ID.nl logo
Slimmer tijdbeheer met Google Agenda
© Reshift Digital
Huis

Slimmer tijdbeheer met Google Agenda

Het puzzelen met last minute-afspraken, dringende verzoeken, taken en to do’s, levert je flink wat stress op. Voor je er erg in hebt, slibt je agenda dicht en blijft er geen ruimte meer voor zaken die energie geven. Wil je grip krijgen op al je afspraken en verplichtingen? Google Agenda is een geweldige tool voor wie werkt, studeert of simpelweg iets organiseert. Bovendien heeft deze toepassing enkele slimme functies die tijdbeheer net wat gemakkelijker maken.

Tip 01: E-mail dagtaken

Wil je je dag doelgericht beginnen, laat Google je dan iedere ochtend om 05:00 je een mailtje sturen met de taken die voor die dag zijn ingepland. Selecteer hiervoor in de webweergave in de linkerkolom de betreffende agenda, klik op de puntjes zodat het menu uitklapt en selecteer Instellingen en delen. In het rijtje met opties zie je Meldingen voor afspraken die de hele dag duren. Wanneer je daarop klikt, kom je terecht bij de Algemene meldingen waar je bij het onderdeel Dagelijkse agenda de optie Geen in E-mail verandert.

©PXimport

Tip 02: Niet op kantoor

Wanneer je in Google Agenda een afspraak maakt, kun je kiezen voor Afspraak, eventueel Herinnering (als je die agenda hebt ingesteld), of Taak. Gebruik je G-Suite, de professionele en educatieve versie van Google, dan heb je ook de beschikking over de optie Niet op kantoor. We maken hier melding van, omdat Google aangeeft dat deze functie binnenkort voor alle gebruikers beschikbaar komt. Met Niet op kantoor kun je een bepaalde periode in je agenda blokken. Collega’s die dan toch een afspraak met je trachten te maken, ontvangen dan, via een persoonlijk bericht, een weigering. Op deze manier vermijd je dat iemand per abuis met je afspreekt terwijl je bijvoorbeeld op vakantie bent.

©PXimport

Tip 03: Aparte agenda’s

Wanneer je voor het eerst met Google Agenda gebruikt, heb je slechts één agenda (op de standaardagenda’s van Google na). Om productief met je leven om te gaan, is het soms gemakkelijker om verschillende agenda’s bij te houden, bijvoorbeeld voor familie, werk en sport. Om een nieuwe agenda te maken, klik je op het kleine plusteken naast De agenda van iemand anders toevoegen. Selecteer daar de optie Nieuwe agenda. Geef de agenda een naam, een beschrijving en bepaal eventueel een tijdzone.

©PXimport

Heb je op alle gebieden een druk leven, maak dan gebruik van verschillende agenda’s

-

Google Agenda-extensie

De ontwikkelaars van Google hebben een eigen Chrome-extensie ontwikkeld om snel in deze browser de afspraken van de huidige dag te zien. Wanneer je op de toegevoegde knop klikt, krijg je de aanstaande Google Agenda-items in een lijstje te zien. In de voorkeuren van de extensie geef je aan welke agenda’s op deze manier beschikbaar zijn. Je kunt ook een evenement toevoegen door op de plusknop te klikken. De Chrome-extensie kun je toevoegen in de Chrome Web Store.

©PXimport

Tip 04: Wereldklok

Wanneer je afspraken met mensen in verschillende tijdzones maakt, past Google Agenda automatisch de lokale tijd toe. Plan je dus bijvoorbeeld een videoconferentie in met iemand in San Francisco die daar van 10 tot 11 uur plaatsvindt, dan zal er in jouw agenda komen te staan dat je van 19 uur tot 20 uur bezet bent. Wil je kunnen zien of het ergens anders op de wereld niet toevallig middernacht is als je iets wilt overleggen, dan kun je gebruikmaken van de wereldklok. Activeer deze door naar Instellingen / Tijdzone te gaan en daar de optie Wereldklok weergeven aan te vinken. Nu kun je de huidige tijd en tijdzone aflezen én zie je een zon of maan waarmee aangegeven wordt of mensen met een ‘normaal leven’ op dat moment wakker zijn of juist slapen.

©PXimport

Tip 05: Gasten uitnodigen

Een avondje bijkletsen, samen sporten of een simpele lunch plannen, het kan een hele opgave zijn om zoiets vast te leggen. Om een datum te prikken, klik je rechtsonder op de rode knop met het plusteken. In het pop-upvenster vul je alle details van de nieuwe afspraak in en voeg aan de rechterkant de mensen toe met wie jij de afspraak wilt maken door hun e-mailadressen in te vullen. Google stuurt vervolgens een e-mail waarin ze kunnen aangeven of ze wel of niet akkoord gaan met de afspraak.

©PXimport

Een lunch plannen, samen sporten, … het kan een hele opgave zijn zoiets vast te leggen

-

Tip 06: Agenda’s delen

Werk je veel met één of meerdere personen samen, dan is het wel zo praktisch om in te kunnen zien of ze beschikbaar zijn of waar ze uithangen. Om een agenda van iemand anders aan jouw agenda toe te voegen, heb je het mailadres of de unieke url van de agenda nodig. De nieuw toegevoegde agenda verschijnt vervolgens onder Andere agenda’s. Om andermans agenda via e-mail toe te voegen, ga je naar de lijst met agenda’s in het linkerdeelvenster. Je typt het e-mailadres in in het vak Agenda van iemand anders toevoegen. Wil je de gedeelde agenda toevoegen via een iCal-koppeling, klik dan op het plusje en kies Via URL uit het menu.

©PXimport

Tip 07: Details verbergen

Een agenda delen is erg handig, maar soms zijn er privacygevoelige afspraken waarvan je niet wilt dat iemand anders de details ervan kan inzien. Dit kun je aanpassen door bij het maken of bewerken van een afspraak bij het boekentaspictogram de zichtbaarheid van de afspraak in te stellen. Voor privacygevoelige afspraken zet je die zichtbaarheid op Privé en vergeet vooral die instelling niet op te slaan!

©PXimport

Send to Calendar

Een extra functie die wij niet meer kunnen missen, is Send to Calendar. Het is een product van Boris Masis, productmanager bij Google. Nadat je deze extensie in Chrome hebt geïnstalleerd, hoef je een evenement niet meer handmatig over te typen in je agenda. Je selecteert op de website van het evenement de titel, datum, tijd en eventueel locatie en met een klik op de rechtermuisknop geef je dan de opdracht Send to Calendar. Google Agenda vult direct de gegevens in als een nieuw evenement, je hoeft zelf alleen nog maar aan te geven in welke agenda jij het evenement wilt hebben staan.

©PXimport

Tip 08: Herhalende afspraak

Wanneer je bijvoorbeeld iedere dinsdagochtend een vergadering hebt, hoef je daar niet iedere keer een nieuwe afspraak voor te maken. Als je een vergadering (of een andere terugkerende afspraak) aanmaakt en de titel, datum en tijd invoert, kun je bij de opties aangeven of deze afspraak zich moet herhalen. Google biedt je de keuze: elke dag, week, maand of jaar. Klik je op de knop Aangepast, dan kun je complexere herhalingen formuleren, zoals: de afspraak vindt plaats om de twee weken, maar eindigt op 10 oktober.

©PXimport

Tip 09: Bijlage toevoegen

Je kunt sinds kort ook bestanden en koppelingen aan agenda-items toevoegen. Klik in een willekeurige gebeurtenis op het potloodpictogram: Bewerken. Vul alle benodigde gegevens in en voeg eventueel gasten en een beschrijving van de afspraak toe (deze kun je tegenwoordig opmaken met vet, cursief en onderstrepingen). Klik vervolgens op het paperclip-pictogram om bijlagen toe te voegen. Standaard zal de Google Drive-bestandbrowser zich openen. Agenda-apps van derden, zoals die op de iPhone, ondersteunen de nieuwe RTF-beschrijvingen nog niet. Dat betekent dat de afspraken op die toestellen alleen een html-opmaak hebben en de bijlagen niet kunnen vertonen.

©PXimport

Je kunt sinds kort ook bestanden en koppelingen aan agenda-items toevoegen

-

Tip 10: Geavanceerd zoeken

Wie Google zegt, zegt zoekmachine. Dat blijft niet beperkt tot browser Chrome. Ook in Agenda kun je zoeken. Open een afspraak van een bepaald contact, klik op die naam en Google Agenda komt met een lijst van alle afspraken met die persoon.

Ben je op zoek naar een specifieke gebeurtenis of afspraak, klik dan bovenin op het vergrootglas en vervolgens op het pijltje aan de zijkant van het zoekvenster (Zoekopties) voor een geavanceerde zoekopdracht. In het uitklapvenster kun je bepalen in welke agenda’s je wilt zoeken, welke perso(o)n(en) je zoekt, of waar de afspraak plaatsvindt. Ook kun je zoektermen uitsluiten of zoeken binnen een specifiek datumbereik.

©PXimport

Nieuw tabblad

Sommige slimme ideeën zitten slechts in een heel klein hoekje. Google Calendar New Tab is een klein browserknopje voor Chrome die je agenda in een nieuw tabblad opent.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Gevonden! Zo werken de verborgen zoekopties van Windows 11
© Franck Camhi
Huis

Gevonden! Zo werken de verborgen zoekopties van Windows 11

Iedereen kent het: je weet dat je een bestand hebt opgeslagen, maar het terugvinden kost meer tijd dan je lief is. Windows 11 biedt naast de standaard zoekbalk verschillende functies die minder bekend zijn, maar wel degelijk veel tijd kunnen besparen. Door deze slimme opties te gebruiken, heb je documenten, foto's en programma's sneller in beeld.

Met de standaard zoekbalk van Windows 11 kom je vaak een eind, maar er zijn ook minder bekende functies die bestanden nog sneller boven water halen. In dit artikel leer je hoe je met filters, indexering, virtuele mappen en slimme instellingen veel tijd bespaart bij het terugvinden van documenten en foto's.

Misschien vind je dit ook interessant: Slimme tips en handige trucs om alles uit Windows te halen

🔍 Geavanceerde zoekopdrachten in Verkenner

De zoekfunctie in Verkenner kan meer dan alleen bestandsnamen doorzoeken. Je kunt extra zoekparameters gebruiken die vaak verborgen blijven. Zo helpt datum:2025 om alle bestanden uit 2025 te tonen, geeft soort:docx direct een lijst met Word-documenten, soort:xlsx laat Excelbestanden verschijnen en soort:foto geeft je een overzicht van foto's. Ook combinaties zijn mogelijk, bijvoorbeeld een zoekopdracht die zowel op bestandssoort als periode filtert.
Probeer dit zelf door Verkenner te openen, rechtsboven een zoekopdracht in te typen en dan in de resultatenbalk bij Zoekopties de filters uit te breiden. Je kunt extra filteren op de datum waarop een bestand gewijzigd is, het soort bestand en de grootte. Ook kun je aangeven of er gezocht moet worden in systeembestanden, gezipte (gecomprimeerde) mappen en bestandsinhoud. Je ziet meteen hoe de resultatenlijst kleiner en specifieker wordt.

©ID.nl


Zoeken met soort:

soort:document
Alle documentbestanden: Word, pdf, tekstbestanden enz.

soort:afbeelding
Afbeeldingsbestanden: jpg, png, gif enz.

soort:video
Videobestanden: mp4, avi, mkv enz.

soort:muziek
Muziekbestanden: mp3, wav, flac enz.

soort:map
Alleen mappen

Zoeken met datum:

datum:vandaag
Bestanden die vandaag zijn gewijzigd

datum:gisteren
Bestanden die gisteren zijn gewijzigd

datum:vorige week
Bestanden die de afgelopen week zijn gewijzigd

datum:vorige maand
Bestanden die de afgelopen maand zijn gewijzigd

datum:2025-09-15
Bestanden gewijzigd op 15 september 2025

datum:>=2025-08-15 EN datum:<=2025-09-15
Bestanden gewijzigd tussen 15 aug en 15 sept 2025

©ID.nl


Zoeken met ext:

ext.:pdf
Alle pdf-bestanden

ext:.docx
Alle Microsoft Word-documenten

ext:.xlsx
Alle Excel-bestanden

ext:.jpg
Alle jpg-afbeeldingen

ext:.png
Alle png-afbeeldingen

ext:.mp4
Alle mp4-videobestanden

ext:.exe
Uitvoerbare programma's

Zoeken op grootte:

grootte:<10MB
Bestanden kleiner dan 10 MB

grootte:>100MB
Bestanden groter dan 100 MB

grootte:10MB..100MB
Bestanden tussen 10 MB en 100 MB

grootte:klein
Bestanden van 16 KB tot 1 MB

grootte:normaal
Bestanden van 1 MB tot 128 MB5

grootte:groot
Bestanden van 128 MB tot 1 GB

grootte:heel groot
Bestanden van 1 GB tot 4 GB

grootte:gigantisch
Bestanden groter dan 4 GB

🔍 Indexeringsopties aanpassen

Windows 11 bouwt een zoekindex op waarmee bestanden razendsnel doorzocht kunnen worden. Standaard zijn vooral je documenten en bureaublad opgenomen, maar je kunt zelf instellen welke mappen meetellen.

Ga hiervoor naar  Instellingen > Privacy en beveiliging > Zoeken. Via Geavanceerde indexeringsopties kun je mappen toevoegen die je vaak gebruikt. Nadat de index opnieuw is opgebouwd, vind je bestanden in die mappen vrijwel direct terug, ook als ze diep in submappen staan.

©ID.nl

🔍 Gebruik maken van het startmenu

Het startmenu zoekt niet alleen naar programma's, maar ook naar bestanden, instellingen en zelfs webresultaten. Je hoeft daarvoor niet de volledige bestandsnaam te kennen. Typ bijvoorbeeld een deel van de naam of een herkenbaar woord en druk op Enter.

Stel dat je een document hebt met de naam jaarverslag_financieel2024.docx. Je kunt simpelweg "jaarverslag" of "financieel" intikken en Windows plaatst het bestand direct bovenaan de resultatenlijst. Dit werkt vooral handig als je geen idee meer hebt in welke map het bestand staat. Je hoeft Verkenner niet eens te openen; het kan allemaal via de zoekbalk in het startmenu.

🔍 Virtuele mappen en opgeslagen zoekopdrachten

Minder bekend is dat je zoekopdrachten in Verkenner kunt opslaan. Wanneer je vaak dezelfde combinatie van filters gebruikt, zoals alle pdf' s die in de afgelopen maand zijn gewijzigd, sla je die zoekopdracht eenvoudig op als virtuele map.

Open Verkenner en voer de zoekopdracht uit, bijvoorbeeld type:.pdf datum:2025. Zodra de resultaten verschijnen, kies je in het lint bij de drie puntjes voor de optie Vastmaken aan Snelle toegang. Je kunt er dan voortaan heel snel bij. Wanneer je vervolgens met de rechtermuistoets op het pinnetje klikt, kiest voor Meer opties weergeven en vervolgens op Zoekactie opslaan, dan wordt hij in de map Zoekopdrachten gezet. Vanaf dat moment heb je een dynamische map die telkens automatisch de juiste bestanden toont wanneer je die opent, zonder dat je de filters opnieuw hoeft in te stellen. Je kunt ook voor kiezen voor Aan Start vastmaken, zodat je er via die weg altijd snel bij kan.

🔍 Bestanden vinden via instellingen

Sommige bestanden zijn gekoppeld aan instellingen in Windows zelf. Denk aan recente documenten, downloads of tijdelijke bestanden. Via Instellingen > Systeem > Opslag krijg je een overzicht van de bestanden die ruimte innemen. Wanneer je dubbelklikt op de mapnaam, opent de betreffende map. Hier kun je direct bestanden openen of verwijderen.

Dit is vooral handig als je weet dat je bestand in de downloadmap staat of dat het veel opslag gebruikt, maar je niet meer precies weet hoe het heet. Klik op de naam van een map en selecteer vervolgens [mapnaam] Weergeven; je krijgt dan alle bestanden in de betreffende map te zien.

🔎 Conclusie

Windows 11 heeft meer in huis dan alleen de standaard zoekbalk. Door slim gebruik te maken van indexering, filters en opgeslagen zoekopdrachten kun je veel efficiënter werken. Het scheelt niet alleen tijd, maar geeft ook meer grip op je bestanden. Of je nu werkt met grote projectmappen of gewoon snel een vakantiefoto wilt terugvinden, de verborgen zoekfuncties maken het verschil.

iets niet kunnen vinden?

Misschien is het tijd voor een... LEESBRIL! 👓
▼ Volgende artikel
SwitchBot lanceert slimme deurbel met indoor 4,3-inch monitor
© SwitchBot
Zekerheid & gemak

SwitchBot lanceert slimme deurbel met indoor 4,3-inch monitor

SwitchBot heeft een nieuwe slim videodeurbelsysteem uitgebracht, bestaande uit een deurbel met camera en een apart 4,3-inch scherm voor binnen. Hiermee kun je direct zien wie er aan de deur staat — ideaal voor kinderen, senioren en alleenwonenden, die zo kunnen communiceren met bezoekers zonder een smartphone te gebruiken en, nog belangrijker, zonder eerst de deur te openen.

Het SwitchBot-systeem ondersteunt een drieweg-intercom via de binnenmonitor, de SwitchBot-app of Echo Show-apparaten. De videodeurbel is ook uitgerust met een ingebouwde 100dB-bel en een snelle reactiefunctie, waardoor huishoudens direct en duidelijk kunnen reageren op bezoekers. De camera van de SwitchBot Smart Video Doorbell levert heldere beelden met 2K-resolutie, kleurenbeeldweergave in het donker en een breed gezichtsveld van 165 graden. Hierdoor blijft het beeld scherp en betrouwbaar, zelfs in donkere buitenomgevingen.

Doordat de Smart Video Doorbell gebruik maakt van een eigen communicatietechniek - Edgellink - werkt het systeem volledig zonder wifi, al wordt deze optie wel aangeboden.

Het apparaat beschikt over AI-gestuurde detectie die beweging, mensen, huisdieren en voertuigen kan herkennen en stuurt realtime waarschuwingen naar de app bij ongeoorloofd bezoek .De deurbel wordt gevoed door een 5000mAh lithiumbatterij die, afhankelijk van het gebruik, 6 tot 19 maanden meegaat op één lading, door middel van de SwitchBot EcoPower-technologie met laag stroomverbruik. Via een usb-c-poort kan de deurbel worden opgeladen. En wil je juist continue stroom voor de deurbel, dan kun je de bel ook aansluiten op een zonnepaneel.

Beelden opslaan

De SwitchBot Smart Video Doorbell biedt lokale opslag voor verhoogde beveiliging. Het monitor heeft 4GB ingebouwde opslag, uitbreidbaar tot 512GB via microSD, zonder maandelijkse abonnementskosten. Het apparaat ondersteunt ook het RTSP-protocol en Home Assistant-integratie, waardoor lokale streaming mogelijk is zonder afhankelijk te zijn van servers van derden.Dankzij SwitchBot's EdgeLink-systeem blijven de deurbel en monitor verbonden, zelfs als de wifi thuis uitvalt.

Het apparaat biedt flexibele installatieopties voor de deurbel, waaronder boorvrije bevestiging met plakstrips of schroefinstallatie, met IP65-classificatie voor zowel binnen- als buitengebruik. De SwitchBot Smart Video Doorbell integreert naadloos met andere slimme apparaten van SwitchBot. Gebruikers kunnen deuren ontgrendelen met de SwitchBot NFC-kaart, Wallet Finder-kaart of veiligheidsalarm. Het kan ook functioneren als Matter-gateway voor SwitchBot Lock-producten. Heb je zo'n slot, dan kan de deurbel de deur ontgrendelen door middel van gezichtsherkenning.

Beschikbaarheid en prijzen

De SwitchBot Smart Video Doorbell is vanaf dit moment verkrijgbaar via de officiële website van SwitchBot en bij Amazon. De adviesprijs is 159,99 euro.

Bekijk ook de andere SwitchBot-producten op Kieskeurig.nl: