Providers werken niet mee aan 'boetes voor downloaden'

© CIDimport

Providers werken niet mee aan 'boetes voor downloaden'

Beveiligingssoftware

Geplaatst: 1 december 2015 - 14:01

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:08

Redactie

De Nederlandse providers zijn niet van plan om zomaar adresgegevens van downloaders weg te geven. Auteursrechtenorganisaties als Stichting Brein, of filmstudio's dreigen al weken met boetes en schikkingen voor downloaders, maar het lijkt nog lang niet zo makkelijk om achter de downloaders te komen. Dat blijkt uit een rondgang van Computer Idee langs de providers.

Nadat Tim Kuik van Stichting Brein vorige maand al dreigde met 'boetes' voor Popcorn Time-gebruikers is het nu de beurt aan Willem Pruijssers, de directeur van filmdistributeur Dutch Filmworks om te dreigen met boetes voor downloaders..

Namen en rugnummers (en ip-adressen)

In een interview met BNR zegt Pruijssers dat de filmstudio op eigen houtje ip-adressen heeft verzameld van downloaders, onder andere van films als 'Michiel De Ruyter'. "We gaan nu op zoek naar de personen achter dat ip-adres. Die kunnen dan een brief op de mat verwachten", zegt Pruijssers in het interview. Hij blijft daarbij vaag over wat voor brief dat is, maar heeft het over 'maatregelen' als waarschuwingen of zelfs schikkingen. Daarbij zou het gaan om geldbedragen van 'rond de 150 euro'.

'Samenwerken'

Om zo'n voorstel te kunnen sturen, heeft een filmstudio echter wel namen en fysieke adressen nodig. "We vragen aan de providers of zij die ons willen geven", zegt Pruijssers in het interview. Maar dat laatste gaat niet gebeuren, blijkt uit een rondgang.

KPN, Ziggo, Tele2 en Zeelandnet/Delta weigeren allemaal om aan zo'n verzoek mee te werken.

"Het is heel simpel: Ze kunnen het wel willen, maar zonder gerechtelijk bevel geven wij geen gegevens van klanten af", zegt een woordvoerder van Ziggo, de op één na grootste provider van Nederland.

KPN

Ook KPN geeft adresgegevens niet zomaar af, al zegt de provider ietwat omslachtig dat het wel zelf contact kan opnemen met een klant als er een klacht binnenkomt over iets illegaals. KPN verwijst daarbij naar de Gedragscode Notice-And-Take-Down (PDF) die het heeft ondertekend. De provider spreekt een klant dan echter alleen aan als er een gerechtelijk bevel ligt.

Kort maar krachtig

Tele2 en ZeelandNet/Delta geven korte maar krachtige antwoorden: "Nee, als een rechter dat niet heel expliciet heeft gezegd geven wij geen gegevens aan een private partij."

Providers XS4all en Caiway hebben nog niet kunnen reageren. We hebben hun wel om een reactie gevraagd.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000