ID.nl logo
Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin
© PXimport
Huis

Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin

Wil je op de hoogte blijven van alle afspraken in je gezin, dan is het handig om een gezamenlijke agenda te hebben. De agenda van Google leent zich daar perfect voor.

We helpen je met het maken van een digitale agenda voor het hele gezin, waarbij we rekening proberen te houden met alle situaties: van gezinnen waarin iedereen een smartphone heeft, tot aan gezinnen waar niemand dat heeft en alles daartussen.

Liever een oude vertrouwde papieren agenda? Koop er eentje bij Bol.com!

01 Platform kiezen

Mensen zijn allemaal verschillend en iedereen heeft zo z’n eigen voorkeuren. Zo is de één groot fan van de diensten van Microsoft, terwijl een ander zweert bij die van Apple. Wanneer je een agenda wilt gaan delen met je gezin, is het belangrijk dat je kiest voor een platform dat zo goed mogelijk binnen het gezin past. Zoals je verderop in dit artikel zult lezen, kunnen verschillende platformen prima met elkaar communiceren, maar stiekem is het toch het handigst wanneer iedereen dezelfde dienst gebruikt. Ter illustratie: wanneer iedereen in het gezin een iPhone heeft, ligt het meer voor de hand om Apples agenda te gebruiken dan die van Google.

In dit artikel kiezen we voor Google, omdat het bedrijf met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand de grootste gebruikersbasis heeft. De meeste stappen die we uitvoeren zijn echter ook gewoon mogelijk met bijvoorbeeld de agenda van Apple, alleen hebben bepaalde opties een andere naam.

©PXimport

02 Agenda maken

Wanneer je een Google-account aanmaakt (dat geldt overigens ook voor een Apple ID), dan krijg je daar automatisch een kalender/agenda bij. Dit is je hoofdagenda, die is standaard met niemand gedeeld. Je kunt daar direct afspraken aan toevoegen wanneer je hiernaartoe surft. Wanneer je een agenda met iemand wilt gaan delen, dan is het niet altijd handig om dat met je hoofdagenda te doen. In een gezin wil je in de gedeelde agenda bijvoorbeeld tandartsafspraken, voetbaltrainingen en noem maar op, en die wil misschien je niet in dezelfde agenda hebben staan als bijvoorbeeld je werkafspraken.

Wanneer je meer dan één agenda gebruikt, dan kun je heel eenvoudig filteren, waarover meer in stap 5. Om een agenda te maken in Google Agenda, klik je op het plusteken rechtsboven het kopje Mijn agenda’s in het linkerdeelvenster en kies je voor Nieuwe agenda. Je moet nu de belangrijke afweging maken: maak je een agenda voor ieder gezinslid? Of maak je een agenda voor het gezin als geheel. Het voordeel van de eerste optie is dat de gezinsleden onderling niet met elkaars afspraken worden geconfronteerd, terwijl de ouders een totaaloverzicht hebben. Het nadeel is dat je bij elke afspraak goed moet opletten dat je die in de juiste agenda zet. Wij gaan in deze cursus voor de eerste optie. Geef de agenda een naam, een beschrijving, kies een tijdzone en klik vervolgens op Agenda maken.

©PXimport

To-do-apps

In dit artikel bespreken we vooral échte agenda-apps en platformen, zoals Google Agenda en Apple Agenda. Dit zijn stuk voor stuk behoorlijk uitgebreide platformen met veel mogelijkheden. Echter, niet iedereen heeft al deze mogelijkheden nodig. In sommige gevallen kan het ook prima volstaan om een to-do-app te gebruiken. In een dergelijke app voeg je een taak toe met een deadline (die je in veel gevallen ook nog eens kan toewijzen aan een persoon). Zo’n app kan extra handig zijn als je een combinatie zoekt tussen een kalender en een manier om huishoudelijke klusjes voor de bewoners van het huis in te plannen. Apps die wij hier graag voor gebruiken zijn Wunderlist of Todoist. Beide apps zijn te vinden in de Chrome Web Store, de Google Play Store en Apple App Store.

©PXimport

03 Kalender delen

Wanneer je een agenda hebt gemaakt, dan wil je die uiteraard delen met de betrokken persoon/personen. Dit is waar stap 1 relevant is, want het is het makkelijkst om een Google-agenda te delen met iemand die ook diensten van Google gebruikt, een Apple-agenda met iemand die een Apple ID heeft enzovoort. In de volgende stap laten we je zien hoe je het kunt oplossen als er binnen een huishouden verschillende platformen worden gebruikt. In deze stap gaan we ervan uit dat de andere gezinsleden, net als jij, gebruikmaken van Google Agenda. Om anderen toegang te geven tot de agenda(’s) die je zojuist hebt aangemaakt, klik je op de drie stipjes naast de naam van de agenda die je wilt delen en vervolgens op Instellingen en delen. Je kunt nu aangeven of je deze agenda openbaar wilt maken (onder het kopje Toegangsrechten), maar dat lijkt ons een uiterst slecht idee voor een gezinsagenda. Handiger is het om de agenda alleen te delen met de betrokken personen. Je doet dat door de e-mailadressen van de personen in kwestie in te vullen onder het kopje Delen met specifieke mensen en vervolgens aan te geven of deze personen alleen mogen kijken of ook wijzigingen mogen aanbrengen. Let op, het heeft geen zin om hier een e-mailadres in te vullen dat niet van Gmail is, externe adressen werken niet en krijgen geen uitnodigingsmail. Gmail-adressen die je hebt toegevoegd krijgen dat wel en die personen kunnen de agenda direct zien.

Outlook-kalender delen

Gebruik je Outlook, dan kun je sinds enkele jaren ook vrij gemakkelijk je kalender delen met het hele gezin. Oorspronkelijk was de functie Mijn gezin van je Microsoft-account vooral bedoeld voor ouderlijk toezicht, bijvoorbeeld om je kinderen beperkingen op te leggen als het gaat om het gebruik van de computer en het internet, en om de locatie van hun apparaten te kunnen achterhalen. Tegenwoordig kun je met Mijn gezin je kalender met het hele gezin delen, zodat volwassenen nu een actievere rol spelen in deze functie. Hoe je dat doet, leggen we in dit artikel uit.

©PXimport

04 Kalender accepteren/verwijderen

Wanneer je bij het delen een Gmail-adres hebt ingevuld, dan krijgt de persoon in kwestie een e-mail met daarin een notificatie van het feit dat jij hem of haar hebt uitgenodigd voor een gedeelde agenda. Wat zowel handig als een beetje dubieus is, is dat je niet de keuze krijgt om de gedeelde agenda te weigeren … hij wordt automatisch toegevoegd onder het kopje Mijn agenda’s. Mocht iemand je onverhoopt hebben toegevoegd aan een agenda waar je geen onderdeel van wilt uitmaken, dan kun je klikken op het pijltje naar beneden naast de betreffende agenda en vervolgens op Instellingen en delen. Vervolgens kun je helemaal onderin kiezen voor Afmelden (als je je alleen wilt afmelden) of – als je die rechten hebt – Verwijderen als je wilt dat die voor niemand meer beschikbaar is. De agenda verdwijnt dan direct uit het overzicht.

©PXimport

05 Verschillende platformen

In de vorige stap geven we aan dat je alleen een Gmail-adres kunt opgeven bij het delen van je agenda. Maar wat nu als iemand anders in huis (bijvoorbeeld je kind) de agenda van Apple op z’n iPhone gebruikt, geen eigen Google-account heeft en ook graag ook de afspraken wil synchroniseren. Dat lijkt nu heel ingewikkeld, maar het ís gelukkig heel eenvoudig. Log in op het iOS-apparaat waarop je de agenda wilt weergeven en navigeer naar Instellingen / Accounts en wachtwoorden / Nieuwe account. Kies vervolgens voor Google en log in met het e-mailadres en wachtwoord van jouw eigen Google-account. Bij de opties die je kunt inschakelen, schakel je in dit geval alleen Agenda’s in. Wanneer je nu de app Agenda opent op het apparaat, heb je direct toegang tot de agenda van Gmail en worden afspraken (mits in de juiste agenda gezet) gesynchroniseerd.

Let op: aangezien op deze manier ook e-mail en contactpersonen gesynchroniseerd kunnen worden (op bijvoorbeeld de iPhone van je kind dus), is het niet handig om hiervoor je hoofdaccount te gebruiken. Verstandiger is dan waarschijnlijk om een familieaccount op Google aan te maken.

Alternatieven

Hoewel de meeste mensen de agenda-app van Google en Apple gebruiken, zijn er evengoed nog veel andere agenda-apps, waaronder apps die zich specifiek richten op het aanmaken van gezamenlijke agenda's. Enkele goede tips zijn bijvoorbeeld Klenderen Fello, die allebei gratis te gebruiken zijn. In een handomdraai maak je een gedeelde agenda aan en kun je bovendien gezamenlijke zorgtaken verdelen of zien welke huisgenoten welke taakjes in huis hebben gedaan.

06 Afspraak inplannen

Nu je de agenda hebt aangemaakt en gedeeld met iedereen die daar toegang tot zou moeten hebben, wordt het tijd om een afspraak in te plannen. Hoe je dat doet is heel belangrijk, want het is niet zo dat elke afspraak die je inplant automatisch met alle agenda’s gedeeld wordt. Open je Google Agenda en klik op de dag/het tijdstip waarop je een afspraak wilt inplannen. Geef de afspraak een naam en klik vervolgens op Meer opties om meer gegevens toe te voegen of aan te passen. Zo kun je aangeven dat de afspraak de hele dag duurt, waar hij plaatsvindt, kun je een bijlage toevoegen enzovoort. Maar het belangrijkste in dit geval is dat je de afspraak toewijst aan de juiste agenda. In ons voorbeeld hebben we een agenda aangemaakt voor alle leden van het gezien (voor het gemak even vader, moeder, kind 1 en kind 2 genoemd). Als je de agenda van kind 2 met kind 2 hebt gedeeld en de agenda van kind 1 niet (wat logisch is, want kind 2 heeft niet zoveel te maken met de voetbaltraining van kind 1), dan krijgt kind 2 dus alléén de afspraken te zien die je toewijst aan de agenda van kind 2.

©PXimport

Exporteren

Wanneer we het in dit artikel hebben over het delen van een agenda, dan doen we dat op een manier waarop de afspraken gesynchroniseerd worden. Oftewel, waar je de afspraak ook toevoegt of wijzigt, die wijzigingen zijn zichtbaar op alle apparaten en accounts waarmee de agenda gedeeld is. Een andere manier van delen is het exporteren van alle afspraken. Dit is weinig interactief: je exporteert simpelweg een lijst met afspraken die je in een ander programma weer kunt importeren. Dit kan bijzonder handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een draaiboekagenda maakt voor een langdurige gebeurtenis, of een reisplanning voor je vakantie. Dit soort afspraken hoeven doorgaans niet meer aangepast te worden als ze eenmaal zijn gemaakt. Een agenda exporteren in Google Agenda doe je door op het pijltje naar beneden te klikken naast de agenda in kwestie en vervolgens te klikken op Instellingen en delen. Kies nu onder het kopje Agenda-instellingen voor Agenda exporteren.

©PXimport

07 Standaardagenda instellen

Wat we uitleggen in stap 6 is op zich vrij logisch: voeg de afspraak toe aan de juiste agenda. Helaas gaat dit in de praktijk heel erg vaak mis. Het is belangrijk om daar iets aan te doen, want als dit drie of vier keer mis gaat, ontstaat bij gebruikers al snel het gevoel: ‘dit werkt voor geen meter’ en dat is zonde. Want een goed agendasysteem werkt juist fantastisch. Helaas is het bij Google Agenda (in je browser) om de een of andere bizarre reden niet mogelijk om een standaardagenda in te stellen.

Gebruik je een iOS-apparaat, dan kun je daar eenvoudig omheen werken door het trucje uit stap 5 te gebruiken. Koppel je Google Agenda simpelweg aan je Apple ID, en kunt in de instellingen van Agenda eenvoudig instellen aan welke agenda je je afspraken standaard wilt toevoegen. Dat kún je natuurlijk alsnog aanpassen per geval, maar als je bijvoorbeeld één familie-account hebt dan gaat het vanaf dat moment in ieder geval automatisch goed. In Android is het instellen van deze standaardagenda helaas niet mogelijk met de standaard-app.

08 Agenda’s filteren

Aan het begin van dit artikel hebben we aangegeven dat het niet handig is om je hoofdagenda te gebruiken voor het inplannen van allerlei familiezaken (tenzij je verder zelf helemaal niets doet met die agenda natuurlijk). Of je nu een agenda hebt aangemaakt voor ieder gezinslid zoals wij, of een agenda voor het gezin als geheel … je agenda zal vrij snel vollopen met afspraken. Dat kan erg onoverzichtelijk worden, zeker wanneer er afspraken overlappen. Normaal is overlap een slechte zaak, maar als bijvoorbeeld je vrouw met de kinderen naar voetbaltraining gaat, terwijl jij een belangrijke deadline hebt staan, dan is de overlap geen enkel probleem. Verschillende mensen, verschillende afspraken. Maar het is dan wel fijn als je de weergave van de agenda even uit kunt zetten. Zo word je niet afgeleid door andere afspraken, terwijl je er nog wel een notificatie van krijgt. Dit kan heel eenvoudig door in Google Agenda links onderin op het gekleurde vierkantje voor de agenda’s te klikken die je niet wilt weergeven. Als het vakje niet met een kleur gevuld is, worden afspraken in die agenda niet getoond in je hoofdoverzicht. Zo kun je dus heel eenvoudig overzicht aanbrengen, en ook heel specifiek afspraken per persoon bekijken als je iedereen een eigen agenda hebt gegeven.

©PXimport

09 Geen smartphone?

Een agenda delen is dus heel eenvoudig wanneer iedereen in huis een smartphone heeft. Maar wat nu als dat niet het geval is? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een (goedkope) tablet aan te schaffen die standaard op de koffietafel ligt of aan de muur hangt en waarop iedereen z’n afspraken kan zien. In de praktijk werkt dat echter niet optimaal, omdat je natuurlijk geen notificaties krijgt en je de gezinsleden echt moet trainen om regelmatig op die kalender te kijken. Wanneer je graag een kalender voor je kinderen wilt maken maar die nog geen smartphone hebben, dan kun je digitaal en analoog prima met elkaar combineren.

Maak een gezinsagenda of een agenda per kind aan, zoals we in stap 1 hebben uitgelegd. Vervolgens voeg je als ouder de afspraken van de komende maand toe aan de juiste agenda. Stel nu dat je een overzicht wilt maken voor kind 1. Zorg dan dat onder Mijn agenda’s alleen Kind 1 is geactiveerd en kies voor Maand in de weergave rechtsboven. Klik daarna op het pictogram met het tandwiel en op Afdrukken in het menu dat uitklapt. Er wordt nu een agenda afgedrukt met daarin de afspraken van de betreffende persoon. Bij wijzigingen kun je die afspraken handmatig toevoegen. Hang de agenda aan het prikbord of deur van Kind 1, en iedereen weet waar hij aan toe is.

©PXimport

Flexibiliteit

We hebben in dit artikel Google genomen als hoofdvoorbeeld, omdat het één van de grootste platformen ter wereld is, maar ook omdat het platform superflexibel is. Welke agenda-app je ook downloadt voor je smartphone, bijna allemaal bieden ze je de mogelijkheid om je Google Agenda te synchroniseren. Dat betekent dat je de vrijheid hebt om de app te kiezen die je het prettigst vindt werken, terwijl je ondertussen gewoon de agenda van Google kunt blijven gebruiken. Het beste van twee werelden.

©PXimport

Meer agendatips

Wil je nog meer uit Google Agenda halen, lees dan dit artikel eens. We vertellen hoe je je agenda's kun synchroniseren, hoe je afspraken naar jezelf mailt en hoe je de weergave van je agenda aanpast. 

▼ Volgende artikel
Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!
© jroballo - stock.adobe.com
Huis

Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Vind je dat Chrome af en toe traag presteert en ervaar je zelfs vastlopers? De efficiëntiemodus van Windows 11 is mogelijk de boosdoener. Gelukkig kun je die uitschakelen. We geven je een plan van aanpak waarmee Chrome een heel stuk sneller werkt en reageert.

In dit artikel laten we zien hoe je Google Chrome sneller kunt maken:

  • Controleer of de efficiëntiemodus actief is en schakel 'm uit
  • Laat Chrome voortaan zonder efficiëntiemodus starten
  • Zet geheugen- en energiebesparing uit in de Chrome-instellingen
  • Sluit ongebruikte tabbladen om geheugengebruik te verminderen
  • Wis cache en cookies om je browser op te schonen

Ervaar je een trage pc? Lees dan: Windows 11: van stroperig naar supersnel

De efficiëntiemodus is bedoeld om langer te kunnen werken met een volle accu, om minder ventilatorgeluid te produceren en betere prestaties te halen. De functie werd geïntroduceerd in Windows 11. Het is een systeemfunctie die automatisch het brongebruik van apps aanpast op basis van hun gebruik en prioriteit. Deze modus staat standaard ingeschakeld voor bepaalde applicaties zoals Chrome.

Wanneer je bijvoorbeeld meerdere tabbladen in Chrome hebt geopend, terwijl je er slechts één gebruikt, dan kan de efficiëntiemodus een aantal tabbladen in rust zetten. Hierdoor komen die in een energiebesparende stand te staan. Nadeel is dat deze tabbladen mogelijk niet langer worden bijgewerkt, of zelfs helemaal niet meer reageren wanneer je ernaar overschakelt. Wat aanvankelijk bedoeld is als een voordeel, pakt hierdoor soms uit als hinderlijk. Extra geheugen dat wordt vrijgemaakt lijkt op het eerste gezicht interessant, maar als hierdoor browsertabbladen niet laden of websites crashen dan is dit behoorlijk irritant. Tijd om hier wat aan te gaan doen.

Eerst controleren

We gaan eerst controleren of de efficiëntiemodus inderdaad is ingeschakeld en of die zijn werk doet. Heb je Windows 11 geüpdatet naar versie 22H2 of hoger, dan is de kans groot dat de efficiëntiemodus in Google Chrome al actief is. Controleer dit met Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en selecteer Taakbeheer.

In de app die opent, zoek je nu het proces Google Chrome. Klik op het pijltje ernaast om deze groep uit te vouwen. In de kolom Status staat Efficiëntiemodus naast alle processen waarvoor deze functie is ingeschakeld. Wanneer je dit label aantreft, weet je dat deze modus over het algemeen actief is voor Google Chrome. De efficiëntiemodus is ook herkenbaar aan een pictogram van een groen blaadje.

Het groene blaadje geeft aan dat bij deze processen de efficiëntiemodus actief is.

Efficiëntiemodus uit

Je kunt de efficiëntiemodus voor Google Chrome in Windows 11 tijdelijk uitschakelen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op een van de subprocessen waar de waarde Efficiëntiemodus in de kolom Status te zien is. Klik daarna met de rechtermuisknop op het label Efficiëntiemodus om het vinkje weg te halen. Herhaal deze stap bij alle Chrome-subprocessen waar de efficiëntiemodus actief is, tot in de groep Google Chrome geen enkel groen blaadje meer staat. Hierdoor wordt de efficiëntiemodus voor deze subprocessen tijdelijk uitgeschakeld.

De proceslijst verandert en wordt continu bijgewerkt wanneer je nieuwe tabbladen opent en sluit. Het is dus mogelijk dat je deze stappen meerdere keren moet herhalen om ervoor te zorgen dat de wijzigingen van kracht blijven. Ook als je Chrome later sluit en opnieuw start, wordt de modus opnieuw ingeschakeld. Hetzelfde geldt wanneer je de pc opnieuw opstart.

Haal het vinkje weg bij Efficiëntiemodus.

Zuiniger met de energie in je huis omgaan?

Met deze meters verkrijg je inzicht in je verbruik

Het groene blaadje

Het bladpictogram in Taakbeheer geeft aan dat het proces wordt uitgevoerd met een erg laag cpu-gebruik. Het duidt een proces aan dat minder dan 0,1 procent van het cpu-vermogen aangeeft. Doorgaans is dit een goed teken, want de efficiëntiemodus blijft hoe dan ook een interessante nieuwe functie. In feite is dit een verbeterde versie van de Eco Mode-functie die beschikbaar was in Windows 10. Vaak gaat het om processen die inactief zijn of op de achtergrond draaien. Het pictogram is een visuele indicator dat je systeem soepel draait zonder resource-intensieve taken.

De efficiëntiemodus vind je ook terug bij andere processen.

Twee versies

Als je de vorige methode niet elke keer opnieuw wilt herhalen nadat je Google Chrome hebt gestart, dan kun je werken met Chrome-snelkoppelingen. In dit voorbeeld gebruik je een snelkoppeling om Chrome in de standaardinstelling (met de efficiëntiemodus actief) te gebruiken en daarnaast maak je een snelkoppeling om Chrome te gebruiken zónder de efficiëntiemodus.

Begin met het plaatsen van een snelkoppeling voor Chrome op het bureaublad. Binnen Windows 11 verloopt dat anders dan in Windows 10. Klik op Start en selecteer rechtsboven de optie Alles. Hiermee verschijnt er een alfabetische lijst met alle apps. Zoek Google Chrome en sleep dit pictogram naar het bureaublad. Daar is de eerste snelkoppeling. Klik met rechts op deze snelkoppeling en kies Kopiëren. Daarna klik je op het bureaublad met rechts en je selecteert Plakken.

Sleep een snelkoppeling op het bureaublad vanuit Alle apps.

Zonder efficiëntiemodus

Zo, vanaf nu heb je twee snelkoppelingen voor Chrome op het bureaublad. Bij de tweede verander je de naam bijvoorbeeld in Google Chrome zonder efficiëntiemodus. Klik met de rechtermuisknop op deze tweede snelkoppeling en kies Eigenschappen in het contextmenu. Klik in het venster Eigenschappen / Snelkoppeling op het veld Doel. Daar zie je het pad: C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe. Voeg daar de volgende opdracht aan toe. Zet de cursor achter chrome.exe, plaats een spatie en daarachter typ of plak je --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess. Het totale pad ziet er dus als volgt uit:

C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe” --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess

Klik op Toepassen in de rechterbenedenhoek van het venster. Door deze toevoeging schakel je de Eco QoS (Eco Quality of Service) voor achtergrondprocessen uit. Hierdoor gebruikt Chrome niet langer de functie die is ontworpen om het energieverbruik te optimaliseren. Windows vraagt je in sommige gevallen om de beheerrechten te verlenen om door te kunnen gaan. Klik dan gewoon op Doorgaan. Sluit het venster Eigenschappen van Google Chrome als je klaar bent. Start nu Google Chrome opnieuw op.

Wijzig de gegevens in het veld Doel.

Controle

Om te controleren of de functie is uitgeschakeld open je de snelkoppeling zonder efficiëntiemodus. Typ in het adresvak chrome://version en druk op Enter. Hierdoor zullen de details van Chrome op je pc in beeld komen. En daar zul je de opdrachtparameters lezen die je zojuist hebt toegevoegd. Als je Chrome opent vanaf de eerste snelkoppeling (met efficiëntiemodus) en je typt chrome://version, dan zul je deze parameters niet terugvinden. Ook wanneer je het oorspronkelijke Chrome-uitvoerbare bestand start vanuit de map C:\Program Files\Google\Chrome\Application zul je ontdekken dat de efficiëntiemodus nog steeds aan staat.

Deze aanpassing schakelt de efficiëntiemodus alleen uit als je Chrome start vanuit de bewerkte snelkoppeling.

Selectief met extensies

Chrome-extensies kunnen ook veel systeembronnen aanspreken en zelfs met elkaar in conflict gaan. Wanneer Chrome hapert en trager wordt, probeer dan eerst de extensies uit te schakelen die je niet nodig hebt om te zien of het probleem aanhoudt. Je kunt ze tijdelijk uitschakelen door op het menupictogram met drie stippen in Chrome te klikken en Extensies / Extensies beheren te selecteren.

Je kunt ook chrome://extensions in het adresvak typen en op Enter drukken. Door middel van een schuifje schakel je een extensie uit zonder die echt te verwijderen. Schakel uit wat je niet nodig hebt en controleer daarna of Chrome op normale snelheid werkt.

Je kunt extensies uitschakelen of verwijderen.

Geheugenbesparing uitzetten

Behalve de efficiëntiemodus gebruikt Chrome ook functies voor geheugen- en energiebesparing. Beide verminderen het stroomverbruik van de browser door bepaalde functies en mogelijkheden te beperken, maar ze kunnen ook de browserprestaties vertragen. Om ze uit te schakelen, tik je op de drie puntjes in de rechterbovenhoek en ga je via Instellingen naar Prestaties. Je kunt ook in het adresvak chrome://settings/performance typen en dan op Enter drukken. Hiermee kom je op het tabblad Prestaties. In dit tabblad kun je de schuifjes bij Geheugen / Geheugenbesparing en Voeding / Energiebesparing uitschakelen.

Deze laatste optie is alleen beschikbaar op Chrome die op een laptop draait. Een van de bekende problemen van Geheugenbesparing is dat het tabblad automatisch bevriest of opnieuw gaat laden wanneer je ernaar teruggaat. Energiebesparing kan ook de oorzaak zijn dat de visuele effecten in de browser worden beperkt. Hierdoor zal bijvoorbeeld smooth scrolling niet meer werken en ook videoframerates kunnen hierdoor vertragen.

Probeer Geheugenbesparing uit te zetten en kijk of het probleem hiermee is opgelost.

Sluit ongebruikte tabs

Chrome opent voor elk tabblad zijn eigen proces. Als er veel tabbladen openstaan, dan verbruiken die veel geheugen, wat kan leiden tot vertraging. Om te weten hoeveel systeembronnen Chrome aanspreekt, ga je naar Taakbeheer en bekijk je het lopende verbruik. De oplossing is simpel: sluit onnodige tabbladen om te zien of Chrome hierdoor sneller wordt.

Alle open tabbladen spreken gezamenlijk veel geheugen aan.

Cache en cookies wissen

Wanneer je de Chrome-browser lang gebruikt, verzamel je heel wat gegevens in de browsercache en ook veel cookies, wat de browser kan vertragen. Je kunt dit probleem oplossen door de browsegegevens te wissen. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van de browser. Selecteer Browsegegevens wissen. Vervolgens selecteer je de vakjes Cache en Cookies en je klikt op Gegevens wissen. Als dat is gebeurd, start je Chrome opnieuw op en kijk je of het programma nog steeds traag is.

De gecachte afbeeldingen en bestanden nemen 320 MB in beslag.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.