laten zien wat er technisch mogelijk is of om ons anders naar het ontwerp van een tv te laten kijken. Signature TV's, aldus LG.

Deze televisies zul je niet zo snel in de woonkamers tegenkomen. Ze zijn in mindere mate beschikbaar en de prijzen lopen soms wel tot in de tienduizenden euro's. Toch geeft het een bijzonder kijkje in de keuken hoe een merk tegen tv's aan kijkt en wat we in de toekomst mogelijk verwachten. Ook een merk als Samsung experimenteert er lustig op los. Bijvoorbeeld door televisies te vermommen als schilderijen aan de wand als deze uitgeschakeld zijn.

Samen met Italiaanse design meubelbedrijf Molteni&C heeft LG haar luxe Signature TV’s gepresenteerd. En daarvoor hebben ze gekozen voor een passende locatie voor deze high-end televisies: de bovenste verdieping in het iconische gebouw Valley op de Zuidas in Amsterdam.

Handige info in een artistiek design

Wat meteen opvalt als je naar de LG OLED Lifestyle Easel TV kijkt is de stoffen cover die een groot deel van het scherm overlapt. Dat zorgt ervoor dat het grote zwarte vlak dat menig woonkamer 'onsiert' verdwijnt. Dat verdwijnen van het grote zwarte vlak in de woonkamer is een idee waar meerdere fabrikanten mee worstelen. Zoals bij de eerder genoemde voorbeelden van LG's uitrolbare tv-scherm en Samsung's tv-als-kunsterwerk.

In ruststand laat deze dagelijkse informatie zien, zoals de datum, tijd en het weer in verschillende thema's. Hiervoor wordt de bovenzijde van het scherm gebruikt. Ook een screensaver equalizer die meebeweegt op de golven van je music track behoort tot de mogelijkheden. Het 65-inch OLED evo-scherm zorgt daarnaast voor een extra helder beeld.

Het grote zwarte vlak in de huiskamer van een niet-gebruikte televisie probeert LG te voorkomen.

Prominent aanwezig binnen elk interieur

Er zijn maar weinig televisies op de markt die vanuit alle hoeken het bekijken waard zijn. De LG OLED Objet Collection Posé tv in beige kleur is ontworpen om in elk interieur op te gaan en de achterzijde bevat een kabel- en accessoire-organizer met cover. Handig om je kabels in weg te werken en zelfs om je favoriete boeken en tijdschriften op te bergen. Hij is beschikbaar in in 42-inch, 48-inch en 55-inch formaten.

Het ontwerp van een schildersezel als inspiratie voor een tv-standaard.

Oneindig veel beeldpunten op luxe meubel

In de nagemaakte slaapkamer van het Valley-gebouw treffen we de absolute blikvanger van het luxe appartement: een Signature OLED 8K televsie met 88-inch scherm. Omgerekend betekent dat een diagonale afmeting van ruim twee meter. En door middel van de geavanceerde processor wordt alle 2K of 4K content automatisch opgeschaald naar de bijzonder hoge 8K-resolutie. En geen nood, door de luxe kunstmeubel kan je alle kabels makkelijk wegwerken en staat dit scherm als een huis op je vloer.

Er zullen niet veel slaapkamers zijn met genoeg ruimte voor een televisie met een schermdiagonaal van twee meter.

Met deze Signature-televisie probeert LG meer de focus te leggen op wat er technisch mogelijk is. Vooral op beeldkwaliteit door middel van een oled-schermpaneel en het scherpst mogelijke beeld.

Werk aan de winkel

Op de site van LG zijn sommige van deze concepttelevisies mondjesmaat verkrijgbaar voor de écht enthousiasteling. Toch heeft LG zeker nog wel wat werk voor de boeg voordat zulke tv's een groter publiek kunnen aanspreken. Zo heeft een 8K-resolutie nog zijn uitdagingen: het energieverbruik is nog enorm, terwijl hoge energiekosten een actueel thema zijn. Bovendien moet een scherm een behoorlijk formaat hebben om 8K van meer waarde te laten zijn ten opzichte van 4K. En zo'n groter paneel heeft ook zijn energie-uitdagingen.

Ook is er natuurlijk nog geluid. Wil je dit een beetje goed projecteren, dan heb je meerdere speakers en een subwoofer nodig. Dat staat weer wat minder fraai, zeker als je je tv in een schildersezel, schilderij of op een andere manier hebt vermomd.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: