Advertenties overslaan YouTube-app niet mogelijk: zo zit dat
YouTube maakt bekend dat tv-kijkers te maken krijgen met advertenties van dertig seconden, die ze niet kunnen overslaan. Nu is het nog zo dat je twee advertenties van maximaal vijftien seconden te zien krijgt, die je in een aantal gevallen gewoon kunt overslaan.
Maak je gebruik van de YouTube-app op je smart-tv of mediaspeler? Houd er dan rekening mee dat je veel advertenties te zien gaat krijgen die je niet meer kunt overslaan.
- Die advertenties duren dertig seconden lang.
- Ook komen er advertenties die worden afgespeeld als je een video op pauze zet.
- Uiteraard kun je dit probleem oplossen door – hoe kan het ook anders – YouTube Premium te nemen.
Misschien is het je al opgevallen dat YouTube (in elk geval op het web en in de mobiele app) meer reclame laat zien dan voorheen. Vóór een video, tijdens een video én na een video. Hoe beter de video presteert, hoe meer advertenties er in beeld komen. Als je een (goede) advertentieblocker hebt of betaald voor YouTube Premium (het dure of het goedkopere abonnement) dan is dat wellicht een beetje langs je heengegaan.
Nu moeten vooral tv-kijkers hun borst natmaken voor de komende advertenties, zo maakt het bedrijf bekend. En deze advertenties kunnen we helaas niet (meer) overslaan.
YouTube krijgt langere advertenties op tv
Als je als niet-betalende klant een YouTube-video aanzet op je tv of mediaspeler, krijg je een advertentie van 30 seconden te zien. Die reclame kun je niet overslaan, zoals nu nog weleens het geval is bij advertentievideo’s van 15 seconden (of meer). De nieuwe manier van adverteren komt naar het YouTube Select-platform. Dat is een gecureerd advertentieplatform dat reclame plaatst voor 5 procent best presterende video’s op de dienst. Daar kun je uit opmaken dat niet elke video straks langere reclame krijgt, maar dus wel de meest populaire content.
YouTube claimt dat 70 procent van de YouTube Select-impressies afkomstig is van smart-tv’s, waardoor dit – vanuit het oog van het bedrijf – het ideale platform is om dit te doen.
Maar dat is niet de enige plek op YouTube waar je straks meer advertenties te zien krijgt. Want het bedrijf is voornemens om een nieuwe test uit te voeren. Als je straks als kijker een video pauzeert, kan de dienst je reclame voorschotelen terwijl het beeld dus op pauze staat.
De Amerikaanse videostreamingdienst Hulu (waarvan we de content in Nederland op Disney+ bekijken) introduceerde in 2019 een soortgelijke functie. Op het moment dat de content op pauze gaat, komt er een transparante banner in beeld die het scherm overneemt, met daarin dus reclame.
Advertenties tijdens het pauzeren
In vergelijking met Hulu pakt YouTube het echter net even anders aan. Daar waar de banner over de Hulu-content wordt geplaatst, zal YouTube het beeld in tweeën verdelen (via AdWeek). Links zie je dan de gepauzeerde video staan, terwijl je aan de rechterkant reclame te zien krijgt.
Dit is waarschijnlijk slechts één voorbeeld van hoe het kan gaan. Want zo te zien is er nog genoeg ruimte boven, onder en links van de video om meer informatie kwijt te kunnen. Hoewel we nog even moeten afwachten hoe de reclame er straks precies uit komt te zien, hebben we nu in elk geval een indruk gekregen van wat ons te wachten staat. Onder in beeld zien we overigens een Dismiss-knop staan, waarmee we de advertenties ook weer uit beeld kunnen halen. Aangezien YouTube nu ook terugkomt op advertenties die je kunt overslaan, is het nog de vraag hoelang die knop blijft staan.
Per wanneer doet YouTube dit?
De grote vraag is nu: wanneer krijgen we te maken met al die extra reclame, die we dus niet eens kunnen overslaan? Op het moment van schrijven heeft het bedrijf daar nog niets over bekendgemaakt. Deze verandering komt voor sommige mensen op een vervelend moment, aangezien het bedrijf ook mensen pop-ups stuurt over het gebruik van adblockers. Die zijn namelijk verboden op YouTube. Wanneer je er één gebruikt en YouTube ziet dat, dan mag je geen videocontent meer op het platform bekijken. Tenzij je de blocker uitschakelt.
Maar aangezien de advertenties op YouTube steeds opdringeriger worden, neigen steeds meer mensen naar zo’n advertentieblocker. Momenteel gaat het nog om een experimentele functie, maar dat betekent niet dat het experiment veel mensen wereldwijd ontziet.
De echte oplossing is – aldus YouTube – een abonnement op YouTube Premium. Je hebt al een abonnement vanaf 6,99 euro per maand, waarmee je alle advertenties uitschakelt. Behalve dan de promotionele content die videomakers zelf weer in hun video’s editten, voor wat extra inkomsten.